FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
arbitraj. miza - curatarea site-ului
Text postat de Andrei Petre
cu referire la problemele de aici :

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=21971

Exact ieri vroiam să dau pe un alt site literar ideea la care s-a gândit și domnul Peia. Asta trebuie de făcut, pt a avea un spațiu virtual de calitate : să concepi un sistem prin care omul să fie obligat să își asume identitatea. In spațiul virtual la care m-am referit, o tipă cu ,,nume,, de comedioară romantică nu îl mai lăsa pe un tip care are un volum scos, postează cu numele lui, e cunoscut, a făcut ceva până acum, etc. Și m-am gândit : de ce să se permită acest amestec grețos de persoane, personalități și anonimi la limita patologicului ? Cui servește ? Nici măcar numărului crescut de click-uri, fiindcă, până la urmă, site-ul parazitat de prea multe non-valori ajunge un cerc închis, de nivel cultural scăzut, o simplă mahala cu pretenții pseudo-literare.

Eu, dacă mi-aș face un site și nu aș urmări să câștig bani din el, cum e cazul acestuia, care nici măcar nu e înscris în trafic.ro and stuff, aș proceda așa : când vrei să te înscrii pe site, îmi trimiți pe mail copie de pe buletin, numele tău real, tot. Și, la cerere, să poți publica sub pseudonim DE OM, dar să știi mereu că nu poți sări calul fără să îți fie dată în vileag identitatea (cât timp îți vezi de literatură rămâi anonim, dar dacă te apucă puseuri belicoase / caterincoase și te iei ba de unul, ba de altul să îți asumi consecințele). Nu să își permită un oarecare să jignească, la nesfârșit, sau să strice imaginea unui scriitor, a unui om care chiar face ceva.

Domnule Corbu, ați văzut care a fost reacția mea la ce se întâmplă aici : am atras atenția, în câteva rânduri, că nu e ok și m-am cărat, între timp am scos o carte, mulțumesc editurii Vinea pt încredere și omului de cultură Nicolae Tzone, aici intru extrem de rar, iar acum chiar cred că e important să spun aceste lucruri, poate intențiile dumneavoastră bune nu se mai opresc în modalitățile discutabile de acțiune, de până acum.

Mai bine faceți curațenie, schimbați regulamentul, țineți oamenii de valoare care își asumă identitatea. Până una alta, iată că Ioan Peia e scârbit, Ionuț Caragea e scârbit, eu m-am cărat și cu ce rămâneți în schimb ? Cu un pseudonim care nu va fi niciodată nimic în literatura română, și care, în afară de un umor plafonat și dubios, nu are nimic ?

Nu vă supărați, e doar o supoziție : am bănuiala că dumnevoastră sunteți, în realitate, Ecsintescu și reușiți, astfel, să vă împliniți fațeta ludic-agresivă pe care v-o simt. Altfel nu se explică.

Îmi cer scuze dacă greșesc în supoziția mea, numai bine tuturor și atenție ce oameni pierdeți și scârbiți și mai ales pt cine și ce !




Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Va multumesc pentru comentariile voastre lungi, eseuri la randul lor, va multumesc pentru ca scoateti in evidenta alte aspecte ale acestei probleme, va multumesc ca ma ajutati sa ma lamuresc, va multumesc ca sunteti aici si cititi si completati...

va multumesc...

si va mai astept...

intotdeauna cu placere...

petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2006-10-21 00:17:36
         
 
  Sunt de acord cu "manifestul" tău pentru cultură. Una dintre marile nenorociri ale lumii post-moderne, în care încercăm și noi să intrăm, nu mai este profitul - asta a fost în sec. XIX și XX - ci consumul, noua religie a societății occidentale. Profitul a ajuns pe planul doi, a devenit un mijloc pentru împlinirea primului. Consumul este ultima ideologie a unei societăți care nu mai are ideal. Consumul a devenit o conduită activă și colectivă, o constrângere socială, o morală, o instituție. Societatea de consum este una de învățare a consumului, de dresaj social în privința consumului. Zeul omnipotent al consumului este publicitatea; mass-media îi este aservită în totalitate. Consumatorul occidental vrea cantitate la un nivel calitativ acceptabil, stabilit prin norme ( ISO 2000, de exemplu) și mai ales produse la modă. În fond și actul cultural are o dimensiune mercantilă, altfel artistul ar muri de foame.
Afirmația "artiștii nu pot fi capitaliști" este frumoasă, înnobilantă, dar discutabilă. Autorul unui best-seller este un capitalist sadea. Vinde, este adevărat, un alt fel de marfă. Dar vinde și câștigă. Și după aceea se înscrie în alaiul post-modern al consumului. Există, barbarizând, și profit cultural. Acceptând banalitatea unei definiții a profitului - diferență dintre încasări și cheltuieli, putem extrapola; ce investește un autor? Talent, muncă, astea s-ar putea trece la cheltuieli. Și la venituri: satisfacție, succes, dar și bani.
Produsele culturale autentice au devenit și ele marfă.
Acuzăm degeaba televiziunile. Ele vând marfa cea mai ieftină, vând surogate sau aproximări culturale.
Nu sunt de acord cu ideea ta despre rațiune ca fiind conotația culturală a sacrului. După mine o asemenea conotație este talentul. Rațiunea este cu totul altceva:facultate a omului de a cunoaște, de a gândi logic, de a înțelege sensul și legătura fenomenelor.
Dar, una peste alta, mi-a plăcut această lecție a ta de non-marxism cultural, de fapt un manifest care îndeamnă la meditație.
 
Postat de catre Aurel Ganea la data de 2006-10-20 08:55:26
         
 
  De acum inainte soarta mea nu depinde decat de mine: e imposibil sa invinuiesc o instanta exterioara pentru esecurile si greselile mele.
Pascal Bruckner - Tentatia Inocentei

,, Astăzi, într-o societate profund desacralizată, se naște o nouă religie, un nou cult. Profitul și cursa nebunească după puterea iluzorie pe care acesta ți-o oferă, iată câteva dintre coordonatele principale și principiale ale acestui nou mileniu. Majoritatea acțiunilor este subjugată acestor țeluri, care se transformă încet în stări, în arhetipuri inefabile, devin parte a ființării... Oamenii au în vedere scopul, se concentrează numai asupra deznodământului și uită să trăiască, să acționeze cu adevărat. Produsul este un rezultat al acțiunilor creatoare, nu poate fi definit aprioric. În momentul în care impui etaloane, deteriorezi procesul constitutiv. Actul de creație trebuie să fie liber, spontan, imprevizibil, actul de creație trebuie să se materializeze prin surpriză. Banda rulantă nu va fi niciodată creatoare de artă, cei care creează având scopuri precise nu vor reuși niciodată să lase în urmă excepționalul. ‘’

Imagineaza-ti ca au existat societati mult mai desacralizate decat a noastra. Societatea gentilica spre exemplu.
Din comuna primitiva pana astazi profitul sau oricum s-ar fi numit el a transat progresul mileniilor.
Fireste ca oamenii urmaresc scopul. Finit cum este declamat de atei infinit cum il propovaduiesc bigotii.
Produsul este axiomatic a posteriori, tinere domn.
El disjunge experienta. Creatia topeste in creuzetul ei fapte, trairi dar si amintiri. Plus efortul mnemonic al autorului. Este drept ca actul creatiei trebuie sa fie liber ( deja sugerezi un truism) dar el are la baza gestatia in care spermatozoidul, adica creatorul, impune codul genetic al creatiei fie ea capodopera sau postare limitrofa literaturii. ( Scuza-mi creator – creatie) Un autor de care sigur ti-e drag, M Cartarescu a scris ,, De ce iubim femeile ‘’ animat de un scop : pecuniarul. Si a reusit.


,,Masa înseamnă în primul rând un nivel cultural minim. Eterogenitatea asociațiilor de indivizi, caracterul esențialmente individual al fiecăruia dintre noi, solicită creatorilor interesați de câștig, mobilitate. Pentru a obține profit, creatorul sacrifică idealurile, ideile, ajustându-și mesajul, pentru a reuși să satisfacă cererile generale, contradictorii chiar în esență. Mai multe vârfuri muntoase de înălțimi diferite, pot fi egalizate, dar doar în jos, prin distrugere. La fel, mai multe cerințe culturale, de factură diferită, pot fi satisfăcute, însă doar printr-un nivel minimal, esențialmente inferior nivelului optim. Și iată cum, pentru a fi pe placul publicului, creatorii renunță la un întreg fond ideatic, ajung să își nege însăși esența ființativă. Asistăm la o masivă vulgarizare, mascată de idealurile prefabricate ale noului mileniu. Astăzi tot ceea ce înseamnă valoare poate fi evaluat prin bani’’.


Dragule, masa inseamna oamenii care pot infaptui revolutii, razboaie pentru neatarnare, masele sunt cele care schimba sisteme. Masa inseamna folclor tinere domn. Iar daca elita are locul cumparat in istorie, ea este scuipata de verbul sugubat al lui Mos Ion Roata. Pentru ca masa asta de care vorbesti atat de peiorativ traieste si simte. Nu e o structura amorfa. Abstracta. Parisul scolilor inalte a fost eludat de alfabetizarea facuta de un Cuza si de ce nu de un Ceausescu. Creatorul scrie pentru bani. Este clar. O face ca Sandra Brown. Dar acel creator care scrie pntru bani nu ajusteaza nimic. El se vinde si gata. Asa simte. Daca ar gandi altfel decat mercantil ar scrie altceva. Vulgarizarea ca doctrina consumista cred ca a experimentat-o Coelho. Cu toate ca in scrierile lui se vede semiotica lui Eco. Dar asta e o poveste lunga.
Picasso a fost cel mai bogat pictor. Nu a avut valoare. ?


Hârtiile, elemente efemere, au devenit fundamentul social, acceptat în mare măsură de toți. Și non-acțiunea înseamnă tot renunțare. A nu acționa poate de multe ori să fie același lucru cu a acționa greșit. Să înțelegem asta și să învățăm să ne apărăm punctele de vedere, să învățăm să fim noi înșine, să învățăm să nu rămânem captivi într-o paradigmă eronată doar pentru că vrem cu orice preț să urmăm modelul celorlalți, doar pentru că vrem cu orice preț să fim acceptați de ceilalți, nu trebuie să coborâm ștacheta doar pentru a îi lăsa pe cei mai puțini înzestrați să pătrundă pe sub ea. Cultura nu trebuie să fie vulgarizată pentru a fi accesibilă, pentru că rolul culturii este să îi facă pe oameni să se autodepășească. Nu trebuie să le oferi totul pe tavă, trebuie să îi inviți la căutare pe cei ce vor să afle mai mult.

Aici o iei CTA sic pe campii. Nu distrug muntele pe care crezi ca te-ai cocotat. Dar aluneci in sofism. Lansezi o tribulatie devastatoare vorbind de ,,ceilalti ‘’ ca despre niste proscrisi, fara a sugera tara de care tu te prevalezi. Rolul culturii este sa civilizeze iar civilizatia pentru a progresa nu are nevoie de criptari . E drept, are nevoie de lideri-vectori, de genii, dar are nevoie si de mase pentru a fi propagata. Cultura e formata si de Kant dar si de Toma Alimos. O rasa superioara, elitista, seamana cu o ideologie care a creat Holocaustul. Vulgul este magma din care vulcanii erup. ( Asta asa sa dvin patetic)


,,Știința popularizată nu mai este știință adevărată. Nu muntele trebuie să vină la Mahomed, ci Mahomed trebuie să se ducă la munte dacă vrea cu adevărat să ajungă la el. Aceasta este calea firească a acestei lumi, aceasta este lecția pe care omul trebuie să o învețe atunci când privește în jur. Nu trebuie să încurajăm mediocritatea, nu trebuie să încurajăm limbajul facil, nu trebuie să încurajăm banalitatea. Niciodată nu vor fi create opere de artă prin intermediul banalității, niciodată un limbaj vulgar nu va reuși să enunțe mari adevăruri. Rafinamentul conținutului este cel mai bine exemplificat de rafimentul exterior. În absența acestuia din urmă, judecățile cele mai elevate sunt în van. Gânditorul care nu știe să devină la nevoie un bun orator nu este un gânditor înțelept.
Asaltul mundanului a destabilizat componenta sacră a vieții omului. Miturile și-au pierdut de mult componenta simbolică, sensurile ascunse nu mai sunt căutate, societatea se bazează în exclusivitate pe învelișul exterior, superficial. Intruziunea bruscă a sacrului (și atunci când spun sacru mă refer la conotația culturală a termenului, la acea calitate pur omenească care ne ridică deasupra oricărei alte ființe vii – rațiunea) în profan se rezumă la existența televizorului. Oamenii refuză să mai sintetizeze informația, ei vor să primească totul de-a gata, ei vor să nu mai facă niciun efort de înțelegere. Formatorii de opinie dețin controlul, însă, din păcate, și ei la rândul lor refuză să își asume misiunea de culturalizare, refuză s㠓formeze” un public nou, mulțumindu-se să se complacă în această redundanță distrugătoare. Nimeni nu încearcă să evadeze din această stare de somnolență culturală, pentru că toți au, pentru moment, “lucruri” mai importante de făcut...’’

Uneori scriitori ca H Read, Joyce, Hemingway, Keroauk, Lowry dar si Ion Creanga si M Eminescu au facut-o. Au scris atat de banal si atat de facil fara a antama neologisme in umilele sale opere incat au devenit genii.
Asta cu ganditorul orator m-a dat gata. E cea mai mare tampenie. Vezi Demostene.
Miturile draga domnule apartin vulgului. Asta pe care il blamezi asa de inversunat. Iar televizorul este un mit. Peste milioane de ani va fi un mit sacru. E simplu. Ca sa devi formator de opinie intr-o epoca a informatiei diverse cred ca este atat de greu incat postarea unui sofism pe Europeea e chiar un lucru important de facut.



,,Capitalismul înseamnă în primul rând cinism prost înțeles. Pentru a fi mai productiv, pentru a reuși pe piața muncii, pentru a învinge, pentru a fi cel ce reușește, omul își sacrifică eul, își alterează idealurile, își bate joc de ființa sa și de capacitățile intrinseci acesteia.
Artiștii nu vor fi niciodată capitaliști, pentru că doar cel care creează pentru el, pur, va reuși să creeze cu adevărat. În primul rând trebuie să îți placă ție, celui care făurește. Impactul pe care realizarea ta îl va avea asupra celorlalți nu are nicio legătură cu tine. Imaginea pe care tu o ai în ochii celorlalți este numai problema lor, și, atâta timp cât tu ești mulțumit, atâta timp cât tu consideri că îți respecți ființa, fii tu însuți!
Cultura nu trebuie coborâtă la nivelul oamenilor, ci oamenii trebuie să se ridice la nivelul culturii. Doar astfel, putem progresa. Cei puternici înțeleg întotdeauna mai mult. Iar când vine vorba de cultură, nimeni nu te poate împiedica să fii puternic. Învață să fii puternic, învață să fii tu însuți! Cultura adevărată trebuie să rămân㒒


Stangism ne elaborat. Dar te iert. Picasso, Dali, Grass, Twain....artisti au fost saraci ?
Rebreanu, Petrescu, Eminescu, au fost saraci ?
Chiar Nichita ?



E USOR A SPUNE VERSURI CAND NIMIC NU AI A SPUNE....


Cultura, la care cred ca te referi daca nu e inteleasa de mase o sa devina asemeni unui grafitti care si ea e o cultura dar periferica.


Restul e sofism pur.
Recomand Sociologia Culturii .....

La buna vedere





 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2006-10-20 08:50:55
         
 
  Un mare adevăr în finele eseului:
"Cultura nu trebuie coborâtă la nivelul oamenilor, ci oamenii trebuie să se ridice la nivelul culturii."
Ce credeți? Există un atribut, să-i spunem de natură comercială, a fenomenului artistic, care, din nefericire, ar putea avea rol de catalizator în mecanismul de subliminare a nivelului? sau punem totul pe seama conjuncturii și moștenirii mediatice?
Oricum ar fi, inhibitori pentru expansiunea prostiei și pârghii pentru îngrădirea fenomenului, în opinia mea, exasperant, există. Problema e că nimeni, acolo sus, nu se gândește să le folosească. Motivul? Simplu: scad vânzările. Sunt mult prea mulți consumatori de prostie autentică, iar media deocamdată știe doar să vândă, nu să-și formeze o anumită clasă de cumpărători, sau clientelă. A apărut concurența până și la sărăcie, iar intoxicarea, în opinia mea, va exploda, pentru că restrictivii, nefiind subvenționați de statul de pork, vor falimenta. Cauză și efect.
Cu drag, un eseu foarte interesant.
 
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2006-10-20 01:43:06
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE