FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Suntem primul născut
Text postat de Cristi Iordache
clocotind ape tulbure epicentru
înseilează chakre rând pe rând
inundă artere
ți-e frică
e târziu
deja mi-ai dat
ți-e frică de frică

mare cutremur unda de șoc
pe restul de măr piatră pe grai
buzele tremură
mi-e frică
e târziu
deja am mușcat
mi-e frică de frică

resturi de cărămizi grămezi
două
înalță praf de pământ ars
fumul focurilor sacre
două
e mult prea târziu
hai să nu ne reconstruim

să ne-adune vântul
munte de mâini zâmbete sâni iubire
jumătăți sferturi cioturi
dezintegrate se recunosc chakrele
ssssst să nu ne vadă frica
și ce dacă ne vede
suntem primul născut

suntem primul născut

11.06.2008
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Iată, acum mi-a fost semnalat comentariul.
Aș fi preferat să nu știu.
E prea mult pentru mine. Nu credeam ca cineva este capabil de-atata risipa, nu credeam ca cineva sa se-aplece spre latura cognitiva a autorului.
Munteanu este un pseudonim.
Mai multe...nu este locul.
Profund îndatorat pentru maratonul avizat; comentariul acesta înseamnă mai mult decat intreaga mea creație.
Uimit de cine și ce ești, mă-nclin!
 
Postat de catre Cristi Iordache la data de 2008-06-27 22:53:57
         
 
  Domnule Munteanu,

Citesc adeseori poeziile de pe acest site, dar nu m-am gândit niciodată să mă înregistrez, deoarece nu sunt o creatoare de poezie și cu atât mai puțin un critic avizat! Doar o consumatoare fidelă, aș putea spune. Nu vă cunosc îndeaproape opera, v-am citit doar sporadic, însă această poezie m-a impresionat într-atât, încât, iată, am comis imprudența înscrierii, numai și numai în scopul de a-mi exprima umila părere de profan!
La prima citire, recunosc, n-am înțeles nimic, am trecut pe lângă. După câteva zile, am realizat însă că mă obsedează în mod straniu...Că, deși nu mi-o aminteam bine ca text, mă ducea cu gândul la alte creații artistice de o factură oarecum similară, aparent fără nicio legătură cu ea. Conexiuni de neînțeles în mod logic, țesute doar la nivel de subconștient, de expresie artistică...Îmi veneau în minte fragmente, imagini, impresii din Cartea Morților egipteană, în care aspirația supremă a celui plecat era de a fi „curat”, pur, de a-și afla nesfârșirea în toate marile valori ale spiritului, în Divinitatea Supremă, prin transmutarea și absorbția în Unul, în Totalitatea Primordială („Printre zei sunt primul născut...”). În acest drum spre Dincolo, spre Inefabil, spre Indicibil, ființa parcurge traiectoria inversă creației, pornind de la lumea materială, pentru a se sublima printr-o ardere sacrificială în acest Unul Primordial. M-a dus cu gândul la Mircea Eliade, cu viziunea lui asupra poeziei, ca o „renaștere inițiatică”, la „Poemele luminii” ale lui Blaga, la „Meșterul Manole”, la filmul „Zidul”, la... filmele SF despre alte lumi posibile, la poezia lui Grigore Hagiu („de pe o altă planetă/ așteptăm să ne vină/ un altfel de suflet/ unul numai și numai lumină”), la picturile lui Dali, la slujbele de Înviere, la poezia haiku...Nu vreau să epatez cu „bagajul” meu de lecturi – doar încerc să exprim faptul că această poezie mi-a trezit, în subconștient la început, o lume aproape uitată, ca și cum din tot ce citisem, văzusem, asimilasem vreodată se extrăsese, concentrându-se deloc aleator în suflet și în memorie, o „comunitate” mică a frumuseților lumii, create de om, o mulțime, paradoxal de vie și de intensă, a „lucrurilor mele de suflet”.
Am revenit, evident, asupra ei, recitind-o de multe ori, cu fiecare re-citire pătrunzând și mai adânc în această lume specială. Poezia asta s-a întors de fapt la mine, ca un bumerang. Era o poezie care, în ciuda „mulțimii” de lucrări artistice deosebite readuse în gând, nu semăna cu nimic. Și dacă la început m-a intrigat, m-a derutat cumplit, am ajuns acum să o înțeleg. Poate greșesc, poate nu am înțeles-o corect, dar vă ofer acum realitatea mea, viziunea mea asupra ei – pentru că, până la urmă, o poezie poate trezi sentimente diferite în cititori diferiți, și atunci o astfel de poezie va fi cu atât mai reușită, nu? A fost pentru mine un fel de itinerar inițiatic înspre ceva cu totul nou, greu de categorisit într-un stil anume, într-un curent literar ș.a.m.d. Și dacă la început am gândit, poate, că sunt doar niște cuvinte fără sens înșirate pe hârtie, dup㠄revelația” trăită am ajuns să exclam: ”Dar omul ăsta chiar știe ce spune!”... Se ascund în ea atâtea lucruri aparent de nealăturat, transpare din ea o legătură specială a dumneavoastră cu religia
(m-am întrebat chiar dacă nu aveți cumva pregătire teologică...Aveți?), în ciuda camuflării acesteia într-o erotică atât de candidă. Ferice de femeia care v-a inspirat acest poem, dacă există în realitate! Pentru o clipă (iertați-mă!) aproape am bănuit că sub numele sau pseudonimul dumneavoastră se ascunde o femeie...Bărbații nu simt așa, sau oricum nu pot transpune în cuvinte asemenea trăiri.
Pare o poezie scrisă în stare de transă, nu „muncită”. Un strigăt încuiat adânc în tăcere, un plâns devorator fără lacrimi, o nouă geneză care cere sacrificii umane, lupte lăuntrice acerbe... Întru asimilarea ei, ai nevoie de alți receptori decât cei cu care te-a înzestrat natura. Este o sublimare a unui sentiment nou, care nu poartă încă un nume. Construită cu mijloace aparent simple, sărace – ca o schiță a sublimului - , ea surprinde aproape fotografic o altă realitate. Un instantaneu – o clipă, clipa perfectă în care ai prins un clipit de înger...
Eliberarea poetică vine din curajul suprem al spunerii, transpunerea sentimentelor în artă nefiind o trădare a ființei – dimpotrivă, se pare că ființa n-ar putea atinge starea de grație fără această alunecare-n expunere, în deschiderea totală, cu orice risc, a sufletului. Așa cum goliciunea trupului de nou-născut nu poate concepe sentimentul rușinii și nevoia acoperirii în fața lumii, oferindu-și, liber, splendoarea, la fel și sufletul abia germinat al „primului născut” nu este înfricoșat, în cele din urmă, de etalarea – atât de dureroasă în generozitatea ei – către viitoarea lume în curs de construire. Ideea și forma nu se războiesc pentru supremație, fără a găsi niciodată dozajul optim, așa cum se întâmplă de obicei în poezie. Totul e surprins dintr-o suflare, asimilându-se în conștiință ca sângele altcuiva transfuzat în arterele tale – proces total, vital, ireversibil.
Deși nu-ți stârnește șuvoaie de lacrimi la o primă citire, nenumind în vreun fel sentimentele, atât de prezente însă (nu vezi vorbindu-se în mod direct aici de iubire, durere, suferință, naștere, moarte, acestea nu ți se oferă, facil, pe tavă, într-un ambalaj de rime, floricele sau dantelării bogate), dând impresia mai degrabă a unei poezii „foarte” cerebrale, totuși ecoul ei se prelungește gradat, în crescendo, în sufletul cititorului, se insinuează cu o subtilitate aproape de neînțeles. Nu știi dacă efectele ei oarecum întârziate (dar cu o detonare fantastică pe dinlăuntru, tocmai când nu te aștepți) provin dintr-o „medicație” genial combinată sau e numai un efect placebo, cu atât mai intens și eficient însă. Dar, oricum ar fi, acest efect devine covârșitor.
Cu toate că poate fi interpretată în nenumărate feluri, este o poezie de dragoste, prin excelență. O atât de nonconformistă poezie de dragoste, simplificată până la scheletul aparent impenetrabil al poeziei. Un schelet banal la lumina zilei, dar strălucitor în noapte.
În poezia asta nu trebuie să bați la ușă, să ceri voie sau să pășești în șoaptă, cu teamă și reținere ori, și mai grav, cu scepticism. În ea trebuie să te arunci dintr-o dată, s-o înghiți ahotnic, ca s-o poți percepe întocmai. E ca o moarte subit㠖 te trezești brusc Dincolo, fără să ai răgazul fricii, al reticenței, al introspecției chiar – și descoperi uimit cât de este de frumos.
Nu e deloc o poezie facilă, în ciuda derutantei sale austerități, monahale aș spune, în mijloace artistice. Sunt poezii peste care aluneci, și care îți îndulcesc pentru o clipă chipul cu frumusețea lor diafană, îți alină tandru inima. Și poezii – ca cea de față (comparație pur teoretică, eu de pildă n-am mai citit ceva asemănător!) care, pe măsura recitirii, cad ca o cascadă, câștigând în greutate pe parcursul căderii, zdrelind totul în jur. E magică, e „grea”, în sensul „cel mai” propriu al cuvântului, te trage după ea ca o ghiulea legată de suflet!
O poezie răvășitoare, încă de la titlu – extrem de inspirat, menit să te atragă pe loc.
Halucinante trimiterile la mitologiile vechi, la știința alchimiei focurilor sacre, la inițierea în vindecarea ezoterică... Focul sacru, acel foc purificator, de origine celestă, simbol al puterii zeilor, manifestare a măreției divine, care alături de forța chakrelor, deținătoare ale secretului manipulării energetice a vindecării, amplifică senzația de purificare prin cataclism. „Fumul focurilor sacre/ dou㔠– inspiră o refacere a mitului inițial, conferind totodată o nouă accepțiune a sacrului. Mi se pare superbă asocierea ideii de vindecare prin renaștere cu cea de cataclism, ca și cea, neexplicită însă, a predestinării în iubire, dincolo de hazardul produs tocmai de acest cataclism.
Această poezie are un efect vizual șocant, se bazează pe imagine, nu o reții ca pe o muzică ce ți se inoculează, prin canalul auditv, în suflet. Dar nu e o imagine a unei frumuseți conștiente – ca o pictură, de pildă, privită îndelung și trecută, filtrat, punct cu punct, către inimă. Ci mai degrabă ca un film derulat foarte repede, imaginile succedându-se cu o viteză amețitoare, astfel încât să nu le poți prinde clar pe retină, acționând direct la nivelul subconștientului, ca un fel de mesaj subliminal.
Recunoaștem în „Suntem primul născut” dragostea primordială, nu neapărat a lui Adam și a Evei, ci una cu mult mai veche, de la Facerea lumii – o altă facere a lumii - , a creării (re- creării!) universului. Un univers nou, asexuat, o ființă-univers hibridă, suficientă sieși pe plan afectiv, ca o nouă formă de viață, un univers binar și unitar în același timp, care deține secretul iubirii absolute: contopirea într-o singură ființă, absolvită de egoismul cifrei doi, al ideii de pereche. Acel „hai să nu ne reconstruim” spune, în acest sens, totul. Lipsa semnelor de punctuație vine parcă să întregească și ea ideea universului în formare, lăsând la latitudinea cititorului alegerea intonației interioare potrivite.
Asocierea sentimentului de frică (o frică atavică, fără cauză și obiect aproape, nelimitat㠖 un abis al fricii) cu cel al iubirii produce un efect de coup-de-foudre. Bărbatul și femeia, egali în frică, precum în iubire („inundă artere”, „buzele tremură”), frica aceasta totală, cutremurătoare – care ajunge totuși în final, prin cataclism și sacrificiu, să domine totul, dincolo de ea însăși, fiind învinsă de propria ei forță („și ce dacă ne vede”). Sau, mai bine spus, de iubire. Dacă ar fi posibil, fizic, biologic, ca doi oameni să se contopească, să devină miscibili, ca două picături de apă, printr-un act de voință, așa încât fiecare să fie dispus a renunța la propria personalitate, într-o dăruire absolută, a sacrificiului de sine, plătind în același timp cel mai mare preț, acela al renunțării la iubirea ca act (sublim!) al apropierii directe dintre doi oameni – nu ar fi aceasta cea mai înaltă dovadă de iubire, sau însăși definiția iubirii supreme? Visul imposibil, dintotdeauna, al omenirii? Cu siguranț㠖 și poate, în plus, ar fi și o condamnare, dincolo de universul știut, de ideea de sacru, la nemurire.
Frica este asociată, pe deasupra cutremurării lumilor, și cu sentimentul de vinovăție, al păcatului originar („deja mi-ai dat”, „deja am mușcat”), atingând totuși absolvirea prin împărțirea fricii („mi-e frică de frică”, „ți-e frică de frică”), și culminând cu acel „și ce dacă ne vede”, ca o asumare necondiționată a riscului, ca o abandonare totală în iubire...Frânturile, cioturile, mâinile... (năucitor amestec!) care, respingând reconstruirea, se atrag în vârtejul catastrofic, reîntregindu-se în „primul născut”, prezintă o imagine dusă până la teribil... Prin această evoluție spectaculoasă și dureroasă, realizată prin contracție și expansiune, punându-se parcă totodată aici bazele unor noi principii ale fizicii universale, are loc germinarea unui nou univers, a unei noi specii de homo sapiens, exponent al iubirii absolute. O concretizare, nemaiîndrăznită, a dezideratului suprem al iubirii, acela ca doi oameni să poată deveni o singură ființă...
Nu, categoric, această poezie care, repet, fascinează nu prin frumusețea exterioară, a formei, nu prin vocabularul poetic (destul de restrâns, dealtfel) sau prin figuri de stil elaborate, ci prin densitate și profunzime, nu e posibil să fi fost scrisă de un bărbat!
Poezia asta e...sfâșiere, are o forță grozavă, taie în carne vie, sondează parcă nepermis de adânc în sufletul omenesc, dând o nouă înfățișare iubirii, dincolo de barierele ființei umane, ale simțurilor cunoscute. O contopire, în același timp, nicidecum lipsită de convulsii, de schisme, de frică dusă până la groază, și cu natura răscolită de cataclism...
Vă rog să-mi scuzați frazele haotic formulate și așezate în pagină, repetarea ideilor și încercările stângace de a găsi cuvinte potrivite...Am scris ca în hipnoză, copleșită de o avalanșă de idei și sentimente, transpuse aici dezordonat, după cum m-au asaltat! Așa
v-am perceput eu poezia, și am dorit cu tot dinadinsul să-mi exprim părerea, pentru că este, cu siguranță, cea mai frumoasă poveste de dragoste pe care am citit-o în ultimul timp. Vă mulțumesc pentru ea.


Cu stimă,
R.D.


 
Postat de catre Dana Trifu la data de 2008-06-23 15:47:37
         
 
  Domnule Nicolae Tudor,
va multumesc pentru citire si sugestiile pertinente.
Fiindca si eu va citesc si o fac cu placere, va dezvalui ca este un subiect tabu, face parte din sufletul meu si nu pot schimba nimic. As rupe din mine.
Stiti ca nu scriu poezie in aceasta forma, poate nici nu trebuia postata, ca am speriat multi colegi de site:))
Va multumesc inca o data, mai ales pentru deslusirea mesajului greoi.
 
Postat de catre Cristi Iordache la data de 2008-06-12 22:30:51
         
 
  daca luam penultimul vers al strofelor iese ceva interesant:
"deja mi-ai dat
deja am mușcat
e mult prea târziu
și ce dacă ne vede"

Am mai retinut:"hai să nu ne reconstruim". Curajos gand.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2008-06-12 21:20:22
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE