FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Adrian Nastase lanseaza o provocare
Text postat de ecsintescu virtual
Pe 6 decembrie 2009, in circumstante pe care nu are sens sa le aduc acum in discutie, PSD-ul a pierdut alegerile prezidentiale si, in felul asta, s-a plasat, pentru macar trei ani, in opozitie. Orice discutie despre viitorul partidului trebuie sa inceapa de la aceste elementre. Si de la realitatea din spatele lor.
Din 1989 pana in 2004, scena politica nationala era impartita in doua. PSD-ul (sau cum se numea in acele zile) – pe de o parte – si partidele care doreau sa invinga PSD-ul – de cealalta parte. In principiu, pentru un astfel de obiectiv, toate celelalte partide se uneau, indiferent de ideologie, si incercau sa creeze o masa critica necesara unei confruntari. Cand reuseau sa invinga ( anul 1996 este singurul exemplu), se considera ca avusese loc o surpriza.
Din 2004 incoace, paradigma politica romaneasca s-a schimbat. PSD-ul intra in coalitii cu altii pentru a incerca sa invinga PDL-ul lui Traian Basescu. Si nu reuseste. Daca in 6 decembrie, candidatul PSD ar fi castigat, rezultatul ar fi fost considerat o surpriza. Am ajuns un partid mai mic, capabil, eventual, sa produca surprize nu sa castige, in mod natural, competitiile electorale. Mai mult, daca in 2004, stanga reprezentata de PSD era la egalitate de voturi cu intreaga Alianta DA (PD+PNL), acum voturile dreptei depasesc cu mult voturile noastre. Daca am folosi termeni fotbalistici, semanam cumva cu Romania anilor ’90. Atunci castigam grupele eliminatorii fara nicio emotie si mergeam, de fiecare data, la turneele finale. Acum ne clasam pe la mijlocul grupei unde din cand in cand mai facem un egal cu Franta, la Paris, furnizand un meci urat si doar o surpriza pentru casele de pariuri.
De aceea, cred ca inainte de a discuta de nume si de alegeri, trebuie sa vedem unde am ajuns si ce ne propunem pentru viitor. PDL, exceptand excesele antidemocratice si lipsa de ideologie, este copia noastra de mai demult. Un partid organizat, cu forta teritoriala, cu verticala decizionala, unit in jurul unor teluri comune. Prin comparatie, noi suntem dezorganizati, cu zone geografice descoperite si cu multe, prea multe centre de comanda care genereaza incapacitatea unirii pentru atingerea unui scop si, de asemenea, neputinta sustinerii si a impunerii unor proiecte. Cel mai grav nu este ca am ajuns din nou in opozitie ci, ca in felul in care ne miscam acum, nu o sa iesim foarte repede din ea.
Acest blog a cuprins, mai ales in ultimele luni, foarte multe comentarii valoroase despre viitorul nostru ca partid. Ce vreau acum este sa reluam, mai organizat, acest exercitiu al ideilor cu privire la viitorul nostru, ca partid. Fiindca in urma acestui exercitiu putem, sper, sa rezolvam cele mai importante trei probleme ale noastre: 1. faptul ca am devenit un partid de rangul doi, pierzandu-ne obisnuinta de a castiga si combativitatea, 2. faptul ca ne-am destructurat organizatoric si 3. faptul ca am uitat sa construim proiecte si viziuni cu privire la viitorul nostru politic si cu privire la viitorul pozitiv al Romaniei. Inainte de a da nume, trebuie sa gasim solutii la aceste probleme. Sigur insa ca si numele, asociate cu aceste solutii, vor conta.
Pentru orice partid, principala provocare consta in plierea sa la nevoile unei societati in schimbare, ale carei caracteristici nu mai sunt aceleasi ca acum 20 sau chiar 10 ani. Putem sa ne uitam doar la modificarile din structura electoratului PSD, pentru a intelege despre ce vorbim. Eu cred ca pasii de viitor trebuie sa depinda, pana la urma, si de relationarea noastra cu cei care ne aleg constant sau cu cei care privesc PSD ca pe o posibila alternativa. Pana la urma, PSD a fost, in acesti ani, partidul cel mai fidel fata de curentul politic a carui reprezentare si-a asumat-o la inceputul anilor ’90.
Or, cu privire la acesti pasi, indraznesc sa va lansez aici, pe blog, o provocare, in perspectiva Consiliului National de la sfarsitul lunii si a Congresului care va urma. Cei mai multi dintre voi pareti interesati de pozitia stangii politice romanesti, de directia si de rezultatele PSD. De-a lungul timpului, ati oferit idei utile, unele care au putut fi preluate, altele nu, insa toate au constituit un feedback extrem de necesar, si acesta a fost unul dintre obiectivele deschiderii acestui blog. Acum, astept de la voi noi idei despre ce credeti ca ar trebuie sa faca PSD, pe termen scurt, mediu si chiar lung (celor care deja au facut asta, le cer doar sa resintetizeze cele mai puternice solutii pe care le gandesc). Pana la urma, si voi puteti face parte, direct sau indirect, din echipa ce poate decide viitorul stangii romanesti si raspunsuri adecvate la asteptarile voastre politice.
Fireste ca o astfel de discutie nu poate avea loc decat intr-un cadru mai larg, care sa se refere la situatia stangii europene in ansamblu, in aceasta perioada de criza sau, dupa unii, de final de criza economica. S-a vorbit mult despre faptul ca problemele economice si sociale din aceasta perioada ar fi creat un context predilect pentru un succes al stangii. Daca ne uitam la cele mai recente runde de alegeri din plan european vedem ca lucrurile nu sunt deloc asa, iar raspunsul la intrebarea de ce? nu este inca satisfacator.

Astept cu interes comentariile si sugestiile voastre referitoare la linile de refondare ideologica a partidului si la directiile de actiune politica in contextul noului sau statut – acela de partid de opozitie

Adrian Nastase. scris pe www.nastase.wordpress.com. preluat cu acordul autorului.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Ecsi, daca tii la ei
sa nu-i lasi sa se ghideze
dupa ce zice Andrei,
c-asta vrea sa-i desfinteze.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2010-01-06 20:15:39
         
 
  "Astept cu interes comentariile si sugestiile voastre referitoare la linile de REFONDARE IDEOLOGICA a partidului si la directiile de actiune politica in contextul noului sau statut"
1. Conform principiului "Omul sfinteste locul", primul lucru care ar trebui facut ar fi ca liderii de drept ai partidului sa ocupe functiile decizionale. Astfel, ideologul Vanghelie ar trebui sa preia sefia partidului, infaptuindu-se ruptura ideologica a PSD cu fostul PCR. Oana Niculescu-Mizil, garantia ca actualul PSD nu mai are nimic comun cu ideologia comunista, ar trebui. sa devina purtatorul de imagine al noii generatii de politicieni social-democrati
2. Pentru a putea obtine o verticala decizionala consider ca un comitet director format din Liviu Dragnea, Marian Oprisan, Radu Mazare, Viorel Hrebenciuc, si pezidat, desigur, de Marian Vanghelie, ar trebui sprijinit de toti ideologii partidului pentru a asigura o mai buna reprezentativitate in teritoriu.
3. Pentru o mai buna gestionare financiara, domnul Adrian Nastase ar trebui sa se ocupe de trezoreria partidului, iar pima masura sa fie majoarea cotizatiei membrilor de partid, amortizand astfel inflatia si efectele crizei in raport cu nevoile de finantare a comitetului diector al partidului.
4. Adaptarea ideologiei partidului cu principiile economiei de piata, a cererii si a ofertei. Astfel, cunoscut fiind ca pe vremuri de criza un partid de dreapta este mai capabil sa guverneze in mod eficient, se impune o flexibilitate mai mare a ideologiei si imbratisarea unor principii de dreapta pe o perioada strict determinata de efectele crizei economice mondiale.
5. Avand in vedere principiile de marketing, dar si pentru a contracara imaginea puternica a frumoasei Elena Udrea din PDL, se impune ca PSD sa indeparteze renumele de partid de misogini si sa promoveze imaginile frumoaselor din PSD. Astfel, Ana Birchall poate deveni imaginea femeii de succes din PSD, inlocuimd-o pe cea a Ecaterinei Andronescu.
6. Se impune atragerea in randul membrilor de partid a personajelor cu retorica si discurs politic puternic, a persoanelor care pot polariza in jurul lor mari efective de simpatizanti. Crin Antonescu este unul dintre ei, iar, avand in vedere ca nici el nu se mai simte bine in PNL, si luand in consideratie vizibila apropiere a acestuia de idealurile social-democrate, PSD l-ar putea primi in randurile sale la pachet cu primarul Klaus Werner Johannis. Acest fapt ar putea sa ascunda, pentru o vreme, tendinta nationalista a PSD, aratand opiniei publice ca social-democratii au o politica deschisa fata de minoritati.
7. :))
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2010-01-05 10:56:53
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE