FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Despre gusturi, culori și rinoplastie
Text postat de Emanuel Cristescu
Din marea înțelepciune a lumii, unii aleg doar „De gustibus et coloribus non disputandum”. Dicton pe care îl citează adeseori „non discutandum”. Aceștia nu pot contextualiza și nu fac aproape nici un efort pentru înțelegerea marii varietăți de gusturi și culori precum și necesitatea perfecționării și, de ce nu? a ierarhizării acestora. Ca să nu mai vorbim că, la limită, și daltoniștii ar putea invoca zisa maximă. Mulți, probabil ignoră ori nu vor fi auzit că mai există și „Per aspera ad astra”.

Ignoranța nu are limite ori clasă socială. Fie și numai exemplul politicianului, care a demonstrat că poate străbate, rămânând la suprafață, orice regim politic-am făcut trimitere la „discursul” unui actual europarlamentar cu privire la nocivitatea hidrogenului din compoziția apei - și afirmația este demonstrată.

Dreptul la exprimare liberă, un drept sacrosanct, am putea spune, presupune însă și responsabilitate individuală și socială. Și mai ales presupune înțelegerea profundă a ceea ce strămoșii noștri spuneau „est modus in rebus”. Mai pe românește, un fel de „lungul nasului”. Adică, oamenii ar trebui să-și conștientizeze poziția pe care competențele proprii le-o conferă într-un timp și spațiu date. Respectiv, să știe că există bun simț, că există limite care nu pot fi depășite și să înțeleagă faptul că depășirea acestor limite poate fi sancționată legal, moral ori natural. Poate că nefericirea însăși este generată de întrecerea măsurii!

Nu poți emite judecăți de valoare, doar în virtutea „dreptului la exprimare liberă”. Mai trebuie și efort intelectual, mai trebuie și competențe dovedite.

Ne întâlnim pe site cu un fenomen ușor ciudat: sunt useri ale căror „performanțe” literare se află în faza de „preagregare” useri care, profitând de toleranța pe care site-ul o manifestă în virtutea dreptului la liberă exprimare, se cred îndreptățiți să-și dea cu părerea oricând și despre orice. Pentru a deveni sursă de emisie trebuie ca mai întâi să fi fost sursă de recepție! Un coleg îmi spunea că vreo treisprezece ani, în postura de asistent, singurul lucru pe care și-l permitea era să-i care geanta profesorului, un ilustru intelectual de altfel și să-i soarbă pur și simplu vorbele. Mulți, deși „dotarea intelectual㔠nu-i creditează, vor să ardă etapele. Sigur, istoria cunoaște genii care au ars etape însă legitimarea lor a fost dată de geniul lor. Mă îndoiesc de faptul că Europeea ar fi fost invadată de genii.

Nu pot să nu-i dau dreptate domnului Atanasiu atunci când invocă amestecatul în tărâțe! Prin urmare, dacă delicatețea multor valori ale site-ului acceptă coexistența tuturor „gusturilor și culorilor” aceasta nu înseamnă că orice „gust” și orice „culoare” sunt și valoroase. De aeea, cu diplomație, îi rog pe aceia care mai au multe de învățat în domeniul literaturii până ce părerile lor vor putea conta, șă-și reevalueze comportamentul pe site și să încerce să nu-și mai depășească nivelul maxim de incompetență. Adică să-și vadă lungul nasului. Pentru că altfel vom fi obligați să le facem, mai de voie, mai de nevoie, un fel de rinoplastie estetică. Poate chiar fără anestezie. Care ar putea produce multă suferință. Nu este păcat?
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  domnule cristescu

nu sunt refractar la fenomenul de îmbogățire continuă a limbii, nici n-aș avea puterea de a o face, păcatele mele! însă nu pot fi de acord cu orice preluare după ureche, iar mai jos dl. c.t.a. a lămurit, zic eu, cât se poate de bine lucrurile.

cam la fel e și situația cu folosirea termenilor LOCAȚIE, SIGLĂ (și nu mailungesc lista), am convingerea că dvs. știți la fel de bine lucrurile astea. problema e că sunt preluate în limbă cu sensuri greșite, răspândite periculos de mult de diverși indivizi și tind să devină din incorecte, corecte!

dle jorz, după ani și ani de folosire a net-ului, am adoptat, în mod tacit, deliberat, ideea de scrie totul cu litera mică. după cum probabil ați observat, nici numele meu nu e scutit de supliciul ăsta. mai mult, nici propozițiile nu le încep cu literă capitală, fie că vă place, fie că nu. prin urmare, rog a nu fi supărat pe mine pe tema asta, acceptați-mă, dacă puteți, așa cum sunt.
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2010-04-11 23:27:58
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Stimate d-le Cristescu,

Tot ce spuneti dv s-ar aplica daca...Ei, aici e problema. Scrieti, de exemplu:

"De aeea, cu diplomație, îi rog pe aceia care mai au multe de învățat în domeniul literaturii până ce părerile lor vor putea conta, șă-și reevalueze comportamentul pe site și să încerce să nu-și mai depășească nivelul maxim de incompetență. Adică să-și vadă lungul nasului."

Ei bine, si daca cei carora va adresati atat de frumos nu-si vad lungul nasului, pentru ca isi atribuie alta valoare decat cea pe care o vad cei de pe site sau cand un grup, poate din afara site-ului, i-a convins de certa lor valoare?

Cum, atunci, sa nu faca niste comentarii cu o sigurantza de sine care, exact cum spuneti, constrasteaza cu valoarea postarilor lor?

Poate ca rinoplastia va fi, pana la urma, necesara, desi sunt convinsa ca nu la asta ati dori sa ajungeti!

VP.

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2010-04-11 23:26:21
         
 
  Mihai, Jorz (nume/substantiv propriu) se scrie cu inițială majusculă! Cred că știai, da' - de-a dracului - îl ortografiezi așa! Iată un "atac la persoană" prin omisiune, sau, mai degrabă, "șicanarea" despre care vorbeam.

Lipsa unei cratime, într-un cuvânt - dintr-un comentariu - n-ar trebui să facă obiectul unui alt comentariu, tendențios - desigur, decât atunci (mi se confirmă teoria) când reaua-voință este evidentă!

Domnule Emanuel Cristescu, chiar nu pricepeți jocul/procedeul?! Nu mă intereseză cine, de ce, și cum a ajuns editor. Nici, măcar, principiile după care se guvernează. Nu este treaba mea. Am exprimat, doar, un punct de vedere!

Cu stimă,

Ioan J
 
Postat de catre Ioan Jorz la data de 2010-04-11 22:51:27
         
 
  Chestia e că noul cuvînt înseamnă altceva:

- nedreptățit - căruia i s-a făcut o nedreptate
- neîndreptățit - (ar fi) care nu are dreptul la ceva, e nejustificat, neîndrituit

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2010-04-11 22:42:09
         
 
  Domnule adrian mihai,

Există un fenomen mareic de îmbogățire permanente a limbii. Nu mă îndoiesc de faptul că nu-l găsiți însă vă întreb, nici nu-l înțelegeți?
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-04-11 22:33:53
         
 
  Fără să-i fiu avocat (nici din oficiu, nici angajat - nu am și nu am avut niciun fel de contact cu el) consider că a fost neîndreptățit.
Postat de catre Ioan Jorz la data de 2010-04-11 22:00:14

poate ne explică dl. jorz termenul subliniat. că eu nu-l găsii în dex. și nici în supliment. poate am eu un exemplar cu scăpări taman în locul ăsta, mai știi?
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2010-04-11 22:16:52
         
 
  Domnule Nicolae,

Nici la domnia voastră nu mă refer. În plus admir efortul pe care îl faceți pentru a vă autodepăși. Și am și văzut progrese de-a lungul timpului. Chiar dacă sunteți contestat pe site v-ați creat un nume, un stil și brandul "Duminicalii" Sunt de acord și pledez pentru tolerarea și a altora în special a celor mai puțin talentați, pregătiți, etc. Spun și eu: nu-i distrugeți. Mai bine ignorați-ii. Însă nu puteți să nu fiți de acord cu mine atunci când spun că, aceștia, nevăzându-și lungul nasului, încearcă să se erijeze în formatori de opinie pe site! Ei bine acestora le preconizam rinoplastia estetică, poate fără anestezie.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-04-11 22:12:16
         
 
  Domnule Jorz,

Aduceți în discuție un subiect închis.

Nu la el fac referire în topicul de mai sus.



 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-04-11 22:03:40
         
 
  Domnule Emanuel Cristescu, fără supărare, sunteți sigur că toți editorii "Europeii" discern între competență și competință, atâtă vreme cât, pare-se, le-ați dat puteri discreționare? Cum bine știți, autoritatea care ți se conferă nu este totuna cu autoritatea pe care ți-o câștigi, așa că "bietul user" - cel despre care se face vorbire aici - nu poate discerne și, mai ales, accepta, ceea ce i se impune. De unde și acel exces în "datul cu părerea" - ca un mod (subconștient) de contestare a autorității - conferite de orânduire, și nu câștigate. Cred că v-ați grăbit atunci când ați hotărât (și anunțat) degravarea de sarcini editoriale a userului Gh.Recheșan/Dragoș Iovan. Fără să-i fiu avocat (nici din oficiu, nici angajat - nu am și nu am avut niciun fel de contact cu el) consider că a fost neîndreptățit. Este "victima" unui proces de șicanări/provocări, procedeu ce pare a funcționa, atunci când este concertat, cu "eficiență" maximă! Cu stimă,

Ioan Jorz
 
Postat de catre Ioan Jorz la data de 2010-04-11 22:00:14
         
 
  A crea este specific fiintei umane inzestrata cu ratiune. a crea inseamna a contribui la progresul civilizatiei dupa ce acest fapt te-a ridicat pe tine ca individ in proprii ochi.
a publica intr-un spatiu liber inseamna a verifica daca mersul tau este un picut mai in fata decat ieri. a crea trebuie a primeasca intai de toate RESPECT fiindca esti in tabara celor buni. poate nu stii sa scrii, dar daca ai dorinta de a scrie bine, poti scrie intr-o zi bine.
eu vreau sa alatur bine macar 2 cuvinte printr-un efort creator. daca voi reusi, le voi scrie pe o hartiuta si voi adormi cu ele sub perna. voi visa frumos atunci, nu voi muri in somn, precis nu voi muri atunci in somn, fiindca sunt fericit ca am creat ceva. mic, mic de tot. dupa puterile mele.
libertatea de a scrie incepe cu orizontul alaturarii a doua cuvinte, daca creatia presupune joc de cuvinte.
cel care vrea sa scrie 2 cuvinte si incearca mereu sa le reuseasca este intai de toate un om. un om care nu are pretentii de a fi recunoscut, de a primi premii, de a umple o biblioteca.

pe europeea se pune piciorul pe gatul micului creator cu sintagme precum lungul nasului sau aia cu cizmaru din editorial. in felul acesta se da apa la moara unor caractere infecte care nu fac altceva decat sa-i faca prosti pe cei care nu le seamana.
asa ceva nu se face. cand ai depistat micul creator fa bine si nu te duce pe pagina lui, nu-l instela, nu-l comenta sau vota. dar nu-l face prost.
eu am inceput de 1 an sa fotografiez. am peste 13000 de clicuri si voi mai face pana cand voi reusi 1 (una). Sa merg cu ea la Dumnezeu si sa i-o arat. poate va fi mandru de mine, poate ma saruta pe obraz...
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-11 21:59:38
         
 
  Domnule Florian,

Nu am personalizat. Am folosit, ca exemplu, un termen generic. Puteam să utilizez altul. De exemplu "rasism", "nazism" și altele. Dacă prostia, ignoranța, lipsa talentului pot fi tolerate, și aici Europeea păcătuiește" nazismul, rasismul și altele din aceeași categorie nu. De aici precauția mea "putem spune". Dreptul la liberă exprimare nu este și nu poate fi "sacrosanct" decât metaforic.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-04-11 21:44:24
         
 
  Se pare că există o oarecare derivă spre a nu mai confunda lucrurile după celebra identitate dintre ștampila primăriei și o vorbă neecologică pe care, deși evit s-o scriu, oricine și-o închipuie.

Chiar așa, ce are exprimarea liberă cu literatura? Pe un site literar, exprimarea e liberă să scrie literatură și nu maculatură. Este o libertate pozitivă, angajată, responsabilă, asumată (și revendicată) doar în vederea scrierii unor texte care aspiră să fie literatură. O libertate care e ținută-n frîu (de aici și vibrația) de dorința care modulează subtil expresia.

Libertatea fără frontiere, libertatea de orice lucru, fără nicio constrîngere, libertatea degeaba, aiurea-n tramvai este un fals grosolan, isterie a unei închipuiri prostești.

Nu există decît libertate pentru a face un lucru pe care ți-l dorești și se potrivește înzestrării tale.

Despre asta am mai scris pe vremuri aici, dar se vede că nu era vremea.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2010-04-11 21:39:34
         
 
  Cine stabileste granita dintre prostie si opinie pertinenta?
Din formularea dumneavoastra, gresita in opinia mea, dreptul "sacrosanct" la libera exprimare este doar al unei fractii care se considera altfel decat debitoare de "prostii". Spre exemplu, dumneavoastra puteti considera ca tocmai am debitat o prostie si, prin virtutea drepturilor editoriale, imi aplicati o rinoplastie estetica. Aici n-am inteles eu.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2010-04-11 21:30:46
         
 
  Dacă se ignoră "am putea spune" într-adevăr se poate ajunge la ușorul paradox sofistic.

După cum se poate constata numai dreptul la exprimarea liberă nu este suficient. Exprimarea liberă a prostiei, de exemplu, nu poate fi admisă chiar dacă se încalcă dreptul la liberă exprimare.

Încercați, distinse coleg, să nu decontextualizați.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2010-04-11 21:21:37
         
 
  "Dreptul la exprimare liberă, un drept sacrosanct ...profitând de toleranța pe care site-ul o manifestă în virtutea dreptului la liberă exprimare"
Ori este un drept, ori este o manifestare tolerata de ...? Chiar asa, cine manifesta toleranta fata de libera exprimare? ca nu am inteles bine.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2010-04-11 21:09:08
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE