FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Negare si diversitate*
Text postat de Elena Stefan
Negare si diversitate*

Negarea operei ca și negarea receptării ei sunt fapte curente însă, în plan cognitiv, amandouă direcțiile suferă de limitări de abordare. Raportarea quasiprimejdioasa doar la "eu" ca sumum, fie și sinergetic, de fapte, cunoștințe și experiențe personale, doar personale, se înscrie pe linia unui exclusivism atavic, ținând de domeniul darwinismului social, în care nu exista nuanțare și totul se subsumează unui principiu de tip selectiv exclusivist "care pe care" principiu operațional doar în zone de natură strict existențială. Adică, nespiritualizate.

Literatura, ca fapt artistic, se caracterizează prin diversitate de creație și receptare de la hiperrealism și până la abstarcționism trecand fireste prin toate formele de textualisme. Sigur, este esențial să ajungi la marea artă însă voi spune ceva care poate pe unii îi va șoca: arta, ca și fericirea, nu poate fi percepută decât antitetic și cuantificat. Să ne imaginăm cum ar fi peisajul literar dacă tot ceea ce s-ar fi scris ori se va scrie ar fi numai capodopere! Capodopera însăși s-ar banaliza. Existența manelelor face să strălucească și mai mult muzica lui Caruso. Și, fiecare dintre aceste "manifestări existențiale", beneficiază de un corpus de aderenți iar criteriile axiologice ale ficarui grup dau și ierarhizarile lor valorice. Arta presupune în primul rand plăcere și orice incercare de "impunere" a ei se soldează cu eșecuri.

Dreptul la "arta" pe care și-o merită fiecare este un drept elementar. Expunerea pe spațiul public fără restricții a oricărui fapt de creație dă dreptul oricui să se exprime de la elogios până la negaționist. Aceasta nu înseamnă că actul artistic, în sine, poate fi anulat. Dacă autorul are conștiința valorii sale el va rezista. Dacă nu, fie se va perfecționa, fie nu va mai fi. Ca autor, se înțelege.

Dacă acceptăm că arta poate fi și trăire nu numai plăcere ori joc al intelectului, sau numai tehnică, atunci "arta trebuie să ne învețe locuirea în preajma lucrurilor, pentru ca (doar) prin acesta să ajungem la "restabilirea" relației cu fiinta " ( Pentru cei interesati pot mentiona sursa citatului; nu am făcut-o să nu pară că aduc în discuție argumente de autoritate).
Accept ideea potrivit căreia esența creației artistice este mai aproape de tehnică decât de dimensiunea trăirii însă trăirea nu este exclusă din actul artistic. Pentru trăire, și nu numai, am acordat, steluță acestui text, trecând peste anumite imperfecțiuni stilistice, usor observabile și pe care am preferat să le ignor. Dacă subiectul va fi escaladat poate voi reveni.

Pentru negaționiști mai adaug: acest text este creat în jurul unui personaj fictiv, verosimil, care pare a monologa interior în spațiu și timp realizând o intertextualitate ipotetică, asadar tehnică, în accepțiunea oricărei critici literare, care-i conferă ,dacă nu unicitate, cel puțin autonomie. Ceea ce nu-i puțin, fie și dacă ne descoperim, mutatis mutandis, un filon borgesian.

Mărturisesc faptul că nu sunt atrasă de către nici una dintre extremele care consacră, fie preeminența eticului fie a esteticului. Pentru că " în epoca noastră există nu numai pericolul de a gândi prea puțin, ci și de a hiperintelectualiza receptarea unui poem (de multe ori am căzut în acest pacat. N,A.) blocând, prin aceasta, trăirea estetică genuina" cum ne avertiza cândva Heidegger. Orice i se poate reproșa textului de mai jos mai putin "trăire estetica genuină". Aceasta din punctul meu de vedere. Subiectiv, se înțelege.

Postat de catre Elena Stefan la data de 2005-01-15 13:41:39


*Dragă tată,**

Nu știu de ce mi-e azi sufletul atât de greu. Poate pentru că mi-am amintit noroiul în care mă afundam cu pantofi de lux și pantaloni suflecați, unic pedestru în urma căruței ce te purta pe cel mai scurt dintre drumuri.
Erai atât de singur, tată! Cum singur muriseși și trăiseși aproape toată viața, deși ai crescut trei bărbați.
Noroiul îmi mângâia gleznele, în timp ce lacrimile mele-l atingeau. Iar mângâierea aceea, nu știu de ce, îmi părea aproape voluptuoasă. Și îmi doream atingerea ei, poate deoarece mă făcea să uit noroiul din mine, cleios și negru, care mă strângea din toate părțile. Zadarnic încercam să-l alung prin lacrimi și gânduri către tine. Mă stăpânea și-mi aducea aminte de ceața în care trăisem și-n care aveam să mai trăiesc o vreme.
Acum știu, tată, că nu ceața a fost de vină, cum nimeni nu e vinovat că eu uitasem să mai trec pe la tine. Doar eu sunt cel care nu și-a rupt lanțul acela infernal.
E-adevărat...e-adevărat că, deși m-ai iubit mult, nu mi-ai oferit nimic înafară de dragostea ta. Dar eu? Eu ce ți-am oferit? În timp ce dăruiam în stânga și-n dreapta celor care n-au meritat, pe tine păream să te fi uitat cu totul. Deși tu existai în mine, cum există sâmburele în măr.
Și, Doamne, aveai nevoie de atât de puțin! La nimic nu ți-a folosit tot ce te-nconjura, câtă vreme te lipsisem de mine.
Înclin să cred că m-ai iubit cel mai mult dintre cei trei, poate pentru că eram cel mai mic.
Nu ți-am înțeles atunci dragostea, nici sacrificiile. Nu pricepusem că faptul de a nu mă fi dat la orfelinat după ce mama murise, tu rămânând cu toate și cu noi de crescut, a însemnat că mă iubești. Dar nici n-am fost ajutat. Nimeni nu m-a făcut să-nțeleg că locul unui om e alături de părinții lui, câtă vreme îi are...
N-am înțeles nici de ce te luaseși de băut și nu renunțai nici măcar cât să-mi trimiți bani de drum de la București, când eram în Academie. Știi tu ce greu îi strângeam uneori? Lasă...toate astea le-am uitat, acum nu mai au nici o însemnătate. Acum am bani, tată, sunt bogat, dar cine mi-ar putea spune la ce-mi folosesc? Și eu voi pleca la fel ca și tine, poate nu chiar într-o căruță, dar ce mai contează? Și cine va merge pe jos în urma mea?

Să mai fi trăit o zi, tată! Iar ceața mea să se fi ridicat ca prin minune în ziua aceea. Câte nu ți-aș fi spus!
Ți le-aș fi spus atunci când am venit ultima dată, mânat de-un dor nebun și poate de-un presentiment. Dar cui era să le mai spun? Tu mă-ntrebai de zor de mine, crezând că sunt Ionel. Am încercat să-ți explic, dar după o vreme iar m-ai întrebat: "Ce-o mai fi făcând?". Eu! Eu eram acolo! Atât de mult ai dorit să mă uiți, ori poate atât de convins erai că n-o să mai vin? De ce-ai aruncat imaginea mea în sacul cu vechituri din podul fără scară?
Ți-aș fi spus, tată, că te iubesc, însă voiam să știi că eu sunt cel care vorbește...Și ai plecat nemângâiat, cu dorul de mine în suflet.
Da, ceilalți se urcaseră în mașini, poate pentru că de ei nu-ți fusese atât de dor. Dar eu trebuia să merg aproape de tine, afundându-mă în noroiul care-mi amintea de mine. Mă-ntreb - ție, însă, la ce ți-a folosit?
Ți-aș spune multe, dar nu-și mai au rostul acum.
Nu cred să-mi fi imaginat că ești veșnic. Atunci ce-am așteptat? Hidoasa plecare spre nicăieri, ca să-mi aduc aminte că exiști, că te iubesc?
De ce așteptăm mereu acel mâine?

Și caii sunt atât de negri! Măcar ei să fi fost albi!

** Text postat de Lori Marian
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  critica pertinenta, textul remarcabil. frumos recital.


 
Postat de catre I BG la data de 2013-02-26 20:27:42
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE