SOS - MEDIUL







 


      15 martie 2004


COMUNICAT DE PRESÃ



In ultimii 15 ani au disparut peste 20 milioane mp de spatii verzi din Bucuresti...
Unui bucurestean sufocat de praf, de poluarea automobilelor si a cosurilor industriale ii revine in medie mai putin de un sfert din spatiul verde acceptat de normele internationale ale lumii civilizate. Norma de spatiu verde in zona urbana este de 12 mp/locuitor (dar 70 mp/loc in Viena, 31 mp/loc in Varsovia), comparativ cu 2,5 mp/locuitor in Bucuresti…


In scopul sensibilizarii opiniei publice in privinta reducerii dramatice a copacilor si a zonelor verzi din Bucuresti, Organizatia Neguvernamentala ECO-EUROPA va desfasura in data de miercuri, 17 Martie 2004, intre orele 12:00 - 14:00, pe traseul Piata Victoriei (vis-a-vis cladire Guvern), punct plecare - Bd Elisabeta (vis-a-vis Primaria Bucuresti), punct terminus, un Mars de Protest cu tema : Eco-Apel  - " ZONELE VERZI SI PARCURILE BUCURESTENE".


In continuarea acestor demersuri de sensibilizare a opiniei publice, incepand cu ora 14:00, 17 martie 2004, domnul Dragos Stan – Presedine Asociatia ECO-EUROPA va intra in GREVA FOAMEI pe termen nelimitat in fata Primariei / Prefecturii Bucuresti (punct terminus al marsului de protest sus mentionat).


Mentionam ca desfasurarea acestei actiuni intruneste toate conditiile legale.
 


Dragos STAN
Presedinte
Asociatia ECO-EUROPA



P.S. 1. – Va invitam sa cititi prima varianta completa si necosmetizata a starii mediului in Bucuresti – RAPORT ECO BUCURESTI ROMANIA 2004, disponibila incepand de astazi pe site-ul nostru : www.ecoeuropa.go.ro
    2. Solicitam (ne-ar onora) sprijinul Dvs pentru sustinerea actiunilor sus-mentionate
    3. Rugam o confirmare de primire a acestui email.


 


RAPORT  ECO  ROMANIA  2004
constatari si propuneri  sugestive
 I.  Starea ecologica  Bucuresti 2004

II. Prioritati la  nivel national
 


Asociatia ECO-EUROPA  si  colaboratorii sai au efectuat in perioda ianuarie - martie  2004, la initiativa  si sub coordonarea dl Dragos STAN - presedinte,  o campanie de culegere de  informatii de mediu la nivelul orasului  Bucuresti (investigatii proprii,  cercetare studii, consultare  a unor diferite surse autorizate, samd) in urma  careia s-a evidentiat  o inrautatire alarmanta a sanatatii locuitorilor si o  deteriorare  grava a factorilor de mediu din oras.
Astfel, a fost inregistrata  o  crestere  procentuala negativa atat la gradul de poluare al orasului, pe fondul  unei scaderi dramatice a suprafetelor verzi din Bucuresti (totalul  de spatiu  verde s-a injumatatit dupa 1989), cat si la calitatea  defectuoasa a alimentatiei  locuitorilor.
Aceeasi crestere negativa s-a  remarcat,  binenteles, si la efectele directe si indirecte ale acestora :  morbiditate,  mortalitate, copii nascuti cu malformatii sau intoxicati cu plumb,  cresterea temperaturii mai mult decat cresterea medie pe tara,  ploi acide si  foarte acide, fenomene meteo imprevizibile, samd.
Prezentam  in continuare,  un raport  sumar  al principaliilor factori identificati  ca fiind responsabili  de situatia  grava existenta la nivelul  orasului :
I. STAREA ECOLOGICA   BUCURESTI   2004
Bucuresti  -  TRANSPORT

Stare de  fapt
Cele  doua  milioane de locuitori ai  Bucurestiului, capitala Romaniei,  si nu numai ei, pe  linga tonele de praf pe care le inhaleaza lunar,  inspira resturile gazoase  cancerigene ale celor aproximativ   doua milioane de automobile, (cu tot cu cele  in tranzit sau   venite pentru aprovizionare),numarul acestora in  Bucuresti,   pana in prezent, dublandu-se la fiecare 5 - 6 ani. A devenit o  obisnuinta  pentru  locuitorii Bucurestiului sa aiba nu una, nu doua, ci trei  masini: una personala pentru iesit cu familia sau prietenii, una  de serviciu si  inca una veche pe care a abandonat-o in fata blocului....
Aproape  jumate din automobilele care circula in Bucuresti functioneaza  pe baza de  benzina cu plmb....Un Kg de plumb pe an este eliminat  de fiecare masina. Aceasta  substanta deosebit de nociva distruge  calciul din oase, generand saturnism,  decalcifieri, femeile nasc  copii anemici, cu un intelect scazut si un  comportament in general  deviant cand cresc..
Traficul  rutier bucurestean produce  peste 2.000.000 tone de substante nocive anual  cu efecte  extrem de grave asupra starii de sanatate a locuitorilor precum  si  deteriorarea accentuata a factorilor de mediu, fiind una dintre  cauzele  principale ale celor peste 20.000 cazuri anuale  de deces datorate unor  diferite stari maladive (afectiuni ale  aparatului respirator, cardio-vascular,  psihic), copii nascuti  cu malformatii sau intoxicati cu plumb, dar si pentru  cresterea  temperaturii mai mult decat media pe tara;
 Situatia se  agraveaza vara,  in zonele centrale unde posibilitatea aparitiei  unor decese este de 2-3 ori mai mare datorita emisiior  de toxine peste limitele maxime admise. 
In  arterele  rutiere foarte aglomerate din zonele centrale ale Bucurestiului   ar trebui aplicat urgent conceptul de - “artere  pietonale” - fara trafic  auto, foarte uzitat in tarile europene;            
 BENZINARIILE  DIN BUCURESTI
Bucurestiul  este sufocat de statii de  benzinarii. Datorita usurintei cu care se acorda  autorizatiile  de constructii am ajuns sa avem benzinarii cam la fiecare 500m,  pe  alocuri avem benzinarii lipite una de cealalta, construite   de multe ori, chiar  in mijlocul cartierelor de locuinte (50m distanta  de spatii  locuibile), fiind  astfel pusa in pericol si siguranta  civila a locatarilor din zona.
 Bucurestiul  – sub  asediul prafului
Din cauza  defrisarilor  masive, care au afectat perdelele de protectie de  jur imprejurul  Bucurestiului, statiile de betoane raspandite pe tot teritoriul  Bucurestiului,  cladirile abandonate  si vanturile  care intra  in oras depoziteaza, lunar,  conform ultimelor statistici, 273  tone de  praf pe kilometru patrat. Vantul, din  fenomen salvator  a devenit un factor nociv in oras, deoarece blocarea   c irculatiei  aerului  prin aglomerarea constructiilor, mai ales  a celor inalte,  a condus la aparitia  efectului "de canion",  adica la blocarea  agentilor toxici  (praf, oxizi, plumb,  ozon etc.)  la nivelul  la care respiram, iar la periferie  nu face altceva  decat sa  aduca tone si tone de  praf, din cauza defrisarilor  masive. 
Bucuresti   -  Aglomeratia urbana
In  ceea  ce priveste aglomeratia,  Bucurestiul  este unul dintre acele  orase in care  nu iti doresti sa locuiesti:   9009 locuitori  pe kilometru patrat. In conditiile  in care In Berlin  isi  disputa  aceeasi suprafata doar 3905 locuitori, in Viena –  3850, in Budapesta  –  3674, iar in Bratislava – 1226. Cel  mai aglomerat sector   din Bucuresti este  sectorul 2, cu 12.72 4  locuitori pe kilometru  patrat, urmat de  sectoarele 3 –  12.273  si 6 – 10.874 locuitori/kmp.  In schimb, sectorul  "rezidential",  1  adica, are doar o aglomeratie  de doar 3446 loc./kmp.
 BUCURESTI  -     Domeniul INDUSTRIAL
Daca  locuitorii si  mediul din zona centrala sunt poluati din cauza traficului rutier  intens (70% din poluarea orasului)  la periferie, poluarea  industriala, desi nu  a avut o crestere spectaculoasa (ci doar o depasire constanta a  limitelor admise), datorita cantitatilor  mari de plumb si metale  grele,  reprezinta un alt factor important de disconfort. La acestea  se adauga emisiile  centralelor termice ale orasului,"bogate"   in funingine si SO2 ( In Bucuresti,  unde sunt centralele pe hidrocarburi  (pacura si gaze), se intampla des, in  perioad a de iarna, sa se  depasesca cantitatile maxime de agenti poluanti, cand  se foloseste  pacura de proasta calitate, cu mai mult de 1%) .
BUCURESTI  –  ZONA VERDE
Stare  de fapt
In ultimii 15 ani au disparut peste  20 milioane mp de spatii  verzi din Bucuresti...
Spatiile verzi sunt supuse  incontinuu unui adevarat macel  prin:
 -  amplasarea ilegala pe suprafata   acestora de mii de garaje auto  individuale, (la momentul actual, garajele auto  individuale  ocupa o suprafata de peste un milion de metri patrati, ce a avut  initial destinatia de zone verzi);
 - tarabe pentru comertul stradal,
-  inmultirea si  extinderea  necontrolata a  „snak-bar"uri din parcurile bucurestene,
-    parcarile haotice pentru  autoturisme pe zone verzi;
La toate acestea se  adauga marile  proiect e „investitionale" de distrugere a parcurilor  capitalei... ...(Mai nou,  suprafete intinse de spatii verzi din  parcurile bucurestene, domeniu public atat  de necesar locuitorilor  orasului, au devenit datorita pretului foarte ieftin,  pozitionarii  centrale si posibilitatilor de „combinatii", oportunitatile de  afaceri ale anului pentru cei intresati in construirea de centre  comerciale,  hoteluri, sedii, cladiri rezidentiale, samd)
Unui bucurestean sufocat  de praf, de  poluarea automobilelor si a cosurilor industriale  ii revine in medie mai putin  de un sfert din spatiul verde acceptat  de normele internationale ale lumii  civilizate.Norma  de spatiu verde in zona urbana este de 12 mp/locuitor (dar 70  mp/loc  in Viena, 31 mp/loc in Varsovia), comparativ cu 2,5 mp/locuitor  in  Bucuresti;
Reducerea suprafetei spatiilor verzi  din Bucuresti ar f i  fost si mai mare daca in totalul acestor suprafete nu s-ar  include  si cele 14 cimitire care insumeaza 131,3 ha si care nu au putut  fi  folosite (inca) pentru amplasarea de garaje si tarabe;
Supunem  atentiei cateva   planuri de viitor - “constructii de anvergura”  care (deocamdata) sant doar  proiectate pe arii extinse in zona  verde a orasului :  “Mini Disneyland”  in parcul Izvor,  “cartier rezidential” in parcul Titan, “Catedrala Mantuirii  Neamului” in parcul Carol, “hotel de lux” in perimetrul  Gradinii Botanice,  “campus universitar” in Parcul Tineretului  - Oraselul copiilor .
 Bucuresti  - GUNOAIE

 Bucurestiul  produce aproape 2000 de tone de deseuri pe zi.
 Gunoaie gasim pretutindeni, în  locurile cele mai neasteptate:  in fata blocului, in jurul tuturor pietelor  bucurestene, in parcuri,  pe marginea si in interiorul lacurilor în care ne  scaldam vara,  pe spatii intinse la periferia orasului, avem cam 60-70 halde de  gunoi neorganizate in fiecare sector al Capitalei. Se recunoaste, ca in  ultimii 15 ani,  numai 80% din cantitatea de gunoaie menajere a  putut fi colectata, restul de 20%  ramanand a acoperi spatiile  verzi, terenurile virane,malurile lacurilor etc)..  Si inca n-ar  fi mare lucru daca-n aceste platforme de gunoi n-ar scurma cainii  vagabonzi, pasarile, porcii domestici si ar manca resturi infestate,  imbolnavindu-se si, la randul lor, imbolnavind oamenii. Odata  cu venirea  valurilor de caldura, de seceta  aceste deseuri menajere  vor intra in  putrefactie si vor aduna roiuri de muste si tantari,  vor emana cumplite miasme  ce vor calatori prin atmosfera si vor  vicia aerul pe care-l respiram.
In Romania se folosesc in continuare  metodele clasice  :  arderea si ingroparea cantitatilor mari de deseuri urbane (umede,  plastic) in  aer liber, ce producemisii de dioxina, una dintre  cele mai toxice  substante cunoscute pana in prezent, care mai  este si bioacumulativa;
Santem printre ultimele  tari europene  care nu au un sistem public de reciclare a deseurilor;
Poluarea  fonica;
In Bucuresti, in special in zona  centrala,  avem depasiri frecvente ale normelor maxime admise de zgomot si  vibratii, datorita traficului rutier (cu accent deosebit pe ultima  perioada - "a  marilor reconstructii de carosabil"). Cât  despre  inexistenta atât de  necesarelor perdele de  arbori, aceasta  nu face decât  sã permitã zgomotelor de  tot  felul sã se  plimbe nestingherite pe distante de  kilometri. De asemenea&nb sp; avem  o frecventa  depasire a normelor de zgomot si vibratii admise la transportul  cu metroul si ni  se mai sparg  timpanele si in timpul desfasurarii  spectacolelor – concert in  centrul orasului (zone locuibile)
Concentratiile  de ozon
In urma masuratorilor  privind  poluarea cu ozon troposferic, s-au gasit depasiri ale  concentratiilor maxime  admise mai ales in timpul pranzului. Constructiile  foarte inalte din oras si mai  ales din centrul capitalei blocheaza  o aerisire corecta si o circulatie naturala  a aerului. Totodata  pe bulevardele inguste care actioneaza ca adevarate canioane  se  acumuleaza si alte gaze toxice pentru organismele vii, in special,  cele  provenite din trafic. In perioada de stralucire solara, din  cauza poluarii,  cresc concentratiile de ozon. Aparitia soarelui  duce la marirea concentratiei d e  ozon. Cum in prezent reparatiile  straziilor duc la congestionari grave ale  circulatiei in Bucuresti,  aceste acumulari devin periculoase. De aceea  specialistii avertizeaza  locuitorii si in special persoanele in varsta sa evite  sa circule  pe strazile aglomerate si poluate. In Bucuresti vara, temperatura  este cu 2-3 grade peste media pe tara.
Datorita  poluarii aproximativ 30%  din barbatii bucuresteni sunt sterili.  Femeile din capitala au cel mai scazut  nivel de fertilitate din  tara.
 CALITATEA  ALIMENTATIEI
a)poluarea  chimicasi microbiologica a alimentelor
 Plumbul  apare ca unul  din poluantii majori deoarece a fost gasit, in cantitati  care depasesc limitele  maxime admise, in multe probe de alimente,  atat de origine animala, cat si  vegetala.
b) folosirea  aditivilor  sintetici chimici (E -urile cancerigene) in prepararea  produselor alimentare  ;
c) alimente modificate  genetic (efecte secundare periculoase pe  termen  lung)
d)nerespectarea  frecventa a normelor  de igiena alimentara
 Bucuresti   -  APA
Bucurestiul este singura capitala  europeana fara o statie  de epurare normala.(detine una, dar este  subdimensionata)
ANOMALIE   In industrie 80% din apa  consumata se ia din adancime, deci din  cea mai nepoluata apa, in timp ce pentru  populatie se ia din rau,  prin statiile de filtrare.
Pentru a diminua riscul de  imbolnavire al consumatorilor  se recurge la clorinarea apei, lucru cu consecinte  deosebit de  grave asupra sanatatii populatiei. Introdus in apa pentru a ataca  materia organica, clorul ingerat, absorbit prin piele sau inhalat  sub forma de  aburi la dus, ajunge in corp unde are ac elasi efect  ca si in apa - ataca materia  organica. Clorul rezidual reactioneaza  cu materia organica, formand  trihalometanii (THMs) unul dintre  acestia fiind cloroformul, substanta  suspectata de producerea  cancerului.
Sistemul de dezinfectare a apei cu  clor, un gaz  coroziv, solubil  in apa, face sa scada rezistenta conductelor metalice care o  transporta  si in acelasi timp creeaza probleme de sanatate celor care sunt  alimentati cu de 3-4 ori mai mult clor decat concentratia maxima  admisa de  organismul uman.
 Lacurile  de agrement  din Bucuresti  - Pericol Public
In  ultimii  15 ani, apele lacurilor bucurestene preiau cantitati uriase  de gunoi menajer si  deseuri industriale ce se descarca pe malul  sau direct in lacuri de catre  cetateni, unitati economice, regiile  de salubritate ale Capitalei; de asemenea& nbsp; mai preiau si o parte  din deseurile lichide (fecaloid-menajere) ale locuintelor  nou  amplasate in vecinatatea acestora, la care se adauga cantitatile  uriase de  detergenti rezultati din spalarea masinilor, covoarelor,  etc pe malul lacurilor;  asta ca sa nu mai amintim de „perdelele  plutitoare" formate din chistoacele de  tigari aruncate in apele  lacurilor de catre cetatenii „responsabili".
 Imposibilitatea  identificarii poluatorilor  pe Dambovita (canalul subteran)
Canalizarea  subterana  a principalului rau care strabate Bucurestiul - Dambovita  permite  tuturor particularilor si fabricilor riverane sa-si deverseze  mizeriile  neepurate fara a fi trasi la raspundere. Zilnic, cel  putin 5 vagoane de materii  fecaloide curg la vale, netratate,  alimentand prizele de apa ale oraselor  invecinate - Calarasi,  Gal ati, Braila sau ale cetatenilor Deltei. Pentru a nu  mai vorbi  si de apele celor cateva mii de fabrici care nu poseda sisteme de  epurare eficiente, cu repercusiuni uneori de neimaginat asupra  echilibrului  natural si a sanatatii oamenilor
 Folosirea  azbestului la noile constructii
In Romania  azbestul  este folosit cu “nonsalanta” la noile constructii ( in placile  de  azbociment) si ca izolant, cu toate ca aceasta substanta este  deosebit de  periculoasa. El este interzis in Europa civilizata  de peste 30 ani pentru ca  particulele de azbest inspirate in plamani  sant  cancerigene;
 Masini  abandonate
Bucurestiul  este probabil unul dintre  cele mai mari „cimitire" de autovehicule din lume.  Potrivit  unor estimari, 5 la suta din cele peste 1.500.000 de  autovehicule inmatriculate in oras sunt abandonate prin parcari,  garaje, curti,  pe trotuare sau chiar pe carosabil, in vecinatati  uneori foarte curioase,  ocupand inutil spatii pe care le degradeaza.  Asta pentru a nu mai pomeni de  nevalorificarea unor piese auto  reciclabile sau refolosibile.
Macarale  abandonate
Peste 120 macarale abandonate  de circa 15 ani ne polueaza privirea si risca sa  se prabuseasca  peste noi. Demontatul lor costa mai scump decat contravaloarea  fierului  lor vechi....
 Pasajele rutiere
Cele  sapte  pasaje rutiere din Bucuresti nu au fost reparate de 20 deani si  reprezinta un pericol atat pentru soferi  cat si pentru pietoni. Exemplul cel mai  graitor este pasajul Marasesti,  care din cauza neconsolidarii intra in fiecare  luna cu cinci centimetri  in pamant.
 Chioscuri  ilegale
Pe  te ritoriul Bucurestiului se mai afla peste 5.000 de chioscuri  (gherete,  tarabe) amplasate ilegal pe care le intalnim in cele  mai ciudate ipostaze:  obturand gurile de aerisire urbane sau chiar  prinse de copaci in parcuri (poate  pentru a avea stabilitate);
 Panouri  publicitare
Bucurestiul  este la momentul actual invadat de panouri publicitare; Culmea,  majoritatea   miilor de panouri publicitare (unele de dimensiuni  faraonice), acopera (pe linga  spatiul verde), cladirile estetice  (nou construite, arhitectura aleasa),  lasandu-le in continuare  pe cele vechi (neintretinute, cu fatade inestetice) sa  ne deranjeze  vizual in continuare;
 Cladiri  periculoase

In  Bucuresti avem peste 200 de cladiri cu risc seismic ridicat,  din care  peste 100 de cladiri (construite inainte de 1940)  necesita lucrari&nbs p; urgente de consolidare - bulina rosie. Fatade  monumentale, cladiri impunatoare,  parasite, unele situate ultra(central)  asteapta primul cutremur pentru ca locul  „eliberat" sa fie apoi  „valorificat". E mult mai comod si mai ieftin pentru  buget...
„ Comunicatii  fara fir"
In  Bucuresti se utilizeaza aproximativ 2.000.000 de telefoane mobile  (tendinta in crestere - a  devenit obisnuinta sa avem si telefon mobil personal  si telefon  mobil de serviciu) si avem zeci de mii  de antene, retele  transmisie-receptie  radio, tv, parabolice satelit, in concluzie, bucurestenii  traiesc  sub o adevarata „cupola a undelor electromagnetice ";
 Fumatul
In  urma  unui studiu individual s-a constatat ca peste 30% din tinerii  sub 18 ani de prin  liceele bucurestene fumeaza. De asemenea, tot  in urma u nui studiu individual,  s-aconstatat ca aproximativ 40%  din soferii de pe mijloacele de transport in  comun din Bucuresti  - RATB, fumeaza in timp ce transporta calatori, acestia  inhaland  involuntar fumul.
In  Bucuresti au aparut forme  de viata “mutant”
in urma  cu cativa ani, un grup de  speologi romani au gasit o metoda de  antrenament subacvatic mai deosebita: se  scufundau in galeriile  subterane ale metroului bucurestean ( zona Policolor).   Aici  au intalnit vietati stranii. Este vorba despre brotacelul alb de  “metrou”.  Aceasta broasca este verde si traieste pe uscat  in mod normal. Mediul subteran  si apa care a inundat galeriile  l-au transformat intr-o vietate de apa  depigmentata. Practic este  alt animal si plantele s-au transformat acolo...  Inainte de inundarea  totala, in aceste cataco mbe cresteau salcii ca toate  salciile.  Apa le-a transformat intr-uh fel de plante subacvatice de mediu  intunecos care nu mai seamana cu nimic din ceea ce cunoastem.  Sant specii  degenerate care ar putea fi purtatoare de te miri  ce bacterii... Sunt cunoscute  aceste date dar nimeni nu se deranjeaza  sa studieze fenomenul;
“Norme  originale” de inhumare
Urmare  a  dezinteresului care se manifesta in Romania am inceput sa avem  situatii  hilare...; Astfel inhumarea (ingroparea) mortilor in  unele cimitire, in special  la periferie, neavand norme stricte  impuse si verificabile, se face “pe moment”  cu persoane neautorizate  - “groparii zilieri “de prin preajma cimitirelor.  Astfel adancimea  gropii de inhumare de 3 m admisa sanitar poate deveni 1,5-2 m  la  “libera alegere” a groparului...Cadavr ul astfel inhumat va deveni  in timp un  focar de infectie pentru cei care sunt in preajma,  ca sa nu mai vorbim de  mirosurile pestilentiale pe care le va  emana;
Obicei   traditional denaturat cu consecinte grave asupra sanatatii si  mediului

In  Bucuresti (in toate zonele de case  de la periferie) si mai ales prin tara, se  organizeaza anual in  seara zilei de sarbatoare crestina: „Lasatul Secului pentru  Postul  Mare", obiceiul popular denumit si „URLARIA"(sau "Dihornita",  sau  "Uralie","Olelie", samd). - anul acesta a avut loc pe data  de 22 februarie 2004.  Traditional, obiceiul acestei sarbatori  consta in organizarea de focuri spontane  „la sosea", unde locuitorii  zonei, in special tinerii, ardeau imbracamintea si  incaltamintea  veche (uzata), sugerindu-se trecerea la un nou sezon -"de  innoire",  che fuind in jurul focului.
De cativa  ani insa,  desfasurarea obiceiului s-a denaturat total, inlocuindu-se arderea  accesoriilor vestimentare uzate cu cauciucuri uzate, la care se  adauga si tuburi  de spray (deodorant) golite care in foc explodeaza  si provoaca, spre deliciul  participantilor, senzatii de efect   - "puternice bubuituri " (practica deosebit  de periculoasa). Se  considera mai de efect flacara produsa de arderea cat mai  multor  cauciucuri in acelasi timp, eventual de dimensiuni cat mai mari,  ajungandu-se, pe alocuri, la arderea simultana a peste 10 cauciucuri...!!!  Bineinteles, in tot acest timp cheflii, localnicii si nu numai,  inhaleaza  involuntar norii de fum produsi de sutele de astfel  de „focuri".
 Comercializarea  nuferilor - interzis prin lege
In toate  perioadele  de vara ale ultimului deceniu (fenomen accen tuat in ultimii ani) nuferii, aceste plante ocrotite, acvatice, care  salubrizeaza apa  lacurilor sunt vandute fara nici o jena de catre  ignoranti (?!) pe aproape toate  arterele principale ale orasului.  Nici o autoritate abilitata nu a intervenit  pana in prezent pentru  stoparea fenomenului in ciuda evidentei.
 Barajul  „Lacul  Morii"  - pericol iminent

Stratul  freatic de  suprafata s-a modificat periculos de mult in sensul cresterii cotelor  sale la un nivel care poate periclita siguranta constructiilor  din Bucuresti in  cazul unor cutremure de pamant. Exista zone unde  apa ajunge chiar sub fundatia  unor cladiri. Acestea risca sa-si  piarda verticalitatea din cauza solului  imbibat cu apa. De vina  este, pe langa enormele pierderi din motivele indicate  mai sus,  si amplasamentul defectuos gandit al Lacului Morii. Acest "li ghean"  prost izolat, situat la peste 17 m deasupra cotei Bucurestiului,  a modificat  prin presiunea exercitata conform principiului vaselor  comunicante, cota  naturala a zonei. Mai mult, o calamitate naturala   ar dezagazui intre 20 si 60  de milioane de metri cubi de apa care  ar inunda capitala daca nu se iau masuri  de remediere a acestui  proiect aberant realizat.
II.   PROBLEME PRIORITARE  LA NIVEL NATIONAL
Romania  - Automobilul pe baza de hidrocarburi si poluarea
Peste 60% din autovehiculele  inscrise in circulatie in  Romania folosesc in continuare benzina cu plumb  (  deosebit de  periculoasa pentru sanate si mediu, care nu se mai foloseste de  ceva  ani in Europa);
Autovehiculele grele,  fabricate in  Romania, depasesc, in functionare, normele internationale  de poluare  fonica;
Service-urile a uto,  care efectueaza  operatii de reglaj al functionarii motoarelor,  nu sunt inzestrate cu echipamente  pentru verificarea emisiilor  poluante, nefiind dotate nici cu instructiuni de  reglaje si reparatii  pentru toate tipurile de autovehicule ce solicita aceste  operatii;
Costurile externe (ecologice,  sociale),  sunt in continuare suportate de intreaga comunitate, neexistand  nici  un fel de initiative (legislative, administrative sau economice)  pentru  internalizarea lor;
Alternativele fata  de transportul  motorizat, cu grad sporit de poluare, sunt slab  sau deloc utilizate, neexistand  nici macar planuri concrete de  reducere a valorii traficului actual, in zonele  foarte aglomerate;
Nu  exista,  pe plan national, nici o lege care sa interzica utilizarea  azbestului in  garniturile de franare, acest element avand efecte  poluante majo re, prin  cresterea posibilitatilor de aparitie a  diferitelor tipuri de cancer  ;
 Romania -  DESEURI
Depozitele  de deseuri autorizate din Romania ocupa aproape 13.000 de  hectare  !!! de teren, insa aceasta suprafata trebuie marita  pentru amenajarea  unor noi gropi de gunoi.  Potrivit celui mai  recent studiu de profil, efectuat  in anul 2000, in Romania se  produc anual peste 55 de milioane de  tone  !!!de deseuri solide. Din aceasta cantitate, doar 1,3 la suta este eliminata prin ardere, 78procente  fiind  distruse prin alte metode. Diferenta de aproape 20 la suta ramane depozitata in gropile de gunoi urbane sau industriale,  fara sa fie  distrusa. Pe langa deseurile menajere, stradale si  comerciale, in depozitele de  deseuri urbane apar de cele mai multe  ori deseuri industriale  „periculoase".    &nb sp;                                                                                        
 Mai  mult, aproape jumatate din deseuri  nu pot fi recuperate (hartii, obiecte din  plastic etc.) din cauza  ca in Romania, gunoaiele nu sunt colectate  separat;
 Starea  padurilor
Romania este o tara saraca in  resurse. Iar padurile, ca  cel mai pretios tezaur, se afla cu zece procente sub  media Europei.  Padurea este afectata de diverse practici si activitati omen esti.  Cel mai mare pericol cu care se confrunta padurile este distrugerea  prin taieri  necontrolate .Din cauza secetelor, poluarii, pasunatului  excesiv s-a ajuns la o  agravare a starii de sanatate a padurilor  in ultimii 10 ani. Acum, 4 din 10  copaci sunt bolnavi iar aproape  2 sunt grav bolnavi
Nu  exista un plan  national, de anvergura, pentru impadurirea pamanturilor sterpe,  erodate, de peste doua milioane hectare. Ce ingrijorari a starnit  factorilor de  decizie desertificarea din sud, cunoscuta ca cea  mai mare catastrofa ecologica  din Europa, fiind vorba de innisiparea  a 200.000 hectare?
Depozitarea  rumegusului rezultat din prelucrarea lemnului – zonele  montane
Deosebit  de  grava este depozitarea la intamplare, deseori pe malul apelor,  a rumegusului  care rezulta din prelucrarea lemnului. In zona montana  se for meaza adevarati  munti de rumegus in urma taierii salbatice  a padurilor, adevarate rani care  stalcesc peisajul, polueaza apele,  pun in pericol vietatile ce traiesc in apa.  (rumegusul reprezinta  un real pericol pentru pesti).
Situatia  radioactivitatii  factorilor de  mediu in  Romania
In   Romania  zonele in care s-au inregistrat depunerile  radioactive  Cernobyliene  cele mai mari sunt zone montane din lantul carpatic.  Circulatia  atmosferica din  zonele de munte si regimul de precipitatii  au   favorizat depuneri radioactive  initiale (1986) mari si au influentat   ulterior  distributia radionuclizilor in  sistemul hidro - geologic   montan.
Influenta CNE Kozlodui la  functionare  normala este  nesemnificativa din punct de vedere al contaminarii  radioactive  a teritoriului& nbsp; romanesc. Nu a fost pusa in evidenta  prezenta de   radionuclizi artificiali in  mediu, ca urmare a  functionarii CNE   Kozlodui.
In  cadrul  Programelor  speciale derulate in zonele  de minerit uranifer  din Ardeal  si Moldova, ca o  concluzie generala  a rezultatelor  obtinute, se poate afirma  ca exploatarile  miniere  uranifere  cresc radioactivitatea naturala a mediului  in zona minelor  si   a haldelor de steril, dar nu au o influenta radiologica  semnificativa   pentru  zone situate dincolo de proximitatea  exploatarilor.
 „ Comunicatii  fara  fir"     
Romania se utilizeaza  aproape 6.000.000 de telefoane mobile (tendinta in  crestere, in medie 5.000  telefoane / zi) si avem sute de mii  de antene,  retele transmisie-recep tie  radio, tv, parabolice satelit, in concluzie,  locuitorii acestei  tari traiesc acoperiti de o imensa „cupola a undelor  electromagnetice"';
 ATENTIE  LA  COSMETICE

Pentru  multe femei  cosmeticele de  calitate sint o adevarata  incintare.  Pentru oamenii  de stiinta sint insa o  adevarata ingrijorare.  In  spatele mirosurilor  si culorilor ademenitoare se  ascunde  un inamic recent  descoperit  care da fiori specialistilor: ftalatii,  substante  toxice extrem de periculoase pentru sanatate.
 Pe piata romaneasca cosmeticele  nu  sint testate din  lipsa  de fonduri.
Marea  Neagra
Marea Neagra  este supusa in zona  litoralului romanesc unui proces de poluare  urmare a poluantilor proveniti din  Dunare, evacuarilor directe  de ape uzate insuficient ep urate sau chiar  neepurate, cat si prin  activitatea portuara intensa. Sursele de poluare ale  apelor Marii  Negre din sectorul romanesc sunt: Platforma Industriala Navodari,  apele uzate industriale si menajere insuficient epurate, provenite  de la  statiile de epurare ale oraselor Constanta si Mangalia.
Pana in prezent in Marea Neagra au  fost inventariate aproximativ  1500 specii de vertebrate si nevertebrate. Urmare  a accentuarii  poluarii industriale si orasenesti din ultimele doua decenii s-a  constatat reducerea unor specii de pesti rapitori, cat si a unor  specii de pesti  cu importanta economica: scrumbie, calcan, hamsie,  stavrid, sturioni.
 ECO -  TURISM
Multi  factori de decizie din Romania traiesc cu capul in norii anilor  '60,  inchipuindu-si ca turism inseamna hoteluri gigant, mari parcari,  parcuri de  distractii, mult beton , zgomot, muzica si urbanizare.  Pe cind in lume, directia  e cu totul alta, spre turism rural,  ecologic, cultural, sportiv, spre  infrastructuri de mici dimensiuni,  cu impact cit mai redus asupra naturii,  culturii si vietii traditionale  din regiunea in cauza. Carpatii reprezinta  pentru tara noastra  o adevarata comoara si in loc sa punem bazele unui turism  ecologic,  continuam sa ii distrugem si visam mari statiuni. Ba chiar planuim  sate de vacanta in plina arie protejata.
 Rosia  Montana
Intentiile firmei  care a obtinut  dreptul de explorare  si exploatare a zacamintelor de aur de la Rosia Montana,  cel mai  bogat zacamant de acest fel din Europa preconizeaza exploatarea  TOTALA,  de suprafata, a zacamantului. Aceasta inseamna ca vor  disparea muntii Cetatea,  Crainicul, Carnicelul si Vaidoaia, Corna.  Se vor prabusi varfuri le Detunata,  Piatra Corbului, Piatra Despicata,  superbe monumente ale naturii. Se vor inalta,  in schimb, munti  de steril. Vor fi dinamitari masive cu 150 tone dinamita pe zi.  Galeriile dacice si romane, adevarate comori arheologice, se vor  prabusi ca la  un cutremur puternic
SE  VA PRODUCE  O CUTREMURATOARE CATASTROFA ECOLOGICA. Compania vrea sa foloseasca  tehnologia rapida de obtinere a aurului prin filtrare cu CIANURI  in circuit  inchis, dar in mediu deschis, PROCEDEU EXTREM DE DAUNATOR  PENTRU OAMENI SI  MEDIU, PENTRU TOT CE ESTE VIU. Prin declaratia  de la Berlin din 10 octombrie  2001, Uniunea Europeana interzice  folosirea acestui procedeu in tarile membre.  Turcia si Cehia,  candidate la UE, au respectat aceasta recomandare, insa in  Romania  se ignora. Mai ales dupa catastrofa ecologica din anul 2000 de la  Baia  Mare, unde o firma australian a a aplicat acelasi procedeu  al cianurarii, cu  consecinte dezastruoase, romanii n-ar mai trebui  sa-si asume un astfel de risc.  Asa cum prevad planurile companiei,  in zona respectiva SE VA INTINDE UN LAC  ARTIFICIAL DE PESTE 700  HECTARE, CU APA CIANURATA. Expertii companiei pretind ca  cianura  se descompune in mediu deschis, dar experienta de la Baia Mare a  aratat  influenta nefasta a unor asemenea lacuri asupra a TOT CE  ESTE VIU, PE O RAZA DE  CEL PUTIN 25 KILOMETRI. Una din problemele  cele mai dureroase va fi stramutarea  motilor din 8 localitati  impreuna cu cimitirele lor si cu bisericile vechi de  sute de ani.
 Delta  Dunarii
Cel  mai tanar pamant al Europei, Delta Dunarii este cea  mai mare rezervatie de  tinuturi umede din Europa. cu o retea hidrologica  formata din brate principale,  brate secundare, canale, lacuri,&n bsp; cu o varietate de specii de animale, plante,  pesti, pasari din  care majoritatea migratoare, Delta Dunarii constituie un  ecosistem  unic in Europa, de o valoare ecologica inestimabila, o diversitate  care nu se mai intalneste in alta parte a lumii, fiind declarata  "Rezervatia  Biosfera Delta Dunarii" (RBDD)
In  momentul  actual RBDD se confrunta cu urmatoarele probleme ecologice deosebite  :
 -  declinului stocurilor unor specii  de peste si a capturilor de peste cauzate  de
suprapescuit,  indeosebi prin  cresterea numarului de pescari si unelte, piata  neagra, care deformeaza marimea  capturilor, cantitati foarte mari  de peste, mai ales specii valoroase (crap,  stiuca, somn, sturioni);  braconaj care este principala sursa de peste si  venituri pentru  o parte din locuitorii din RBDD si pentru o parte din cei 35.000  de locuitori din local itatile limitrofe precum si a fenomenelor  de poluare in  tot bazinul Dunarii.
-  Reducerea potentialului  avifaunistic  cauzat de extinderea arealului de vânatoare în Rezervatia Biosferei  Delta Dunarii
- promovarea si dezvoltarea unui  turism cantitativ, mai  putin ecologic;
- transportul naval, continua sa fie  una din sursele de  poluare a mediului acvatic pe teritoriul R.B.D.D., implicate  fiind  atat navele maritime de mare tonaj (care circula pe bratul Sulina),  cat si  navele de mica capacitate (folosite pentru pescuit, transporturi,  turism, etc).
-In apa din Delta Dunarii aproape  toate metalele  grele inregistreaza depasiri semnificative ale valorilor maxime  admise de legislaþia din tara noastra. Poluarea masiva cu metale  grele s-a  accentuat brusc in urma razboiului din Iugoslavia si,  mai ales ca urmare a  bombardamentelor uzinelor chimic e situate  pe malul Dunarii in zona Iugoslava.
Litoralul  romanesc – verificarea apei de imbaiere

In  urma  unor investigatii facute pe teren s-a constatat ca pe toate  plajele de pe  litoralul romanesc, in perioada sezonului estival,  calitatea apei marii este  verificata de autoritatile competente,  in medie, o singura data pe  saptamana.
Trebuie  avut in vedere  numarul mare de persoane (turisti) care intra in permanenta in  contact  cu apa marii in perioada sezonului, precum si lipsa unor verificari  zilnice (orare) a calitatii apei marii si chiar eventualele consecintele  grave  (in masa) pe care le-ar putea creea o imprevizibila infestare  a apei  marii;
VANATOAREA

Cu  toate  ca potentialul avifaunistic al tarii s-a dimininuat periculos  de mult in ultimii  50 de ani si masurile de contracarare  a acestei  tendinte efectiv „nu exista",  in schimb in Romania avem un adevarat  „cult al vanatorii". Astfel prin unele  mijloace mass-media   se fac reportaje pe seama „maiestriei" vanatoresti a  „unora"  dintre noi in fata necuvantatoarelor, in prezentarile de imagine  ale  Romaniei in exterior „vanatul bogat" reprezinta unul din  punctele forte de  atractie ale tarii, iar pentru o anumita categorie  sociala cu „pretentii", a fi  membru intr-o asociatie de vanatori  si a practica vanatoarea reprezinta un atu  foarte important. De  asemenea nu trebuie uitat ca cresterea numarului de  vanatori necesita  bineinteles si marirea suprafetei de  vanatoare... 
Exemplu  absurd : intr-o  discutie vanatoreasca se discuta cu mandrie, de norma  anuala de animale ucise pe  care trebuie sa le aiba un vanator  „bun": 50 animale salbatice si 150 de pasari  salbatice – intrebarea  noastra: oare exista si calificativul „exceptional"..???
Legumele  importate  au probleme cu continutul de substante  toxice

In  timp ce productia serelor a scazut drastic, pietele  au fost invadate cu legume  importate din Turcia, Grecia si zona  Orientului Apropiat. Legumele provenite din  aceste tari au avut  deseori probleme la vama din cauza calitatii lor, a  concentratiilor  peste limitele legale de substante toxice. In general, este  vorba  despre nitratii proveniti din ingrasamintele chimice si de substante  din  tratamentele contra daunatorilor.
 Agricultura  biologica

Mare parte dintre  „bolile  civilizatiei" este pusa pe seama unei alimentatii necorespunzatoare  calitativ,  urmare a exceselor chimizarii dar si a poluarii vo luntare  (involuntare) din  agricultura conventionala. Conditia principala  care sta la baza  agriculturii biologice si ecologice este aceea  de a nu se interveni cu nici un  fel de substante chimice de la  obtinerea semintelor si terminand cu depozitarea  si apoi desfacerea  produselor.
 Desi in  Europa practicarea acestui  tip de agricultura este foarte dezvoltat inca din  1970, in Romania  nu exista deocamdata nici macar o institutie care sa  ateste fermele  biologice (in prezent acest tip de agricultura este tratat ca un  hobby)
Alocarea  necorespunzatoare  a investitiilor pe sectoare.

La  nivel  national, degradarea mediului aste cauzata si de o alocare  necorespunzatoare a  investitiilor pe sectoare. Sectoarele industriei  grele, aflate acum in agonie,  beneficiaza de prea multe investitii,  iar degradarea mediului cauzata de  sectoarele respective frustreaza  dezvoltarea celor competitive, de viitor, ca  turismul, agricultura  sau piscicultura, pentru care investitiile sunt  insuficiente.   Tot astfel sunt afectate gospodariile individuale. Asa cum o  fabrica  de bere, de exemplu, este obligata sa investeasca intr-o statie  de  pre-epurare a apei poluate, o parte din banii nostri, ai cetatenilor,  ii  cheltuim pentru a evita impactul pe care il are asupra noastra  lipsa de  protectie a mediului. Cumparam apa minerala scumpa sau  consumam energie in plus  pentru a fierbe apa, in scopul evitarii  imbolnavirii cu apa de la robinet.  Cumparam huse pentru a ne proteja  masinile impotriva coroziunii sau facem mai  des curatenie in casa.
Propunem  restructurarea masiva a sistemului de taxe;

Propunem  sa  se reduca taxele salariale, compensand reduc erea acestora prin  introducerea unor  taxe pentru toti cei care produc emisiile de  dioxid de carbon.
Dioxidul de  carbon este principala amenintare  la stabilitatea climei.
ATENTIE -  Temperaturile de peste 40  grade C, (deocamdata), ninsoarea in luna mai,  abundenta ploilor  torentiale, inundatiile devastatoare si mai nou chiar  „tornade"  in Romania nu sunt intamplatoare...!!!
 Incurajarea  transportului  nepoluant ecologic durabil - BICICLETA
Utilizarea  bicicletei este benefica economiei si societatii: reduce costurile  de  infrastructura, reduce aglomeratia in trafic, poate crea locuri  de munca....  Bicicleta este un mijloc de transport comod, suficient  de rapid, relativ ieftin,  accesibil aproape oricarui cetatean.  Este un vehicul ecologic, nepoluant: nu  face zgomot, nu emite  noxe, ocupa putin spatiu atit in deplasare cit si cind  este parcat  iar pentru producere si intretinere necesita un consum redus de  materii prime neregenerabile si energie. Mersul pe bicicleta intretine  conditia  fizica, combate sedentarismul si contribuie la mentinerea  starii de sanatate. Si  bicicleta poate fi utilizata si pentru  recreere, turism si sport...
Suntem printre ultimele  tari din   Europa care nu au introdus benzi de circulatie pentru  transportul nepoluant  ecologic ( biciclete, patine cu rotile samd)  pe drumurile  publice.
Mediul  si mass-media
In toate  mijloacele  mass-media din Romania exista rubrici zilnice tip : sport, monden,  cultura. Avand in  vedere necesitatea pentru societatea romaneasca  actuala, dar  si efectul pe care l-ar avea in randul opiniei publice  existenta unor informari  (rubrici) ecologice zilnice,
Propunem introduc erea de eco-stiri  zilnice (pozitive sau  negative)- la buletinele informative Radio -Tv, precum si  in presa  scrisa.
(la  momentul actual in mediile mass-media  acest domeniu este tratat ca o problema  secundara deoarece se  considera eronat ca este „neintresant pentru opinia  publica")
Infiintarea  SECTIEI  DE MEDIU in tribunale
In ultima  perioada  constatam cu stupefactie inmultirea alarmanta a „crimelor ecologice"  la  nivel national : diminuarea continua a generatoarelor de oxigen  datorate  defrisarilor ilegale ale padurilor, deversarilor necontrolate  de poluanti in  ape, eliberarii „cu buna stiinta" a unor cantitati  mari de emisii toxice in  atmosfera, nerespectarea regimului deseurilor,  prejudiciile grave aduse  ecosistemului natural, braconaj, incalcarea  frecventa a normelor de protectie a  ari ilor naturale protejate,  turism salbatic, falsificarea studiilor de impact  mediu , samd,   
Stim cu  totii ca respectarea normelor de protectia  mediului reprezinta o cerinta majora  a dezvoltarii societatii  iar problemele specifice intampinte in acest domeniu  trebuiesc  tratate in mod special. Avand in vedere ca in toate  tribunalele din  Romania judecarea cazurilor din domeniile speciale se face  particularizat  prin sectii juridice speciale  (ex. sectia „economic" din  tribunale  pentru infractiuni economice, etc) 
Propunem  infiintarea unor  SECTII DE MEDIU specializate in cadrul tuturor  tribunalelor din Romania in  vedererea urmaririi, judecarii si  pedepsirii juste a tuturor celor care incalca  normele de protectia  mediului din Romania.
EDUCATIA  ECOLOGICA IN SCOLI  -  masuri urgente

D ezvoltarea  constiintei ecologice in randul tineretului constituie principalul  mijloc in   dezvoltarea durabila a societatii iar acest proces  continuu trebuie initiat,  pentru formarea unor cetateni responsabili,  inca din primii ani de scoala, fiind  cunoscut gradul ridicat de   receptivitate la acea varsta.  
In acest  sens, propunem  introducere in sistemul educational, inca din scoala primara obligatoriu a unor ore speciale care sa se ocupe in mod intensiv  de educatia  copiilor in ceea ce priveste efectele poluarii si a posibilitatilor  de prevenire a ei si in care sa se cultive respectul pentru natura
Introducerea obligatorie in scoli a  materiei de studiu  ECOLOGIE
Dezvoltarea  durabila
Cu multe  decenii in  urma omul se gandea doar la el si vedea natura doar ca pe un bun  inepuizabil si stoic de exploatat. Acum declarativ recunoastem  ca trebuie sa  gindim pe ansamblu, din punct de vedere al necesitatilor  unui intreg ecosistem,  nu doar al speciei noastre, pentruc ca  altfel tot noua ne facem rau. Numai ca  aplicam in continuare principiile  vechi. Clasificam calitatea apei dupa masura  in care tehnologia  noastra o poate face potabila pentru noi sau buna de alte  utilizari.  Nu ne pasa ce patesc vietuitoarele din ea. Si noxele pentru aer,  si  poluarea solului, o masuram in functie de cit de tare ne afecteaza  pe noi. Daca  pentru noi un poluant are concentratie nepericuloasa,  consideram situatia ca  fiind in regula. Nu ne pasa ca afecteaza  mortal alte specii de animale sau  plante...
Propunem modificarea  principiilor  care stau la baza gestiunii resurselor naturale (ex.  ape, paduri etc.) in sensul  aplicarii principiilor ecologice si  nu a celor de satisfacere a n evoilor umane  din prezent.
Imbunatatirea  accesului public efectiv la informatiile de mediu
Legea  mediului prevede ca informatiile de mediu sint de interes public.  In practica  multe sint inca tratate ca si confidentiale. Nu doar  cele privind  radioactivitatea, ci si unele absolut elementare,  legate de ape, de paduri...  Lipsesc mecanismele utilizabile practic  de cetatean. Lipsesc din practica  autoritatilor, caci solutii  exista si ONG-urile le cunosc. Cit despre  participarea publica  la luarea deciziilor, exista un embrion, o procedura  aplicata  teoretic, dar care rareori poate in forma ei actuala sa fie o adevarata  participare publica. Si nu pentru ca publicul nu ar fi interesat,  ci pentru ca  procedura nu e adecvata. Dezbaterile publice asupra  problematicilor de mediu  sunt o "pasare rara"in Romania.
  
Initia tor si  coordonator RAPORT

 Dragos   STAN,
 Presedinte
 ASOCIATIA   ECO-EUROPA



 


 
Redactia Redactia



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****