|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pe culmile disperarii (3) |
|
|
de
emil cioran |
|
|
|
ETERNITATE SI MORALA
Pīna astazi, īnca nimeni n-a putut spune ce e bine si ce e rau. Si e sigur ca īn viitor va fi tot asa. Faptul impresionant nu consista īn aceasta relativitate, ci īn imposibilitatea de a te dispensa de īntrebuintarea acestor expresii. Nu stiu ce e bine si ce e rau, dar calific actiunile īn bune si rele. Daca m-ar īntreba cineva de ce numesc o actiune buna si alta rea, nu i-as putea raspunde. Este un proces instinctiv, care ma face sa apreciez sub prisma criteriilor morale; cīnd ma gīndesc ulterior la acea apreciere, nu-i mai gasesc nici o justificare. Morala a devenit atīt de complexa si de contradictorie deoarece valorile ei nu se mai constituie īn ordinea vietii, ci s-au cristalizat īntr-o regiune transcendenta ei, pastrīnd slabe legaturi cu tendintele irationale si vitale. Cum sa īntemeiezi o morala? Mi-e atīt de scīrba de acest cuvīnt, «bine», este atīt de fad si de inexpresiv! Morala spune: lucrati pentru triumful binelui! Dar cum? Prin īmplinirea datoriei, prin respect, prin sacrificiu, modestie etc. Toate acestea īmi par simple vorbe, deoarece ele nu cuprind numai un vag formal, dar mai cu seama un vag īn determinarile concrete de continuturi. Caci īn fata faptului imediat toate principiile morale sīnt atīt de nule, īncīt te īntrebi de ce n-ar fi mai acceptabila o viata fara criterii. As iubi o lume īn care n-ar exista nici un criteriu, nici o forma si nici un principiu, o lume a absolutei indeterminari. Caci īn lumea noastra toate criteriile, formele si principiile sīnt atīt de fade, īncīt semiprezenta lor este mai exasperanta decīt cel mai groaznic absolutism normativ. Īmi īnchipui o lume de fantezie si vis, crescuta īn lumini portocalii, si unde nu s-ar mai vorbi de bine si de rau, unde īntreaga aceasta discutie īn jurul valabilitatii normelor n-ar mai avea nici un sens. Si apoi, din moment ce realitatea este irationala īn esenta sa, ce rost mai are sa cauti norme ca sa delimitezi binele de rau, ce rost are sa mai distingi ceva? Morala nu poate fi salvata, iar acei care sustin ca īn fata eternitatii ea totusi poate fi salvata se īnsala enorm. Ce spun acestia? Īn lume triumfa temporar placerea, satisfactiile minore, pacatul etc., dar īn fata eternitatii ramīne numai fapta buna, numai realizarea morala. Ce s-a ales din placerile acestei lumi? Neantul! Singura care triumfa este virtutea. Dupa toate mizeriile acestei lumi, apare triumful final al binelui si biruinta definitiva a virtutii. Decīt, acestia n-au remarcat ca daca eternitatea īnghite, anulīndu-le, toate placerile si satisfactiile superficiale, ea nu īnghite mai putin tot ceea ce se numeste virtute, fapta buna, actiune morala. Eternitatea nu duce nici la triumful binelui si nici la triumful raului, ci anuleaza totul. Condamnarea epicureismului īn numele eternitatii este un nonsens. Cu cīt voi ramīne eu mai mult prin faptul ca sufar, decīt altul prin faptul ca petrece? Obiectiv, ce semnificatie poate avea faptul ca unul se crispeaza īn agonie, iar altul se destinde cu o femeie? Atīt suferinta cīt si placerea se consuma subiectiv īn indivizii respectivi. Ori suferi, ori nu suferi, tot vei fi īnghitit etern si iremediabil īn neant. Nu se poate absolut deloc vorbi de un acces obiectiv al eternitatii, ci numai de o traire subiectiva a acestei eternitati, care nu se poate realiza decīt prin discontinuitati īn vietuirea timpului. Nimic din ceea ce creeaza omul nu poate atinge un triumf final, o victorie definitiva. De ce sa ne īncīntam cu iluziile morale, cīnd am putea gasi iluzii si mai frumoase? Toti acei care vorbesc de salvarea morala īn fata eternitatii se gīndesc la ecoul indefinit īn timp al actiunii morale, la rezonanta nelimitata si la perpetuarea ei durabila. Aceasta nu e deloc adevarat, deoarece oamenii asa-zisi virtuosi, care nu sīnt īn fond decīt niste fricosi, dispar mai repede din constiinta lumii decīt aceia care s-au epuizat īn placeri. Dar chiar daca ar fi contrariul, ce īnseamna supravietuirea cu cīteva zeci de ani? Nimic. Orice placere nesatisfacuta este o ocazie pierduta pentru viata. Nu voi veni, īn numele suferintei, sa opresc lumea de la placeri, de la orgii, de la excese. Numai oamenii mediocri vorbesc de consecintele placerilor. Dar consecintele durerii nu sīnt si mai mari? Numai un om mediocru poate dori sa moara la batrīnete. Deci suferiti, beti, sorbiti cupa placerii pīna la urma, plīngeti sau rīdeti, scoateti strigate de disperare sau de bucurie, cīntati de iubire sau de moarte, caci si asa nimic nu se alege de tot! Īntreaga morala n-ar vrea sa faca din aceasta viata decīt o suma de ocazii pierdute.
MOMENT SI ETERNITATE
Eternitatea nu e inteligibila decīt daca e privita ca experienta, īn functie de o traire subiectiva. Conceptul obiectiv al eternitatii n-are nici un sens pentru individ, deoarece finitatea lui temporala elimina posibilitatea de a trai o infinitate temporala, o vesnicie, ca durata infinita, ca proces nelimitat īn timp. Experienta eternitatii depinde de intensitatea trairii subiective, iar nu de obiectivitatea substantiala sau de o durata continua. Intrarea īn eternitate nu se poate realiza decīt īntr-o transcendere a timpului, prin sustragerea de la raportarea continua a clipelor una la alta. Este necesara o lupta dramatica si intensa cu timpul, pentru ca, odata depasit mirajul succesiunii momentelor, sa mai ramīna numai trairea exasperata a clipei, care sa te avīnte de-a dreptul īn vesnicie. Īn ce fel vietuirea absoluta īn moment permite un acces al eternitatii? Simtul pentru devenire, pentru timp rezulta dintr-un sentiment al insuficientei clipelor, al relativitatii si conditionarilor lor. Acei care au o constiinta intensa a temporalitatii traiesc fiecare moment cu gīndul la cel urmator, la succesiune si la transformare. Decīt, eternitatea nu e accesibila decīt īn eliminarea raportarilor, prin vietuirea clipei īn mod absolut. Īn orice experienta a eternitatii este un salt si o transfigurare, deoarece se pretinde o astfel de īncordare prealabila pentru a ajunge la īmpacarea senina din contemplatia eternitatii, īncīt putini sīnt capabili de ea. Contemplatia aceasta nu este importanta prin cīt dureaza, ci prin intensitatea ei. Revenirea la trairile obisnuite nu diminueaza nimic din fecunditatea acestei experiente intense. Ceea ce importa este frecventa acestei contemplatii. Numai prin experiente frecvente se poate ajunge la betia eternitatii, la starea de īncīntare pura, īn care transfigurarile se īmbraca īn aureole sublime si imateriale, īn care voluptatile au ceva suprapamīntesc, de o transcendenta luminoasa si fermecatoare. Izolarea momentului din succesiune īi atribuie acestuia un caracter absolut; nu īn mod obiectiv, ci subiectiv. Un absolut pentru simtirea noastra, dar caruia nu i se poate atribui un element de irealitate si fantezie. Caci, din perspectiva eternitatii, timpul cu toata multiplicitatea lui de clipe individuale este, daca nu ireal, destul de irelevant pentru realitatile esentiale.
Īn eternitate traiesti fara sa regreti si fara sa astepti ceva. Nu este, īn structura momentului trait ca atare, o scoatere din relativitatea gustului si a categoriilor, o depasire a imanentei īn care ne cuprinde temporalitatea vietii? Trairea imanenta īn viata este imposibila fara trairea simultana īn timp, deoarece viata ca activitate dinamica si progresiva are temporalitatea ca un atribut constitutiv. Caracterul dramatic al vietii este inconceptibil fara elementul temporal. Cu cīt viata este mai intensa, cu atīt timpul este mai esential si mai revelator. Si apoi, viata prezinta o multiplicitate de directiuni, de avīnturi intentionale, care nu se pot desfasura decīt īn timp. Cīnd vorbesti de viata spui clipe, iar cīnd vorbesti de eternitate, clipa. Nu este un minus de viata īn experienta eternitatii, īn aceasta īnfrīngere a timpului, īn aceasta transcendere a momentelor? Este, īn aceasta transfigurare, mai repede o deviere a vietii īn alt plan, unde antinomismul si dialectica tendintelor vitale se purifica la mari īnaltimi. Acei care au nativ īn ei tendintele de contemplatie a eternitatii, cum sīnt acei care se dezvolta īn culturile orientale, nu cunosc lupta dramatica de transcendere a timpului si nici eforturile de interiorizare, asa cum le depunem noi, care sīntem infectati pīna īn radacini de temporalitate. Dar si contemplatia eternitatii este pentru noi un prilej de viziuni cuceritoare si de īncīntari stranii. Pentru cine are constiinta eternitatii totul e permis, fiindca pentru el dispar toate diferentierile īntr-o viziune de o monumentala seninatate, izvorīta ca dupa o mare renuntare. Eternitatea nu poate fi iubita cu pasiunea cu care iubesti o femeie, sau cu care-ti iubesti destinul tau sau disperarea ta proprie. Este īnsa īn tendinta spre regiunile eternitatii o atractie ce seamana cu un zbor īnspre un cer senin de vara, sau cu avīntarea īnspre discretia unei lumini stelare. Azurul si lumina de stele sīnt simboluri pentru aceasta eternitate, īn care nu mai doresti si nu mai regreti nimic.
ISTORIE SI ETERNITATE
Nu īnteleg ce rost mai are sa traiesc īn istorie, sa am idealurile epocii, sa ma preocupe gīndul culturii sau problemele sociale. Sīnt plictisit de cultura si de istorie; mi-e aproape imposibil sa mai particip la framīntarile lumii istorice, la idealuri si aspiratii temporale. Istoria este ceva ce trebuie depasit. Si nu poti depasi istoria decīt atunci cīnd trecutul, prezentul si viitorul nu mai au pentru tine nici o importanta, cīnd ti-e indiferent cīnd si unde traiesti. Cu cīt sīnt mai avantajat daca traiesc astazi, decīt daca as fi trait īn Egiptul de acum patru mii de ani? Sīntem niste imbecili atunci cīnd deplīngem soarta unora care au trait īn epoci care nu ne convin noua, care n-au cunoscut crestinismul sau descoperirile si inventiile stiintei moderne. Daca timpul n-ar fi ireversibil, n-as regreta deloc sa traiesc īn orice epoca a istoriei, fiindca nici una nu e mai buna decīt cealalta. Neexistīnd o ierarhie a atitudinilor si conceptiilor de viata, toti au dreptate si nici unul. Epocile istorice reprezinta forme īnchise de viata, care traiesc cu convingerea īn valabilitatea lor definitiva, pentru ca dinamismul si dialectica vietii istorice sa ajunga la alte forme, insuficiente si limitate, si ele, ca tot ce traieste sub soare. Īntreaga istorie īmi pare atīt de nula, īncīt ma mir cum de exista oameni care toata viata se ocupa numai cu trecutul. Ce interes mai pot avea cercetarea idealurilor altor epoci, credintele oamenilor sau zvīrcolirile cītorva indivizi sifilitici? Vor fi mari creatiile oamenilor, dar pe mine nu ma intereseaza. Nu gasesc eu o īmpacare mai mare īn contemplatia eternitatii? Nu
A NU MAI FI OM
Tot mai mult ma conving ca omul este un animal nefericit, abandonat īn lume, silit sa-si gaseasca o modalitate proprie de viata, asa cum natura n-a mai cunoscut īnaintea lui. De pe urma asa-zisei lui libertati, sufera mai mult decīt dupa cel mai mare prizonierat posibil īn existenta naturala. Si atunci nu ma mir de ce omul ajunge uneori sa invidieze o floare sau o alta planta. A voi sa traiesti ca o planta, sa cresti īnradacinat, īnflorind si uscīndu-te sub soare, īn cea mai deplina inconstienta, a dori sa fii o parte intima din fecunditatea pamīntului, o expresie anonima a cursului vietii este a fi disperat de rosturile si sensul omenirii. Si de ce sa nu schimb cu o floare? Cunosc ce īnseamna a fi om, a avea idealuri si a trai īn istorie. Ce mai pot astepta de la asemenea realitati? Este desigur mare lucru a fi om; īncerci una dintre cele mai serioase tragedii, o drama aproape monumentala, caci a fi om īnseamna a vietui īntr-o ordine de existenta cu totul noua, mai complicata si mai dramatica decīt cea naturala. Din ce scobori de la om īnspre natura neanimata, intensitatea fenomenului dramatic scade treptat, pīna la a deveni nula. Omul tinde tot mai mult sa ia monopolul dramei si al suferintei din lume. De aceea mīntuirea este pentru el o problema atīt de arzatoare si de insolubila. Nu pot avea mīndria ca sīnt om, fiindca am trait acest fenomen pīna īn radacini. Numai aceia care n-au vietuit cu mare intensitate acest fenomen se mai pot mīndri ca sīnt oameni, deoarece ei tind sa devina. Astfel, īncīntarea lor este fireasca. Īntre oameni exista unii care n-au depasit cu mult forma de existenta animala sau de planta. Este natural ca ei sa doreasca si sa admire fenomenul om. Dar acei care cunosc ce īnseamna a fi om cauta sa devina orice, numai om nu. Daca ar fi posibil, m-as transforma īn fiecare zi īntr-o forma particulara de viata animala si de planta. Sa fiu succesiv toate formele de flori, sa fiu buruiana, ghimpe, trandafir, sa fiu arbore de ecuator, cu crengi īntortocheate, planta de mare, batuta de valuri, sau de munte, īn prada vīnturilor; sa fiu pasare cu glas melodios sau pasare croncanitoare si de prada, calatoare sau sedentara, sa fiu bestie de padure sau animal domestic. Toate speciile sa le traiesc cu o frenezie salbatica si inconstienta, sa parcurg seria īntreaga a naturii, sa-mi schimb forma cu usurinta unei gratii naive, fara teatru, īntocmai ca īntr-un proces natural. Cum as umbla prin cuiburi, prin grote, prin singuratati de munte si de mare, prin dealuri sau prin cīmpii! Numai aceasta aventura cosmica, traita īn interiorul substantial al vietii, īn intimitatea ei organica, urmīnd arabescul formelor vitale si pitorescul naiv al plantelor, mi-ar mai putea destepta gustul sa redevin om. Caci daca diferenta dintre om si animal rezida īn faptul ca animalul nu poate fi decīt animal, pe cīnd omul poate fi ne-om, adica altceva decīt el īnsusi, - atunci eu sīnt un ne-om.
MAGIE SI FATALITATE
Īmi vine greu sa-mi īnchipui bucuria oamenilor cu sensibilitate magica, a acestor oameni care simt ca pot totul, carora nici o rezistenta nu le pare prea mare si nici un obstacol insurmontabil. Magia presupune o astfel de comuniune cu viata, īncīt orice manifestare subiectiva
este o expresie a pulsatiei totale a vietii. Este īn ea toata plenitudinea integrarii īn fluxul vietii, toata exuberanta activarii īn sensul si directia imanenta a acestei vieti. Sensibilitatea magica nu poate duce decīt la bucurie, deoarece pentru ea nu exista iremediabilul, ireductibilul si fatalul, ca elemente din structura interioara a existentei. A simti ca poti totul, ca absolutul e īn mīna ta, ca exuberanta ta este exuberanta acestei lumi, ca ritmul universal palpita īn tine frenetic si intens, ca tu esti lumea, ca existenta nu e conceptibila decīt īn masura īn care trece prin tine, a gasi sensul lumii, actualizat īn fiecare moment īn expresia cea mai deplina, este desigur a realiza o forma de bucurie greu de banuit si care este un monopol al celor dotati cu sensibilitate magica. Pentru magie nu exista boli, sau, daca exista, viziunea magica le concepe īn asa masura remediabile, īncīt caracterul lor de ireductibilitate dispare. Optimismul magic vede totul sub raporturi de echivalenta, de aceea, pentru el, orice īncercare de individualizare a bolii si de aplicare a unui tratament specific este iluzorie. Magia contesta si neaga tot ceea ce e negativitate īn viata, tot ceea ce e esenta demonica īn dialectica vietii. A avea sensibilitate magica īnseamna a nu pricepe nimic din marile realitati dureroase, nimic din ceea ce viata prezinta ca iremediabil si fatal, ca mizerie, destin si moarte. Iluziile magiei neaga ireparabilul din lume, neaga moartea ca realitate fatala si universala. Subiectiv, acest fenomen este plin de importanta, deoarece el creeaza o stare de beatitudine si de exaltare euforica omului. Caci el traieste ca si cum n-ar muri niciodata. Or, toata problema mortii, īn fata omului, se reduce la constiinta subiectiva a mortii. Pentru cine n-are aceasta constiinta, faptul ca va intra prin moarte īn neant n-are nici o importanta. A-ti da seama permanent de moarte este a realiza paroxismul constiintei. Īn magie, constiinta n-a cīstigat acea autonomie de viata care īi da caracterul unei forte centrifugale, ci pastreaza īnca un caracter vital.
Sīnt infinit mai complicati aceia care au constiinta fatalitatii, pentru care exista īn lume irezolvabilul, ireparabilul si iremediabilul, acei care simt ca uneori efortul e nul, iar regretul imposibil, care īnteleg ca fatalitatea constituie un aspect al acestei lumi, un aspect esential. Caci toate realitatile esentiale se desfasoara sub semnul fatalitatii, care se bazeaza pe incapacitatea vietii de a-si depasi conditiile si limitele ei imanente. Magia realizeaza ceva efectiv īn lucrurile de nimic, īn aspectele usoare carora le lipseste esentialul si monumentalul, dar este nula īn fata realitatilor de ordin metafizic, unde se cere de cele mai multe ori tacere, de care este incapabila sensibilitatea magica. A trai cu constiinta puternica a fatalitatii, a imposibilitatii si incapacitatii īn fata marilor probleme, pe care nu le poti pune fara sa fi angajat dramatic īn existenta, este a vietui subiectiv semnul de īntrebare care domina peste aceasta lume si a carui ondulatie interogativa este ca un simbol al infinitului necunostibil si inaccesibil.
Spuneti ca disperarea si agonia sīnt valabile numai ca preliminarii, ca idealul este depasirea lor, ca vietuirea īndelungata īn ele duce la automatizare? Vorbiti de drumul bucuriei ca de singurul salvator, iar pe celelalte le dispretuiti? Numiti vietuirea īn momente agonice o stare de egoism si gasiti generozitate numai īn bucurie? Ne propuneti bucuria: dar cum s-o primim din afara? Caci daca ea nu creste din noi, nu izvoraste din rezervele si ritmul nostru interior, orice interventie exterioara este sterila. Este atīt de usor sa recomanzi bucuria celor ce nu se pot bucura! Si cum sa te poti bucura, cīnd esti chinuit īn fiecare moment de obsesia nebuniei! Īsi dau seama aceia care recomanda bucuria cu o facilitate excesiva ce īnseamna a te teme de īnnebunirea apropiata, ce īnseamna a fi torturat īn fiecare clipa de presentimentul unei groaznice nebunii? Cum sa te bucuri atunci cīnd simti ca vei īnnebuni? Si apoi, se adauga constiinta mortii, mai persistenta si mai sigura decīt cea a nebuniei. Ce rost are sa-i vorbesti de bucurie unui om care se afla īntr-o imposibilitate organica de a se bucura? Bucuria va fi o stare paradiziaca, dar ea nu poate fi cīstigata decīt printr-o evolutie fireasca, printr-un proces natural. S-ar putea foarte bine ca la un moment dat sa sfīrsim cu dramatismul momentelor agonice si sa intram īntr-o regiune de seninatate paradiziaca si de bucurie calma. Oare pentru mine portile paradisului sa fie īnchise pentru totdeauna? Pīna acum n-am putut gasi cheia fericirii, pentru a le deschide. Si cum nu ne putem bucura, ne mai ramīne doar drumul tuturor suferintelor, al unei exaltari nebune si nelimitate. Sa ducem vietuirea momentelor agonice pīna la ultima expresie, sa traim drama noastra launtrica la paroxism, īn mod absolut. Nu ne mai ramīne decīt suprema tensiune, dupa care se va mai vedea doar o dīra de fum
Caci focul din noi va arde totul. Bucuria nu trebuie justificata, deoarece ea este o stare atīt de pura si de generoasa, īncīt orice elogiu este inutil. Justificarea ei este inutila chiar si īn fata deznadajduitilor, īntrucīt acestia sau sīnt organic deznadajduiti si atunci bucuria este o imposibilitate, sau nu sīnt organic si atunci bucuria le ofera destule seductii pentru a face inutila orice justificare. Este de o mie de ori mai multa complexitate īntr-o disperare absoluta, decīt īntr-o bucurie absoluta. Poate din acest motiv portile paradisului sīnt prea īnguste pentru acei care si-au pierdut speranta
Nu este absolut nimeni care īn fondul sufletului sa nu aiba un regret - oricīt de palid si de indecis - dupa durerea si boala de care a scapat. Acei care sufera intens si īndelungat, desi doresc sa se refaca, nu se poate sa nu se gīndeasca la o pierdere fatala prin īnsanatosirea lor probabila. Atunci cīnd durerea face parte din fiinta ta, eventuala depasire a ei este imposibil sa nu echivaleze cu o pierdere, precum este imposibil sa nu provoace un regret. Ceea ce am mai bun īn mine datoresc suferintei; dar si ceea ce am pierdut din viata nu mai putin ei se datoreste. Din acest motiv, suferinta nu poate fi nici blestemata, dar nici iubita. Pastrez fata de ea un sentiment particular, greu de definit, ciudat si insesizabil, de un farmec analog luminii crepusculare. Beatitudinea īn suferinta este o simpla iluzie, caci placerea artificiala din suferinta rezulta din necesitatea de a gasi o īmpacare cu fatalitatea durerii, pentru a nu te distruge total prin ea. Ultimele rezerve de viata mocnesc īn aceasta beatitudine iluzorie. Singurul asentiment dat suferintei este acela pe care-l exprima regretul eventualei vindecari. Dar regretul acesta este atīt de impalpabil si de difuz, īncīt nu se poate cristaliza īn constiinta nimanui. Toate durerile care se sting aduc cu ele un sentiment de tulburare, ca si cum intrarea īntr-un ritm echilibrat ti-ar īnchide calea pentru regiuni torturante si īncīntatoare īn acelasi timp, si de care nu te poti desparti fara sa īntorci ochii īnapoi. Desi suferinta nu ti-a revelat frumusetea, ce lumini īti mai pot fura privirea? Nu oare pentru ca luminile acestea tremura ca si cum s-ar stinge? Te mai atrage presimtirea noptii din suferinta?
Poti nega un sens vietii din atītea puncte de vedere, īncīt o enumerare a lor devine inutila. Disperarea, infinitul, moartea sīnt numai cele mai evidente. Exista īnsa atītea determinante intime care te pot duce la o negatie totala a sensului vietii! Caci īn ce priveste atitudinea īn fata vietii nu mai exista adevar sau neadevar, ci numai reactiunea spontana a intimitatii fiintei noastre.
Subiectivism? Dar putin īmi pasa ca altii cred altcumva. Si apoi, o experienta subiectiva adīnca te ridica īn planul universalitatii, īntocmai cum momentul te ridica īn acela al eternitatii. A ti se reprosa ca disperarea e un fenomen cu totul personal si irelevant pentru altii este tot atīt de absurd ca si atunci cīnd ti s-ar spune ca, murind, se petrece īn tine un fenomen pur individual si care, ca atare, nu angajeaza pe nimeni. Oamenii pretuiesc atīt de putin singuratatea!
Cum se petrece ceva īn singuratate, se grabesc sa-i decreteze sterilitatea. Ei atribuie o valoare exclusiva produselor sociale, fiindca au iluzia ca au colaborat cu totii. Toti vor sa faca, sa realizeze ceva efectiv, sa supravietuiasca prin realizarile lor. Ca si cum de acestea nu s-ar alege praful! Si ce s-ar putea alege altceva? Ce se poate alege altceva decīt nimicul? Sīnt nemultumit de orice. Chiar daca as fi ales Dumnezeul acestei lumi, mi-as da imediat demisia, iar daca lumea īntreaga s-ar rezuma la mine, daca lumea īntreaga as fi eu, m-as risipi īn bucati pīna la disparitie
Cum de pot avea momente cīnd am impresia ca īnteleg totul?!
ENTUZIASMUL CA FORMA A IUBIRII
Sīnt oameni īn care viata se realizeaza īn forme de o puritate si de o limpezire greu de imaginat pentru acela ce traieste prins īn contradictii dureroase si īn avīnturi haotice. A fi prins īn lupte interioare, a te consuma īntr-un dramatism intim si a trai destinul tau sub semnul iremediabilului este a vietui īn regiuni īn care orice limpezire sau puritate devin iluzorii. Aceia īn care viata se desfasoara īntr-o crestere fara obstacol, care traiesc īntr-un ritm lipsit de dramatism, ating o stare de multumire si īncīntare, unde aspectele lumii sīnt pline de farmec si de lumina. Si nu este entuziasmul o astfel de stare ce īmbraca aspectele lumii īntr-o stralucire plina de seductii si de bucurii? A descrie entuziasmul īnseamna a remarca o forma cu totul particulara de iubire, īnseamna a individualiza un mod de abandonare a omului īn lume. Iubirea are atītea fete, atītea devieri si atītea forme, īncīt este destul de greu sa gasesti un sīmbure central sau o forma tipica a iubirii. Este o problema esentiala a oricarei erotici de a arata care este manifestarea originara a iubirii, cum se realizeaza ea primordial. Vorbind de iubirea dintre sexe, de iubirea pentru Divinitate, de iubirea pentru natura sau arta, vorbim de entuziasm ca o forma de iubire etc. Care este, dintre aceste manifestari, cea mai organica, primordiala si structurala? Trebuie sa existe una, fata de care celelalte sa se mentina īntr-o dependenta, daca nu chiar derivare. Nu pot concepe multiplicitatea formelor erotice fara iradierea, fara fosforescenta si caldura centrala a uneia singure, care, īntocmai ca un soare, īmprastie razele sale indiferent de natura obiectelor sau de aspectul formelor. Teologii sustin ca forma primordiala de iubire este iubirea lui Dumnezeu. Toate celelalte manifestari n-ar fi decīt reflexe palide ale acestei iubiri fundamentale. Unii panteisti cu tendinte estetizante sustin ca natura, iar unii esteti puri, arta. Pentru altii, bazati pe biologie, sexualitatea pura, fara afectivitate, sau pentru unii metafizicieni, sentimentul identitatii universale. Decīt, nici unii dintre acestia nu vor putea dovedi ca aceasta forma este absolut constitutiva omului, deoarece īn decursul vietii istorice a oscilat si variat īn asa masura, īncīt nimeni astazi nu poate determina caracterul ei precis. Cred ca forma cea mai esentiala a iubirii este iubirea dintre barbat si femeie, care este nu numai sexualitate, ci implica un complex īntreg de stari afective, a caror fecunditate este destul de sesizabila. Ma īntreb: s-a sinucis cineva pentru Dumnezeu, pentru natura, pentru arta? Toate acestea sīnt realitati prea abstracte pentru a putea fi iubite cu intensitate. Iubirea este cu atīt mai intensa cu cīt este legata cu ceva individual, concret si unic. Iubesti o femeie pentru ceea ce o diferentiaza īn lume, pentru unicitatea ei. Nimic īn lume nu o poate īnlocui īn momentele cīnd iubirea este puternica. Toate celelalte forme de iubire participa la aceasta iubire centrala, desi tendinta lor este sa devina autonome. Astfel, entuziasmul e privit ca perfect autonom de sfera Erosului, cīnd īn realitate radacinile lui se adīncesc īn substanta cea mai intima a iubirii, dīnd nastere īnsa la o forma cu tendinte de emancipare din sfera eroticului. Este, īn natura interna a oricarui om entuziast, o receptivitate cosmica, universala, o capacitate de a primi totul, de a se orienta, īn orice directie, dintr-un impuls si un exces interior, de a nu pierde nimic si de a participa la orice actiune cu o vitalitate debordanta, ce se risipeste pentru voluptatea realizarii si pasiunea faptului, pentru gustul dezinteresat al framīntarii si pentru cultul dinamic al eficientei. Pentru omul entuziast nu exista criterii, perspective si calcul, ci numai abandonare, framīntare si daruire. Bucuria īndeplinirii si extazul efectivului sīnt notele acestui om, pentru care viata este un elan din care conteaza numai fluiditatea vitalului, numai avīntul imaterial, care ridica viata la o īnaltime de unde fortele distructive īsi pierd intensitatea si negativitatea. Fiecare avem stari de entuziasm, dar acestea sīnt prea rare pentru a ne defini. Aici vorbim de acei oameni la care entuziasmul predomina, a carui frecventa este atīt de mare, īncīt alcatuieste nota specifica a unei individualitati. Entuziastul nu cunoaste īnfrīngeri, fiindca pe el nu-l intereseaza obiectele, ci initiativa si voluptatea activarii ca atare. El nu īncepe o actiune fiindca a reflectat asupra utilitatii si sensului ei, ci fiindca nu poate altcum. Succesul sau insuccesul, daca nu īi sīnt indiferente, īn nici un caz nu-l stimuleaza sau īl rateaza. Ultimul dintre oameni care rateaza īn aceasta lume este entuziastul. Viata este mult mai mediocra si mai fragmentara, īn esenta sa, decīt banuiesc oamenii. Nu este aici explicatia faptului pentru ce decadem cu totii, pentru ce ne pierdem vioiciunea pulsatiilor interioare si ne īnchistam luīnd forme, cristalizīndu-ne īn dauna productivitatii si dinamismului interior? Pierderea fluiditatii vitale si debordante īti distruge receptivitatea si posibilitatea de a īmbratisa viata cu generozitate si elan. Entuziastul este singurul care se mentine viu pīna la batrīnete. Toti ceilalti, cīnd nu sīnt nascuti morti, ca majoritatea oamenilor, mor īnainte de vreme. Sīnt atīt de rari oamenii cu adevarat entuziasti! Ar fi greu sa ne īnchipuim o lume īn care toti ar iubi totul. O lume de oameni entuziasti ofera o imagine mai cuceritoare decīt imaginea paradisului, fiindca tensiunea sublima si generozitatea radicala īntrec orice viziune paradiziaca. Posibilitatile de renastere continua, de transfigurare si intensificare a vietii fac din entuziast un om care este permanent dincolo de tentatiile demonice, de frica de neant si de chinurile momentelor agonice. Viata entuziastului nu cunoaste tragicul, fiindca entuziasmul este singura expresie de viata complet opaca pentru fenomenul mortii. Chiar si īn gratie, o forma atīt de apropiata de entuziasm, aceasta necunoastere, aceasta neglijare organica si ignorare irationala a mortii este mai putin vadita. Caci ondulatiile gratiei sīnt uneori o aluzie īndepartata la caracterul de iluzie al vietii. Exista īn gratie mult farmec melancolic; īn entuziasm, nu exista deloc. Admiratia mea teribila pentru oamenii entuziasti deriva din faptul ca eu nu pot pricepe cum de exista astfel de oameni īntr-o lume īn care moartea, neantul, tristetea si disperarea alcatuiesc un cor atīt de sinistru, īncīt fac imposibile eforturile noastre de a mai auzi melodii sublime si transcendente. Ca sīnt oameni care nu dispereaza niciodata, iata un fapt impresionant si care da de gīndit. Cum se poate ca īn entuziasm specificarea obiectelor sa fie inexistenta? Cum se poate sa realizezi numai dintr-o plenitudine si un exces īn mod permanent? La ce realizare ciudata si paradoxala a ajuns iubirea īn entuziasm? Iubirea, cu cīt e mai intensa, e mai individuala si mai legata de o specificare a obiectului. Barbatii care iubesc cu adevarat, cu o pasiune puternica, nu pot iubi īn acelasi timp mai multe femei, ci numai una. Cu cīt pasiunea este mai intensa, cu atīt obiectul pasiunii capata o proeminenta mai mare. Sa ne īnchipuim o astfel de pasiune erotica, la un moment dat, lipsita de obiect, sa ne īnchipuim iubirea unui barbat fara femeia īnspre care s-ar orienta iubirea lui. Ce am avea altceva decīt o plenitudine de iubire? Nu sīnt oameni cu mari virtualitati de iubire, dar care n-au iubit niciodata īn sensul acelei iubiri tipice, originare? Entuziasmul este o iubire īn care obiectul nu s-a specificat. Toate dispozitiile de iubire, īn loc sa se orienteze direct spre femeie sau, la femeie, spre barbat, se revarsa īn manifestari, īn actiuni generoase si īn receptivitatea universala pe care nu o īntīlnim īn iubirea realizata īn mod natural. Caci entuziastul este un deviat superior al Erosului. Paradoxul lui este de a nu iubi o femeie, de a nu-si epuiza iubirea īn cultul reciproc dintre sexe, ci de a o revarsa īn acea abandonare dezinteresata, care face din orice entuziast o fiinta pura si inaccesibila. Poate fiindca iubirea lui are un acces atīt de mare. Dintre toate formele iubirii, entuziasmul este cel mai purificat de sexualitate, mult mai purificat decīt iubirea mistica, absolut incapabila sa se elibereze de simbolica sexuala sau de cultul naturist, īn care intra, de asemenea, atītea elemente ale acestei simbolici. Din acest motiv, lipseste īn entuziasm nelinistea si vagul, care fac din sexualitate un determinant si un element īn tragicul uman. Entuziastul este o fiinta eminamente neproblematica. El poate totusi sa īnteleaga mult si multe, fara sa cunoasca īnsa incertitudinile dureroase, sensibilitatea haotica a spiritului problematic. A-ti pune probleme īnseamna a fi pierdut, deoarece spiritele problematice nu pot rezolva nimic, fiindca nu le place nimic. Si apoi, unde este la ele capacitatea de a se abandona la orice, unde este acel paradox īncīntator al iubirii ca stare pura, unde este acea actualitate permanenta si totala, care te face ca īn fiecare moment sa te deschizi pentru tot, si, īn fine, unde este irationalitatea naiva din entuziasm? Mitul biblic al cunoasterii ca pacat este cel mai profund mit din cīte au īnchipuit oamenii. Or, fericirea debordanta a entuziastilor este de a nu cunoaste tragedia cunoasterii. De ce nu am spune-o? Cunoasterea adevarata este cel mai mare īntuneric. As renunta oricīnd la toate problemele din lumea aceasta, care nu duc la nimic, pentru o naivitate dulce si inconstienta. Spiritul sfīsie, nu īnalta. Īn entuziasm, ca si īn gratie sau īn magie, spiritul nu s-a separat de viata, nu reprezinta un element de antinomie īn lume. Aici exista secretul fericirii, īn indiviziunea initiala, care mentine o unitate inseparabila, o convergenta organica. A fi entuziast īnseamna a fi incapabil de orice dualism. Si orice dualism este o otrava. De obicei, viata nu se mentine fecunda si productiva decīt prin tensiuni si antinomii, care reprezinta un principiu de lupta si de īncordare agonica. Entuziasmul depaseste acest principiu, realizīnd viata fara dramatism, exprimīnd un elan fara tragism si iubind fara sexualitate.
LUMINA SI ĪNTUNERIC
Cīt de nule sīnt toate interpretarile filozofice si istorice ale religiilor, nimic n-o poate ilustra mai bine decīt absoluta neīntelegere a semnificatiei dualismului luminii si a īntunericului īn religiile orientale si īn orice mistica. Aceste interpretari sustin ca ridicarea la rangul de principii metafizice a luminii si īntunericului ar deriva din observarea alternantei regulate a zilei cu noaptea, prima reprezentīnd un principiu de viata, iar a doua de mister si de moarte. Aparent, interpretarea este cum nu se poate mai fireasca. Dar pentru cine cauta determinante mai adīnci, ea este complet insuficienta, ca toate explicarile exterioare. Problema luminii si a īntunericului este legata de problema starilor extatice. Nimeni nu ajunge sa atribuie acestui dualism o valoare explicativa atīt de mare, daca n-a cunoscut obsesia complicata si ciudata a prizonieratului simultan sau succesiv īn fortele luminii sau ale īntunericului. Starile extatice amesteca umbrele cu scīnteile, care joaca īntr-un dans bizar īn īntuneric, combina īntr-o viziune dramatica sclipiri instantanee cu un mister de umbre fugitive, alcatuieste o adevarata scara de nuante īntre lumina si īntuneric. Dar nu aceasta desfasurare este impresionanta, ci faptul ca esti dominat, esti cuprins si obsedat de ele. Culmea extazului o atingi īn senzatia finala, īn care parca mori din cauza luminii si a īntunericului. Este infinit ciudat ca īn viziunea extatica dispar toate obiectele īnconjuratoare, toate formele curente prin care lumea se individueaza. Nu mai exista decīt o proiectie monumentala de umbre si de lumini. Cum se face aceasta selectie si purificare e greu de explicat, precum tot atīt de greu de explicat este compatibilitatea īntre puterea lor de fascinare, de dominare, si imaterialitatea lor. Este o demonie atīt de curioasa īn orice exaltare extatica! Si cīnd, din tot ce are lumea aceasta īn extaz, nu mai ramīne decīt īntunericul si lumina, cum sa nu le atribuim un caracter absolut? O constatare simpla, a alternantei exterioare a acestor doua aspecte, nu poate duce niciodata la o absolutizare īn asa masura. Frecventa starilor extatice, īn Orient si mistica tuturor veacurilor, este de natura a verifica presupunerea noastra. Nimeni nu gaseste un absolut īn afara, ci numai īnauntru. Or, extazul, acest paroxism al interioritatii, nu reveleaza decīt sclipiri si umbre interioare. Fata de culoarea acestora, ziua si noaptea īsi pierd orice expresivitate, orice farmec deosebit. Starile extatice ating o astfel de esentialitate, īncīt accesul lor īn zone profunde de existenta produce o impresie de orbire si halucinatie metafizica. Extazul nu prinde decīt esente pure si, ca atare, imateriale. Dar imaterialitatea lor produce vertigii si obsesii de care nu poti scapa decīt convertindu-le īn principii metafizice.
RENUNTAREA
Ai vazut batrīnetea, durerea si moartea, si ti-ai zis ca placerea este o iluzie, ca toti oamenii ce petrec nu īnteleg nimic din instabilitatea lucrurilor, fiind prada celei mai mari iluzii. Si atunci ai fugit de lume, convins de vremelnicia frumusetii si a tuturor splendorilor. Spus-ai: Nu ma voi reīntoarce pīna ce nu voi scapa de nastere, de batrīnete si de moarte.
Mult orgoliu si suferinta sīnt īn orice renuntare. Īn loc sa te retragi cu cea mai mare discretie, fara revolta si fara ura, declari, cu patos si īngīmfare, ignoranta si iluzionarea celorlalti, condamni placerea si toate voluptatile īn care traiesc oamenii. Toti cei care au renuntat si s-au dedat unei practici ascetice, traind īn pustiu, au facut-o din convingerea ca ei au depasit īn mod esential relativitatile omenesti. Accesul la sentimentul unei vesnicii subiective le-a dat iluzia unei eliberari totale. Decīt, incapacitatea lor de eliberare efectiva o dovedesc condamnarea placerii si dispretul pentru oamenii care traiesc numai pentru a trai. Daca m-as retrage īn cel mai groaznic desert, daca as renunta la tot si n-as mai cunoaste decīt singuratatea absoluta, niciodata n-as avea īndrazneala de a dispretui placerea si pe oamenii care o īmpartasesc. Din moment ce eu prin renuntare si singuratate nu pot cīstiga efectiv eternitatea, ci mor ca absolut toti ceilalti, de ce sa dispretuiesc si de ce sa numesc calea mea cea adevarata? Oare nu sīnt toti marii profeti lipsiti de discretie si de īntelegere omeneasca? Vad durerea, batrīnetea si moartea si īmi dau seama ca nu pot fi depasite. Dar de ce sa tulbur placerile altuia cu aceste constatari? Este foarte drept ca pe acela care a vazut īn fata asemenea realitati si care le traieste convins de neīnduplecata lor vesnicie, ce altceva īl mai poate tenta, decīt renuntarea? Suferinta duce la renuntare. Dar daca lepra m-ar cuprinde, n-as condamna bucuria altuia. Caci īn orice condamnare exista multa invidie. Budismul si crestinismul sīnt o razbunare si o invidie a suferinzilor. Simt ca īn agonie n-as putea face decīt apologia orgiei. Nu recomand nimanui renuntarea, fiindca gīndul instabilitatii nu se poate depasi decīt de putini, īn pustie. Īn desert, ca si īn societate, instabilitatea lucrurilor ti se ofera cu aceeasi aroma dureroasa. Cīnd te gīndesti ca nimic nu s-a ales de marii singurateci si ca iluziile lor au fost mai mari decīt ale celor naivi sau ignoranti!
Gīndul renuntarii este atīt de amar, īncīt este de mirare cum omul a ajuns sa-l conceapa. Cine n-a simtit īn momentele de amaraciune si de tristete un fior rece prin tot corpul, o senzatie de parasire si de ineluctabil, de moarte cosmica si de neant individual, de vid subiectiv si neliniste inexplicabila, acela nu cunoaste preliminariile groaznice ale renuntarii, rezultate ale unei īndelungi dureri.
Dar cum sa renunti? Unde sa te duci, pentru a nu renunta deodata, desi numai aceasta renuntare are valoare? Īn mediul si clima noastra, nu mai avem avantajul pustiului exterior, ci numai al unuia interior. Nu avem cadrul pentru renuntare. Neputīnd sta liberi sub soare, fara alt gīnd decīt al eternitatii, cum o sa devenim sfinti sub acoperisuri? Este o drama specific moderna aceea de a nu putea renunta decīt prin sinucidere. Dar daca desertul nostru launtric s-ar materializa, nu ne-ar coplesi imensitatea lui?
Pentru ce nu plesnesc, pentru ce nu ma risipesc īn bucati, pentru ce nu curg ca un izvor de munte? Nu este īn mine atīta energie pentru a cutremura lumea asta, nu este īn mine atīta nebunie īncīt sa dispara orice urma de claritate? Nu este singura mea bucurie bucuria haosului si nu este placerea mea avīntul ce ma prabuseste? Nu sīnt īnaltarile mele caderi si nu este explozia mea iubirea mea? Oare eu nu pot iubi decīt distrugīndu-ma? Cum de exista īn iubirea mea atīta neliniste, teama si nesiguranta? Sa fiu īnchis complet pentru starile pure? Sa fie īn iubirea mea atīta otrava? Trebuie sa ma abandonez complet tuturor starilor, sa nu ma mai gīndesc la ele si sa le traiesc cu cel mai deplin exces. Nu m-am luptat si nu ma lupt destul cu moartea, sa-mi mai fie si Eros un dusman? De ce cīnd renaste iubirea īn mine mi-e atīt de frica, de ce īmi vine sa īnghit īntreaga aceasta lume, pentru a opri cresterea iubirii mele? Mizeria mea este de a voi sa fiu īnselat īn dragoste, pentru a avea motive īn plus sa sufar. Numai īn iubire poti vedea ce decazut esti. Caci acela care a privit moartea īn fata mai poate iubi? Si-ar putea muri el din cauza iubirii?
Precum īn extaz se realizeaza purificarea de toate elementele individuale si contingente, ramīnīnd numai lumina si īntunericul, ca elemente capitale si esentiale, tot asemenea, īn noptile cu insomnii, din tot ce are lumea aceasta multiplu si divers, nu mai ramīne decīt un motiv obsedant sau un element intim, cīnd nu este prezenta evidenta a unei persoane. Cīta vraja ciudata este īn acele melodii care izvorasc din tine īn noptile fara somn, care se dezvolta asemenea unui flux, pentru a se stinge īntr-un reflux care nu este un simbol de parasire, ci seamana usurintei unui pas īnapoi din nu stiu care dans! Ritmul si evolutia sinuoasa a unei melodii interioare pun atunci stapīnire pe tine si te cuprind īntr-o īncīntare ce nu poate fi extatica, fiindca este prea mult regret īn aceasta talazuire melodica. Regret, dupa ce? Greu de spus, caci insomniile sīnt atīt de complicate, īncīt e imposibil sa-ti dai seama ce-ai pierdut. Poate fiindca pierderea e infinita
Obsesiile se individualizeaza numai īn insomnii, deoarece numai īn ele se poate realiza prizonieratul īntr-o forma de gīndire sau de simtire. Īn insomnii, prezenta unui gīnd sau a unui sentiment este organica, este constitutiva, si se impune cu exclusivitate si imperialism. Tot ce apare īn ele se realizeaza melodic, īntr-o forma de ondulatie misterioasa. Fiinta iubita se purifica īntr-o imaterialitate, īntocmai cum s-ar risipi īntr-o melodie. Si atunci nu poti sti absolut deloc daca iubirea ta e vis sau realitate. Caracterul impalpabil ce-l īmprumuta realitatii aceasta convertire īn melodic a tot ceea ce se petrece īn insomnii provoaca īn sufletul omului o neliniste si o tulburare, care nu sīnt atīt de intense pentru a duce la o anxietate universala, ci pastreaza toate elementele unei nelinisti si tulburari de esenta muzicala. Moartea īnsasi, fara sa īnceteze a fi hidoasa, se manifesta īntr-o universalitate de noapte, a carei impalpabila transparenta, desi e fructul iluziei, nu este mai putin muzicala. Dar tristetea acestei nopti universale este īntocmai ca tristetea muzicii orientale, īn care predomina mai mult misterul mortii decīt al iubirii.
Precum, īn explicarea nasterii iubirii, fenomenul irationalitatii («iubirea e oarba») este revelator, tot asa, īn senzatia iubirii, fenomenul topirii este nu mai putin revelator si semnificativ. Iubirea este o forma de comuniune si de intimitate. Or, ce poate exprima mai bine aceasta forma decīt fenomenul subiectiv al topirii, al spargerii tuturor barierelor individuatiei? A te topi īn iubire īnseamna a īncerca un fior organic, ce reduce toata viata din tine la o pulsatie si la o pīlpīire, greu de definit. Cu ce te pune īn contact iubirea? Nu este ea universalul si specificul absolut īn acelasi timp? Nu este paradoxul iubirii de a atinge un vag general, desi ea se orienteaza īnspre o singura fiinta? Comuniunea mai adīnca nu se realizeaza decīt prin individual. Iubesc o fiinta; dar īntrucīt ea este un simbol al totului, eu particip ontologic la tot si la esenta, īn mod inconstient si naiv. Participarea universala a iubirii presupune specificarea obiectului; caci nu poti avea un acces total fara accesul absolut al unei fiinte individuale. Exaltarea si vagul īn iubire rasar dintr-o presimtire si dintr-o prezenta nereflectata īn suflet, irationala, a vietii īn genere, care creste īn tine la paroxism. Orice iubire adevarata reprezinta o culme careia sexualitatea nu-i rapeste nimic din īnaltimea ei. Sexualitatea nu atinge ea culmi? Nu se atinge īn ea un paroxism unic, extatic pīna dincolo de orice margini? Decīt, fenomenul curios al iubirii este de a deplasa din centrul constiintei sexualitatea, desi iubirea fara sexualitate nu se poate concepe. Fiinta iubita creste atunci īn tine purificata si obsedanta, cu un nimb de transcendenta si intimitate simultan, īn sclipirile si reflexele caruia sexualitatea devine periferica, daca nu īn mod real si efectiv, īn tot cazul subiectiv si imaginativ. Iubire spirituala īntre sexe nu exista, ci numai o transfigurare organica, prin care persoana iubita se fixeaza īn tine, evoluīnd īn carnea ta pīna la a-ti da iluzia spiritualitatii. Numai īn astfel de conditii este posibila o senzatie de topire, cīnd carnea tremura de un fior total, cīnd ea nu mai este un obstacol si o rezistenta materiala, ci arde de focuri launtrice si curge de fluiditati insesizabile. Sarutul nu e posibil decīt īntr-o astfel de senzatie de topire, de comuniune imanenta si fecunda. Existential si ontologic, sarutul te apropie mai mult de esenta intima a vietii decīt o reflexiune īndelungata si complicata. Caci nu prin forme si categorii se ajunge la realitatile esentiale. Si daca ajungi la acestea īn mod inconstient si naiv, ai pierdut ceva? Numai cīnd esti constient simti cīt ai pierdut. Nu cred ca esenta si intimitatea vietii sa fi ramas un bun pierdut pentru aceia care nu s-au aventurat pe caile spiritului.
Numai īntīia iubire are valoare. Cine a dus-o pīna la capat, cine a trait toate formele si farmecele ei, acela poate sa afirme ca nu e certat cu Eros. Dar cīnd dintr-o sovaiala si nesiguranta launtrica, dintr-o lipsa de curaj si avīnt īn prima tinerete, nu ti-ai manifestat iubirea, ci ai omorīt īn tine expansiunile erotice, te-ai refuzat unei abandonari integrale, ce mai poti spera, atunci, de la iubire? Vai de acei care n-au schimbat nici un cuvīnt cu prima lor iubita! Cum vor mai gasi cuvinte pentru a doua? Si oare mai renaste iubirea? Depinde de om si de tristetile lui. Caci īndelungile īntristari paralizeaza īn asa masura elanul iubirii, īncīt te īntrebi daca tristetea nu este un reflex al mortii, precum iubirea este al vietii. Acea senzatie de presiune interioara, cīnd simti cum te aduni īn tine, cum creierul e parca strīns si corpul apasat de greutati interne, cīnd orice avīntare moare sub glasul obscur si nelamurit al unor chemari din adīncuri negre si coplesitoare, face din tristete o otrava care, picurīnd īn iubire, o īntuneca si o stavileste. Iubirea este prin esenta deschisa, ca o floare de primavara. Si nu īnchide racoarea tristetii petalele acestei flori? Uneori īnvinge iubirea, alteori tristetea; cīteodata se amesteca īntr-un aliaj complex, provocīnd o stare de neliniste, cīnd atīt viata cīt si moartea īsi cer drepturile lor. Cum ataca tristetile radacinile lui Eros! Si oare de ce īntristarile sīnt numai de moarte? Sīnt prea trist spre a fi nascut pentru iubire!
Acel care a spus ca somnul este egal cu speranta a avut o intuitie admirabila a īngrozitoarei importante a somnului, precum si a nu mai putinei importante a nesomnului. Insomnia este o realitate atīt de mare, īncīt īmi vine sa ma īntreb daca omul nu este un animal ce nu poate dormi. De ce sa-i spui omului animal rational, cīnd gasesti la unele animale ratiune cīta vrei? Nu exista īnsa īn scara īntregii vieti animale, īn afara de om, un singur animal care sa vrea sa doarma si sa nu poata. Īn somn uiti drama vietii tale, uiti complicatiile si obsesiile, asa īncīt fiecare desteptare este un īnceput nou de viata, este o speranta noua. Viata pastreaza astfel o discontinuitate placuta care da impresia unei continue regenerari, a unei renasteri permanente. Insomniile duc, dimpotriva, la un sentiment al agoniei, la o tristete eterna si iremediabila, la o disperare absoluta. Pentru un om sanatos, adica pentru un animal, a te preocupa de insomnii este a te complacea īn neseriozitati, fiindca el nu stie ca sīnt unii care ar plati un somn cu o avere, carora le e frica de pat si care ar sacrifica o tara pentru inconstienta din somn, ce o rapesc īn mod brutal amarnicele luciditati si haosul insomniei. Exista o mare, o infinita legatura īntre insomnie si disperare. Ma īntreb daca poate exista disperarea fara insomnii, daca este posibila o pierdere totala a nadejdii fara concursul nesomnului. Deosebirea dintre iad si rai nu poate fi decīt aceasta: īn rai poti dormi cīnd vrei, īn iad niciodata. N-a pedepsit Dumnezeu pe om luīndu-i somnul si dīndu-i cunoasterea? Si nu este īn unele īnchisori pedeapsa cea mai groaznica atunci cīnd nu te lasa sa te culci? Nebunii sufera mult de insomnii; de aceea depresiunile teribile īn care traiesc, dezgustul de viata si īnclinarea spre sinucidere. Este imposibil sa iubesti viata atunci cīnd nu poti dormi. Si apoi, senzatia aceea de scufundare, de prabusire īn adīncimi, de scafandru al neantului, care se naste īn unele clipe de veghe absoluta, nu indica ea o forma de nebunie? Acei care se sinucid, aruncīndu-se īn ape sau din etajele caselor, o fac desigur sub un impuls orb si o atractie nebuna īnspre adīncimi. Cine nu s-a cutremurat la viziunea interioara a scufundarii lui īn ape adīnci, la senzatia unei imersiuni nelimitate, evoluīnd īnspre profunzimi marine, ca si cum ai vrea sa fugi de lumina spre a locui pe fundul oceanelor sau al marilor, cine n-a simtit launtric o īmpleticeala īn aer, trasīnd arabescuri de o absurda complexitate sau descriind vīrtejuri ca o pulbere cosmica, acela nu va pricepe niciodata substratul atractiei teribile īnspre neant, ce īndeamna pe unii oameni la suprema renuntare.
Ma simt un om fara sens si nu-mi pare rau ca n-am nici un sens. Si de ce mi-ar parea rau, cīnd de haosul meu nu se poate alege decīt haosul? Īn mine nu exista nici o vointa īnspre forma, spre cristalizare, sau un ideal. De ce nu zbor, de ce nu-mi cresc aripi? Nu este īn dorinta mea de zbor o fuga de existenta? Si n-as fugi īn acest zbor cu toata existenta, cu tot ce e fiinta? Simt īn mine atīta fluiditate, īncīt ma mir cum de nu ma topesc si nu curg. As vrea ca fiinta mea sa se transforme īntr-un fluviu cu ape tulburi si navalnice, care sa poarte numele meu si care sa curga ca o amenintare apocaliptica. Oare va stinge aceasta apa focul din mine, si focul din mine va evapora aceasta apa? Īn mine sīnt numai aburi si scīntei, inundatii de foc si incendii de apa.
Este īn mine atīta confuzie, zapaceala si haos, īncīt nu stiu cum un suflet omenesc poate sa le suporte. Tot ce vreti gasiti īn mine, absolut tot. Sīnt o fiinta ramasa de la īnceputul lumii, īn care elementele nu s-au cristalizat si īn care haosul initial īsi joaca īnca nebunia si īnvolburarea lui. Eu sīnt contradictia absoluta, paroxismul antinomiilor si limita īncordarilor; īn mine totul e posibil, caci eu sīnt omul care voi rīde īn clipa suprema, īn fata neantului absolut, voi rīde īn agonia finala, īn clipa ultimei tristeti.
Nu se poate anula timpul decīt prin vietuirea absoluta īn moment, īn abandonarea totala la seductiile clipei. Atunci realizezi eternul prezent, care nu este decīt un sentiment de prezenta eterna a lucrurilor. Sa nu-ti pese de timp, de devenire si de nimic. Eternul prezent este existenta, fiindca numai īn trairea integrala a lui existenta capata o pozitivitate si o evidenta. Prezentul, scos īn mod subiectiv din succesiunea clipelor, este fiintare, este depasire a nimicului, care nu poate aparea decīt acolo unde temporalitatea devine constitutiva pentru existenta. Caci temporalitatea existentei introduce un element de neant īn fiintare, deoarece tot ceea ce se consuma īn timp īsi dovedeste implicit inconsistenta. Fericiti sīnt aceia care pot trai īn moment, care pot trai prezentul absolut, pe care nu-i intereseaza decīt beatitudinea clipei si īncīntarea pentru vesnica prezenta si eterna actualitate a lucrurilor. Si nu se atinge īn iubire absolutul momentului? Nu este inconstienta din iubire adevarata traire a clipei? Nu depaseste adevarata iubire temporalitatea? Acei care nu pot iubi īntr-o abandonare spontana o fac nu numai din tristete si angoasa, dar si din cauza luptei dramatice cu timpul, din incapacitatea de a depasi esential temporalitatea. N-a sosit timpul cīnd trebuie sa declaram razboi pe moarte si pe viata timpului? Si nu este timpul dusmanul nostru, al tuturora?
Cea mai mare prostie pe care a conceput-o mintea omeneasca este ideea de eliberare prin omorīrea dorintei. De ce sa pui frīne vietii, de ce sa o distrugi pentru un cīstig atīt de putin fecund cum este acela al unei indiferente totale, al unei eliberari care nu īnseamna nimic? Cu ce īndrazneala mai poti vorbi de viata, dupa ce ai nimicit-o complet īn tine? Am mai multa stima pentru un om cu dorintele contrariate, nenorocit īn dragoste si disperat, decīt pentru un īntelept rece, de o impasibilitate orgolioasa si respingatoare. Nu pot concepe o lume mai antipatica decīt una de īntelepti. Ar trebui distrusi iremediabil toti īnteleptii acestui pamīnt, pentru ca viata sa continue a exista mai departe asa cum e: oarba, irationala.
Fiecare stat ar face bine sa aresteze pe toti īnteleptii si sa-i īnchida īntr-un castel parasit, ca sa nu mai tulbure pe nimeni. Caci urasc īntelepciunea acestor oameni pe care adevarurile nu-i dor, care nu sufera cu nervii, carnea si sīngele lor. Trebuie declarate nule toate adevarurile oamenilor uscati, care gīndesc fara sperma la creier, fara angoasa si fara disperare. Apreciez numai adevarurile vitale, organice si spermatice, fiindca stiu ca nu exista adevar, ci numai adevaruri vii, fructe ale nelinistii noastre. Toti oamenii care gīndesc viu au dreptate, deoarece nu exista argumente hotarītoare īmpotriva lor. Si chiar daca ar fi, ele nu pot fi doborīte decīt prin uzare. Ca mai sīnt oameni care cauta adevarul, nu pot avea decīt regrete. Sau īnteleptii n-au īnteles nici acum ca adevarul nu poate sa existe?
FRUMUSETEA FLACARILOR
Īntregul farmec al flacarilor este de a cuceri printr-un joc ciudat, care este dincolo de armonie, de proportie si de masura. Nu simbolizeaza avīntul impalpabil al flacarilor gratia si tragedia, naivitatea si disperarea, voluptatea si tristetea? Nu este īn transparenta lor consumatoare, īn imaterialitatea lor arzatoare, usurinta si zborul care rezulta dupa marile purificari, dupa marile arderi launtrice? As vrea sa fiu ridicat de elanul si transcendenta flacarilor, sa fiu aruncat de impulsul lor insinuant si fin, sa plutesc īntr-o mare de flacari, sa ma consum īntr-o moarte eterica, īntr-o moarte de vis. Frumusetea stranie a flacarilor este de a da iluzia unei morti sublime, a unei morti pure, asemenea unui azur auroral. Nu este caracteristic ca vorbim de moartea īn flacari numai la fiinte īntraripate, usoare si gratioase? Moartea īn flacari o vedem ca o ardere de aripi, o moarte imateriala. Oare numai fluturii mor īn flacari? Dar aceia care mor de flacarile din ei?
Adevaratele femei sīnt acelea a caror prezenta te face sa uiti de probleme, idei, nelinisti universale si chinuri metafizice. Pentru cei tulburati adīnc de o neliniste metafizica, intimitatea unei femei este un corectiv si o reconfortare. Prin femei se poate realiza temporar o inconstienta dulce, placuta si īncīntatoare. Nascute aproape numai pentru iubire, ele īsi epuizeaza īntreg continutul fiintei lor īn avīntul erotic. Femeile iubesc mai mult decīt barbatii si sufera mai mult decīt ei. Dar pe cīnd barbatul, din experienta iubirii sau dintr-o mare suferinta, dezvolta un gīnd sau un sens de universalitate, pentru femeie ele ramīn strict individuale, fara o proiectie sau o adīncire īn esential si etern. Femeia traieste voluptatile sau īndura durerile ca si cum acestea ar fi exclusiv individuale. Nu exista femei care īn suferinta lor personala sa descopere esenta suferintei, fiindca femeile sīnt opace pentru universal. Fiinte eminamente patice, ele nu transforma si nu transfigureaza experientele subiective, nu le traiesc cu acea intensitate ce purifica si exalta, ci se lasa dominate de ele. Starile sufletesti la femei nu sīnt creatoare, fiindca se mentin īntr-o sfera pur individuala si accidentala si ca atare sīnt lipsite de semnificatie si de o valoare simbolica, de un sens revelator. Femeia este un animal incapabil de cultura si de spirit, iar atunci cīnd se explica sterilitatea ei prin conditii istorice se realizeaza un act de cea mai crasa ignoranta. Femeile n-au creat nimic īn nici un domeniu. Si ceea ce e mai grav este ca īn acele domenii īn care ele au lucrat si activat mai mult au creat mai putin, cum e cazul cu muzica. Faptul ca īn aceasta arta, īn care femeile s-au exercitat mai mult decīt barbatii, ele n-au produs nimic original ma face sa declar categoric si iremediabil ca femeia nu e o fiinta istorica. Sa mai amintim ca nu exista un gīnd original de la o femeie, o singura creatie durabila īn arta, ca aceste fiinte vizuale n-au creat nimic īn pictura, ca, dimpotriva, s-au remarcat putin īn unele stiinte cu care īnclinarile feminine nu pot avea nici o afinitate? Īn esenta sa, femeia este o fiinta accesibila numai la valorile vitale ale Erosului si complet inaccesibila la valorile suprapuse sau deviate ale acestor valori vitale. Īmi place femeia fiindca alaturi de ea īncetez sa gīndesc si pot cu deplinatate sa realizez, pentru scurt timp, experienta irationalului. Alaturi de femeie, uiti ca suferi din cauza spiritului, treci peste dualitatile chinuitoare si revii īnspre un fond originar de viata, īnspre continuturi primordiale si indivizibile, derivate, ca expresii organice, din esenta irationala a vietii. Pentru cavalerii neantului, contactul cu femeia nu poate fi decīt un drum care, daca nu duce la salvare, nu este mai putin adevarat ca duce la īmpacare temporara, la o uitare reconfortanta. Gratia femeii tempereaza tragedia barbatului.
Urasc īnteleptii pentru ca sīnt comozi, fricosi si rezervati. Iubesc infinit mai mult pe oamenii dominati de mari pasiuni care īi devora pīna la moarte, decīt egalitatea de dispozitie a īnteleptilor, ce īi face insensibili atīt la placere, cīt si la durere. Īnteleptul nu cunoaste tragicul pasiunii, nu cunoaste frica de moarte, precum nu cunoaste avīntul si riscul, eroismul barbar, grotesc sau sublim. Sufletul lui nu vibreaza, este rece si īnghetat. De aceea vorbeste īn maxime si da sfaturi. Alura lui de transcendenta si superioritate īl face incapabil de tragedii, de dramatism infinit sau de exaltare eroica. Īnteleptul nu traieste nimic si nu simte nimic, nu doreste si nu asteapta nimic. Stabilind toate continuturile vietii īntr-o echivalenta, el trage toate consecintele acestei anulari. Cīt de complexa īmi pare īnsa o existenta care, stabilind aceasta echivalenta, nu īnceteaza totusi sa se framīnte, pīna la limita, īn anumite continuturi. Existenta de īntelept este sterila si goala, fiindca este complet lipsita de elemente contradictorii, de antinomii si deznadejdi, fiindca nu cunoaste tragismul marilor pasiuni. Sīnt infinit mai fecunde acele existente care, tragīnd toate consecintele, nu īnceteaza de a se contrazice, nu īnceteaza de a fi devorate de contradictii organice si insurmontabile. Resemnarea īnteleptului rasare dintr-un gol interior, iar nu dintr-un foc launtric. Prefer sa mor de un foc interior decīt de vidul si resemnarea īnteleptului.
ĪNTOARCEREA ĪN HAOS
Īnapoi īnspre haosul initial, īnspre haosul absolut! Sa desfasuram subiectiv un proces care sa reprezinte intrarea īn confuzia primordiala, īn vīrtejul de īnceput al lumii. Īn noi sa creasca un avīnt īnspre īnvolburarea cosmica, īnainte de aparitia formelor, īnainte de individuatie. Simtirea noastra sa pīlpīie de acest efort si de aceasta nebunie, de aceste vapai si de aceste prapastii. Īn interiorul nostru sa dispara legile lumii, precum si toate consistentele ei, toate cristalizarile si toate structurile, pentru ca, īn aceasta topire si dezechilibrare, accesul vīrtejului absolut sa fie deplin. Nemaiexistīnd legi si fiinte individuale, putem reface subiectiv procesul de la cosmos īnspre haos, de la natura īnspre indiviziunea originara, de la forma īnspre vīrtej. Destramarea lumii realizeaza un proces contrar evolutiei cosmice, un proces invers si retrospectiv. Un apocalips rasturnat, dar izvorīt din aceeasi sensibilitate si aceleasi aspiratii. Caci nimeni nu poate dori īntoarcerea īn haos, fara sa fi suferit toate ametelile apocalipsului.
Cīta groaza si cīta bucurie nu īncerc la gīndul ca as fi prins deodata īn vīrtejul haosului initial, īn confuzia si īn paradoxala lui simetrie. Simetria acestui vīrtej este singura simetrie haotica, lipsita de o excelenta formala si de un sens geometric.
Dar exista īn orice vīrtej o posibilitate viitoare de forma, precum īn haos este o posibilitate de cosmos. As vrea sa traiesc la īnceputul lumii, īn vīrtejurile demonice ale haosului originar. Sa existe īn mine posibilitati de forme, dar nici una sa nu fie realizata si efectiva. Totul sa vibreze de o neliniste universala de īnceput, ca o trezire din neant.
Nu pot trai decīt la īnceputul sau la sfīrsitul acestei lumi.
IRONIE SI AUTOIRONIE
Cīnd ai negat totul, cu frenezie, si ai lichidat radical cu toate formele de existenta, cīnd nimic n-a rezistat pornirii si excesului de negativitate, de cine te mai poti lega, decīt de tine īnsuti, de cine sa mai rīzi sau sa plīngi, afara de tine? Dupa ce īntreaga lume a cazut īn ochii tai, cazi īn mod iremediabil si tu. Nelimitatul din ironie anuleaza toate continuturile din viata. Nu vorbim de ironia eleganta, inteligenta si fina, nascuta dintr-un sentiment de superioritate sau orgoliu facil, de acea ironie prin care unii oameni īsi marturisesc emfatic distanta lor de lume, ci de ironia tragica, de ironia infinit amara, de ironia din disperare. Singura ironie adevarata este aceea care suplineste o lacrima sau o crispatie, daca nu un rīnjet grotesc si criminal. Exista o mare deosebire īntre ironia oamenilor care au suferit si ironia celor superficiali si comozi. Caci la īntīii ea indica o imposibilitate de participare naiva la viata, legata de sentimentul unei pierderi definitive a valorilor vitale, pe cīnd la ceilalti aceasta imposibilitate de participare nu se reflecteaza dureros īn constiinta, fiindca sentimentul unei pierderi ireparabile nu exista. Ironia indica o crispare interna, o adīncire de riduri, o lipsa de spontaneitate si iubire, de comuniune si īntelegere umana! Ea este un dispret voalat, o transfigurare a unei realitati si a unor deficiente. Ironia dispretuieste gestul naiv si spontan, fiindca starea ironica este dincolo de irational si naiv. Este īnsa, īn ironie, multa invidie fata de oamenii naivi. Ironicul, neputīndu-si manifesta admiratia lui pentru simplicitate, din cauza enormului sau orgoliu, invidiaza si īnvenineaza, dispretuieste si se crispeaza. Din acest motiv, īmi pare mult mai autentica ironia amara, ironia tragica si agonica, decīt cea surīzatoare, ce izvoraste dintr-un scepticism usor, cu seninatati vagi si echivoce, cu pretentii de lumina si bunavointa. Cīt de caracteristic este faptul ca īn autoironie se īntīlneste numai forma tragica de ironie, ca ironicul este īn asemenea caz numai agonic! Nu se poate ajunge la autoironie prin zīmbete, ci numai prin suspine, care sīnt suspine chiar daca sīnt complet īnabusite. Caci autoironia este o expresie a disperarii. Ai pierdut lumea asta, te-ai pierdut si pe tine. Si atunci un rīs negru, īnveninat si sinistru, īnsoteste toate gesturile tale, ca o masca hidoasa, distruge toate iluziile de elan si pe ruina tuturor surīsurilor naive, dulci si mīngīietoare, apare surīsul agonic, mai crispat decīt īn mastile primitive si mai definitiv decīt īn cele egiptene.
DESPRE MIZERIE
Cīnd ma gīndesc la faptul ca mizeria este strīns legata de existenta omeneasca, nu mai pot adera la nici o teorie si la nici o doctrina de reforma sociala. Toate īmi par egal de stupide si de inutile. Chiar si tacerea īmi pare un urlet. Animalele, care traiesc fiecare din silinta lor, nu cunosc mizeria, fiindca nu cunosc ierarhia si dependenta unora de altii. Fenomenul mizeriei apare numai la om, fiindca numai el a putut sa-si creeze din semen un supus. Nici un animal nu-si bate joc de altul, asemanator pīna la identitate cu el. Numai omul este capabil de atīt autodispret.
Toata caritatea din lume nu face decīt sa evidentieze si mai mult mizeria, aratīnd-o mai īngrozitoare si mai ininteligibila decīt īn parasirea absoluta. Ca si īn fata ruinelor, īn mizerie te doare vidul de umanitate, regretul ca oamenii nu schimba esential ceea ce este īn putinta lor de a schimba. De alta parte, acest sentiment se combina cu unul al imanentei si eternitatii mizeriei, al caracterului ei ineluctabil si fatal, acolo unde exista viata omeneasca. Desi stii ca oamenii ar putea īnlatura mizeria, īti dai totusi seama de vesnicia ei, dīnd astfel nastere la un sentiment neobisnuit de neliniste amara, la o stare sufleteasca paradoxala si tulbure, īn care omul apare īn toata inconsistenta si mizeria lui. Caci mizeria obiectiva din viata sociala nu este decīt un reflex palid al infinitei lui mizerii launtrice. Cīnd ma gīndesc la mizerie, īmi trece orice pofta de a mai trai. Ar trebui sa arunc tocul din mīna si sa ma duc īntr-un bordei, unde sprijinul adus saraciei ar īnsemna mai multa umanitate efectiva decīt o carte, ce nu face altceva decīt sa otraveasca si mai mult aceasta lume nenorocita si singura. Ma apuca o deznadejde mortala cīnd ma gīndesc la mizeria īngrozitoare a omului, la putregaiul si cangrena sa. Acest animal rational - n-ar mai fi! - se apuca de constructii, de teorii, se pasioneaza de ideologii īn fata mizeriei, īn loc sa arunce tot ceea ce are pe el, īntr-un gest de īntelegere īnalta si de comuniune adīnca. Desi nu se poate interveni īn existenta nimanui si desi nu poti scoate pe nimeni efectiv din singurata |
|
|
|
|
|
Date
despre autor |
|
|
Data nasterii:
|
|
|
Locul nasterii:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu puteti adauga comentarii acestui text pentru ca nu sunteti logat |
|
|
|
|
|
Comentariile
userilor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Texte:
23974 |
|
|
Comentarii:
120095 |
|
|
Useri:
1426 |
|
|
|
|
|
|