FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Trimite-mi, dar, o galaxie
Text postat de Tania Ramon
Trimite-mi, dar, o galaxie
să țină loc de o scrisoare,
nu timpul să fie-ntrebare
ci sensul vieții de hîrtie.

Amprenta zorilor ce-ating
smalțul dimineții, aduce
a înger. Razele năuce,
din aurore boreale, ning

mătăsuri și nu se mai pune
că orbitele ce ne susțin
privirea sau planeta-s din
îmbrățisările nocturne

și zile răscroite-n clini.



Cînd îmi trimiți o galaxie, știu deja că e nevoie de timp să înțeleg că singurătatea nu se acoperă cu prezențe. Vedeam barba sură, frumos pieptănată, lăsată să crească doar în dreptul buzelor și ochii luminați de semiluna din pătrarul varstei, la fel ca pe fațada unei căsuțe. La fiecare glăsuire ce o făcea, înaintînd în fața pianului și a cvartetului de fete, lumina parcă era aprinsă și ușa larg deschisă, venind din casa un miros de pîine scoasă acum din cuptor și lînă proaspăt țesută. Cum termina de rostit, fereastra privirii părea de-a dreptul ferecată, de parcă, ani de zile nu trecuse nimeni să adune pînzele de paing obosit de lumină. Și în mijlocul tăcerii, intrau pe rînd flautul, ca un copilaș cu mîinile strînse pe lîngă picioarele slăbuțe, căutînd cu privirea momentul poveștii și a somnului, vioara, lăsîndu-și atinse corzile, ca niște nuiele de alun, de un vînt șăgalnic cu iz de toamnă, apoi contrabasul ca un părinte, cu dojană si greutate repetînd mereu:" Aveți grijă, aveți grija! Toate lucrurile pierdute nu vor ști niciodată că un suflet, înlănțuit și topit după ele, va arde mocnit, se va face cenușă și tot nu va putea uita." Așezate pe pian, într-o vază de sticlă rubinie, erau cinci gerbere roșii. Mari. Deosebit de mari. Așa cum stătea, sprijinit și el, tot de pian, în momentele cînd se refugia din fața privirilor noastre, încadrat cumva între tulpinile lungi ale florilor din vază, îmi amintea de poza bunicii, soție de preot, ținută tot timpul pe măsuța ovală, într-un tablou micuț împrejmuit de flori de plastic, viu colorate.
Brusc îmi pare că se aprinde din nou lumina. Recită de data asta, venind în față, foarte aproape de primul rînd de scaune, și parcă sfîșie aerul ca pe o pînză. Spitalul de oncologie. Trec cu privirea prin el, prin carte, prin versuri, prin inimă, așa ca și o săgeată, vrînd să despic amintirea lui ce eu nu o știu ci doar o bănui. Nimic. Parcă aș fi rămas undeva într-un spațiu plin doar cu aer. Iar el zîmbea în timp ce sala muzeului, luminoasă, era tapetată cu tablouri mari, în grafică, cu foarte multe aglomerări de simboluri făcute cu răbdare cît nu încape în orișice mînă. Ceea ce părea fascinant erau acele unice elemente pictate pe interiorul sticlei, dînd impresia de vedere în spațiu. Priveai desenul și parcă erai într-o fereastră, unde, fie era o mînă întinsă, fie două trei siluete fie un braț de copac. În privirea lui, lipsea desenul.
Înșiruite în word, literele trezeau străzi cu amintiri, clădiri vechi scuturau igrasia și praful de pe ziduri. Biserica neagră. Covoarele turcești.
A tăcut, de parcă ceasul cu cuc tocmai spusese ora exactă și jucăria de lemn s-a închis, trăgînd ușița, din reflex, după ea, în interiorul mecanizmului. Flautul începuse atunci, într-o cascadă de note, o horă de îngeri într-un ritm drăcesc de abia se mai ținea vioara în urma lui. Contrabasul doar amintea:" Aveți grijă, cei pierduți nu vor știi niciodată cum sufletul, asemenea unei galaxii, va fi înghițit de propria gaură neagră a gîndurilor. A amărăciunii."
Cel de-al patrulea instrument doar plîngea.
Așa l-am cunoscut pe poet, citind și recitind despre iubire, despre drumuri, cartiere, clădiri și mistere brașovene. Toate veneau prăfuite de vreme în fața noastră, într-o atmosferă melomană de curte veche, și nu ar fi fost deloc greu să vezi intrînd acele doamne de companie, în crinoline somptuoase, aplecînd discret capul și privirea spre admiratori. Doar în prezentul de afară, în plin festival, lumea, îmbrăcată lejer, mînca bine la acel lung șir de mese din centrul pietonal al orașului, ascuns cu eleganță sub imensele copertine, și vorbeau tare despre orice. Tare.
Știu, dragul meu, că acel timp care ne macină gîndurile și ne umple de groază cu trecerea lui prin mădulare, este același cu cel pe care înțelesul strălucirii bobului de rouă luminează privirea.
Dar trimite-mi acea galaxie, din timp, ca lumina ei să ajungă la mine exact în momentul cînd voi înțelege că singurătatea nu se acoperă cu prezențe. Că a ține sufletul de toartă, la fel ca pe un ulcior, nu e totuna cu a-l înlănțui.



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Da Sade, bine punctat. A fost o scriere fara reveniri si corecturi, fara cautari de senzational in exprimare, pur si simplu am urmarit cu literele un film interior. Voi reface acele scapari evident. Iar legat de brasoave a fost cu totul alta intentie. A iesit insa o asociere nefericita.
Mersi, Tania
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2008-09-11 01:40:43
         
 
  În strofa a3a prozodia mi se pare înghesuită și rimele chinuite:"pune-nocturne", " din-clini!"
Proza e bine închegată cu accente sensibile, cu imagini pline de nerv; au scăpat cîteva inexplicabile typo:gherbe!( gerbera)sau exprimări stîngace:o horă de îngeri într-un ritm drăcesc de abia se mai ținea vioara, în pasul ei mlădios, după el", "să bea apă, să bea aer, să bea ceva" și atenție:"Așa l-am cunoscut pe poet, citînd, despre iubire, din brașoave"(BRAȘOÁV//Ă ~e f. mai ales la pl. pop. Vorbă goală; afirmație neserioasă; balivernă; palavră; fleac. [Sil. -șoa-vă] /Din Brașov n. pr.
În concluzie, aș reface unele porțiuni!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-09-09 16:37:00
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE