FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Colonelul
Text postat de Tzele Felix
Barul ploieștean „La gar㔠e gol și în încăpere se aud doar foșnete de chelneri și clinchete de pahare proaspăt spălate. „Așa e p-aici ziua”, îmi spune regizorul, birturile sunt tăcute și fără miros puternic de tutun. Stăm amândoi la masă, comandăm două cafele și vorbim despre vreme și trenuri(al meu a întârziat). Teme „de spart gheața” cu un om pe care l-am căutat mult timp și căruia i-am acordat multe ore de reflecție. E greu să găsești introduceri bune pentru un astfel de subiect, faptele vorbesc de la sine, frazele meșteșugite își pierd sensul și rostul. Rămâne însă certitudinea: un colonel care a aruncat în aer Piața Universității în urmă cu doi ani, multe victime, psihoza media și mult mister.

Andrei Moraru, regizorul documentarului eșuat „Colonelul” mototolește câteva bucățele de hârtie așteptând o întrebare din partea mea. Îmi spune că vrea să terminăm cu „chestiunea” cât mai repede, are o programare la o clinică privată de analize medicale și nu vrea să întârzie. Nu pozează în vedetă, pare că vrea să scape cât mai repede.

Omul din fața mea este cel care l-a cunoscut cel mai bine pe „teroristul de la Universitate”. Până să se producă masacrul, Morar a lucrat timp de șapte luni la un documentar cu privire la viața colonelului Ion Marinescu, cel despre care se spune că s-a autoizolat timp de două decenii în propriul apartament pentru a-și ispăși presupusa vinovăție rezultată în urma implicării în evenimentele din decembrie 1989. Marinescu a fost unul dintre cadrele militare care a ordonat deschiderea focului împotriva manifestanților în noaptea de 21 decembrie 1989 în zona Universității din București și a coordonat anumite operațiuni militare „soldate cu victime colaterale” din primele luni ale anului 1990.

„În urmă cu doi ani, același Marinescu a luat viața a 10 oameni și a rănit grav încă cinci într-un atentat în centrul Capitalei, detonând grenade în cadrul mitingului de comemorare a victimelor Revoluției. Ion Marinescu s-a sinucis la scurt timp după evenimente”. De atunci aceste informații sunt difuzate obsesiv în ziare și în jurnalele de știri din lipsă de alte detalii care să facă puțină lumină în acest caz. După o lungă anchetă jurnalistică am reușit să luăm legătura cu Andrei Moraru, cel care pregătea un documentar despre incredibila poveste a colonelului Ion Marinescu.

Îi explic regizorului că nu este la un interogatoriu al poliției și că nu am de gând să îi aplic un chestionar. Regizorul mi-o taie scurt. „Păi asta și aveam de gând să fac, să nu credeți că nu mă simt în largul meu sau ceva de genul. Astăzi văd relația mea cu Marinescu ca pe una pur profesională. Nu mai am nimic de ascuns. ” În interviul transcris în rândurile de mai jos, Andrei Moraru vorbește despr „eroul” Ion Marinescu și „nebunul” Ion Marinescu, interpretări ale gestului său de acum doi ani și prezintă detalii în exclusivitate despre cei douăzeci de ani de închisoare „auto-administrat㔠ai colonelului.

***

*Acest e-mail este adresat domnului redactor-sef Ion-Stefan Scarlat. Imi cer scuze ca deranjez secretarele sau pe baiatul cu termosul de cafea (na, nu stiu cui sa ma adresez...) dar i-am uitat adresa domnului Scarlat si am hotarat sa trimit textul pentru editia de poimaine aici. Sa ma prezint, sunt Alexandru Telnea de la departamentul Investigatii. As dori ca urmatorul mesaj sa ajunga negresit si cat mai repede la domnul redactor-sef :

Salut, Stefane! Scuzele de rigoare si explicatiile sunt in p.s. Acum despre subiectul nostru, ma preseaza timpul si mama...
Textul de introducere pentru interviu este cel de mai sus, nu am mai avut spatiu sa il atasez ca fisier word la e-mailul asta. Te rog sa ai grija cu el, sa se editeze cat mai putin. Sa nu isi mai bage coada Nisipeanu ca e insipid si habar n-are sa faca si altceva decat sa aseze un text in pagina. Interviul a durat doua ore si jumatate, alegeti din el ce credeti ca e important....si sunt destule lucruri cel putin interesante acolo. As propune sa se publice pe mai multe parti dar nu stiu cum e cu disponibilitatea paginilor ziarului, poate sunt subiecte cu interes mai mare pentru cititori. Moraru are o gramada de informatii despre colonelul Marinescu Ion. Mi-a spus multe lucruri stranii despre acesta, ma rog, mi-a aratat o nouă fateta in intelegerea personajului nostru. Ma gandesc deja la o noua abordare a anchetei dar ma tem ca asta inseamna asumarea rolului de avocati ai diavolului. Sa incercam să il prezentam altfel de acum incolo pe Marinescu....regizorul mi-a schimbat total modul de abordare a problemei. Stii, s-a forjat prea mult pe latura criminala si senzationalista a colonelului Ion Marinescu, deja subiectul a devenit redundant. Sa reprezentam noi partea radicala a libertatii presei, sa fim noi cei care se opun unanimitatii. Bineinteles, abordarea asta noua, plina de intelegere, „empatica” trebuie analizata si discutata, te rog sa propui dezbaterea problemei in sedinta editoriala de maine. Te salut!

