FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Îndoiala
Text postat de radu soim






Privesc în urmă la tot șirul de bărbați de dinaintea mea, toți s-au numit Adam, deși pe unii i-a mai poreclit lumea cand Sisif, cînd Manole Meșterul, doar pentru a-i deosebi de cei de dinaintea lor si de cei care veneau după ei, doar pentru a-i deosebi și după nume nu doar după faptele sau legendele lor, toți se trag - și eu după ei - din Adam cel alungat din grădinile Edenului drept pedeapsă pentru nelegiuirea de a pofti cunoasterea, din Adamul plămădit de dumnezeu într-o zi cînd se plictisea de moarte, cînd s-a hotărăt că e vremea să se nască cineva după chipul și asemănarea lui pentru a-l ferici cu toate darurile Edenului în care trăia, știind că apoi îl va pedepsi, alungîndul.

Nedreaptă pedeapsă, doamne, poate că dacă nu i-ai fi ascuns că în fructul oprit se află nu doar cunoașterea, dacă i-ai fi spus că acolo roade și viermele îndoielii, primul dintre Adamii șirului lung de barbați, Adam cel alungat din Eden, nu ar fi mușcat, deși tu asta i-ai harazit de la facerea lui, i-ai harazit sa cunoască și binele, și răul, dar nu i-ai pomenit nimic despre ceea ce e mai rău decît cunoașterea, nu i-ai spus o vorbă despre viermele acela, despre cum i se va insinua în suflet odata cu bucata de măr mușcată cu setea pe care tot tu i-ai hărăzit-o.

Nu i-ai spus că viermele acela va deveni genă, genă transmisă din Adam în Adam în tot șirul care se trage din Adamul dintîi, din Adam cel alungat din gradina Edenului, pînă la mine, ultimul din acest șir, păstrător al genei pînă cînd va veni vremea să o transmit mai departe.
Poate că dacă i-ai fi spus, Adam cel alungat ar fi avut de ales, ar fi ales între dobîndirea cunoașterii cu toate durerile ei și rămînerea în Edenul veșnic înflorit, poate că ar fi ales Edenul știind că odată cu dobîndirea cunoașterii va dobîndă și cumplitul vierme al îndoielii, oricum, ar fi fost alegerea lui, făcută în cunoștință de cauză, nu o joacă, nu o toană de savant nebun și sadic plănuind soarta generațiilor care urmează.

Precum toți cei dinaintea mea, a trebuit să o iau mereu de la început, de la prima cărămidă pînă la grinda de coamă, pînă la păhuiul înfipt sus în vîrf, pe acoperiș, creanga verde de brad care semnifică terminarea unei etape, mereu cu viermele îndoielii rozînd adînc, dar dacă... întrebare insinuată ca un sfredel, mereu a trebuit să zidesc cîte o Ană sau Evă în pereții durați peste zi pentru a nu se nărui peste noapte, cu veșnica întrebare în minte, dar dacă... și chiar atunci cînd certitudinea stătea gata să aștearnă liniștea peste toate, venea clipa aceleiași întrebări sădite în cugetul Adamului dintîi odată cu dobîndirea cunoașterii binelui și răului și transmisă prin sîngele tuturor Adamilor care i-au urmat pînă la mine, dar dacă...

Niciodată nu a fost speranță în acea întrebare, niciun Adam nu a simțit că întrebarea era speranță, era doar viermele îndoielii rozînd tăcut, poate doar în acel ultim ceas, ceasul în care venea vremea întoarcerii la Eden, cînd îndoiala trebuia transmisă Adamului de după, Adamului care trebuia să continue șirul, poate abia atunci întrebarea căpăta alte sensuri, abia atunci speranța lua locul îndoielii

dacă ar putea amîna clipa

dacă ar mai rămîne timp pentru o nouă zidire, de la început, de la prima cărămidă pînă la grinda de coamă, pînă la păhuiul verde înfipt în acoperiș

dacă ar putea păcăli cumva sorocul

abia atunci era speranță în întrebarea care a stăpînit mintea întregului meu neam de Adami, de la Primul, Cel alungat, pînă la mine, îndoiala în tot și în toate, îndoiala în rînduielile și rosturile lumii:

dar dacă...?


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  La buna reintoarcere, din calugarie!
Presupuin ca te-ai dat de trei ori peste cap, pe dealul Feleacului, si-ai devenit soim!
Sper sa ai clontul cel putin asa de tare ca si lesul din care te-ai tras!
 
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2009-04-24 10:02:52
         
 
  să nu ai nicio îndoială, acolo, în umbră, e adevărata strălucire... știu și eu o umbră care... în vârful pașilor, însoțește și tot însoțește lumini liviene, spre suprafață.

nu e Adriana Giurca, fii liniștit, Șoim !:)

"cu veșnica întrebare în minte, dar dacă "...e ea ?:)))

glumesc. in ultima vreme, semneaza aprinderea stelelor, la inceput, timida, se sfiia, acum... a prins vigoare, dar tot timida pare.
 
Postat de catre - ipocrizie la data de 2009-04-23 12:26:48
         
 
  Ce-mi rămîne de facut decît să vă mulțumesc pentru lecturarea unor gînduri izvorîte din negurile nopții, pentru gîndurile voastre înșirate sub ele, pentru stelele menite să aducă lumină?

Vă mulțumesc, deci, celor din lumină, celor care au preferat să rămînă în umbră. Poate că de acolo, din umbră, se vede adevărata strălucire.

Cred că acolo este, de fapt, adevărata strălucire.

:)



 
Postat de catre radu soim la data de 2009-04-22 23:07:22
         
 
  Radu am ajuns târziu, stelele s-au aprins, eu rămân cu lectura. super. o sută de stele.  
Postat de catre vasile iftime la data de 2009-04-22 18:15:14
         
 
  am alergat printre Adamul cel dintâi și până la cel care zace-n tine, Șoim ! vorbe de duh, în raiul întortocheat întins între acoperișul albastru, în spatele căruia Judecătorul mai trage câte o linie în dreptul păcatelor, și lutul care ne suportă pașii. viermele asta ar merita zidit manolic, dar dacă s-ar lăsa zidit, ar dispărea din încheierea poveștii tale.

un car cu stele, colegial

ET

ai un typo - va dobândi

știind că odată cu dobîndirea cunoașterii va dobîndă și cumplitul vierme al îndoielii
 
Postat de catre - ipocrizie la data de 2009-04-22 10:30:05
         
 
  "Precum toți cei dinaintea mea, a trebuit să o iau mereu de la început, de la prima cărămidă pînă la grinda de coamă, pînă la păhuiul înfipt sus în vîrf, pe acoperiș, creanga verde de brad care semnifică terminarea unei etape, mereu cu viermele îndoielii rozînd adînc, dar dacă... întrebare insinuată ca un sfredel, mereu a trebuit să zidesc cîte o Ană sau Evă în pereții durați peste zi pentru a nu se nărui peste noapte, cu veșnica întrebare în minte, dar dacă... și chiar atunci cînd certitudinea stătea gata să aștearnă liniștea peste toate, venea clipa aceleiași întrebări sădite în cugetul Adamului dintîi odată cu dobîndirea cunoașterii binelui și răului și transmisă prin sîngele tuturor Adamilor care i-au urmat pînă la mine, dar dacă..."


Frumoasa scriere! Viermele acela de indoiala exista si in Eve, nu numai in Adami. Ti-as fi dat un vot si o stea, dar nu am posibilitatea. Considera-le simbolic din partea mea.

P.S.Ai un typo: "alungîndul"= alungandu-l
Mult succes. Ai o muza fertila! Vali
 
Postat de catre Vasilica Ilie la data de 2009-04-22 10:02:26
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE