FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Călători străini în spațiul dintre Călmățui și Putna (continuare)
Text postat de george savu
40. Adaos de informație

1. Sau inserare, dragă Ciarli, cum acest cuvînt apare în dicționarele lor, preluate după ale noastre (to insert, between). Te înșeli dacă îți închipui că eu numai am privit, am mirosit, am gustat, am auzit și am pipăit aceste fapte și fenomene ale realității dintre Călmățui și Putna.
2. Nu și nu, ci m-am documentat științific. Am fost la Tabăra de Sculptură unde am văzut cu ochii mei locul gol al celebrei sculpturi, denumită Flatulația Diabolică, ce a fost sustrasă de sub privirile și responsabilitățile custozilor Muzeului Județean
și apoi adusă în Cetate și lasată în fața casei Anișoarei Pătîrlagă, zisă Pamela.
3. Pentru a se repeta în sens invers un gest din vechime și de pe alte meridiane, cînd alții au sustras Pîrțul Dracului din fața casei domnișoarei de Bruyeres. Pentru că ei, dragă Ciarli, au avut dintotdeauna harul imitației și sînt francofili si francofoni, ba chiar și capitalei lor îi zic Micul Paris, cînd ar fi cazul să-i zică Marele Fanar. Deși, personal cred că întîmplarea de mai sus se constituie ca un gest de frondă față de cele două domnișoare directoare ale Muzeului.
4. Am discutat cu surorile C…., de la care am aflat că nu este o regulă generală ca dintr-un tată deștept și o mamă frumoasă să se nască fete la fel; l-am cunoscut pe Menelaș Magazin, pe Smac Eftimie, ba chiar am băut o "juma", de Scandic cu Hlebe al
Rizomului, stînd cu el tet-a-tet pe bordura trotuarului, am fost la sediu la Caiafa de la Culte și la Cărtărovici de la Biblioteca Județeană.
5. Am stat de vorbă cu toți scriitorii locali consacrați, cu poeții, prozatorii, monografiștii, scriitorii de vagoane, scriitorii despre pîcle, noroioși și scriitorii despre alți scribălăi din Cetate. Cu foști activiști de partid care acum prezintă expoziții de icoane pe sticlă, cu autorii de denunțuri și reclamații, cu cei care făceau greva foamei în fața Prefecturii, cu trepădușii sociali si literari, cu toți reporterii de la cele Șapte Ziare din Cetate. Mister Ciarli, aici este o lume nebună, nebună, nebună, în care fiecare cumpără pe fiecare, toți se vînd între ei nerespectînd regulile economiei de piață, iar cînd primesc contravaloarea serviciilor lor n-ai să vezi pe nimeni că se spînzură de rușine.
6. Iar cei la care m-am documentat, pe toți acestia i-am sensibilizat pentru a scrie în presa locală despre Bîlhacu, unde am crescătoria de struți, despre Mînzu unde cresc poneii și despre Bentu unde am deschis depozitul en gros. Însă despre aceste impresii de călătorie nimeni nu a suflat vre-o vorbă pînă acum, darămite să o scrie. Pixul lor nu s-a oprit nici o clipă asupra problemelor literare care-i frămîntă pe investitorii locali înzestrați cu talent, la fel cum și la noi nimeni nu vorbește despre Teritoriul de Nord.

41. Despre locuitori și habitacluri

1. Locuitorii sînt ca și pe la noi, decît că nu prea ajung la vîrsta de pensionare pentru că primesc puține medicamente compensate. Eu cred că ei nu ajung la o vîrstă înaintată tocmai pentru că așteaptă aceste medicamente pe la ușile farmaciilor, iar stresul își spune cuvîntul. Oricum ei nu mor la fel ca pe la noi. Cînd rudele lor văd că bolnavul este „pe ducă”, îl duc repede la spital, zic ei ca să-l salveze, dar de fapt ca să se salveze pe ei de frica morții. Iar cînd paramedicii, Familia de Medici (Asklepios si Igeea Popescu) și Medicul de Gardă spun că nu mai e nimic de făcut, adică: „tous les jeux sont faites, rien ne va plus”, cheamă Ambulanța și îl duc mai departe, la Floreasca, la Elias, la Spitalul Universitar, apoi se împacă cu ideea și îl aduc să moară acasă. Iar cei care au depășit vîrsta de șaptezeci de ani sînt veterani de război, generali în retragere, ori uitați de soartă. Pe cei din urmă îi vizitează, în scopuri electorale, Primarul, Prefectul și turiștii ocazionali, ca pe moaștele Sfintei Parascheva.
2. Cu moaștele acestea și cu altele este o adevărată poveste, mai ceva ca la Lourdes. Am văzut genunchii unei pelerine care s-a întors din călătoria ei anuală la comemorarea Sfintei. Semănau cu talpa unui struț. Ea a cerut Sfintei să-i dea sănătate și Sfînta a ajutat-o să cîștige la șasedinpatruzecișinouă, precum în filmul acela, regizat de Tarkovski. Dar cei care se întorc din pelerinaj primesc de Bobotează apa sfințită (așa zisa aghiazmă), fără să mai stea la coadă
3.Cîinii comunitari nu au un statut și un stabiliment precum au aborigenii, dar nici damele lor de companie nu au, iar vagabonzii instituționalizați încă mai dorm prin canale și sub cerul liber. Deși în ultima vreme în cartierul State se construiesc tot felul de lăcașuri încăpătoare și înalte, în ele se intră doar o dată, de două ori pe săptămînă și atunci doar cîte două, trei ore. Chiar în blochausul lui Johny Billding, la fiecare etaj, a fost constrită cîte o filială (capelă), care la ei se numește metoc. Însă cum blockhausul construit de prietenul meu este în atmosfera boreală, el stă cu vîrful în jos și nu ca la noi în mod normal, de unde reiese că și zeii lor stau la fel.

(fragment din romanul "PROFANA SCRIITURĂ", editura Raluca, 2007, capitolul State și împrejurimi)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE