FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
OAMENI ȘI LOCURI
Text postat de Liviu S. Bordas

OAMENI ȘI LOCURI



Coamele rotunjite ale Apusenilor se întind pînă departe, spre orizontul înecat în lumina difuză a răsăritului, asemeni spinărilor unor zimbri uriași, vremelnic adormiți de puterea unei vrăji necunoscute. Te-ai aștepta să se trezească din clipă în clipă, să ia pămîntul sub copite, duruind într-un tunet adînc, de început de lume... Din văile adînci se ridică alene fuioare de neguri argintii, de parcă uriașii, cu greabănele bătînd în verde stins, și-ar trimite aburul suflării spre tăriile cerului...

În albia adîncă de dedesubt, săpată printre colții de piatră, pîrîul firav, pe care l-ai putea opri în căușul palmelor, își strecoară cristalinul, cînd în murmur mărunt, cînd în căderi tumultuoase, reverberate de pereții săpați în miile de ani de curgere neîntreruptă. Mai sus, pe coastă, în inima pădurii, e o liniște adîncă. Atît de adîncă încît se aude cum picură ceara din trunchiurile brazilor, ca o ofrandă adusă dumnezeirii care veghează taina acelor locuri.

De undeva din zarea îndepărtată vaierul unei drujbe aduce o undă de spaimă. Pădurea prinde a se umple de viață, un fior de vînt poartă cu el zgomote de departe, în timp ce tălăngile vitelor răsună dinspre satul risipit pe coastele golașe de la răsărit. Sat uitat de Dumnezeu. Rupt de lume, mai ales în vreme de iarnă, cînd nămeții de un stat de om troienesc singurul drum care îl leagă de civilizație.

Aici, oamenii trăiesc după un ritm al lor, reluat mereu, între repere temporale neschimbate de veacuri: topirea zăpezilor, Paștele, vremea primei coase, apoi cositul otăvii sub bruma dimineților de septembrie, pe urmă Crăciunul, și iar topirea zăpezilor... Nimic nu pare a-i scoate din această monotonie, nici trecerea în neființă a cîte unui vecin, nici plecarea tinerilor spre alte meleaguri. Iar zilele au și ele același ritm, fără grabă, fără neprevăzut, toate încep cu adăpatul vitelor, dimineața devreme, în lumina crudă, și sfîrșesc la fel, cu o privire aruncată peste întreaga gospodărie, ca și cum de acea privire ar depinde tihna nopții, binemeritată după o zi de muncă...

Oameni aspri, asemeni locurilor și vremurilor pe care le trăiesc, pe care le-au trăit moșii și strămoșii lor, dar plini de o căldură nebănuită, pe care sunt uimit să o descopăr mereu în zîmbetul care le luminează chipul și în privirile cu care mă întîmpină de fiecare dată.

Pe unul dintre ei l-am urmărit, an de an, de la începutul primăverii pînă tîrziu, la căderea primei ninsori din an. Și asta de vreo șapte ani încoace, de cînd bat, din martie pînă aproape de Crăciun, acele locuri. N-am să-i dau numele, nu numele lui contează, ci faptul că pare a fi arhetipul locuitorilor din această parte de țară. Nu mai poartă straiele străbunilor săi, poate cămeșoiul lui țărănesc odihnește undeva într-o laviță, alături de straiele pe care le purta cîndva și cea cu care împarte de ani bucuriile și necazurile. Doar chimirul lat de piele, de care nu se desparte niciodată, mai amintește de portul din vremi trecute. Nici timpurile nu l-au schimbat, pare legat la un filon de cinste, hărnicie și bunăcuviință ce vine din generații...

Îl văd, ca în fiecare primăvară, sprijinit de gardul care-i mărginește fînața, cu privirea pierdută spre lacul crescut pe vechea albie a Someșului Cald. Apele nu s-au ridicat încă, va mai trece timp pînă zăpezile de pe vîrful Muntelui Mare se vor fi topit de tot. Pe malul lacului, încă neascunse de ape, se mai zăresc pietrele care alcătuiau fundația vechii case bătrînești. Privirea îi zăbovește asupra lor, încărcată de o tristețe neostoită de trecerea timpului. Ochii i se mută apoi pe iarba care stă să izbucnească, de un verde crud, abia ghicit sub movul brîndușelor care au înflorit peste noapte năpădind locul. E aceeași privire plină de liniște, de înțelegere, de așteptare molcomă: toate la vremea rînduită de Cel de Sus. Fie că privește cerul care se întunecă a ploaie, sau norii grei de vară care-și slobod uruitul tunetelor peste munte, sau primii fulgi de zăpadă, mult prea vremelnici pentru cîte un sfîrșit de octombrie...

Lumea se schimbă în jurul lui, iar el se miră cum “domnii” de la oraș s-au înghesuit să-și ridice “căbănile” pe malul lacului, în acele locuri uitate și pline de taină, dar și de trudă zilnică, din care copiii lui, ca și ai altora dealtfel, nu știu cum să scape pentru a se stabili la oraș. Se întreabă cît va mai trece pînă cînd satul în care zac îngropate de ape și oasele străbunilor, și temeliile caselor, ba chiar și biserica veche a satului de peste apă, va rămîne doar un loc de pelerinaj pentru cei veniți sîmbăta de la oraș pentru a se îmbăta de frumusețile locului. O umbră de tristețe pare a-i întuneca pentru o clipă obrazul tras, iar privirile i se ridică peste coamele rotunjite ale Apusenilor, întinse pînă departe, spre orizontul înecat de lumină...

Dealu Botii, 3 martie 2007


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  O! Liviu, am vazut Apusenii, nu-i poate egala nimic, sentimentalismul ieftin nu are ce cauta aici.Poate repet candva calatoria .... M-ar ferici! Merci pentru bucuria regasirii lor. Calvar  
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2007-03-04 18:19:05
         
 
  Așa e, Tea. Regretul că lumea asta, descrisă de mine, e pe ducă. Iar în locul ei, din păcate, nu crește nimic.
Pe de altă parte, merită să vezi Apusenii. Nu au măreția Bucegilor, a Pietrei Craiului. E doar o curgere molcomă de coame împădurite, dar cîtă tihnă, cîtă vrajă...

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-03-04 17:50:31
         
 
  Liviu, regret si nostalgica placere de a recapitula un timp care se duce? As vrea ca si tine sa am puterea de a crede ca ea va rezista cumva...
Rareori un text atat de direct poate evalua viata la adevarata ei valoare. Si inca ceva, m-ai plimbat prin Apuseni cu forta vizualului....un tablou in miscare.... in care m-am inclus fara niciun efort. Aprecieri, Calvar
 
Postat de catre Tea Nicolescu la data de 2007-03-04 15:43:47
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Toma, mă bucur că textul meu ți-a atins sufletul. Să mă ierți pentru tristețea lui.
Unii spun că aș fi umorist. Eu aș zice că nu există umorist mai încărcat de tristețe decît mine. Cel mai trist dintre umoriști și cel mai vesel dintre autorii de dramă! :)

Josy, nu ești departe de adevăr! :))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-03-04 15:18:07
         
 
  Toma
Pot să anticipez eu remarca lor:

Tulai, Ție Doamne, caldă ți-i lumina!
Largă ți-i răbdarea! Mare ți-i grădina!

Liviu poate să confirme:) sau să infirme:)
 
Postat de catre hhhhhhhhhhhhh hhhhhhh la data de 2007-03-04 15:07:57
         
 
  Liviu,

mă simt vinovat că, din cauza polemicii în care m-am implicat, n-am găsit răgazul să las un semn la textul tău, deși l-am citit. Asta e și din cauză că emană tristețe și resemnare, iar eu mă aflu zilele acestea într-o vervă pe care n-o am prea des și pe care n-am vrut să o pierd.

Talentul tău descriptiv m-a făcut să văd cu ochii minții aceste meleaguri și să mă întreb: oare ce-ar spune acei oameni despre agitația noastră meschină și lipsită de substanță ? Dacă ne-am raporta la existența lor, am ajunge la concluzia că civilizația, cu toate beneficiile ei iluzorii, ne îndepărtează brutal de liniștea interioară, de demnitate, așa cum bine spui și, până la urmă, de Dumnezeu.


 
Postat de catre Toma Nicolaevici la data de 2007-03-04 14:40:41
         
 
  Andrei, cred că exagerezi. Magistrală? Nu e prea mult? Oricum, îți mulțumesc pentru că te-ai aplecat asupra textului.

Lory, simplitatea și curățenia despre care amintești sunt, din păcate, pe cale de dispariție și acolo. Efectele >civilizației< se resimt deja. Mai sunt însă oameni care au înțeles să-și trăiască viața în acea simplitate dezarmantă, oameni în ai căror ochi se mai poate citi demnitatea, cinstea, curățenia sufletească. Tot mai puțini, din păcate...

Constat, citind comentariile la alte texte, că pagina mea de jurnal, aici expusă, a căpătat o stea. Care apoi a fost invalidată. Și care a apărut din nou.
Prea multă patimă. Textul nu este decît un omagiu adus unui țăran roman și locurilor în care își duce traiul. Nicio stea, nici acordată, nici luată, nu mă va face să-l văd altfel decît ca pe un suflet curat.
Nu am scris textul atît pentru aprecierile celor care-l citesc, cît pentru a face cunoscut tuturor că asemenea oameni mai trăiesc pe aceste meleaguri. Oameni simpli, pe niște tărîmuri de vis...


 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2007-03-04 14:20:10
         
 
  Iti dau dreptate Liviu. Cu un singur mic amanunt nu sunt de acord, daca-mi permiti. Satele lor nu sunt uitate de Dumnezeu, dimpotriva, cred ca El mai mult pe-acolo isi mai face simtita prezenta, in curatenia simplitatii lor regasind cate ceva din ceea ce si-ar fi dorit sa pastram si noi, ceilalti, in ciuda lipsei de sens pe care o capata viata citadina dominata de modernism si progres stiintific.
Lory
 
Postat de catre BBBB aaaaaa la data de 2007-03-04 10:03:10
         
 
  Liviu, aceasta seria a ta este magistrala, stii atat de bine sa surprinzi viata, in infinitatea ipostazelor sale...

felicitari, scrii cu adevarat bine, se simte tensiune din textele tale, reusesti sa o transmiti cititorilor, ceea ce e mare lucru

felicitari

astept cu nerabdare un nou episod

petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2007-03-04 01:12:37
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE