15 martie 2004
COMUNICAT DE PRESÃ
In ultimii 15 ani au disparut peste 20 milioane mp de spatii verzi din Bucuresti... Unui bucurestean sufocat de praf, de poluarea automobilelor si a cosurilor industriale ii revine in medie mai putin de un sfert din spatiul verde acceptat de normele internationale ale lumii civilizate. Norma de spatiu verde in zona urbana este de 12 mp/locuitor (dar 70 mp/loc in Viena, 31 mp/loc in Varsovia), comparativ cu 2,5 mp/locuitor in Bucuresti…
In scopul sensibilizarii opiniei publice in privinta reducerii dramatice a copacilor si a zonelor verzi din Bucuresti, Organizatia Neguvernamentala ECO-EUROPA va desfasura in data de miercuri, 17 Martie 2004, intre orele 12:00 - 14:00, pe traseul Piata Victoriei (vis-a-vis cladire Guvern), punct plecare - Bd Elisabeta (vis-a-vis Primaria Bucuresti), punct terminus, un Mars de Protest cu tema : Eco-Apel - " ZONELE VERZI SI PARCURILE BUCURESTENE".
In continuarea acestor demersuri de sensibilizare a opiniei publice, incepand cu ora 14:00, 17 martie 2004, domnul Dragos Stan – Presedine Asociatia ECO-EUROPA va intra in GREVA FOAMEI pe termen nelimitat in fata Primariei / Prefecturii Bucuresti (punct terminus al marsului de protest sus mentionat).
Mentionam ca desfasurarea acestei actiuni intruneste toate conditiile legale.
Dragos STAN Presedinte Asociatia ECO-EUROPA
P.S. 1. – Va invitam sa cititi prima varianta completa si necosmetizata a starii mediului in Bucuresti – RAPORT ECO BUCURESTI ROMANIA 2004, disponibila incepand de astazi pe site-ul nostru : www.ecoeuropa.go.ro 2. Solicitam (ne-ar onora) sprijinul Dvs pentru sustinerea actiunilor sus-mentionate 3. Rugam o confirmare de primire a acestui email.
RAPORT ECO ROMANIA 2004 constatari si propuneri sugestive I. Starea ecologica Bucuresti 2004 II. Prioritati la nivel national
Asociatia ECO-EUROPA si colaboratorii sai au efectuat in perioda ianuarie - martie 2004, la initiativa si sub coordonarea dl Dragos STAN - presedinte, o campanie de culegere de informatii de mediu la nivelul orasului Bucuresti (investigatii proprii, cercetare studii, consultare a unor diferite surse autorizate, samd) in urma careia s-a evidentiat o inrautatire alarmanta a sanatatii locuitorilor si o deteriorare grava a factorilor de mediu din oras. Astfel, a fost inregistrata o crestere procentuala negativa atat la gradul de poluare al orasului, pe fondul unei scaderi dramatice a suprafetelor verzi din Bucuresti (totalul de spatiu verde s-a injumatatit dupa 1989), cat si la calitatea defectuoasa a alimentatiei locuitorilor. Aceeasi crestere negativa s-a remarcat, binenteles, si la efectele directe si indirecte ale acestora : morbiditate, mortalitate, copii nascuti cu malformatii sau intoxicati cu plumb, cresterea temperaturii mai mult decat cresterea medie pe tara, ploi acide si foarte acide, fenomene meteo imprevizibile, samd. Prezentam in continuare, un raport sumar al principaliilor factori identificati ca fiind responsabili de situatia grava existenta la nivelul orasului : I. STAREA ECOLOGICA BUCURESTI 2004 Bucuresti - TRANSPORT Stare de fapt Cele doua milioane de locuitori ai Bucurestiului, capitala Romaniei, si nu numai ei, pe linga tonele de praf pe care le inhaleaza lunar, inspira resturile gazoase cancerigene ale celor aproximativ doua milioane de automobile, (cu tot cu cele in tranzit sau venite pentru aprovizionare),numarul acestora in Bucuresti, pana in prezent, dublandu-se la fiecare 5 - 6 ani. A devenit o obisnuinta pentru locuitorii Bucurestiului sa aiba nu una, nu doua, ci trei masini: una personala pentru iesit cu familia sau prietenii, una de serviciu si inca una veche pe care a abandonat-o in fata blocului.... Aproape jumate din automobilele care circula in Bucuresti functioneaza pe baza de benzina cu plmb....Un Kg de plumb pe an este eliminat de fiecare masina. Aceasta substanta deosebit de nociva distruge calciul din oase, generand saturnism, decalcifieri, femeile nasc copii anemici, cu un intelect scazut si un comportament in general deviant cand cresc.. Traficul rutier bucurestean produce peste 2.000.000 tone de substante nocive anual cu efecte extrem de grave asupra starii de sanatate a locuitorilor precum si deteriorarea accentuata a factorilor de mediu, fiind una dintre cauzele principale ale celor peste 20.000 cazuri anuale de deces datorate unor diferite stari maladive (afectiuni ale aparatului respirator, cardio-vascular, psihic), copii nascuti cu malformatii sau intoxicati cu plumb, dar si pentru cresterea temperaturii mai mult decat media pe tara; Situatia se agraveaza vara, in zonele centrale unde posibilitatea aparitiei unor decese este de 2-3 ori mai mare datorita emisiior de toxine peste limitele maxime admise. In arterele rutiere foarte aglomerate din zonele centrale ale Bucurestiului ar trebui aplicat urgent conceptul de - “artere pietonale” - fara trafic auto, foarte uzitat in tarile europene; BENZINARIILE DIN BUCURESTI Bucurestiul este sufocat de statii de benzinarii. Datorita usurintei cu care se acorda autorizatiile de constructii am ajuns sa avem benzinarii cam la fiecare 500m, pe alocuri avem benzinarii lipite una de cealalta, construite de multe ori, chiar in mijlocul cartierelor de locuinte (50m distanta de spatii locuibile), fiind astfel pusa in pericol si siguranta civila a locatarilor din zona. Bucurestiul – sub asediul prafului Din cauza defrisarilor masive, care au afectat perdelele de protectie de jur imprejurul Bucurestiului, statiile de betoane raspandite pe tot teritoriul Bucurestiului, cladirile abandonate si vanturile care intra in oras depoziteaza, lunar, conform ultimelor statistici, 273 tone de praf pe kilometru patrat. Vantul, din fenomen salvator a devenit un factor nociv in oras, deoarece blocarea c irculatiei aerului prin aglomerarea constructiilor, mai ales a celor inalte, a condus la aparitia efectului "de canion", adica la blocarea agentilor toxici (praf, oxizi, plumb, ozon etc.) la nivelul la care respiram, iar la periferie nu face altceva decat sa aduca tone si tone de praf, din cauza defrisarilor masive. Bucuresti - Aglomeratia urbana In ceea ce priveste aglomeratia, Bucurestiul este unul dintre acele orase in care nu iti doresti sa locuiesti: 9009 locuitori pe kilometru patrat. In conditiile in care In Berlin isi disputa aceeasi suprafata doar 3905 locuitori, in Viena – 3850, in Budapesta – 3674, iar in Bratislava – 1226. Cel mai aglomerat sector din Bucuresti este sectorul 2, cu 12.72 4 locuitori pe kilometru patrat, urmat de sectoarele 3 – 12.273 si 6 – 10.874 locuitori/kmp. In schimb, sectorul "rezidential", 1 adica, are doar o aglomeratie de doar 3446 loc./kmp. BUCURESTI - Domeniul INDUSTRIAL Daca locuitorii si mediul din zona centrala sunt poluati din cauza traficului rutier intens (70% din poluarea orasului) la periferie, poluarea industriala, desi nu a avut o crestere spectaculoasa (ci doar o depasire constanta a limitelor admise), datorita cantitatilor mari de plumb si metale grele, reprezinta un alt factor important de disconfort. La acestea se adauga emisiile centralelor termice ale orasului,"bogate" in funingine si SO2 ( In Bucuresti, unde sunt centralele pe hidrocarburi (pacura si gaze), se intampla des, in perioad a de iarna, sa se depasesca cantitatile maxime de agenti poluanti, cand se foloseste pacura de proasta calitate, cu mai mult de 1%) . BUCURESTI – ZONA VERDE Stare de fapt In ultimii 15 ani au disparut peste 20 milioane mp de spatii verzi din Bucuresti... Spatiile verzi sunt supuse incontinuu unui adevarat macel prin: - amplasarea ilegala pe suprafata acestora de mii de garaje auto individuale, (la momentul actual, garajele auto individuale ocupa o suprafata de peste un milion de metri patrati, ce a avut initial destinatia de zone verzi); - tarabe pentru comertul stradal, - inmultirea si extinderea necontrolata a „snak-bar"uri din parcurile bucurestene, - parcarile haotice pentru autoturisme pe zone verzi; La toate acestea se adauga marile proiect e „investitionale" de distrugere a parcurilor capitalei... ...(Mai nou, suprafete intinse de spatii verzi din parcurile bucurestene, domeniu public atat de necesar locuitorilor orasului, au devenit datorita pretului foarte ieftin, pozitionarii centrale si posibilitatilor de „combinatii", oportunitatile de afaceri ale anului pentru cei intresati in construirea de centre comerciale, hoteluri, sedii, cladiri rezidentiale, samd) Unui bucurestean sufocat de praf, de poluarea automobilelor si a cosurilor industriale ii revine in medie mai putin de un sfert din spatiul verde acceptat de normele internationale ale lumii civilizate.Norma de spatiu verde in zona urbana este de 12 mp/locuitor (dar 70 mp/loc in Viena, 31 mp/loc in Varsovia), comparativ cu 2,5 mp/locuitor in Bucuresti; Reducerea suprafetei spatiilor verzi din Bucuresti ar f i fost si mai mare daca in totalul acestor suprafete nu s-ar include si cele 14 cimitire care insumeaza 131,3 ha si care nu au putut fi folosite (inca) pentru amplasarea de garaje si tarabe; Supunem atentiei cateva planuri de viitor - “constructii de anvergura” care (deocamdata) sant doar proiectate pe arii extinse in zona verde a orasului : “Mini Disneyland” in parcul Izvor, “cartier rezidential” in parcul Titan, “Catedrala Mantuirii Neamului” in parcul Carol, “hotel de lux” in perimetrul Gradinii Botanice, “campus universitar” in Parcul Tineretului - Oraselul copiilor . Bucuresti - GUNOAIE Bucurestiul produce aproape 2000 de tone de deseuri pe zi. Gunoaie gasim pretutindeni, în locurile cele mai neasteptate: in fata blocului, in jurul tuturor pietelor bucurestene, in parcuri, pe marginea si in interiorul lacurilor în care ne scaldam vara, pe spatii intinse la periferia orasului, avem cam 60-70 halde de gunoi neorganizate in fiecare sector al Capitalei. Se recunoaste, ca in ultimii 15 ani, numai 80% din cantitatea de gunoaie menajere a putut fi colectata, restul de 20% ramanand a acoperi spatiile verzi, terenurile virane,malurile lacurilor etc).. Si inca n-ar fi mare lucru daca-n aceste platforme de gunoi n-ar scurma cainii vagabonzi, pasarile, porcii domestici si ar manca resturi infestate, imbolnavindu-se si, la randul lor, imbolnavind oamenii. Odata cu venirea valurilor de caldura, de seceta aceste deseuri menajere vor intra in putrefactie si vor aduna roiuri de muste si tantari, vor emana cumplite miasme ce vor calatori prin atmosfera si vor vicia aerul pe care-l respiram. In Romania se folosesc in continuare metodele clasice : arderea si ingroparea cantitatilor mari de deseuri urbane (umede, plastic) in aer liber, ce producemisii de dioxina, una dintre cele mai toxice substante cunoscute pana in prezent, care mai este si bioacumulativa; Santem printre ultimele tari europene care nu au un sistem public de reciclare a deseurilor; Poluarea fonica; In Bucuresti, in special in zona centrala, avem depasiri frecvente ale normelor maxime admise de zgomot si vibratii, datorita traficului rutier (cu accent deosebit pe ultima perioada - "a marilor reconstructii de carosabil"). Cât despre inexistenta atât de necesarelor perdele de arbori, aceasta nu face decât sã permitã zgomotelor de tot felul sã se plimbe nestingherite pe distante de kilometri. De asemenea&nb sp; avem o frecventa depasire a normelor de zgomot si vibratii admise la transportul cu metroul si ni se mai sparg timpanele si in timpul desfasurarii spectacolelor – concert in centrul orasului (zone locuibile) Concentratiile de ozon In urma masuratorilor privind poluarea cu ozon troposferic, s-au gasit depasiri ale concentratiilor maxime admise mai ales in timpul pranzului. Constructiile foarte inalte din oras si mai ales din centrul capitalei blocheaza o aerisire corecta si o circulatie naturala a aerului. Totodata pe bulevardele inguste care actioneaza ca adevarate canioane se acumuleaza si alte gaze toxice pentru organismele vii, in special, cele provenite din trafic. In perioada de stralucire solara, din cauza poluarii, cresc concentratiile de ozon. Aparitia soarelui duce la marirea concentratiei d e ozon. Cum in prezent reparatiile straziilor duc la congestionari grave ale circulatiei in Bucuresti, aceste acumulari devin periculoase. De aceea specialistii avertizeaza locuitorii si in special persoanele in varsta sa evite sa circule pe strazile aglomerate si poluate. In Bucuresti vara, temperatura este cu 2-3 grade peste media pe tara. Datorita poluarii aproximativ 30% din barbatii bucuresteni sunt sterili. Femeile din capitala au cel mai scazut nivel de fertilitate din tara. CALITATEA ALIMENTATIEI a)poluarea chimicasi microbiologica a alimentelor Plumbul apare ca unul din poluantii majori deoarece a fost gasit, in cantitati care depasesc limitele maxime admise, in multe probe de alimente, atat de origine animala, cat si vegetala. b) folosirea aditivilor sintetici chimici (E -urile cancerigene) in prepararea produselor alimentare ; c) alimente modificate genetic (efecte secundare periculoase pe termen lung) d)nerespectarea frecventa a normelor de igiena alimentara Bucuresti - APA Bucurestiul este singura capitala europeana fara o statie de epurare normala.(detine una, dar este subdimensionata) ANOMALIE In industrie 80% din apa consumata se ia din adancime, deci din cea mai nepoluata apa, in timp ce pentru populatie se ia din rau, prin statiile de filtrare. Pentru a diminua riscul de imbolnavire al consumatorilor se recurge la clorinarea apei, lucru cu consecinte deosebit de grave asupra sanatatii populatiei. Introdus in apa pentru a ataca materia organica, clorul ingerat, absorbit prin piele sau inhalat sub forma de aburi la dus, ajunge in corp unde are ac elasi efect ca si in apa - ataca materia organica. Clorul rezidual reactioneaza cu materia organica, formand trihalometanii (THMs) unul dintre acestia fiind cloroformul, substanta suspectata de producerea cancerului. Sistemul de dezinfectare a apei cu clor, un gaz coroziv, solubil in apa, face sa scada rezistenta conductelor metalice care o transporta si in acelasi timp creeaza probleme de sanatate celor care sunt alimentati cu de 3-4 ori mai mult clor decat concentratia maxima admisa de organismul uman. Lacurile de agrement din Bucuresti - Pericol Public In ultimii 15 ani, apele lacurilor bucurestene preiau cantitati uriase de gunoi menajer si deseuri industriale ce se descarca pe malul sau direct in lacuri de catre cetateni, unitati economice, regiile de salubritate ale Capitalei; de asemenea& nbsp; mai preiau si o parte din deseurile lichide (fecaloid-menajere) ale locuintelor nou amplasate in vecinatatea acestora, la care se adauga cantitatile uriase de detergenti rezultati din spalarea masinilor, covoarelor, etc pe malul lacurilor; asta ca sa nu mai amintim de „perdelele plutitoare" formate din chistoacele de tigari aruncate in apele lacurilor de catre cetatenii „responsabili". Imposibilitatea identificarii poluatorilor pe Dambovita (canalul subteran) Canalizarea subterana a principalului rau care strabate Bucurestiul - Dambovita permite tuturor particularilor si fabricilor riverane sa-si deverseze mizeriile neepurate fara a fi trasi la raspundere. Zilnic, cel putin 5 vagoane de materii fecaloide curg la vale, netratate, alimentand prizele de apa ale oraselor invecinate - Calarasi, Gal ati, Braila sau ale cetatenilor Deltei. Pentru a nu mai vorbi si de apele celor cateva mii de fabrici care nu poseda sisteme de epurare eficiente, cu repercusiuni uneori de neimaginat asupra echilibrului natural si a sanatatii oamenilor Folosirea azbestului la noile constructii In Romania azbestul este folosit cu “nonsalanta” la noile constructii ( in placile de azbociment) si ca izolant, cu toate ca aceasta substanta este deosebit de periculoasa. El este interzis in Europa civilizata de peste 30 ani pentru ca particulele de azbest inspirate in plamani sant cancerigene; Masini abandonate Bucurestiul este probabil unul dintre cele mai mari „cimitire" de autovehicule din lume. Potrivit unor estimari, 5 la suta din cele peste 1.500.000 de autovehicule inmatriculate in oras sunt abandonate prin parcari, garaje, curti, pe trotuare sau chiar pe carosabil, in vecinatati uneori foarte curioase, ocupand inutil spatii pe care le degradeaza. Asta pentru a nu mai pomeni de nevalorificarea unor piese auto reciclabile sau refolosibile. Macarale abandonate Peste 120 macarale abandonate de circa 15 ani ne polueaza privirea si risca sa se prabuseasca peste noi. Demontatul lor costa mai scump decat contravaloarea fierului lor vechi.... Pasajele rutiere Cele sapte pasaje rutiere din Bucuresti nu au fost reparate de 20 deani si reprezinta un pericol atat pentru soferi cat si pentru pietoni. Exemplul cel mai graitor este pasajul Marasesti, care din cauza neconsolidarii intra in fiecare luna cu cinci centimetri in pamant. Chioscuri ilegale Pe te ritoriul Bucurestiului se mai afla peste 5.000 de chioscuri (gherete, tarabe) amplasate ilegal pe care le intalnim in cele mai ciudate ipostaze: obturand gurile de aerisire urbane sau chiar prinse de copaci in parcuri (poate pentru a avea stabilitate); Panouri publicitare Bucurestiul este la momentul actual invadat de panouri publicitare; Culmea, majoritatea miilor de panouri publicitare (unele de dimensiuni faraonice), acopera (pe linga spatiul verde), cladirile estetice (nou construite, arhitectura aleasa), lasandu-le in continuare pe cele vechi (neintretinute, cu fatade inestetice) sa ne deranjeze vizual in continuare; Cladiri periculoase In Bucuresti avem peste 200 de cladiri cu risc seismic ridicat, din care peste 100 de cladiri (construite inainte de 1940) necesita lucrari&nbs p; urgente de consolidare - bulina rosie. Fatade monumentale, cladiri impunatoare, parasite, unele situate ultra(central) asteapta primul cutremur pentru ca locul „eliberat" sa fie apoi „valorificat". E mult mai comod si mai ieftin pentru buget... „ Comunicatii fara fir" In Bucuresti se utilizeaza aproximativ 2.000.000 de telefoane mobile (tendinta in crestere - a devenit obisnuinta sa avem si telefon mobil personal si telefon mobil de serviciu) si avem zeci de mii de antene, retele transmisie-receptie radio, tv, parabolice satelit, in concluzie, bucurestenii traiesc sub o adevarata „cupola a undelor electromagnetice "; Fumatul In urma unui studiu individual s-a constatat ca peste 30% din tinerii sub 18 ani de prin liceele bucurestene fumeaza. De asemenea, tot in urma u nui studiu individual, s-aconstatat ca aproximativ 40% din soferii de pe mijloacele de transport in comun din Bucuresti - RATB, fumeaza in timp ce transporta calatori, acestia inhaland involuntar fumul. In Bucuresti au aparut forme de viata “mutant” in urma cu cativa ani, un grup de speologi romani au gasit o metoda de antrenament subacvatic mai deosebita: se scufundau in galeriile subterane ale metroului bucurestean ( zona Policolor). Aici au intalnit vietati stranii. Este vorba despre brotacelul alb de “metrou”. Aceasta broasca este verde si traieste pe uscat in mod normal. Mediul subteran si apa care a inundat galeriile l-au transformat intr-o vietate de apa depigmentata. Practic este alt animal si plantele s-au transformat acolo... Inainte de inundarea totala, in aceste cataco mbe cresteau salcii ca toate salciile. Apa le-a transformat intr-uh fel de plante subacvatice de mediu intunecos care nu mai seamana cu nimic din ceea ce cunoastem. Sant specii degenerate care ar putea fi purtatoare de te miri ce bacterii... Sunt cunoscute aceste date dar nimeni nu se deranjeaza sa studieze fenomenul; “Norme originale” de inhumare Urmare a dezinteresului care se manifesta in Romania am inceput sa avem situatii hilare...; Astfel inhumarea (ingroparea) mortilor in unele cimitire, in special la periferie, neavand norme stricte impuse si verificabile, se face “pe moment” cu persoane neautorizate - “groparii zilieri “de prin preajma cimitirelor. Astfel adancimea gropii de inhumare de 3 m admisa sanitar poate deveni 1,5-2 m la “libera alegere” a groparului...Cadavr ul astfel inhumat va deveni in timp un focar de infectie pentru cei care sunt in preajma, ca sa nu mai vorbim de mirosurile pestilentiale pe care le va emana; Obicei traditional denaturat cu consecinte grave asupra sanatatii si mediului In Bucuresti (in toate zonele de case de la periferie) si mai ales prin tara, se organizeaza anual in seara zilei de sarbatoare crestina: „Lasatul Secului pentru Postul Mare", obiceiul popular denumit si „URLARIA"(sau "Dihornita", sau "Uralie","Olelie", samd). - anul acesta a avut loc pe data de 22 februarie 2004. Traditional, obiceiul acestei sarbatori consta in organizarea de focuri spontane „la sosea", unde locuitorii zonei, in special tinerii, ardeau imbracamintea si incaltamintea veche (uzata), sugerindu-se trecerea la un nou sezon -"de innoire", che fuind in jurul focului. De cativa ani insa, desfasurarea obiceiului s-a denaturat total, inlocuindu-se arderea accesoriilor vestimentare uzate cu cauciucuri uzate, la care se adauga si tuburi de spray (deodorant) golite care in foc explodeaza si provoaca, spre deliciul participantilor, senzatii de efect - "puternice bubuituri " (practica deosebit de periculoasa). Se considera mai de efect flacara produsa de arderea cat mai multor cauciucuri in acelasi timp, eventual de dimensiuni cat mai mari, ajungandu-se, pe alocuri, la arderea simultana a peste 10 cauciucuri...!!! Bineinteles, in tot acest timp cheflii, localnicii si nu numai, inhaleaza involuntar norii de fum produsi de sutele de astfel de „focuri". Comercializarea nuferilor - interzis prin lege In toate perioadele de vara ale ultimului deceniu (fenomen accen tuat in ultimii ani) nuferii, aceste plante ocrotite, acvatice, care salubrizeaza apa lacurilor sunt vandute fara nici o jena de catre ignoranti (?!) pe aproape toate arterele principale ale orasului. Nici o autoritate abilitata nu a intervenit pana in prezent pentru stoparea fenomenului in ciuda evidentei. Barajul „Lacul Morii" - pericol iminent Stratul freatic de suprafata s-a modificat periculos de mult in sensul cresterii cotelor sale la un nivel care poate periclita siguranta constructiilor din Bucuresti in cazul unor cutremure de pamant. Exista zone unde apa ajunge chiar sub fundatia unor cladiri. Acestea risca sa-si piarda verticalitatea din cauza solului imbibat cu apa. De vina este, pe langa enormele pierderi din motivele indicate mai sus, si amplasamentul defectuos gandit al Lacului Morii. Acest "li ghean" prost izolat, situat la peste 17 m deasupra cotei Bucurestiului, a modificat prin presiunea exercitata conform principiului vaselor comunicante, cota naturala a zonei. Mai mult, o calamitate naturala ar dezagazui intre 20 si 60 de milioane de metri cubi de apa care ar inunda capitala daca nu se iau masuri de remediere a acestui proiect aberant realizat. II. PROBLEME PRIORITARE LA NIVEL NATIONAL Romania - Automobilul pe baza de hidrocarburi si poluarea Peste 60% din autovehiculele inscrise in circulatie in Romania folosesc in continuare benzina cu plumb ( deosebit de periculoasa pentru sanate si mediu, care nu se mai foloseste de ceva ani in Europa); Autovehiculele grele, fabricate in Romania, depasesc, in functionare, normele internationale de poluare fonica; Service-urile a uto, care efectueaza operatii de reglaj al functionarii motoarelor, nu sunt inzestrate cu echipamente pentru verificarea emisiilor poluante, nefiind dotate nici cu instructiuni de reglaje si reparatii pentru toate tipurile de autovehicule ce solicita aceste operatii; Costurile externe (ecologice, sociale), sunt in continuare suportate de intreaga comunitate, neexistand nici un fel de initiative (legislative, administrative sau economice) pentru internalizarea lor; Alternativele fata de transportul motorizat, cu grad sporit de poluare, sunt slab sau deloc utilizate, neexistand nici macar planuri concrete de reducere a valorii traficului actual, in zonele foarte aglomerate; Nu exista, pe plan national, nici o lege care sa interzica utilizarea azbestului in garniturile de franare, acest element avand efecte poluante majo re, prin cresterea posibilitatilor de aparitie a diferitelor tipuri de cancer ; Romania - DESEURI Depozitele de deseuri autorizate din Romania ocupa aproape 13.000 de hectare !!! de teren, insa aceasta suprafata trebuie marita pentru amenajarea unor noi gropi de gunoi. Potrivit celui mai recent studiu de profil, efectuat in anul 2000, in Romania se produc anual peste 55 de milioane de tone !!!de deseuri solide. Din aceasta cantitate, doar 1,3 la suta este eliminata prin ardere, 78procente fiind distruse prin alte metode. Diferenta de aproape 20 la suta ramane depozitata in gropile de gunoi urbane sau industriale, fara sa fie distrusa. Pe langa deseurile menajere, stradale si comerciale, in depozitele de deseuri urbane apar de cele mai multe ori deseuri industriale „periculoase". &nb sp; Mai mult, aproape jumatate din deseuri nu pot fi recuperate (hartii, obiecte din plastic etc.) din cauza ca in Romania, gunoaiele nu sunt colectate separat; Starea padurilor Romania este o tara saraca in resurse. Iar padurile, ca cel mai pretios tezaur, se afla cu zece procente sub media Europei. Padurea este afectata de diverse practici si activitati omen esti. Cel mai mare pericol cu care se confrunta padurile este distrugerea prin taieri necontrolate .Din cauza secetelor, poluarii, pasunatului excesiv s-a ajuns la o agravare a starii de sanatate a padurilor in ultimii 10 ani. Acum, 4 din 10 copaci sunt bolnavi iar aproape 2 sunt grav bolnavi Nu exista un plan national, de anvergura, pentru impadurirea pamanturilor sterpe, erodate, de peste doua milioane hectare. Ce ingrijorari a starnit factorilor de decizie desertificarea din sud, cunoscuta ca cea mai mare catastrofa ecologica din Europa, fiind vorba de innisiparea a 200.000 hectare? Depozitarea rumegusului rezultat din prelucrarea lemnului – zonele montane Deosebit de grava este depozitarea la intamplare, deseori pe malul apelor, a rumegusului care rezulta din prelucrarea lemnului. In zona montana se for meaza adevarati munti de rumegus in urma taierii salbatice a padurilor, adevarate rani care stalcesc peisajul, polueaza apele, pun in pericol vietatile ce traiesc in apa. (rumegusul reprezinta un real pericol pentru pesti). Situatia radioactivitatii factorilor de mediu in Romania In Romania zonele in care s-au inregistrat depunerile radioactive Cernobyliene cele mai mari sunt zone montane din lantul carpatic. Circulatia atmosferica din zonele de munte si regimul de precipitatii au favorizat depuneri radioactive initiale (1986) mari si au influentat ulterior distributia radionuclizilor in sistemul hidro - geologic montan. Influenta CNE Kozlodui la functionare normala este nesemnificativa din punct de vedere al contaminarii radioactive a teritoriului& nbsp; romanesc. Nu a fost pusa in evidenta prezenta de radionuclizi artificiali in mediu, ca urmare a functionarii CNE Kozlodui. In cadrul Programelor speciale derulate in zonele de minerit uranifer din Ardeal si Moldova, ca o concluzie generala a rezultatelor obtinute, se poate afirma ca exploatarile miniere uranifere cresc radioactivitatea naturala a mediului in zona minelor si a haldelor de steril, dar nu au o influenta radiologica semnificativa pentru zone situate dincolo de proximitatea exploatarilor. „ Comunicatii fara fir" Romania se utilizeaza aproape 6.000.000 de telefoane mobile (tendinta in crestere, in medie 5.000 telefoane / zi) si avem sute de mii de antene, retele transmisie-recep tie radio, tv, parabolice satelit, in concluzie, locuitorii acestei tari traiesc acoperiti de o imensa „cupola a undelor electromagnetice"'; ATENTIE LA COSMETICE Pentru multe femei cosmeticele de calitate sint o adevarata incintare. Pentru oamenii de stiinta sint insa o adevarata ingrijorare. In spatele mirosurilor si culorilor ademenitoare se ascunde un inamic recent descoperit care da fiori specialistilor: ftalatii, substante toxice extrem de periculoase pentru sanatate. Pe piata romaneasca cosmeticele nu sint testate din lipsa de fonduri. Marea Neagra Marea Neagra este supusa in zona litoralului romanesc unui proces de poluare urmare a poluantilor proveniti din Dunare, evacuarilor directe de ape uzate insuficient ep urate sau chiar neepurate, cat si prin activitatea portuara intensa. Sursele de poluare ale apelor Marii Negre din sectorul romanesc sunt: Platforma Industriala Navodari, apele uzate industriale si menajere insuficient epurate, provenite de la statiile de epurare ale oraselor Constanta si Mangalia. Pana in prezent in Marea Neagra au fost inventariate aproximativ 1500 specii de vertebrate si nevertebrate. Urmare a accentuarii poluarii industriale si orasenesti din ultimele doua decenii s-a constatat reducerea unor specii de pesti rapitori, cat si a unor specii de pesti cu importanta economica: scrumbie, calcan, hamsie, stavrid, sturioni. ECO - TURISM Multi factori de decizie din Romania traiesc cu capul in norii anilor '60, inchipuindu-si ca turism inseamna hoteluri gigant, mari parcari, parcuri de distractii, mult beton , zgomot, muzica si urbanizare. Pe cind in lume, directia e cu totul alta, spre turism rural, ecologic, cultural, sportiv, spre infrastructuri de mici dimensiuni, cu impact cit mai redus asupra naturii, culturii si vietii traditionale din regiunea in cauza. Carpatii reprezinta pentru tara noastra o adevarata comoara si in loc sa punem bazele unui turism ecologic, continuam sa ii distrugem si visam mari statiuni. Ba chiar planuim sate de vacanta in plina arie protejata. Rosia Montana Intentiile firmei care a obtinut dreptul de explorare si exploatare a zacamintelor de aur de la Rosia Montana, cel mai bogat zacamant de acest fel din Europa preconizeaza exploatarea TOTALA, de suprafata, a zacamantului. Aceasta inseamna ca vor disparea muntii Cetatea, Crainicul, Carnicelul si Vaidoaia, Corna. Se vor prabusi varfuri le Detunata, Piatra Corbului, Piatra Despicata, superbe monumente ale naturii. Se vor inalta, in schimb, munti de steril. Vor fi dinamitari masive cu 150 tone dinamita pe zi. Galeriile dacice si romane, adevarate comori arheologice, se vor prabusi ca la un cutremur puternic SE VA PRODUCE O CUTREMURATOARE CATASTROFA ECOLOGICA. Compania vrea sa foloseasca tehnologia rapida de obtinere a aurului prin filtrare cu CIANURI in circuit inchis, dar in mediu deschis, PROCEDEU EXTREM DE DAUNATOR PENTRU OAMENI SI MEDIU, PENTRU TOT CE ESTE VIU. Prin declaratia de la Berlin din 10 octombrie 2001, Uniunea Europeana interzice folosirea acestui procedeu in tarile membre. Turcia si Cehia, candidate la UE, au respectat aceasta recomandare, insa in Romania se ignora. Mai ales dupa catastrofa ecologica din anul 2000 de la Baia Mare, unde o firma australian a a aplicat acelasi procedeu al cianurarii, cu consecinte dezastruoase, romanii n-ar mai trebui sa-si asume un astfel de risc. Asa cum prevad planurile companiei, in zona respectiva SE VA INTINDE UN LAC ARTIFICIAL DE PESTE 700 HECTARE, CU APA CIANURATA. Expertii companiei pretind ca cianura se descompune in mediu deschis, dar experienta de la Baia Mare a aratat influenta nefasta a unor asemenea lacuri asupra a TOT CE ESTE VIU, PE O RAZA DE CEL PUTIN 25 KILOMETRI. Una din problemele cele mai dureroase va fi stramutarea motilor din 8 localitati impreuna cu cimitirele lor si cu bisericile vechi de sute de ani. Delta Dunarii Cel mai tanar pamant al Europei, Delta Dunarii este cea mai mare rezervatie de tinuturi umede din Europa. cu o retea hidrologica formata din brate principale, brate secundare, canale, lacuri,&n bsp; cu o varietate de specii de animale, plante, pesti, pasari din care majoritatea migratoare, Delta Dunarii constituie un ecosistem unic in Europa, de o valoare ecologica inestimabila, o diversitate care nu se mai intalneste in alta parte a lumii, fiind declarata "Rezervatia Biosfera Delta Dunarii" (RBDD) In momentul actual RBDD se confrunta cu urmatoarele probleme ecologice deosebite : - declinului stocurilor unor specii de peste si a capturilor de peste cauzate de suprapescuit, indeosebi prin cresterea numarului de pescari si unelte, piata neagra, care deformeaza marimea capturilor, cantitati foarte mari de peste, mai ales specii valoroase (crap, stiuca, somn, sturioni); braconaj care este principala sursa de peste si venituri pentru o parte din locuitorii din RBDD si pentru o parte din cei 35.000 de locuitori din local itatile limitrofe precum si a fenomenelor de poluare in tot bazinul Dunarii. - Reducerea potentialului avifaunistic cauzat de extinderea arealului de vânatoare în Rezervatia Biosferei Delta Dunarii - promovarea si dezvoltarea unui turism cantitativ, mai putin ecologic; - transportul naval, continua sa fie una din sursele de poluare a mediului acvatic pe teritoriul R.B.D.D., implicate fiind atat navele maritime de mare tonaj (care circula pe bratul Sulina), cat si navele de mica capacitate (folosite pentru pescuit, transporturi, turism, etc). -In apa din Delta Dunarii aproape toate metalele grele inregistreaza depasiri semnificative ale valorilor maxime admise de legislaþia din tara noastra. Poluarea masiva cu metale grele s-a accentuat brusc in urma razboiului din Iugoslavia si, mai ales ca urmare a bombardamentelor uzinelor chimic e situate pe malul Dunarii in zona Iugoslava. Litoralul romanesc – verificarea apei de imbaiere In urma unor investigatii facute pe teren s-a constatat ca pe toate plajele de pe litoralul romanesc, in perioada sezonului estival, calitatea apei marii este verificata de autoritatile competente, in medie, o singura data pe saptamana. Trebuie avut in vedere numarul mare de persoane (turisti) care intra in permanenta in contact cu apa marii in perioada sezonului, precum si lipsa unor verificari zilnice (orare) a calitatii apei marii si chiar eventualele consecintele grave (in masa) pe care le-ar putea creea o imprevizibila infestare a apei marii; VANATOAREA Cu toate ca potentialul avifaunistic al tarii s-a dimininuat periculos de mult in ultimii 50 de ani si masurile de contracarare a acestei tendinte efectiv „nu exista", in schimb in Romania avem un adevarat „cult al vanatorii". Astfel prin unele mijloace mass-media se fac reportaje pe seama „maiestriei" vanatoresti a „unora" dintre noi in fata necuvantatoarelor, in prezentarile de imagine ale Romaniei in exterior „vanatul bogat" reprezinta unul din punctele forte de atractie ale tarii, iar pentru o anumita categorie sociala cu „pretentii", a fi membru intr-o asociatie de vanatori si a practica vanatoarea reprezinta un atu foarte important. De asemenea nu trebuie uitat ca cresterea numarului de vanatori necesita bineinteles si marirea suprafetei de vanatoare... Exemplu absurd : intr-o discutie vanatoreasca se discuta cu mandrie, de norma anuala de animale ucise pe care trebuie sa le aiba un vanator „bun": 50 animale salbatice si 150 de pasari salbatice – intrebarea noastra: oare exista si calificativul „exceptional"..??? Legumele importate au probleme cu continutul de substante toxice In timp ce productia serelor a scazut drastic, pietele au fost invadate cu legume importate din Turcia, Grecia si zona Orientului Apropiat. Legumele provenite din aceste tari au avut deseori probleme la vama din cauza calitatii lor, a concentratiilor peste limitele legale de substante toxice. In general, este vorba despre nitratii proveniti din ingrasamintele chimice si de substante din tratamentele contra daunatorilor. Agricultura biologica Mare parte dintre „bolile civilizatiei" este pusa pe seama unei alimentatii necorespunzatoare calitativ, urmare a exceselor chimizarii dar si a poluarii vo luntare (involuntare) din agricultura conventionala. Conditia principala care sta la baza agriculturii biologice si ecologice este aceea de a nu se interveni cu nici un fel de substante chimice de la obtinerea semintelor si terminand cu depozitarea si apoi desfacerea produselor. Desi in Europa practicarea acestui tip de agricultura este foarte dezvoltat inca din 1970, in Romania nu exista deocamdata nici macar o institutie care sa ateste fermele biologice (in prezent acest tip de agricultura este tratat ca un hobby) Alocarea necorespunzatoare a investitiilor pe sectoare. La nivel national, degradarea mediului aste cauzata si de o alocare necorespunzatoare a investitiilor pe sectoare. Sectoarele industriei grele, aflate acum in agonie, beneficiaza de prea multe investitii, iar degradarea mediului cauzata de sectoarele respective frustreaza dezvoltarea celor competitive, de viitor, ca turismul, agricultura sau piscicultura, pentru care investitiile sunt insuficiente. Tot astfel sunt afectate gospodariile individuale. Asa cum o fabrica de bere, de exemplu, este obligata sa investeasca intr-o statie de pre-epurare a apei poluate, o parte din banii nostri, ai cetatenilor, ii cheltuim pentru a evita impactul pe care il are asupra noastra lipsa de protectie a mediului. Cumparam apa minerala scumpa sau consumam energie in plus pentru a fierbe apa, in scopul evitarii imbolnavirii cu apa de la robinet. Cumparam huse pentru a ne proteja masinile impotriva coroziunii sau facem mai des curatenie in casa. Propunem restructurarea masiva a sistemului de taxe; Propunem sa se reduca taxele salariale, compensand reduc erea acestora prin introducerea unor taxe pentru toti cei care produc emisiile de dioxid de carbon. Dioxidul de carbon este principala amenintare la stabilitatea climei. ATENTIE - Temperaturile de peste 40 grade C, (deocamdata), ninsoarea in luna mai, abundenta ploilor torentiale, inundatiile devastatoare si mai nou chiar „tornade" in Romania nu sunt intamplatoare...!!! Incurajarea transportului nepoluant ecologic durabil - BICICLETA Utilizarea bicicletei este benefica economiei si societatii: reduce costurile de infrastructura, reduce aglomeratia in trafic, poate crea locuri de munca.... Bicicleta este un mijloc de transport comod, suficient de rapid, relativ ieftin, accesibil aproape oricarui cetatean. Este un vehicul ecologic, nepoluant: nu face zgomot, nu emite noxe, ocupa putin spatiu atit in deplasare cit si cind este parcat iar pentru producere si intretinere necesita un consum redus de materii prime neregenerabile si energie. Mersul pe bicicleta intretine conditia fizica, combate sedentarismul si contribuie la mentinerea starii de sanatate. Si bicicleta poate fi utilizata si pentru recreere, turism si sport... Suntem printre ultimele tari din Europa care nu au introdus benzi de circulatie pentru transportul nepoluant ecologic ( biciclete, patine cu rotile samd) pe drumurile publice. Mediul si mass-media In toate mijloacele mass-media din Romania exista rubrici zilnice tip : sport, monden, cultura. Avand in vedere necesitatea pentru societatea romaneasca actuala, dar si efectul pe care l-ar avea in randul opiniei publice existenta unor informari (rubrici) ecologice zilnice, Propunem introduc erea de eco-stiri zilnice (pozitive sau negative)- la buletinele informative Radio -Tv, precum si in presa scrisa. (la momentul actual in mediile mass-media acest domeniu este tratat ca o problema secundara deoarece se considera eronat ca este „neintresant pentru opinia publica") Infiintarea SECTIEI DE MEDIU in tribunale In ultima perioada constatam cu stupefactie inmultirea alarmanta a „crimelor ecologice" la nivel national : diminuarea continua a generatoarelor de oxigen datorate defrisarilor ilegale ale padurilor, deversarilor necontrolate de poluanti in ape, eliberarii „cu buna stiinta" a unor cantitati mari de emisii toxice in atmosfera, nerespectarea regimului deseurilor, prejudiciile grave aduse ecosistemului natural, braconaj, incalcarea frecventa a normelor de protectie a ari ilor naturale protejate, turism salbatic, falsificarea studiilor de impact mediu , samd, Stim cu totii ca respectarea normelor de protectia mediului reprezinta o cerinta majora a dezvoltarii societatii iar problemele specifice intampinte in acest domeniu trebuiesc tratate in mod special. Avand in vedere ca in toate tribunalele din Romania judecarea cazurilor din domeniile speciale se face particularizat prin sectii juridice speciale (ex. sectia „economic" din tribunale pentru infractiuni economice, etc) Propunem infiintarea unor SECTII DE MEDIU specializate in cadrul tuturor tribunalelor din Romania in vedererea urmaririi, judecarii si pedepsirii juste a tuturor celor care incalca normele de protectia mediului din Romania. EDUCATIA ECOLOGICA IN SCOLI - masuri urgente D ezvoltarea constiintei ecologice in randul tineretului constituie principalul mijloc in dezvoltarea durabila a societatii iar acest proces continuu trebuie initiat, pentru formarea unor cetateni responsabili, inca din primii ani de scoala, fiind cunoscut gradul ridicat de receptivitate la acea varsta. In acest sens, propunem introducere in sistemul educational, inca din scoala primara obligatoriu a unor ore speciale care sa se ocupe in mod intensiv de educatia copiilor in ceea ce priveste efectele poluarii si a posibilitatilor de prevenire a ei si in care sa se cultive respectul pentru natura Introducerea obligatorie in scoli a materiei de studiu ECOLOGIE Dezvoltarea durabila Cu multe decenii in urma omul se gandea doar la el si vedea natura doar ca pe un bun inepuizabil si stoic de exploatat. Acum declarativ recunoastem ca trebuie sa gindim pe ansamblu, din punct de vedere al necesitatilor unui intreg ecosistem, nu doar al speciei noastre, pentruc ca altfel tot noua ne facem rau. Numai ca aplicam in continuare principiile vechi. Clasificam calitatea apei dupa masura in care tehnologia noastra o poate face potabila pentru noi sau buna de alte utilizari. Nu ne pasa ce patesc vietuitoarele din ea. Si noxele pentru aer, si poluarea solului, o masuram in functie de cit de tare ne afecteaza pe noi. Daca pentru noi un poluant are concentratie nepericuloasa, consideram situatia ca fiind in regula. Nu ne pasa ca afecteaza mortal alte specii de animale sau plante... Propunem modificarea principiilor care stau la baza gestiunii resurselor naturale (ex. ape, paduri etc.) in sensul aplicarii principiilor ecologice si nu a celor de satisfacere a n evoilor umane din prezent. Imbunatatirea accesului public efectiv la informatiile de mediu Legea mediului prevede ca informatiile de mediu sint de interes public. In practica multe sint inca tratate ca si confidentiale. Nu doar cele privind radioactivitatea, ci si unele absolut elementare, legate de ape, de paduri... Lipsesc mecanismele utilizabile practic de cetatean. Lipsesc din practica autoritatilor, caci solutii exista si ONG-urile le cunosc. Cit despre participarea publica la luarea deciziilor, exista un embrion, o procedura aplicata teoretic, dar care rareori poate in forma ei actuala sa fie o adevarata participare publica. Si nu pentru ca publicul nu ar fi interesat, ci pentru ca procedura nu e adecvata. Dezbaterile publice asupra problematicilor de mediu sunt o "pasare rara"in Romania. Initia tor si coordonator RAPORT Dragos STAN, Presedinte ASOCIATIA ECO-EUROPA
|