P.S: Atat varianta audio cat si transcrierea sunt atasate acestui e-mail. Imi cer scuze ca trimit asa materialul dar sunt inca in Ploiesti, chestiuni de familie...probabil o sa mai raman cateva zile pe aici. Ne auzim!

***

Alexandru Țelnea scoate din buzunarul blugilor un reportofon și îl așează atent lângă vaza cu flori artificiale de pe masa barului. Schimbă câteva priviri cu omul cu ochelari din fața sa, acesta înclină nepăsator capul și arată cu degetul la televizorul cocoțat pe tejgheaua barului. Tocmai începuse un talk-show în care invitații-politicieni, psihologi, oameni din showbiz dezbăteau „afacerea Piața Universității” . Cum a fost posibil ca un om să arunce în aer cinci grenade în dimineața zilei de 21 decembrie 2010 și mai ales, în timpul unei comemorări a revoluției din 1989? Ce l-a determinat să le facă rău acelor oameni nevinovați? Realizatorul emisiunii o prezintă acum pe clarvăzătoarea Elena, care pretinde că în urma ședințelor de spiritism a reușit să ia legătura cu Ion Marinescu care senzațional....



***

Regizorul vorbește cu pauze lungi între cuvinte și din când în când se mai oprește să bea puțină cafea. Știe de la început cum o să termine fraza și vrea să dea de înțeles că nu a fost influențat în vreun fel de cele întâmplate. Pentru el pare să fie doar un proiect de film documentar care a rămas neterminat din rațiuni pur tehnice. Un proiect care a durat totuși opt luni de zile.

-Cum ați dat de subiect, de Ion Marinescu? Persoană de legătură, eu știu...televiziune, articole de ziare?

-Așa ceva nu a apărut in presă. Nimeni nu știa nimic despre caz, era aur curat...Tot de la o persoană din branșă am luat cunoștință de subiect. Doamna Camelia Petrache, Dumnezeu s-o ierte, mi-a vândut pontul, o cunoșteam de mult timp...Mi-a fost profesoară în facultate. Mi-a povestit cu lux de amănunte cazul colonelului și, normal, mi s-a părut deosebit de interesant de exploatat. Dumneaei l-a convins în primă fază să colaboreze cu noi, prin ea am aflat despre întreaga poveste pe care sunt sigur că o știți...

-Puteți să o repovestiti, sunt variante și variante.... De fapt, e o singură variantă, cea oficială care a fost imbrățișată fără nici o umbră de îndoială de presă. Nimeni nu și-a pus vreun semn de intrebare în acest caz, nimeni nu a investigat amănunțit problema. Informațiile despre caz au fost reluate timp de doi ani de zile, s-au dat multe „burți”, s-a prezentat mult material redundant în acești doi ani precipitați. Se pare că opinia publică a fost solidară în acest subiect: toată lumea a vrut crucificarea mediatică a lui Ion Marinescu.

- Lucru care mi se pare firesc. Mda, trebuie să recunoașteți că nici cei care au luat contact cu Marinescu nu au fost prea cooperanți...De ce am vorbi, e prea periculos, poate că unii oameni pur și simplu nu pot face față expunerii...stiți, e ușor să o iei razna daca te implici în vârtejul ăsta. D-aia îmi e greu să ies la înaintare cu ce știu. Sunt un tip mai rațional de fel dar...nu vedeți, parcă e un blestem, cam toți pe care îi știu eu că s-au implicat în poveste au decedat între timp... Acum povestea pe scurt, așa cum o știu eu din verificările proprii...Colonelul Ion Marinescu a fost achitat de o pedeapsă de 20 de ani de închisoare in 1990 printr-un decret prezidential deși fusese unul dintre personajele care au ordonat deschiderea focului împotriva protestatarilor de la Universitate în noaptea de 21 decembrie 1989 și comandase personal și dăduse ordine în unele operațiuni din jurul Bucureștiului. Vedeți dumneavoastră, Marinescu era unul dintre apropiații noului ministru al Apărării de atunci...avea deci o „pil㔠puternică, o intervenție pe care totuși, absurd lucru...nu o ceruse și pe care a respins-o într-un mod...straniu. Dupa cum foarte bine știți, Marinescu și-a contestat decizia de punere în libertate în justiție. A vrut să fie întemnițat la loc, să își săvârșească sentința în inchisoare. Bineînțeles că această cerere i-a fost respinsă, a fost considerat bolnav psihic, până la urmă cazul s-a mușamalizat. Nici nu cred că există documente care să ateste acestă cerere absurdă a lui Ion Marinescu de a se întoarce în închisoare în afară de un articol al vremii scris de Camelia Petrache. Astfel, Marinescu Ion decide să își săvârșească anii de detenție în propria casă. Se autoizolează și refuză să mai iasă în afara spațiului propriului apartament. Cel puțin asta știam acum doi ani, nu m-am mai interesat de atunci de nimic în legătură cu cazul acesta. Așa...vă spuneam că am aflat toate astea de la doamna Camelia Petrache. Mă înțelegeți, eu am mai făcut câteva filme destul de bune cu care am luat și premii pe la festivalurile de gen... mă rog, vreau să spun că doamna Cami mă considera potrivit pentru realizarea unui astfel de documentar. Aveam ceva vechime în branșă, promiteam mult, nu cunoscusem succesul și s-a gândit că prin filmul ăsta o să dau lovitura. Se pare că a mers stratagema dar în sens invers... acum stau ca pe ghimpi de câteva luni, aștept să se termine procesul în care sunt acuzat de deturnare de fonduri și înșelătorie de către casa de producție care a finanțat proiectul. Am semnat un contract, m-am angajat să termin în 3 luni, eu credeam că n-are ce sa fie greu de filmat...m-am înșelat. Ei au pierdut ceva bani cu asta, sunt supărați, e un întreg proces in derulare, nu pot să vă spun mai multe despre asta... Patronii tot nu vor să ințeleagă că rolele de film și staff-ul tehnic costă bani chiar dacă nu filmezi nimic care să poată fi folosit ulterior. În fine, asta e altă problema pe care nu vreau să o dezbat acum...


-Da, sa revenim totuși la colonel....Cum ați stabilit, practic, contactul cu el? Cum era în fața camerei de filmat, cum se comporta?

-Bătrânul colonel Marinescu a reușit greu, foarte greu să vorbească deschis în fața camerelor de filmat. Nici nu știu dacă a făcut-o vreodată, dacă a vorbit ceva concludent, mărturiile cu adevărat interesante le făcea doar cu camerele de filmat stinse și doar dacă eram între patru ochi. Pare absurd dar nu am ce dovezi să aduc la ceea ce vă spun acum deși am filmat ceea ce ar fi trebuit să fie un documentar... Oricum introvertirea asta a colonelului, opacitatea sa în fața obiectivului camerei o pun pe seama anilor petrecuți în apartamentul ăla, o nebunie pe care ar fi trebuit să o sesizez atunci. Și timp nu aveam deloc să stăm să aranjăm....dichisim... să îi dibuim psihologia. Aveam un proiect paralel, aveam de făcut și montaje peste montaje pentru știrile de la o televiziune națională... nu puteam să stau ore întregi la taclale cu nea Ionică, să îl obișnuiesc pe individ cu stilul de filmare și cu „scenariul” pe care mi-l propusesem. Domnul Marinescu pur și simplu nu reușea să pară natural în fața camerelor, vorbea mașinal și forțat, spunea numai lucruri nesemnificative despre viața lui. Și erau atâtea aspecte pe care putea să le trateze și să și le lumineze...

-Mă scuzați că vă întrerup...Existența unui scenariu nu truca oarecum realitatea, nu îl ascundea pe adevăratul Ion Marinescu? Poate că Marinescu se comporta așa tocmai pentru că dumneavoastră îi cereați să joace teatru...

-Acum poate că și eu am fost de vină în linia asta de producție pe care am adoptat-o, probabil că era mai bine să îi punem niște aparate de filmat prin casă și să vin zilnic, să discut cu el, apoi să ridicăm materialele și să încropim un documentar axat mai mult pe comportament...


-Cum era o zi tipică de filmare cu Ion Marinescu, la colonel acasă?

-Dezordonat e cuvântul de bază. Dezordonat și nebunesc. În primele săptămâni stăteam cu echipa de filmare și trei ore în fața ușii, nu voia să deschidă. Băteam la vecini, îi intrebam de Marinescu Ion, stă cu ei pe scară totuși...nimic, toți dădeau din umeri, era ca și mort individul pentru ei, n-aveau nici o informație. Doamna Cami ne spunea că nu se poate, comunică frecvent cu el prin scrisori și spunea că vrea să fie filmat și să se facă un documentar despre el. Câteodată mai venea și dumneaei, tot la fel, nici un răspuns. Până la urmă am reușit să stabilim legătura cu nepoata lui, Andreea Marinescu, cea care se ocupa de treburile casei și îi aducea mâncare, singura care era acceptată în casă. Ea venea o dată pe lună la colonel, stabiliseră a treia zi de marți din lună, aveau și o parolă, tot tacâmul...Așa că într-o zi în care fata asta trebuia să îi facă vizita lunară am mers și noi, un fel de cal troian, mă-nțelegeți...

-Cum a reacționat la asta?

-Din câte îmi amintesc, Marinescu a reacționat calm la carul de filmare și la „gașca” de la ușa lui, ne-a zis că nu a auzit când am sunat, credea că am renunțat la documentar. La început, a vrut să discutăm pe larg despre ce vrem să facem, cine suntem, cine finanțează proiectul, de ce. Nu a vrut să audă nimic, a cerut un document scris în care să explicăm totul semnat de cei care erau responsabili de producție. Am luat-o ca pe un joc atunci, m-am gândit că cine știe, poate chiar o să folosesc ceva din toată nebunia asta la documentar. Au început apoi problemele cu camerele. Nu voia să fie filmat decât în sufragerie și doar când stătea pe scaun. Mi-l amintesc și acum, un bătrân îmbrăcat într-un halat ponosit, cu un fes prăfuit pe cap și niște ochelari din aceia vechi cu rama ca ceara de lumânări la 50 de bani care spunea „Nu, domnule!” la orice.

-Părea că are ceva important de ascuns de spuneți că nu vă lăsa să îi umblați prin camere? Vi s-a parut ceva straniu, eu știu... ciudat, ieșit din comun la apartament cât timp ați stat acolo? După cum știți, după masacru, în casa colonelului nu s-a găsit nici un document, nici un obiect care să spună ceva despre el...a aruncat totul. Se pare că a premeditat totul, a vrut de la început să-și transforme povestea într-un mare mister, o confuzie.

-Nu cred că avea ceva de ascuns că doar nu ținea un arsenal de grenade prin dormitor sau bucătărie...cred că la asta va referiți. Grenadele alea pe care le-ar fi furat de la unitatea militara de care aparținea se ascund ușor, sunt mici din câte știu eu și avea doar cinci dacă e adevărat ce s-a scris prin presă. Heh, sună ciudat „doar cinci”... E posibil, cine știe, în obsesia lui să creadă că o să îi descoperim armele... Dar nu cred așa ceva, nu cred că vroia să își ascundă intențiile criminale atunci, nici nu cred că plănuia așa ceva în timpul ăla, am impresia că e vorba de altceva, nu voia să îi invadăm spațiul ăla al lui intim. Mă gândesc că dupa 20 de ani de stat în aceleași încăperi devii una cu mediul, ți se îmbibă atmosfera aia, zidurile, mirosul, mobilierul în corp. Nu sunt eu în măsură să fac observații antropologice dar am mai citit, ca orice student pasionat de domeniu, câte ceva prin facultate și ...și chiar cred că i s-a extins „corpul trăit”, experiența senzorială și percepția la nivelul întregului apartament. Subiectul Marinescu devenise una cu obiectul apartament. Întemnițatul și-a asimilat propria temniță. Asta mi se pare mie incredibil la individul acesta, cum a reușit să își modeleze voința și să-și inducă o întreagă poveste despre el astfel încât să creadă cu adevărat că ispășește o pedeapsă. Am impresia că Marinescu s-a autoexpus la un exercițiu de tortură aproape imposibil de realizat de o singură persoană. A fost și călău și victimă în același timp și a crezut cu tărie în cele două roluri pe care le juca. Vă dați seama că e un lucru absolut excepțional!

-Stați puțin, mi se pare că vă contraziceți...Inițial ați spus că Marinescu Ion vi s-a părut un om nebun, acum vă fascinează, încercați să îi găsiți explicații și motivații, să îl înțelegeți...

-Nu, sunt două puncte de vedere distincte, e o diferență. Nu mă contrazic din moment ce nu am nici o părere finală cu privire la acest om. Nu știu dacă era nebun sau normal în acel context, am două opțiuni de interpretare vizavi de omul Marinescu, alegerea e o dilemă și pentru mine. Sau mă rog, a fost, căci subiectul nu-mi mai trezește nici un interes, e periculos să mă afund într-o problemă a cărei rezolvare nu o cred posibilă. La fel ca și în cazul Revoluției, consider că evenimentul Marinescu trebuie uitat. A fost un caz singular, un caz straniu. Nu are sens să începem să dezgropăm din nou morții. Că de fapt cred că asta a încercat nea Ionică prin masacrul de la Universitate, să readucă în prim-plan blestemata asta de Revoluție cu al ei dosar nerezolat, cu victimele și călăii ei rămași nepedepsiți. E absurd să ne intoarcem în mod repetat în trecut, e un gest sisific. Nu îi văd sensul. Tocmai atunci se întamplă astfel de nenorociri...când oamenii găsesc prea mult sens în fapte și cred că e absolut obligatoriu să îi reducă și pe ceilalți la sensul ăsta născocit de ei. O nebunie și o idee măreață în același timp. Dar mai există o a treia soluție. Să lași totul așa cum e, să accepți existența dilemei și să refuzi să îi găsești rezolvare.

-Atunci de ce ați mai acceptat să vă mai întâlniți acum cu mine dacă sunteți de părere că trebuie să uităm tot ce s-a întamplat acum doi ani?

-Păi tocmai d-asta, să vă conving că nu are sens acest demers jurnalistic tocmai prin expunerea detașată a propriei mele experiențe în legătură cu Marinescu... Eu sunt ultimul care a mai rămas în viață dintre cei cu care a avut contact Marinescu, poate pare naiv dar... sper că prin acest interviu voi pune capăt întregii povești. Nu în sensul de rezolvare ci în sensul de renunțare la găsirea unui adevăr. Sper că pot sa am încredere în dumneavoastră ca o să îmi respectați cuvintele și viziunea, să nu răstălmăciți...

- Îmi respect normele meseriei, în privința asta ar trebui să stați liniștit. Tocmai de asta o să merg mai departe. Ideea nu e să aflu adevărul, departe de mine gândul acesta ci să aflu părerile oamenilor în legătură cu adevărul în dosarul Marinescu. Dar să revenim la subiect, vorbeați despre experiența torturii la Marinescu, „călău și victimă”...


