FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Patru soprane
Text postat de Andrei Ghejan

(ghicitoare)



4(!) soprane
Ceartă note(!!) după toane
Ritmic diferite
Medii și acute
Aparent(!) în vrie
Ce?(!!):
O armonie.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Vai de mine ce docta prezentare...Cat pe ce sa "fuga" (pe doua voci) si "avizatul"...:))

Andreiule, hai sa simplificam lucrurile: ce e contrapunctul? E "atunci cand" Ionica incepe melodia "ratza, gasca, cioara, pui de caprioara" si Mitica incepe si el aceeasi melodie, dar dupa Ionica, si anume tocmai cand el e deja la "pui de caprioara". Si, desi toti se asteapta ca intarziatul sa fi facut o gafa, uite ca totusi suna bine. Asta-i "canonul". Pana la contrapunct, dupa aia, nu mai e mult. I s-a spus "canon" ca e un adevarat canon ca Mitica si Ionica sa nu se incurce intre ei...

Mai e si vestitul "Frere Jacque", la ala vin patru pe rand, dar deja a prea complicat pentru aici :)))

Andreiule,

Arhitectura lui Bach e unica, explicatiile tale sunt formidabile. Dar, mai simplist spus, eu zic asa: armonia e pe verticala, contrapunctul e, mai curand pe orizontala, fuge in linii oarecum paralele, de aia le si zice fugi....E drept, liniile paralele sunt nu alaturi, ci una peste alta, dar se desfasoara in lungime, totusi.

Ai cantat la pian fugile lui Bach? Nu-i usor sa faci sa se auda "ficare voce" daca ai mana mica. Lipatti era grozav, parca avea trei maini....

Paste fericit!

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2009-04-18 17:52:21
         
 
  Si o explicitare usor artistica:
Să ne imaginăm compoziția unei lucrări ca o încăpere goală, pe care, prin 'mijloacele tehnice' avute la îndemână, dintre care se desprind: armonia, ritmica, melodia, stilul, balansul, contrapunctul, etc, dorim să o umplem cu note, pentru diferite instrumente și voci, realizând orchestrația propriu-zisă, deci lucrarea în sine.
Orchestrația devine astfel, un complex arhitectural, care, ca orice proiect de arhitectură, are și un proiect de rezistență, ca o fundație, dacă doriți, cu pilonii aferenți de susținere a întregii lucrări.Contrapunctul în sine, privit ca o tehnică de rafinament, menită să îmbogățească considerabil valoarea lucrării muzicale respective, este arma secretă a unui compozitor, aranjor, sau orchestrator, fiind în zona melodică, deci arhitectural, cel mai aproape de tavan, ca o lustră, sau mai degrabă o sculptură (ronde-bosse), care luminează întreaga încăpere. Efectul este obținut, conform definiției contrapunctului, prin folosirea a două linii melodice de sine stătătoare, care deși diferite ca tonalitate, există în echilibru armonic, neexcluzandu-se una pe cealaltă, întocmai ca subcontrareitatea care defineste două judecăți simultane aflate într-un raport balansat (de egalitate) între falsitate (negare) si armonie (afirmare). Părând un pic absurd, ca ambele linii melodice să fie armonic coerente, percepția unui neavizat, ar tinde către negare, deși farmecul este că ambele linii melodice sunt perfect armonice, ducând la extaz atât compozitorul , cât și avizatul în muzică. Subcontrareitatea vine încă o dată să sublinieze acest lucru, precizând că nu pot fi cele două judecați simultan false, dar pot fi simultan ambele adevărate, chiar dacă aparent ele se neagă una pe cealaltă. Dintre cele două contramelodii, disputandu-și întâietatea, percepută ca o ceartă pe două voci: '-Ba da...-Ba nu', una este de susținere a temei melodice propriu-zise, arhitectural: 'perete vertical', de obicei în registrul baritonilor sau alto, iar cealaltă devine o componentă de coloratură, 'ca o stucatură a peretelui', bineînțeles în alt plan: registrul sopranelor (de obicei), dar nefiind o regulă strictă în acest sens.
In acest context, subcontrareitatea 'iși arată din nou colții', susținând adevărul coexistării armonice a celor două contramelodii, întocmai ca antablementul unui tavan...pe scurt : contrapunct.
Nu orice fel de elemente opozabile, luate izolat, reprezintă un contrapunct (contrapunere).
Cu drag,
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-18 17:37:19
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  JUST!
Bravo Vero, te respect... si mai ziceai ca nu ai cunostinte muzicale:)
Nu-i frumos sa minti de sarbatori, nici sa fii prea modesta:))
Contrapunct.
Def. Tehnică în compoziția muzicală, constând în suprapunerea a două sau mai multe linii melodice de sine stătătoare, având fiecare un înțeles propriu, dar formând laolaltă un tot organic; polifonie, contratemă.
Polifonia cuprinde concomitent mai multe imagini sau mai multe aspecte ale unei singure imagini. Ea își are originea în creația populară și a capatat o dezvoltare largă și variată în muzica cultă (Contrapunctul).

Imitația este procedeul prin care un motiv sau o fraza “ritmico melodic㔠de la o voce (proposta) se repetă la o altă voce (riposta).

Imitația și contrapunctul, două tehnici de compoziție, coexistă și se îmbină în creații polifonice din ce in ce mai elaborate, astfel că perioada sec. XIV- XVII este cunoscută în muzică drept ”Epoca de Aur” a polifoniei vocale sau a contrapunctului sever (se evidențiază prin caracter bine determinat al normelor intonaționale și ritmice).

Polifonia prin divizarea unei singure voci, specie a polifoniei, reprezintă cântatul pe mai multe voci, care apare în urma divizării unei melodii executate de mai mulți cântăreți într-o serie de variante simultane, mai mult sau mai puțin de sine stătătoare. Una din variante constituie linia principală conducătoare, iar celalalte sunt liniile secundare, acompaniatoare. Bogăția cântecului polifonic, bazat pe diviziunea unei singure voci, este o trăsătura caracteristică a muzicii corale a popoarelor: rus, ucrainean, belorus,etc.

În paralel cu polifonismul vocal, în planul muzicii instrumentale, are loc o evoluție în ceea ce privește perfecționarea instrumentelor și a formațiilor orchestrale, astfel se creează premisele apariției unui nou stil, acela al contrapunctului liber, întrucât rigoarea contrapunctului sever nu mai corespunde enormelor posibilități de exprimare muzicală. Spre sfârșitul secolului XVII, un loc tot mai mare în creațiile compozitorilor îl ocupă muzica instrumentală.(Wikipedia)
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-18 17:26:59
         
 
  CONTRAPUNCT. Andrei, andrei, m-ai omorat....Merci, ca tot ma irita rebusul tau.
Dupa ce stii solutia, merge, dar altfel e foarte greu (eu nefiind rebusista).

Din 2000 pana in 2007, rubrica mea la "Observatorul" din Toronto s-a numit "Contrapunct in Cotidian", ar fi trebuit sa ghicesc, nu?....(acum i-am schimbat numele)

Multumesc,

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2009-04-18 16:06:24
         
 
  Explicitari "rebusistice", fara sa dam inca solutia ghicitorii:
4!=PATRU
note!!= no t, not e= NO
Aparent!=apare nt= NT
Ce!!=C e de doua ori=CC
Solutia se afla printre: PATRUNONTCC
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-18 12:48:54
         
 
  " NASA" pe receptie.
Niciun beculet?, nicio contra, nimic?
Ma las si m-apuc de critica, poate am mai mult succes...
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-18 03:07:22
         
 
  Vero,
e simplu, zau asa, te dai batuta prea usor.
Ia sa vedem:
Aparent! apare: NT
cu PATRU de sus si ce-o mai fi pe acolo... nici nu trebuie sa stii termenul muzical:))
Cu ultimul semn, deja dau de banuit:))
Cu drag,
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-16 02:43:48
         
 
  astea  
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2009-04-15 20:50:46
         
 
  Andrei,

Dupa postarile asetea ale tale, eu, care credeam ca stiu ceva muzica, m-am convins ca sunt o analfabeta :)))

Ma dau batuta destul de trista de concluzia mea (iminenta) de mai sus.

Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2009-04-15 20:50:32
         
 
  Adrian,
multumesc pentru vizita!
Dau un hint:
4! PATRU :)), restul ca la rebus,
desi, textul in sine ar trebui sa duca la dezlegare de unul singur.
Sa zicem doar ca solutia tine de muzica.
Cu drag,
nu te lasa!
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2009-04-15 20:41:26
         
 
  oricum, eu de la "curelusa unsa, pe sub pamant ascunsa, nu am mai nimerit nicio ghicitoare :)  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-04-15 19:05:36
         
 
  Astea nu-s ghicitori, frate, astea-s coduri NASA :))

pi es: anotimpurile?
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2009-04-15 19:04:37
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE