FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Ioana
Text postat de Luiza Negura
Liniștea se lăsase apăsătoare peste satul care gemea în noapte asemeni unui bolnav. Toamna se prăbușise peste casele și peste sufletele oamenilor, aducând cu sine o vreme rece și umedă. Ioana privea pe geamul fumuriu spre casele adormite. Nu mai avea lacrimi să plângă, așă că acum sta ca o statuie, iar buzele i se mișcau în răstimpuri de parcă ar fi rostit cuvinte de neînțeles. Or fi fost rugăciuni, ori poate blesteme...
Ce viață ticăloasă avusese! Tinerețea și-o irosise alături de un bărbat arțăgos, care nu pregeta să o lovească adesea. Moartea lui se dovedi o binecuvântare pentru ea, răsuflând ușurată, în ciuda vorbelor răutăcioase care stăteau pe buzele oamenilor. De ce să nu trăiască și ea liberă, cu sufletul ușor? Avea abia 23 de ani, iar frumusețea îi era cunoscută trei sate în jur. Prima oară când merse la horă după ce rămase văduvă simți furnicături în tot corpul, părându-i-se că toți își sprijină privirea în trupul ei. Noroc de Alexandru, care o luă la joc în ciuda voinței ei. Parcă viață se scurse iar în inima sa, care simțea pentru prima dată fiorii iubirii sincere. Începură să se vadă tot mai des, și nimeni nu fu mirat când, după un an cei doi se luară. Ioana se simțea împlinită, dar se vede treabă că unora nu le este scrisă fericirea!
Războiul mușcă cu sete din viața lor, urlând ca o fiară pe câmpul sălbatic, plin de morți. Tunurile nu se mai opreau, iar fiecare bubuitură lăsa o urmă nu doar în pământul vlăguit, ci și în inima Ioanei. Vestea morții bărbatului sosise la ceas de seară, când luna se ivise sfioasă de după un nor sângeriu. Trei zile a umblat nebună pe câmpuri aiurând. Noroc că au prins-o oamenii înainte de a se aruncă în apele negre ale râului! Singura mângâiere era acest copil,Petru, ce nu apucase să își vadă tatăl. Îl crescuse cu toată grija și dăruirea unei mame față de odorul ei! Îl strângea la piept și simțea în răsuflarea lui caldă toată dragostea pe care i-o purta. Timp de trei ani, ziua începea cu surâsul său și se sfârșea cu trupul său adormit în brațele ei. Asta până soarta o încercă iarăși pe Ioana. Copilul zăcea bolnav de friguri, cerând mângâierea mamei. Disperarea femeii era atât de mare, încât atunci când simți că rugăciunile nu mai au putere, fugi la baba Didina, promițându-i orice, numai să-i scape copilul. Bătrâna veni pe înserat, iar umbra ei părea o dihanie în lumina albă a lunii pline. Îl privi pe bolnav și îi dădu în bobi.
-Ioano, salvarea o să-ți vină la ceas de noapte, când luna plină va sângera a moarte. Să știi de la mine că are umbra neființei deasupra capului său, și mare lucru dacă ți-o trăi până atunci!
Femeia o asculta năucă și lacrimi grele îi udară chipul.
-O să trăiască, mămucă, chiar dacă i-oi da sufletul meu!
-Să nu mai zici așa, fato, că fiecare-și are soarta lui scrisă!
De atunci încolo, femeia nu se mai dezlipea de lângă patul copilului. Doar buzele se mișcau încet, descântându-și pruncul:

„De la lună să iei trup,
Și din soare zbor de viață,
Apa să te-nchege acum,
Să răsufli plin de viață!

Moarte, pleacă înapoi,
Către cine te-a chemat.
Că în fața mea răsuflă
Nu strigoi, ci un băiat!”

Lumea era convinsă că înnebunise de durere. Adesea, chiar și ea credea asta. Într-o noapte i se păru că vede sufletul lui Petru cum ia forma unei păsări și căută fereastra. Dimineața zidi geamul, punând lumânări peste tot. Icoana Maicii Domnului veghea la căpătâiul patului, privind-o cu mila pe care doar o mamă o poate simți. Ioana o privea plină de speranță, zicându-i adesea:
- Măicuță,doar tu îmi înțelegi durerea. Sângele meu plânge și sufletul se teme. Nu îmi lua copilul! Mai bine lasă-l pe el să trăiască și ia răsuflarea mea drept ofrandă! Și lacrimi îi scăldau iar chipul.
Peste ceva timp, deși starea lui Petru era la fel de gravă, moartea încă îl ocolise. La ceas de seară, la ușa Ioanei bătu cineva. Era o femeie sărmană, care îi cerea adăpost peste noapte. Femeia o primi, fiindu-i milă, însă, cum nu avea loc, o luă lângă dânsa și lângă copil.
-Mămucă, nu am ce să-ți dau de mâncare, zise ea legănându-și pruncul. Doar un adăpost pentru noaptea asta lungă, care și-a înfipt colții în durerea mea.
-Să nu zici asta, copilă, căci fiecare își are soarta lui scrisă de Dumnezeu!
-Așa o fi, nu zic nu, dar daca Dumnezeu mi-ar asculta rugile, mi-ar lăsa copilul să trăiască.
-Decât o viată chinuită, poate că i-ar fi mai bine să...
-Nu! o întrerupse Ioana brusc. Viața e bună indiferent de cum e ea. Și vreau ca el să trăiască măcar bucuria de a simți răsuflarea fierbinte a pruncului său.
-Vinde-mi-l, Ioană, și-l scapi!
Femeia se uită îngrozită înspre bătrâna care părea coborâtă din altă lume. Privi prin ușa deschisă luna plina care strălucea de după norii sângerii. Amintindu-și de vorbele babei Didina, se aruncă de pe pat ca o nebună, țipând:
-Ți-l vând, maică! Ca să mi-l ferești de moarte!
Și cu disperarea înecatului, începu să smulgă tencuială de pe geamurile acoperite, lovind lumânările care îi stăteau în cale. Sângele îi șiroia, însă Ioana continua, acoperindu-și pumnii cu cămașa albă. Când prima rază a lunii intră în cameră, chipul copilului se liniști brusc, zâmbind ca o nălucă. Mama îl luă în brațe și trupul se făcu greu, ca o piatră de moară. Prin geam îl dădu străinei, strigând din toate puterile:
-Ți-l vând, mamă, pe fiul meu, Petru,, mort în trup și în spirit! Dă-mi în loc pe Ion, curat la trup și la suflet!
Un zgomot groaznic străbătu satul, iar oamenii se îndreptară buluc către casa Ioanei. Nu găsiră decât trupul femeii, cu mâinile însângerate strângându-și în brațe copilul, care privea nelămurit mulțimea ce se adunase. În depărtare, sub lumina albă a lunii pline se puteau ghici două siluete: a unei femei tinere și a unei bătrâne ce se sprijinea parcă într-o coasă...

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Multumesc frumos!  
Postat de catre Luiza Negura la data de 2012-10-20 15:42:22
         
 
  Imi place cum scrii. Reusesti sa creezi atmosfera, suspans, emotie...
Multa inspiratie in continuare.
 
Postat de catre elia david la data de 2012-10-20 11:00:02
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23932
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE