FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
decembrie 2007
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


decembrie 2007

RK decembrie 2007





*


Dan Florică:

În rol de Moș Crăciun, Dan Florică și-a golit sacul de comentarii sub pomul nostru, căci iată ce ne spune în misiva însoțitoare:

„As dori să îl considerați un fel de cadou de sărbători oferit atât fericiților câștigători cât și tuturor celorlalți participanți la concurs care urmăresc cu interes și plăcere aprecierile mele dezinteresate, făcute din spirit de solidaritate literară de grup. Vă asigur că va mai urma ceva atunci când va fi gata, de dorit cât mai rapid pentru a nu mă învălui alte obligații. Alătur acestor spuse tuturor urarea de La Mulți Ani cu Sănătate, Fericire și de Toate!”

*

Acum, la sfârșit de an, patru sunt poemele haiku care au acumulat cele mai multe puncte (între 12 și 15), la tema atât de generoasă a «bradului de Crăciun». Fericiții câștigători sunt : Henriette Berge, Ivășcan Horia, Dan Norea și Tincuța Horonceanu Bernevic. Cu puțin noroc și alte 8 poeme (1, 5, 7, 8, 16, 21, 26, 28), puteau permite urcarea acolo sus pe podium, valoarea multora fiind foarte apropiată, semn bun pentru un concurs care se respectă. Nici sclipirile de talent formidabile nu lipsesc și ele se pot identifica în poemele : 1 , 5, 25, 26. De astă dată concurenții experimentați nu au obținut sufragiile necesare pentru a urca pe scena site-ului. Sper să nu se simtă nedreptățiți și după alte eșecuri nemeritate să bată în retragere. Premejdia ca veteranii să câștige totul a trecut, a apărut în schimb primejdia de a nu câștiga nimic. Dar lucrurile neplăcute și nedorite, periculoase, cu atenție sporită din partea tuturor se pot corecta în viitorul apropiat.

1.Cu poemul : S-aud colinde - / lângă pomul de Crăciun / bunica tristă, poeta Henriette Berge, a obținut 15 puncte și singurul premiu I. Departajarea de premiul al II-lea este de numai 2 puncte. Nu este primul său premiu, din câte îmi amintesc, dovadă că acumulările anterioare dau în continuare roade meritorii. Poemul surprinde o situație inedită (contrastantă), în preajma bradului de sărbători, când în anumite case, bătrânii nu mai au nici măcar bucuria pe care o pot inspira colindele noastre tradiționale, ce vin din adâncuri de istorie cunoscută, sau chiar nebănuit de necunoscută, pentru mulți dintre noi. Apatia vârstnicului, reliefând multe neputințe și temeri, la început în fața porției de mâncare, o vedem in exemplul de față extinsă asupra unui moment ce ar trebui să fie plin de bucurie și nu de tristețe iremediabilă. Surprindem un substantiv la plural, sub forma colinde urmat de altele două la singular: pomul și bunica. Pe de altă parte, colindele (dar și bradul) le putem lega de un nou început, ciclu al tradiției locale, pe când bunica cu problemele ei, cu neliniștile ei, cu starea ei, anunță un sfârșit nedorit. dar totuși un sfârșit. La fel de pământesc. De astă dată nota de negativitate din final, ce dă savoare specific niponă haiku-ului în cauză, succede unei stări generale de euforie, determinată de splendorile specifice sarbătorilor de iarnă românești. Valoarea estetică pregnantă este de sabi.

2.Poemul colegului nostru Ivășcan Horia, sub forma: Luminițe-n pom / micuțul meu clipește / imitându-l, este pe de-a dreptul neașteptat în acest moment. El este un haiku modern (demn de premiul al II-lea) și deja este o aplicare a teoriei haiku-ului prezentată pe site-ul nostru de către Eduard Weiss. El te determină, după ce îl aprofundezi, să pronunți cu uimire acel “aha” prin care recunoști că poemul are calități remarcabile, grație celui care l-a scris, și că înțelegi pe deplin subtilitățile acestuia. Până la jumătate poemul (Luminițe-n pom - /, micuțul meu), e destul de obișnuit, după aceea însă prin continuarea: clipește / imitându-le, devine covârșitor de frumos, surprinzându-ne brusc prin ingeniozitatea observației autorului. Poemul debutează cu un plural, luminițe, ce dă măreție și splendoare unui singular, pom, nu oricare însă, cel de Crăciun, cu revers la fel de pozitiv pe plan uman, chiar dacă e vorba de un micuț, chiar la nivelul trăitor al unei puținătăți de timp, comunicată vizual în primul rând, prin reproducerea lor (în simultaneitate , nu in contrarietate), prin cea mai întâlnită manifestare umană, imitația. Numai că imitația aceasta, am putea zice ieșită din comun, este neașteptată la o vârstă fragedă. Valoarea estetică ar putea fi karumi, hosomi... dar ceva mă indeamnă să cred ca este vorba de shiori (simpatie). Poemul în cauză nu conține așteptata și dorita negativitate, el conține mult râvnita stare de satori, de iluminare. Ea este vestită de verbul “imitându-le” pe care copilul îl transmite instinctiv tatălui său care îl prinde din zbor, cu nebănuitele sale calități literare.

3.Poetul Dan Norea mai proaspăt în aparițiile pe site, aduce în concursul lunii decembrie un haiku interesant sub forma: Pomul de Crăciun - / așteptând darurile / copil adormit. Posibil să se fi întâmplat cu noi toți, în copilărie, o astfel de neîntâmplare. Și nu știu cum se face că eu adormeam mereu înainte de sosirea Moșului cu darurile sale neprețuite. De unde să bănuim noi că Moșul aștepta mereu să tot adormim... Un plural – darurile – se află între două singulare firești: pomul care se lasă împodobit cu ele și copilul care le tot râvnește, cu toată naivitatea și bucuria lui. Poemul se face remarcat și prin două verbe (unul în gerunziu și altul în participiu, care cred ca nu îl împovărează). Atmosferă de sabi, trădată de acel participiu în care se află copilul din poem. Patina timpului îmbracă forma pomului de Crăciun, care însă nu anunță ruină și dezolare, ci împlinire și bucurie.

4.Ultimul poem premiat, pe pozitia a III-a aparține unui nume nou intrat în concurs: Tincuța Horonceanu Bernevic, care pare la prima vedere să ne fi trimis un poem insignifiant, dar nu este așa: Pomul de Crăciun - / colindă la fereastră / șoapte de înger. Intre trei substantive la singular (pomul, colinda, înger), un al patrulea la plural (șoapte). Prezentă patina timpului, atât în primul vers, cât și în al doilea. Nu același lucru putem spune despre îngerii (cu valoare de eternitate), din versul trei . Deși nu se știe... Rostul lor însă este altul, acela de a suprapune, contrapune lumii noastre în sărbătoare lumea divină, chiar dacă numai sub formă de șoapte ale îngerilor, auzibile doar pentru unii dintre noi, deosebit de înzestrați spiritual.

Poemele cu numarul 5 și 21 aparținînd poeților Vasile Moldovan și Vali Iancu din cadrul SRH București și au apărut pe nivelul de apreciere IV și respectiv IX. Punctele obținute, 11 și respectiv 6, deși poemele au nivel valoric egal cu al laureaților, nu au permis atingerea satisfacției de câștigător. Cel de pe locul IV era foarte aproape de poziția de succes, dar cel de pe locul IX, obținând doar 6 puncte, a fost coborât mult în ierarhia valorică reală.

Am să vi le prezint:

5. Seara de Ajun - / o lună de tinichea / luminând bradul. Puterea acestui poem este concentrată în versurile 2 și 3. Luna de tinichea, ca expresie literară este aș putea spune, complet inedită. Ea dă negativitatea de care are nevoie poemul și conține totodată un contrast între ceea ce este de fapt luna de pe cer (altfel am avea parte de o metafora ce nu și-ar găsi locul aici) și ceea ce este în fapt imitația ei (o jucărie), prezentă în brad (confecționată dintr-o tinichea bine lustruită, capabilă să dea măcar iluzia că este luminoasă). Substantivele utilizate sunt toate la singular, două dintre ele, extremele, sunt două efemerități, cel de-al treilea reprezentând luna, ține de eternitate. Adevărata lună la care ne gândim cu toții, dă putere copiei ei atârnate în brad, cu ceva meșteșug uman , să lumineze bradul din seara de Ajun. Luna aceasta de tinichea cu toată capacitatea ei sugerată de a lumina bradul (numai) nu poate ascunde o negativitate sporită provocată de prea simplitatea bradului de Crăciun. Și totuși, cu toată această lipsă de bogăție sărbătorească, autorul sugereaă atmosfera unei seri de Ajun plăcute, mulțumitoare pentru un suflet care de unde nu este nici nu cere. Poemul e construit pe modelul clasic de 5- 7 -5 silabe. Răspunde la intrebarile: Cine? Unde ? Când? Atmosfera este de wabi/sabi. Patina timpului, amprenta lui specifică e reliefată de cuvântul ce ne pare curios în acest context, acela de tinichea. Pare simplu acest haiku însă necesită mână de maestru.

6. Ce noapte lungă / A rămas de veghe / Bradul de Crăciun, gândește autoarea în poemul său în locul copilului care îl așteaptă pe Moș Crăciunul ce nu se arată cu nici un chip. Nopțile de iarnă la solstițiu sunt foarte lungi, cele mai lungi... Însă atunci când aștepți ceva ce nu mai apare cu nici un chip, ți se par nemărginit de lungi. Așa se face că micuții neastâmpărați, îndreptățiți să aștepte marea bucurie din noaptea de Ajun, fiind peste puterile lor, adorm, și în cele din urmă bradul pe care îl însuflețim cu gândurile noastre rămâne să aștepte singur pe nemaipomenitul MOȘ ce vine și din adâncurile de timp și spațiu românesc. Negativitatea poemului se face simțită prin mijlocirea adjectivului lungă, ce o amplifică suplimentar, în contextul creat. Veghea bradului nu este nici ea una obișnuită și capătă și ea negativitate de moment. Deși bradul de Crăciun imprumută însușiri umane, starea lui rămâne aceeași, în realitate el face tot ceea ce noi știm bine, în continuare. Însușirea pe care i-o atribuim vine doar să-l înfrumusețeze, nu să-l facă apt de ceva uman. Poemul are 16 silabe ( 5 – 6 – 5 ) și nu-i nici o problemă, el tot pe filiera clasică se înfățișează. Răspunde la întrebările fundamentale într-o atmosferă de wabi/sabi. Acel a rămas de veghe are darul să dea o anumită nuanță patinei timpului din seara aceea...

Sclipirile formidabile de care pomeneamn la începutul acestui comentariu de final de lună și de an literar dedicat haiku-ului autohton sunt suprinse în poemele : 1, 5 , 25 și 26. Două dintre ele se află printre cele comentate deja. Au rămas două: 1 și 26. S-o luam în ordine crescătoare:

7. Țurțuri de gheață / la geam, colorând în alb / bradul de Crăciun. Poemul aparține Monicăi Trif. Haiku-ul de față izbește pe oricine îl citește cu atenție cu acel colorând în alb bradul de Crăciun. Țurțurii de gheață aduc un prim val de negativitate și singurul în spațiul literar al poemului. Deși ei se află la locul lor predestinat (la streașina din fața geamului prin care se vede bradul...), în lipsa zăpezii închipuite de pe purtătorul de daruri și frumuseți, ei țurțurii îi dăruiesc, din întâmplare, albul podoabei atât de necesare la locul și momentul potrivit. Conține 17 silabe perfect amplasate în spațiul poemului, răspunde la întrebările de rigoare. E rodul iluminat al unui rarisim spirit de observație ce poate sesiza insesizabilul. Pe un fundal de atmosreră de wabi/sabi se înalță o construcție literară în manieră karumi.

8. Ultimul haiku de care mă voi ocupa aparține unei proaspete cunoștințe a noastre poetul Soriu Nakata, căruia i-am remarcat un poem extrem de frumos și luna trecută. Poemul său: Răcoare în zori - / oglinda se tulbură / de o suflare. Nimic despre brad dar nu e cazul să ne îngrijorăm. Răcoarea însă pe care o reliefează autorul e neîndoios prezentă în vecinătatea bradului și de care nu pomenește nimic. Poemul evocă o atmosferă de Crăciun proprie autorului, având în minte un kigo de sezon. Ne oferă foarte puțină informație, trimițându-ne acolo unde nu ne așteptăm, fără să pomenească nimic de frumusețea pe care o are în fața ochilor, în oglindă. Importantă este, desigur, această răcoare care proiectează ceva greu de definit intr-o oglindă din preajmă, oglinda în care consider că se reflectă un brad de Crăciun pe care suflarea sa proiectează o podoabă de sezon – nea, chiciură - suplimentară. Poemul a primit 8 puncte semn că a fost remarcat de către partenerii de concurs. Negativitatea o regăsim îmbrăcâand forma: răcoare, ca substantiv dar și sub forma expresiei se tulbură, ca verb. Tulburarea oglinzii se petrece într-un mod inedit având ca subiect vector, propria suflare. Personificarea are aici un rol benefic și edificator de imagine cunoscută, plasată într-un moment de îmbogățire spirituală. Și acest poem îl percep ca pe un rezultat al unui moment satori. Haiku perfect clasic, întrebări cu răspuns promt : Cine? Când? Ce?.

La mulți Ani , tuturor,

Florică Dan



Șerban Codrin:

Concursul nostru este unul în care participanții, prin faptul că supun aprecierii celorlalți poemele lor, își formează gustul și pentru a crea poeme mai autentice, dar și pentru a recunoaște valoarea acolo unde ea este prezentă. Alături de faptul că modul lor de apreciere e ghidat de poemele valoroase care se impun prin clasarea lor în primele locuri, comentarii avizate îl orientează și către către acele poeme mai subtile care deocamdată îi scapă.

Șerban Codrin este unul din cei care și-a asumat sarcina de a recupera valorile trecute cu vederea și a ne deschide ochiul spiritului încă adormit. Îi mulțumim pentru contribuția sa și ne-am bucura ca ea să rămînă în continuare la fel de vigilentă și de prețioasă.

*

Tocmai pentru că sunt încărcate de virtuți zen (detașare, stare de meditație, interioritate, autenticitate, acceptare și am putea continua), unele poeme pot trece neobservate, ba chiar pot fi abandonate (altă virtute!). Există creații cu valori evidente, ba chiar de suprafață, prin urmare foarte strălucitoare, de-ți vine să închizi ochii și să te ferești de forța sugestiei, deci nu este nimic condamnabil în asta, dar apar și unele de-a dreptul paradoxale, pe care le ignori și uiți de ele, dar ele rămîn acolo, sunt evidente și își așteaptă descoperitorul, ca o piramidă îngropată.

Iată un astfel de poem neobservabil, dar cu atât mai expresiv:

Într-un singur brad
milioane de becuri -
un poem ratat

(Petruț Pârvescu)

Jurații n-au observat pădurea din cauza copacilor. Acest poem este memorabil prin multe calități deloc la îndemâna oricărui creator. Se sesizează o pendulare între unul și infinit, cenușiul extraordinar al primului vers se așează în antiteză cu strălucirea inutilă a versului al doilea, în așa fel încât rezultatul este nul, un gol complet. Întreb retoric, așadar fără nici o virtute, câți dintre poeții români sunt capabili de o astfel de profunzime a gândirii zen? Nu vreau să spun că poemul ar fi nu știu cum, pentru că este prin evidența ascunsă, dar ar trebui să ne pună pe gânduri pe toti poeții, pe toți comentatorii, pe toți antologatorii.

După memorabilul poem respins și apoi descoperit al lui Eduard Țară, iată un al doilea caz, zic eu, notoriu și care ar trebui sa ne pună nu pe gânduri, ci pe studiul filozofiei zen buddhiste, ceea ce autorul menționat a facut-o și rezultatul se vede, o capcană în care s-a căzut cu dezinvoltură. Voi reține poemul lui Petruț Pârvescu nu pentru ca știu că a mai fost capabil de altele memorabile, ci pentru că o creație este autentică nu prin contururi de suprafață, ci prin mari adâncimi. De la început m-a frapat aceasta bijuterie și nu se putea să aibe o altă soartă mai bună decât să fie ignorată. Fiindcă veni vorba și se discută mult, textul se află cam pe muchia cuțitului, între haiku și senryu (ultimul vers este specific de senryu), de aici poate o scuzabilă nehotărâre în apreciere, dar nu-i nimic, a trecut și concursul acesta, să fie laudați câștigătorii, pentru că o merită.




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE