FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Jurnalul unui om normal
Text postat de Adrian Suciu
fragment II




Tîrla și sexul capitalist

Incursiunile mele autobiografice mă obligă uneori –încă o dovadă că sunt român- să recurg la o terminologie atît de profund națională încît o presupun perfect transparentă oricărui cititor. Cuvîntul „tîrlă”, de pildă, numai dintr-o regretabilă și temporară omisiune n-a fost încă înnobilat de vreun poet de manual într-o rimă epocală.
În anul 1985 al veacului trecut (secolul XX, mileniul II al erei creștine, pentru a evita eventuale probleme mult ulterioare de datare a acțiunii – dacă s-ar fi gîndit și Homer la chestia asta, ar fi evitat scrierea cîtorva sute de cărți și defrișarea unui mare număr de hectare de pădure), bunicii lăsaseră niște ciobani să facă tîrlă pe unul dintre pămînturile lor mai de la munte. Prilej nemaipomenit pentru adolescentul care eram de trăiri anamnetice precum mulsul mioarelor la strungă , bucătăritul la ceaun în aer liber și multe alte mioritisme. Dar memoria e un vehicul cu totul incontrolabil: un singur personaj a rezistat neștirbit. Nu trebuie să fac nici un efort să mi-l amintesc pe Trifan – era unul dintre ciobanii tineri, un fel de middle-executive cu certe posibilități de avansare în ierarhia stînei. Un bărbat atît de ciolănos încît ți se părea că n-au avut la îndemînă destulă piele de om cînd l-au închegat și-au întins peste oase cît mai rămăsese de la alții. Trifan era orgoliosul posesor al unei biciclete Tohan, legătura între cei doi fiind de pomină prin satele de la poalele munților. Trifan nu mergea nicăieri fără bicicleta lui iar ciobanii umblă prin locuri pe unde, uneori, e greu să și pășești, darămite să mai tîrăști o fierătanie pe două roți. L-am admirat în vreo două rînduri executîndu-și exercițiile de adorație: după ce oile erau în țarc și lumea la culcare, omu’ mai stătea o juma’ de ceas cu bicicleta. O ștergea, o ungea, îi împodobea spițele cu izolație multicoloră de conductori. Apoi îi potrivea dinamul pe roată și dădea o tură în jurul tîrlei, fasciculul de la far descriind o traiectorie sinuoasă pe sub stelele verii, după cum ocolea pilotul obstacolele inerente de pe cîmp, mai ales mușuroaiele întărite.
Într-o dimineață, Trifan și-a făcut o intrare triumfală de la prima oră: trăgea după bicicletă, legați de cadru, doi șerpi cu capetele zdrobite. A dat vreo două ture de tîrlă tîrînd prin ierburi și praf șerpii muribunzi, cu solemnitatea unui ritual în premieră, urmărit placid de oi și în atmosferă de galerie sportivă de restul privitorilor. Ciobanul Trifan radia, în clipele acelea, energia epopeică a lui Sindbad la cîrma corăbiei. A Sfîntului Gheorghe călare pe cal. A lui Ion Iliescu în fruntea revoluției anticomuniste. Așa mi-a rămas atunci în memorie ciobanul Trifan și bicicleta cu care rimează.
La vreo cinci ani după povestea asta, domnii Hăngănuț și Galben, cărora le mulțumesc pe această cale, m-au luat cu ei să mă inițieze în pescuitul păstrăvului și lipanului pe rîul Parva. Ăsta e un rîu care izvorăște undeva aproape de capătul lumii, la vreo doi munți de locul tîrlei din copilărie. Într-una din serile petrecute în sălbăticie, așezarăm tabăra lîngă un observator de urs, făcurăm un foc vesel, fripserăm de-ale gurii, ușurarăm de conținut niște sticle. Evident, discutarăm multă politică, cu multă pasiune. România trecuse de curînd printr-o chestie de-i zic unii revoluție, Hăngănuț era fesenist de stînga, Galben era țărănist de dreapta, eu eram proaspăt student și mîndru colaborator la o gazetă liberă și independentă, așadar un cunoscător al domeniului.
În liniștea serii, se auzeau dezbaterile noastre aprinse pe fundal de lemne trosnind în foc și păstrăvi antrenîndu-se pentru luptele corp la corp de-a doua zi în apele uruitoare. Acest concert armonic și terapeutic a fost întrerupt, întîi firav apoi tot mai apăsat, de un scîrțîit mecanic greu de înțeles în decorul descris. Am devenit atenți și-am privit cu încordare în direcția din care venea zgomotul; nu s-ar fi așteptat vreodată vreunul dintre noi să zărim întrupîndu-se din întuneric un cioban ciolănos călare pe o bicicletă! Tohanul se învechise dar l-am recunoscut dintr-o privire. Ciobanul Trifan a dat seara bună, l-am chemat să stea cu noi lîngă foc, la o țuică, la o parolă autentică. A închinat cu noi. Am povestit. Și dă-i cu Iliescu, dă-i cu Rațiu, dă-i cu Cîmpeanu, dă-i cu Roman, dă-i cu democrația, dă-i cu pluripartidismul! Am cam remarcat că ciobanul se uită la noi cu privirea cu care te uiți la niște chinezi care te întreabă, pe limba lor, dacă mai întîi a fost oul sau găina. Am presupus că omul e sfios și l-am îndemnat să-și spună părerea. A sorbit încurcat din sticlă și a s-a pronunțat cu toată uimirea lui de cioban biciclist:
-Io n-am înțăles nemnică! Apăi nu mai îi Ceaușăscu președinte? No, mare mninune ș-asta!
Îl durea pe Trifan fix în ghidon cine e președinte la Românica! Tot din neamul lui trebuie să fie și ăla care a descoperit că schimbarea stăpînilor e bucuria nebunilor...

...

Ajuns în acest punct al povești îmi dau seama că unii cititori ar putea fi agasați de exhibarea repetată a biografiei autorului și nu pot decît să le dau dreptate. În anumite cercuri, aș putea chiar să fiu acuzat de deviaționism literar; potrivit unor curente de gîndire la modă, scriitorul nici măcar nu există. Textul se autogenerează, se înmulțește ca euglena verde, prin diviziune. O carte o naște pe alta și, odată ce toate cărțile lumii s-au scris, nu ne-a rămas decît să ne cităm unii pe alții, cu mai multă sau mai puțină inspirație, să mai adăugăm un strop la oceanul de hîrtie înnegrită. Pentru oamenii subțiri, însăși ambiția auctorială este o formă de bovarism indecentă, care trebuie să ducă la plasarea imediată în carantină a bolnavului. Mai nou, e la modă să citești cărți „generate” de computere, ceea ce ar trebui să îi îngrijoreze pe mulți, avînd în vedere diferența între costurile de întreținere ale unui PC și ale unui individ. Cum nu sînt un om subțire –tocmai s-a aflat că am crescut la coada oii- și nici nu țin deloc să fiu la modă, voi continua să cred că orice poveste e trăită de oameni și că, în spatele oricărei cărți, stau tot niște oameni. Pe mine atîta m-a dus mintea să pricep: pînă și abstracțiile generatoare de texte au în spate o biografie. Dîndu-mi seama cît de profund am fost, cu voia cititorului, trec mai departe.

...

Conchizînd că viața e doar o scurtă distracție înaintea morții, Coleașă îl asigură pe Mititelu nu numai de toată discreția ci și de întregul său sprijin.
-Și cîți bani mai ai și-așa mai departe?
-Păi, să fi rămas vreun milion.
-Scade berile astea de la urmă și ai mare noroc cu mine! Cunosc curvele din oraș ca-n palmă. Unde știu eu, cu cinci sute de mii călărim amîndoi. Da’ tu ești sigur că n-ai fost niciodată la curve?
-Da, bătrîne, singur mi-a fost urît și n-am avut cu cine mă duce și eu sunt și mai timid, de cîte ori trec pe lîngă ele mi se usucă gura de-un fel de emoție, n-aș putea niciodată să intru în vorbă cu ele.
De la înălțimea zecilor de „scurturi”, „normaluri” și „totaluri”, adică ditamai experiența acumulată într-un șir lung de vineri burlăcești, Coleașă se simți înduioșat de soarta lui Mititelu și-și promise în gînd să-i prilejuiască o trăire memorabilă. În fond, bunele intenții înfloresc ușor după un număr oarecare de beri. Luară un taxi spre locul fericirii. Curvele, la datorie. La un colțul de stradă, două, mai retrase și parcă mai eligibile deși la curve nu e bine să te iei niciodată după aparențe. Se apropiară de ele.
-Care-i scoru’, fetelor și-așa mai departe?, face Coleașă oficiile de ghid cunoscător.
-O sută scurtu’, două normalu’, trei totalu’ răspunde una străduindu-se să nu zîmbeasca prea profesional, ca să-i nu-i cadă ciunga prin strungărețele înnegrite. Și cu prezervativele voastre, adaugă ea după ce prietenii noștri ies cam fraieri la cîntarirea din ochi.
-Păi și aveți loc?
-Avem noi loc dacă n-aveți voi mașină.
-Păi e în regulă, hai la treabă, da’ să știți că prietenul meu e prima dată.
-Prima, neprima, banu’ tot ăla e, nu facem promoții.
-Bine, hai!
Merseră vreo cincizeci de metri, ele înainte, ei în urma lor. Intrară într-o curte în care cineva parcă ar fi dat la mixer toate vechiturile din lume și majoritatea ar fi ieșit ciobite în urma acțiunii. Din curte intrară într-o bojdeucă (mulțumim limbii romîne pentru acest termen care ne scutește de o lungă descriere). O balabustă imensă înfășurată într-un număr de fuste înflorate mesteca ceva într-o oală care fierbea pe sobă.
-Avem clienți, zise fata cu strungărețe naturale.
Balabusta îi măsură cu un rînjet care se dorea amical și-i pofti pe toți patru în „cealaltă cameră”. Decorul în care începu și se desfășur㠄acțiunea” se compunea din cîteva chestii care ar putea fi numite eufemistic „piese de mobilier”, o „răpire din serai” decolorată precum pozele sepia de la anticariat și un miros indescriptibil cu instrumentele prozatorului. Toate lipicioase la contact. Fetele își dădură repejor la lumină farmecele cam învinețite la lumina unicului bec chior, îl „rezolvar㔠amîndouă cu maximă eficiență pe Coleașă după care își concentrară atenția profesională asupra amicului debutant. Din diverse motive, eforturile lor păreau a nu se concretiza corespunzător.
-Auzi, zice strungărețita, ți se scoală, nu ți se scoală, nu sîntem plătite cu ora!
-Hai, zice Coleașă împăciuitor, e prima dată, dați-vă și voi silința mai mult și-așa mai departe!
În fine, minunea fu pe cale să se întîmple, organul nedus la fetițe dădea semne că ar putea fi folosit dar în momentul în care fetele să-l introducă în orificiile prevăzute de natură și lege, se auzi urletul balabustei:
-Gardaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
În cinci secunde, prietenii noștri erau scoși deja pe fereastra bojdeucii, cu lucrușoarele strînse bine în dreptul mațului de atîrnă dedesubtul buricului la bărbați, urmînd să-și găsească singuri drumul spre stradă printre atît de multe chestii că nu le putem enumera. Trebuie să presupunem că amicul nostru Mititelu e pe deplin sincer spunîndu-i amicului nostru Coleașă că el nu mai vrea niciodată la curve.


Un pic de politică


În decembrie 1996, mă aflam la Paris, la Radio France Internationale. Eram bursier al Guvernului francez și băgam și eu în seamă cîte ceva prin redacția română. Iar poetul Dinu Flămînd a făcut de vreo două ori cinste cu prînzul la cantina instituției, lucru pentru care îi sunt și în ziua de azi recunoscător că eu n-aș fi știut să cer conopidă cu maioneză pe limba lui Voltaire și mi-ar fi picat obrazul să arăt cu degetul în fața domnițelor care roiau prin zonă. În România, tocmai asistaserăm la prima „alternanță democratică la putere a partidelor politice” după comunism. Adică plecaseră unii și veniseră alții. Iar junele studinte-n litere și publicist care eram crăpa de entuziasm.
Eu primisem o ofertă de job onorabil la Paris. Pe vremea aia era complicat rău, cu vize, cu aprobări, cu birocrație. Eu nu și nu. A venit schimbarea la putere, e nevoie de noi, tinerii, să punem umărul, să construim țara, s-o scoatem din rahat. Iată ce scria subsemnatul în presa vremii - citatul este parțial, că mă jenez:
„În locul declarațiilor sforăitoare, consider că i-am făcut noului președinte un cadou mult mai important: votul meu. Din declarațiile dlui. Președinte precum și din discuții cu persoane din cercul său apropiat, știu că acesta a declarat un război total corupției din țară. În clipa aceasta, mafia politico-financiară autohtonă își simte amenințate pozițiile. Mafia romînească are puterea de a bloca reformele promise de noul regim. Aflată pentru moment în derută, ea va reveni pe poziții de forță. Emil Constantinescu este un luptător intransigent, în tradiția lui Corneliu Coposu. Sunt convins că va sta ca un spin în coasta tuturor jefuitorilor prezenți ai acestei țări. Și sunt convins că aceștia nu vor aștepta cu mîinile în sîn ca imperiile lor financiare să se dărîme sub loviturile noului președinte. Eu consider că viața acestuia se va afla în permanentă primejdie în cursul celor patru ani de mandat. Oricare dintre orașele României poate deveni un Dallas autohton. Cred că se cuvine să fim atenți la președintele pe care l-am ales. Ca să nu rămînă singur în cruciadă”.

...

Dacă ați terminat de rîs, aș vrea să spun, în apărarea mea, doar că eram așa de mulți dobitoci comici pe vremea aia încît măcar nu sufăr de singurătate. Și mare înțelept ciobanul Trifan: prea ne batem capetele cine e președinte, care e prim-ministru. Că e Gigel, că e Costel, tot aia e. De-aia nu-mi place să discut politică: am pus odată botu’, acu’ mi se fîlfîie.
Nu mi se fîlfîie deloc, în schimb, de soarta copiilor mei. Dacă mai trec anii și constat că o să ajungă și ei să-și trăiască tinerețile în sărăcie ca să le meargă bine coropișnițelor care tot pescuiesc de douăzeci de ani pe scena politică românească, o să am un moment în care voi exploda precum mămăliga. Și-atunci, în loc să mîzgălesc hîrtia, voi face lucruri socialmente mult mai utile. Anunț de pe-acuma SPP-ul, SRI-ul și alte servicii discrete că, dacă și peste zece ani tot dobitocii ăștia ne vor conduce, și tot la fel de prost, mă apuc de pus bombe. Spre deosebire de amărîții de-i arestarăți pînă acuma pentru terorism, eu știu exact unde trebuie plasate bombele pentru efect maxim, de unde să le procur și ce nu știu mai învăț pînă atunci, că doar de-aia am cap. De vedeți că neamul ăsta de mămăligari e condus tot de ciobanii de-acuma pe noua tîrlă europeană, să fiți cu ochii pe mine ca pe butelie!
Și să nu se supere grupul de cititori anonimi că i-am făcut „mămăligari” dar chiar sunt mămăligari. Că le au de la mama lor, că le au lipite ori cusute, alte neamuri au chestiile alea ca niște bile dintre picioare. Îi văd și-i ascult pe români la televizor ori la terasă combătînd și făcînd politică. Amețești de-atîta revoluție!. N-am văzut, însă, nici un român trăgînd o flegmă între ochi unui politician care-l mușcă de obraz. Am văzut cu flegme, roșii stricate și ouă clocite civice prin tot felul de țări, românul tace și înghite. Diverși pulifrici (ardelenism, n-are nici o conotație sexuală sau vulgară, doar sună bine – cu sensul aproximativ de „om de nimic”) fac vizite electorale prin tot felul de locuri și se dau la televizor. Pe unu’ nu l-am văzut mototolit de vreo muiere căreia i-au emigrat copiii de bine ce le-a fost, de vreun pensionar căruia i s-a acrit de indexare, de vreun tată de familie venit de la ședința cu părinții unde i-a căzut în cap un sfert din tencuiala de pe tavanul clasei! Românii sunt tari la crîșmă și în gură. Așa că, stimați cititori, mă lăsați cu indignările d-voastră, nu dau doi bani pe ele. Vorbe. De-aia mă și bate gîndul să mă apuc de politică dacă n-am succes cu literatura. La cîți proști sunt în țara asta, e posibil să mă voteze pentru că le spun că sunt proști!!!


...

„Domnule Adrian Suciu,
Am citit cele ce-ați scris fie și numai din rațiunea dialectică de a cunoaște și opinii contrare alor noastre. Vă mărturisim cu sinceritate și condescendentă durere (doar păreți a fi, după numele ce-l purtați și după cîteva sporadice izbucniri ale conștiinței d-voastră naționale, păreți a fi, totuși, un român de-al nostru) că ne-au surprins și ne-au umplut sufletele de amărăciune opiniile anti-românești și anti-patriotice pe care le-am descoperit în conținutul paginilor lecturate. Influențat, probabil, de opiniile unor intelectuali „elitiști”, cîntați prohodul neamului românesc în ceea ce scrieți și nu găsiți neamului din care faceți parte nici o virtute. Litaniile pe acestă temă, reflectate obsedant în rîndurile dv., atestă o anxietate reală sau fariseică, ce coboară treptat la formele malefice și îngrijorătoare ale angoasei.
Speram că evenimentele politice și chiar militare ce se precipitau pe scena vieții interne și externe vă vor vindeca prin șocul ce-l vor produce asupra conștiinței dv. Pe de altă parte, cu toate că eram conștienți de faptul că rîndurile dv. puteau induce unor cititori neavizați aceeași anxietate și descurajare pe care dovedeați că le simțiți sau le simulați, n-am intervenit public pentru a ne exprima oprobiul. Nu-i creștinește să lovești într-un om bolnav. Ne-a îngrijorat, însă, semnele unei involuții grave a stării sănătății dv. prin îndemnul la scuipatul liderilor politici și altele asemenea. Prin conținutul direct sau sugerat, ați comis infracțiunea de instigare publică și apologia infracțiunilor, prevăzută și pedepsită de art. 324 din Codul Penal al României. Citiți conținutul acestui articol din C.P. și dacă nu vi s-a atrofiat responsabilitatea vă veți recunoaște vinovat. Vă faceți, de-asemenea, vinovat de infracțiunea de lez-națiune. Da, știm că această infracțiune nu este prevăzută și nici pedepsită de Codul Penal, dar credem că ar trebui introdusă. Știm că în vechiul Cod Penal din 1923 exista infracțiunea de lez-majestate și ne întrebăm prin ce este mai valoros un monarh bun sau rău, dar care nu este, în contextul temporal de cît o efemeridă, comparativ cu o națiune ce este nemuritoare? Dacă Legiuitorul a consfințit, la vremea respectivă, un text de act normativ care să-l apere pe monarh, de ce n-a sancționat și atentatul sau infracțiunea ce lezează o națiune veșnică?
Vă întrebați, poate, de ce n-am sesizat organele de urmărire penală cu privire la infracțiunea de care v-ați făcut vinovat? Noi păstrăm cu sfințenie valorile națiunii române pe care le apărăm cu disperare, chiar și atunci cînd ni se răspunde la pîine cu pietre. Dovada indubitabilă a acestei caracteristici morale de sorginte ancestrală rezidă în principiul că vrem îndreptarea păcătosului. Vă atenționăm, însă, dle. Suciu că infracțiunea comisă de dv. are termen de prescripție 4 ani. Mai avem timp să facem cuvenita sesizare. Pînă și răbdarea, toleranța și iertarea ce constituie structura profund creștină (sau Mioritică, dacă vă place mai mult) a neamului românesc au limite. E în interesul dv. să nu depășiți aceste limite. Căința va fi tardivă.
Nu v-ați mulțumit să vă defulați frustările malefice doar în cadru intim dar ați și reușit, prin cine știe ce mijloace, să convingeți un editor iresponsabil să le mai și publice. Ura dv. cronică trebuia răspîndită ca o molimă pe o arie cît mai largă. Să fie cunoscută, gustată și să contaminați cu miasmele ei fetide pe cît mai mulți români.
Que-s-que tandere Catilina pacienția nostra...? Oripilata și exasperata interogație ciceroniană de acum mai bine de două milenii ne revine obsesiv în memorie și ne arată că s-a umplut paharul răbdării noastre. Dar ce limbaj elevat folosiți în paginile dv.? … … … … Iar cu aceste epitete nu gratulați cine știe ce persoană ce s-ar fi făcut vinovată prin cine știe ce jignire resentimentară ci un popor român ce numără două zeci și cinci de milioane de membri și conducătorii săi aleși.
Nu v-ați gîndit că atentatul dv. se poate transforma într-o ripostă nimicitoare la adresa persoanei dv.? Ce-ați face dacă ar veni la dv. cîteva mii de români să vă ceară socoteală pentru epitetele cu care i-ați calomniat și pentru atitudinea iresponsabilă la adresa siguranței naționale? Angoasa vi s-ar transforma în panică, ura într-o frică imposibil de reprimat, iar amenințarea iminentă v-ar oferi doar șansa suicidului.
Chiar așa, d-le Suciu? Știți cîți ingineri, medici, juriști, profesori, scriitori și poeți fac parte din acest popor pe care-l denigrați? Vă dați seama ce resentimente ați provocat acestor oameni prin epitetele injurioase cu care i-ați “onorat”? Ați uitat atît de repede, dle. Suciu, că pe sudoarea acestui popor v-ați făcut studiile, cîte și cum le-ați făcut?
Față de toate aceste etichetări injuste prin care s-a lezat demnitatea românilor, protestăm energic și la adresa editorului, cu vehemența și tăria pe care ne-o oferă calitatea noastră de cetățeni demni ai României și așteptăm să ne cereți scuze în paginile următoare și într-un cotidian central de mare tiraj, în caz contrar ne rezervăm dreptul de a acționa prin alte mijloace legale, pentru a ne salva demnitatea, cinstea și inocența grav afectate de pseudo-literatura dlui. Suciu.
Semnează: Lt. col. (r) Ion Babanu, în numele unui grup de cititori patrioți”.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  -Io n-am înțăles nemnică! Apăi nu mai îi Ceaușăscu președinte? No, mare mninune ș-asta!
Îl durea pe Trifan fix în ghidon cine e președinte la Românica! Tot din neamul lui trebuie să fie și ăla care a descoperit că schimbarea stăpînilor e bucuria nebunilor...


fericit trebuie ca era Trifan in 'lumea lui'... nu-i de lepadat scrierea... /ma minunez cat de serios isi traiesc unii viata.../ ori asa-i normal.


regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-12-10 18:52:41
         
 
  "Tarla" e mioritica, Adrian, asa ca nu-s surprize!

Bine scris, o tona de amar sub aerul superflu.....

te mai astept ,

calvar*

(evident, tot o mamaligara, vorba Ramonei)
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-12-09 21:28:09
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Adriane, abia astept sa treaca urmatorii 10 ani!
Pana atunci, te voi citi cu mare admiratie.

o mamaligara
 
Postat de catre ramona grosu la data de 2008-12-09 17:06:41
         
 
  Era nevoie să mai apară printre bălăriile ecoblu și astfel de texte!Vot... admirativ!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-12-09 14:43:07
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE