FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT
...
Text postat de Valentin Varan

Așa de mândru eram de toporul meu,că nu era nimeni mai fericit ca mine...
L-am primit cadou de la tatăl meu,un tip sever, nu chiar taciturn, căruia însă
greu îi smulgeai un zâmbet sau un cuvânt de laudă, chiar dacă îl meritai. Pentru mine gestul lui avea o însemnătate și mai mare, pentru că era primul lui gest de încredere pe care mi-l acorda, primul gest prin care îmi dovedea că ma considera responsabil.
Toporul nu e tocmai o jucărie pe care să o faci cadou unuia pe care-l
consideri încă un copil...așa am judecat eu în momentul în care,de ziua mea, am primit de la el,un cort, un rucksac, un echipament de camping complet, ce-mai...
Vedeta trusoului meu însă, era de departe toporul mic, numai bun de purtat la brâu, așa cum doar indienii …ințelegeți ?..
Dacă tot am fost utilat cu tot ce era necesar unei aventuri în aer liber și am primit permisiunea să o și aplic, mi-am facut planul toată săptămâna cu prietenii să tragem o partidă de pescuit, dar nu una așa, să ne aflăm în treabă. Urma să ne pregătim de o partidă de pescuit pe Cheile-Nerei, ținta fiind Lacul Dracului...
Bagajele fiecăruia cântăreau cam cât propria greutate. Eram totuși plecați pe
o săptămână. Fiecare am redus din lucrurile pe care le-am considerat indispensabile și tot a rămas de cărat un munte în spate pentru fiecare din noi. Cel desemnat să conducă expediția am fost bineînțeles eu,.că oricum,eram singurul care mai fusesem pe Chei...
De la Reșița,trenul plin de nostalgiile trecutului,cu vagoane în care se filmau odata filme cu Birlic,ne-a depus pe un peron pustiu de gară într-un oraș cu alte nostalgii-Oravița.
În orașul ăsta dacă ajungeai înainte de ''90 și coborai pe peron,te și luau grănicerii în primire cu "SCOPUL ȘI DURATA VIZITEI".Mi-aș fi dorit în momentele alea să mă fi așteptat pe peronul gării ORICINE, chiar poliția de frontieră, numai să văd pe cineva, pentru că gara, bufetul gării (închis) neschimbat de ani de zile, erau pustii...ciudat de pustii... Nici un taxi,nici o persoană pe care s-o întrebi de buna-ziua...nimeni...Și până la Cărbunari mai aveam ceva drum,dar cu ce să-l facem?
Un șofer de tractor trimis de providență să ne scoată din impas, ne-a aruncat în remorca lui plină de știuleți și ne-a micșorat distanța până la destinație,(satul Cărbunari) ducându-ne până la Sasca…
Tineri și în putere, ne-am hotărât să urcăm până în Cărbunari pe jos, dar ne-a agățat pe drum o mașină cu navetiști minieri care , știe Dumnezeu, ce mai învârteau în minele pe care eu nu le-am vazut niciodată împrejurul Cărbunariului, dar le bănuiam prezența, parcă tăinuită cu o grijă suspectă și demnă de o cauză mai bună…
Ajunși în sat, am purces la drum, era cam târziu, și nu voiam să coborâm spre Lac pe întuneric, pentru că traseul, deși nu de o dificultate specială, era foarte întortochiat, și-l puteai rata…
Din nou providența ne-a zâmbit, în momentul în care, nici nu ne-am așezat bine pe drumul forestier și am luat-o bărbătește la pas, că ne-a ajuns un localnic cu o căruță goală, plecat dupa lemne, nu știu-unde…
Ne-a dus și pe noi și bagajele noastre cei 5-6 km cât erau până la intersecția cu traseul spre Lac, așa că, să coborâm până la Nera, a fost un adevarat galop de sănătate, cum zic ăștia în fotbal, când zic că au avut un meci ușor, fără miză…
Localnicul m-a cam băgat în sperieți însă în ceea ce privește lacul… Mi-a analizat din priviri sculele de pescuit, și cu o voce scazută, să nu ne audă și prietenii din spate, m-a iscodit:
- Ai de gând să dai și în lac?
- Pentru asta am plecat de-acasă…matale ce zici?...s-a mai prins ceva de anu trecut de când n-am mai fost pe-aici?
- Apoi…de când cu pacostea aia din primavară, nu s-o mai încumetat nima să mai dea în lac…
- S-o fi înecat careva în lac?...întreb cu voce scazută și eu, intrând în atmosfera de taină a dialogului pe care-o inițiase moșul…
- Ba!...da de zâs nu-ți mai zâc nica, o să mă crezi bolund cu capu…poate-s numai vorbe, și io nu vreau sa vă strâc ziua cu balivernele altora…că nu eu am zâs că s-o întâmplat ceva acolo…am auzât și eu…Da, uite că aici ne despărțâm…o luați pântră ăia doi lilieci…
- Știu, tataie…sunt vechi pe traseul ăsta…mare mulțămire…
Băi Dorine, dă și tu jumatea aia de răchie omului, că ne-a scutit atâta de cărat bagajele…și oricum, numai de băut n-o sa avem noi nevoie…
Dorin s-a conformat, protestând în barbă, deși era mai mare ca mine cu vre-o trei ani, aveam o oarecare autoritate asupra lui, el fiind novicele trupei…nu mai călcase un traseu montan în viața lui...
Jos in vale, corturile au fost prima grijă, după care, lemnele de foc…se apropia seara,și nu e cel mai recomandat lucru, să te prindă noaptea umblând după lemne de nebun, pe întuneric…
Statutul meu de călăuză însă, îmi dădea privilegiul să-i las pe ei sa vadă de toate corvezile astea, așa că mi-am instalat un băț de muscărit, și sub pretextul unei eventuale capturi de fript la cină, am plecat undind la vale…
Când m-am intors mai spre seară, cu trei păstrăvi pe care am putut sa-i pastrez, m-am abătut puțin spre lac, încă intrigat de povestea fără final pe care mi-o îndrugase moșul cu căruța…
Lacul Dracului…ce legendă menită să te bage in sperieți…menită să te țină departe de un loc atât de frumos…
Eu cred că a inventat-o un pescar șugubăț, ca să nu-i calce nimeni locul lui secret de pescuit…Cică un păstor își păștea caprele pe pajiștea de lângă lac, și la un moment dat i-a apărut în față tocmai dracul, și l-a provocat să-i frigă un pește fără ca peștele să se îndoaie. Păstorul a acceptat provocarea, cu condiția ca și dracul să-i frigă un cap de țap fără să rânjească țapul când e fript. Păstorul a reușit să frigă peștele drept, înfigând un băț prin el, pe când dracului nu i-a ieșit treaba cu capul de țap, și de ciudă s-a aruncat în lac…
Adevarul e că, păstrăvi așa de mari ca in ochiul acelala de apă, îghițit jumătate de o peșteră, jumătate înconjurat de pădure, nu produce nici o păstrăvărie din țară, cel puțin eu n-am văzut cu ochii mei exemplare mai mari în sălbăticie nicăieri. Așa că dacă aș fi fost localnic și acesta ar fi fost locul meu secret de prins pește, și eu aș fi inventat o poveste de groază despre locul acesta, aș fi făcut la fel ca să-mi protejez taina.
Cu toate că se arătau falnici și îndrazneti chiar și în miezul zilei la suprafața apei, păstrăv în lac nu se prea prindea, nu se putea lăuda multa lume cu vre-un pește cât de mic prins acolo. Nici eu nu am prins, cu toate insistențele și cu toate metodele și momelile care mi-au trecut prin minte…
În lumina difuză ce se mai strecura prin fagii din jurul lacului, apa căpăta o întunecime stranie, verdele ei limpede se iriza în mod ciudat, întunecandu-se parcă. Paradoxal, cu cât mă concentram mai tare să privesc spre fundul apei,cu atât îmi era mai greu să mă focalizez pe vre-un detaliu aflat pe fundul apei. Se știe că lacul nu are fund,cel puțin nu unul atins de cineva, nici expediția de scafandrii de acum câțiva ani nu a reușit să-și atingă scopul pentru care au venit. Ce-au mai râs cei câțiva localnici care le-au cărat echipamentul, când la vre-o 5 minute după ce s-au scufundat, au țâșnit afară și au luat-o la fugă prin pădure urlând…Însă nici unul din scafandrii nu a vrut să povestească mai târziu care a fost motivul spaimei lor…
Unul din localnici ar fi auzit la unul din ei ceva de genul : „să intre cine vrea printre monștrii aia”… dar despre ce monștrii era vorba, nimeni nu știe.
Mă dureau deja ochii, și din cauza ochelarilor polarizați pe care îi purtasem toată seara la pescuit, ochelari care mă ajutau să văd tocmai fundul apei, dar care nu-mi erau parcă de nici un folos acum, oricât m-aș fi concentrat.
Hotărât să revin a doua zi mai de dimineață, imediat după răsărit, am renunțat, mai ales că de peste Nera, râsetele celor lăsați în tabără mă avertizau că băieții erau mai veseli decât ar trebui să fie după o noapte de călătorit pe tren și drumul istovitor al zilei…
De ce mi-era frică nu am scăpat, băieții erau mangă…cel puțin așa mi s-a părut la prima vedere, dar spre stupoarea mea, nu era nici o sticlă de alcool prin jurul focului, deși nu cred că le-ar fi păsat și s-ar fi ascuns de mine…Eh…n-are importanță, m-am gândit . Dar sursa veseliei lor era mai gravă decât mi-am închipuit eu atunci, și dacă aș fi avut destulă experiență de viață, aș fi mirosit, la propriu, sursa veseliei lor. La apropierea mea au devenit brusc serioși, o stânjenitoare liniște s-a așternut, și numai peștii pe care i-am scos ca pe o salvare a momentului, au devenit brusc subiect de discuție. Curățați, puși la prăjit pe o piatră încinsă lângă foc, au constituit un supliment plin de savoare pe care l-am adăugat la cină, ca pe un adevărat desert.
Atunci ar fi trebuit sa spun NU!
Pompiliu a scos un pachet de țigări, a făcut rondul pe la toți, au luat și cei care nu fumau de fapt, și mi-a zis că dacă nici măcar de o țigare nu-s în stare, n-o să devin bărbat în ochii lor prea curând. Provocat în felul acesta, am luat-o și am aprins-o. Nici prin gând nu mi-ar fi trecut c㠓nemernicii” mei de prieteni aranjasera pachetul, și tutunul era „puțin” îmbunătățit cu „iarbă”.
De aici ni s-a tras…Ajunsesem să dansăm frenetic în jurul focului, stupizi și îngălați în mișcări de drogul care încet-încet iși făcea de cap cu trupurile și mințile noastre…
Când urletele noastre au ajuns de nesuportat chiar și pentru noi, Luna era de mult cu ochiul ei enorm holbat asupra capetelor noastre. De dincolo de simțurile mele adormite, instinctul m-a pus de m-am repezit la timp, am luat toporul, și am lovit cu sete, prima dată ricoșând din solzii fiarei, a doua oară, tocmai când fiara se apleca spre Relu, am reușit să îi împlânt toporul între omoplați, și cu un urlet nepământean, cu lama adânc înfiptă între oase, din două salturi s-a facut nevazută în direcția lacului…
Toți s-au uitat admirativ la mine, parcă aprobând gestul meu inspirat, apoi ca la un semn, s-a facut întuneric…cred că am leșinat „în cor”
Dimineața ne-a găsit întinși lângă focul ce mai fumega, cu soarele arzându-ne pe pleoapele strâns închise…În corturi nu ajunsese nimeni să doarmă, și nimeni nu știa de ce…
Dan, s-a trezit primul, s-a dus împleticit până lângă râu, s-a trântit lângă apă, și-a scufundat capul sub apă, l-a scos scuturându-l ca Beethoven, câinele acela din film și a început să urle…
Am sărit toți ca arși, gata de bătaie, dar…cu cine să ne batem?...Am urmat exemplul lui Dan, râzând, dar pe masură ce îmi reveneam din starea de mahmureală în care mă aflam, creștea în mine o ciudă pe ei, o ciudă pe care nu mi-o explicam, simțeam că ceva se întâmplase rău, și avea mare legatură cu ei, dar pur și simplu nu puteam să-mi aduc aminte…
În momentul în care Pompiliu m-a întrebat mai târziu dacă vreau o țigare la cafea, mi-am adus aminte…I-am intrebat dacă ei iși amintesc ceva din ce s-a întâmplat aseară, de atacul fiarei, și ei au râs ca tembelii iarăși,că cică ar fi normal să am halucinațiile alea la primul contact cu „iarba”. Mi-a sărit țandăra, le-am luat pachetul de țigări, l-am fărămițat în pumni, și l-am pus pe foc. S-au supărat și ei pe mine, mai să ne luăm la bătaie, reproșându-ne reciproc tot felul de nimicuri. Toți au încremenit însă, sângele le-a dispărut brusc din obraji, în momentul în care i-am întrebat:
-ȘTIE CINEVA UNDE MI-E TOPORUL?

28 dec. 07
Dedicată prietenului meu
Dorin B.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!