FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Tușeuri
Text postat de Andrei Ghejan
Inseparabila dezordine



Motto: 'toate bune și frumoase și la locul lor'

Sub o formă, sau alta, dezordinea este parte integrantă din viața fiecăruia. E puțin probabil să auzi pe cineva lăudându-se cu o matrice perfectă, pentru că, mi-aș permite să asociez ideea de structură cristalin㠖 alias ordine – cu aceea de matrice multicomponent.
Undeva, 'bilanțul' matriceal (intrări-ieșiri), suferind multiple transformări, nu numai cantitativ, cât și calitativ, capătă fenomenul delta, de neînchidere: verificarea propriului (ana)morfism. Mulți încearcă să păstreze pe cât posibil un delta minimal, urmărind cu acuratețe (chiar făcându-și un scop din asta) contabilizarea principalelor componente, ierarhizate după valorile proprii. De exemplu, cineva, având și fiind de o conformație să zicem sportivă, va pune mare preț pe performanța fizică, evaluându-și permanent și comparativ rezultatele, ducând o viață cât se poate de ordonată pur-fizic și monitorizată, în detrimentul poate unei socializări (defectuoase), sau cine știe cărui alt aspect ce va fi neglijat ulterior prin compensare: și-aici apare dezordinea, cu tot arsenalul aferent. Nu cred că se poate vorbi de o motivație a dezordinii, privită ca efect, ci mai degrabă aș vedea-o ca pe un fenomen intrinsec activității de orice fel și o deflagrație post-operatorie priorităților. Toată lumea fuge de dezordine, devine obsesivă. Maratonul, implicit, e mare consumator de resurse din cele mai felurite, afectând nu numai întregul sistem intim, dar chiar și sănătatea, fiind generator de: stress, griji și multe, multe alte dezechilibre inevitabile. Sunt unii care 'parează', să zicem, această avalanșă, abordând o 'nesimțire', de fapt o ignorare a zonelor devenite amorfe, eliminând la maximum presiunea impusă de dezordine, prin această supapă artificială creată special pentru a diminua impactul. Probabil, cu cât responsabilitățile celui în cauză sunt mai mari, cu atât mai naturale și mai dense devin și zonele rămase neacoperite (coloanele matriceale deranjate). Ar fi normal să avem rezerve mari în a ne pripi să judecăm pe unul, sau altul, privind prin această prismă, dând astfel dovadă de rezonabilitate, ceea ce ar configura și prezerva un mediu armonic, cât se poate de benefic pentru întreaga celulă cu indivizi în relații directe. Reducerea, sau chiar absenteismul reproșurilor, generatoare invariabil de suprapopulare de necristalin prin 'efectul-oglindă', sedimentar și expansiv, ar putea fi un bun început în diminuarea dezastrului iminent unei dezordini avansate. Cine greșește, de obicei știe asta, sau descoperă cât de curând reverberația boomerang. E suficient poate să te rezumi la a marca cauzalitatea – aviz repetării – într-un mod cât mai diplomat, mergând de la ipoteza că nimeni nu e scutit de greșeli: proprii, sau nu. Intuitiv, deformarea plastică (deteriorarea, sau chiar distrugerea) conexiunilor inter-relaționale, într-o astfel de situație, ar putea fi evitată, iar pagubele sensibil reduse.
Originea dezordinii este, cred eu, în natură. Prin contrast, aparenta ordine afișată, de suprafață, ascunde de cele mai multe ori, o altă dezordine, în opinia mea, cangrenată. Aș inventaria, mai bine-zis, aminti: frustrările, neîmplinirile, masca nefericirii, rutina cancerigenă, falsitatea, sau poate chiar plafonarea. Oricum ar fi, pe mine unul, ordinea expozată mă sperie. Mă duce cu gândul la invariabila îngrădire a libertății generate de un sistem conceput special să nu-ți dea nicio șansă la fericire, sau mai rău: absența oricărei pasiuni, platitudinea. Conformismul în acest caz e atât de acut, încât singurele satisfacții potențiale (cu tentă de reciprocitate) rămân doar cele legate de nevoile strict metabolice, iar egoismul, exclusivist, e la el acasă. Comparativ cu asta, automatismul ar fi chiar de preferat, rezumându-se doar rutina.
Se poate vorbi de o plăcere a dezordinii?
Nu cred că poate fi cineva căruia să-i placă dezordinea. Totuși, raportat la comoditatea oferită, prin simplificarea eventualelor ecuații inerente menținerii unui sistem potențial cât mai ordonat, mergând până la detalii, cu eforturile susținute (sau prea mari) depuse pentru arhivarea acestuia într-un spațiu devenit tot mai strâmt, ar putea deveni o opțiune de echilibru, exact atunci când teoretic, chiar tu nu ți-ai mai oferi vreo șansă.
Practic, din două rele, o alegi pe cea mai puțin rea. Deci, nu poate fi vorba decât cel mult de o destindere, balonul de oxigen, plămânul de oțel în urma unei infirmități severe.
Există, paradoxal, o 'entropie' a dezordinii?
În mod logic, da. Numai un autocontrol strict și planificat pe termen lung poate diminua persistența amplificării ei. Cumulativul se deduce din timpul tot mai limitat ordonării, rezervat tot mai frecvent necesităților devenite priorități. Unul din motivele principale pentru care, de exemplu, numărul divorțurilor va crește.
Există oare o estetică a dezordinii? Se poate vorbi de o dezordine studiată, sau parțial controlată? Nu știu de ce, dar parcă mi-ar veni să răspund, așa de paradă: DA! la ambele întrebări, de pe poziția celui ce încă încearcă să învețe să conviețuiască cu ea… fără pretenții, nonconformist.
Îmi vine în minte o imagine cât se poate de concludentă vis-a-vis de relația dezordine-intimitate:
- Iubito, mi-ai văzut cumva lentilele de contact?
- Nu pisoi! Cred că ți-au sărit când te-am plesnit.


Cea mai adevărată minciună



… ar putea fi când ești convins că ți-ai servit-o inconștient.
Nu ai nicio responsabilitate pentru efectele ei, pentru că, deși nu pare la prima vedere, gratuitatea gestului în sine ar putea fi purtător de cauzalitate, ori, în acest context, datele problemei se schimbă radical. Păi, stai să ne-nțelegem: subconștientul are discernământ?
O analiză sumară, de n-am altceva mai bun de făcut în noaptea asta, păstrează o tentă de condițional optativ, pentru că vremea definițiilor a trecut demult, când încă nuanțele pastelate erau la putere, iar strănutul conimetral de la praf putea fi pus inofensiv pe seama stărilor alergice (o altă minciună 'absolut nevinovată'), deci, să lăsăm deocamdată întrebarea fără răspuns.
Un exercițiu simplu de memorie din viața oricui, ne-ar arăta fără tăgadă că, deși poate ne străduim, plasa minciunii, cu sau fără discernământ (hai să-i spunem: reflex, sau mai bine instnctiv-reflex) în fața oricăror amenințări oricât de timide, are ochiurile destul de largi, având tendințe de auto-apărare în general, pentru că orice altă nuanță: interes, scop în sine, sau ce mai doriți dvs, ar exclude categoric lipsa premeditării și chiar spontaneitatea ei n-ar justifica eliminarea conștientizării din datele problemei.
Apare inevitabil întrebarea: se poate minți inconștient?
Pentru a putea răspunde, hai să ne imaginăm un proces.
Procurorul ar spune și ar susține categoric un NU hotărât, iar aici nu o să insistăm pentru că argumentele sunt zdrobitoare și le știm cu toții: de altfel, pe baza asta se bazează cam întreaga logică: 'true-false'. Să fie oare absolutizabilă?... chiar să nu existe nicio breșă în sistem? Cine ar îndrăzni vreodată să răstoarne de la guvernare, chiar și ipotetic, metoda reducerii la absurd?… și-aici intervine un avocat al apărării disperat:
'Să presupunem pentru un moment că un oarecare este un 'true-beliver' al unei minciuni care i-a fost servită obligatoriu (așa cum susține acuzarea) cu discernământ. Devine astfel involuntar purtător de minciună în cea mai nudă ipostază, o extincție de fals. Problema este însă că el nu o conștientizează, fiind convins de fapt exact de contrariul și anume de asumarea unui adevăr. Subconștientul, de obicei, acționează ca o imprimerie nepersonalizată (avem dreptul să-i oferim obiectivitatea și prezumția de nevinovăție) și deci înmagazinează o informație exact așa cum i-a fost oferită, fără niciun atribut logic, fără interpretări sau distorsionări și, atâta timp cât este 'nevirusat'- știți la ce mă refer: sănătos, nu face nimic altceva decât stochează, fiind un 'hard auxiliar'. Acesta, (și-aici trebuie să admitem funcția lui de bază: declanșarea condiționată, dar involuntară), acționează dintr-un impuls ne-aleatoriu cu pretenții iresponsabile de emitere al unor pseudo-comenzi protecționiste către conștientul-rațional (ce-și asumă responsabilitatea) în virtutea bazei de date pe care o posedă, permițând, dacă doriți, accesul la această memorie deloc inutilă, pe care însă de cele mai multe ori memoria de 'zi-cu-zi' tinde să o neglijeze, fiind un automatism foarte econom cu spațiile de stocare și dând prioritate, ca orice rațional care se respectă, informațiilor importante. În astfel de condiții, un amănunt, cât de mic, poate deveni o informație majoră vis-a-vis de efectul decizional spontan de cele mai multe ori. Fac o paranteză: în anumite țări arabe, de exemplu, o acțiune cu efecte catastrofale, chiar stârnită, să spunem, din gelozie motivată, poate fi absolvită de vină dacă se face demonstrația că a fost rodul unui impuls instinctiv și nepremeditat (deci iresponsabilă). Deși abuzivă, pentru că nu susțin nici conformitatea, nici justețea ei, o amintesc pentru simplul fapt că există și e încă acceptată pe ici, pe colo. Nu e cel mai potrivit exemplu, dar e primul care mi-a venit în minte… și l-am scris sub impulsul de moment :))'.
- Mă iubește… nu mă iubește… Mă iubește… nu mă iubește…
Na!… că iar mi s-au terminat petalele la cu soț!
O să mă apuc să culeg trifoi: acolo (ne)șansele sunt mai mici…


Banalul de consum


Trecem printr-o pasă proastă… asta e clar. Unde te uiți, vezi numai stereotipuri fumate, sau tot felul de fake-uri, care mai de care ambalate mai strident, frizând aproape ridicolul prin calitatea îndoielnică la concurență cu pretențiile ponderate (dar chiar și așa nejustificate) pentru ca totuși vânzarea să existe. Este o alternativă oferită sărăciei.
Credeți cumva în gratuități? Neee… n-ai să vezi așa ceva! Banalul de consum, sub orice formă ar fi el, poartă un nume la modă: discount. Târguiala, în caz că n-a fost eliminată de siktir, e doar o metodă de autosugestie de-a accepta prostia oferită prin ingurgitare la limita vomitivului. Poetic. Mai trist e că metodologia de livrare funcționează și are tendințe de generalizare până și acolo unde subconșientul încă mai funcționează, alertând potențialul consumator de o achiziție proastă. Scuza inerentă pe care ne-o oferim după, e deja șablon: 'n-am avut de-ales!' De inspirație nu poate fi vorba: piața, cu mici excepții, e cam aceeași. Găunosul este altul-tot-ăla prezentat diferit, sanchi-sortiment, să nu zici că n-ai avut de unde-alege. Penibil. Trebuie să recunosc, producătorii de subcalitate se străduiesc să imprime o conștiință a prestației (muncă n-aș numi-o), pentru simplul fapt că premeditarea banalității este oarecum impusă de sărăcie și motivată de subzistență atât pentru prestator, cât și pentru beneficiar. Larg consumul, media și ce mai doriți dvs., sunt doar victime nu chiar colaterale, având în vedere nivelul de obscurizare la care s-a ajuns.
Vestul e deja panicat, iar soluții imediate se pare că nu există, pentru simplul fapt că lumea începe să uite, încet dar sigur (după un program bine gândit de pseudo-sociologi, în lipsa alternativei) de existența adevăratei calități. Valorile, cu auspicii de rarități, dacă au tupeul să se arate oricât de timid, sunt marginalizate imediat, iar praful de pe ele nu
se-nghesuie să-l șteargă nimeni. Chiar dacă un 'nebun' ar cumpăra așa ceva, profitul e nesemnificativ comparativ cu cel generat de abundența de farafastâc obținut cu minimum de efort și 'pe bandă'. Sunt tot mai puțini cei ce-și bat capul cu valoarea intrinsecă, rezumându-se la estimări valorice comercial, vizând doar profitul imediat. Nici nu mai contează ce se vinde, atâta timp cât se vinde, și cu cât volumul este mai mare, cu atât intoxicarea va crește și mulțumirea nimicniciei riscă să devină dependență într-un mediu tot mai propice substituirii calității prin orice mijloace ce traduc produsul rezultat într-un singur cuvînt: ieftin. S-ar mai adăuga o traducere: 'bun de prost', a nu se confunda cu 'dacă ești bun, ești prost'… că și-asta riscă să-și piardă conotațiile inițiale…
Vă las să ghiciți de unde vine amenințarea.


Jucării în do bemol



Cred că dicteul nostru, privit dintr-o oglindă mai puțin mincinoasă, e șablonat temperamental funcție de muzicalitatea fiecăruia. Băgătorii de impresii îi spun 'destin', fugind astfel de orice responsabilitate (neasumarea) și lăsând în urmă o uriașă confuzie de care n-am scăpat nicio, niciun: unde începe, și unde se termină? Chiar trebuie să eliminăm orice urmă de personalitate la nivel fredonat, sau free-donator decizional asupra acțiunilor proprii?
Uite, de exemplu când stai prea mult 'pe-afară', muzicalitatea, deși nativă, ți se schimbă: factori sunt destui, începând cu limba și terminând cu aferentul conjunctural prezentat mai degrabă ca un șir de necunoscute determinante și determinate cel mai des de mentalitate. Libertatea și naivitatea copilăriei ne permitea când ne supăram: 'nu mă mai joc…', acum mă tem că e cam greu, odată luate jucăriile în mâini, să folosim aceeași tehnică novice. O anumită încărcare, hai să-i spunem emoțională, devine un inhibitor serios pentru abandon în mâna sorții și puzzel-ul cu care te trezești în față te obligă să-l privești ca pe un labirint descifrabil numai prin eradicarea propriei lașități, chiar dacă de multe ori ești subiectul unor eșecuri lamentabile și chiar dacă nici măcar nu întrevezi inițial lumina de la capătul tunelului. Nu te obligă nimeni, nici s-o faci, nici să-ți pierzi pe drum speranța, credința că poate nu ești chiar atât de idiot să te rătăcești definitiv. Și-atunci? Nu ești în tot ceea ce întreprinzi: personificat, implicat direct?
Un paralel, atât de 'internațional' că nu mai știe nici ce rădăcini are, s-ar spăla pe mâini imediat: 'do=fă', 'bemol=pas înapoi' și 'ce-o fi, o fi', 'mai vedem noi'…
E o tehnică și-asta… Un înțelept de ocazie, șahist bătrân evident, ar spune: 'răbdarea e primul pas spre victorie…' Victorie… la ce?: la anii pierduți, care nu se mai întorc niciodată?… așteptarea unui 'ceva' care să ne remodeleze spațiul, să ne rezolve problemele în spatele unui telefon închis, cu pretenții de 'pititea'?… păi, ne pitim chiar de noi înșine, de ce-am fi putut să fim dac-am fi luat decizia corectă pe care nici n-am încercat-o. Patetic, nu credeți? Să mai spun că 'marea evadare' afectează tot în jurul nostru? Și-atunci, nu e normal, ca în urma decupajului, ce-a mai rămas din 'firesc&nefiresc' să-și facă de cap?… iar dau bâțâitorii cu pumnul în masă și spun: destinul!!…
O fi, frate!… da’ nu-i al tău, că tu nu te-ai implicat.











Latență minimă


Ceea ce voi scrie în rândurile care urmează ar putea fi foarte ușor încadrat la o rubrică cândva la modă, acum poate depășită: ‚Știați că...?’. Presupunând licența ca fiind activă, o să încerc să încadrez povestioara la: ‚bănuiați că...?’, încercând astfel să nu deranjez pe nimeni.
Dragi est-europeni și nu numai: se pare că trebuie să mulțumim cuiva anume pentru că încă existăm. Sper că nu vă gândiți la vreo echipă de politicieni eșuată în plan existențial primordial ‚no name’, sau mai știu eu cărui Bloc Militar devenit peste noapte brusc interesat de noi, păduchii, să fim orice altceva decât înaintași la belele, scut viu pentru potențialele malformații de echilibru, sau mai bine zis: dezechilibru de sistem.
Nee... nimic din toate astea. Întrezăriți atunci cumva o inevitabilă frustrare? Vă asigur ca nu. Din contră. Am o profundă admirație față de ‚acel ceva’, discreditat, sau chiar urât de ignoranții epicentriști.
Cândva, cineva, lansa o vorbă mare: ‚deșteptul învață din experiența altora’. Mulți o cunosc, puțini o aplică, preferând să pună prioritar interese și orgolii în fața unui ‚quod erat demonstrandum’ atât de predictibil, că până și un fericit inert l-ar putea identifica inerent. În cazul de față, optimismul, realmente nu poate fi altceva decât prostie incomensurabilă, iar dovezile ne-o arată fără tăgadă. La ce mă refer?... ați intuit desigur: ‚altceva’. Altceva-ul acela, mister păzit cu strășnicie până nu demult, din motive absolut infame, aș îndrăzni să afirm, nu mai e chiar un mister, poate doar o umbră de incredulitate aferentă suspicioșilor la orice nivel, sau celor excesiv pragmatici.
Să fim bine înțeleși: nu încerc să conving pe nimeni de nimic. Sunt și eu un amărât de răspândac al sutelor, sau poate miilor de ochi care urmăreau înmărmuriți altceva-ul care bombarda cu ‚fascicole luminoase’ reactorul nr 4 de la Cernobîl, pe cale să șteargă de pe fața pământului o mare parte din Europa, simultan cu cele câteva zeci de perechi de ochi ce priveau la fel de contrariate pe a.m.c.-uri cum scade inexplicabil nivelul masei critice ce atinsese cote ireversibile.
Clar: altceva-ului nu-i place activitatea nucleară. Și a demonstrat-o nu o dată: e fan anti-evenimente N. Lasă orice substituție sau camuflaj la o parte, când ‚vine vorba’ de eradicarea macroprostiei prin deposedare. Culmea e c㠂orbii’ văd, dar nu simt nimic: respectă regulile fatidicului și aberațiile evoluției, devenite trambuline de autodistrugere.
Altceva-ul e haios. Când au trimis eminențele cenușii ‚tic-tac-ul’ nuclear pe lună, chipurile să facă măsurători experimentale- fără intenții de intimidare-, a ajuns doar ‚tac’, dezactivat, și s-a lipit ca o bucată banală de ‚plastic îmbogățit’ de săraca lună care nu supărase pe nimeni. Au râs și curcile (și era dreptul lor) de fețele lor tâmpe: în loc de ‚marea impresie’, s-a perceput un timid ‚bîc’. Marile telescoape, pregătite să facă cu ochiul, au ciugulit doar miliardele risipite, în timp ce milioane de oameni încă țipă de foame. Sinistru.
Altceva-ul e principial. Neamestecul ‚în treburile interne’ e verificat până la tâmpenie. Aici nu mai funcționează: se bagă! E ‚human-ecologist’ convins și nimeni n-o să-i poată reproșa niciodată că și-a preconservat planeta pe care noi, ageamii cu legitimație, în culmea calamității prostiei și ignoranței, am refuzat-o cu atâta nonșalanță.


Aritmia afonică


Cunoscută sub pseudo-denumirea de NBR-PAA (Natural-Born Rhytm's Main Accents Perception & the Absence of it ! ), aritmia afonică, pe scurt AA, este nativă. Fiind o componentă a limbajului de comunicare și 'o monedă de schimb' între ritmicități (fiecare individ are o ritmicitate internă proprie- ca o amprentă personalizată, dacă doriți), nu este propriu-zis o boală, ci doar o caracteristică a muzicalității fiecăruia, mai exact o deficiență în perceperea accenților naturali, prin tendința de ignorare a acestora, sau chiar neidentificarea lor/ atributul afonic. Naturalețea ritmicității este deductibilă din numitorul comun. Orice om, senzorial, primește și emite continuu informații ritmice filtrate prin ceasul intern. În cazul celor care posedă AA, non-auto-detectabilă, (de cele mai multe ori subiectul nici nu o conștientizează), aceasta se manifestă ca un filtru haotic suplimentar. Funcție de gradul 'îmblonăvirii', AA apare suprapusă ca o buclă peste 'clock-ul intern' (- biologic exact-), ca o derivație paralelă inutilă, existând șansa ca informațiile ritmice să 'mai scape totuși' nealterate, sau și mai trist: înseriată, anomalie, ceea ce duce la deformarea lor plastică- aberațiile ritmice.
Obișnuim să spunem despre astfel de oameni, cu umor bineînțeles: 'afon', distrându-ne copios la incapacitatea lor de-a sesiza altfel decât matematic metrica ritmică, 'ne-simțind' practic nativ accenții naturali. Remodelarea prin autoeducație este minimă, o corecție totală fiind exclusă. AA-ul le joacă feste haioase, mai ales în emisii ce pot deveni hilare. Muzicienii avansați, acceptând și asimilând naturalețea ritmică ca pe un octet, cu accenții aferenți: 2, 4, 6, 8, mai rar triolet, cu accent numai pe 1, numesc în bătaie de joc subiecții în cauză 'șeptari', rezumând într-un fel această 'bla-bla' despre AA.
Am o veste tristă pentru ei: toată lumea are AA, există studii demonstate, numai că la diferite nivele. Asimetriile ritmice, privite ca unelte, sau subterfugii, și-au pierdut într-o lume nebună conotațiile inițiale, devenind elemente de modernism, chiar rafinament, având o muzicalitate aparte, mai ales 'în mâna' unui ritmician performant.
Nu va fi însă niciodată cazul unui 'AA-ist de condiție și carieră- înseriat', incapabil să jongleze cu aceste mici artificii complexe, de coloratură.
Masca, ușor de dat la o parte în cazul scrierii, este și va rămâne o problemă amuzantă de critică literară.



Să fii și să rămâi tânăr e o artă


Unul din marile idealuri ale omului este acela de a ramâne tânăr.
Ce voi scrie în următoarele rânduri, legat de acest subiect, nu este neapărat rodul unor documentații, sau schimb de experiență cu alți indivizi, ci aș îndrăzni să afirm că este mai degrabă rodul unor observații proprii făcute în ani și ani și nu se dorește a fi nici pe departe un secret sau o rețetă.
În opinia mea, această variabilă de timp dominantă în viață, tinerețea, este o componentă intrinsecă, o formă de energie biologică, care, ca orice altă manifestare de acest gen, suportă multiple transformări și are proprietăți de interacțiune și chiar transfer.
S-ar putea să surprindă această afirmație: 'transfer'. Nu mă refer la un tip de transfer anume, de exemplu între indivizi (deși nici presupunerea asta n-o exclud, veți vedea imediat de ce), ci mai degrabă la 'simbioza' intimă, bisensuală (de echilibru), ce se realizează între subiect și mediu în general. Cred că sunteți în asentimentul meu că există o interacțiune permanentă, ca un balans, între entitățile energetice de orice fel, lucru demonstrat de altfel de oamenii de știință, ceea ce induce ideea 'cât de mult contează mediul din jurul nostru și în special cel apropiat, hai să-i spunem 'direct', sau 'D'. Pe principiul ăsta se și sprijină mare parte din filozofia asiatică, ce surclasează clar, din punctul ăsta de vedere, pe cea europeană și nordamericană, mult mai pragmatică.
Se poate vorbi de două componente de bază a tinereții: spirituală și materială? Eu unul înclin să afirm că nu. Motivul? Cea de-a doua o văd (și nu sunt singurul) ca fiind o consecință directă, un efect mai exact, a celei dintâi. Nu există un etalon pentru tinerețe, fiecare percepe fenomenul energetic în cauză după propriile criterii de evaluare, și deși există unele similitudini, conceptul în sine (ca percepție) diferă foarte mult de la individ la individ, având însă o bază comună: tonusul, tonicitatea și prospețimea unei stări de spirit regăsită în foarte multe caracteristici definitorii pentru 'e-ul' fiecăruia. O să mă mulțumesc să amintesc doar câteva: forța, mai bine zis puterea, capacitatea (a nu se confunda cu potențialul), setea (aviditatea, magnetismul), microchimia, etc.
Graficul dorinței, rezultat incontestabil al optimismului, este și va rămâne un U întors, cu maxima undeva la 'middle part-ul' maturității fiecăruia. Esența menținerii, funcție de timp, sau revitalizarea cotelor maxime cât mai îndelungat ar cam trebui să fie cheia întregii speculații. Logic, ar părea simplu la prima vedere: ne păstrăm optimismul, modernizarea de conjunctură (adaptabilitatea forțată) și... asta e: rămân tânăr:)! Nee... s-o crezi tu! Păi, toată gașca de deraiere lucrează permanent, destabilizând la maxim posibil sistemul, pe echipe: eșecurile, deziluziile, sănătatea, pesimismul, (u name it!), transformând totul într-un marfar tot mai greu de tras de o locomotivă ce gâfâie din ce în ce mai tare.
Și-atunci?... ce facem?
Păi, ce să facem, apelăm la improvizații, încercând să suplimentăm rezervele de biologic, mai exact apelăm la un 'feet-back'. Sunt convins, acum am smuls un zâmbet pe fețele câtorva și-o-ntrebare:
'Ce-are mă ăsta, e deraiat de tot?' O să fac un efort să sper că nu (de tot), încercând să argumentez:
Prin feet-back înțeleg o întoarcere iluzorie în timp, o evadare din realitate dacă doriți într-o lume ipotetică, ideatică, (de ce nu artistică), un univers propriu creat exact cu scopul de a ne reîncărca bateriile, de-a ieși din rutina și conformismul asimilat normalitate cu efecte drastice pentru îmbătrânire. Problema ar fi, unde plasăm punctul de revenire? cât de în urmă? să nu părem nici exagerați (dând în 'boala copiilor'), nici ridicol, (epatând necontrolat). Ei bine, părerea mea, ar fi că ar trebui să luăm ca punct de reper pentru închiderea buclei un punct ascendent solid, obiectiv și matur de pe curba puterii, undeva în spatele primelor iluzii pierdute, în speranța că acest lucru nu s-a produs prea devreme:) Și... cum am putea face asta efectiv? Aici e toată chestia: apelând la mediu: practic ne reînconjurăm de inocență, o reconstruim dacă doriți, forțând un mediu ideatic să capete contururi precise, specifice vârstei în cauză: alegem companii tinere, plăcute, lipsite de griji și responsabilități-corvoadă, eliminând la maxim rutina acumulată și folosind eficient autosugestia că suntem și noi din decor, implementându-ne astfel într-un 'nou' aferent, o aventură nonconformistă într-un spațiu purificat. Premeditația, sau autoevaluarea, îmbinate cu credința ca reper final, nu numai că ajută, dar devin puncte de spijin zdravene, preconservând maturitatea și cutuma acumulată ce nu ne-o permitem s-o pierdem.
În fine, absorbția ambientului general, natural, este iar un element ce nu trebuie neglijat. Prin natură nu înțeleg neapărat mediile deschise, pure, tonifiante, sau metode și subterfugii de prezervarea frumuseții. Relaxarea în cadru intim 'D', chiar autosugestionată în spații închise ce devin astfel medii energetice fără frontiere, împlinirile prin dragostea sub orice formă, devin tot atâtea mecanisme de întinerire, întreținere, reîmprospătare și revitalizare în procesul de acumulări energetice- dorința de prea-plin, nevoia de frumos. Esteticianul din tine și-a spus din nou cuvântul, iar înțelepciunea e la locul ei.




Modul 'modul'


'Totul sau nimic'.
Te duce cu gândul la un risc asumat.
Dac-ar fi să gândim logic, la o astfel de miză, categoric șansele, deși par egale, sunt preponderent defavorabile. Știți doar: când ai mai mare nevoie, atunci pierzi.
Motivul, cel mai adesea îl găsim în viața de zi cu zi, (ca virgulă cauzalitate - și nu trebuie să căutăm prea departe), în aberantele nemulțumiri sentimentale, derivate nu neapărat din nevoi, cât, aș îndrăzni să afirm: din lăcomie. Deși, statistic demonstrat, efectul respectă regula defavorizantă, cel mai probabil e că subiectul conștientizează acest, hai să-i spunem: 'joc independent de voința proprie', în care se implică prin auto-expunere, substituind rațiunii generatoare de echilibru, o inconștiență rezumată în final de cele mai multe ori așa: 'dracu m-a pus...'. Cu riscul de a fi suspectat de tupeu, pentru că nu sunt un 'jucător', mai ales la miza asta, am încercat adesea să-mi explic fenomenul, mai exact 'mecanismul' unei astfel de decizii. Am dat la început peste niște chestii standard, din care aș exemplifica poate doar două, mai reprezentative:
|Disperare| = Ghinion, sau |Optimism| = prostie *(ăsta poate fi și invers).
Evident, n-am ajuns la nici un rezultat. Zic: 'hai să sap mai adânc... poate... poate'. Am început să dau de ciudățenii:
|Fericire| = Iluzie, sau |Dragoste| = Sex, (ăsta chiar sună prost, un fel de modul de 69 perpendicular!).
Și totuși 'mirul', un fel de |NOROC| există, îmi spuneam: 'uite la ăla... uite la aia...'
Și-atunci am decretat, de unul singur, așa ca boul, că numai eu cred idioțenia asta:
|Mâine| = nu cred că poate fi mai rău de-atât.
Mai mult ca sigur se va dovedi că m-a(m) înșelat... și de data asta.


Frustrări de drept comun


Stăteam azi ca boul în mașină. Nu făceam nimic... mă luase-așa un fel de amețeală, probabil de la nesomnul acumulat, și mă uitam handicapat, că eram chiar în centrul Ploieștiului ăsta îmbâcsit, la lumea de pe stradă. Fețe triste, oameni agitându-se înnegurați în anonimatul zilei și-a grijilor cotidiene, o furnicăreală cu, sau fără rost... cine știe?... Priveliștea contrasta teribil cu un afiș enorm plasat de o mână grijulie chiar lângă 'Domo', ăia de-ți iau banii cu buletinul și țâța de-ai supt-o de la mă-ta dacă nu ești pensionar veritabil, agarici la stat, sau la vreun hoț la fel de mare. Pe afiș, o familie fericită, zâmbea aproape provocator, arătând lumii întregi viața lor fără de griji, împlinită, (probabil nu aveau vestitele rate la bănci, ori aveau o insulă numai a lor), sau agenția care-i pozase îi surprinsese cu un supliment de viteză suficient de consistent, pentru că bucuria lor părea destul de naturală. Neee... m-am prins: n-au fețe de români și nici maneliști nu păreau să fie, iar ăia mici nu cred că știau fotbal. Chiar mă întrebam:
-oare cum o fi?- să lași așa deoparte, fie și numai pentru câteva minute toate presiunile, toate dead-end-urile, toate înțepăturile durerii (taxa pe viață)... toată frustrarea și responsabilitatea asumată, consumată de griji, promisă ca un mariaj 'dezinteresat' veritabil propriei conștiințe, într-o lume în care deja, nimeni nu mai dă doi bani pe-așa ceva. Nici vorbă să mă destind, ba chiar simțeam că-mi crește tensiunea: tocmai îmi venise în minte un cuvânt tare urât: STAT. Probabil, provine de la asimilarea acțiunii: participiu trecut, prezent și viitor, 'substantivată' în ceva de sine stătător, atât de specifică societății românești la nivelul guvernării 'după ureche', de fapt, mai mult în folosul societății stratificat-private, iar gloata: ducă-se... cui să-i mai pese și de fraieri. Știi ceva Statule?: ...mai du-te-n p_z_a mă-ti! (spânzurătoarea cu cordon ombilical)... așa, de poftă!... în felul ăsta poate te saturi și tu de furat, bulimie canceroasă ce ești, iar noi o să fim îndreptățiți să spunem:
'nici nu te-ai născut'. Lasă, nu fi supărat: mai bine decât avorton.
Deocamdată, cu cerutul STAI bine, cu datul STAI mai prost, iar cu suptul de la boi, vezi c-o să-ți iasă vorbe: 'bi-vol(i)o-sexual'... da' mai mult oral.
Partea proastă e că vrem să mai trăim și noi. Deranjăm cumva că nu împărtășim aceleași convingeri 'sex-tante'? Ia măsuri: lasă linioară te, sau ne.
O știi p-aia cu 'cinseaseamănăseadună'? De-aia pleacă toți: s-au săturat de STAT în țara asta...
Eu mai rămân puțin: deseară dau ăștia pe AXN 'Patriotul'. Ce-o fi aia? STAT nu e sigur!, nici că STAȚI nu mai e chiar așa de sigur...









Speculația unui sequencer


Există o grămadă de variabile aleatorii în viața omului. Deși sunt unii care susțin că nimic nu este întâmplător, eliminânând, sau reducând la maxim ideea de hazard, punând astfel majoritar o anumită derulare secvențială pe seama destinului sau divinității, ca pondere, statistic, sau cum doriți dumneavoastră, se pare totuși că relativitatea acestor, să le zicem 'parametri secvențiali', este suficient de 'vizibilă', ca atribut, în spațialitatea congruentă fiecăruia. Fiind vorba de o succesiune de evenimente, acestea se desfășoară categoric în timp, deci, am putea asimila 'motorul' acestui generator de întâmplări, cu efectele aferente, unui sequencer. Dintre toți factorii de influență, determinanți, variabila 'timp' devine, în opinia mea, decisivă, astfel reapărând în 'decor' noțiunea de relativitate, privită ca efect, mai ales dacă introducem în datele problemei ipotetice o altă variabilă, de data asta nealeatorie, dar diferită de la individ la individ: percepția. Obținem astfel o 'funcție' destul de fragilă la prima vedere, un fel de: f(t)=t + delta t, în care t, evident nu poate avea și valori negative, însă delta t, da. Voi argumenta:
Vom pleca de la banala v = S/t, în care v = viteza, S = spațiul (considerat liniar), iar t = timpul. Cred că sunteți în asentimentul meu că viteza, conform definiției, este o consecință directă a factorului timp, presupunând spațiul același. Privind prin prisma percepției, ca variabilă independentă de la om la om, vom constata cu stupoare că timpul pe alocuri se dilată, sau se comprimă funcție de natura evenimentelor din viața fiecăruia. Un exemplu simplu: percepția durerii este mult dilatată, acel 'nu se mai termină', comparativ cu comprimarea celor 'câteva clipe' de fericire, care au trecut 'inuman' de repede, sau orice alt exemplu generator de iluzoriu, pentru că în realitate secunda este aceeași. Aparent: deoarece noi trăim după percepții, ori în acest context, DELTA t devine cât se poate de motivat în ecuație, în ambele sensuri: și pozitiv (dilatare), și negativ (comprimare), fiind la rândul lui o funcție dependentă de percepție. Făcând substituțiile necesare, fără să vrem, apare în speculație o consecință: viața trece pe nebăgate de seamă pentru cei lipsiți de griji și responsabilități, în contrast cu cei truditori, necăjiți, sau poate bolnavi, pentru care fiecare clipă are o altă semnificație, iar semnele și umilința adânc săpate în sufletele lor fac dovada vie că această relativitate există. Relativitatea că într-un alt spațiu, funcție și de conjunctură, același suflet poate avea un cu totul alt cumul de percepții, în același interval, sau intervale paralele de timp, fac de asemenea obiectul altor speculații, iar literatura SF abundă de scenarii care mai de care mai inventive și potențial posibile din punct de vedere logic-secvențial. Ca o remarcă suplimentară, balanța a înclinat permanent către marea familie a 'dilataților', ceea ce conferă, paradoxal, superioritate binelui și divinității, privită ca un compensatoriu de echilibru natural în alt plan, după tradiție numit: spiritual, un 'Sfântul Duh' neconvențional, încă controversat, dar în cele din urmă la fel de autentic precum și, surprinzător, relativitatea.
În fine, să nu-i uităm pe cei veșnic fericiți: la ei ecuația se schimbă: lim(Duh) -> 0.





Evaluare și derută |


E cel puțin ciudat...
Tot felul de gânduri îi trec unui om prin minte când ajunge să nu mai înțeleagă o anumită stare de fapt. Timpul, nemilos ca întotdeauna, lasă urme adânci și culoare ce descind în săli imense cu mobilier necunoscut. Parcă ți-e și frică să nu te rătăcești, sau să atingi ceva. Integrala pare un decor pregătit anume pentru o vizionare a unui actor cu o interpretare și destinație precisă, dar nu ești tu ăla și nu e rolul tău - că nu te prinde - dar...trebuie să-l joci. Și joci !.
Începi evident să te întrebi ce cauți acolo, ce conjunctură și complex de împrejurări te-au condus la reprezentația ce nici măcar nu ți-o dorești...și ce-ar fi mai bine să faci?...să fugi ?...să rămâi, înfruntându-ți publicul exigent și avizat, ce așteaptă de la omul din lumina reflectoarelor ceea ce tu nu-i poți oferi niciodată pentru simplul fapt că nu înțelegi scenariul ? Și totuși piesa a fost scrisă pentru tine...de regizorul ăla nebun cu T, care, în bătaie de joc, te-a împins pe scenă zicând : JOACĂ !....și joci !...că-ți place, că nu-ți place.
Ajungi, fără să vrei, să nu-ți mai pese nici măcar de huiduieli, consolându-te cu ideea că distribuția a fost făcută greșit...și nu e vina ta. Aiurea !... e rolul tău...tu ți l-ai scris de fapt : pas cu pas, secundă de secundă, numai că deznodământul intrigii ți l-ai imaginat într-un fel ...și e cu totul altul.
Te trezești întrebând cu voce tare spectatorii : 'Cine a scris tâmpenia asta ? Cine mi-a pus în mână scenariul ăsta idiot ?'
Sufleure-ul, pe post de umbră, se precipită dintr-o dată răsfoind allegro foile și șoptindu-ți : ' E unu la unu scrisul tău...numai că lipsesc ultimele pagini. Improvizează !'
A bubuit un reflector...undeva se văd niște scântei.
S-a făcut întuneric...un scurt probabil...și e liniște...multă liniște.
Se mai vede doar lumina aia verde cu 'Exit'.
Norocul meu...




Concurs de patetism : mecanică pentru copii


Oare cât o să mai dureze ?...această tranziție, sau mai degrabă adaptabilitate la un sistem șablonat de alții. Bătrânii, ăia care-au fost, chiar și noii veniți, aveau o vorbă : 'nu-ncerca să repari ceva ce nu-i stricat'. Problema e că noi numai de stricăciuni am avut parte, conjunctural vorbind.
Sunt penibil, știu, dar ce altceva mi-a mai rămas de făcut ? Mă doare inima să văd în jurul meu atâta suferință, atâta disperare, atătea abandonuri, atâta luptă pentru un concurs fără câștigători, o competiție către brațele larg deschise ale sărăciei - și nu mă refer la sărăcia materială, oarecum mai puțin ingrată ca sora ei mai mare, spirituală.
Sunt oameni și oameni : toți vor să facă ceva cu viața lor. Ce facem însă, când ne trezim în fața neputinței impusă de constrângere ? Întreb și eu, ca un dobitoc cu diplomă, legitimație cu acces nelimitat la orice nivel al curiozității : cât trebuie să dai cu capul în zid, să descoperi în final că totuși cărămida e mai tare ? Metoda cea mai sigură de a reduce valoarea unui om la neputința de a aplica ceea ce sigur ar trebui să reprezinte un avantaj pentru el, educația, este să-l constrângi să se gândească doar la supraviețuire, anihilându-i astfel orice șansă să fie productiv spiritual. Patetic.
Culmea e că înainte, multe valori spirituale, găseau culoarul necesar să-și facă simțită prezența, oricât de greu ar fi fost. Ce să înțelegem din treaba asta ? :
- a scăzut nivelul intelectual ?
- erau mai consecvenți, mai motivați ?
- nu erau atât de copleșiți de non-valoare, prezentată din ce în ce mai des ca singurul model viabil de succes ?
Greu de răspuns. Poate câte puțin din toate.
Falimentul intelectual actual nu este neapărat doar o consecință, ci aș îndrăzni să afirm, un mecanism intim acceptat prin neconștientizarea fenomenului în sine și momentului : pentru că este, la fel ca în mecanică, un moment al forțelor. Mușchii celui de lângă tine, afișați cu toată nonșalanța generată de nerezonabilitatea scăpătării prin orice mijloace, generative de praguri infracționale, corupție și ce mai doriți dvs, este într-un fel cuplul de forțe de care vorbeam, ca un echilibru aparent stabil, la ceea ce ar trebui să-ți ofere de fapt, ca stabilitate, propria valoare asumată și economisită prin educația proprie, adevărata cutumă. Pare paradoxal, dar, în momentul în care omul descoperă acest mecanism, acceptandu-l ca pe un compromis ce trebuie făcut, se trezește brusc în fața a două ipostaze :
- să renunțe la luptă, sau
- să accepte necondiționat cascada de compromisuri care vor urma, ignorând astfel un principiu de bază al menirii proprii : credința. Credința că nu ăsta e singurul mod de-a răzbate, degenerând în proprii tăi ochi, vânzându-te patetismului ca ultimă alternativă oferită.
În final, credința că exită o ierarhie valorică autentică bazată pe cultură și spiritualitate ar cam trebui să învingă, pariul câștigat, fiind motorul cu ardere internă și orice frecări ar avea, ele sunt doar dovada vie că se mișcă : triumful împotriva motorului cu abureală băgat pe gât de second-hand-iștii de ocazie.
Rezistența la înaintare este doar o chestiune de timp și intemperii trecătoare, iar : 'sunt prea sărac să-mi cumpăr un lucru ieftin ', s-ar putea să devină combustibilul Euro 7 cu grad diminuat de poluare.







Sistem


Împuțită treabă.
Ne-am chinuit ani de zile prin școli și facultăți, tocindu-ne coatele și creierii. De ce !? Nimeni nu mai are nevoie de noi, au nevoie de agenți de vânzări, de vânzători, vânzolitori și vânduți. Să-i luăm pe rând :

Trebuie să recunosc, să știi și să poți vinde ceva, când nimeni nu mai are bani, e categoric o artă, aș numi-o : supremația îmbârligătoriei în fața prostelii de drept comun. Ministerul Învațământului ar trebui să ia serios în considerare înființarea Facultații de Îmbârligătorie, privată bineînțeles, să mai ciupească șmecherii și de-aici niște coconei, nu de alta, da' odată cu primirea în UE, s-ar putea să rămână singura facultate recunoscută. Examenul de admitere ar trebui să fie ceva de tipul :
' Nu-i așa că nu vrei să mori de foame ? '
Răspunsuri :
A. Da . Admis
B. Nu știu. Admis
C. Nu. Mai ai dreptul la două încercări.
Odată examenul luat, cu diplomă cu tot : 'agent de vânzări', ți se dă o pereche de bocanci rezistenți, eventual o bască, sau pentru șefii de promoție o tricicletă cu un coș și, fuguța pe teren, nu cumva să rămâi în urmă, că dai restanța la butoiul din fața blocului.

Vânzătorii.
E...aici e cu totul altă chestie. Vânzătorul este un absolvit de orice vină. Handicapul de a nu vinde nimic, compensatoriu pentru sistemul bancar românesc, complexat în fața monumentelor acumulate de prostie, dar nu în bănci, ci în legislativ, face notă concordantă cu mormanele stupide de bani inutili din BNR, protejând astfel șleahta hoților dintâi, în fața micilor întreprinzători, ca o potențială concurență ce nu-și are rostul : păi, cine e tâmpit să-și dea la gioale singur? În plus, s-ar subția teribil numărul viitorilor sclavi, iar Spartacus n-a fost român niciodată.

Vânduții, (cei care acceptă orice fel de compromis pentru a căpăta avantaj), într-un fel, sunt un gard de protecție al parveniților, privilegiați bineînțeles. Munca lor, deloc ușoară, e să-i pupe-n cur toată ziua pe boși, căpătând astfel primele resturi de la ospăț, hrănind astfel cordonul ombilical și subombilical al orgoliului la nivel înalt, fără de care, tot la nivelul ăla, n-ar mai rămâne nimic.
Sunt absolut necesari : un fel de condiție necesară și suficientă ca totul să meargă șontorog, iar sistemul, evolutiv de altfel, către sinistru, să fie funcțional.

Vânzolitorii sunt ăia care nu fac nimic...că nu le place, dar, paradoxal, sunt la fel de necesari : un fel de viitor. Sigur o să se-ntrebe cineva : 'ce-are mă ăsta ? e tâmpit ? '
Răspuns :
'DA'
...am luat examenul la facultate : sunt un nou agent de vânzări :
vând tâmpenie.

Contrapunctul, tehnică de rafinament


Să ne imaginăm compoziția unei lucrări ca o încăpere goală, pe care, prin 'mijloacele tehnice' avute la îndemână, dintre care se desprind: armonia, ritmica, melodia, stilul, balansul, contrapunctul, etc, dorim să o umplem cu note, pentru diferite instrumente și voci, realizând orchestrația propriu-zisă, deci lucrarea în sine.
Orchestrația devine astfel, un complex arhitectural, care, ca orice proiect de arhitectură, are și un proiect de rezistență, ca o fundație, dacă doriți, cu pilonii aferenți de susținere a întregii lucrări.Contrapunctul în sine, privit ca o tehnică de rafinament, menită să îmbogățească considerabil valoarea lucrării muzicale respective, este arma secretă a unui compozitor, aranjor, sau orchestrator, fiind în zona melodică, deci arhitectural, cel mai aproape de tavan, ca o lustră, sau mai degrabă o sculptură (ronde-bosse), care luminează întreaga încăpere. Efectul este obținut, conform definiției contrapunctului, prin folosirea a două linii melodice de sine stătătoare, care deși diferite ca tonalitate, există în echilibru armonic, neexcluzandu-se una pe cealaltă, întocmai ca subcontrareitatea care defineste două judecăți simultane aflate într-un raport balansat (de egalitate) între falsitate (negare) si armonie (afirmare). Părând un pic absurd, ca ambele linii melodice să fie armonic coerente, percepția unui neavizat, ar tinde către negare, deși farmecul este că ambele linii melodice sunt perfect armonice, ducând la extaz atât compozitorul , cât și avizatul în muzică. Subcontrareitatea vine încă o dată să sublinieze acest lucru, precizând că nu pot fi cele două judecați simultan false, dar pot fi simultan ambele adevărate, chiar dacă aparent ele se neagă una pe cealaltă. Dintre cele două contramelodii, disputandu-și întâietatea, percepută ca o ceartă pe două voci: '-Ba da...-Ba nu', una este de susținere a temei melodice propriu-zise, arhitectural: 'perete vertical', de obicei în registrul baritonilor sau alto, iar cealaltă devine o componentă de coloratură, 'ca o stucatură a peretelui', bineînțeles în alt plan: registrul sopranelor (de obicei), dar nefiind o regulă strictă în acest sens.
In acest context, subcontrareitatea 'iși arată din nou colții', susținând adevărul coexistării armonice a celor două contramelodii, întocmai ca antablementul unui tavan...pe scurt : contrapunct.
Nu orice fel de elemente opozabile, luate izolat, reprezintă un contrapunct (contrapunere).
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE