Să cunoaștem conceptele noii arhitecturi europene

Material preluat de la Institutul European din Romania



 


Acquis-ul comunitar reprezintă ansamblul de drepturi și obligații comune ce se aplică tuturor statelor membre ale Uniunii Europene.


Legislația primară include tratatele Comunității cu toate modificările și completările ulterioare și reprezintă cadrul constituțional al Uniunii Europene.


Legislația secundară cuprinde toate actele juridice comunitare (directive, regulamente, decizii, recomandări, avize etc.) adoptate de instituțiile comunitare în temeiul tratatelor.


            UNIUNEA EUROPEANĂ


 Instituții și concepte


Comunitatea Europeană (EN European Community, FR Communauté européenne, DE Europäische Gemeinschaft) este denumirea folosită deja înainte de Tratatul privind Uniunea Europeană pentru toate cele trei Comunități în contexte nejuridice. Prin dispozițiile Tratatului de la Maastricht intrat în vigoare la 1 noiembrie 1993, denumirea de Comunitatea Economică Europeană a devenit Comunitatea Europeană. Prescurtarea uzuală care se întâlnește în actele comunitare adoptate după data menționată anterior este CE.


Comunitățile Europene sunt: Comunitatea Economică Europeană (în prezent, Comunitatea Europeană), Comunitatea Europeană a Cărbunelui și Oțelului (CECO) și Comunitatea Europeană a Energiei Atomice (CEEA sau, mai frecvent, Euratom).


Comunitatea (EN Community, FR Communauté, DE Gemeinschaft) este o variantă prescurtată pentru Comunitatea Europeană sau numai pentru una dintre cele trei Comunități, atunci când contextul este clar.


Comunitățile (EN Communities, FR Communautés, DE Gemeinschaften) este o formă prescurtată care se folosește ocazional pentru toate cele trei Comunități la un loc.


Comunitatea celor Cincisprezece (EN The Community of Fifteen, FR les Quinze, DE die Fünfzehn) se folosește pentru a evidenția numărul statelor membre. În timp ce formula The Fifteen din limba engleză este neoficială, les Quinze se utilizează adesea în franceză cu referire la o acțiune interguvernamentală, pentru a o distinge de o acțiune a Comunității, în special în politica externă și în contextul celor doi piloni care nu sunt de competența Comunității.


Comisia Europeană (EN European Commission, FR Commission européenne, DE Europäische Kommission) este formată din 20 de membri, cunoscuți sub numele de comisari, care aparțin celor 15 state membre, dar acționează independent, în interesul Uniunii Europene. Comisia este organul executiv al Uniunii. Are drept de inițiativă legislativă, controlează respectarea și aplicarea corectă a legislației comunitare, fiind numită și „gardian” al tratatelor, gestionează și aplică dispozițiile comunitare și reprezintă Comunitatea Europeană în raporturile juridice cu organizațiile internaționale.


Consiliul Uniunii Europene (EN Council of the European Union, FR Conseil de l’Union européenne, DE Rat der Europäischen Union) sau Consiliul de Miniștri (EN Council of Ministers, FR Conseil de ministres, DE Rat der Minister) sau Consiliul este principalul organ de decizie al Uniunii Europene, format din miniștrii guvernelor celor 15 state membre. Există un Consiliu de Afaceri General și, în funcție de problemele discutate, Consilii alcătuite din miniștrii de resort, în funcție de domeniul abordat: afaceri externe, agricultură, industrie, transport etc. Președinția Consiliului este deținută prin rotație de câte un stat membru, pe o perioadă de șase luni. ATENȚIE! A NU SE FACE CONFUZIE ÎNTRE CONSILIUL UNIUNII EUROPENE ȘI CONSILIUL EUROPEAN SAU CONSILIUL EUROPEI!


Consiliul European (EN European Council, FR Conseil européen, DE Europäischer Rat) este reuniunea bianuală a șefilor de stat sau de guvern ai statelor membre ale Uniunii Europene. Rolul său este de a impulsiona dezvoltarea Uniunii și de a defini orientările politice generale ale acesteia.


Parlamentul European (EN European Parliament, FR Parlement européen, DE Europäisches Parlament) reprezintă forumul democratic necesar dezbaterilor. Ales prin vot universal din 1979, Parlamentul este format din 626 de parlamentari, grupați nu în funcție de țările de origine, ci de afinitățile politice (socialiști, creștin-democrați, liberali).


Mediatorul sau Ombudsman (EN Ombudsman, FR Médiateur, DE Bürgerbeauftragter/Ombudsmann) este numit de Parlamentul European și îndeplinește atribuții de avocat al poporului pe durata mandatului Parlamentului European care l-a desemnat.



Curtea de Justiție a Comunităților Europene (EN Court of Justice of the European Communities, FR Cour de justice des Communautés européennes, DE Gerichtshof der Europäischen Gemeinschaften) este formată din 15 judecători și 9 avocați generali desemnați pe o perioadă de 6 ani. Rolul Curții de Justiție este de a asigura respectarea dreptului comunitar, precum și respectarea și aplicarea tratatelor.


Tribunalul de Primă Instanță (EN Court of First Instance, FR Tribunal de première instance, DE Gericht erster Instanz) nu este o instituție comunitară distinctă, ci un organism al Curții de Justiție a Comunităților Europene, autonom și care dispune de organizare proprie.


Uniunea Europeană (EN European Union, FR Union européenne, DE Europäische Union) este uniunea economică și politică formată din 15 state membre: Franța, Germania, Italia, Belgia, Luxemburg, Olanda (state fondatoare ale CECO, CEE și Euratom, 1957), Danemarca, Marea Britanie, Irlanda (care au aderat în 1973), Grecia (1981), Spania, Portugalia (1986), Austria, Finlanda și Suedia (1995). Tratatul privind Uniunea Europeană (Tratatul de la Maastricht) a introdus denumirea oficială de Uniunea Europeană, făcând referire la cele trei Comunități.


Tratatul de la Maastricht a consacrat instituția Uniunii Europene prin asemănarea cu un templu grec având la bază trei piloni, fiecare cu reguli și proceduri proprii, dar care se găsesc sub un frontispiciu comun. Comunitățile Europene constituie primul pilon al UE, în timp ce politica externă și de securitate comună și respectiv justiția și afacerile interne reprezintă pilonii al doilea și al treilea ai Uniunii Europene, competențele cu privire la pilonii al doilea și al treilea revenind exclusiv UE. Tratatul de la Amsterdam păstrează aceeași arhitectură generală a Uniunii Europene, dar deplasează o mare parte din pilonul al treilea (justiție și afaceri interne) sub competența Comunităților.

 
Redactia Redactia



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****