FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu

ÃŽn viitor fiecare vom fi celebri timp de 15 minute.
(cuvinte pe care le-am vãzut pe prima paginã a unei reviste)



Image hosted by Photobucket.com


SC Modele IRL SA

Ce fac eu acum aici? Mã joc, fac pe profesorul. E o meserie ingratã care, recunosc, nu prea mi-a plãcut. Cînd însã pot doar sã mã joc de-a... , totul devine mult mai agreabil. Mã mobilizez mai lesne. Poate ºi cu rezultate mai bune.

Mi se pare însã cã mi-a scãpat puþin firul (sau poate doar cititorii sînt mai grãbiþi ca mine). Trebuie deci sã le ies un pic în întîmpinare. Sã-i mai domolesc. Cred cã am bãtut prea mult ºaua pe un gen de imitaþie lãlîie cu firma IRL – imitaþie cu responsabilitate limitatã.

A alege un model, o persoanã, o personalitate pe care sã o admiri pentru realizãrile ei, pentru calitãþile de care dã dovadã, pentru armonia sau pentru impetuozitatea caracterului sãu este fãrã discuþie un lucru de dorit pentru oricine este om. Iar dacã mai eºti ºi destul de tînãr ºi în formare, modelul ales te poate evident ghida în edificarea de sine.

O asemenea oportunitate, ºi o iniþiativã pe mãsura ei, þine însã de un real discernãmînt în alegerea modelului ºi de o stãruinþã plinã de responsabilitate în înþelegerea celor ce trebuie fãcute apoi. ªi, de obicei, azi nu se întîmplã aºa. Ceea ce mã obligã sã mai fac unele digresiuni.


Imitaþia debusolatã

De ce totuºi aceastã dorinþã acerbã de a alege modele în rãspãr? Pentru cã, neîndoielnic, imitarea modelelor este deja un fenomen de masã, are alura unei nevoi imperioase, dacã nu mai curînd a unei ne-voi (constrîngeri, silnicii, inconºtienþe), iar mass media se ocupã intens de fenomenul pe care de fapt îl potenþeazã în propriul sãu interes.

În cazul alegerii unei personalitãþi care sã te ghideze în construcþia de sine, esenþialã era diferenþa ºi distanþa. Modelul, în ciuda atracþiei ºi farmecului sãu irezistibil, avea o strãlucire îndepãrtatã, era impunãtor ºi impozant în superioritatea lui, îºi pãstra autoritatea moralã ºi rãmînea mereu ceva greu de atins, un þel care trebuia urmãrit cu o îndelungatã perseverenþã ºi fidelitate.

Astãzi însã în aprecierea ºi alegerea modelului nu mai conteazã ponderea pe care o are realizarea de sine, þinuta ºi demnitatea persoanei, consistenþa personalitãþii sale. Iar consacrarea este înlocuitã cu reputaþia (adesea de proastã calitate), celebritatea cu notorietatea, vaza cu recenþa faimei, renumele cu influenþa. Iluºtri necunoscuþi sînt zilnic impuºi pe piaþa modelelor de campanii publicitare alerte ºi abile.


Proximitatea modelului

Modelul s-a apropiat extrem de mult de cel care doreºte sã-l imite. Nu mai existã nici distanþa, nici diferenþa. Sau dacã ele existã par doar niºte bariere artificiale, lipsite de consistenþã, care nu mai impun respect.

Vedetele care seduc de pe sticla televizorului ºi de pe copertele revistelor se bucurã de o ascensiune rapidã, la vîrste fragede, cu un efort minim (cel puþin din partea lor, deºi investiþia publicitarã este de cele mai multe ori impresionantã). “Ajunse personalitãþi de invidiat (evident aici accentul cade pe invidiat, de unde atîta personalitate) doar prin mecanismul publicitar uns atît de bine de mass-media – spune Radu Herjeu, mai versat în chestiune – adulate de milioane de oameni, sunt perisabile, ca ºi interesul celor care au cîºtigat bani din promovarea lor.”

Publicul simte cã modelul nu este departe de el, cã îi seamãnã ca o fiinþã geamãnã. Sigur nu a ajuns acolo pentru cã ar fi diferit, ci datoritã întîmplãrii. Notorietatea, celebritatea nu sînt neapãrat, nu atît o chestiune de calitate, cît de conjuncturã.


Accesibilitatea modelului

El nu mai crede în personalitatea modelului, îi arde buza dupã statutul lui. Ce ar fi de imitat este succesul, reuºita, vizibilitatea, banii, luxul, fîþîiala importantã ºi arogantã. Este vorba evident de un model de mîna doua, de un surogat, de un înlocuitor. El nu te mai îndeamnã atît sã fii ca el, cît sã ai ce are el.

Amatorii îºi spun pe bunã dreptate: „ªi noi sîntem la fel (chiar dacã nu pun degetul pe ranã spunînd ºi în ce fel: la fel de rudimentari, de grobieni), ce au ei în plus? ªi atunci de ce ei ºi nu noi?” Mai ales cã starurile nu prididesc sã se demaºte voios. Cheeky girls nu se sfiau sã recomande tuturor virtutea virtuþilor pe care o ºi afiºau cu nonºalanþã – tupeul, impertinenþa.


Image hosted by Photobucket.com


Se creazã astfel impresia accesibilitãþii modelului. El se gãseºte în proximitate ºi nimic nu mã împiedicã sã fiu ca el. Apare un fel de magie a facilului, imit ce pot, ce mi-e deja la îndemînã cu speranþa cã asta e de ajuns ºi eficace, restul vine de la sine.

ªi, oricum, pînã sã-mi pice premiul cel mare, o sã pot beneficia de unul de consolare: sînt într-un fel ca ºi modelul meu, am aceeaºi îmbrãcãminte, aceleaºi gesturi, aceleaºi gusturi. Îl maimuþãresc la perfecþie. Nimeni nu mã împiedicã sa fiu fan-ul lui, sã intru în clubul idolului preferat (mãcar o vreme).



(va urma)


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
Marian Badea - Ineleptul i societatea



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-02-23 12:34:50
         
 
 
Liviu, m bucur c te intereseaz ce scriu despre modele. Dac tot m-ai bgat n gura lupului, spune-mi ns i pe care pagin. Poate m incit i pe mine.


 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2006-02-23 12:11:00
         
 
 
Lory, chestia cu modelul nu e aa simpl. Uneori copiezi fr s vrei, incontient, mimetic. Alteori faci efortul de a te construi dup un proiect care e un model mai mult sau mai puin abstract i ideal al devenirii tale. Exist totdeauna i oameni care i impun prin ceea ce snt i fac i ai vrea s fii ca ei, mai ales dac ei ntrupeaz valori la care consimi. Dac vei urmri i urmtoarele dou episoade, n care promit c termin, mai vorbim.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2006-02-23 12:05:23
         
 
 
Lory, chestia cu modelul nu e aa simpl. Uneori copiezi fr s vrei, incontient, mimetic. Alteori faci efortul de a te construi dup un proiect care e un model mai mult sau mai puin abstract i ideal al devenirii tale. Exist totdeauna i oameni care i impun prin ceea ce snt i fac i ai vrea s fii ca ei, mai ales dac ei ntrupeaz valori la care consimi. Dac vei urmri i urmtoarele dou episoade, n care promit c termin, mai vorbim.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2006-02-23 11:48:28
         
 
 
Fr a avea intenia de a intra ntr-o polemic aprins cu Lory, nu pot s nu remarc, uor maliios, c "face proz fr s tie".
Oamenii pe care i admir mult de tot sunt modele, n accepiunea cea mai clasic (i favorabil) a cuvantului. Nevoia de modele nu nseamn implicit dorina de copiere.
Nu o vd pe Lory ca fcand parte din publicul care "nu mai crede n personalitatea modelului, (ci) i arde buza dup statutul lui." ( Corneliu Traian Atanasiu - Accesibilitatea modelului, din textul de mai sus). De aceea nu vd de ce s-ar feri s recunoasc existena, n ceea ce o privete, a unor modele.

Cat despre nebunia tinereii, nici nu ar putea fi altfel...

Corneliu, am citit cu mare atenie ceea ce ai scris pan acum despre nevoia de modele i despre accepiunea actual a ideii de model. Am ndrznit chiar s citez, ntr-un comentariu la o alt pagin, dintr-un text al tu. Fapt pentru care i cer din nou scuze, te-am implicat poate ntr-o polemic la care probabil nu erai dispus s participi.
Cu drag,
Liviu
 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2006-02-23 11:34:03
         
 
  Va citesc cu mare atentie si incantare, eu nu am modele:) poate doar oameni pe care ii admir mult de tot, dar nu vreu sa-i copiez, pentru ca atunci n-as mai fi eu. Tineretea este prin natura ei, obraznica, nebuna, curioasa si nici n-are cum sa fie altfel:)... e posibil sa plec ochii in fata dvs. si odata ce veti intoarce spatele sa scot limba:)))toate acestea insa avand la baza nebunia frumoasa a tineretii si nu tupeul.
cu stima - Lory
 
Postat de catre BBBB aaaaaa la data de 2006-02-23 10:43:32
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23927
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE