CONTRAPUNCT

                         Mafia cerșetorilor
Că țiganii mai trântesc câte un plod pe pământ, așa, ca să ți se rupă inima de ei, nu e o noutate. În glorioșii ani '80 ai comunismului românesc, au fost ascunse de ochii opiniei publice și a organizațiilor internaționale cazuri în care țiganii își mutilau puradeii pentru a fi mai credibili la cerșit. Dar timpurile se schimbă, și la vremuri noi, se folosesc metode noi.
Mica mare dramă a breslei cerșetorilor detașați în interes de serviciu prin Europa este că țările în care autoritățile sunt relativ blânde cu cerșetorii sunt aceleași care nu se lasă impresionate de cererile de azil ale rromilor, pe motiv de persecuție etnică. Adică Italia și Spania. Dar imaginația etniei conlocuitoare nu trece prin momente de criză. Cu o precizie care ar trebui să pună în mișcare mecanismele de alarmă anti-mafia, țigăncile noastre vin în Italia, nasc, iau permisul de ședere pentru sarcină, apoi plimbă plodul prin metrou sau alte locuri publice până când permisul expiră. Pentru nivelul de alfabetizare foarte scăzut al împricinațior, este uimitor cum au acces la informațiile care le permit aceste trucuri.
Specatolul jalnic nu îl oferă doar țiganii care te trag de mâneca pentru câțiva cenți, ci și autoritățile. La începutul lunii, la Veneția a fost arestată în "exercițiul funcțiunii" o țigancă româncă de 21 ani, care cerșea în timp ce-și alăpta copilul. Acest episod a generat o serie de declarații cu coloratură politică, dar departe de miezul problemei. Pe consilierii venețieni îi doare mai tare de bietul copil decât de fenomen în sine. "Vrem să știm cum a fost posibil ca fenomenul (folosirea minorilor - n.n.) să cunoască o recrudescență în loc să se diminueze" se întreba ingenuu cineva din Consiliul Local Veneția.
La Padova, unul dintre cele mai bogate orașe ale Italiei, destinație preferată a cerșetorilor, s-au înăsprit pedepsele pentru profesioniștii de la capătul podului. Din păcate, nici acest lucru nu va schimba nimic. Cum observam mai devreme, țiganii cerșetori au Legea, s-au mai bine spus viciile acesteia, de partea lor. Sub pretextul libertății de circulație, a faptului că sunt o minoritate persecutată sau a nașterilor "accidentale", diminuează mult riscurile penale ale breslei, ba chiar mulți dintre ei capătă un un permis de ședere.
Societetea perfectă există doar în manualele școlare, prin urmare nu ne așteptăm ca cerșitul, prostituția sau consumul drogurilor să dispară prin umflarea Codului Penal la respectivele articole. Dar cerșitul profesionist poate fi mult diminuat, nefiind ca în cazul drogurilor și a prostituției, o problemă de viciu. Este doar o problemă de educație. Autoritățile ar putea da curs unor campanii de informare care să explice diferența între o persoană care într-adevăr are nevoie de mila publică, pentru că soarta i-a fost defavorabilă și între un profesionist. Doar evitând gestul în sine, de a da 10 cenți unei "povera ragazza da Bosnia con 5 bambini" se poate asana fenomenul. Cei 10 cenți trebuie într-adevăr să ne ducă cu gândul la mila creștină, dar să îi punem lângă alți mărunți și odată la un an să-i vărsăm ca anonimi în contul unei societăți de binefacere. Lăsând câteva monede la ieșirea din biserică sau unuia care-și atârnă de gât un carton cu cine știe ce mesaj scris (în multe cazuri, cu o gramatică impecabilă!) nu ne facem datoria de creștini. Dimpotrivă, contribuim la perpetuarea unei tragedii. Copii târâți prin metrou la cerșit, lupte pentru semafoare, bani care n-ajung la cei care au într-adevăr nevoie.
Dacă această problemă pare insignifiantă, raportată la altele pe care le aveți pe cap, gândiți-vă la cei peste 2.000 de rromi din "mega-campusul" de la Magliana, din Roma. Aproape toți sunt români și vă închipuiți probabil câți dintre ei muncesc. Totul se repercutează asupra imaginii suficient de șifonate a comunității românești din Italia, și asta ne afectează pe toți, fără excepție.


Articol preluat din revista romaniinitalia

 
Cornel Toma



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****