LITERATURA ONLINE
 
„Insomniile” ca terapie poetică

Caietul cu  insomnii[1], primul volum tipărit al Teei Mirescu, reunește, se pare, poeme scrise de-a lungul timpului, într-o selecție de autor, așadar, mult mai subiectivă decât dacă ar fi facut-o cineva din afară. De aceea  poate se intrezărește mai pregnant o anume sensibilitate personalizabilă pe care, în fond, autoarea nu face nici un efort să o mascheze. Dimpotrivă, am putea spune, pare chiar a și-o asuma firesc, oferindu-ne inima sa generoasă, cum se spune cu o expresie devenită clișeu, „în palmă”. „În general sunt anonima fără chip, puțin demodată / Câteodată mamă, câteodată femeie, câteodată fată, / În general sunt atât de matură și atât de moderată.../”  Este posibil ca acest poem “exegetic” „Sunt, câteodată”, din care am citat versurile de mai sus,  să fie cheia întregului volum, un fel de „explanatio in libris” care ne introduce in universurile sale ontologice. Ad literam avem de-a face cu  anonima fără chip, puțin demodată, mamă femeie și fată. Insă, atenție, nu se excede niciuneia dintre dimensiunile invocate ci, asemeni înțelepciunii antice, cu măsură, adică părți temporale “câteodat㔠cum spune autoarea, din toate aceste ipostaze cu alte cuvinte câte puțin din fiecare. În plus se percepe, axiologic vorbind, matură și moderată adică un fel de înțelepciune in nuce am putea spune. Acesta este primul strat poetic devoalat cu sinceritate și acuitate evaluativă, ex abrupto chiar de acătre autoare. Și ne relevă starea existențială curentă, diurnă am putea spune. Realitatea empirică. Ar putea fi și o capcană pentru cititor.  Însă nu este. Dacă ar fi fost, poemul ar fi continuat în aceeași manieră care ar fi putut deveni  ipocrit descriptivistă și ușor encomiastică.  Poemul continuă cu un constatativ  „doar câteodat㔠care vrea să sublinieze că ipostaza cotidiană, telurică, având diverse doze frustrante în dimensiunile ei, dimensiuni care nu sunt permanente, complete, devoționale, ci se manifest㠄câteodată”, la nevoie ori accidental, ei bine, această ipostază, departe de a reprezenta teorema sa de existență, ea se manifestă secvențial, „doar câteodată”. Când este nevoie ? Sau doar dacă este nevoie ? Ori când situația o impune ?  Sau cine știe în  ce alte situații. Acest tip de circumstanțiere urmat de misteriosul și amenințătorul „Ehei, câteodat㔠induce în universul de așteptare al lectorului posibilitatea existenței și a uneia sau mai multor ipostaze care transcend  condiției telurice, diurne cum spuneam mai sus. Și acum intrăm în teritoriul fascinant și periculos al semnului, al semnificației al simbolului. Al conștiinței simbolului care „vede semnul în dimensiunea sa profundă, s-ar putea spune, geologică, deoarece , pentru ea, etajarea semnificatului și a semnificantului constituie simbolul”[2] Pentru că, semn, alegorie, simbol reprezintă următoarele părți ale poemului. Care pun în lumină ipostazele accentuate, creatoare, artistice, unele dintre ele excesive până la vis. Ipostazele insomniace,  alter ego-uri fascinante, puternice, demiurgice chiar „Sau se întâmplă să mă înalț până la luna albă, pătată, /  Și să plutesc peste lumea asta atât de imensă...”   Ipostazele care au „generat” „insomniile” din caiet. Și care sunt un fel de vârfuri existențiale, momente de sublim ale propriei conștiințe ieșite din cotidian și intrate într-o altă  lume în care „rodesc  în păr fragi și perle de scoică sidefată”, „se preling cuvinte de apă albastră, sărată”, „crește pe piele un mușchi verde de vată / Făcându-mă pădure și atât de curată ...”  „se ivesc pe spate aripi mari de polei și ciocolat㔠etc. Pare a fi o lume mirifică, o lume purificată, o lume morală, cel puțin ca spirație poetic-onirică,  în care „zboară guguștiuci și porumbei din palma uscată / și răsar ghiocei din carnea mea de femeie, mamă și fată”. Imagini forță, simboluri, sensuri noi într-un cuvânt poezie. În această zonă am putea gasi, în canoanele textuale ale Moyen Âge-ului, atât sensul tropologic, decelabil în, spre exemplu, „atât de pădure și atât de curat㔠sau „răsar ghiocei din carnea mea ...” cât și sensul anagogic («sovrasenso» care semnifică  lucrurile gloriei supreme ) „Câteodată, doar câteodată, mulțumesc îngenuncheată că sunt – chiar dacă doar câte puțin și numai câteodată”. Așadar „că sunt”, bucurie supremă și sens necesar și suficient pentru a exprima bucuria de „a fi”. De a fi pur și simplu. Indiferent de circumstanțe, indiferent de aptitudinile cu care suntem sau am fost înzestrați ori pe care le-am dobândit. Și, să observăm, „mulțumesc îngenuncheat㔠spune autoarea, adică, într-o simbolistică de natură cristică, muțumesc într-o ipostază a supremei umilințe. Ipostază care nu poate fi dată decăt de forța, cu inflexiuni de fanatism, pe care numai credința în ceva sau cineva, în fapt, într-un  ideal, o poate da.  Ar mai trebui subliniată frumusțea metaforei „răsar ghiocei din carnea mea de femeie, de mamă și fat㔠în care ghioceii, ca simbol pur al renașterii, al reluării ciclurilor existențiale, răsar din toate entitățile invocate, așadar  o nouă rodire, un nou posibil început la același nivel structural, însă poate cu alți determinanți, deoarece, se presupune, cel puțin, că mulțumirea îngenucheată ar putea avea, în sens teleologic, o influență benefică asupra noii strucuri. Altfel ea, noua structură, în sens platonic, ca șansă de purificare printr-o nouă viețuire, nu ar avea sens.


Am zăbovit mai mult asupra acestui poem deoarece, după părerea mea, el se constituie ca un pattern al „insomniilor”, insomnii care au o conotație de terapeutică poetică, în sensul că, odată spuse, materializate într-un semn, într-un text, într-un simbol, izbăvesc conștiința  auctorială și, posibil, prin empatie, pe aceea a lectorului consonant.


                                       *


                                               *     *


Volumul cuprinde, cum remarcam mai sus, poeme care par a acoperi o perioadă temporală destul de lungă, de experiențe proprii ori ale altora, de fapte și întâmplări de ficțiune și relitate frustă, de reflecții și insomnii, relativ inegal transfigurate poetic. Nu știm, și în plan literar, este mai puțin interesant, câtă realitate și câtă ficțiune poetică se află în aceste texte. La rigoare, folosind metode te tip analitic, psihanalitic, deductive, inductive, etc. putem, în anumite limite, „sonda” și personalitatea autoarei, însă nu acesta este scopul acestui demers.  Interesant, ori poate cel puțin de dorit, ar fi faptul de a încerca descoperirea universalului, a valorii în sine, mai presus de valoarea strict personală, poate chiar comunicațională a textelor, și care este într-un fel explicit asumată de către autoare. Asumare care poate fi, în plan artistic, și mimată în fapt,  fără ca aceasta sa scadă valoarea actului artistic și fără ca , doamne ferește, să incumbe cumva vreo nuanță pejorativă în actul comprehensiv. În fond talentul, ori tot acest ansamblu de parametri care definesc noțiunea de talent, tocmai asta face. Transfigurează personalul de natura proprie sau nu, accidental sau nu, în act artistic semnificant. Și etern. Sau mă rog aspirând către eternitate. Și atunci, în principal gândindu-ne peste timp, „habet sua fatta libri” valoarea de adevăr particular nu mai contează. Pentru că, în plan diacronic și axiologic, triada autor, text, lector  transcende semnificațiilor individual-temporale ale celor trei entități componente și, printr-un efect sinergetic sui generis, capătă o autonomie textuală multivocă. Astfel se „construiește” perenitatea valorică a textului care se poate circumstanția, conducând la o percepție de tip artistic la care nici autorul, nici poate un lector „X”  dintre cei „n” lectori prezumați ori efectivi să  se fi gândit.


Pe de altă parte un poem este ori trebuie să fie un act creativ, adică o creație care să se diferențieze, expresis verbis, de tot ceea ce s-a mai scris în acestă direcție.


„Caietul cu insomnii” ca atmosferă generală, relevă  o percepție a unei relități  funeste, frustrante și dureroase însă asumate cu  demnitate, resemnare și de cele mai multe ori fără regrete. Astfel în poemul „Poezie” versurile „mâncăm un străin / și cu mine.”  denotă explicit starea de singurătate asumată.  În poemul „La templul jucătorului de go” subiectul venerației este așezat în „templul singurătății”. Poemul „Romanță de Pitești” ne relevă un oraș  perceput ca un „oraș-pușcărie”  Tot pe acestă direcție se înscriu și imaginile „Eu îți vorbeam cu pietre revărsate / tu-mi răspundeai cu stânci de munte, reci / cuvintele sunau distant, fără-nțeles și seci / și nu puteau opri iubirea de la moarte /”  din poemul „Sterilitate” în care întâlnim o altă imagine șoc „anul condamnării sentimentelor la moarte” și care ne menține în același univers apăsător, straniu chiar, cu nuanțe elegiace. „Scrisoarea neagr㔠invoc㠄cenușa și bazaltul rămase din era iubirii”, iar în alt poem amintirile  revin dureros răscolite „În forme ce se –ntrepătrund la nesfârșit / Din câte-un amănunt cotidian, banal/ .   Și așa mai departe. Putem înscrie în acestă listă poemul „El” în care iubitul se personalizează într-o himer㠄vântul”, poemul „Scisoare lichidă”în care ploaia, printr-o serie de purificări succesive, excelentă imagine poetică, duce mesajul iubirii sub forma  „a două picături de dragoste / cu gustul mării sărate / pe care însă destinatarul le șterge  „cu dosul palmei” și trece „nepăsător, mai departe” precum și poemele „În ziua morții mele”și „Poveste de dragoste, cu mort” în care întâlnim imagini de-a dreptul cutremurătoare, macabre „Priveam cadavru-mi reflectat în ochiul tău” respectiv  „Te voi îngropa în subsolul casei mele” ca să nu mai vorbim de inimaginabila ipostază cu conotații obsecvicioase „Apoi mă voi înapoia în camerele goale / și-mi voi petrece restul veșniciei / ascultând cum se descompun / celulele iubirii / în subsolul casei mele/.  Imagine care depășește în morbid celebrul vers bacovian „Sunt câțiva moți în oraș iubito / Chiar pentru asta am venit să-ți spun / pe catafalc de căldur-n oraș / încet cadavrele se descompun./" Și celelalte poeme ale volumului, deși au unele registre schimbate „Mai știi”, „Adio, Amazonia”, „Visul femeii de piatr㔠etc. mai pregnat sau mai discret sugerează aceeași atmosferă dureroasă, frustrantă chiar dacă tonul este uneori mai „saltăreț” și poate mai detașat ca în poemul „A fost mișto” în care „ am plâns, am implorat, m-am umilit! / Tu, ca un domn ce ești, m-ai îmbrâncit afară / ( era să-mi rup și gâtul prăvălindu-mă pe scară !) / În ușă, mi-ai șoptit, ca să mă simt mai bine / că-ți pare rău ... / și ai adăugat în alto: / „de timpul petrecut cu tine”/.


Un poem oarecum singular pare a fi „Poezie de dragoste” în care „câteodata femeie” se manifestă devoțional și în totalitate, un fel de paroxism al iubirii: „Ți-aș cutreiera sufletul, / în lung și în lat / să nu las nimic, / nimic / nici un amănunt / neiubit./


În poemele „Pribegesc” și „Vagabonzii” întâlnim reverberații ale frustrării produse de dezrădăcinare și neîmplinire.   De remarcat „Pribegesc / exilată / și goală / cu un dor maroniu / tatuat în carne / din greșeal㔠din primul poem, respectiv „Ai milă, aruncă ceva, o fărâmă de ieri / o coajă de mâine, un gând o privire / ai putea fi tu sufletul singur / pierdut într-o atât de mare iubire.../ frumos demers pentru solidaritate ideatică, remeber al fragilității fiecăruia dintre noi.


Dintre ultimele „insomnii”ale volumului se remarc㠄Dacă vei spune”, în care autoarea prezintă într-un fel de pledoarie poetică pro domo argumentele pe care le-ar aduce în cazul acuzațiilor prezumptive „ aceasta este femeia ce nu a iubit niciodat㔠și „aceasta este femeia care nu a scris nici un poem”.  Pledoariile sunt relevante și convingătoare, depoziția, în situația poemului nescris, putând intra în antologia genului „poemul rămâne nescris / sub pleoapele puțin coborâte / și în privirea / imperceptibil ferită/


„Apă rea” și „Da, te-am iubit” sunt două peme dedicate forței asumării conștiente a gesturilor și faptelor proprii.


Insomniile, conținute sub forma poemelor, în acest volum, sunt un fel de spovedanii care despovărează eul de posibilele suferințe ale experiențelor nefericite, experiențe surprinse de autoare poate pe pielea altora sau, de ce nu ? pe propria-i  piele.


Straturile poetice se pot decela, cu puțin efort, în fiecare poem,  aparența reprezentând doar „pretextul” textual pentru halourile conotative pe care le conține după cum am exemplificat în primul poem analizat.


 Gestul transfigurator poetic, prin asumare curajoasă, conștientă, publică sau nu, poate avea valența unei terapii valabile acum și, poate, mult după ce condiția telurică a fiecăruia dintre noi va fi fost depășită.








[1] Teea Mirescu,  CAIETUL CU INSOMNII, editura Grinta, Cluj Napoca 2004



[2] Roland Barthes, ESSAIS CRITIQUES, Ed. Du Seuil, Paris, 1964.

 
Ion V. Corbu

Comentarii

  Ungur Adina a postat comentariul in data de 2004-10-06

Domnului Ion Corbu, mi-a facut placere sa citesc acest articol, din mai multe puncre de vedere. Primul ar fi cel empatic, pentru ca sunt legata sufleteste de aceasta carte, voi trece peste aceasta si ma voi opri la momentele pe care le-ati punctat si care sunt reprezentativ alese. Editorul cartii spunea ca volumul "Caietul cu insomnii" e un debut bun, neasteptat, pe care il vor propune ca titlu la "Uniunea Scriitorilor", filiala Cluj-Napoca, la sectiunea: "debut". In noiembrie va fi prezentata la un salon de carte, ocazie in care editura sarbatoreste 3 ani de existenta. Cu permisiunea dumneavoastra - cu ocazia acelui eveniment - cand voi prezenta volumul de debut al Teei Mirescu, voi cita cateva paragrafe din cronica <<"Insomniile" ca terapie poetica>>. Cu stima, Adina Ungur


BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****