FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Gheorghe
Text postat de Sofer Camionagiu


Strânși ca în chingi în viața de zi cu zi, în trafic, în sunetele orașului care ne poartă spre Dumnezeu știe unde, în tehnologie și în trupurile astea care odată cu vârsta încep să ne pună probleme, tindem să ne uităm rădăcinile, începuturile, strămoșii, cauzele.
Suntem cum suntem fiindcă avem anumite gene, am primit o anumită educație, o anumită susținere în viață, dacă strămoșii noștri erau altfel decât au fost, fără îndoială și noi am fi fost acum altfel.


Din păcate, nu prea putem știm multe despre strămășii noștri, în general mai departe de bunici nu putem merge cu cercetarea. Dar e bine și atât pentru a realiza, încă o dată, că fără alții am fi fost nimic. Sau altceva.

Gheorghe s-a născut în Moldova, în anul 1914.
La vârsta de 2 ani i-a murit tatăl, un om vrednic, rămânând doar cu mama, care avea apucături cam înfierate de Biserică.
Așa că bietul Gheorghe a început să umble prin rude, încă de pe la 4 ani. La 6 ani deja și-a luat viața în mâini, mutându-se la Moș Costache, care i-a dat un pat, masă și postul de cioban al satului.
Da, la vârsta de 6 ani, la care eu nu mă îmbrăcam prea bine și făceam niște funde la pantofi de murea lumea, Gheorghe avea grijă de toate oile satului.
Pentru această muncă era plătit, și Gheorghe a început să pună bănuț peste bănuț, fiindcă știa că va trebui să se însoare și să aibă casa lui.
Cum făcea o sumă mai mare cumpăra niște materiale de construcție și le depozita la Moș Costache.

Anii au trecut, Gheorghe a făcut printre timp și puțină școală, doar cât să știe să scrie și să citească.
Se apropia de vârsta încorporării și dat fiind că maică-sa era în grija lui, ar fi fost scutit de armată, ca întreținător de familie.
Își ajuta el mama, dar nu pe cât ar fi vrut ea, fiindcă băutura nu e niciodată destulă pentru o alcoolică, așa că femeia îl tot șantaja că dacă nu-i dă mai mult îl reclamă la autorități că nu o întreține cum trebuie și o să-l ia în armată.

Dar Gheorghe era un om puternic și mândru, așa că la împlinirea vârstei de încorporare s-a dus singur. A făcut armata 3 ani, cât era atunci.
După armată s-a întors în sat, și-a făcut casă și s-a însurat. Era în anul 1938.
A făcut prima fată din cele 5 pe care le-a avut, iar în 1939 a fost concentrat.
Din 39 până în 44 a venit de câteva ori acasă în permisie și a mai făcut niște fete superbe.

În 1944 a fost luat prizonier de ruși, pe dealurile de la Bârnova,
când armatele sovietice au rupt frontul din zona Iași.
A fost dus cu un vagon de vite în Siberia și a spart piatră la temeraturi cumplite, apa îngheța până jos dacă o turnai din cană.
Pentru această muncă erau hrăniți cu varză fiartă și sărată, și ei mai reușeau să mai fure niște pește din lagăr.
După terminarea războiului și înfrățirea României cu URSS regimul s-a mai îmblânzit puțin, erau lăsați mai liberi, ba chiar erau curtați să rămână în URSS căci bărbații erau puțini după război. Gheorghe nici n-a vrut să audă de rămas, dar vremelnic a avut și o iubită rusoaică de care mai vorbea la bătrânețe, când se abțiguia nițel.

A fost eliberat în 48,
când venirea în țară a fost fantastică. Rușii i-au dus până la graniță cu trenul, iar de acolo au mers toți românii în alai prin sate, pe jos și se opreau peste tot la mâncare și băutură.
Poporul era fericit că se întorceau acasă cei pe care îi credeau morți și se intindeau mese la răscruci.
Când a ajuns acasă o fată nici nu îl cunoștea, căci era născută când el a fost luat prizonier.
Dar fetița era convinsă că îl cunoaște:
“Tatăl meu e frumos, frumos”, zicea ea.
“Dar de unde știi tu? Cum e?, întreba câte unul.
Ea se uita în jur și zicea:
“Iote, e frumos ca câmpul ăla de rapiță!” (galben ca aurul moale și pur)

S-a pus din nou pe muncă, a mai cumpărat ceva pământ, iar după puțin timp i l-au luat comuniștii la CAP, cu forța, după ce el i-a alergat și cu toporul. Dar l-au forțat până la urmă să renunțe, șantajându-l că dacă nu renunță îi scot din școală prima fată.
A muncit Gheorghe și și-a crescut cele 5 fete, le-a ținut în școală, pe fiecare cât a vrut să învețe.
Una a ieșit farmacistă, una medic, două cu studii medii, la oraș și ele, și una s-a măritat și s-a stabilit în satul vecin.

Și a murit Gheorghe senin, în iarna lui 1990, în bucătărie, căzând cu fața în sus, dezghiocând porumb.

______________________________________________________
o productie
camionagiu.blogspot.com
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE