FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
(6) Duminici cu Nicolae
Text postat de nicolae tudor

NENIȘORU

Frumusețea umană am întâlnit-o constant la cei simpli printre care mă bucur, visez și sper.
Trec clipele peste mine ca stropii de ploaie. Și mă bucur de aceea care se suprapune lacrimii.
Nenisoru', un om de bună ziua, dărâmat la față, aprinde un băț de chibrit și-l închide un timp în căușul palmelor să se-ncălzească un pic înainte de a-și aprinde țigara. Are o floacă nebărbierită sub nas – „decât să se taie cu lama și să umble cu sângele târâș…!”
- Dă-mi oleacă de-mpărtășală, să n-ajung să mă țin de gard - îmi cere. Mă irită disprețu’ care seamănă–nvrăjbire, da’ am decis să beau și să-i bag în mă-sa pe toți! Când sînt lucid văd toate mișcările și mă enervez.
Are o căruță și-un cal - garanția traiului zilnic. Săracul cal, numai piele și os, de-abia mai urcă panta. Se uită mereu înapoi: “Mi-o mai pune ăsta mult în căruță?”
Prundul gârlei a dat dintotdeauna pâine mahalalei atâta timp cât aceasta l-a scobit după nisip curat pentru tencuieli. E și-o vorbă: "Apa curge, nisip aduce” Dar ce se va face el că... nu mai are voie?
- Stai, că de la-ntâi ne subțiem toți! zice. Ca bățu’ de chibrit! Ne ducem la vale… Să vezi câți or să plângă!
- Nu-i dracu-atât de mare pe cât îl face omu’! intervine Pricopsitu, care, picior peste picior, bea liniștit dintr-un pahar cu scurgătura de la o lămâie. De ce te scarpini pân căciulă?
- Tu, când te scarpini în fund, ce, te dezbraci? Dac-am fi toți buni n-ar mai răsări soarili. Că pentru ăia prăpădiții răsare, îi ajută și pe ei Dumnezeu… Ce-oi fi avut că, de la trei, nu mai m-a luat somnu'? Am visat că mă omora unu'. Aveam ocazie s-o mierlesc, noroc că stau bine cu inima. A muncit, săraca! M-am trezit în puterea nopții și m-am închinat. Am luat apă nevinovată de trei ori, am dat pe față și-am rupt-o-afară! Nu știa nevastă-mea de ce! Nu m-am mai suit pe femeie de… doi ani, că-i vai mama ei… Hait! M-am dat de gol!
(Pricopsitu):- Înseamnă că degeaba mai trăiești! Io, fără femeie nu mă culc. Dacă n-am, cu mine nu te mai înțelegi!
-… Da…’ tot o călăresc! În fiecare seară. Pe la unu noaptea. Dorm la perete și sar peste ea să ajung la bucătărie, să beau apă! Așa, Nicolae, hai, că ți-a mai venit râsu'! Poate te duci acasă vesel și-o tragi pe doamna de țâțe! Au venit unii și-au vrăjit-o, să mă lase cu ei. Nu fusesem niciodată la pește. „Hai!”
(Pricopsitu):- Mie, peștele mi-a mâncat viața. Mă vede și mă recunoaște. Sare-n sus de bucurie. “Tu ești, Lică?” mă-ntreabă. Și-l… prind! Io prind numa pești diștepți!
(Nenișoru):- Acolo nici măcar n-ai voie să faci gălăgie, nu te lasă ăialalții! Toți prindeau doar mari, numa' io… flintice! Îmi înghițeau cârligu'! “Scoate-ți-mi-l! Dă-mi, mă, cârligu’!” Și-n loc s-o iau pe cărare, merg ca prostu’ pe mal și mă țin de nuielele de la o salcie. S-a rupt și malu', s-a rupt și craca… bâltâbâc pân la brâu! Mă vede Mitică: “Ce-i, mă?” “Am venit să-mi mai pui un ac la undiță, că nu mai am… Te rog frumos, fă-mi-l, că vreau să prind unu… mare!” Ce,-am prins?! Ducă-se draculi cu balta lor! De Crăciun o să mănânc varză la cuptor cu mămăligă multă. O măzgălesc cu untură, pun sare și-i... prăjitură! Făcea mama o prăjitură… cum îi spunea, Doamne? Muream după ea… Crăciunu-i o farfurie cu mâncare. Mare scofală! I-auzi, huhuie Nehoiașu! Viața e totuși frumoasă, da’ să știi s-o trăiești! Acu avem mâncătorie de câini, nenișorule, e junglă când unu are putere și tu n-ai! Da’ nu suntem toți tarzani, fiecare pom are umbra lui. A ieșit soarele, hai că-i bine! Mă chinuiesc cu banii, îi țiu strâns, știi ce strâns îi țiu? Pân toate gândur’le nu mi-e decât de mama. Că-i singurică și bolnavă, și nu pot s-o ajut cu nimica. A trecut popa cu botezu’? A intrat și la Țicnitu - o belea de om. Stătea și bea de pe scăunel. Și-l lasă pe popă, îl lasă să stropească p-acolo și-i zice: “Acu, părinte, fă-mi și mie o... cântare. Să moară viața mea, dacă nu mi-o faci p-aia: „Dă, mamă, cu biciu-n mine, că n-am ascultat de tine!” Stai oleacă pe pat, ia de bea un păhărel…” Popa dă să iasă, da’ Țicnitu-i blochează ușa cu cuțitu’. Și... i-a cântat popa, să scape de nebun! Dacă mint, să-mi zici “Hu!” ca la câini! Așa-i omu-n ziua de azi. Și-n (h)UE ce crezi că e? Omu' mort și zdranga sculată. La reve…pa!
Și pleacă.
La o masă, unu care a lucrat în Franța vorbește cu Bâlbâitu într-o franceză corcită cu româna. E poreclit Șarlî.
- Egzistă… se siur că vuze mon ami je sui siur de tuoa. Je sui romano di catifea. Vii tu să-mi iei? Păi, de-aia-i lupta, mă, ce interes are americanu'? Legea compensării-i așa: dacă uită bărbatu’-n seara asta, compensează... mâine seară!
După ce s-au întrecut în pupături și-n pumni, s-a trecut la dans. A fost un învins și un bătăuș. Cel învins e Nicu Fiorosu care s-a-mbătat ca porcu, iar piticania i-a dat prin surprindere o directă cu toată forța și l-a pus jos. De mâine nu el va mai fi idolul femeilor sterpe și chioare. Face niște pași mari, se chinuie să dea energic din buric. Zice: “Mă, tu ești ne/bun în felu’ tău, io-n al meu!” Îi cade jos geaca noului “șef”, iar Fiorosu, fără să i se ceară, o așează pe spătarul scaunului. Cu grijă să nu deranjeze cu vreo atingere. Pe îmbrăcăminte scrie “Mafia”, cuvânt menit să te înfioare. De mâine învingătorul își va provoca sângerări pe corp, ca cicatricile să înfioare și mai mult.
Iată două lumi, îmi zic, învinși și-nvingători. Iubirea ta, cititorule/privitorule/mă! obligatoriu va fi dăruită celui puternic. Iubirea nu poți s-o-mparți și de aceea se despart și apele. Acesta este momentul vinovăției mondiale. Cel puternic va face mâine legea, iar tu va trebui să i te supui, nu mai contează daru’ tău, gata, s-a dus, s-a băut, s-a mâncat.
"Ducă-se draculi toți!" zice Nenișoru, da’ viața lui depinde de un învingător. Dacă acela a fost mângâiat de femela lui, dacă vinul nu a fost oțețit ori fasolea afumată. Fiindcă va ridica mâna și va face un gest fulgerător. Și fulgerător se vor schimba toate: calitatea apei, a gazului, adânciturile din asfalt, taxele anuale, toate, toate, toate…
Se putea altfel?
Se poate... altfel?



CU INIMA LA GÂT

E o ploaie de ți-e drag să intri în ea.
Aș pleca, nebun, spre înainte, aș fugi chiar. Da’ trebuie s-aștept.
Așa că stau, staau și gândesc.
Mulți vor să evolueze spiritual și se ajută împrumutându-și cărți și idei. Anamea vrea să ajungă să se desprindă de trup și să meargă seara la fete, în țară străină. Să o liniștească p-a mică de treacătul mașinilor care o sperie ca de cutremur. Întrucât îi e teamă să meargă cu avionu’, și nici n-avem atâția bani, vrea să meargă cu... astralu’!
Mulți doresc spiritualitatea ca pe un obiect de preț, nu vor să evolueze supunându-și propriul trup să refuze plăcerile, vor să aibă tot mai multe înconjurând trupul cu sfori și sforicele, cu noduri și nodulețe... “spirituale.”
Îi mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat o boală frumoasă de nu mă doare. Îmi cere doar să refuz încă și înc㠓bunătățile” lumii. Îi privesc pe duminicali cum nu pot să-și poruncească: „N-ai voie!” Dacă vreunul reușește un timp, se-mbolnăvește și calcă repede pe cuvânt.
O nebună vine fuga și-anunță, speriată, c-a murit Cel-mai-sărac-dintre-noi! I-a stat inima când îl tăiau niște doctori.
Acu, dac-aș avea pistol, aș trage două focuri în aer!
Mi-l închipui cum trecea cu sarcina de cartoane. Într-o sacoșă transparentă ducea-ntotdeauna pâinea. C-așa lua: o pâine - două pachete cu țigări, o pâine - două pachete cu țigări… Pe frigul ăsta mare al iernii umbla cu gumari. Ținea țigara-ntre dinți, în ăia care-i mai avea, și mergea bâț. Îmi puneam ochelarii să-l văd mai bine. Se oprea să bea o țuică, să poată duce cartoanele la bârlog. (St㠄La tăiat trenu’”) * „N-o da Dumnezeu să vină zilelele astea un pic de zăpezică?” avea prima vorbă. Dorea tare mult o… zăpezică. Scotea o sticluță turtită pe care i-o umpleam cu... „Honore de Balzac”, așa-și alinta băuturica, și o ascundea pe dedesubt cât timp aprindeam becul, să ni se pară mai cald. Paharul mi-l cerea „cu sfârc”, adică să las nițel gol deasupra și să pun acolo ceva dulce. Turtita, îngălbenită sub filetul dopului, o avea de la bunică-su. Am încercat s-o spăl, dar nu s-a curățat; trebuia s-o țin în acid... tanjă grea, cine să aibă timp? Am aruncat-o la gunoi, dar m-a trimis, supărat foc, după ea. Își pusese CNP-ul la vânzare. N-am auzit să-l fi cumpărat careva.
- L-am visat pe Iisus, zicea. Era maare. Casa asta-i mică! Și m-am agățat de straiele lui albe: ”Ești în stare să mă consideri și pe mine om, ești?” S-a dus spre o lumină,-n partea dreaptă, nu mi-a răspuns. Dacă s-o-ntâmpla ceva cu mine?! C-am început să am...
- E bine că ai, mai rău e să n-ai! l-am întrerupt, în glumă.
- Am... durere. Când colu, când colu... Am fost la doctor, alege-s-ar prafu’ de el: “Ce-ai vinit acia?” “Mă doare!” “Da’ bani ai?” E nebun, cred că de la nevastă i se trage. Cică: “Mă, du-te-n aia mea, n-ai nimic!” I-am dat un “More” și l-a aruncat pe geam. Ce, “…de-astea fumează… boschetarii!”
- Io am fost la Anastasiu să operez nevasta – a intrat în vorbă Zbârlitu, un om care nu ține nimic în el - spune adevaru’. Că… “mai trebuie niște medicamente… de la… București, niște… locale!” Treaba lui acolo. I le-am plătit și la urmă i-am zis: “N-am și să vă dau!” “Da’ nu știți cum merge… treaba?” Am rămas blocat. Trecuseră trei zile și n-o mai băga în seamă! După ce i-am dat, ce atent a fost cu noi. I-am dat la camera lui, aparte…
- Mi-e să nu fie v-un început de sfârșit! Dacă voi ajunge la Dumnezeu, o să-mi fac o casă în Cartieru’ Dumnezențial. „La... făcut omu’”! O s-aduc apă cu găleata și-o să-I frământ pământu’ cu picioarele. Că e singur, Săracu, și nu-L ajută nimerea să iasă cu lucrarea la liman... Să vină timpur’le după inima ta, Nicolae!
- N-apucăm, suntem și fi-vom întotdeauna de sacrificiu. Politica, bat-o vina!
- Politica-i: „Ia-ți-o ție” - „ Dă-mi-o mie”! C...m-aș în poarta lor! La 12, când se-așează să mănânce.
(Zbârlitu):- Sînt neamuri de sus pâână jos. Ahăă... și-o să le mai crească palma pe obrazu’ nost’... Și-au făcut lefuri...
- Îi blestem p-ăia care gonesc ahtiați după foloase necuvenite, p-ăia care ne-au împins să-ntindem mâna, să trăim viața-ntreagă cu inima la găt! Să moară de blestem! Kakaia sancțiunea pe pământu-ăsta? Ah, ne dăm singuri la gunoi... Cu o... speranță prostească!
- Atunci când știi că ai o mămăligă, o aștepți.
- Domnu’ nu-i ca omu’. Se crede greșit că ne-a creat fiindcă avea un interes. Ne-a creat de dragul de a se-nconjura cu splendoare. N-așteaptă de la sărman să-i dea haina de pe el sau bucata de la gură. Domnu’ Dumnezeu... oferă... Ai noștri, nu zic nu, sînt diștepți, doar n-au pus castraveți cu mine, dar îs mai ceva ca femeia. Care stă la pândă să-ți afle slăbiciunea și este imposibil să nu afle punctu’ slab. Și-acolo-l atacă pe om. Țara noastră are numa drumuri nesfârșite. Am fost dimineață pân Obor (în Obor plătești chiar dacă te duci numai să vezi!) M-am respectat c-un mic, acasă poți să-l faci cum l-ai face, nu-i ca ăla... Duminica trecută am dat un pumn de bani p-un pumn de grăunțe solate și le-am pus să scap de-un șoarece. Măi, le-a mâncat pe toate și-mi făcea-n ciudă: dansa vals în fața mea! Nenorociții, nu mai pun otravă, pun vopsea de ouă. Și mi-au luat un pumn de bani pe-un pumn de boabe. Haideți la mine, am pus un ciolan în fasole (din fasole nu ies, am de-aia 3 la lingură!) Uite-așa face farfuria pe oală, nu stă deloc, o lovește. Mi-e că sare! Mi-a venit să dau de pomană azi, să fie–naintea la toți morții. Să vezi ce ciorbă fac, mai ales după ce beau sticluța! Pun câte-un pumn de cimbru! Nu-mi place mazărea, fasolea parcă are alt Dumnezeu. Haideți, măi, am și o sticlă-primită cu un vin numa din boabă macră...
- Ai pe dracu să te ia! l-a repezit Câhâitu. (Câhâitu e Paznic de noapte: unde vede că-i noapte, acolo se duce. Și-o păzește. Azi a făcut pe-acasă de toate, mai are să bea.)
- Să mă ia! Da’ di ce, pentru tine, să mă țină dracul cu picioarele-n zmoală, eventual să mă bage și cu capu’ la fund?!
(Zbârlitu):- Nu-l ia, ăsta-l ajunge pe tataia!
(Câhâitu):- S-ajungă, ce,-mi mănâncă din mâncare?
(Zbârlitu):- Mai beau una și-mi bag în viață. Și-n papucii lu moșu-ăsta. Dacă te-ncap șoșonii mei, ți-i dau și mă duc acasă desculț: hai-hai, hai-hai…
- Nu pot să-ți iau din suflet, îi am trecuți pe buletin. Vă-nvăț ce m-a-nvățat și pe mine un prost: băgați seara sub plapână o sticlă cu apă fierbinte și țineți picioarele pe ea. Ține căldura până spre dimineață. Seara, se știe: sticla! Când îi place ceva, se umflă inima-n mine ca broasca. S-a dat săptămâna trecută zvonu’ că farmacia cumpără broaște. Nu m-am prins că-i bășcălie și m-am dus pân nămoale, departe tare, to’ma’ pe unde nu există case. Greu le-am mai găsit. Dimineața, am alergat c-un băț după ele prin curte, că se dăduse sacu-ntr-o parte. Și... fug la farmacie: „Doamnă, am broaște de vânzare.” „Ce ai?” „Broaște!” „Fugi omule de-acia cu ele!” Le-am dat drumu pe șanț. În țara noastră nici broaște nu mai sînt! Nicolae, vino măcar tu, am o floare ca un fel de puf, o pozezi și-o pui pe aspectomat!
N-am fost. O să merg deseară cu o lumânare. Și o să iau și niște lacrimi, da’ o să le țin ascunse, n-o să le-arat.

------------------
* Cartierul “Trei paduchi” inițial s-a denumit “ Cartierul Patru păduchi”, dar, se spune, a trecut unul peste calea ferată și l-a tăiat trenul. De atunci locul acela se cheamă: “La tăiat trenu’”

PÂNDARUL

E vârful verii, de astăzi intrăm în toamnă. Vinul e-n draci, duminicalii vin tot mai vineți pe buze de la el.
Am un client cu fața plină cu riduri. Mustața, cât i-a crescut, atâta e. Îi dau târcoale. Paradoxal, mă simt jefuit fiindcă îmi lipsesc acele firimituri din felul său de a fi. Privește fix spre înainte, fără să vadă, și nu îndrăznește să soarbă din pahar. Aș vrea să știu dacă-l doare c-a rămas porumbul pitic!
- S-au înmulțit proștii, ca gărgărițele la siloz! zice. Știu din văzutelea!
- Observ și eu că tot mai mulți oameni se-mbată pân-ajung să cadă pe drum. “Și ce dacă?” - dau din umeri. Spre această limită se-ndreaptă multe suflete și mă doare să-i întâlnesc acolo. Încerc să-i ridic și, să se ridice, nu mai vor...
- Cinstesc pe câte unu’ și se uită la mine ca rața la agude: n-o mai cădea vr'una? Mi-e teamă să nu m-aștepte la plecare și să mă omoare! Muncesc până mă ia boala... Am vechimea-n palme! Din cauza sudorii, mă ustură ochii - îmi curg brobonele din tâmplă. Trebuie să lucrez cu focul... pe vremea asta de foc! Mă comandă unii care caută răcorica și n-o găsesc; căutând-o, se sperie unii de alții... “Mai puteți, mai puteți?” îi întreb. Io...io trebuie să pot... Căldurile-astea m-au sălbăticit, mi-e teamă că, dacă mă întrebi ceva, nici nu mai știu să rostesc... Sînt sătul de durere... Mă răscolesc în pat și pe partea aia, și pe parte-ailaltă, cu nervii pe moațe! Și nu sînt un 66, sînt om. Și țin cu Dumnezeu, chiar dacă Dumnezeu nu ține cu mine… Mi s-a umplut buletinu' cu ștampile și nu se mai schimbă nimic. Mâncăm numa' substanțe cu cap de mort! Mai am patru găinușe cu creasta-ntr-o parte, le țiu acolu, dacă mor, să se aibă cu ce. Îți spui matale, da' nu scrie, nu mai scrie... lasă-le-așa... moarte: cum să nu ți se facă păr alb în cap?
- Scriu câte o vorbă bălană... ca păru’ dumneavoastră...
- Sînt supărat c-am îmbătrânit devreme...
- Suntem mici - intră și Pândarul în discuție -, și furnica-i mai mare ca noi... I-auzi: câinii latră! Da'... degeaba latră! N-o să se-nsenineze curând... Să stau și io jos, că viu de departe. Noi sîntem Adunătura lu' Nimănui, n-are cin' să ne apere! Anchetatorii-s numai pe slobozie. Ar mai trebui locuri de muncă! Ăștia ce ne-au dat? Ne-au dat drumu’... să plecăm! Adică ne-au gonit! Am ajuns timpur'le alea, ce mai...! Chiar dacă se găsesc de toate pe toate drumur’le, numa' suflet curat nu se găsește...
- Țara e un stârv, care-apucă, apucă!
(Pândarul):- Pe timpu' lu’ Vlad-cu-țeapa stăteau banii pe stradă, n-avea unu curaj să se-aplece! Oamenii lu' Dumnezeu ar trebui să–i tăvălească pe oamenii lu' dracu, numa’ că... Dumnezeu nu se complică...
- Nu poate! intervin. Fiindcă jumate dintr-un sat e neam cu jumatea-ailaltă...
- N-avem cum iși din balacină! Haideți cu mine la margine și să… urlăm! Fă-mi repede o cafea!
- Tare?
- Nu mă omorî! Sau... cum vrei, doar știi ce-nseamnă un prost... Porumbu-a rămas cât tufica. Roșia se coace pân' la jumate și stă așa. Degeaba o uzi jos, dacă planta nu-i udată de sus! Ia să vină și peste parlamentari potopu' și seceta? Nu te uiți la tilivizor? Îți vine să plângi! (...) La noi pe stradă nu mai e nici un pândar. Au murit și urmașii și... înaintașii... Nu m-am însurat, că nu mi-am găsit vizaviu'. Plus de asta, dacă n-apuci să te însori cât ești prost...! Am ajuns la concluzia că cea mai frumoasă-i singurătatea. Dacă te-mpaci cu ea. Ah, mai am de trap. Nu mai mă vait, că nu mă crede nimeni; nici când mori nu mai ești crezut, cică: “Laasă-l, că se face!” (Scoate o țigară din buzunar, ușor, să n-o rupă.) Albinele m-au învățat la fumat. Aprindeam țigara și puf, puf, toată ziua, să le sperii. Am avut: bucurie, bucurie, bucurie. Acum aștept necazu’, să vedem ce-oi păți, că vine rău’ ăla care te-apasă! Da', poate, trec și peste asta!
(Omul cu ridurile):- Pe mine m-a-nvățat tata, n-ar mai putrezi! Mă trimitea la sobă s-aprind țigara și striga: “Trage din ea, să nu se stingă! Traage, mă, tare!” E târziu, vă las, mai am oleacă de opinteală. Vă mulțumesc pentru treabă-socoteală, o seară plăcută! Ziua, să fie cât ar fi, dacă seara e plăcută...
(Pândarul):- Dacă mă întrebi ce mai fac, atârn în ața aia de... speranță. Sînt fericit că sînt pe pământ și mă-nvârt odată cu el. Ferească Dumnezeu de mai rău. În '47 mă legam cu lanțu’ și luam cu cănița apă din fântână. Turbau atunci și animalele de foame. Dacă aveai, intrau peste tine și te dădeau în patru. Mâncam cu pumnul semințe de floarea-soare și se făceau ghem în burtă, iar unii mureau... Ne-au salvat atunci strugurii, s-au copt din august și mâncam boabele cu păsat...
- Ce faceți toată noaptea pe câmp?
- Ap'i... mă duc din față până-n spate, și din spate până-n față. Am un nenorocit de nuc și, de câte ori trec pe lângă el, mă lovește cu o cracă! Am zis s-o brișcui, da' mie milă... Dimineața m-apuc să citesc iarba să deslușesc urmele hoților. Numa' paznicu' știe dacă a trecut cineva p-acolu... Dacă roua e scuturată, mă țiu după rouă! Alta-i... nenorocirea! (privește speriat spre ușă și continuă, șoptit): Aseară am auzit niște... șopa-șopa. 'Ceau că nu mai avem nici o șansă, că ne-am înrăit tare de tot. “Noi facem loc să crească și bălăriile lu' Dumnezeu pe lângă noi, da’ oaminii, nu...!” Din câte am înțeles vor s-o ia-nspre-o realitate... tainică... Ascultam și se scutura carnea pe mine! Cine crezi că erau? Un pepene care se umflase cât un butoi. Vorbea cu lubenii și dovlecii, și-aveau niște draci pe lângă ei...! Ceapa, căpățânoasa, dac-o vedeai, era de speriat. Ardeii s-au hotărât ca, de mâine, să nu mai usture nici unu', varza nu mai vrea să se acrească... Am cules repede un buzunar că, de mâine... adică, stai, de azi...! Ia și matale câțiva! S-a agitat natura, bre, pepenii sînt hotărâți tare... “Mergem cu tine - m-au obligat - mergem să ne dai... cuțitu'!” Am trecut pe lângă fabrici... alea-s furate toate. I-am dus to’ma’-n Simileaska, în Poștă, la malul Buzăului. Ei... de-a dura după mine! I-am lăsat în parcu' Marghiloman, de-abia i-am convins sa mă lase să beau o cafea! Cad pe drum de somn... Nu mai am pe unde să-i pliimb. Și nici nu pot să-i scot din mintea lor! Alții au rămas pe câmp să facă o listă cu „sfătuieli”. Vor să năvălească peste oraș! Și, de la zis la făcut, e-o diferență cam cât un știulete de porumb...

DUPĂ MELCI

Pământu' se-nvârte cu mine ușor, pe nesimțite, a cinzecea oară.
Și azi, când este o zi importantă pentru mărginași: scoaterea gunoiului din curte. A plouat ieri oleacă (e… Iulie - uscătura lu' Dumnezeu!) dar n-a făcut o băltoacă pe asfalt. Doar ce-a răcorit tabla de pe case. Acu-i dă mai bine. Hai, că-i dă! E bine că apa se scurge, nu intră-n piele…
Pâș-pâș o simte primul deoarece are chelie. Azi nu-și amintește cum îi cheamă pe oameni. I-a strigat întotdeauna:" Prietene! Prietene?"
Ieri mi-a lăsat niște șuncă afumată s-o dau la oameni. Da' să nu spun că-i de la el să nu-l caute la poartă să mai dea. Si să fiu atent cu Apo: să nu cumva să-i arat farfuria ori să-i dau cu bucățica - ăla, dac-o vede, nu se lasă până n-o mănâncă pe toată! "Oare, cum îl cheamă pe-ăsta cu șapcă?" se frământă. Azi are și-o lehamite - l-a-nnebunit popa: "Hai s-ajuți la treabă, hai s-ajuți!" "Domle, da-i numa pentru mine biserica? N-am ce să fac și… tac. Banu-i ochiu' dracului; și–i place-n primu' rând popii! Doamne, iartă-mă - am zis că tac…"
(Chiele-lungă, zis și Înalțimea):- Ce-mi place când taci! Taci așa de frumos!
- Prietene, io nu mă cert cu nimeni. E bine-așa?
- Nu știu unde să reclam croitorii: fac buzunarele din hârtie creponată, prea se rup!
- Mie mi se rup fermoarele de la pravac. Am pus nevasta să-mi pună câte… două!
Chiele-lungă e supărat că și-a internat fetița și doctorii sunt toți în vichend. E la perfuzie -"o… menține"… Mâine mai e la mijloc. Mai încolo o să alerge să-i ducă niște apă…
- Dacă te dai pe mână la doctor, îți dă rasol, ca să mori – zice.
- Atunci tratează-te singur. Cu… indiferență! Măi, du-te, dă dreptu', și-i dă bulinele. Eu am intrat pe fir c-o asistentă mai cumsecade…
- După ce-o cunoști?
- E mai simpluță, mai… nevopsită. Primește cât îi dai. Alelalte-s cu ochii numa după șpagă,- ți cer de la obraz. Mi-a dat bulinele pe șestache. Oricum mi-a zis: "Nu mai avem potol, dă-i drumu-acasă!"
- Dar dacă e și se bagă banii-n buzunar? N-am în casă decat zece lei. Ii dau doctorului, dă-l în p-da mă-si!
Intră Șhakes. Duce-ntr-o sacoșă un pisoi să-l abandoneze-ntre blocuri. E fără chiloți, dar nu spune că n-are!
- Să trăiți, Fețe distinse…
(Pâș-pâș):- Să trăim, măi, față palidă! Cât mai mergi cu troașele astea?
- Poate mă țin până-n toamnă. Am cât am avut și io putere. Nu pot să m-ajung decât dacă vând pământu'. Fraților, am mâncat adineaori un ardei…! Am sărit în sus ca mingea! Și-am vărsat și ciorba!

Astă toamnă am primit trei crăci cu ardei rosii să-i pun de frumusețe într-o vază. Și i-am numărat: 32. Pe cei verzi nu i-am socotit că-mi lua prea mult timp să-i ghicesc printre frunze. Cu timpul simțeam eu o nemulțumire la privit, dar nu știam cauza. Până mi-am dat seama. Mai erau doar câțiva. Mari și lați. Pardon: mari și lungi. Numa Șecspir ăsta mi i-a luat, că e mort după usturime. Câte unu pentru fiecare strachină cu ciorbă. Și-acu se plânge ca l-a usturat? Bine i-a făcut!

- Tu bei ori tu nu bei? îl întreb.
- Numa o bere, să nu mă schimb la idei. (Povestește): Am fost la o-nmormântare undeva… sus! E-un pământ acolo... e… galben așa, speli încălțămintea de două ori și tot nu se ia. Pustietate multă - dacă ieși la poartă, n-are cin să vină să stai de vorbă. Acolo se duc 11 steaguri, nu ca la noi – unu! Si ăla adoarme-n parc! Am mâncat pastramă dintr-o oaie care nu mai avea dinți. Acolo-s numa femei-ha! Roșii la obraz… Femeia bagă degetele-n gură și fluieră. Ți-e și frică să te-apuci de ea. Dacă iei una-n brațe faci clăbuci la gură precum calu' de zăbală… Femeia, câteodată, este tot ce-ți trebuie. Că i-am și zis uneia să-mi dea și mie… până… ajung acasă! N-am lăsat-o pân' n-a dat cămașa de pe ea. M-am băgat la subsuoara ei, m-am… lingușit! Am vrut să-i fur un măr din sân, da' avea numa… clătite!
(Pâș-pâș):- M-ati înnebunit cu femeia. Ce știe să facă ea?
- E bună la pat.
- Maare lucru! Cunosc una care nu știe să numere decât pân' la doi. Am întrebat-o: "Câți pui ți-au ieșit de la cloșcă?" "Doi pui… și-un pui!"
(Chiele-lungă):- Nu femeia-i problema, ci… viața. Dac-am avea-o îndulcită…!?
- Îndulcește-o. Cum!?
- Dacă stai la umbră, ca acuma, știi că se-ndulcește-un pic?
(Șhakes):- Neică Tudore? Te lupți seara cu câte-un virus pe rețea? Nu mă pasionează internetu', doar ascult așa la voi. Brava ție, culegi de la fiecare și treci în cărticica ta! Vezi, să fie rânduri scurte, ușor de înțeles, că nu-mi place să gândesc prea mult, să nu mă lovesc la creier. Deja m-ai dat peste cap cu pietrele! Au adus la servici o mașină cu balastru. Mergeam, da' cu ochii după ele. Colegii: "Mă, lasă-le draculi!" Gata să mă și-mpiedic. Am văzut unele și-am stat la ele și m-am uitat. Ți le-am adus!
Dintr-o punguliță scot pe rând unele alb-porumbii, altele cafenii. Le ating și simt un alint la degete. E curios, senzația acesta mi-o ofereau doar pietricelele de pe-aici, cele de la marginea orașului! Le voi admira mai târziu mărite sub lumină. Știu că voi descoperi semne ale unor universuri paralele, spuse despre istoria omului și nu numai.

Niște ochi încremeniți în rănire, niște ochi îngroziti de câte au putut să vadă în niște milioane de ani, ochii mă strigă: "Nicolae, scrie! Acuma!" "Să scriu un gând să nu se piardă!?" "Gândul tău contează. Scrie-l!"
Privesc stropii ploii și mă gândesc la melci. Știu că vor ieși din lumea gardurilor vii după ce ploaia va sta. Te trezești cu ei pe trotuare și pe treptele casei. Ies ca nemulțumiții la revoluție. "Biine, scriu! Dar nu de scris duce lumea lipsă, ci de Iisuși! De incapabili să gândească răul, de oameni care să se mulțumească doar cu puțin. Pe care să-l dăruiască și pe acela… Biine, bine, scriu! Dacă nu a fost bun cândva capitalismul, de ce-ar fi el o soluție? Iată-l, s-a băgat în față cu lăcomie, ia tot și nu oferă nimic. După ce se va termina fierul vechi, va tăbărî și mai abitir asupra oamenilor. Cât timp mai trebuie să treacă? Nu vezi? Oamenii se nasc și se tot nasc… și depind încontinuu unii de alții! Așteaptă să fie chemați și puși la o treabă oarecare. Lăsați singuri, nu sunt în stare să întreprindă nimic pentru ei… Se vor aduna nori negri și albi deasupra noastră. Cei albi înseamnă bătaie cu pietre…"
- Mergeți cu bine - le zic, închizând ușa pentru pauză.
- Mergem! Că știm să mergem! îmi răspunde Pâș-pâș.
Și se risipesc care-ncotro. Îi privesc de la distanță: văd niște ființe cu două picioare. Care merg prin viață pâș, pâș…
Înspre casă sunt cu ochii numai după melci.
Și-i… văd.

GARGARIN ȘI FARFURICĂ

Privesc chipul unei trecătoare care trăiește cu un armăsar, că altfel nu știu să-i zic. Și-i cercetez trăsăturile căutând curbe și limpeziri specifice fericirii. Și nu găsesc. Apoi caut o frumusețe unică în metrul meu pătrat de supraviețuire. Și iar nu găsesc. Știu că e, trebuie să fie!
Astăzi e duminică, dar nu e duminica lu’ Gargarin, care a dat o fugă să-ncerce bancomatu’ - noroc că nu se supără - și o să-i zică iar că n-are. E duminica celui cu nunțile. Îl văd oprit cum bea dintr-o sticlă roșie. Ca de obicei mă aștept să lase o parte din sac fiindcă o să i se lase roata de la bicicletă, ca un făcut, exact în dreptul meu. Sucul este o „bunăciune”, l-a luat pe degeaba, c-a ajutat pe-acolo și a turnat resturile din una-n-alta. Înainte de a pleca mai bea o gură, iar după câțiva metri se-oprește iar să bea. Gândește: :„Doamne-Doamnee? am băut și iar mi-e sete!” După ce toată noaptea și-a zis:„Doamne-Doamnee, am mâncat și iar mi-e foame!”
Lui Gargarin i-a intrat aseară o furnică în ureche. Întâi s-a apăsat, apoi s-a scărpinat cu ceva. Și s-a liniștit un timp. Când s-adoarmă a-nceput iar. S-a așezat cu urechea-n sus și a turnat niște apă. Și a stat cu apa-n ureche pe pernă. De azi dimineață merge cu gâtul „strâmbat”.
Farfurică a ieșit ieri de la nebuni. Cu inima stă bine: n-are! Povestește:
- Măi, acolu, dacă nu-i dai de la-nceput la asistentă, nu-ți găseste vena, ți-o bagă pe dilături. „Cum dracu n-o găsești, am întrebat, i-ote-o colea, o văz de-acia!” Mi-au dat o bluză de-un fel și-un papuc de alt fel, c-aveau numa desperecheate. Ce buline or fi fost că nici nu mai ajungeam la closet! Unu cu cereblegu se dezbrăca așa cum l-a făcut mă-sa și...-așa mânca! Acolu, cum ești văzut c-aprinzi țigara, toți pe tine, să tragă toți câte-un fum. Altfel șpagau mâna și rupeau de pe tine! Da’... nu mai scăpai de femei. Bărbații le ziceau: „Îți dau să tragi numa dacă stai!”. Era o memeacă de v’o opșpe ani și era tăvălită–ntr-un foișor câât-îi ziulica de mare. O lăsa unu și-aprindea altu țigara. Iar ea se ducea și la el! Și ăla tot așa-i zicea... Când se urca pe ei li se făceau ochii cât cepele! Io nu pun gura pe de-astea găsitele că nu vreau sa mă-mbolnăvesc de alte treburi. Am telerecomandat-o la alții. Dacă femeia n-ar avea petecu-ăla, ar fi cel mai aruncat animal.
Gargarin vrea să spună ceva:
- Taci, mă, că vorbesc io. Nu știi s-asculți.
- Ești nebun?
- Normal!
- Vorbesc pân n-oi mai vorbi.
- Iar nu taci! Ia, deschide gura. Ori ți-ai pus limba pe bigudiu să vorbești ondulat? Bagă-ți deștu’ și ține-l așa până termin de vorbit. Și cu spuneam...
- Știu, tot p-aia o s-o spui, că te-ai întâlnit cu Oinela și ți-a arătat-o. Și ți-a zis: „Vezi ce p...dă am? O dau, că am destulă!”
- Treaba ei, marfa ei…
- Minți cum mint ăia-n parlament. Aseară mi-ai spus că te-ai iubit cu trei negrese și, când te-am întrebat dacă erau negre, ai sărit în sus că… nu, erau albe! Ce gust are femeia, știi?
Răspund eu cu gândul: „Albastru!”
- Femeile care umblă cu buricele goale trebuie sau nu încălicate?
- Asta chema bărbații:“Hai cu mine, dacă vrei să iei foc!”
- Și ce i-ai făcut măi... natură moartă? Zi-i! Da’ nu mai zi, că-mi faci poftă.
- I-am făcut””Chhhî!!” și ceao-pao. Că Oinela... -ntoarce chiloții pe dos și zice că-s curați și dansează după buletinu’ de știri! Am întrebat-o: „Cât câștigi, fă,-n parc?” „Dă-i draculi,-mi dau câte 70 de bani. Cică n-au...”
Farfuridi vrea să mai spuna ceva, dar Gargarin îi îndeasă la rândul lui degetu-n gură:
- Taci, vreau să vorbesc și io. Mâine-l dăm afară pe Oleacă. Ne-a băgat azi șefu-n cap: „Haideți să-l dăm afară că are gura mare. M-a prins c-am făcut o jmecherie și-a–nceput să țipe!” Mă, da’ ăla-i șef de secție, în fața lui nu trebuie să sufle nici acu' de jos! Și-l dăm, dă-l în mă-sa. Ca om i-o cârtiță. Stă-n mlaștină, da’ se laudă că stă-n...euro-mlaștină! Al draculi, e hotărât să-și ia mașină... „Trabant”! Să vedem ce-o băga pe foc la iarnă, că nu mai e nici goază la fabrica de cânepă! Știi cum e să te contrazică unu ca ăla? Face rău c-“a avut drept de casă și i-a luat-o altu”. Și ce dacă? Așteaptă, o să–ți vină și ție rându’... L-am luat cu frumosu’: „Mă, n-ai, te-nțeleg, da’-nțelege și tu că-i mai bine să n-ai...! Stai cuminte, lasă omu-n pace. Sor-ta unde stă? Cumnac-ta unde stă? Ești nebun la cap de te pui cu treburi de-astea? Io știu mai bine decât tine, că sînt de asfalt, și șefu mă trimite toată ziua cu acte!” E-așa de prost: are televizor și-i merge ca radiu’, n-are imagine!
- Te las, dau o fugă să-l fac p-ăla cu laptele. Îi zic că-i plătesc mâine, da-i văcar și uită. Face numa ture! Vine la piață cu câte 5 sticle de 3 ori pe zi!
- Azi dimineață eram în preajmă și-am văzut mașina lu’ șefu. Deschisă! Și–n torpedou erau bani legați cu elastic! De-ăia movii. Nu i-am luat, că... șefu are încredere în mine și... știi cât face o încredere în tine?
- Dacă-mi moare băiatu,’ pui lăutarii să cânte! Tu nu-l știi! Din timp în timp i-e silă de mine. Mă, da’ de ce, sînt o uscătură, băț de floarea soare? Nicolae, dă-ne câte-un un ardei, că i-am văzut!
- Îi țin de frumusețe. Dar... îți dau, dacă-mi spui c-ai dăruit vreodată ceva. Uite, scriu pe hârtie. Minte-mă, hai, minte-mă...

DOMINANTA

E-un frig…! Și s-a oprit și curentu’, că se taie undeva un copac. Numai să nu plouă, că o să crape boabele de struguri.
Leana-mi cere la geam: “O bere pentru moșu, c-a muncit, săracu!” Și râde. Este caraghioasă numa’c-un dinte. Cică, dacă moare moșu’, vrea să mă ia pe mine. Da’ m-a cerut deja una care-i spune boșorogului său de trei ori pe zi: “Du-te și bea un pahar și vino repede să mâncăm.” Eee!?
Iată-l că vine. Bietul, a făcut astm de când stă în aerul ăla uscat de la vârfu’ plopului în sus. Târăște o cățelușă de-aia boierească și e-n călduri mari. Da’ mai are patru zile și scapă. “Iubește-mă c-o bere”, -mi cere. “Știți, s-a făcut pe caiet un cârnaat …!?” ”Ia uite, mi-arăți cârnatu-acuma?” Și iese afară cu sticla, s-o vadă soarele.
I-a-nghețat chelia, da’ tot n-a luat căciula. “Mă,-i prea devreme…!” Plus că trebuia să facă săpături prin casă s-o găsească.
Georgenumaivine îl întreabă dacă nu știe v’un loc de muncă în care să nu faci nimica. Iar Mămău a lăsat paharu’ și-a dat fuga la mă-sa să-l șteargă la gură. Chiorică-maidanezu’ e-ntâmplător prin preajmă. De unde până unde îi miroase și, brusc, parcă i-a luat foc casa. Din trei mișcări o ajunge pe Micky, așa o cheamă pe cățelușă, și-i și călare pe ea. Nu-l lasă pe moșu să bea–n tihnă ultimele înghițituri, trebuie să le dea repede peste cap. I-e că i-o-nfige și nu mai poat’ să-i despartă. Și să vezi circ pe urmă, râde lumea că n-a fost în stare s-o apere. Îi strig hăndrălăului: “Ieși afară!!” Nu de alta, da’-mi spurcă localu’. Clienții dau și ei spre el cu picioarele, da’… Chiorică… (ete,-al naibii, vede!) se strecoară printre și peste toți pantofii. Și se-aruncă disperat peste ea cu limba atârnând într-o parte. Micky nu-nțelege prea bine ce au oamenii cu amorezul acesta picat din cer. Și,-n definitiv, ce se bagă peste sufletu’ lor? Se smucește-n lanț să scape, dar mâna stăpânului e călită-n antrenamente grele de poligon, dacă te prinde, nu mai scapi cu una cu două. În sfârșit, au reușit să iasă pe poartă, da’ mi-au lăsat beleaua-năuntru. Îi las să se-ndepărteze un pic și deschid poarta, că asta, poarta, vrea să stea numa’ deschisă! Și-o ia la goană, ca apucatu’, în direcția în care i-a dispărut mândra.
Îmi zic:
- Uite, mă, cum se luptă în viață! Chiar dacă primești picioare în burtă. Numa’ omul, (raționalul, deh!) se face mititel cum vede sau aude călcătură de bocanc.
Azi am o dominantă pe scoarță, poate nu mă voi implica așa tare, să-mi stea și mie bine. Trebuie să mă liniștesc urgent. Inspir câteva clipiri, adânc, scot gândurile pe fereastră și-mi zic: “Nu e nimic, nu mai e nimeni…” Apoi respir fără cuvinte, altfel cad. Dar n-am starea necesară. Dacă m-ar lua cineva de mână, ori m-ar închina mama…
Înțeleg că sunt nimic și-n același timp Totul. Iar Totul ăsta mi se pare ceva extrem de simplu de care mă desparte o nuanță. Nu știu dacă-i îndumnezeire, sigur e tăcerea unui alt-fel de-a fi, ceva care scapă printre degete când vrei să-l prinzi, dar se așează-n palmă când îl gonești.
Azi am o dominantă. Mi se trage de când vorbesc cu niște oameni și mă simt prost după cât de pur afirmă că este fiecare. Aruncă în mine cu niște cuvinte fistichii de nici nu știu ce m-a lovit. Iar io, pardon: Dominanta vrea pe demonstratelea, chiar acu mă trimite în stradă să fac o provocare: să strig, să sap o groapă-n mijlocu’ drumului ori să mă dezbrac în pielea goală. Este sigură ca… “perfecțiunea” se va ascunde după o perdea și va privi speriată, ori indiferentă, cum viața se scurge mizerabilă în jurul său, cum o pătează și o face complice prin neimplicare. Știu/știe precis că voi fi înconjurat doar de obiecte neînsuflețite.
În camera alăturată Jalemare se ceartă cu Gălăgiosu:
- Măi, Guralumii, te-au dat afară că n-ai fost în stare nici măcar să stai și să te uiți. Ce mare greutate să fii paznic: te bagi în baracă și te-ai culcat? Ai acasă numa’ șobolani, dacă vine o iarnă mai grea, cade casa pe tine.
- Nu cade, că e-mbrobodită...
- Nu ești în stare nu să-ndrepți un fier, măcar să-l strâmbi!
- Da’ tu? “Ha-ha,ha!” Minți ca o gazetă. Pentru râsu’ lumii ești o binefacere. Uzi toată ziua buruienile și-i critici p-ăia cărora li s-au uscat. Și te lauzi c–ai turnat în curte milioane de metri cubi de ciment. Da’ ce, ești baraju’ de la Siriu? Îl oropsești pe fi-tu, îl tragi înapoi. Tu ești un dintotdeauna-părăsit. Nicolae, adu popa să-l liniștească!
- Nu mai vorbi așa, c–am fost la biserică!
- Te-ai stricat de tot, pune niște gheață la cap!
- Când un om merită, întârzie și trenu' pentru el. Staai toată ziua-n local. Pe caiet! Dacă nu-ți dă omu-ăsta, bâțâi pe lângă gard. Nicolae, înțarcă-l! Mă, ți-a dat pensia pe 25? trebuie să ai grijă de ea până pe 25!
(Jalemare, mie):- Ai văzut ce ’cea? Ete-al draculi, când ies din casă, cică, să ies în haine de lux… A uitat că nevastă-sa fugea desculță nopțile de-acasă… El a… sinucis-o!
Gălăgiosu aude:
- I-oti, mă, io nu-mi mai revin din durere și ăsta… Când vorbește, te-nțeapă la inimă, zău... Mai zice omu’, da’ nici așa… Ai zis o dată, ai zis de două, de nouă… Gata! Dacă nu-i minte! Prostia-i un blestem: prost te naști, așa rămâi pâân la adânci bătrâneți. Noi avem proști… altoiți!
Jalemare pleacă:
- Las c-o să auzi tu de mine. Mâine! Merg acasă și să vezi ce bat corcodușu’! Că n-a ținut și el toate corcodușele!
(Gălăgiosu):- Niculaie, am făcut mâncare, miros frumos a mâncare? Am pus niște roșii în c-ru’ unor ardei și… i-am mâncat! Știi, atunci când mănânci singur, nici nu intră-n tine. Dac-apuci să bei, dormi nemâncat, că nu mai are cin’ să-ți facă... La școală-i suflam, prindea vorbele din zbor și le gonfla, le făcea mari. De-abia a trecut clasa! Știi ce făcea ăsta? Veneau vrăbiile la un lac cu păcură. Ele credeau că-i apă și… nu mai puteau să iasă. Punea ușurel mâna pe ele și le-nvelea cu pământ galben, îl lipea bine și le băga în camera pe unde ișa fumu’ de la locomotivă. Când le trântea se spărgeau în bucăți…
- Nu erau vrăbii, mă, erau porumbei!
- Ete-al draculi, n-a plecat, ascultă la ușă!
- Gălăgiosule, a-nceput Experimentu’, Prutu’ s-a unit cu Siretu’ și fac ravagii…Te iubesc, mă!
- Lasă-mă-n pace că mă iubești, că mă sucești…
- Primește-mă și pe mine în faiv-ăsta cloc.
- Nu, stai acolo cuminte, ca că...atu'-n iarbă…
- Nicolae, pune-mi și mie din sucu’ tău… Zic bodaproste, să-i fie lu’ tac-tu…

Ups, Dominanta! “Îți cere omu’ și, de rușine,-i dai, nu? Mă, da’ io-i dau lu’ tata de câte ori vrei tu? Îi dau și io când se dă. Te-am rugat să-mi cumperi un bec de la colț, tot te duceai. Și te-am omenit. Da’ ai mai vrut o juma de pahar, că mai aveai apă. Și pe urmă mi-ai cerut apă că mai aveai vodcă. Și pe urma vodcă pentru că mai aveai apă... Să te văd că faci bășici la gură și nu-ți mai dau un strop. Poți să zici “bodaproste” pân ți s-o usca gura. Mai degrabă îi dau unui câine… Ce ușor au ajuns să trăiască unii, zic “bodaproste” și gata. Trântori în grădina bisericii, Excrocii sufletelor ce sunteți! Mă-ncolăciți cu vorba și v-ați abonat la trăistioara mea… Îi dau trupului trei linguri de suc, chiar dacă știu că-mi face rău, și-l lungesc apoi cu apă, așa cum fac cu toatele. Trebuie să rezist în nenorocita asta de viață, să rezist până deseară amărăciunilor care lovesc omul, ca un val țărmul. Mai am un bob zăbavă și-o să mă tot duuc… Ce mai contează că va fi prânz, seară, ori atunci când mă va lăsa o clipă din mâini să–și tragă sufletu’ și bietu’… Tata. Omu’ nu trebuie stors de tot, nu trebuie împins spre vlăguire… Jalemare trăiește fără Dumnezeu, dar în numele Lui. Traiește de-o veșnicie în pătrațica nimicului absolut devenind tot mai irecuperabil. Ce mă enervează jigodiile care seamăna cu omul! Dacă n-ar semăna, le-aș da numa’ picioare-n burtă. Că nevastă-mea a cumpărat doar două buline și-i mai trebuia încă unu’, da’ nu și-a permis, și nu-i stă-n caracter să-i ceară farmacistului o juma de bulin, să-i fie lu’…tac-su! Și geme noapte de noapte. Știe el de câte ori geme ea?”

Respir… ah, în sfârșit, respir…
- Vă rog să mă scuzați, sunteți amabil să-mi repetați ce-ați spus?

ÎNTUNERIC

A dat Dumnezeu o ploicică măruntă și i-a mulțumit pe toți! Câțiva au venit direct de la stadion și sunt uzi fleașcă.
- Măăi, ișiți afară să vă ude și pe voi! S-avem loc înăuntru!
Duminicalii nu sunt pretențioși, beau unde apucă, le trebuie doar un locșor unde să așeze paharu’.
Cineva dansează: ține cu mâna, în dreptul buricului, un ritm legănat imitând tăiatu’ unui buștean cu joagăru’. E dansu’ foamei. Ceilalți visează paradisu’. Să ajungă acolu și să se-ntoarcă printre cunoscuți cu o... poză. Cum stau sub un măr sau cum pun mâna ori gura pe el. În lipsa paradisului... ceresc merg prin țări străine. Și fac poze, altceva ce să facă? Apoi le arată unul-altuia: "Crezi c-am fost în stare să ajung io pân-acolu?"
Unde...- “acolu”? Vreau să văd și io!
Și... deslușesc (încă mai văd!) un palmier, o piramidă, țărmul unei ape căreia i se zice mare, ori niște contrucții somptuoase. A ajunge cât mai departe de sine a devenit un ideal. Mulți nici nu se mai întorc, se atașează de oameni, lucruri sau locuri. S-au dăruit credinței și-așteaptă drepți dreapta judecată. Se-ngrămădesc care să rămână ultimu’, tot sperând că cel din urmă va fi cel dintâi.
În ultimul timp m-am apropiat de cei care mai au un pic și vor muri. Acest segmențel de interferență l-am perceput ca pe o iubire ce oferă șansa unor zvâcniri ale trăirii cu sens.
- Fii atent, zic unui apropiat, o să scriu despre moarte.
- Îhi, bagă-mă și pe mine. Că mă duuc!
- Ce crezi că va fi dincolo?
- Numa' fericire. O să stau pe o... stea de-aia... Picior peste picior... înțolit calumea... (doar mortul se-mbracă ștoc pentru lumea ailaltă!) Sub un pom...
- Muzică nu vrei?
- Ohoo...(râde) Da' ce,-acolo-i muzică!?
Moartea mă-nțeapă în tâmple cu doua gânduri: Întunericul și Suferința.
Prin suferință omul are șansa să se-nstrăineze de-aproape, de cel de care s-a atașat vremelnic, pentru a-și căuta adevărata și singura iubire: Dumnezeul. Adam nu trebuie să se sperie de singurătate, doar astfel va fi capabil să facă drumul întors. Singur prin întuneric. Să-și îmbrățișeze Tatăl în locul unde a fost creat.
Nu e adevărat că Dumnezeu a izgonit, Adam și Eva au fugit pe furiș, noaptea, cum au facut-o copiii lui Moromete!
Câtă singurătate îndură Dumnezeu de la începutul începutului!
Nebunul vorbește cu pereții. Știu că ce vede este real. Cel mai greu este să treci de halucinație. Și-l văd cum trece, ca printr-o tarla cu lucernă și cum se întoarce înapoi. Trebuie, oare, să fii nebun pentru a ajunge sus? Adică să ai puterea de a nu rămâne alături de iubită, mamă, cunoscuți, cei dragi, să lași în urmă toatele de care te-ai atașat? Prin câte vise va trebui să treci? Și-n câte va trebui să mori?
Într-alt colț Jane îl văicărește pe Săndel: ce se face el dacă moare mă-sa? (are 82 de ani) Cine-l spală, cine-i face de mâncare, cine? cine?? cine??? Dar Săndel stă liniștit, vrea să stea liniștit. "Mă, lasă-mă să tac!" Știe c-o să moară înaintea ei. Dar are un dubiu: a apucat-o curățenia, „dacă se așteaptă la ceva?” Vine la bar și-ntinde obrajii spre mâinile mele: "Mângâie-mă, mângâie-mă și pe mine!" îmi cere copilăros. Și-l ating ușor, în treacăt, cum ar trece printre niște frunze.
Ce i s-a făcut bărbatului?
- Ăsta-i prost! îmi șușoteste Moga, după ce a pârât alți doi. Mai dă o roată și-mi arată altu': "Și ăla-i prost, îndeplinește toate... calitățile! Cică-i sănătos! I-am zis: Minți! Du-te, măi, și te tratează!"
Răspund:
- Mare-i grădina lu' Dumnezeu, are și de-ăia, și de-ăia...
- Vine-acu Paștele. Păcate s-avem, ni le iartă popa pe toate!
- Să omorâm, îndeamnă un glas, să omorâm degrabă! Niciodată nu știi de unde sare iepurele. Trebuie să fii pregătit să omori...
- Io am omorât o singură dată un miel...
- Și-ai văzut, mă, cum țipă? Ai auzit? Dumneiertu' ei de viață!
Au mai rămas doi. Moga îi studiază. Unul a lucrat la "'Un'te duci cu balastru'? 'Un' te duci cu nisipu’, cu cimentu’?" Iar celălalt la "'Un' te duci cu brânza, cu ouli'?"
Cel cu nisipu' duce paharu’ la gură, îl înclină, dă și capul pe spate, lichidul se-ntoarce la loc. E clar, nu mai intră. Se ridică, dar colegul sau îl prinde de braț. Trage de el să mai bea, îi repetă într-una:
- Mă, te desparți de mine, mă?
- Dacă am zis "Nu", e nu! Gata, s-a-nmuiat asfaltu', am ajuns la cap de linie! Mă, pierd trenu'. Mă, pleacă la și douășunu de minute!
Când a auzit de tren, i-a scânteiat mintea și l-a lăsat. Îi spune lui de linia 20 - de la gară oleacă mai încolu? Lui, care se trage din neam de locomotiviști?
Omul acela va pleca și va ajunge cu trenu’. Io mai stau puțin în lumină. Cu ce voi călători prin întuneric? Gândul nu mă ridică nici măcar o unghie deasupra pământului.
Aud, încă aud oamenii.

BUCURĂ-TE!

S-a anunțat, în sfârșit, ploaie. A burat ieri oleacă - mană curată, gata, se duc și grădinile. Poate s-o fi săturat prin alti părți, să dea cu bolovani.
Desculțu nu se lasă doborât de ani, privește norii și șoptește: « Spală, Doamne, toți jegoșii! » După care bagă degetu-n candelă și miruiește măru’ din grădină - anul trecut nu putea să le țină și anu-ăsta... n-a avut o floare!
- Grădina-i un adevărat război, îmi zice, nu poți să-i spui, precum inamicului: «Mă culc și ne batem mai târziu»! E mai rea ca nevasta, nu poți s-o amâni, ca pe ea, o zi, două…

Bucură-te, Omule!

În aceste timpuri oricine caută să te înșele cu ceva. Paradoxal, unu-i poreclit “Hoțu’” tocmai fiindcă nimeni n-a putut să-l înșele vreodată. Am ajuns să-nchid geamu’ prin care vând atunci când mă-ntorc cu spatele, fiindcă orice mână se-ntinde și ia. Nu contează că nu-i aparține, că alea-s blesteme curate. Am, însă, și câțiva care se autoservesc, trec pe la bani, își iau singuri restul, țin ei minte…
Privesc strada și-l văd pe Costandin cu pantalonii de apă-adâncă și șapca aia “roșa”. Stă de-o juma de oră cu țigara-n mână pe bordură și-i din ce în ce mai nervos că nu trece nimeni să-i dea un foc. Mă mir că nu s-a interzis și statul pe bordură! Ne-au închis în propriile case - dacă stai în poartă și ții sticla cu vin în mâna dinspre drum, vine gardianu’ și te amendează, cică… bei pe stradă!

Bucurați-vă, oameni, mâine va fi și mai rău!

Costandin se hotărăște să intre după un băț de chibrit. Se cunoaște cu Desculțu din salut. Scoate de la ciorap două bancnote verzi și le fâșcâie-ntre degete. Le-a mai găsit p-acolu, pe unde știe el… O clipă-și amintește cu plăcere de vremurile când era un leu burta de vin!
- S-a-nrăit lumea de tot! îmi spune. Am fost ieri la Zmeeni și-am văzut la... sapă! Duminica!! Să mai te-ntrebi de ce nu plouă!? Cine-i rău, să știi că n-o să moară bine.
(Desculțu):- Orice națiune are oameni, mai puțin oameni și ne-oameni! Am trăit s-o văd și p-asta: locur’le de veci se vând pe…7 ani! După care te cheamă: « Vino și ia-ți mortu’ de-acia! »
- Sînt mai răi ca pe „Foamete”. În timp ce Marghiloman punea cercel de aur la un pește – și... „peștele de aur”, râzgâiat de el, se ținea după barcă, atunci când se plimba cu barosanii - pe “Trenu’ foamei” (așa-i zicea: “Foamea”!), oamenii stăteau cocoțați pe acoperiș cu tăgârțe, că nu mai era loc în vagoane, și numa’ ce-auzeai: “Funia!” Și toți se aruncau pe burtă. Niște nenorociți legau de stâlpii căii ferate funii cu gheare din fier la capăt, le aruncau și era imposibil să nu se agațe de ceva.
(Desculțu):- La Referendum ai votat “Da” sau “Nu”?
- M-am abținut!
- Pune degetu’ pe punct, trebuie să ai și tu o ambiție!
- Am zis “Da” când m-am însurat, și n-am vrut să cad iar în greșeală. Plus de asta, ăl mare-și pune fesu’ pe cap și se duce p-acolu. C-un ochi-jumate a mai făcut câte ceva!
- Ce-a făcut?! De 18 ani, când ne e lumea mai dragă, bem apă ruginită de la robinet! Ce-a făcut? Sîntem păgubiți de hoți, da’ niciodată despăgubiți! Ce-a făcut? M-am săturat până-n gât să m-aplec și la ăla și la ăla... Adevăru’ are prea multe… mijloace! Iar pe mine mjlocu’ mă-ngenunchează!
- Nu vezi că vorbim digeaba, ca tilivizoru’?
- Cică e-n discuție să se încă pună trei taxe: pe caldură, pe închinăciune și pe… căcăței!
- Chiar? Am observat că ce zice aparatu’ de radio, tilivizoru’ nu zice.
- După ce ne-au pus taxa pe apa de ploaie, urmează taxa pe caldura de la soare, că anu’-ăsta o să fie toropeală mare de tot. Oamenii se roagă tot timpu’ la Dumnezeu să-i ajute și… se pare că primesc foloase necuvenite din cer, un fel de șpagă. Iar cei de sus se gândesc deja s-o… impoziteze! Și-au venit și ecologiștii ( c-așa-i când sînt mulți, vine fiecare!): au observat că multe case, fie n-au closet, fie nu se mai vidanjează din lipsă de bani, iar săracii-și fac nevoile în spatele casei. O să trimită 322 de parlamentari să facă... numărătorile!
- Matale m-ai curmat pe mine! I-o am auzit că Teoctixt a hotărât să se facă popă numa’ ăia dezvoltații, namilele. Ca enoriașii să mărturisească de… frică! Râsu’ nu-i ca plânsu’! Notează, bre!
- M-a-ntrebat popa: “Ai făcut ceva strâmb?” „Adicătelea?” „ Cu altă... femeie?” „Da’ matale?” „Io, da!” „Atuncea, de ce dracu’ mă-ntrebi?” Nevastă-mea a recunoscut, proasta!
Și scoate un oftat mare.
- Adevăru’ e că omenirea e-ntr-un impas. Faci rău și nu ți se-întâmplă nimic! Ești indiferent și nu ți se întâmplă ni-mic! Înseamnă că s-a lăsat mână liberă tuturor răilor. Se crede, probabil, că e suficient să avem reguli. Da’ legea să-nvârte ca șurubu’… Justițiarii sînt tari ca… untu’ la soare, nu să mai reglează și ei deloc! « Da’ mai băgați și la cazanu’ cu zmoală, băi!? »
- Poate greșesc cu... mila!
- Am încredere-n ei, ca-ntr-un cui de tei!
- Stăm toți încremeniți și-așteaptăm să se facă dreptate! Mai dă-mi un băț de chibrit, că noaptea-i lungă… Îl folosesc și ca scobitoare…

Invinșilor, jungherul gândului vostru e gata să-și arate tăișu’.
Cel ce intri doar c-un băț de chibrit în noaptea cea lungă, de unde n-a fugit întristarea și nici suspinu’, Îngenuncheatule-tu, bucură-te!
Cel ce-ai mers cu picioarele desculțe prin adâncu’ brazdei, cât să-nconjori pământu’, Înjugatule, bucur’-te și tu!

După închidere m-așez la pândă - nu pot pleca liniștit după ce am lăsat în poartă un sălbatic și o fată cu fustele lungi. Stătuseră în întunericu’ terasei și se ciocniseră șoptit într-o limbă pe care n-o-nțelegeam.
Observ cum e scos de pe dedesubt un jungher cu lamă foarte lungă și cum este agitat pe deasupra capului. Dar femeia nu se ferește, ci… râde! Ba chiar i-l smulge și-l trece, jucăuș, dintr-o mână într-alta. A naibii, îi stă frumos cu jungheru’-n mână! Scânteieri palide desenează curbe și alunecări dintr-o parte într-alta, curcubee monocrome pe arcul de boltă al brațelor înainte de-a se smeri învinse pe lângă trup.
Deasupra noastră fulgere vijelioase țâșnesc pe deasupra unui țol negru, uriaș, ce înaintează dinspre jumătate de cer, să acopere. La un moment dat flăcăul dă să plece, iar fata rămâne nehotărâtă, pe muchie de cuțit. Apoi îl strigă, face chiar un pas, ca-ntr-un dans, și-l văd întorcându-se pentru a o amăgi iar, și iar, și iar cu lama înfricoșătoare. Ea simte, probabil, după gravitatea rostirii, cât e moarte, fel de-a fi sau joacă. Și învinge fiindcă nu este împinsă lama în moalele trupului. O va face ea după ce-l va fi obosit până la sfârșeală? Și va lua, oare, cuțitul și va merge, singură, înainte?!
« Aici e iubire! » îmi zic. Îi mai privesc peste umăr, odată și încă odată cum o iau încet înspre mlaștini, unde se vor ascunde și se vor înmulți. Știu, de acolo, de pe Corabia întunericului, vor năpusti într-o zi cu cuțitele în mâini.
Mă-ndrept abătut spre jumatea porumbie a bucății de cer rămasă limpede - Lumina zilei dintâi? - pentru a mă ghemui și scrie aceste rânduri.

Să mă bucur și io.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE