FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
TĂTICULUI
Text postat de Suzana Deac


Adultul crește mare lângă copilul său. Fiindcă cel mic îl învață multe, cum să-l asculți pe celălalt, să ai răbdare dacă ți-ai pierdut-o. Te învață să pășești și dacă de oboseală îți lași capul pe umăr. Te trezește și atunci când ai obosit de atâtea exersări. Te face să zâmbești când nici nu te aștepți, îți explică cum merg treburile în lume și în creierul preșcolarului.
Apoi se plânge despre nedreptățile doamnei învățătoare care totdeauna dă note mai bune altor copii sau din contră a primit o bulină roșie și pregătește un cadou despre care tu nu trebuie să știi, te întreabă despre lună, oare cum nu cade de pe cer și de ce trebuie să meargă tăticul în fiecare zi la lucru?
Întreabă în fiecare zi fără să obosească ce mi-ai adus tăticule? Iar tata trebuie să aducă totdeuna câte ceva că atunci va fi bucurie și strigăt de izbândă. Trebuie să aducă, altfel decepția va fi mare, iar lacrimile care curg din ochii curați ai unui copil sunt extrem de grași. Și tu acest fenomen nu vrei să-l vezi. Și totuși trebuie să-l vezi și-ți vin și ție deja lacrimi mari sau mici când te gândești că a trecut cea mai frumoasă perioadă a copilăriei, (și a ta), dar etapa cea mai frumoasă a copilului tău este cea a copilăriei.
Și te întrebi pe tine. Ai fost acolo în toate stațiile de oprire? Ai așteptat trenul care sosea în câteva clipe? Te-ai uitat după tren care se îndepărta? I-ai întins o batistă copilului tău să-și șteargă nasul umed?
Ți-a povestit despre școală, despre prietenii lui? Despre succesele sale? Despre fricile lui? Ai descoperit că are deja secrete? Și poate deja să țină secrete. Un timp cel puțin. Și te descoperi în trăsăturile lui. Identifici în mișcările lui pe partenerul tău de viață. Repetă cuvintele după tine. Are opinie. Critică. Vrea altfel. Dar dacă nu-i reușește, se liniștește. Și te caută. Acolo unde eventual stai pe gânduri.
I se face milă, simte cu tine, vrea să te ajute. Întradevăr te ajută. Și din nou zâmbești. Și când din nou începi să zâmbești, el din nou începe să-ți ceară și te roagă ceva. Totdeauna simte și știe dacă ești împovărat, atunci te consolează. Dar dacă zâmbești, atunci se poate cere de la tine, că se vede pe tine că ai multe de dat.
Să-i povestești copilului tău câte năzbâtii a făcut în copilărie, când a încercat primul lui ciocan pe sticla geamului sau pe furnirul mobilei. Și până azi ești mândru de aceste opere ale copilului tău, nici nu ai schimbat nici sticla, nici fotoliul bătut.
Vă uitați împreună la poze și i se umple sufletul de iubirea care din tine iradiază. Te uiți la poză și îți vine în minte acțiunea și te face fericit comuniunea cu el, cu trecutul, și semeni astfel dragoste față de copilul lui încă nenăscut. Proiectezi din tine armonia, ce el ți-a dat ție în momentele mari și mici.
Ai conștiința acestor lucruri? Așa a fost și cu tine? Sau despre asemenea sentimente ai auzit de la alții? Sau nici alții nu ți-au povestit detailat. Asemănarea este doar că nici aici și nici dincolo copilăria nu se mai întoarce, doar în imagini. Dar dacă trăim lângă copilul nostru, atunci rămâne în noi sudată copilăria lui cu a noastră și asta ne ajută să rămânem copii veșnici.
Apoi suflă vântul, plouă în picuri mari, se face și furtună, deja nu te mai prinde de mână, nu se agață în tine în fiecare clipă, nici de povestit nu-ți mai povestește, este plin de secrete. Și cu vise. Și dorințe. Și toată ziua umblă. Toată ziua este pe drum. Cu prietenii. Cu care își fumează prima și poate ultima țigară, cu băieți care povestesc despre fete și despre mașini. Temele sunt captivante.
Iar tu stai acasă, și-ți pui întrebare după întrebare, oare pe unde umblă băiatul meu, oare cu cine povestește, oare ce face, numai să nu pățească ceva. Pe urmă vezi că îi strălucesc ochii și privirea vede departe. S-a îndrăgostit dar pe mine din asta m-a exclus. N-au ce căuta părinții în iubirile fiilor lor, dar dacă intuiești și găsești o voce comună... stânca se mișcă din loc și te lasă să intri în bârlogul lui câteva clipe. Dacă ești bun prieten și mâine te lasă înăuntru și poimâine, și începe să-ți arate comorile pe care și le păzește cu mare sfințenie în bârlogul său.
Îți cere sfaturi și tu te simți în al noulea cer, că ești util și în ochii tăi dar și în ochii lui. Și în această clipă devii prietenul fiului tău. Îl vei însoți toată viața, iar el te va duce cu el. Și atunci când merge la școală și atunci când contrazice profesorul și atunci când se revoltă împotriva deciziei mamei sale și atunci când se plimbă cu prietena sa.
Te ia cu tine, simți acest lucru? Sau nu ești sigur? Și-ți lipsește convingerea, sentimentul siguranței, că fiul tău te poartă în interiorul său.
Cum ne apropiem de aprinderea lumânării – ne căutăm rădăcinile. De ce? Ca să legăm prezentul de trecut, să facem un pat sigur pentru viitor, să construim un pod pentru trecutul nostru, pentru identitatea noastră, ca să treacă trecutul în viitor. Ca să putem trăi și acolo liniștit în sufletul și spiritul fiului nostru.
Adultul lângă copilul său crește mare. Lângă copilul său rămâne copil. Copilul său duce peste pod spiritul, moșiile, comorile. Și cu mare răbdare, înțelepciune și mândrie le pune câte unul într-un album. Spiritul nostru. Moșiile noastre. Comorile noastre.
Și pe copertă va scrie cu litere mari:
Tăticului meu







Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23932
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE