FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ISTORII ...
Text postat de Liviu S. Bordas
ISTORII ...




- Gheorghe Ghe Ion!
Din grupul de țărani speriați se desprinse o umbră. Părul vîlvoi, privirea speriată căutînd parcă sprijin la cei dindărăt. Se opri în ușa postului, izbit de duhoarea de transpirație, sînge și urină. Un pat de armă între omoplați îl lungi pe podea.
- Grijania și închinarea mamii mătii!... Vrei pămînt, ha?...
Bocancul greu al șefului de post i se propti între coaste. Icni scurt, iar ploaia de lovituri îl năuci...
După un sfert de ceas, doi jandarmi cu chipurile congestionate l-au tîrît înapoi în curte. L-au lepădat ca pe un sac pe grămada de lemne. Viața se scursese din el. Doar din cămeșoiul plin de sînge mai urca în aerul rece un abur...
În uliță, dincolo de gard, Maria, femeia lui, cu o mînă ținîndu-și basmaua la gură, cu pîntecul abia încăpîndu-i în zdreanța cu care-și înfășurase șalele, bocea stins, cu gîndul la pruncul pe care avea să-l aducă pe lume.
Pe deal, ultimele flăcări de la conac lingeau cerul întunecat al acelui început de an 1907.

- Gheorghe Ghe Ion!
Cu căciula frămîntată în mîinile noduroase, omul ieși agale din mulțime.
- Prezent...
Șeful de post îi arătă, cu o mișcare scurtă a capului, ușa. Intră ferit, cu capul plecat, în încăperea mică, duhnind a mahorcă.
- Semnează!
Privi la cel din fața lui, așezat la masa pe care, lîngă sticla de vin și cîteva pahare soioase, zăcea un vraf de hîrtii. Îi întindea un toc pe care tocmai îl muiase în cerneală.
- Semnează! Că doar n-o să stau toată ziua în văgăuna asta de sat!
Omul se codi... Întinse mîna, apucă tocul cu degetele tremurînde, își roti privirile prin încăpere, căutînd parcă un sprijin...
- Păi eu... Pămîntul ăsta abia l-am căpătat... cu reforma... Am zis că nu l-aș da... că nu-l dau...
Apucă doar să mai audă icnetul șefului de post, ridicînd arma. Patul de pușcă îl izbi între omoplați. Se prăbuși în genunchi, și tocmai cînd dădu să se întoarcă, bocancul greu i se înfipse subsuoară.
- Grijania cui te-o făcut! Nu-l dai, ha?...
A semnat într-un sfîrșit, cînd a simțit că măruntaiele din el stau să se fărîme. A semnat cu mîna tremurîndă, fără să înțeleagă nimic din ceea ce i se întîmplă. A ieșit pe ușă împleticindu-se și s-a prăbușit în mijlocul curții. Maria, femeia lui, cu burta la gură, plîngea tăcut. L-a ridicat, l-a sprijinit și s-au strecurat amîndoi, ca două umbre, în josul uliței.
Pe deal, zidurile afumate ale vechiului conac sclipeau stins sub soarele acelui început de an 1957...

- Gheorghe Ghe Ion!
Omul privi în jur, parcă nevenindu-i să creadă că și-a auzit numele. Rosti un prezent timid și se așeză înapoi în bancă. În jurul lui, avocații își fîlfîiau robele, citeau din acte îngălbenite, vorbeau, vorbeau...
Se întrebă ce caută el acolo. A, pămîntul... Sigur că era al lui. Fusese al tatălui lui, Gheorghe Ghe Ion, mort în 1957... Fiul lui Gheorghe Ghe Ion, mort în război, pe Nistru, care la rîndul lui fusese fiul lui Gheorghe Ghe Ion, mort în 1907, în răscoala de pe moșia lui Marghiloman.
Marghiloman... Parcă așa îl cheamă și pe ăsta cu care se judecă...
În jur, avocații își fîlfîiau robele. Și vorbeau...

Cînd a ieșit din sala de judecată, era năucit. Maria, femeia lui, îi căută privirile, dar el și le feri. Nu voia să vadă în ele că pierduse. Pămîntul... Ce să mai facă cu el? Cui să-l lase? Pieriseră pentru el atîția Gheorghe Ghe Ion... Iar el era ultimul.

Ajunse în sat la orele serii. Pe deal, umbrele zidurilor conacului de altădată zgîriau cerul acelui început de an 1997...

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Aurel, ai acordul meu.
Cu o condiție: undeva, jos, în dreapta, să-mi apară și mie numele. :))
Mulțumesc pentru premiu. E cea mai mare distincție pentru literatură pe care am primit-o vreodată! :)

Multumesc de aprecieri.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-12-26 11:03:14
         
 
  Liviu, dacă vreodată se va face un monument, un mausoleu al țăranului român textul tău și numai el ar trebui să fie acolo săpat în marmură.
PENTRU MINE ESTE CEL MAI BUN TEXT AL ANULUI.
Te rog să primești de la mine un premiu de excelență virtual. Premiul Aurel Ganea pentru profunzime, adevăr, substanță și atâtea altele...
Te rog să-mi dai voie să-l public în jurnalele buzoiene. La noi până și publicația Poliției publică literatură.
 
Postat de catre Aurel Ganea la data de 2006-12-26 10:45:49
         
 
  Multumesc, Liviu, inca o data. Peste noi este un blestem, peste tara asta toata. Asa cred, asa simt eu. Ardealul vostru a scapat. Ragatul nu!
Vreau sa mai discutam si sa nu ocupam spatiul site-ului. Adresa mea corecta este:[email protected]; mai am una:[email protected].
Un telefon: 0729913699.
La multi ani!
 
Postat de catre Aurel Ganea la data de 2006-12-25 20:06:30
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Nu e un blestem, Aurel. Sau, dacă este, acel blestem suntem noi...
Nu știu dacă avem puterea să schimbăm ceva. Sau, mai exact, nu cred că putem schimba ceva, chiar dacă unii dintre noi simt în ei acea putere.
Cîndva, citind o interpretare a Mioriței, m-a înfuriat ceea ce mi se părea un mod simplist de a gîndi: romanul este prin excelență fatalist. Acum, analizînd mai atent afirmația, aproape că sunt de acord cu ea...
Nu mă așteptam ca textul meu să găsească un asemenea ecou în sufletul unui cititor. Îți mulțumesc pentru sinceritate.
Mi-ar face plăcere să comunicăm. Mi-ar face o și mai mare plăcere ca această comunicare să aibă rod. Nu numai în ceea ce ne privește, ci și în privința posibilității de a schimba ceva. Oricît de puțin.
La Mulți Ani și ție, Aurel Ganea. Inginer, popă, mason? Ce contează. Eu văd în tine omul.
Încă odată, mulțumesc.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-12-25 13:19:27
         
 
  Este un blestem peste noi, Liviu, de care nu stim nici cind si nici cum vom putea scapa. Textul tau, atit de simplu, de direct, de adevarat, mi-a naucit sufletul si trairea.
Eu, Aurel Ganea ,iti multumesc pentru acest text.
Liviu, sint inginer, popa, mason - ei si! Ardeleanule, vrea sa mai discutam! Poate vom putea scHimba ceva in lumea asta strimba.Multumesc, prietene, pentru un text adevatat!
Comunicam: [email protected]
La multi ani, frate Liviu!
 
Postat de catre Aurel Ganea la data de 2006-12-25 11:28:50
         
 
  Doar istorie, Raluca. Mereu repetată. Ca un blestem, cum spunea mai jos Aurel Ganea.

Sărbători fericite.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-12-23 23:05:50
         
 
  Istoria uciderii... precum o muțenie cu un fior de gheață pe spate.

Raluca

 
Postat de catre Raluca Oprita la data de 2006-12-23 16:53:07
         
 
  Vă mulțumesc. Tuturor, și fiecăruia în parte.
E un text care m-a durut cînd l-am scris. Care mă doare și acum, cînd îl recitesc. L-am scris pe nerăsuflate, fără să-l gîndesc, fără să-l cizelez. Împins parcă din spate de durerea tuturor acelor Gheorghe Ghe Ion veșnic oprimați de-a lungul vremurilor. Veșnic înșelați în așteptările lor.

Un An Nou fericit tuturor.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-12-22 10:50:18
         
 
  Felicitări, Liviu, pentru un text profund prin semnificații, scris cu năduf și cu har. O tragedie uriașă și nemeritată a țăranului român prinsă atât de inedit. Mă întreb mereu, de mulți ani, dacă peste țara asta nu este vreun blestem.
Îți mulțumesc pentru acest text.
Crăciun fericit și LA MULȚI ANI,Liviu!
 
Postat de catre Aurel Ganea la data de 2006-12-22 09:25:20
         
 
  Exceptional text.  
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2006-12-22 09:24:30
         
 
  textul tău m-a trezit și mi-a dat un chef de a scrie... m-a inspirat! felicitări!

cu drag,

mălin
 
Postat de catre Malin Stan la data de 2006-12-22 09:01:31
         
 
  "noi vrem pamant"...noi nu vrem sa ne dam pamantul...nu, pamantul nostru nu ni se mai da...parca, cel 1997, este cel mai condamnat...###


Liviu Bordas,


cata utopie in chiar pamantul acesta, pe care calcam...


ganduri bune la sfarsit de an, ardeleanule, sanatate, sanatate, sanatate!

"la multi ani!"


c u in 2007, goia-nevoia

 
Postat de catre nula nada la data de 2006-12-22 04:14:27
         
 
  Liviu, Anda are dreptate. Uite că nici eu nu știam că din verbe simple, arcuite sub trei arcade rostuite după reguli știute de tine (1907, 1957, 1997) și intuite de lector, pot fi scrise, cu un asemenea talent, "Istorii". Felicitări! Ingada.  
Postat de catre Elena Munteanu la data de 2006-12-21 22:57:03
         
 
  Liviu, nu pot să spun decât că e dureros de adevărat!
Nu știam că ești și un prozator așa de înzestrat!
Votez!
 
Postat de catre Anda Andries la data de 2006-12-21 22:37:22
         
 
  Liviu, un text profund, un text cu greutate... Nu am ce sa spun mai mult...

Votez... Impresionat...

cu stima

petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2006-12-21 22:33:24
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE