FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Sensibilitate
Text postat de Sanda Nicucie
“Din ce am citit pe pagina principală, până acum, singurul text elitist literar care m-a impresionat este Zăvoiul lui Radu Ștefănescu.”
Ada

De fel sensibile...-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”
pe mine, Mișu-n pădurice.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  :))) Suntem de groază, acum.
Numa' dacă pui și înaintea lui, aș zice...

Și-aș mai zice să mai dezbatem, din când în când, câte-o chichiță din asta. Eu, una, am de gând să vă întreb, când mai am câte-un dubiu.

O seară bună să ai!
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 21:51:55
         
 
  Mariana, multumesc.
mi-a facut intr-adevar placere.
nu stiu daca trebuie virgula dupa "intr-adevar"...
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 21:31:09
         
 
  :)))  
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 21:20:19
         
 
  Dixtrat nu e vorba mea.
Am auzit-o pe undeva și mi-a plăcut.
Cred că la Vasilica: am dedus-o din singularul de "fixi"!!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 21:15:00
         
 
  O, da, Sanda trebuie să facă cinste! Săndico, unde, când, cum? Vine vacanța, abia aștept...  
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 21:12:09
         
 
  Ne prefacem. Doar vedeți că și pe noi ne-a stimulat. :)

Gramatica Academiei, asta nouă, e academică rău. Io, biata de mine, predau la ciclul primar, totuși...

Radu, cred că cei doi, acolo sus, dacă n-au avut altceva mai bun de făcut, s-au dixtrat (vorba domnului Peia parcă e asta) pe seama noastră. Și cred că, pe undeva, s-or fi bucurat că mai sunt nebuni, pe lumea asta, pe care-i preocupă limba lor. :)

V-aș cam saluta pe ziua de azi. Mie mi-a făcut plăcere discuția. Cele bune!
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 21:08:34
         
 
  n-am dat niciodata crezare zvonului ala cu zacusca. trebuiau sa-i gaseasca ceva, si pentru ca n-au gasit nimic grav, au inventat o porcarie.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 21:06:40
         
 
  Să mai zică Sanda că nu am făcut-o celebră!
Toată pagina cu comuri, iote, numai ea!
Cre'că ar cam trebui să facă cinste...
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 21:03:55
         
 
  A comentat Pruteanu chiar locuțiunea aia nesărată, de care eu nu dădui nicări?
Nici prin dicționarele lu' Pește?
Ce băiat dăștept?
Dacă a mîncat zacuscă...!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 21:01:35
         
 
  Da' Gramatica Academiei este de căpătîi?
Sau numai de căptușeală?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:59:49
         
 
  eu am jurat pe moastele lui Pruteanu ca acolo nu se pune virgula. am avut intotdeauna mai multa incredere in Pruteanu. ca veni vorba, ma intreb ce fac ei doi acum, acolo sus. sus o mai fi gramatica?  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:58:12
         
 
  Dacă ați căpiat, înseamnă că aveți rezistență scăzută la stres!
Pe mine mă stimulează.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:57:36
         
 
  Reproduc explcația fantomei grămăticului, că s-ar putea pierde printre comuri:

Uite și explicația lui, pag. 595:
"În asemenea cazuri avem de-a face cu acordul așa zis prin atracție. Predicatul este "atras" de substantivul-subiect cel mai apropiat, care îi impune forma de singular, fiindcă el însuși stă la singular. Dovadă că aceasta este axplicația justă avem faptul că, dacă predicatul stă la locul lui obișnuit, adică după subiect (deci mai departe oarecum de primul element al subiectului și după ce toate elementele acestuia au fost rostite), regula aici în discuție se aplică: mama și tat au venit vin de la țară; vara și zilele călduroase au trecut etc."

Deci, cum am mai spus și eu, intuind, și locul e cel care impune anume reguli de punctuație!!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:56:30
         
 
  Domnu Iordan,
Treci la interval!
Ai o carte-n cap de la Mariana!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:54:44
         
 
  Corect e că ați căpiat și ne-ați căpiat. :)))  
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 20:54:07
         
 
  Te-a obligat cineva să tragi fitilul?
Nu.
Dacă te uiți mai jos, tu ai cam început.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:53:28
         
 
  Eu am sugerat într-un exemplu că această carte nu e neapărat o carte de căpătâi.
Dar chiar și-așa, acolo poate exista o continuare, așa cum am exemplificat: muncește-ntr-una (din fabrici). Așa credeam, de aceea am întrebat cum se continuă exemplul.
În fine, e clar: facem diferența între articol și adeverb, văzând care pe cine determină.

Subiectul multiplu exprimat prin substantive poate fi înlocuit de unul exprimat printr-un pronume ce le ține locul: ei au venit.
Poate veni oricine să-mi spună că nu se acordă așa. Aici chiar că-i dau cu cartea-n cap.

În exemplele cu vara și zilele și marea și apele, pe "și" îl văd ca Radu, mai degabă cu înțeles de "cu".
Oricum, eu știu că subiectul multiplu cere predicat exprimat prin verb la plural.
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 20:51:49
         
 
  Mă rog... și încă mai ai!  
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:50:59
         
 
  Ce meserie nasoală ai avut, frate!
Nu degeaba...
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:50:40
         
 
  cum o fi corect:

"De cînd bezmeticesc prin grămătici, m-am căpiat"!

sau

"De cînd bezmeticesc prin grămătici, i-am căpiat"!
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:50:22
         
 
  Uite și explicația lui, pag. 595:
"În asemenea cazuri avem de-a face cu acordul așa zis prin atracție. Predicatul este "atras" de substantivul-subiect cel mai apropiat, care îi impune forma de singular, fiindcă el însuși stă la singular. Dovadă că aceasta este axplicația justă avem faptul că, dacă predicatul stă la locul lui obișnuit, adică după subiect (deci mai departe oarecum de primul element al subiectului și după ce toate elementele acestuia au fost rostite), regula aici în discuție se aplică: mama și tat au venit vin de la țară; vara și zilele călduroase au trecut etc."

Deci, cum am mai spus și eu, intuind, și locul e cel care impune anume reguli de punctuație!!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:48:39
         
 
  am mai gasit una: "puneți ordonanța"

sau o fi pluralul majestatii?
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:44:28
         
 
  Păi eu zic să-l deshumăm pe domnu' și să-l întrebăm de ce.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:41:37
         
 
  de ce nu "parintii mei au venit de la tara".

in "A trecut vara și zilele ei călduroase", acel "si" e mai mult "cu". exemplul nu e edificator.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:40:21
         
 
  No, no!
Reproduc întocmai de la pag. 314:

"Cînd locuțiunea adverbială formată cu prepoziția /într(u)/ urmează după un cuvînt care se termină în vocală, prepoziția poate pierde și vocala inițială /î/: Muncește-ntr-una."
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:39:10
         
 
  Mai zice domnu Iorgu că:

"A trecut vara și zilele ei călduroase".
"I se supune marea și toate apele"
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:32:47
         
 
  Eu muncesc întruna. Aici înseamnă mereu, tot timpul. Se scrie cum am scris.
Dar pot avea și:
Muncesc într-una dintre fabricile de tricotaje.
Și e corect și aici.


Acolo cum era exemplul?
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 20:32:29
         
 
  He, he! domnu Iorgu cică nu! Că e o excepție și că se folosește verbul la I-a singular!!

Varianta mea: Au venit, mama și tata, de la țară.
Virgulele avînd rol de a sugera multiplul. Și a semnaliza că subiectul multiplu nu prea e la locul lui.
Nu ar fi mai corect?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:30:31
         
 
  Desigur, regula cu într-una și întruna așa trebuie să fie. Da chestia aia cu "muncesc într-una" - și justificată, încă! - mi-a cam zdruncinat încrederea în cei care scriu manuale de specialitate.  
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:27:11
         
 
  Au venit. E subiect multiplu acolo.  
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 20:26:38
         
 
  Un mic exemplu:
Cum e corect?
"A venit mama și tata de la țară" sau "Au venit mama și tata de la țară"? (Eu așa avea o variantă interesantă!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:23:14
         
 
  "Dacă zic:
Suntem natural sensibile… / Suntem de fel sensibile, astfel că ne-au impresionat…"

Aici pe "suntem" trebuia să-l pun în paranteză, ca fiind subînțeles.
Eu nu pun virgulă acolo unde ziceați dumneavoastră că trebuie, asta vreau să se înțeleagă.



Pe Ada - Radu, în zăvoi.
Pe mine - Mișu,-n pădurice.

Cu asta sunt de acord. Și cu virgula de după joi, a lui Radu.


Cu într-una și întruna, lucrurile stau așa: când avem prepoziție plus articol și stă, deci, lângă un substantiv sau pronume, scriem "într-una" (într-una din zile voi merge acolo; într-una dintre cărțile mele, cea a Ștefaniei Popescu, care nici nu e cea mai bună, am găsit o regulă; am zugrăvit doar într-una din ele, respectiv în camera mică).
Dacă determinaă un verb, e adverb și se scrie "întruna": vorbește întruna; el întruna mănâncă; nu știu de ce, pe europeea, unii se ceartă întruna. :)
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 20:22:48
         
 
  Da, e bine că ești vigilent!
Reflexele, de!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:21:03
         
 
  ștergeți - șterge-ți  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:18:29
         
 
  Tu și capcanele!
Mai bine ștergeți armamentul din dotare. Că vine ghinăraru și te bagă la zdup. Sau puneți ordonanța să facă asta, că, vorba aia, nu degeaba ai îmbătrînit în grad!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:15:44
         
 
  Academia să mă lase-n pace!
Că de cînd m-au luat ăștia mai noi și mai șmekeri cu "nicio, niciun"... și nu mai știu ce alte bîzdîgănii, mi-am cam luat mîna de pe ea.

A, și să nu uit: tevatură mare cu substabtivele colective și acordul dintre subiect și predicat, atunci cînd subiectul este exprimat prin astfel de substantive. În cele din urmă, ne spune dl. Iordan, fie-i țărîna!..., că treaba asta e cam cu dus și-ntors. Că e cam la liberă alegere, uneori, și că trebe să așteptăm să vedem încotro evoluează limba și pe-acolo o tundem și noi. Da' chestia asta o spune el prin, pardon! '53, cînd se ghida după directivele tovarășului Stalin!
Oare, între timp, să fi evoluat?
Limba, zic!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:12:19
         
 
  corrrect.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:07:15
         
 
  dar daca scrii:

"Radu a instalat 5 capcane pentru mistreti si eu am picat într-una din ele", e corect.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:06:51
         
 
  "astfel, spre pildă"(!!!)
De cînd bezmeticesc prin grămătici, m-am căpiat!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:06:43
         
 
  academia a decis ca adverbul se scrie legat  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:05:01
         
 
  Iote aici, o altă chestie care m-a pus pe jar: Iorgu Iordan și cu Dicționarul limbii române, 'ce că "întruna" e adverb și se scrie așa, legat.
Dar doamna Ștefania Popescu, cică nu!
Că se scrie "într-una", dînd explicația cum că provine din prepoziția "întru", sudată cu numeralul "una" și, gata! - avem ditamai locuțiunea adv. "într-una", care poate fi folosită astfel, spre pildă: "muncesc într-una".
Eu cu cine să votez?
Aș zice că sunt nuanțe clare de departajare morfologică între "într-una" și "întruna".
Voi ce ziceți?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 20:03:21
         
 
  "Ce înseamnă la voi: Radu în Zăvoi și, respectiv, Mișu-n pădurice?"

(Ioan Peia)

nu cred ca Sanda iti va raspunde la o intrebare atat de intima.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 20:00:03
         
 
  " intr-o joi ei ne-au fermecat, " (Radu Stefănescu)

Singura rațiune care ar cere virgula după "joi" ar fi aceea că drăgălașul complement de timp nu stă lîngă verbul pe care-l determină, ci taman înaintea subiectului, adicătele fiindu el cam sucit, de felul său, (sîc) trebuie amendat cu o virgulăn cap! Și chiar dacă nu există o astfel de regulă, o inventăm noi!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 19:54:54
         
 
  Poate ai dreptate, Mariana!
Dar nu pentru că acolo ar încăpea două virgule și dincolo nu. Chestia cu virgulele este doar o consecință a regulii gramaticale, și nu invers. Că și la mine încap două virgule, cum am mai spus, dar una este dispărută-n spațiu, odată cu lipsa verbului copulativ
Apoi, de ce ar fi "în mod natural, sensibile" explicație, și "natural, sensibile!", nu!?
Așa, că ni se pare nouă?
Dar poate că numele predicativ este "de fel sensibile", iar nu doar "sensibile"?, în felul ăsta acordul făcîndu-se direct cu verbul copulativ? Dar poate că "de fel, sensibile" este tot o explicație din aia pentru care se pun două virgule. Ce? E ecuație algebrică, să știi fix ce și cum? Eu vreau regula clară, certă, indubitabilă. Ori aceasta e cam bîjbîită.


Dar puteți să-mi spuneți de ce ultimele două versuri nu le scrieți așa!
Anume:

Pe Ada - Radu, în zăvoi.
Pe mine - Mișu,-n pădurice!

Ce înseamnă la voi: Radu în Zăvoi și, respectiv, Mișu-n pădurice?

PS: Să fie "de fel", morfologic vorbind ..."prepoziție cu substantiv"!?! Voi ce ziceți? Eu mă abțin!...
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 19:46:22
         
 
  De fel sensibile,-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”.
Pe mine, Mișu-n pădurice.
 
Postat de catre I BG la data de 2010-06-05 15:44:59
         
 
  ca sa inteleg ceva mai bine fenomenul, am rescris primele 2 versuri:

deoarece suntem de felul nostru sensibile, intr-o joi ei ne-au fermecat, nu am ce zice.

deocamdata mi se pare ca ar mai trebui pusa o virgula dupa "joi", si scoase punctele de suspensie de dupa "sensibile"...

si mai e ceva: dezmint categoric insinuarea cum ca eu as fi fost vreodata cu Ada in zavoi.



 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 15:19:15
         
 
  Sunt de părere că veniți cu ipoteza aceasta nouă nu pentru că sunteți sigur pe ea, ci ca să justificați folosirea acelei virgule, domnule Peia.
Eu văd lucrurile așa:
Suntem, de felul nostru, sensibile.
adică
Suntem, în mod natural, sensibile. / Suntem, natural, sensibile.

Aici se justifică folosirea virgulelor, căci intercalăm o explicație între verbul copulativ și numele predicativ.

Dacă zic:
Suntem natural sensibile… / Suntem de fel sensibile, astfel că ne-au impresionat…

virgula nu se mai justifică, pentru că între verb și numele predicativ nu putem avea o singură virgulă. E ca în cazul virgulei dintre subiect și predicat.



Vi se pare că e altceva decât complement de mod, dacă are funcție sintactică?
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 13:33:28
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  la prima vedere pare a fi complement si-l determina pe "suntem sensibile". dar ma mai gandesc. nu sunt sigur.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 11:34:05
         
 
  Am o ipoteză nouă, în legătură cu situațiunea de mai sus.
Am spus că argumentația mea, întemeiată pe regula : "Cînd între numele predicativ și verbul copulativ se intercalează unele ADVERBE sau LOCUȚIUNI ADVERBIALE fără funcție sintactică în propoziția respectivă (...), aceste adverbe se pun între virgule sau între două linii de pauză (-...-).", - argumentația mea pică.
De ce?
Pentru că "de fel" are, totuși, funcție sintactică.
Deci, care ar fi aceea? Cu argument.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 11:22:41
         
 
  Aci cam așa e, Liviule.
Am constat și eu, cu spaimă, că, după 30 de ani de cînd nu am mai pus mîna pe gramatică, șchioapăt bine la capitolul teorie. Reluînd-o, am rămas uimit de situațiile - destule! - în care o dau din colț în colț!
Bine, acum trebuie să privim și prin prisma faptului că e vorba de chichițe, de interpretări, de dubii legitime, - căci am văzut și la domnii preofesionișir astfel de ezitări. Înlocuite, desigur, cu ipoteze.
Important e să nu faci greșeli elementare.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 11:18:17
         
 
  În fine, mă recunosc învins!
Fără analiză, intuiția îți poate juca feste.

Ioan Peia


Ioane, știi ce e ciudat? Faptul că eu scriu intuitiv. Dacă aș sta sa analizez, aș constata că, față de voi, cunoștințele mele de teorie în ale gramaticii au fost mult subțiate de timp. Nu aș putea, cu alte cuvinte, să teoretizez și să explic dupa norme. Așa că las intuiția să zburde. E adevarat că, uneori, ea o dă în bară :))


 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2010-06-05 11:07:05
         
 
  da sefu'. intre timp sa facem si vreo 50 de flotari?  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 11:04:26
         
 
  Pînă mă întorc, răspundeți la provocarea mea.  
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 10:48:37
         
 
  L-am interpretat corect, citatul ăla.
Ba am și făcut aplicațiunea.
Ceea ce, văd, nu prea faceți voi, ci doar poetizați.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 10:48:15
         
 
  N-am înțeles!
Crezi, cumva, că scrii cine știe ce profundități și eu a trebui să le pigulesc cu osîrdie, ca să mă umplu de înțelepciune?
Citesc cît ești coerent.
În rest, coș!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 10:46:35
         
 
  pai mestere Ioane, daca-l adaugi pe "de fel" in lista aia cam in acelasi mod in care ma adaugi pe mine in lista securistilor, (si maine-poimaine in lista violatorilor de babe, cine mai stie), eu ce sa fac?

la fel de arbitrar, iti raspund ca nu-mi place cum suna virgula acolo.

vino cu un docoment.

auzi, dar tu chiar citesti ce scriu eu? ca am serioase dubii...

 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 10:15:56
         
 
  Bineînțeles că nu cred că din neștiință, altfel nu scriam "știu sigur că veți vedea că trebuia să mai adăugați o virgulă". :)

Citatului nu-i reproșez nimic. Felului în care îl intrepretați îi reproșez. Am crezut că e evidentă, din exemple, obiecția pe care o aveam. N-o să lungesc discuția. N-am scris niciodată așa ca în exemplele notate cu 2. Și nici nu voi scrie. :)
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 10:15:14
         
 
  "De fel, sensibile" se scrie fara virgula. de ce? ca asa suna bine / in urechile mele fine." (marele grămătic, GRadu Ste. Fănescu)

Păi dacă-mi vii cu astfel de argumente, neicusorule, atunci toată tevatura eset complet inutilă.


Uite, ai fi putut veni cu următorul contra/argument: că "de fel" are, totuși, funcție sintactică. Și atunci demonstrația mea cade. Da, dar aici lucrurile se complică. Ia să vedem ce funcție sintactică are, aici, "de fel"?
Își dă cineva cu părerea? că poate eu greșesc iarăși...
Mariana, poate, că Răducu prinde fîțe!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 10:08:36
         
 
  O scalzi, Răducle, la pescuit fiind.


Mariana,
Nu am înțeles obiecția ta de început, în afara faptului că, într-adevăr, la final am uitat virgula aia...!
Sper că nu crezi că din neștiință!

Spui tu că trebuie să am DOUĂ virgule.
Păi da, care-i problema?
Sunt două virgule, dar una este invizibilă, pentru că propoziția e incompletă.
Iar citatul e din cartea cu pricina.
Ai să-i reproșezi ceva?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 10:01:12
         
 
  „ACESTE ADVERBE SE PUN ÎNTRE VIRGULE.”

Asta înseamnă că trebuie să ai DOUĂ virgule. Doar astfel poți pune ceva ÎNTRE ele.

Dacă aduc câteva exemple, domnule Peia, puteți relua argumentația, spre a mă convinge că și variantele notate cu 2 sunt corecte? Că, drept să vă spun, mie nu mi se par…
Dar vin cu ele aici, ca să se observe diferența, să se vadă că una e când punem ÎNTRE virgule adverbele sau locuțiunile, iar alta e când… rămânem într-o virgulă, ca să zic așa:

1. Eu sunt, de loc, arădeancă. / Eu sunt, la origini, arădeancă.

2. De loc, arădeancă, am copilărit acolo, apoi am plecat la Petroșani. / La origini, arădeancă, am copilărit acolo, apoi am plecat la Petroșani.

sau:

1. Fiind, în principiu, obiectivă, notez corect lucrările elevilor. / Fiind, de regulă, obiectivă, notez corect lucrările elevilor.

2. În principiu, obiectivă, notez corect lucrările elevilor. / De regulă, obiectivă, notez corect lucrările elevilor.



Am observat că ați scris: “Să adaugi sub varianta Răducu, varianta mea.”

Știu sigur că, la o reluare a acelui comentariu, veți vedea că trebuia să mai adăugați o virgulă dup㠓adaugi”, fiindcă între verb și complementul direct pot sta două virgule, atunci când între cele două avem, ca aici, încă un complement intercalat, dar nu poate sta una singură.

Așadar:
“Să adaugi, sub varianta Răducu, varianta mea.”

Vedeți, virgulele ne mai joacă feste.
Cumpăniți asupra exemplelor și, dacă-mi răspundeți, faceți-o fără încrâncenare, vă rog.
 
Postat de catre Mariana Ghicioi la data de 2010-06-05 09:29:26
         
 
  jupane Ion Neculce,

in letopisetu' ala din 71 scrie: unele adverbe.

si matale, cu mare bucurie, l-ai subliniat pe "adverbe".

eu as zice ca trebuia s-o faci cu "unele".

pentru ca ai dat exemple corecte, nimic de zis, dar daca schimbi adverbul, e jale mare:

"La început apa a fost, mult, mai limpede."
"Cărțile sunt - foarte - noi."

"De fel, sensibile" se scrie fara virgula. de ce? ca asa suna bine / in urechile mele fine.

ai decis cu mare intelepciune, citez: și, adaug eu: "de fel" (cand ziceai asta, nu se pravaleau muntii?)

uite, eu n-am chef sa-l adaug...

mai sapa :)

P.S. sunt la pescuit, dar intru pe net cu telefonul, daca gasesti docomentul, da-mi de stire!
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-05 05:12:54
         
 
  Drept urmare, dragă Sanda, cică ar fi bine să adaugi sub varianta Răducu, varianta mea - cea corectă!  
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 00:47:28
         
 
  Ca dovadă că intuiția întrece cu mult știința, iar talentul - elocința!  
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 00:45:55
         
 
  err:
"Și, cu voia dv., domnu' Răducu:"
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 00:44:11
         
 
  De ce Sanda te așteptai la reacția mea?
Sunt reacționar?

Uite, în calitate de "reacționar", rescriu epigrama ta, corect:

"De fel, sensibile,-ntr-o joi
Ne-au fermecat, nu am ce zice...
Pe Ada - Radu, în “Zăvoi”
Pe mine - Mișu,-n pădurice."
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 00:11:01
         
 
  Stimate domn Răducu,
M-ai făcut să pierd două zile, ca să-ți demonstrez ceea ce intuiam că e corect, dar uitasem argumentația teoretică. Acum am găsit-o!
E simplă, ca lumina zilei:

Sursă: "Gramatica practică a Limbii române cu o culegere de exerciții" - Ștefania Popescu - Ed. didactică și pedagogică - București 1971. (Nu știu dacă s-a reeditat).


Reproduc extrasul din pag. 394, referitor la punctuația numelui predicativ:

1. Numele predicativ așezat lîngă verbul copulativ nu se desparte niciodată prin virgulă de verbul copulativ, deoarece amîndouă cuvintele formează o singură parte de propoziție: "Copacii sunt înalți".

2. Cînd între numele predicativ și verbul copulativ se intercalează unele ADVERBE sau LOCUȚIUNI ADVERBIALE fără funcție sintactică în propoziția respectivă - desigur, firește, bineînțeles, așadar, în concluzie, în realitate etc. (și, adaug eu: "de fel") - aceste adverbe se pun între virgule sau între două linii de pauză (-...-).
Virgulele sau liniile de pauză au rolul de a separa sau închide ca între paranteze cuvintele fără legătură sintactică în propoziția în care se află:

"La început apa a fost, firește, mai limpede."
"Cărțile sunt - bineînțeles - noi."

Și cu voia dv., domnu' Rducu:

"Noi suntem, de fel, sensibile"

Sau, cum e scris la Sanda:

"De fel, sensibile,-ntr-o joi"

Mai ai ceva de comentat, grămăticule?

 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-05 00:09:02
         
 
  Jorz,
De felul meu ma plictisesc repede. Cred sincer ca mama m-a nascut plictisita.
Cum, pe la comentariul 20 si ceva se vorbea tot despre virgulita, am schimbat.
Mizam pe reactia domnului Peia. M-am inselat. Ai aparut tu!
in rest,
mi-esti drag.
Sa ne citim sanatosi!
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-04 22:35:57
         
 
  Ioane, ceasloave n-am gasit prin casa, dar mi se pare limpede ca:

in expresia "de fel sensibile"


"de fel" = o locutiune adverbiala cu sensul de "natural", compusa dintr-o prepozitie si un substantiv (spre deosebire de "defel" = deloc), locutiune care determina (ca orice adverb) un verb, un adjectiv sau un alt adverb

in cazul de fata locutiunea adverbiala "de fel" determina adjectivul regent "sensibile", astfel:

- in ce mod sensibile? - de fel (adica din nascare, in mod primar, originar, natural, esential, profund), etc.

dar intre adjectiv si adverb nu se pune virgula! (ca sa te convingi, iata alte exemple similare: total confuz, aproape curat, odinioara verde, putin fraier, in veci naiv, deloc sensibil), etc

sau se pune in cazul in care vrei sa ma enervezi pe mine cu orice pret, dar asta e alt subiect
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 17:23:23
         
 
  Jorz, a-ti pretinde scuze pentru ca (nu demult) m-ai injurat de mama, este, fara indoiala, un gest deplasat. In schimb, ma gandeam sa-ti cer scuze pentru ca m-am lasat ispitit cateva clipe de utopia ca te mai afli inca in posesia unui dram de bun-simt. Ma ierti, prietene?

in ceea ce priveste intrebarea "Unde-ai mai văzut cratimă după punctele de suspensie", eu zic ca ar fi mai bine sa intrebi autorul.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 14:57:31
         
 
  Ștefănescu, până la amplele și documentatele explicații și studii de caz cu care urmează să mă contrazici, nu consideri că ar fi momentul pentru niște scuze? Așa, pentru rigoare...
Catrenul Sandei Nicucie, conjuctural, nu merită atât efort. Virgula, da. Nu-mi face plăcere să mă angrenez în astfel de discuții, din lipsă de timp și, mai ales, chef.

Ioan J

P.S. Unde-ai mai văzut cratimă după punctele de suspensie?
 
Postat de catre Ioan Jorz la data de 2010-06-04 14:30:44
         
 
  dar uneori, citind - si crucindu-ma, ma intreb cu care parte a simtitoarei sale anatomii gandeste bardul.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 13:38:02
         
 
  Am inceput sa obosesc. Intoarce-te la textul Sandei si mai citeste. Si la urma urmei, ce conteaza? Cu sau fara virgula aia, tot un drac.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 13:03:14
         
 
  Păi e același lucru, nenică?
Una e să spui: "Noi suntem sensibile", potrivit modelului tău, și alta e să spui: "Noi suntem, de fel, sensibile"!
Nu simți și tu diferența, anume că acolo e o abatere de la fluența limbii? Normal ar fi fost exprimat așa: "Noi suntem sensibile de fel(ul nostru)" care, da, aci se scrie fără virgulă, pentru că e în logica exprimării.
Eu cred că putem lua în discuție regula juxtapunerii, anume: dacă atributul care determină substantivul stă lîngă el și după el, cum cere o firească percepție a imbii, atunci nu e nevoie de virgulă.
Dar dacă apare în altă poziție și înaintea lui, atunci, bunul-simț gramatical îți cere să consemnezi acest lucru printr-un semn. Acesta poate fi, de regulă, virgula. Dar nu numai.

Și nu mai bate cîmpii cu orgolii și fițe cu momițe, că nu mă impresionezi. Pînă acum ai grăpat cîmpiile speculației, nu ai dus nici un argument concret.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-04 12:47:21
         
 
  Cand spui "eu sunt foarte orgolios" pui virgula intre "foarte" si "orgolios"? Nu pui. E acelasi lucru. E simplu. Acum scriu de pe mobil, dar promit sa te conving diseara, cu citate din ceaslov. Atunci sper sa fii defel ciufut, ci deschis, cum esti de fel...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 12:00:50
         
 
  Că, după tine, înțeleg că următoare propoziție se scrie așa:

"// Noi suntem de fel sensibile. //

Dacă susții asta, pls, fă-mi analiza aia morfo-sintactică. Dar știi cum? Ca la școală!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-04 11:30:46
         
 
  Ăsta-i argument, Radu mamii!!!
Păi dacă o ei filozoficește, de ce ai avea tu mai multă dreptate? Ete na!
Fă o analiză morfo-sintactică, după toate regulile, și atunci convinge-mă.
Căci eu, deși am admis o explicație, cît de cît argumentată, în favoarea opiniei tale, am totuși îndoieli. Și puțin mă interesează aici să am dreptate. Mă roade faptul că nu reușesc să mă conving că asta-i rezolvarea.
Așa că nu mai afișa atîta suficiență bățoasă și vino cu demonstrația în clar. Nu cu "gugumănii constipate"(termen care îți aparține), așa cum mă cadorisiși tu pe mine.
Și nu te mai oftica.
Cheamă-ți ordonanța să scoată baioneta-i virilă!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-04 11:28:33
         
 
  Oameni buni, "defel sensibile" e o sintagma sudata. A rupe aceasta sintagma cu o virgula e un fapt extrem de deranjant, e aproape o infractiune. Unde pui ca "defel" inseamna "deloc", iar "de fel" cu totul altceva... ca veni vorba :)  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 09:53:25
         
 
  Jorz, nu puteai sa spui o prostie mai mare. felicitari.

nu-mi raspunde acum, ca plec din birou

reciteste atent ce ai scris, si mai gandeste-te.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-04 09:01:31
         
 
  Ion Peia, ca de obicei, are dreptate. Se pune virgulă dup㠄sensibile”. Din punct de vedere sintactic, propoziția se prezintă cam așa:

De fel(ul nostru – atribut pronominal, subînțeles) (suntem – predicat, subînțeles), sensibile...

Prin urmare: lipsind atât predicatul, cât și atributul pronominal, este necesară (imperativă) folosirea virgulei!
Se pun două puncte în construcțiile în care verbul nu este exprimat. În asemenea situații se folosesc mai frecvent virgula sau linia de pauză.

Cu amiciție,
Ioan J
 
Postat de catre Ioan Jorz la data de 2010-06-04 08:31:34
         
 
  Ciudat e că nu am găsit nicăieri, nici un fel de analiză cu această locuțiune adverbială: "de fel".
Nici în dicționar nu e pomenit, măcar așa, ca parte de vorbire.

Și, totuși, eu încă am dubii asupra analizei făcute.
Căci am în minte următoarea variantă posibilă:

// Noi suntem, de fel, pofticioase. //

Eu aș scrie ca mai sus, deși acordul (și el cam greu decelabil, căci e nu sunt sigur că se face cu verbul sau cu pronumele) - mă obligă să nu pun virgulă.

Pe cînd:

// Noi nu suntem defel pofticioase. //

Aci este, clar, complement de mod și nu se pune virgulă.

Mai trebuie, totuși, analizată varianta asupra căreia am concedat că ar fi corectă.
În fine!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-04 01:05:23
         
 
  "De felul nostru suntem ființe sensibile și, într-o joi, ne-au fermecat, nu am ce zice." (Liviu Bordaș)

Da.
Desfășurată, fraza, așa e corectă!
Chiar dacă ar fi avut valoare de conjuncție adversativă, zic specialiștii, nu se pune virgulă. Deși eu nu sunt de acord cu asta. Una e să conjuncționezi, caz în care nu se cere virgulă, și alta e să ai două propoziții adverse. Logic, adversitatea ar trebui despărțită printr-un fel de baricadă. Apoi, varianta în care ar fi putut să discutăm de conjuncție adversativă era în cazul în care adverbul cu valoare de atribut, "de fel", era scris: "defel", cu valoare de complement de mod.
În fine, mă recunosc învins!
Fără analiză, intuiția îți poate juca feste.
"De fel" este, aici, atribut, pentru că determină un înlocuitor al substantivului, care este pronumele posesiv "nostru"(care nu apare clar în epigrama Sandei, dar e deductibil). Și cum atributul nu se departe prin virgulă de partea de vorbire pe care o determină, nici aici nu se pune virgulă.
Voi fi mai atent pe viitor și voi miza mai puțin pe intuiție. Deși, deseori, calc în mod premeditat unele reguli clar stabilite, pentru că am învățat de la un super/specialist în materie de știința gramaticii, că formulele cele mai certe pot avea, deseori, abateri de la regulă. Și mi-a făcut niște demonstarții de m-a amețit!
Am să caut mîine cartea, care nu e aici, cu mine, și am să vă dau niște exemple tari!
Oricum, nu cred că aseară am greșit cu povestea celor două virgule.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 23:50:56
         
 
  Ah, viata-i dura, nu alegi!
din Zagreb zici? (credeam din munte)
cum sa-ti explic sa ma-ntelegi?
vom pune sigur...puncte, puncte.
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 23:04:57
         
 
  M-am lamurit cu-acest aspect
ce reusi sa ma-ntristeze.
Iti datoram mai mult respect
de preferai si...paranteze.

venit-am tocmai din Zagreb.
(speram iubirea să conteze).
ce să-nțeleg acum? te-ntreb:
o punem între paranteze?
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 22:29:15
         
 
  de-odata-l mai prind pe Misu
ca face ce nu se zice
sa sti ca Genu cu shishu
ti-l scoate din padurice.
Postat de catre Dumitru Cioaca

Si eu am sa raspund: ce daca
va lua toporu ori securea!
la cat fortos e Misu Cioaca-
va defrisa intai padurea.
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 21:53:16
         
 
  ''prefer un semn de exclamare...''
Postat de catre Radu Stefanescu

M-am lamurit cu-acest aspect
ce reusi sa ma-ntristeze.
Iti datoram mai mult respect
de preferai si...paranteze.
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 21:43:36
         
 
  gelos foc

De fel sensibile...-ntr-o joi
ne-au fermecat, nu am ce zice.
Pe Ada, Radu în “Zăvoi”
pe mine, Mișu-n pădurice.
(Sanda Nicucie)

de-odata-l mai prind pe Misu
ca face ce nu se zice
sa sti ca Genu cu shishu
ti-l scoate din padurice.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2010-06-03 21:27:10
         
 
  Ioane, chiar nu mai stiu unde am ramas. obosisem rau, m-am culcat...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 19:57:46
         
 
  ortografia poetei:


o virgulita-n plus nu strica,
de-i pusa cu indemanare.
dar daca stramba e si mica,
prefer un semn de exclamare...
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 19:55:03
         
 
  Că am să mor la noapte-i clar!
-dar nu de bătraneti, nevoi
și nici ca Mișu în mărar-
De grija virgulei de joi.

 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 19:14:00
         
 
  O să pierd oleacă de timp, și o să-ți ofer demonstrația autorizată, dacă ții morțiș.
Pînă una-alta, cum e cu virgula aia de aseară, între subiect și predicat sau cu dezacordul, că te-ai făcut că plouă?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 18:21:41
         
 
  Sanda, e un pic mai bine asa?


tragand un car cu boi (ei doi),
si noi, sensibile - se zice,
ne-au fermecat! pe ea-n "Zavoi",
pe mine, Mișu-n pădurice.



:)
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 17:38:47
         
 
  Sanda, mai bine scriai defel cu sensul deloc și totul se simplifica.

 
Postat de catre Luchi Tenenhaus la data de 2010-06-03 17:23:02
         
 
  bade Ioane, las-o jos ca macane.

presupun ca undeva in forul tau interior stii ca versiunea ta e cusuta rau in fund cu atza alba, dar orgoliul, nu si nu.

stii bine ca "de fel sensibile" e un atribut. SI ATAT. si nu o propozitie eliptica de predicat. si nu gugumania constipata: "De fel: sensibile,-ntr-o joi".

totul se poate scrie NUMAI ASA:

pe noi, de fel sensibile, ne-au fermecat, etc

restul e cotcodaceala. dar daca tii mortis, mai spune.

si sa-ti mai spun o chestie mica, micutza de tot. pune-te cu mine la ce vrei tu, dar nu la gramatica limbii romane. norocul tau e ca nu exista arbitri in zona, iar daca exista nu sunt suficient de nebuni sa se puna cu tine :)
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 17:11:40
         
 
  am avut-o pusa, am scos-o, o pun iar, dar mai intai va impusc pe amandoi!
cat despre cearta, nici-o sansa - eu nu stiu sa ma cert.
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 17:09:21
         
 
  "De felul nostru suntem ființe sensibile, și, într-o joi ne-au fermecat, nu am ce zice."

Da' așa, Ioane:

"De felul nostru suntem ființe sensibile și, într-o joi, ne-au fermecat, nu am ce zice."

Ce zici?

Și io zic că nu trebuia nicio virgulă acolo. E doar o părere, să nu dai cu parul.



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2010-06-03 17:06:07
         
 
  Dar mă înșel eu, sau și Sanda a avut virgula pusă?
Păi dacă ai avut-o pusă, Sanda, și ai renunțat, una-două, la ea, atunci mă cert și cu tine!
Că se cheamă că nici tu nu știi sigur!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 17:03:18
         
 
  Și cred că mai trebuie o virgulă.
Ghicește unde!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 16:54:06
         
 
  Mă rog, era vorba de a I-a plural, dar tot aia e.
Iată:

"De felul nostru suntem ființe sensibile, și, într-o joi ne-au fermecat, nu am ce zice."

Prin contragere, ditamai fraza a ajuns la dimensiunea din vers.
Acuș ți-e clar?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 16:52:52
         
 
  Na că am uitat și eu virgula în lcoul în care "și" are valoare de conjuncție adversativă.
Graba, tată!
Presupun că iae nu ai apucat să mă dai în gît!
Deci, corect:
"De felul lor sunt sensibile, și, într-o joi"
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 16:48:21
         
 
  Măi Răducule, nu mai fă tu pe marele grămătic, cum făcuși aseară, că iar ai dat-o-n bară!
Foarte corect era așa:

"De fel - sensibile,-ntr-o joi"

Sau:

"De fel: sensibile,-ntr-o joi"

Dar nici virgula nu-i o greșeală prea mare.
Acolo TREBUIE, musai, să fie un semn, ceva, căci lipsește predicatul, Răducule, predicatul, tată, & dacă lipsește tre să anunți asta!

Iată cum arată fraza completă:
"De felul lor sunt sensibile și într-o joi"

Mai pune mîna pe carte, te rog eu, și nu mai te fă a "n"-a oară de basmu!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 16:45:28
         
 
  Radu,dreptate ai!
cum am avut intotdeauna incredere in virgulitele d-lui Peia,(eu stand tare prost la capitolul asta, recunosc cu mana pe aceleasi moaste) n-am facut altceva decat sa dau copy/paste
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 16:35:13
         
 
  Sanda, sper ca mana ta sa revina cat mai repede la forma care a consacrat-o!

pana atunci, te sfatuiesc sa nu mai inghiti pe nemestecate orice sfat... intre "de fel" si "sensibile" nu se pune virgula. jur pe moastele lui Pruteanu.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 16:18:45
         
 
  Domnule Peia,e mult mai bine
am modificat, multumesc!

Radu,
mi-am cam iesit din mana.
raspunsul mai tarziu, sper.
 
Postat de catre Sanda Nicucie la data de 2010-06-03 16:11:28
         
 
  Sanda,
Aș fi scris primul vers, pentru ritm, așa:

"De fel, sensibile,-ntr-o joi"

Da, dar Mișu al tău nu scria poezii!
Era, omul, ceva mai prozaic și mai eficient!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2010-06-03 16:00:06
         
 
  da, Mișu-a fost un vrăjitor...
dar tragic e că în budoar,
se pare, sufocat de dor,
muri în crângul de mărar.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2010-06-03 15:16:20
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE