FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Viceversa
Text postat de Adrian A. Agheorghesei
Lunea abia făcuse ochi. Și, ca de fiecare dată, de sub pleoapele ei, parcă tot Iașiul inundase Podu Roș închegându-se în acei treizeci de metri pătrați din fața stației de autobuz. Metastaza lui ianuarie, eterna oră fixă și euforia secundarului îl calcă lesne în picioare pe Aristotel cu tot cu etica lui și, implicit, îmi liniștește și mie orice pornire sau deprindere civică. Inferența-i simpl㠖ori calc pe oase ,fără discernământ, ba chiar cu nesimțire, ori deger cu simțire și nu mai ajung nici să mă iscălesc pe foaia de prezență a seminarului constipat în antipatia profesorului.
Cu prețul încasării unui ultim cot perfect plasat în splină, prind și-n dimineața asta un loc pe buza ultimei trepte a unui 28 deșelat. Ușile se închid mulându-și grațios profilurile cauciucate pe spatele meu iar vocea feminin robotizată din difuzoare, enervant de calm, anunță: „urmează stația Sala Sporturilor!”... unde, bineînțeles, nu coboară nimeni. Deci, nu urcă nimeni.

„Hotel Moldova!”. De data asta, vocea-mi pare impertinentă. De parcă n-aș sti. „Acu-i momentu’”, îmi zic. Aici se întâmplă cel mai pronunțat schimb de călători. Hora înaintează circular printre sfinți si dumnezei, arhangheli și cristelnițe, organe și destinații mamare. Eu, ca un veritabil motan, îmi unduiesc toate extremitățile și, în sensul invers giratoriu al horei, reușesc să ajung din gura ușii în fundu’ autobuzului. Primesc cu îngăduință gentila bară metalică sub coaste și-mi proptesc ochii, platonic, în doi centimetri de geam liber. „Urmează stația Hotel Europa!”
”Nu zău!”

Apelând cu disperare la toată voința, reușesc să-mi dezmorțesc capul înclinându-l în stânga. E cert, a fost doar o nevoie fizică deoarece priveliștea de-acu’ e mult inferioară bucăților de clădiri alergând dinaintea peticului de geam. În raza privirii mele sărace, sprijiniă de compostor, o bătrână cu părul vâlvoi și baticul în mână. Pesemne i-o fi fost smuls de îmbulzeală. Îsi trece lent mâna peste obraz. Și din nou. Oftează... a ușurare parcă. În dreapta, lipit cu pieptul de umărul băbuței, un tinerel cu privirea fugară, vicleană, închis la ten, mestecând gumă cu gura deschisă. Dacă la ora aia aș fi avut încă vreun strop de civic în mine, l-aș fi numit rom. Așa...
Privind în ansamblu singurul tablou pe care-l puteam vedea, mă încolțea o idee. Parcă erau victima și călăul într-un film prost, regizat, firește, de-unu de pe la hollywood. Judecând după faptul că...
„Urmează stația Bucegi!”
Și s-a dus dracu’ raționamentul meu.

Între Bucegi și Spital Sfântu' Spiridon am încercat să urmăresc fără să fiu turnat cum se desfășoară chestia asta despre care tot auzisem, dar al cărei martor nu fusesem niciodată. Mă prinsesem de fază atunci când am surprins, într-un mod norocos, și portofelul și uitătura complet dezinteresată a călăului. Apoi mi-a fost ușor să-i descopăr trăsăturile, gesturile și postura ce dezveleau o experiență accentuată în domeniu. Ultima întrebare careia nu-i perforasem învelișul era „când”. Mă rog, penultima. Ultima era „cum”. Când vocea anunță, de data asta mai melodios, „Urmează stația Piața Independenței” astfel dându-mi seama că autobuzul se va goli considerabil, am știut că voi afla curând. Și am știut că nu voi interveni. Îmi lăsasem spiritul etic la îmbarcare.

„Piața independenței!”.
Totul a decurs mult mai simplu decât m-aș fi așteptat. Fiind sub influența amintirilor cinematografice, m-am așteptat la un întreg ritual ingenios. Dar nu a fost așa. O bruscă împiedicare, o aterizare în pieptul victimei, un „scuze, mamaie!” pițăgăiat... și portofelul își pierdu respectul aflându-și noul stăpân.

Mă uitam evaziv la biata ființă mai sărăcă c-un portofel. Nicio tresărire. Nici o bănuială. Doar un oftat și-o destindere a mușchilor feței după ce autobuzul se mai aerisi. Brusc, eram vesel. Nici vocea care anunța „Universitatea” nu-mi perturbă această stare. Am coborât aruncând o ultimă privire victimei și, ajuns pe trotuar, am dat drumul rafalei chinuitoare de râs. Pe retină îmi persista incă imaginea bătrânei sustrăgând portofelul tânărului, infofolindu-l în batic și coborând ca o umbră din autobuz. Fața tânărului mestecând gumă și făcând baloane impasibil nu e nici ea de lepădat. O întreagă generație de pensionari tocmai fusese răzbunată. Deci nu-mi făceam prea multe mustrări de conștiință.


feb. 16
2008
Iași






Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  :)))))))


...Am avut aceeași reținere, dar mi-a bănuit inteligența super dezvoltată că vei face același lucru și totuși am scris cumoul că altfel rămâneam ambii amanândoi împreună laolaltă în stend bay comentaricesc.


 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-02-17 21:57:23
         
 
  :)))Tocmai radeam si eu cand am vazut, dar m-am abtinut sa raspund, ca iar ne simultaneineam:))) De, moldoveni...:)))  
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-02-17 21:54:35
         
 
  ...:)). Tocmai ne citeam simultan. Cred. Mulțumesc! Toate bune și ție!


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-02-17 21:53:04
         
 
  Da, Adriane, bine dozate, toate! Aprecieri din targul Iesilor :)  
Postat de catre Carmen Anghelina la data de 2008-02-17 21:51:08
         
 
  Gina,

...Mulțumesc de revenirea-ți detaliată. Încă o ăsteptam. Un gând bun de la Iași.


A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-02-17 15:25:04
         
 
  intr-un spatiu inchis si intr-o aglomeratie care indispune individul si-l tine dependent doar de ideea de evadare ai reusit atat de bine sa invalidezi toate aceste inconveniente demonstrand detaliat ca 'intre statii' se traieste nu doar asteapta...unii fac chiar si 'profit' din costul unui bilet de autobuz...un text scris bine si inchegat - umor atat cat necesar...regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-02-17 15:18:55
         
 
  ...Gina, Veronica, Tea, vă mulțumesc pentru trecere și comentarii!

A.A.A
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-02-17 14:56:06
         
 
  Ce proza, AAA!

N-am prea citit in ultima vreme o proza scurta atat de abil manuita....

Personajele tale exista, atmosfera miscarii lor are consistenta aproape tactila, constructia de ansamblu solida- dirijata de o mana care stie ce face, iar finalul-care in literarura noastra sufera , se pare de pierderea suflului- este perfect.

Aprecieri ,
Calvar*
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2008-02-16 18:42:44
         
 
  AAA,
Mi-a placut foarte mult textul, creaza o tensiune care creste gradat rezolvandu-se intr-un final de buna calitate. Asta da, proza!
Iata ca nu numai la poezii esti talentat, ci si la proza!
Vot cu un deosebit respect!!!
Vero
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-02-16 16:09:44
         
 
  Calcând peste oase ,
Motivat din fire ,
Gesturi oneroase
Digeri cu simtire.
CiuLin
 
Postat de catre Mitica Ion la data de 2008-02-16 08:49:30
         
 
  mi-a placut teribil...iti spun maine de ce...ori azi...in fine

regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-02-16 04:49:14
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE