FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Când Dorul Te Răpune
Text postat de Monica Trif
Microbuzul a ajuns în stația comunei Frata. Matei a coborât și s-a oprit, privind în jur, pierdut pentru o vreme.
'Doamne ce s-a schimbat satul!'
Comuna Frata este așezată în partea de est a județului Cluj, în Câmpia Sărmașului, la aproximativ cincizeci de kilometri de Cluj-Napoca. Acolo s-a născut Matei în urmă cu patruzeci și trei de ani. După treisprezece ani s-a întors în sat. Avea un singur gând. Să-și viziteze părinții. La acest gând, i s-a pus o piatră la inimă.
Părinții lui... cât l-au așteptat. Acum nu mai erau decât două morminte. După dorința lor, au fost înmormântați la capătul grădinii lor, unde erau și bunicii lui Matei.
- Căutați pă cineva?
Vocea străinului l-a readus pe Matei la realitate.
- Nu, nu... mulțumesc.
Matei a început să privească atent în jur.
'Cu ani în urmă, visam și eu ca tot țăranul din acest sat, ca acest loc să se schimbe, să se modernizeze... iar acum, baruri peste tot... revistele de modă au ajuns și aici. Totul este schimbat! Ce atmosferă ciudată!'
S-a oprit la primul bar să servească o cafea și între timp avea să decidă dacă va aștepta autobuzul sau nu, pentru a ajunge pe valea unde era casa părintească.
Muzica din bar l-a obosit destul cât a stat la bar, astfel că s-a decis să meargă pe jos. De câte ori n-a mers pe același drum, cu ani în urmă.
A ieșit dintre case pe drumul de câmp, care-l duce la casa părintească, vechiul drum, atât de bine știut de el. A zărit pădurea.
'Câtă liniște!'
Ce ciudată e viața. Când era mai tânăr, a urât atât de mult aceste locuri. Pădurea îi părea doar un loc sălbatic, satul- sumbru iar oamenii din sat înapoiați și lipsiți de orice cultură. Abia aștepta să poată pleca de acolo. Părinții l-au ținut cât au putut dar într-o zi s-a hotărât Matei și a plecat și el în Europa la fel ca atâția români care au părăsit țara, fiecare făcându-și o listă lungă cu neajunsuri și nemulțumiri, și poate pe bună dreptate. Mai avea și o soră, dar aceasta s-a mutat la Cluj-Napoca, după căsătorie și nu a dorit să-l mai vadă. Nu l-a putut ierta pentru că nu a venit să-și vadă părinții înainte de a muri. Mai întâi tatăl, apoi la câteva luni, s-a stins și mama lui. Inima ei n-a mai rezistat. Iar Matei nu a reușit să vină, avea și el problemele lui departe de țară dar acum nu mai avea importanță. Nu mai putea schimba nimic.
Se apropia mereu de casa valea unde era casa părintească și jalea îl cuprindea tot mai mult. Margaretele și florile de câmo au dispărut. Pământul a fost transformat aproape tot în teren arabil. Pe ici și colo au apărut case, mici ferme cu mașini specializate. Totul s-a schimbat. Simțea un dor să vorbească cu sătenii, să asculte poveștile femeilor despre ce s-a mai întâmplat în sat. Îi era dor de părinți. Îi veneau în minte zilele de sapă, ce mult le-a urât și ce dor îi era de ele. Îi era dor s-asculte poveștile tatălui său, de pe vremea războiului, de pe vremea când bunicul lui Matei era plecat în război. Îi era dor de mama lui, de bunătatea ochilor ei.
A zărit casa. Inima-i bătea tot mai tare. Lacrimi au început să-i curgă pe obraji. Casa era la fel dar locuiau alți oameni acolo. S-a dus direct la morminte.
A rămas o vreme, plângând în tăcere, în fața celor două morminte. Să le vorbească? Să le ceară iertare? Ce putea să le mai spună? A început să smulgă buruienile de pe morminte, ar fi vrut să-i mai atingă odată, să le poată explica ce s-a întâmplat, poate-i vor înțelege jalea și durerea din suflet.
A stat acolo multă vreme. Într-un târziu, a strâns în mână un pumn de pământ pe care, vântul l-a dus spre cele două morminte...
Era timpul să plece.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Un semn în treacăt ți-am lăsat,
De la Răscruci la Frata,
Acolo "dorm" străbunii mei
Iar lângă ei și... Tata.

Pământul ne chiamă... Monica
Corneliu
 
Postat de catre corneliu zegrean la data de 2008-05-22 21:44:16
         
 
  Aș adăuga:

"S-a oprit la primul bar să servească o cafea și între timp avea să decidă dacă va aștepta autobuzul sau nu, pentru a ajunge pe valea unde era casa părintească.
Muzica din bar l-a obosit destul cât a stat la bar...".
Ultima propoziție deranjează.
Apoi:
"'Cu ani în urmă, visam și eu ca tot țăranul din acest sat, ca acest loc să se schimbe, să se modernizeze... iar acum, baruri peste tot... revistele de modă au ajuns și aici. Totul este schimbat! Ce atmosferă ciudată!'" și "- Câtă liniște!"
Înțeleg că Matei vorbește cu el însuși în ambele situații. Nu se cădea să așterni în forme diferite. Nu-nțeleg de ce dialog!
Eu m-am ferit să comentez textele tale anterioare; a făcut-o domnul Bordaș la modul obiectiv.

Ca doi amici și oameni care comunicăm des și pe alte căi, mi se pare cinstit și necesar, Monica, să te oprești asupra acestor remarci.

Cu prietenie,
Cristi


 
Postat de catre Cristi Iordache la data de 2008-05-22 10:11:48
         
 
  Iarasi timpurile verbelor. Doar un exemplu:

Mai avea și o soră, dar aceasta s-a mutat la Cluj-Napoca, după căsătorie și nu dorește să-i vorbească lui Matei

Apoi, trimiteri geografice care nu au ce cauta intr-un text literar de factura celui postat:

Comuna Frata este așezată în partea de est a județului Cluj, în Câmpia Sărmașului, pe Valea Morii, la aproximativ cincizeci de kilometri de Cluj-Napoca.

Suna a pagina de manual de geografie. La fel:

Pe ici și colo au apărut case, mici ferme cu mașini specializate.

Masinile alea specializate alunga orice fior liric.

Apoi, repetarea obsesiva dauneaza si ea, devine suparatoare:

S-a dus direct la morminte.
A rămas o vreme, plângând în tăcere, în fața celor două morminte. Să le vorbească? Să le ceară iertare? Ce putea să le mai spună? A început să smulgă buruienile de pe morminte,


de trei ori morminte in doar patru randuri de text. E prea mult.

Textul este inegal, astfel incat emotia pe care ar trebui sa o transmita se dilueaza, se risipeste, se pierde printre fraze mult prea prozaice.



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-05-22 08:54:45
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE