FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Contemplarea #1 (recurs sabinescian la ANAMNE...cum?!? a D-lui Bordaș)
Text postat de Sabina Datcu

Ref: http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=30231

Recursul domnului Bordaș, descoperă, fără îndoială, categoriile cheltuirii, excesului, limitei și trecerii acestei limite, forma stranie și ireductibilă a acelor gesturi fără întoarcere care consumă, ard și te fac să visezi.

Sexualitatea își regăsește adevărul natural, capra, elementul ce exprimă cel mai bine legătura cu natura, primordialul, obtinând -în final-, dreptul de a accede la lumina deplină a “adevărului” (“mototolea între copite o pereche de chiloți roșii”).

Fantazarea, conceptul abstract al psihanalizei se materializează, visul, ce a stat ascuns până în acest moment, depășește ultima barieră:

“din cînd în cînd îndoaie genunchii
proptită cu botul în spațiul strîmt dintre fotolii
murmurînd ceva despre misionari”

“Cercetările” personajului masculin:

“mi-am luat capră
cu acte în regul㠖 certificat de sănătate
VSH
HIV
bacil Koch”

contribuie numai la înverșunarea capriței, acceptul direct fiind un lucru de neconceput pentru ea. Pentru că accederea într-o sferă superioară nu se poate realiza cu ușurință, pașii trebuie să fie multipli, grei, prelungi.
Iar numai Arta îți deschide această Poartă:
“ieri am prins-o răsfoind un volum de poezie
unde dracu’ l-o fi găsit”

Descoperirea sexualității, cerul de nesfârșită irealitate în care Domnul Bordaș, din capul locului, își plasează elementul central - capra, îmbracă forme sistematice de interdicție și numai printr-un fin gest intuitiv putem accede în spatele cortinei (înainte de toate trebuie “visat cu ochii deschiși”).

Recursul, “fără număr”, ca să citez din clasicii în viață, ne prezintă întreaga mistică și întreaga spiritualitate, care nu pot a divide formele continui ale dorinței (exprimate de autor), beției (“nu behăie/nu paște/visează cu ochii deschiși”), penetrării ([loc liber pentru imaginație]), extazului (explicabil prin folosirea construcției “ied fericit”) și descărcării (“ajunsă la această ultimă imagine ochii i se luminează”).

Propretarul caprei își trăiește constient viața “întru mister și pentru revelare” (Blaga). Ori nu putem vorbi de revelare, de iluminare (lichtung), de deschidere (eröffnung), fără a avea rădacinile într-un mister lăuntric, mister ce va fi fost elucidat odata cu aflarea Adevărului: capra sa are “recomandări de la persoane mai presus de orice îndoială”.
Este un mister la care ceilalți (noi, muritorii de rând) nu au acces: “străluminările care deodata aduc mintea spre conceperea unor intuiții până atunci nebănuite, deci în ascundere (schliessendes)” (interpretarea lui Steinhardt după Heidegger).

Trebuie specificat faptul că alegrerea unui element central precum “capra” nu este un gest “primitiv”, pentru că, să ne reamintim, “ideile primitiviste reprezintă un invariant, un locus communis al gândirii omului civilizat din orice civilizație” (Patapievici). Continuand să-l cităm:”faptul că totuși ideile primitiviste apar endemic, în ciuda inconsistenței lor interne, sugerează că există totuși un temei recurent al aparitiei lor, în interiorul timpului uman cultural pe care îl nasc toate civilizațiile”.

Mistica atât de complexă a “recursului” este exprimată în finalul scriiturii: “peste zi e catatonică/are ochii țintă la șarpele din terariu”, cât se poate de simplu, pentru a putea fi înteleasă și de marea masă. De ce atât de simplu? Pentru că fiecare sistem de ordonare a ideilor împinge omul spre auto-limitare, iar cuvintele “complicate” constrâng la o dependență formal-conceptuală față de termeni goi (forme fara fond). Acel syn-logismos – “judecata înlănțuită, discursivă și constructiv㔠(vezi Noica) capătă alte atribute...
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  :)))))))! dar nu numai....  
Postat de catre iulia ralia la data de 2008-10-07 01:43:44
         
 
 
Mi-ati facut noaptea, dar si zilele urmatoare !...

Ma scuzati ca va multumesc, ma retrag repede si pe varfuri... !
ir
 
Postat de catre iulia ralia la data de 2008-10-07 00:47:01
         
 
  Tiberiu, nu fi gelos! Eu l-as pupa pe dom' Bordas chiar si in piata de care vorbesti tu, dar... vezi tu... mi-e teama sa nu se auto-acuze de corupere de minor(e)...in plus, cum afirma si dansul, sunt cam rara prin zona. Ma multumesc sa-l pup virtual, prin comentarii de genul celui de mai sus, si numai din cand in cand, ca sa nu bata la ochi. :))

Liviule, promit sa te conving intr-o zi de ceea ce crezi tu. Deocamdata (asta inseamna pana la 1 nov) trebuie sa-l conving pe boss ca mi-am terminat teza de doctorat.
Dar si dupa...he he he... atunci sa vezi recurs la recursuri... "fara numar", vorba lu' manelistu' lu' peste :))
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-10-06 20:29:09
         
 
  Liviu... de ce sa nu-ti fac o bucurie?

noi astialalti nu ne-am prins, ca aveam IQul mic :)
suspect sa zica cineva ca Sabina "face echipa" cu ana-maria, nu?

don't worry, noi am fost de umplutura :)
tu ai avut rolul cel greu.

keep fit ;)
tm

ps oi fi tu prea serios, nici de pupat
nu vrei s-auzi fara conflicte... :)
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-06 20:13:57
         
 
  Mademoiselle Sabine, je voudrais me faire, faire les ongles. est-ce vous etes libre?

nous venons de finir...
tery
 
Postat de catre Ernesto Che Guevara la data de 2008-10-06 19:56:37
         
 
  Tiberiu, pari cam debusolat...

nu pupat cu nimeni piața endependenți pentru că nu avut conflicte înainte de piață.

Sabina, pe care o suspectez de multă vreme de inteligență, spirit ludic și mult bun simț, dar care, vorba ei, are foarte rar chef, dispoziție și timp pentru noi, muritorii de rînd, așa încît, pe cînd să-mi întăresc convingerea, dispare în imensitatea virtuală pentru vreme de cîteva luni, Sabina, spuneam, ne-a angrenat pe toți într-un joc din care, fiecare în parte, am avut de cîștigat.

Veselie va mai fi, după cum bine spui.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 19:42:26
         
 
  bine, daca e de pupat piata endependenti
atunci sa vina si M Seguin avec sa chèvre,
nepotii lui Rameau si toti prietenii lui Molière.
dar numai daca au chef.
pricina era destula, fiecare vede lucrurile in felul urmator, iar veselie va fi. (schliessen und trinken)
 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-06 19:23:43
         
 
  Liviule,
esti Domnul Bordas pentru ca:
1. imi place cum iti sta cu bujori in obrajori. Esti in tendinta toamna-iarna 2008;
2. si tu ai scris M Jourdain cu M mare. Eu si cu domnu' Moliere suntrem vechi prieteni :))

Sincera sa fiu, recunosc: nu am luat textul tau in serios chiar 100%.De exemplu, stiu ca la capre se fac alte teste, nu "VSH/HIV/bacil Koch" :)

Celorlalti, va multumesc pentru trecere si semne. Recunosc, fac o echipa strasnica cu propria-mi persoana, da' numai cand am chef, dispozitie si timp. Si sunt si foarte modesta.

Ma pup.
a voastra,
Sabina
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-10-06 19:07:16
         
 
  Pe vremea lui Moliere, fireste,
Ajunse snobul mare om
De-aceea el il si numeste
Cum stim, Burghezul gentilom...

Am citat din memorie. Cum dracu sa nu stii cine e Monsieur Jourdain? K
 
Postat de catre sters sters la data de 2008-10-06 18:08:25
         
 
  Sabina, felicitări pentru cărăruia din traseul dur, printre jaloane, pe care, ai reușit să ni-l inoculezi.
Domn Jude știe! și mai știe și cum să pareze loviturile căprarului Sad(e)ic...doar Ana-Maria, resemnată, zâmbește, privind picioarele caprei cum îi "zdrelește" bunătate de chiloței roși(i)

Don Jude, te făleai cu aprinsul lampadarelor, nu? unde-s?
..dezamăgit, tery
;((

 
Postat de catre Ernesto Che Guevara la data de 2008-10-06 17:33:48
         
 
  Sabină, de ce Domnului Bordaș? Că încep a mă înroși. Cred că era la fel de bine domnului Bordaș.

Adică, era mai mult decît suficient! :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 17:22:10
         
 
  Tiberiu, eu văd lucrurile în felul următor:

- pornind de la cîteva versuri din poezia anei-maria, am așternut cîteva rînduri care nu reprezintă nimic din ceea ce aș fi gîndit sau aș fi putut gîndi. O joacă de-a cuvintele.

- pornind de la textul meu, Sabina a construit un comentariu care ar putea induce ideea că a reușit pe deplin să surprindă substratul unei poezii care pare a nu spune nimic

- eu unul cred în umorul fin al Sabinei, și mai cred că nu a luat nicio clipă textul meu în serios

- alții ar putea să creadă dimpotrivă și să ia în serios atît așazisa poezie cît și comentariul

În final: Sabina face o echipă strașnică și de una singură.

PS Nu cred că nu știi cine e M Jourdain. Un gentilom. :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 17:10:11
         
 
  Sabina,
Liviu are poate dreptate cand vorbeste despre fericire, desi eu nu stiu cine-i M. Jourdain ca sa am termen de comparatie :)
Ai facut o analiza pertinenta unui text care pune punctul pe i, nu si pe j.

Caci autoarea, ana-maria, oculteaza ea insasi cu abilitate jocul de cuvinte neaos ied--iezuit--misionar si translatia de sensuri respectiva pentru a delimita cuvantul capra;
pentru rest ar fi de vina doar gravitatia si asteptarile masculine care se lasa atrase in valtoarea universului paricopitat.

Ajung si la concluzie: Sabina, tu si cu ana-maria, strasnica echipa!

cu admiratie,

tm+


 
Postat de catre definitiv retras 02octombrie09 la data de 2008-10-06 15:31:15
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Offf, Sabina ce malentendu!
Doar e clar:"Eu mă refeream la autoarea poemului, nu la Sabina!"
În aceiași succesiune logică dacă scriu caprimulg, e limpede că evorba de pasăre....CAPRIMÚLG s. m. pasăre arboricolă nocturnă și crepusculară, insectivoră, cu capul lat și corpul turtit, cu ochi mari, globuloși, adaptați pentru întuneric și cu deschiderea gurii foarte mare, pentru captarea prăzii din zbor. (< lat. caprimulgus, it. caprimulgo)
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-06 14:16:28
         
 
  si inca ceva, domnul meu... eu nu sunt capra. cel mult, oaie. si asta dupa zodiacul oamenilor micuti si galbiori.  
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-10-06 14:05:03
         
 
  Vai, domnule Rechesan... chiar asa? Si eu tot la prietenul meu ecsi ma refeream cand ma adresam Domnului Bordas...  
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-10-06 14:03:48
         
 
  Vorbim de aceeași "capră"?Eu mă refeream la autoarea poemului, nu la Sabina!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-06 13:50:54
         
 
  Nu e, Gheorghe. Bag mîna în foc.

Apoi, chiar dacă aș accepta că are doar intenția de a se băga în seamă, nu pot să nu recunosc că o face cu vervă și talent. Am spus chiar dacă. Eventualitate pe care o exclud.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 13:27:12
         
 
  Poveste asta a caprei tinde să devină o controversă ecsistențială:unii o vor simbol al erosului pidosnic,alții o iluminare dezinhibată, unii o mistică inversată; eu unul o văd mai degrabă o ciozvîrtă la tavă, dreasă cu vinaț și împănată cu usturoi, prin a cărei șfară aromitoare autoarea se face băgată în seamă!Dacă nu e cumva chiar o Amalthee cu ugerul plin de vodcă spre deliciul unui mititel Zeus al vrajbei!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-10-06 13:19:58
         
 
  Hai să atîrn și o stea. Cu cît vor fi mai mulți cei care vor dori să vadă de ce străluminează, cu atîta vor fi mai mulți cei care se vor buluci întru citirea operei analizate.

Uite-așa se face ratingul! :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 12:27:28
         
 
  Sabină, fără Contemplarea ta n-aș fi avut habar că mintea mea poate umbla cu astfel de subtilități.

No, musai să-i mulțumesc anei-maria andone pentru deschiderea filozofică prilejuită de lectura poemelor domniei sale. Și să o rog să mă ierte că i-am împrumutat capra, fără de care mistica atît de complexă a recursului, cum atît de elogios se exprimă Sabina, ar fi rămas adînc îngropată în acel loc communis al omului civilizat care este subconștientul plin de primitiviste idei, fără a mai avea posibilitatea să-și reverse lichtung și eroffnung înspre cititori.

Mulțămesc și ție, Sabină, pentru ajutorul dat în descoperirea proprie-mi genialități.

Sunt mai fericit decît fuse M.Jourdain cînd a descoperit că și el știe să facă proză.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-10-06 12:23:17
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE