LITERATURA ONLINE
 
Iubire și căldură, minune și mister...

RUGA POETULUI


 


Se stinge asfințitul în umbra lui. Încet
Coboară-n lungi ecouri un cântec de poet:

« Opriți din ore timpul, tăiați-l în felii
Din ani și luni, decenii, din noapte și din zi

Săpați în munte ziduri, croiți din pietre drum
Pentru copilul vremii și-un alt copil, acum.

Nici dincolo de-oceane, nici dincoace de vânt
Nu am tăcut poeme, ci-am spulberat cuvânt

Ca să-mi petrec iar graiul din matca lui de plâns
Acolo unde-amarul în bucurie-i strâns

Si să presar iubire, minune și mister,
Când urc pe-a mea spirală, pământ deschis spre cer »


 


 


 


GAND DE IARNA


 


Coboară seara-n ceață și-n umbra ei, strigând,
O voce din ecouri se smulge dintr-un gând:

« Opriți din ore timpul, tăiați-l în felii
De ani, de luni, decenii, de noapte și de zi

Sculptați din pietre ziduri, croiți-mi vieții drum
Copilului de-atuncea, copilului de-acum

Iar dincolo de ceruri și dincoace de nori
Spălați-mă-n cuvinte, vibrații de viori,

Ca să îmi treceți graiul din matca lui de plâns
Acolo unde-amarul în bucurie-i strâns

Și-acolo unde iarna e sărbătoare-n ger,
Iubire și căldură, minune și mister…


 


 


Floarea Soarelui


 


Într-o zi de vară, cu niște ani în urmă, pe când mergeam uitându-mă cu interes pe la vitrinele micului centru de cumpărături din cartierul meu, lângă Toronto, am văzut la florăria din colț un vas cu câteva fire de floarea soarelui imense, cât o farfurie de mare. Frumusețea lor m-a fascinat și strălucirea lor aproape că mi-a tăiat răsuflarea. Mi-am desprins cu greu privirea de la ele. O clipă m-am gândit să-mi cumpăr un fir, dar pe urmă am renunțat și am plecat gândindu-mă, cum era de așteptat, la Van Gogh, la culoarea galben intensă a câmpurilor lui și la siluetele viguroase ale florilor lui.

Era, de fapt, pentru prima oară în viată când vedeam floarea soarelui la florărie. Obișnuită din România să văd câmpuri pline de floarea soarelui, le-am dus dorul în Canada. În Quebec, care e destul de friguros, nu există nici floarea soarelui, nici maci, nici ghiocei, nici copaci de tei, nici multe din florile și copacii care-mi erau atât de dragi și familiari. Am fost plăcut surprinsă mutându-mă în Ontario care, fiind mai la sud, găzduiește și castanii, și teii, și trandafirii și cireșii, și, prin curțile oamenilor, floarea soarelui. Dar la florărie n-o mai văzusem. Iar dacă Van Gogh a pictat acel renumit vas cu floarea soarelui, înseamnă, mi-am spus, că în Europa există obiceiul ca floarea soarelui să fie utilizată ca floare decorativă și că deci acolo, peste Ocean, se pot vedea aceste flori. Pe vremea mea însă, în România, floarea soarelui era o floare de întinderi imense, prin Dobrogea, pe care o admiram din tren când mă duceam vara la mare.

A doua zi după ce am observat acele splendori în vitrină, am poposit din nou la florărie ca să le revăd. Vasul nu mai era în vitrină, așa că am intrat înăuntru, căutând cu insistență florile mele. Nu mai era însă decât una, ascunsă de florar, căci petalele galbene începuseră să-i cadă. Stătea singură și tristă.
-Nu mai aveți floarea soarelui?, îl întreb pe florar, un bărbat foarte subțire și cu ochii extrem de mici, de origină asiatică. (Asta e frumusețea Canadei, diversitatea etnică!)
-Nu, azi nu ne-a adus, îmi răspunde florarul în timp ce își îngrijea florile primite.
-Dar când vă aduce? insist eu naivă.
-Ehei, zice florarul cu un zâmbet de parcă ar fi știut el ce știe. Cu floarea soarelui nu e așa de simplu.
-De ce? continui eu, nu e la fel ca celelalte flori?
-Întâi că nu toate florile sunt la fel, mă pune el la punct. Fiecare are viata ei, personalitatea ei, durata ei și gusturile ei. În fine, astea sunt amănunte pe care trebuie să le știm noi, cei care ne ocupăm de ele, nu dumneavoastră, care le cumpărați.
S-a oprit din vorbă, ca să aranjeze niște flori în vaze, după care, văzând că eu nu plec, mi-a zâmbit și a continuat:
-Azi ne-au venit o mulțime de flori: trandafiri, gura leului, jerbera, dar floarea soarelui nu a venit. Nu știm niciodată dinainte când vom primi floarea soarelui. Ea e complet diferită de toate celelalte flori și are nevoie de condiții speciale ca să devină frumoasă precum o cunoașteți.
-Deci nu știți când le veți primi?
-Nu, nu știm.
Mi-a zâmbit din nou, cu același zâmbet atotștiutor, dar și umil în același timp și s-a reapucat de treburile lui cu celelalte flori.

Vorbele lui m-au pus pe gânduri. Am înțeles atunci că dacă doresc să fac loc florilor în viața mea, va trebui să accept nu numai particularitățile mele și ale celor din jur, dar și pe cele ale florilor.

Am ieșit din magazin, dar imaginea acelei unice flori rămasă într-un ascunziș a persistat în mintea mea. Nu-i de mirare că Van Gogh a fost fermecat de această floare. Și eu sunt, mai ales acuma, de când am aflat că e altfel decât toate celelalte . Saint Exupéry ar fi rămas și el pe gânduri, cred.



Din vol. "Miniaturi de dincolo de ocean", Buc. 1999


 


 


 


Despre aroganță, politețe și agresivitate


 


Mi-aduc aminte că, la venirea mea în Canada, cineva mi-a atras atenția să nu fiu “arogant㔠la interviurile pentru găsirea unui job. Acel cineva, român aflat de mulți ani în Canada, îmi spunea că noii veniți afișează un fel de “aroganț㔠în fața canadienilor, pe care aceștia nu o apreciază. La vremea respectivă am negat existența unei asemenea “aroganțe”, neînțelegând-o pe atunci foarte exact.

După zece ani de viață canadiană, am fost cu fiul meu în România ca să-l vizitez pe tata. Am surprins o discuție între tată și nepot, care avea pe atunci 15 ani, în care fiul meu spunea: “Bunicule, nu știu cât de bine o să reușesc în Canada pentru că acolo fiecare trebuie să-și “vând㔠calitățile, adică să se laude cu ceea ce face, iar eu nu pot asta!”

Fiul meu a reușit fără să fi nevoie să se “laude”, iar eu am continuat ani de-a rândul sa observ comportarea celor din jurul meu și să învăț codul purtărilor pe acest continent. De altfel, cu cât progresul tehnic al comunicațiilor crește, noțiunea “pe acest continent” se diluează și purtările au din ce în ce mai multe elemente comune în toate țările globului.

Și totuși, aș spune ca în America de nord, datorita politeții impuse de tranzacțiile de vânzare-cumpărare, agresivitatea și aroganța sunt mai puțin acute decât le-am întâlnit pe străzi în România sau în comentarii din diverse ziare românești.

Care ar fi diferența dintre lauda de sine și aroganță? Lauda de sine se poate face într-un context de vânzare: cel care vrea să-și ofere serviciile sau produsele o face cu scopul exclusiv de a arăta că el sau obiectele pe care le vinde pot fi de folos și nu atacă sau insultă o altă persoană ci se laud㠓prietenos”, fără să violenteze verbal pe nimeni. Acest fel de a “se vinde” este încurajat pe continentul american. Spre deosebire de modul inofensiv și chiar productiv de a se lăuda, există, în situațiile de competiție, dorința de “promovare” prin distrugerea celor din jur, când aroganța, violența verbală, insultele și calomniile sunt cele mai folosite arme.

Toate aceste gânduri, provocate, cum spuneam, de lectura unor comentarii din ziare sau chiar de pe un site literar românesc m-au făcut să-mi pun întrebarea: a ajuns atât de departe violența verbală și aroganța încât nu se mai poate dialoga civilizat? Citisem că lecțiile de politețe sunt date vânzătorilor și în România, dar, după ce aceștia sunt agresați verbal pe durata unei întregi zile de lucru, mai pot ei zâmbi sau fi politicoși?

E drept că în ultima vreme, tehnologia avansată a făcut ca totul să se deruleze mult mai repede și că suntem expuși în permanență la o biciuire a nervilor chiar și când vrem să ne relaxăm. Unul din exemple este emisiunea de televiziune american㠓Entertainment Tonight” prezentată în fiecare seară. Felul în care este editată, în mici fragmente care se suprapun și se reiau cu viteza unei avalanșe, demonstrează că tehnica emisiunilor calme și lente a trecut, omul actual având nevoie de un dinamism ajuns la extremă. Dar, daca la emisiunile TV sau la filme sunt gata să accept această dinamizare, în viața de toate zilele, chiar la un ritm mai alert, calmul și politețea ar trebui să-și găsească locul, nu să fie înlocuite de violență și agresivitate.

Mă întreb: ce ar putea cauza fenomenul de agresivitate și violență verbală de care m-am ciocnit? Îmi spun că, în primul rând, viteza dezvoltării tehnice nu e ceva de natură să calmeze oamenii, ci mai curând să-i agite. Cel mai vulnerabil la viteza exponențială a progresului mijloacelor de comunicație este tineretul, care “înghite” și “asimileaz㔠noul cu mare ușurință. Din acest punct de vedere, tineretul de astăzi este la un cu totul alt nivel tehnologic decât cel la care erau, la aceeași vârsta, părinții lor. Despre bunici nici nu mai vorbesc! Și totuși, daca tinerii pot utiliza cu ușurință aceste noi unelte ale tehnicii, de ce se simt amenințați și de ce sunt agresivi cu cei mai în vârstă?

Iată unde intervine, cred, ruptura. E vorba de acea lipsă de securitate pe care o manifestă oamenii lipsiți de căldura dragostei și/sau de nesiguranța zilei de mâine. Noile mijloace de comunicație sunt rapide și evoluate, dar…reci. Climatul de competiție și criza economica dezvolta agresivitatea celor care-și caută job. Tinerii trebuie să-și facă loc pe piața muncii nu prin mijloace delicate, ci, dimpotrivă, manifestând o insistența care, dusă la extreme, poate degenera în violență. Părinții, timorați de noile mijloace de comunicație, nu mai au autoritate asupra tinerilor, iar aceștia, lipsiți de “modelul” părintesc, își caută modele în alte părți.

Poate că lumea se va replasa în echilibrul pe care în aparență l-a pierdut. Și poate ca nici cei din generațiile mai “coapte” nu vor mai fi, cum încă mai sunt unii, recalcitranți la tot ce e modern. În fond, cum altfel să ne apropiem de tineri decât expunându-ne și noi, odată cu ei, progresului neîntrerupt al tehnicii?


 


 


BUCURIA DE A REINCEPE



“Singura bucurie în lume este să reîncepi”. Acestea sunt cuvintele lui Cesare Pavese și îmi vin în minte în zilele ce marchează trecerea de la un an la altul. Trăim reînceperea noului an care, pentru cei din generația mea, a venit mai repede decât cel de anul trecut care, la rândul lui, venise mai repede decât cel din anul precedent și așa mai departe. Ca fiecare început, și acesta este, trebuie să recunoaștem, inseparabil legat de nostalgia inevitabilului trecut, fără de care reînceputul nu s-ar fi putut naște. Urmărim an de an limbile orologiului misterios al trecerii timpului, privindu-l întâi cu ochii noștri de copil, apoi de adulți și mai târziu cu ochii celor ajunși la vârsta la care înțelepciunile vieții devin seva trăirii de zi cu zi.

Copiii sunt primii care încearcă să rezolve misterele timpului. Pentru ei anii sunt interminabili și certitudinea fiecărui copil este că timpul trece pentru fiecare om în mod diferit. Mi-aduc aminte că atunci când eram mică mă întrebam cum se face că, deși între vara trecută și cea actuală a trecut multă vreme, pe care o aproximam cam la o sută de ani, acuma îi văd pe aceiași băieți din vecini jucând fotbal pe stradă. Cum de n-au murit? Așa credeam eu că ar fi fost normal după o sută de ani! De unde concluzia că pentru ei timpul trecea diferit decât pentru mine.

Adulții, pe care ocupațiile zilnice îi privează de binefacerea privirii orologiului al cărui mecanism misterios numai Dumnezeu îl cunoaște, sunt aproape absenți la trecerea timpului. Un proverb irlandez spune : “Când Dumnezeu a creat timpul, a creat…enorm”, iar altul, sanscrit, pe care îmi place sa-l citez, sună așa: “Oamenii spun despre Timp că trece, Timpul spune despre Oameni că trec”. Câți dintre noi nu gândesc că numai văzând cât de mari ni s-au făcut copiii realizăm timpul care a trecut pe lângă noi fără să-l fi simțit? Poate că, din când în când, dacă adulții s-ar opri din viteza cu care încearcă să cucerească bunuri materiale, amintindu-și vorbele lui Platon: “Timpul nu este altceva decât imaginea mobilă a eternității imobile”, poate că am trăi cu toții într-o lume mai bună.

Cuceririle tehnologice ale comunicației prin Internet din ultimele decenii au modificat și ele percepția despre timp. Ceea ce pe vremuri era considerat un timp rezonabil, o săptămână, de exemplu, cât dura călătoria unei scrisori prin avion din Canada în Europa, astăzi intervalul pare inacceptabil în comparație cu cele câteva secunde în care poate ajunge o scrisoare prin Internet.

În cele din urmă, la vârsta înțelepciunii, omul nu mai e grăbit. El este cel care stă pe loc și timpul este cel care se învârtește în jurul său, cu viteze diferite, în funcție de împrejurări. Mai de mult am văzut un film francez din care am reținut replica unui bătrân care stătea singur acasă: “Anii trec repede, numai zilele sunt interminabile!”

Iar acuma, aducându-mi aminte de aceasta replică, nu pot să nu menționez câteva cuvinte despre mama mea, criticul de artă Amelia Pavel, care s-a stins cu câteva zile înainte de Crăciun, acum cinci ani, la 88 de ani. Dumnezeu a luat-o fără a-i pricinui suferințe prea mari și ultima oară când am vorbit cu ea la telefon, cu puțin înaintea decesului, mi-a spus: “stau în pat și lucrez, înconjurată de dicționare” (lucra la o traducere din germana, scrisese 350 de pagini care erau deja tehnoredactate și mai avea vreo 100).

Mama a fost o femeie care nu s-a uitat la orologiul timpului nici când ar fi trebuit s-o facă. Planificasem s-o vizitez mai des, ca să mai “vorbim”, să recuperăm vremea când ne lipseau fie timpul, fie disponibilitatea, fie ambele. Visul de a o avea ca interlocutor “profesional” mi s-a împlinit numai când am început și eu să scriu, ea fiind de fapt aceea care m-a îndemnat și apoi încurajat s-o fac. Îi trimiteam în fiecare lună articolele și poeziile scrise de mine iar ea, spre marea mea mirare, în ciuda exigenței cu care am fost educată, mi le lăuda. Pentru mulți, vitalitatea și perseverența ei au fost un model de urmat. Pentru mine însă ea a fost doar “mama”. Ce-i drept, o altfel de “mamă”, una care, în ochii mei de copil, în loc să facă prăjituri, scria articole și cărți. I-am înțeles aspirațiile târziu în viață și în ultimii ani, când vorbeam cu ea, mă bucuram de replicile ei inteligente și amuzante, rezultat al simțului umorului și al spiritului acut de observație. Cum m-am deosebit foarte mult de ea -și ca fire și ca temperament - cred că se bucura, la rândul ei, să afle ideile mele sentimentale și poetice.

Dar, așa cum spune Jean Henri Fabre, “totul se sfârșește pentru ca totul să reînceapă, totul moare pentru ca totul să trăiască”, idee pe care o găsim și la poetul a cărui venire pe lume o sărbătorim în fiecare început de an, la marele Eminescu:

“Din sînul vecinicului ieri
Trăiește azi ce moare
Un soare de s-ar stinge-n cer
S-aprinde iarăși soare.”

(Luceafărul)


 


 


POVESTEA CUVINTELOR


 


Când eram mică îmi plăcea să stau pe un scaun în fața biroului lui tata (era jurist) și să mă uit la el cum scrie. Tăceam, ca să nu-l deranjez și îl priveam ore întregi.

Într-o zi, poate ghicind că în spatele tăcerii mele înflorea din când în când dorința de a rosti câte ceva, tata mi-a spus următoarele:

“Știi tu, fetițo? Când fiecare om se naște, el primește de la Dumnezeu un număr fix de cuvinte. După ce omul își termină de spus toate cuvintele, el moare”.

Am fost foarte mirată:

“Cum, tată, dar unii oameni mor foarte bătrâni și alții foarte tineri. Cum vine asta?”

“Foarte simplu, mi-a spus tata. Dacă omul face economie de cuvinte și nu spune decât esențialul, atunci el trăiește mai mult. Cei care fac risipă de vorbe mor mai repede. Dar, desigur, depinde și de cantitatea de cuvinte cu care fiecare a fost înzestrat, pentru că nu toți beneficiază de același număr de cuvinte! Dacă omul are multe cuvinte “în bagaj”, nu e nici un pericol să i se scurteze viața dacă le risipește. Singura problemă e că nici unul dintre noi nu știe câte cuvinte i-au fost destinate, așa că cel mai simplu este ca cine vrea să trăiască mult, să-și economisească vorbele”.

Povestea lui tata mi s-a întipărit în memorie și de atunci n-am mai risipit niciodată cuvinte ci, dimpotrivă, am căutat întotdeauna esența.

Azi, când tata nu mai este, îmi pun totuși o întrebare: oare în numărul de cuvinte care-i sunt destinate omului la naștere sunt incluse și cele din comentariile scrise, să zicem, pe Europeea? Bănuiesc că, dacă ar fi fost în viață, tata mi-ar fi răspuns:

“Da, sunt incluse, sunt ca și cuvintele vorbite. Dar Dumnezeu, care știe totul dinainte, a dat fiecăruia destule cuvinte ca să spună esențialul; numai de vorbăria goală trebuie să facă economie ca să trăiască mai mult…".

 
Veronica Pavel



BACK
 

COMENTEAZĂ
| MEMBRI DE ONOARE | SPONSORI | SUMAR | PRIMA PAGINA | PUBLICITATE |  
| CAUTA | CONTACT| COPYRIGHT | REDACTIA | ARHIVA | LINKURI | WEB-CAM |
Nr. Pilot
  *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR **** *** *** VA INVITAM: ATELIER LITERAR ****