FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
aprilie 2008
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


aprilie 2008

RK aprilie 2008





*


Dan Norea ne face surpriza de a prelua rolul de comentator al etapei. Și o face cu o probitate și o competență de invidiat. Sper să nu se dezică nici în viitor.

*



Când am văzut rezultatele etapei din aprilie, am rămas surprins. Estimam că voi lua între 5 și 10 puncte. În niciun caz primul loc, și încă relativ detașat. Mai ales în condițiile în care, în procesul votării, multe din texte mi s-au părut mai bune decât al meu.

Apoi am recitit toate textele. Și am constatat că, într-adevăr, sunt multe texte valoroase și greu de departajat, dovadă numărul mare de texte de pe locul III. Le-am votat, mi-au plăcut, dar plăcutul se datora nu numai valorii textelor, ci și unei impresii de ceva familiar, cunoscut, déjà vu. Nu vreau să fiu greșit înțeles, nu e vorba de plagiat, e vorba de faptul că e din ce în ce mai greu să scrii fără să reiei într-o formă nouă, o idee veche. Cred că toată lumea are din când în când senzația descurajantă că totul a fost spus, că e zadarnic să încerci să vii cu ceva nou.
Cum spuneam, la a doua citire am regăsit expresii sau elemente pe care le mai întâlnisem în trecut. E drept că și tema te cam trage de mână să exploatezi câteva valori estetice tipice.

Cel mai des pot fi întâlnite ryuko combinat cu mushin – efemerul, perisabilitatea, ce sugerează (sau chiar oferă de-a dreptul) o paralelă între păpădie și om, la fel de vulnerabili în bătaia vântului. Am numărat, vântul (cu variante boare, adiere) apare în peste zece poeme, adică un sfert.

O păpădie
în bătaia vântului…
Viața unui om
(Vasile Moldovan)

Puful pãpãdiei
dus de vântul rebel -----
ca viața noastrã.
(Adina Enăchescu)

Mai apare mono no aware - patos al lucrurilor, sensibilitate pentru lucrurile din natură și frumusețea lor efemeră. Elementul cunoscut, pe care îl întâlnisem și în alte ocazii este floarea care luminează.

Luminând timid
În umbra cireșului
O păpădie
(Tincuta Horonceanu Bernevic)

Gardul rupt de lemn-
grădina luminată
de-o păpădie
(Henriette Berge)

Ultimul text mai aduce ceva în plus, wabi sabi – tristețe provocată de declin, de patina timpului. Gardul rupt, ruinele, gunoaiele dintre traverse, toate te conduc în aceeași direcție.

zi răcoroas㠖
numai o păpădie
lângă gardul vechi
(Maria Tirenescu)

Pãpãdii înflorite
printre ruine antice
sunetul sapei
(Ana Ruse)

Printre traverse
papadii si gunoaie -
galben...dubios.
(Dumitru Roșu)

Surprinzător, foarte puține texte speculează contrastul ryuko- fueki, efemer- etern, deși tema oferă pe tavă unul dintre elemente. Ce poate fi mai efemer decât o păpădie ? În textul de mai jos, elementul contrastant, fueki, este Calea Lactee, des întâlnit la Șerban Codrin. Totuși, poemul aduce un element original – navetistul.

Câmp cu pãpãdii –
navetistul traversând
Calea Lactee
(Eduard Țară)

Pomeneam de déjà vu. Senzația nu provine numai de la elementele componente, cunoscute anterior, ci și de la sonoritatea unor haiku-uri celebre. Spuneți

sunetul sapei

nu vă amintește de broasca lui Basho ?

sunetul apei

Unul dintre texte îmi suna fantastic de familiar. Mi-a trebuit o săptămână să-mi amintesc unde întâlnisem ceva asemănător.

câmp de păpădii –
nu așa sunt oamenii
când vântul bate ?!...
(Dragoș Tsuku)

Citiți următorul haiku al lui Issa:

Doar atât: încredere.
Nu se scutură petalele
tocmai așa?

sau, într-o traducere excelentă a Ninei Samana :

Fără ezitări.
Nu așa se scutură
Toate florile?

Deși sensul e diferit, nu vi se pare că sonoritatea conferită de interogare dă impresia de asemănare ?

Revin la poemul câștigător.

Câmp cu păpădii –
de-ajuns o adiere
și ninge în sus
(Dan Norea)

Are karumi, e adevărat – cuvinte simple, naturale. Are putere de sugestie, descriptivă, fotografică. Se întrevede ryuko. Parcă ar fi acolo și un pic de paradox. Dar nu are profunzime, nu are niciuna din valorile estetice clasice, puternice – opoziția fueki-ryuko, wabi sabi, mushin, yugen… Nu există nimic sugerat, nimic despre natura interioară, nimic despre suflet sau spirit, totul la fațadă.

Și atunci prin ce s-a impus ? De ce a ajuns pe locul I ? Părerea mea – prin originalitatea expresiei “ninge în sus”. În ziua de azi atât de rar vezi ceva nou, încât atunci când apare așa ceva, votezi. E ca la gimnastică sau patinaj artistic – dacă vine cineva cu un element nou, automat ia puncte în plus. În cazul nostru, un pic de inspirație și-un car de noroc.




Corneliu Traian Atanasiu:

Păpădii în aprilie


Păpădia este o floare comună, dar impetuozitatea cu care galbenul ei invadează pajiștile înverzite în aprilie ne tulbură și ne minunează iar și iar ca un semn ferm al instalării defintive a primăverii. De fapt însă, pentru cine s-a uitat atent la păpădie, ea nici nu este o floare, ci o inflorescență, o grupare de flori mărunte, fiecare avînd cîte o singură petală, numită capitul sau calatidiu.

Aspectul, coloritul, aureola modestă de mărunți zei ai pămîntului, răspîndirea aproape universală, incredibila impresie de desant aerian pe care o creează semințele-n zbor fac din păpădii un izvor inepuizabil de simboluri pentru cei ce intră în rezonanță cu taina lor. În mod firesc deci, tema a avut succes și a inspirat multe poeme de calitate. Să vedem cum a fost ea exploatată în doar două dintre abordări.

Una din abordări a procedat, în buna tradiție pascaliană a trestiei gînditoare, la punerea în paralel a fragilității și efemerității păpădiei cu aceea a vieții omului. La Vasile Moldovan, aceasta apare sub forma unei comparații abia mascate:

O păpădie
în bătaia vântului…
Viața unui om

La Adina Enăchescu sub o formă explicită:

Puful pãpãdiei
dus de vântul rebel -----
ca viața noastrã.

Dragoș Tsuku apelează, în schimb, la o interogație retorică:

câmp de păpădii –
nu așa sunt oamenii
când vântul bate ?!...

Cel mai reușit poem în această tentativă este însă, pentru complexitatea sa subtilă, poemul lui Eduard Țară:

Câmp cu pãpãdii –
navetistul traversând
Calea Lactee

Câmpul cu păpădii, dublet terestru al Căii Lactee, e traversat zi de zi de bietul navetist în drumurile-i pămîntene. Iar faptul că, în stare de beatitudine primăvăratecă, se simte săltat printre stele, nu-l scutește de statutul nedezmințibil de ființă călătorind vremelnic, dar zi de zi, între cer și pămînt, pe una și aceeași Cale a Robilor. Poanta poemului este chiar această ridicare a navetistului, ființă umilă, inventată de vicisitudinile ultimei sute de ani, la rang de simbol al destinului uman, acela al peregrinării necontenite între cer și pămînt, ca un fel de mesager între lucruri și zei.

Într-o a doua abordare, păpădia atrage și incită și prin coloritul său viu și luminos, prin contrastul cu cele din jur. Este o primă treaptă către haiku, aceea de a simți mai mult pitorescul, partea decorativă a lucrurilor:

Verde cu galben,
prin iarbã - pãpãdia.
Albina alege.
(Sorin Zaha)

Monica Trif schimbă puțin accentul în decor, în locul albinei căutătoare, păpădia intră în rezonanță incendiară cu soarele:

ce zi senina!
la soare arde coroana
unei papadii

Un poem cu mai multă complexitate, acela al Tincuței Horonceanu Bernevic, se concentrează pe contrastul dintre umbră și fragila pîlpîire a păpădiei. Umbra cireșului este parcă o aluzie la faptul că floarea sa, care deja s-a scuturat, prezice același destin efemer sfioasei păpădii.

Luminând timid
În umbra cireșului
O păpădie

Observînd mai atent și mai adînc contrastele, Henriette Berge surprinde noutatea însuflețitoare a păpădiei în grădina părăsită:

Gardul rupt de lemn-
grădina luminată
de-o păpădie

Paragina e parcă desăvîrșită de lumina blîndă, candidă și împăcată a păpădiei.

Ana Ruse schimbă brusc decorativismul plin de contrast dintre ruine și păpădiile în floare prin spargerea tăcerii contemplative. Sunetul sapei, ambiguu – săpături arheologice sau reluare vechilor preocupări agrare -, derutează meditația.

Pãpãdii înflorite
printre ruine antice
sunetul sapei

În maniera ei, care resimte mereu doar vibrația aproape imperceptibilă, intimă a banalității, Maria Tirenescu știe să accentueze fără emfază, singurătatea (numai o păpădie), patina (lîngă gardul vechi), atmosfera de retragere aproape ceremonioasă din peisaj (zi răcoroasă, în care parcă n-ai ieși din casă). Sărbătoarea singurătății se consumă în absența omului.

zi răcoroas㠖
numai o păpădie
lângă gardul vechi

Și Radu Patrichi este un maestru al notațiilor modeste, dar subtile. Fără să precizeze, fără să insiste explicit, poemul atrage atenția asupra valorii aparte a spontaneității celor cîteva păpădii de dincolo de poarta care separă ceea ce e cultivat, migălit, ocrotit de om de ceea ce are puterea de a se produce de la sine.

grădină cu flori –
și-n fața porții
câteva păpădii

Poemul Liviei Ciupav este și el unul de autor. Mîna ei se resimte în sobrietatea notației, în emoția bine strunită. Vibrează doar frîul. Poemul e construit pe un paradox. Minunea păpădiei scăpată de genocid, singura martoră mută a urgiei. Și totul în mireasma ierbii cosite care poate aduce aminte de un vers extrem de apropiat de simțirea poeziei nipone: „Prin istorie adie doar miros de otav㔠(Blaga).

Iarbă cosită -
Rămasă netăiată
O păpădie.

O notație ușor eliptică la Vali Iancu. Lipsa stăpînului (absență vremelnică sau definitivă) lasă totul la discreția păpădiilor – să năpădească desființîndu-l spațiul uman, să recupereze ceea ce omul, prin prezența sa ordonatoare, limitase sau interzisese? Nu știm, contemplăm doar...

Stapanul absent -
totul ramas in voia...
papadiilor.

*

Îmi pare rău că nu am adus în discuție și alte parcursuri și alte poeme și autori. Demersul meu este evident fragmentar și impresionist, dar oricare dintre voi își poate încerca tastatura sau condeiul pentru a spune ce l-a atras mai mult.

La final, vreau să-i fac o surpriză cîștigătorului locului întîi. Cu talent de comentator și deja cu oarecare extensie în memorarea unor poeme de calitate, el a știut să repereze tipuri și structuri repetitive, precum și clișee ale haiku-ului. Este clar că unul din pericolele care pîndesc acest gen de poem este manierismul, repetarea acelorași procedee și folosirea aceleeași recuzite (aparent limitată).

Se pare însă că Dan nu a știut și de poemul care a cîștigat locul I în mai 2007, poem semnat doar cu un pseudonim, autorul său avînd doar o prezență predestinată de puf de păpădie printre noi:

o adiere –
toate păpădiile
se mută în cer
(mărțișor)

Poemul său:

Câmp cu păpădii –
de-ajuns o adiere
și ninge în sus

surprinde aceeași iluzorie și apoteotică mutare în cer a efemerului. Sau poate, în plan secund, capacitatea mirabilă a creației umane de a se instala în Panteon.



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE