FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Locatarii (prima parte)
Text postat de Tania Ramon


Iar e cafeaua amară, iar ziua e cu programul ei prestabilit, fără surprize de genul x sau y iar e toamnă și miroase a frunză, iar e lună într-un ultim pătrar cînd sufletul e gata să se spargă în picături rotunde de asfalt. Toate o determină să se încrunte în oglindă. Sprîncenele ușor arcuite și puțin dezordonate, era cazul să se penseze zilele astea, încadrează obrajii palizi si trași de nesomn, de parcă, privindu-se in oglindă, ar vedea o altă oglindă prelucrată în piele cu ramă de fire de păr cenușiu și ușor cîrlionțat de la felul cum dormise. Azi se mai dau încă treizeci de angajați afară, euro sigur se va umfla cu ceva unități. Să o vezi pe vecina de la doi, își zice în gînd, cum vine iar și se vaită, că nu are sau că prea are. Depinde cum vezi lucrurile, nu are mai nimic de mîncare sau are numai datorii. Ar trebui să zicem doar că avem. Ea nu și nu. Că diferă.
Întotdeauna, grăbită, și abia la plecare, își bagă mîna în buzunarul de la piept, în suflet, adînc, cu mîneca ușor suflecată. Ar fi fost simplu să fi avut sentimentul că se îmbracă cu ceva nou, o nouă zi, o altă planetă, alte raze de soare. Dar senzația e alta. Parcă ar desfunda chiuveta, presînd, scurt, pe orificiu, să vada ce a mai ramas, dacă sunt toate acolo. Da, erau, și nostalgia, și temerea și repulsia și puțina visare strînse să i-l înfunde sau să-i pună capac, niciodată nu erau limpezi denumirile, plecase și Mișu lăsînd un bilet că-i părea rău că a făcut-o să se îndrăgostească de el, toate erau întoarse prin casă, luase doar o parte din lucruri, așa ca să nu poată pricepe dacă mai revine sau nu sau să știe și ea de la ce i-a venit plecatul ăsta, de ce o presează amintirile și de ce nici nu se duc pe canal în jos, măcar să nu mai știe de ele.
… Numai ce trecuseră cîteva ore de cînd săriseră prin cameră ca doi popîndăi și loveau cu pernele pereții după țînțarii ce trebuiau uciși! Dar ucisul tînțarilor nu trebuie să sune niciodată a despărțire, nu-i așa? Și totuși au urmat diminețile reci însoțite de ropotul pașilor proprii ce și-i asvîrlea grăbită, pe treptele scării ca pe niște bocanci inutili. Și o dată cu ea, năvăleau ca într-o evadare și gîndurile.
Să fie si ea un moment singură, fără ele, să aibă și ea acel moment de parc proaspăt la prima oră, cu aleile stropite cu furtunul de la cișmea, cu frunze ce rîd gîdilate de razele adormite cînd încă școlarii nu lasă ambalajele aruncate pe după bănci și boschetarii nu si-au ales încă spațiul intim, visează de mult. Însă pe el, pe vecinul de peste drum, ce parcă anume și-a plasat geamul în dreptul ușii de la scara blocului lor, ca să dea cu nasul în fruntea lui bombată de cîte ori ieșea din scară, îl vedea în fiecare dimineță cum stătea la fereastră, tocmai pentru acele minute în care se face rînduială, așa se zice, în gînduri, înainte de a începe o nouă zi. El o făcea, se pare, în sufletul lui cît un dulap de haine bine alese, prin fumul țigării. Doar fumînd reușea. Asta ar fi însemnat să se apuce și ea de fumat ca să cîștige acele minute de respir? Momîia! Nu îl vedea decît cum stă pe geam. Ea, cu alergatul, cu plătitul chitanțelor, cu fugitul la grădiniță, fă cumpărături, cară-le, în fine.

Ieșind în stradă, matinal, dădea de altă mînă murdară, alt suflet înfundat. Altă chiuvetă. Deja le recunoștea după privire, după glasul cu care o salutau. Deja știa că dimineața le e umplută cu vatelină să nu-i deranjeze zgomotul rîșniței de gînduri. Și mai ales disperarea. O singură dată a reușit să intre în sufletul ei pînă la genunchi de parcă ar fi intrat într-o apă, acolo unde nu mai locuia de ceva vreme. Și se simțise de parcă intrase în nămolul unsuros și negru de la Ocna ce trece printre degetele de la picioare cînd pășești și te încearcă greața și te ia cu leșin și dintr-o dată ai o imaginație bogată.
Isi pipaia sufletul cu genunchii înmuiați si cu degetele de la mînă lungindu-se în spațiul sufletului cu rapiditatea unor fulgere. Verzi și lungi fără unghii. Freamătul și felul cum băjbîia cu mîna întinsă, căutînd un nu știu ce, nu aducea a nimic bun. Exact. Doar o uscăciune. Citise biletul pe care, de cum l-a vazut, l-a perceput ca pe o împușcătură. Vorbea la telefon rîzînd de poantele Șarlotinei de la ziua ei de naștere la care nu a ajuns (Charlotte era o prietenă de 150 de kg dar căreia îi plăceau enorm diminutivele, mai ales la mîncare), și cînd s-a apropiat de măsuța unde își lăsau bilețele de amor, pac! Sec și asurzitor. Ca într-o înfundătură, mîna, scufundată pînă la cot, i se oprise în ceva. Nu tu ascuțit, nu tu rotund și nici să îi inspire vreo culoare nu părea. Doar zăcea acolo ca o epavă pe fundul sufletului. Și-a tras atunci mîna de parcă o mușcase metalul ruginit. Și de atunci ușa se încuiase lăsînd-o pe afară de parcă ar fi rămas în casă, dincolo de ușă, ceva pe aragaz și risca să se aprindă panicînd-o.
Fugise la fel, cu întregul corp, și din mantră. Pusă în fața ei, la trei metri, mantra se desfășura pe o coală albă, fixată de canturile ușii, în cercuri concentrice, negre, întretăiate de linii prinse în unghiuri ascuțite semănînd cu petale de narcisă. Așezată în lotus, cu picioarele puțin forțate de la poziție, de parcă s-ar fi suit într-o șaretă dusă pe brațe din care nu aveau voie să i se vadă picioarele, purta privirea printre acele linii, precis conturate, ca pe un bulevard bine aerisit, cu soarele înclinat, puțin, către apus, cu boxele mici prinse de stîlpii de iluminat șoptind ceva duios, asteptî
ndu-se să întîlnească minuni de coarde vibrînd cînd privirea i s-a agățat în ceva asemănător unei clanțe. Și gata. Abisul: culoare tubulare curbate spre sine dispersate într-o lumină albăstruie și lăptoasă. Toată depărtarea era la fel de aproape și de egală în raport cu ea. De parcă privea fereastra cerului, boltită deasupra mașinii parcate în soseaua periculos de îngustă ce se derula printre pereții verticali de la Cheile Bicazului. Doar stelele mărunte și vuietul acela ce șlefuia piatra o pătrundeau pînă la os, nu mai exista milă pentru nimeni, cazurile de la ora 5, nici compasiune, nici grija că poate muri și că mai sunt atîtea de făcut, nici spaimă de înălțime, nici invidia că nu a fost top model în a zecea. Nimic. Erau toate atît de dizolvate în adîncimea aceea a ferestrei sau în înălțimea muntelui, nici nu mai realiza poziția din care privea, de parcă umanitatea în sine nici nu exista. Fusese vizată unde va ajunge și era cu ochii pe cel mai mic reper care să o țină aproape de ea la fel ca pe o butelie. Căci e la fel ca atunci cînd nu reușești să faci cafeaua înainte de fix și nu te machiezi, aranjezi, mă rog. Ziua pare să nu mai fie a ta. E posibil ca o altă prezență să vină să locuiască parșiv cu gesturi de balet mecanic, să îți miște caraghios mîinile și să îți poarte picioarele.
Era în creierul ei și avea sentimentul unui platou de filmare unde luminile vin difuze din plafon, și de unde abia ce au ieșit actorii lăsînd-o cu amețeala proaspătă a replicilor sub forma unor iluzii auditive. Singură în nesfîrșitele culoare. Căutase să calce pe ceva material dar parcă se înfunda în iarba de la țară a bunicilor.Acea iarbă parfumată înainte de a fi cosită de parcă se gătea pentru un ritual și din care puteai inspira verdele la fel ca pe un drog, căci te apuca subit chiuiala și dorul de-a rotitul. Și acea învîrteala parcă rotea și mai repede soarele, copacii, grădina, care intra unele în altele pînă cînd stomacul înghițea plămînii, glasul, ochii și trîntește cerul de pămînt. De mai cînta doar păsările. Atît.
Aici nici măcar nu se știe dacă a intrat cu picioarele. Dacă le mai are. Prelungiri nesfîrșite erau toate. Pînă și ușa ce o intuia undeva în spatele ei, părea o prelungire a inimii. Cuprinsă de panică se lovise de ea dar se lovise mai tare de senzația că nici nu era. Toate gîndurile, ideile, de zilele trecute, din copilărie locuiau acolo, le privea mirată căutînd să își amintească care a fost ultimul gînd de care s-a servit. Ca într-o vizită de curtoazie. Ca în șoprul bine camuflat de fînul rămas din anii trecuți, unde venea să citească ore întregi fără să o deranjeze că numele ei se auzea strigat prin toată pădurea cînd era deja dată dispărută. Cum nici un punct de referință nu ieșea în evidență, spaima devenise și ea o altă prelungire de dincolo pînă aici sau de aici spre dincolo căci o purtase, smulgînd-o dintre liniile desenate ale mantrei ca dintr-o sîrma ghimpată și o trîntise pe covor. Dar într-o cameră ce nu mai putea fi la fel niciodată.

E ciudat să auzi prin boxele oprite ale tv-ului radioul, de parcă îți intră pe firul de cablu intruși ca să-ți vorbească în spațiul tău despre problemele lor sau să vezi cum se strică toate prin casă din momentul în care bărbatul devine pur și simplu o hologramă. La naiba!
Vecinul fuma din nou pe geam, trecuse iarna în care l-a văzut stînd ascuns, în casă, de perdele, după ce aerisea cinci minute bucătăria. Își propusese să nici nu se mai uite în direcția aceea, dar ce, parcă atunci îl privea cu și mai mare curiozitate, nu mai mare decît cum privea facturile rotunjite ca niște tălpi ce o călcau în picioare. Sau ca niste brațe ce o trînteau de perete punîndu-i un pumn în gură. Pînă aici. Ori plătești ori te ia mama naibii. Dar de cînd privirea e musai să fie agățată tot timpul de cineva, de ceva? Vezi, iar ne-am întîlnit la aceeași oră, un dialog mutual: eu sunt, tu? Ești?
De atîtea ori i-a spus administratoarei pe un ton tăios ca să priceapă, că noaptea se aude apa curgînd undeva în bloc și pentru asta plăteau aiurea toți. Că apa la ea nu mai voia să curgă după ce s-a dat peste cap armătura sau cum îi zice. Si de ce să plătească? La parter locuiau doar perechi de bătrîni care erau tot timpul acasă. Ei foloseau apa la nesfîrșit. Oare de asta în fiecare dimineață în viața lor se schimba cîte ceva. Cîte o amintire venea să le cînte la fereastră sau le defila în pijamale prin fața sufletului. Romantici. De parcă toată viața lor au ascultat numai fanfară și concerte de caritate, gîndea privind cu dispreț spre ușa lor. La ea, nimic. Aceeași fugă de tot ce o speria, aceeași spaimă că ajunge prea tîrziu. Exasperant cum o goleau toate aceste secvențe ca și o secetă ce își înghite fîntîna. La etajul unu, în fiecare zi ieșeau direct pe geamul deschis bombănelile lui Moșulică, ca niște proiectile, spărgîndu-se cu zgomot în ecoul de pe aleea dintre blocuri. Avea gratii puse la suflet și, suspicios cum putea locui doar la mansarda improvizată în emisfera emoțională a creierului care fierbea de grija nepotului ce știa doar să ceară bani, că cică i se cuveneau, și care nu avea să se mai vindece leac de tupeu. Acesta, de fiecare dată cînd venea în vizită, răvășea toată ordinea din mintea bătrînului și îl determina să scoată invective de te miri de unde, de parcă înaintea lui ar fi locuit acolo niște birjari. Nu mă recunosc își tot repeta cu mîinile prinse de gratiile sufletului, legănîndu-se ușor ca un copil pe banca din fața blocului. Nu mă recunosc.
Însă vecinul mustăcios, care întotdeauna era cel mai guraliv la ședințele de scară, era îndrăgostit. Își purta sufletul, descheiat, ca un pantalon cu fermoarul stricat, fără nici o jenă. Îl vedea cum se uită după puștoaică salivînd și aranjîndu-și plimbările cînd venea ea de la școală. I se făcea greață de cîte ori trecea pe lînga el. Tot mai ridat îi părea și tot mai adus de spate cu hohotele de veselie caraghioase de-a dreptul, ca dintr-o jucărie stricată cînd bătea din palme Da. Mai era și vecina cu marile ei datorii, care cerea isteric, mai ales la orele de noapte, un spațiu mai mare decît mansarda confort 3 doar cu opt clase și pregătire la locul de muncă, la cîte nebunii făceau copiii ei toată ziua și la cîte gînduri de despicat în patru o puneau, la fel ca pe o cenușăreasă.

Plouă. Ciudată pornirea asta de a construi în interior alte interioare, bucătăria să o muți în balcon, să lărgești sufrageria, să privești vecinii ce-și duc sau trag sau împing viața cît mai la îndemînă, să cumperi apartament unul sub altul și să faci apoi scări interioare. Adică să ai o legătură din suflet direct cu mansarda? Ai ei urmau să plece la prima oră, cică nu suportau multe chestii. Cum era calculatorul. O auzeau bătînd la taste și o ironizau că `iar alege fasolea`. Cică așa se percepe sunetul pe care îl fac tastele atinse. Cum să le spună că nu alege fasolea ci cuvintele? Sau nici măcar nu le alege. Numai că omul din ea era încuiat pe dinafară. Și mut. Dar pentru ai ei, totul trebuia să fie în regulă. Și chiar așa părea. De cîte ori intra să își mai aerisească acea stare confuză, de mlaștină, era un gest de fapt a unui locatar ce își plătea conștiincios chiria. Și pînă la urmă toți păreau a fi chiriași în propriile lor construcții scheletice sau cu imporvizații de colesterol. La fel și ai ei, nu se mai iubeau dar gesturile le erau atat de cunoscute si de stereotipe, aceleasi pentru amandoi, încît nici nu mai foloseau cuvintele. El o privea lung și concentrat, o bere măcar, ea clipea scurt și des ca și o confirmare dar în același timp să nu uite și de doleanța ei: un pachet de țigări. Sau alții locuiau în proprietățile lor, instalînd păreri străine și egoiste așa cum privește ea, acum, de aici de sus, mai degrabă bătrînul din ea, ferestrele blocului vecin ce par ca niște pleoape obosite de anticar.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Maruntisurile se rezolva Adrian, numai rabdare sa ai.

Simina, chiar si eu sunt curiasa daca reusesc ceea ce mi-am propus. Recunosc ca m-am apucat de ceva dificil. Insa scenariul ma framanta de ceva vreme ca sa il las asa.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-10-29 04:17:30
         
 
  Interesant mod de a surprinde realitatea din interiorul dar și din exteriorul personajelor.
Aștept cu drag să citesc continuarea!
 
Postat de catre Simina S Scladan la data de 2008-10-28 08:37:23
         
 
  *încă 30 de angajați - se scrie "treizeci", că suntem pe un site literar.

*aszvîrlu grăbită - ori "azvârlu", ori "asvârlu".

*aszvîrlu grăbită - tautologie (a azvârli presupune graba)

*după trei puncte, se lasă spațiu. Nu înainte, nu și înainte și după. Și, mai ales, nu 4, cum ai lasat tu.

*ai o groază de virgule în plus sau în minus

*ai câteva typo-uri.

*ai unele fraza care credeam că nu se mai termină.


Asta la o citire rapidă.
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-10-27 23:45:53
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23932
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE