LITERATURA ONLINE
 
SINCERITATEA FICTIUNII POETICE SAU OCHIUL ALBASTRU AL COPILARIEI


 Ion  CORBU


            „Trebuie să pornești de la/ o clipă precis㔠citează din Mircea ELIADE, Ioan IACOB în poemul „Toate au o limit㔠și, citând la rându-ne acest vers, vom spune că, în cazul de față, clipa precisă are valoarea unui vector anentropic, de inițializare a unei lumi poetice. O lume aflată sub semnul verticalității, decelabilă metaforic atât în sonoritatea aproape exotică a numelui, Nemira –  celebru vârf de munte –  cât și în forța „palelor elicopterelor civile ori în substanța etică a poemelor: „Nimic nu este valabil fără o mare/ încercare, fără o mare suferință/ fără o mare încăpățânare de a rezista/ în boarea de diamant/  a idealului tău/.


            Laitmotivul volumului, marcat generativ în titlu, este, explicitat sau nu, un fel de Olimp autohton, aceasta „frumoasă încă învăluită în/ furouri de ceață,/ casta Nemira”. Simbol al unei copilării genuine și al unor valori etice emblematice „Nemira se dezbracă aerobic/ rămânând goală în carnea ei elegantă/ de piatră/”.


            Amintirile, remember al copilăriei unice și irepetabile, uneori fulgurant „flash-back însiropat de memorie” alteori adevărat război, amintirile, ziceam, reportează ca o prelungire prin continuitate filiala, dragostea faț㠄de acești munți încăpățânat de frumoși/ vegheați de departe/ de marea umbră/ a Nemirei”.


            Hiperbolizând, poetul sugerează prezența mitică a acesteia, ca element referențial, axiologic, al existenței: „sus e ochiul imobil și tăcut/ al Nemirei”. Prezența sintagmei „ochiul imobil și tăcut” sugerează un fel de judecător imparțial, infailibil și, deocamdată, martor pasiv, tăcut cum zice autorul, dar de fapt un ochi, poate ciclopic, poate nu, însă organ de percepție vizuală, iar prin determinativul „sus” credem că referă o adevărată panpercepție.


            Conștiința unei Nemire personificate revine aproape obsesiv în câteva poeme având valoarea unui monadic sistem de referință. „Soarele e undeva în ochiul tău albastru, Nemira” afirma poetul, Nemira copilăriei sale trecând deja în Univers, atribuindu-i-se o funcție heliogenetică. „Naște-l” zice poetul referindu-se la astrul care condiționează existența, soarele nostru cel de toate zilele. Și, aceste versuri, expresie a permanenței, revin în mai multe poeme. Astfel în poemul „Reale lucruri postmoderniste” se invoc㠄ochiul netrecător/ al Nemirei”: „(Vă salut, toți colegi ai unicei noastre copilării;/ ne mai întâlnim –  dar nu sub ochiul netrecător/ al Nemirei – )”. Aceste versuri par a sugera asumarea într-o deplină libertate („nu sub ochiul netrecător al Nemirei”) a fiecărei individualități, a propriei individualități. Finalul poemului însă, reiterând versurile din care se deduce condiționarea solară a existenței în spațiul poetic ficțional propus, „Soarele e undeva în ochiul tău albastru, Nemiro/ Naste-1/ ”: Reafirmă permanenta prezență a Nemirei, adevărata stea polară a copilăriei și sincerității devenirii.


            În poemul „Rescriu” reapare ca într-un racurssi omniprezentul și devoratorul ochi albastru al Nemirei: „Ochiul Nemirei mă paște, dorul fără de leac, prieteni, al timpului fraged (admirabilă sintagm㠖  N.N.) (aluat binecuvântat) al copilăriei irepetabile… ”. Copilăria este înțeleasă ca preexistent㠖  „marea chemare înapoi în timp”. Reverberațiile peste ani ale acestei copilării sunt evidențiate de „bisturiul ideii-raz㔠care disecă totul cu nedisimulată sinceritate. Cu o oarecare doză de ironie amară nu sunt cruțate nici imaginile standard, nici imaginile poate kitch, ale pozelor de familie cu, mama, tata și copil, vara, sus, la cabană ca în poemul „Odinioară”. Însă toate poemele poartă ca un halou însemnul forței pe care numai credința într-un ideal o poate conferi: „Sigur că da, viața –  lucrul cel mai important poate./ Nici o zi cu ploaie nu va fi cu adevărat/ zi cu ploaie dacă în tine/ mai ai credință/ într-o rază de soare.” sau, mai departe: „Până și stâncile de diamant/ se pot sfărâma/ în carnea poeziei tale/ de acel necruțător ideal,/ în tine/ un ochi privește în irisul/ altui ochi albastru,/ (poate imaginea omniprezentă, adevărata coloană vertebrală, un fel de talisman ideatic –  ochiul albastru al Nemirei! N.N.) la nesfârșit;/ ochi în ochi,/ privire în privire,/ tăcere în tăcere”. Această credință, numai această credință îi permite poetului să afirme elegiac: „Un nou anotimp galactic/, va începe mâine” presupunând deci o nouă lume sau cel puțin o lume mai bună, aluziv sugerată de sintagma „zorii pământului”. Într-un alt poem se scria la scara planetei această credință: „planeta frumuseților pe care/ nici un vis nu poate fi ucis/ de gloatele tăcute,/ de cuvintele strălucitoare./”. Însă de data aceasta, ea, credința este exprimată disociativ, validată numai pentru jumătate de cer, cealaltă jumătate reprezentând antinomic contingentul, hiperrealul. Pietrele aruncate în lacul de munte, deși neacceptate sunt însă o realitate, o realitate față de care nu există decât o șansă de salvare: „cealaltă jumătate, transparentă,/ lăsați-mi-o mie mereu.”.


            Între denotație absolută și conotație absolută, cititorului versurilor lui Ioan Iacob i se relevă, gradual, numeroase piste de acces către substanța poetică putându-se ajunge, printr-o lectură implicabilă și printr-o adecvare la text, la, ceeace am putea numi, consubstanțialitate poetică.


            Dintre codurile de lectură posibile, lectorul poate alege pe acela care să-i servească cel mai bine demersului său receptiv.


            Evident, textul potențează sau nu propria-și valoare cât și nivelul comprehensiv, în funcție de parametrii sistemului autor, text, lector.


 


 


 


* Ioan IACOB: „Ochiul albastru al Nemirei”, Editura Eminescu, 1989


 


 

 
Ion Corbu

Comentarii

  Cosma Flavia a postat comentariul in data de 2003-07-28

Revista este foarte frumoasa, felicitari!


BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****