-Da, vroiam să vă dau un exemplu în legătură cu modul în care colonelul se raporta la propriile acțiuni din timpul Revoluției. Vedeți dumneavostră, colonelul nu era tocmai un om obișnuit. O dată l-am întrebat dacă regretă că a ordonat să fie torturați oamenii ăia în 89, dacă are remușcări că a ordonat să fie uciși niște oameni nevinovați. Mi-a spus că nu așa judecă el lucrurile, simplul sentiment sau gând de regret nu schimbă datele problemei. Problema părea una de factură existențială pentru colonel, credea că trebuie să trăiască experiența torturii nu doar pentru a-și înțelege victimele ci și pentru a simți o suferință concretă, corporală, singura capabilă să îndrepte răul săvârșit. Astfel, mi-a descris un „tratament” pe care și-l aplica. Scotea toate obiectele din cameră, bloca orice sursă de lumină și apoi se închidea cu lacăt în propria cameră timp de câteva zile. Încerca în acest răstimp să se miște cât mai puțin și să stea cât mai mult timp treaz, cu ochii deschiși. Mi-a spus că era o tortură folosită des de ofițerii de Securitate și că după ce trecea ceva timp, simțurile, atâta vreme neutralizate începeau să sintetizeze percepțiile și să producă tot felul de halucinații și stări de inconfort psihic și fizic. Cam așa trăia colonelul experiența torturii și durerea victimelor sale. Se pare că ofițerii de Securitate pot fi foarte folositori în anumite cazuri... M-am documentat în legătură cu această tehnică și se pare că există și experimente realizate în domeniul psihologiei spațiale pe așa ceva. Experimentele acelea au demonstrat că încercarea trăită de subiect poate distruge echilibrul psihic al persoanei care este supusă la o astfel de practică. Se produce o zdruncinare psihică a subiectului prin negarea metodică a funcțiilor sensibile ale corpului. Cel puțin așa pare să fie in teorie. Dar colonelul nostru face excepție de la această regulă din moment ce era in stare să controleze și să își inducă într-un mod conștient aceste stări. Era mai degrabă un drog al penitenței decât o tortură propriu-zisă, un element de care depindea întreaga concepție despre greșeală și regret a lui Marinescu. M-ați întrebat de apartament, cum era...Vă dați seama că locul ăla arăta ca o cocină. O cocină cât de cât îngrijită ce-i drept, mai venea nepoata și mai dădea o mătură, mai ștergea praful. Colonelului îi plăcea să conserve stările corpurilor imobile. Probabil are legătură cu faptul că deveniseră un fel de organe lucrurile de prin casă. Mai în glumă, mai în serios, îi era frică să îi spargem o vază la fel de mult cum unui om normal îi este frică să îi rupi coastele. I se vedea durerea pe față atunci când colegii mei mai curioși încercau să cotrobaie prin bibliotecă sau pe măsuța din sufragerie. Ne dăduse o dispozitie clară: să nu cumva să ne atingem de ceva din casă că întrerupe imediat colaborarea. Într-o zi am hotărât să mutăm masa din sufragerie mai spre fereastră, aveam nevoie de mai multă lumină naturală pe fața colonelului. Lucram la prima parte a documentarului și aveam o secvența cu colonelul la masa de lucru tăind bucați de hârtie din ziare. A acceptat cu greu să îi mutăm măsuța aia și era vorba doar de jumătate de metru spre dreapta, o nimica toată. S-au chinuit două minute cei doi colegi cameramani până au reușit să ridice de la pământ masa aia. Am zis că nu este adevărat ce se întâmplă. Sub picioarele mesei am găsit monezi puse pentru echilibrare...Marinescu ne-a spus că pusese monezile sub picioarele mai scurte ale mesei în 1980 când cumpărase tot mobilierul. Vă dați seama, trecuse atâta timp de nemișcare încât pur și simplu monezile se lipiseră de parchet și de baza picioarelor de masă. Făcea unul dintre cameramani o glumă, că e posibil să se rupă podeaua dacă încercam să ridicăm dulapul sau biblioteca....altul zicea că s-au schimbat legile fizicii în casa aia, corpurile se comportă de parcă ar fi în centrul pământului, sunt mult mai grele decât la suprafață...Heh, casa ar fi fost bună pentru experimente gravitaționale...

-De ce considerați importantă scena cu tăieturile din ziare?

-Pentru că era o reprezentare clară a obsesiei sale. Nu a spus-o niciodată explicit dar...pe lângă ideea de a-și săvârși pedeapsa, colonelul dorea să găsească într-un final un aparat „obiectiv” de înțelegere pentru Revoluție. Cum spuneam, pe masa aia ținea un teanc de dosare numai cu tăieturi din ziare. Erau ordonate pe ani, numai articole despre revoluție care au apărut de-a lungul timpului în presă. Avea două-trei dulapuri pline-ochi cu astfel de dosare. Ordonate cronologic, după tipul de discurs, îi placea să încadreze fiecare idee și teorie despre revoluție într-o anumită categorie. Din câte îmi amintesc erau „conspiraționiștii”, care credeau în amestecul unor forțe oculte în realizarea revoluției, „puriștii” adică cei care vedeau revoluția ca pe o „oper㔠realizată de popor și „amestecații”, cei care combinau cele dou㠄curente” și produceau specii explicative hibride cu privire la evenimentele din decembrie 1989. Nepoată-sa i le aducea frecvent, tot ce apărea la nivel național, cotidian sau magazin, orice, colonelul citea, sublinia, tăia. Avea un puzzle întreg făcut numai din hârtie, un puzzle lung de douăzeci de ani și imposibil de rezolvat. Un obsedat are nevoie de spațiul acesta vital, de un mediu la fel de obsedat și obsedant. Se pare că în cazul personajului nostru presa a îndeplinit rolul acesta, funcția asta nefericită.


-Ați ieșit vreodată împreuna cu Ion Marinescu din casă? Ați filmat în aer liber? Se împlineau, atunci când dumneavoastră realizați documentarul, cei 20 de ani de detenție pe care colonelul ar fi trebuit să-i ispășească....

-Nu, colonelul nu era pregătit să iasă...încă avea dubii cu privire la cum va fi, îi era frică. Nu știu daca știți dar colonelul a fost un element activ în vechiul regim comunist. Iubea sistemul în care trăia și era extrem de mulțumit cu orânduirea de atunci a lucrurilor. Nu a crezut nici o secundă în democrație, de aia a și ordonat tragerea focului în lunile alea nenorocite de acum 22 de ani. Între patru ochi, colonelul se întreba deseori dacă decizia lui de a-și transforma propriul apartament în închisoare nu este de fapt o fugă de noul sistem, o frică de perspectiva neintegrării într-un sistem pe care era obișnuit să-l urască. Se credea un inadaptat. Deasemenea, colonelul dorea să își ispășească pedeapsa și pentru că se dorea solidar cu vechea structură. Din punctul ăsta de vedere, Marinescu era un ofițer adevărat. Trădarea ieșea din calculele sale indiferent de circumstanțe.

-Totuși, ați discutat mult pe subiectul acesta din câte îmi spuneți. Nu i-ați propus o ieșire în aer liber, pentru documentar? Trecuseră acei ani de detenție, libertatea venea ca un lucru natural, își săvârșise perioada de detenție.

-Nu putea să iasă afară, în mijlocul unei „naturi” pe care a detestat-o decenii întregi și pe care și-a imaginat-o ca pe o bestie în toți acei 20 de ani. Îmi promisese că la un moment dat o să filmăm și afară, o sa vină și timpul ăla. Iată ca momentul a venit dar...efectul ieșirii în libertate a fost catastrofal.

-Credeți că aceea a fost și prima ieșire a colonelului?

-Sunt sigur de asta. Gândiți-vă că ultima oară când m-am văzut cu Marinescu a fost cu o lună înainte de masacru.

-Cum a fost ultima întalnire ? Despre ce ați vorbit?

Regizorul dădu semne de nervozitate când auzi întrebarea despre ultima întâlnire cu Ion Marinescu. Bătea acum cu lingurița în farfuriuța înflorată a ceștii de cafea și căută din priviri chelnerul căruia îi făcu semn să aducă nota de plată. După câteva momente de nesiguranță își îndreptă privirea către reportofonul „ascuns” după vază și îl rugă pe Țelnea să îl oprească. Regizorul îi spuse că nu mai dorea să fie înregistrat, mai ales acum, când avea să-i spună lucrurile acestea, părerea lui dar că îi va răspunde totuși la întrebare, scurt și la obiect, poate așa îl convinge să renunțe totuși la anchetă.

-Știu că m-am dus singur la colonel în dimineața aia de noiembrie. Lucrurile mergeau prost cu filmările, nu aveam prea mult material, subiectul mi se părea foarte prost tratat. Vă dați seama, șapte luni de filmare și degeaba, totul se dovedise a fi o mare risipă de bani și de timp. Am dat un mini-concediu de o săptămână echipei și am hotărât să ma liniștesc și eu puțin, simțeam că o iau razna cu totul dacă mă mai implic mult. După trei zile de rătăcit pe străzile Bucureștiului, zile în care m-am tot gândit la Ion Marinescu și la filmul meu m-am hotărât să îl vizitez incognito, să văd ce a mai facut. Trebuie să recunosc că ne apropiasem un pic, faptul că îmi destăinuise unele dintre cele mai mari secrete ale sale mi se părea o dovadă de încredere. Îmi era atunci ca un prieten vechi despre care credeam că știu totul...m-am înșelat, evident. Probabil că o luasem razna și eu, cine mai știe... Plecasem în dimineața aia cu gândul că o să îi vorbesc despre lucruri mărunte, o să port o conversație normală cu el, ca între doi prieteni. Puțină reciprocitate din partea mea n-ar fi stricat... S-a bucurat când m-a văzut singur, chiar a făcut și o glumă pe seama echipei de filmare, mă întreba dacă nu sunt cumva orb din moment ce mi-am uitat „ochii” acasă. M-a invitat la o cafea în sufragerie, chiar părea o gazdă bună, mă făcea să mă simt ca un musafir venit în vizită la o cunoștință veche. Se cam dusese de râpă relația noastr㠄profesional㔠în momentul ăsta, trebuie să recunosc. Mi-a spus atunci că începe să își revină, că vede totul mult mai clar și vrea să îmi mulțumească pentru ajutor. Era sigur că documentarul o să iasă bine și m-a pus să-i promit că o să-i fac cunoscută povestea în întreaga țară. Atunci a venit momentul meu „de grație”... M-am înfuriat și i-am răspuns că povestea sa nu exista pentru că nu avem nimic semnificativ filmat. Doar lamentări, puneri în scenă, minciuni. Știam „totul” dar nu aveam cum să demonstrez nimic nimănui. I-am spus că toată suferința prin care a trecut și toată lupta lui a fost o nebunie imposibil de montat în imagini și că mă bate gandul să renunț la tot și să mă concentrez pe alte subiecte care merită cu adevărat prezentate. Mă așteptam la o reacție, ceva din partea colonelului...mi-a zâmbit amar și atât. N-am mai așteptat nimic, am plecat trântind ușile. Acum mă gândesc cu groază la momentul acela, mă gandesc că aș fi putut declanșa... Eu și foamea mea de senzațional, dorința mea parșivă de succes atins fără nici un fel de scrupule și fără pic de sensibilitate față de subiectul cercetat. Poate că aici am greșit, poate aici am greșit noi toți, ne-am folosit de omul ăsta ca de o cârpă. Eu vroiam să-l transform într-un fel de monstru al cavernelor postcomunismului, iar voi, cei din presă l-ați transformat într-un subiect de prima pagină, un terorist odios tocmai bun de tras în țeapă în piața publică pentru tot răul care ni se întâmplă. S-a ajuns prea departe cu toate astea...Nepoata lui s-a sinucis din cauză că n-a mai suportat presiunea media, Camelia Petrescu a ajuns la psihiatrie unde și-a dat duhul într-un mod absolut tragic iar eu...eu sunt prea confuz și prea sleit de puteri ca să merg mai departe, simt că pierd sensul în toată aceasta problemă obsedantă în care am fost târât fără voia mea. Vreau doar sa uit totul, să am cât mai puțină legătura cu povestea asta. Nu vedeți că ne distruge pe toți cei care luăm contact cu ea? Trebuie să uităm!



***

În redacția cotidianului „Dimineața” lucrurile par precipitate ca într-un experiment chimic cu acizi. Hârtiile, capsatoarele, tastaturile par că dau pe dinafară și că spumegă atunci când intră în contact cu degetele, gurile și cuvintele oamenilor înțepeniți în „țarcurile de îngrășat” de pal melaminat maroniu și claustrofobic. Ninsoarea de afară dă buzna pe ușa de intrare a redacției, se agață de picioarele celor care intră și se transformă într-o pastă cafenie lichidă care lasă urme până în biroul îndepărtat al redactorului-șef. Alexandru Țelnea, jurnalist în cadrul departamentului de investigații al ziarului, împinge cu putere în ușa de termopan, se scutură de zăpada albă de pe haine și încearcă să calce simetric pe urmele cafenii de încălțăminte astfel încât acestea să dispară până la ușa redactorului-șef. Își trece mâna dreaptă prin păr și observă că pe lângă mătreața abundentă care s-a lipit de degetele umede s-au mai strâns și câteva fire de păr de o culoare incertă. Se debarasează repede de urmele capilare de pe mâini și bate puternic în ușa din lemn ținând la subraț un ziar plin de pete de fulgi de zăpadă topiți. Așteaptă câteva zeci de secunde, timp în care se uită la zecile de stickere lipite pe ușa învechită după care apasă cu putere clanța ușii.

Redactorul-șef al publicației, Ion Ștefan Scarlat stă la masa sa de lucru cu o țigară nescrumată între degete și subliniază cu un creion pe o coală de hârtie A4. Pe sub ochelari, se uită la picioarele celui care tocmai a intrat în încăpere și încearcă să privească prin acesta, să vadă dacă petele de zăpadă murdară au rămas sau nu în urmă. Țelnea îl salută mașinal pe redactor și se așează pe scaunul din fața biroului său. Redactorul se întoarce la subliniat și se strâmbă ironic în timp ce citește bolborosit din textele de pe foaie.

-Cică să mai faci presă în ziua de azi cu astfel de exprimări. Zici că lucrez cu toți retardații care au intrat anul ăsta la Spiru nu cu absolvenți de facultăți serioase de stat.

Țelnea zâmbește cu un automatism specific gesturilor de politețe și aruncă ziarul pe scaunul de lângă el. Se uită puțin în jur, își fixează privirea pe un poster imprimat prost cu figura lui Hunter S. Thompson și încearcă să își treacă propriile cuvinte de bariera ușor corodata a dinților.

-Știi că mi-am bătut capul cu subiectul ăsta mai bine de două luni, cu toată acheta asta, știi foarte bine. Ți-am trimis interviul cu Moraru cu două zile înainte de publicare, am făcut niște eforturi supraomenești să termin treaba la timp având în vedere că în ultimele săptămâni m-am tot plimbat de colo-colo să caut confirmări și contacte despre regizor. Interviul e bombă curată, propune o nouă perspectivă în toată povestea asta săracă de informații și tu refuzi să-l publici într-un mod absolut grosolan, fără să ma anunți în prealabil măcar?

Redactorul-șef taie cu nervozitate paragrafele pe care cu câteva minute înainte le corectase și scrumeaza toată țigara pe ele. Se fixează mai bine pe scaun și îi caută privirea lui Țelnea, din nou blocată pe posterul de pe perete.

-Ce mărturie ai tu mai exact? Mărturia imposibil de verificat a unui om care este acuzat în justiție de deturnare de fonduri? În asta ai tu încredere? Un om care a realizat un documentar imposibil de vizionat? Știi bine ce-au zis finanțatorii, doar tu i-ai contactat...la ei este foarte puțin material înregistrat și refuză să facă orice declarație cu privire la spusele lui Morar având în vedere că e în derulare un proces. Toată harababura asta cu colonelul care și-a sacrificat viața pentru aflarea Adevărului suprem și care a stat închis în casă douăzeci de ani...asta te întreb pe tine...cine ți-a confirmat-o până acum? Nepoata Andreea Marinescu și Camelia Petrescu? Ai făcut cu ele o ședință de spiritism și ți-au spus din lumea de dincolo despre cum se autotortura Marinescu Ion să vadă cum se simțeau oamenii ăia uciși de el în 89? Mi-e teamă că avem de-a face cu o minciună gogonată spusă de un om dornic de afirmare, un regizor ratat. Nimeni, absolut nimeni nu a confirmat mare lucru din ce a spus și nu pot să mă avânt în a publica o perspectivă care miroase de la o poștă a beletristică de consum.

-Las-o baltă cu astea, omul chiar a stat prin preajma lui Marinescu destul de mult și dacă chiar era dornic de afirmare se ducea el singur și dădea interviu la „Libertatea” sau „Adevărul” pe bani grei. Și au fost confirmări din partea oamenilor din echipa lui de filmare. Nu poți să negi existența documentarului. Nu cred că omul ne minte ci pur și simplu nu știe ce să facă. Moraru a rămas cu sechele dupa ce a facut Marinescu în Piața Universității, e depășit complet de evenimente....

-Eu iau în calcul doar faptele confirmate și palpabile și singurele lucruri pe care putem să ne bazăm în momentul de față sunt ăia 10 morți și nu știu câti alți răniți de acum doi ani de la Universitate. Toată presa, dar absolut toată presa a dus o campanie normală de comemorare a victimelor și de învinovățire a inculpatului. Subiectul o să intre, în timp, în zona normală de dezinteres în care intră o știre după ce a circulat până la redundanță pe toate canalele media, posibile și imposibile. Ce îmi ceri tu mie acuma să fac este să ne sucim la 180 de grade până la nebuneasca, iraționala poziție de „gică contra” în urma căreia mai mult ca sigur că ne vom pierde capetele de jurnaliști și credibilitatea publicației. Nu putem să-l ridicam pe criminalul ăsta la rang de erou...

- Ștefane, exagerezi... Nu ridicăm pe nimeni la rang de erou, doar încercăm să prezentăm o altă imagine a colonelului publicând un interviu cu omul care l-a cunoscut cel mai bine în acești ultimi 22 de ani.

-Imaginea „colonelului” nostru este mi-to-lo-gi-za-tă. S-a dat cu tunul în el atâta timp încât e aproape imposibil de schimbat ceva la capitalul lui simbolic. E văzut ca o bestie inumană de către opinia publică și de câteva luni subiectul a trecut într-o zonă tabu. Sunt puțini cei care vor să mai audă de el. În plus, materialul tău nu e satisfăcător la capitolul credibilitate, nu o să dea nimeni doi bani pe părerea unui regizor dement care vorbește despre cai verzi pe pereți și psihologie spațială. La fel de bine puteau fi luate în seamă teoriile cu grupurile extremiste de dreapta care l-ar fi manevrat pe fostul colonel să-i omoare pe demnitarii prezenți la comemorare acum doi ani sau conspirațiile cu francmasoni, parapsihologie și alte încrengături și conexiuni ireale cu subiectul Marinescu Ion apărute prin ziarele lui Alcibiade și noile cărți ale lui Pavel Coruț...Și ce-i cu introducerea aia a interviului, prea personală, eu zic că te-ai băgat prea mult în subiect.

-Eu nu fabulez despre scenarii posibile, mi-am făcut datoria cu vârf și îndesat, am dus o muncă teribila până să ajung la regizorul ăsta. Dă-mi o șansă, atât îți cer... Chiar îți e frică să iei o atitudine diferită? Ți se pare chiar atât de periculos să publici un simplu interviu?

-Mă Alexa...înțelege omenește! Cazul nostru nu are nimic de-a face cu Watergate. Nu montam filme aici, nu suntem în „All the president’s men” să avem motive clare să luptăm singuri împotriva tuturor. Ce dracu’, e tipic românesc cazul ăsta: senzaționalul a fost, s-a consumat, ne-am înfruptat cu toții din el, ne-am amintit și am dezbătut fără să vrem despre revoluție, oricum se împlineau două decenii de la eveniment și acum...mergem mai departe și încercăm să punem în trecut totul, să trecem un masacru absurd și singular într-o zonă plină de ascunzișuri și umbre pe care nu e bine să le cercetezi de aproape sau să le devoalezi. Interviul ăsta ar naște și mai multe confuzii, chiar nu se merită să-l tipărim. Îmi pare rău. Nu știu...publică-l pe blogul personal, scrie un roman despre asta dar...în ziarul meu nu o sa apară așa ceva în veci.
Sper că ne-am înțeles pe tema asta, Alexa, că nu vreau să purtăm aceeași discuție în fiecare zi. Încearcă să uiți povestea, nu te mai măcina, lasă-l dracului de colonel!. Ia-ți câteva zile de concediu, eu știu, du-te la munte, distrează-te dar...încetează să îți mai bați capul cu astfel de lucruri neroditoare.

Alexandru Țelnea pare pierdut cu totul în spațiul plin de bolte al biroului șefului său. Dacă ține privirea în sus și își lasă apoi capul ușor pe spate are o senzație de calm infinit. Dacă nu sunt laturi, nu există limite. Își trece din nou mâna prin păr dar de data asta nu își mai privește degetele. Îi mai fixează o dată în memorie privirea iscoditoare a lui Bruner-Fox din tabloul de pe peretele din spatele redactorului-șef și se ridică cu greutate de pe scaun de parcă ar avea sudată o halteră pe genunchi.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Multumesc de parere! Nu e nevoie sa argumentati.  
Postat de catre Tzele Felix la data de 2010-08-03 23:45:49
         
 
  Facil! Candva am sa si argumentez.  
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2010-08-03 21:50:02
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE