FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
DESPRE FMI SI ALTI DEMONI
Text postat de ecsintescu virtual
Romania este in fierbere de cateva zile. Acordul cu FMI-ul tine prima pagina a ziarelor si prime-time-ul televiziunilor, politicienii isi dau cu parerea, coalitia de guvernare, pusa parca in fata faptului implinit de catre Traian Basescu, este in cautare de solutii si analizeaza oportunitatea imprumutului de la prestigiosul organism international.

Totul a inceput cu mesajul adresat de catre presedintele Romaniei camerelor reunite ale mult hulitului nostru Parlament. Nu fac stenograma discursului domnului presedinte.
El a fost analizat si para-analizat de catre intreaga presa din Romania. Nu pot, insa, sa nu remarc polivalenta presedintelui. El a avut un discurs de premier autentic, a rostit o alocutiune de criza intr-un moment de criza. A vorbit cu gravitate despre austeritate si despre adoptarea de comportamente austere. Dupa ce a aratat necesitatea reformelor in ministerele detinute de PSD (ministerul Sanatatii si cel al Educatiei) nesoptind niciun cuvintel despre celelalte ministere cheie privind gestionarea crizei si ma refer doar la Ministerul Economiei si la Ministerul Finantelor, domnul presedinte-premier a lansat in eter, ca o axioma, solutia supravietuirii statului si societatii in conditii de criza: Imprumutul de la FMI. Trec peste faptul ca diligentele necesare acestui acord cu FMI fusesera demarate pe sest cu cateva zile in urma de catre PDL, iar aliatii acestora de guvernare, social-democratii, au aflat in presa despre acest lucru. Este tipic romanesc sa nu stie stanga ce face dreapta!

Dupa discursul-silogism rostit de domnul presedinte al Romaniei, Traian Basescu s-a deplasat la postul national de televiziune unde si-a rostit adevaratul mesaj in concordanta cu ars-poetica basesciana cu care ne-a gratulat timp de aproape 5 ani. Nimeni nu i-a scapat lui Traian Basescu, care, parca, se afla la o emisiune electorala. Calin Popescu Tariceanu, Adrian Nastase, Crin Antonescu si, fireste, Mircea Geoana au fost umectati pana la refuz de replicile acide ale distinsului nostru presedinte. Doar pentru ca au criticat aceasta opinie unilaterala a presedintelui-prim-ministru.
Atacul la presedintele Partidului Social Democrat a fost deplasat nu atat prin nivelul modest al limbajului folosit. Traian Basescu a “revolutionat” de-a lungul mandatului sau, si nu numai, “semantica” dialogului politic. Faptul ca domnia sa a ales sa se adreseze la acel mod Presedintelui Senatului si presedintelui celui mai important partid din Romania, (PSD, a reusit sa stranga cele mai multe voturi la alegerile parlamentare) si, mai ales, presedintelui unui partid care guverneaza Romania, arata, fara echivoc totala lipsa de fair-play politic dar si teama viscerala de PSD si de presedintele sau. Analizati, prin comparatie replica mai mult decat eleganta, data de domnul Mircea Geoana!

Indiferent daca acest acord cu FMI-ul va fi semnat, in forma agreata sau nu de presedintele-prim ministru, se impun unele intrebari si precizari.

Domnul presedinte vede in acest acord cu FMI salvarea si reformarea Statului. Aceasta linie de credit reprezinta “centura de siguranta” (interesanta aceasta comparatie, extrapoland putem spune ca daca pasagerii au centura de siguranta ei pot scapa din accidentul generat de un sofer beat, fireste referindu-ma la autoturisme). Logica presedintelui pare de necontestat.

In “Tentatia Inocentei” filosoful si scriitorul francez Pascal Bruckner face o analiza ghilotinanta a fenomenului creditarii: “Creditul escamoteaza suferinta obligatiei de a plati pentru a obtine; iar cartea de credit, da iluzia gratuitatii. S-a ispravit cu calculele penibile: golirea intempestiva a buzunarelor nu ne mai taie pofta noastra grozava. Ipotecarea viitorului e putin lucru fata de ametitoarea fericire de a avea imediat tot ce poftesti. Iar plata efectiva, cu cruzime intr-o zi sub forma instiintarilor, a penalizarilor, a portareilor, a sechestrului, acum este amanata intr-un viitor indepartat fara chip si fara forma, care se numeste “maine” si pe care infierbantarea de moment il inlatura fara mila.”

Nu putem sa nu ne intrebam daca vom avea suficiente resusrse financiare pentru a achita acest imprumut. Asta, fireste, trecand peste conditiile draconice pe care politica Fondului o impune celor care apeleaza la serviciile lui. Este stiut ca singurul guvern post-decembrist care a reusit sa achite catre FMI toate datoriile cu dobanzile aferente a fost Guvernul condus de Adrian Nastase in conditiile in care guvernul domniei sale era unul mono-color, format din specialisti autentici.

Din pacate, exista o serie de intrebari cu privire la acest imprumut la care artizanii sai se feresc sa raspunda.

Care este destinatia acestor bani? Vor fi folositi in educatie si sanatate acest lucru ducand la cresterea taxelor?

Cele 19 miliarde de Euro vor fi virati direct in rezerva BNR si vor putea fi accesati de catre guvern sau de catre banci prin reducerea rezervelor minime obligatorii? Ce se va intampla daca, din cauza disputelor electorale, generate de Traian Basescu, tara se va afla in imposibilitatea de a fi guvernata?

Chiar daca BNR va pune conditii ca bancile romanesti sa nu-si finanteze bancile mama din Austria sau Italia sau Grecia si din alte tari, bancile romanesti pot finanta sucursale de multinationale care vor putea transfera usor bani la firmele mama (care nu vor atrage fonduri la centru, ci local)? Coroborand acest fapt cu articolele aparute in presa internationala cum ar fi “Wiener Zeitung”, putem spune ca acest imprumut va servi revigorarii bancilor straine pe spatele contribuabilului roman?

Ce se va intampla cu moneda nationala, in conditiile in care cursul de schimb este calculat acum la 4.20 lei dar sunt multe voci care il situeaza la 5 ba chiar 6 lei? Dupa cum se stie, Mugur Isarescu isi incheie mandatul in acest an, iar orice schimbare de mandat presupune cel putin o schimbare a strategiei Bancii Nationale. Dupa cum spunea cineva, iata o intrebare de 19 miliarde de Euro.

Inchei cu un citat din acelasi Pascal Bruckner: “Incheiem cu bancile [..] mini pacturi faustiene, prin care suntem indemnati, de Mefisto: semneaza si totul va fi al tau!”

TEXT PRELUAT DE PE WWW.OANANICULESCUMIZIL.WORDPRESS.COM CU ACORDUL ECHIPEI ONM.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Domnule Iftimie, daca lehamitea ne-ar tine de foame, am fi toti grasi si frumosi de ne-ar pocni blugii in dos, dand fanul in car. Asta, a propos de poemul mata. Altfel, suntem pe cale sa ne bagam slugi la stapan.

Notre respect
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2009-03-14 15:18:07
         
 
  sunt convins că există adevăr în acest articol şi că este un articol reuşit dar crede-mă mă ia cu lehamite şi scârbă când aud de politică.
dă-i în măsa...
 
Postat de catre vasile iftime la data de 2009-03-14 14:24:57
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE