FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Așa. Într-o doară (2)
Text postat de Tania Ramon

Ne întîlniserăm în sfîrșit față în față. Din neconcretul materiei, se făcuseră treptat două jumătăți de soare în două jumătăți de tren buchisind sunete afone, în jumătăți de gară mestecînd un infern de oameni, de căutări, de așteptări, de nesiguranță, de temeri. De o masă.
Fără prejudecăți. La cîte întîlniri ne planificăm zilnic oamenii pe care vrem să-i cunoaștem, ar trebui ca acestea să fie o bagatelă. O chestie pe care ne ștergem picioarele cînd vrem să intrăm într-o încăpere și de care ne împiedecăm cînd vrem să ieșim. Ups!
Masa la care eram așezați părea să fie cea care aterizase în universul nostru de cărți, noi eram cei de-ai casei, învățați cu răsfoitul, cu lectura în diagonală, cu extrasul esenței ca la un cabinet de urgență. Iar pe ea, între noi doi stînd sprijiniți pe coate, erau cele doua cupe de ceai fierbinte și aromat, lîngă un ceainic cu trompa de elefant imperial și o zaharniță, toate cu același ornament pe albul lor de porțelan. Cochet. Nu mă sfiam să îl privesc. Să am impresia că îl mîngîi cu privirea ușoară ca o pană, ca într-o joacă să îl necăjesc că nu știe cu ce pai sau frunză îl ating pe frunte, pe pleoape. Să-i urmăresc liniile feței, una cobora printre sprîncenele stufoase, printre ochii verzui umbriți ca de înserare luînd forma unui nas ferm, o alta-i rotunjea maxilarul, cele ale gîtului coborau lipite de gulerul cămășii în carouri, tot mai jos, tot mai departe, subțiri, îngroșate, lărgindu-se apoi gata să se reverse în mare printr-o deltă cu mii de brațe fluide, subțiri, înflorate cu vegetație și mister, cu senzații de libertate și sălbăticie, acolo nu poți intra decît cu barca, plutind, asumîndu-ți riscuri, dar unde pescuitul e savuros cu cît e mai primitiv. Îmi lăsam privirea să lunece și-mi plăcea că o simt caldă călcînd pe fața lui ca prin iarbă. Atîtea dimineți de munte, pline de rouă, tăvălisem prin tălpile mele desculțe numai pentru acel fior de răcoare și nedumerire pentru ceea ce ar fi putut urma. El îmi simțea privirea cum pășește asemenea unor tocuri într-un spațiu cu ecou, poc!, poc!, elegant și sigur, dar nu își trăda puțina nervozitate sau mai degrabă stîngacia de a nu ști ce sa facă în fața unei priviri atît de directe, fără acea clipire șăgalnică în care te poți juca interpretînd. Și-o ascundea povestind și gesticulînd ușor cu mîinile.
Parcă se însera de cîte ori își prindea privirea în colțul de cer al ochilor mei albaștri. Putea fi tristețe. Putea fi orice. Primăveri bulversate de vînt, petale strivite de frig, nopți în care norii îți astupă fereastra și-ți înghit aerul, dimineți în care nici cafeaua nu te mai amăgește că zilele sunt totuși la fel. Zîmbeam. De cîte ori turna ceai în ceașca lui, aburul scăpat urca cuprinzîndu-i obrazul în rotocoale, ca niște atingeri de palme și-i înfiora tenul subțire si străveziu, proaspăt bărbierit, cu semne de mamă pe alocuri. Dacă am fi fost afară, în lumina soarelui, aș fi putut vedea pe fața lui acel fior de cireș înflorit cînd îl bate raza pe un umăr.
Ce naiba! Sunt ani pe care nu mi-i amintesc nici ca cifră. În care nu stiu ce am făcut concret, privesc prin memorie caietele, străzile, hainele rămase mici și nu mi le mai știu. De unde, cine, cum de ce le mai am. De parcă în urma noastră, în locul fiecărui minut trăit, nu ar rămîne decat instantanee surprinse de neprofesioniști. În foarte multe din ele nu se vede decît un copac, o casă fără uși și ferestre distincte, o siluetă, prima carte, mama, tata, o bancă, mîini, vecini, rude, o privire, mingea, jumătăți din fiecare, urîte, iubite, ignorate, parfumate, sau doar acel sentiment de submarin în care te-ai furișat ținînd mînă cînd la ochi, cînd la gură, cînd la urechi. Fotografii semnate în alb. Munți. Tone. Privirea mea, ciudat de caldă, strîngea acum ca într-un creuzet fierbinte totul: culoare, pigmenți, gesturi, parfum, felul cum își mișca buzele, cum clipea, cum îi tresărea un mușchi puțin sub ureche cînd se gîndea la cîte ceva. În detaliu. Frămîntasem cîndva între notele unei melodii ascultate pînă la epuizare, o privire. Cu zîmbet cu tot. Îmi băgasem mîna pînă la cot ca să o pot întoarce pe toate fețele, să o pot citi din orice parte, să o pot colora. Eram plină de nuanțe si note muzicale pe mîini, pe față, căutînd imprudent perfecțiunea. Atunci fusesem prea tînără. Apoi mi-am adus aminte de tot mai puține lucruri, doar cînd aruncasem florile, sau cînd mă trezisem într-un pat străin, așteptînd un taxi fugind de acasă, o listă de examen în care eram sub linie, toate așa ca pe niște fotografii rupte cu furie.
Ca în poanta cu bustul pe un cal, stăteam de ceva timp și noi suspendați deasupra mesei, văzîndu-ne doar de la brîu în sus. Și călătoream așa. El se simțea bine povestind, eu, privindu-l.
Mai ales că nu puteam trece de peretele acestei vieți legați fiind de ceaiul fierbinte, de timpul ce ne constrîngea întîlnirea. Și de nepricepere. Nu urmăream nimic: joc, strategie, îmi trăiam doar momentele acelea fără prejudecăți, fără complexe.
Mi-am pus ochelarii să citesc cu atenție un paragraf. Parcă tocmai atunci închisesem cartea din care voiam să citesc deși o țineam deschisă. Literele veneau mari spre mine, într-un stol clar definit ce îmi vorbea de toamnă și de gînduri. Dar nici o linie nu se mai unduia emanînd căldură. Nici ceasul electronic de pe perete nu și-a mai schimbat cifrele, nici chelnerița nu a mai făcut ceai, nici clienți nu mai erau, nu mai erau nici meridiane pe care soarele să circule doar pe dreapta.. Ochelarii îmi aduceau mai aproape literele, ceștile, cărțile, oamenii la modul fizic dar ceva se împărțise. Era tot în fața mea sprijinit pe coate, concentrat la ceea ce îmi povestea. Rămăsese însă dincolo. Un perete de sticlă se tot ridica la fel ca si peretii stîncoși de-a lugul șoselei înguste de la Cheile Turzii, ce tăiau respirația cînd încercai să privești spre cer. Impresionant, senzațional și totuși atîta piatră stătea să cadă pe noi. Nici vocea nu i se mai distingea clar. O fîșie de pămînt ce se îndepărtează de o alta se scufunda inexplicabil în vorbele noastre. Vedeam nedumerirea din privirea lui printre ștrasurile de culoare închisă ale irisului, genele curbate atît de feminin, urmele de cearcăn amestecate cu riduri ușoare dar căldura privirii mele, ce luase de atîtea ori formă de aripă, de brațe, de îngeri, de părere, nu îl mai putea atinge. Brusc, casabilă, abia se aduna de pe fundul ceștii goale de ceai.


Se lovise de sticlă.

O altă privire, purtînd alți ochelari, privind în oglindă, dînd de alți ochelari, au îmbrăcat haina compromisului în jocul cu mărgele de sticlă.

Sau privind spre soarele ce-mi poartă ochelarii…așa, într-o doară…



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Nu asta am spus, ca notez ideile in graba, ci scriu asa cum imi vin ele cand ti se deruleaza in minte o imagine sau o stare. Acum stii si tu la fel de bine cum se intampla in acele momente.
Si nu postez direct, dar oricat as fi de atenta sa revin asupra greselilor, tot imi mai scapa. Ideal este sa scrii bine de la prima mana, dar asta presupune multa experienta.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-09-27 21:45:32
         
 
  ...Legat de comaprația cu "brațul deltei" - vina îmi aparține. Am citit "dAltă" (brațele daltei), de aceea imaginea nu stătea în picioare.

...Spui că notezi ideile în grabă pentru a nu pierde inspirația. Păi continuă să faci asta, dar nu posta când aceasta (inspirația) ajunge-n foaie. Mai trage un ochi, mai taie o virgulă, două, și apoi... No, zic prost? Hai, toate bune!


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-27 21:31:31
         
 
  Sunt binevenite si atentionarile tale. Multumesc Adrian. Este evidenta lipsa mea de experienta de a putea scrie fara greseli din momentul in care notez cursiv ideile pe foaie. Am incercat sa scriu atenta la a nu le face, ma refer la greseli, dar asta inseamna sa pierd ideea si concentrarea.
Legat de imaginea deltei, intr-adevar e o exprimare nelucrata si nu se intelege ceea ce am vrut. La fel ca si partea finala unde am schematizat ideea.


Tania
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-09-27 21:23:15
         
 
  virgula
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-27 16:40:32
         
 
  "Masa la care eram așezați, părea..." și aici virgual trebuie scoasă.  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-27 16:40:20
         
 
  dun - din. Scuze pentru observația cu "bratele deltei". Citisem "daltă".  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-27 15:09:33
         
 
  *două jumătăți de planetă tăiată în două?!

* "La cîte întîlniri ne planificăm zilnic oamenii pe care vrem să-i cunoaștem, ar trebui ca acestea să fie o rutină. O chestie zilnică pe care ne ștergem picioarele cînd vrem să intrăm într-o încăpere și de care ne împiedecăm cînd vrem să ieșim din ea." - zilnic/rutină/zilnică. să ieșim DIN EA - redundanță.

*Masa la care eram așezați, părea să fie cea care aterizase în universul nostru de cărți, noi, eram - și virgula din "noi, eram" trebuiwe scoasă din aceeași cauză dun "masa, la care".

*lărgindu-se la fel ca brațele unei delte. - nefericită comparație. Brațele daltei nu se lărgesc. Sensul vrut de tine (cred) este acela că brațele-i se lărgeau până semănău cu ale daltei. Dar pentru asta, sintagma trebuie refăcută.

*acea clipire șăgalnică. În care te poți juca interpretînd. Punctul de după "șagalnică" nu merge pus acolo.

*ABURUL scăpat, URCA cuprinzîndu-i obrazul - pentru a treia oară, virgulă între subiect și predicat.

*Privirea mea, ciudat de caldă strîngea... - pune o virgulă după "caldă" ca să nu ai iarăși virgulă între...

*într-un creuzet fierbinte tot, culoare, pigmenți, gesturi... - după tot nu merge virgulă. Ori cratimă, ori două puncte.

*Nu urmăream nimic, joc, strategie, aceeași treabă

Nu am mai pomenit de virgulele în minus și de unele fraze sinuoase. TExtul nu e sterp, are substanță, dar aceasta, pe alocuri, este nițel melodramatică. Sau, poate, doar personală.


A.A.A.
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-27 15:06:54
         
 
  Da, mersi de ajutor, inca mai sunt si eu pe text dupa altele.  
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-09-27 08:19:36
         
 
  intalnisem=intalniseram, afoane=afone
Masa, la care eram așezați = fara virgula
de a nu știi ce sa facă = de a nu ști ce sa facă
o casă generalizată = ?
castel din carpați = castel din Carpați
pămîntare = impămîntare



 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2008-09-27 08:15:41
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE