FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
interviu/ sau raport/ cu un reporter de front
Text postat de Dragoș Iovan
Aflînd că vreau să întreprind o călătorie de documentare în europeea, nea Stelică, secretar de redacție și totum-factum al gazetei " Rîsu' ca rîsu' ...da' Plînsu'!" m-a avertizat:
" Ai grijă să-ți iei o cască de protecție eficientă și-o salopetă antiacidă rezistentă, ăia de acolo mînuiesc argumente contondente și au pH-ul flegmei foarte acid! Poate ar trebui să-ți faci și-un antirabic, acum șase luni, Alinuța, o știi, aia care ține rubrica mondenă, a fost mușcată de o haită de epigramiști turbați!"
Eram sigur că nu va înțelege de ce-mi pusesem în gînd să vizitez acest Liban literar cu iarbă bleu, unde locuitorii lavrelor și mitoacelor de tot felul se încaieră neîntrerupt, în care curentele postmoderniștilor de ocazie se ciocnesc de curentații marelui fior liric universal, unde a fi sincer e o gogomănie, iar a redacta agramat aproape o virtute. Aveam nevoie pentru volumul meu de o tipologie rară, un arhetip al marelui veleitar fără operă, a autodidactului concret, instinctual și neinformat și doar aici puteam spera să dau de el.
N-a durat mult, deabia am trecut de frontiera virtuală, marcată de o dungă lată, roșie pe cîmpul bleu nuanța cearșafului de spital și, tocmai acolo în no man land, după un taluz de lut incert, într-un șanț cu traiectorie șerpuită, am dat de el. Se opintea exaltat într-o groapă mărișoară cu o cazma în mînă, săpînd de parcă viața lui ar fi depins în totalitate de acel efort.
" Domnu' Zarzavakis, presupun? am strigat eu spre adîncul bortei de parcă aș fi fost Stanley dînd de Livingstone în pustietatea Africii.
Insul s-a îndreptat de șale și m-a ațintit curios. Avea o fizionomie specifică, leit veriga lipsă din lanțul homindelor, căutată în van de paleontologii și antropologii din toată lumea: frunte teșită, îngustă, cu arcadele proeminente și unghiul facial ascuțit, mandibula proeminentă, cu dentiția masivă, dar deficitară și o expresie fixă de perpetuu hăituit.
" Zarvațaki, Val Zarvațaki e numele meu, m-a corectat el ștergîndu-și sudoarea inutilă de pe față, ce vrei?!"
Am pornit pe ascuns butonul reportofonului, decis să nu pierd nicio frîntură din conversație.
" Sunt jurnalist la un tabloid de scandal, aș vrea să-mi acordați un interviu!"
Pe loc a lepădat masca neîncrederii și, sprijinindu-se de coada hîrlețului a luat deîndată o poză de sensibil creator dedicat marilor idealuri ale umanității. Purta o costumație pitorească, un mindir bleu, cam ponosit și peticit, dar ornat cu fireturi și eghileți auriți, o pereche de ițari vîrîți în carîmbii cizmelor de cauciuc, iar pe creștetu-i țuguiat o caschetă cazonă, model vechi din vremea tratatului de la Varșovia cu vopseaua kaki scorojită.
N-aveam film în kodak-ul meu vechi, oricum îl purtam de recuzită, dar i-am făcut pe plac, orbindu-l cu blitzul de trei-patru ori. După ce i-a revenit acuitatea vizuală, am arătat spre pătratul mocirlos în care se bălăcea:
" De ce scurmați în groapa aia?"
Și-a scuipat gospodărește în palmele bătătorite, gata să reînceapă travaliul.
" Se vede că nu ești poet, nu e groapă, e tranșeea pe care-s obligat s-o construiesc împotriva dușmanului!"
" Aveți mulți de săpat? m-am interesat curios.
" Circa cinci metri cubi, a răspunse plin de elan, pîn' la amiază îi dau gata!"
" Nu, nu la groapă mă refeream domnule Zurbațakis, ci la dușmani..aveți mulți?"
A oftat din străfundul rărunchilor:
" O droaie...de la redactorul de serviciu, care-mi cenzurează textele, pînă la ultimul copist de manuscrise de aici! Dar nu mă las cu una cu două, le dau io război, replică bărbătească, să mă țîie minte cît or trăi! "
A scos din buzunar o foaie înnegrită de un scris mărunt și ilizibil:
" Ia d-aici:

Sus pe culmi, în fort la cetate
Neuronu-mi bate doișpe jumate
Ia mută tu, dă mat ca nebunu'
Și io-ți dau replica... la fix, cu tunu'!

Cu șuba pe umeri cu sînge în brațe
Îmi pun ideile suple pe moațe
Pîndesc cu grijă orice vînat
Ba chiar hăituirea ce nu s-a-ntîmplat

Mă tupil sub porți ca vulpea vicleană
Nara-mi ridic și-un sfert de sprînceană
Tremură zarea vie sub metereze
Sub zid, ghemuit, cînd armez căcăreze

Și am în mine gene tari, neîntoarse
Pot riposta o zi din foale, focoase
Dreaptă mi-e flinta, mare curaju'
Trag în dujman, îi pisez anturaju'!!


Terminînd de recitat m-a privit triumfător:
" Și-n final i-am rupt, ce zici d'asta?

La tactici dintr-astea, voi, ooo, otrepe
Veți plînge, amarnic, cojit-am și cepe
Să fierb cu spor tocana-mi ciudată
Am adăugat la final: poeți? niciodată"

Se-nroșise la față ca o sfeclă fiartă așa că m-am grăbit să-l calmez:
" Da, da, sună bine deși un pic cam prea clasic...sunteți un autodidact se simte...
A zîmbit larg, arătîndu-și toate carențele din educație și dentiție:
-Cel mai autodidact...în tinerețe am profesat ca angajat al ocolului silvic din Dîlga-de-Jos..eheee, ce viață! Pana și sarmaua lată ce poet ieream odată!"
Am încercat să aprofundez latura cinegetică a carierei lui Zarvațaki, făcînd pe naivul:
" Da' în Dîlga-de-jos nu cred să crească pădure..."
A rîs atotștiutor, slobozind un hohotit vulgar peste șanțul de pămînt:
" Păi sigur că nu era...de-aia eram angajat, să plantez pădure, s-aduc vînat de soi, îmbogățind fondu cinegetic de vînătoare al localității cu făpturi mitice, cum ar fi pseudodropia, struțo-gazela, mozzilozaurul de deșert!"
" Și-n loc să vă faceți treaba scriați poezii..."
"Și fabulații...adică fabulam....asta în timpu' liber...altfel vînam și io cum puteam la superlativ ..odată am vînat ceva de soi, să știi, un mistreț cu colți de aur!"
" Eu știam că e cu colți de argint...și e de Ștefan Augustin Doinaș! L-ați pastișat?"
"Aș... de unde pînă unde, e o creație originală, semnam pe-atunci cu pseudonim Șerban Serpentin Buciumaș...
Și-a dres vocea, tușind și s-a pregătit iar să lanseze spre mine cîteva strofe, dar peste întinderea așternută cu iarbă sinilie sună lugubru, dogit din toate alămurile un corn de vînătoare.
" Ce s-aude?" m-am mirat auzind straniul sunet.
Zarvațaki a sărit sprinten din groapă și a luat o poziție marțială, cu o gamelă în dreapta și o lingură de cositor găurită și peticită cu nituri din alamă în stînga:
" E apelul de amiază, se servește prînzul...ca reporter de front am dreptul la porție dublă."
Amintindu-mi episoadele care mi-au traumatizat papilele gustative în timpul satisfacerii stagiului militar obligatoriu, am făcut o grimasă de scîrbă:
" Și... e comestibilă, hrănitoare, mîncarea?"
" Merge, a admis el, uneori e chiar gustoasă: ieri am avut ciorbă de foneme dreasă cu albuș metaforic și-o tochitură de amfibrahi, trohei și iambi...păcat că a pus bucătarul prea mult hăsmățui în ciorbă și m-a apucat un sever deranjament stomacal...de aia lărgesc groapa, în caz de conflict îndelungat să-mi asigur tot confortul necesar!"
În așteptarea atelajului care se îndrepta cu marmita spre poziția lui, i-am pus o ultimă întrebare:
" Totuși, de ce vă dușmănesc confrații?"
A tresărit ca și cînd i-aș fi picurat ceară fierbinte pe dește:
" Cred că din invidie..io scriu sincer, fără farafastîcuri inutilitare și iei nu e-n stare să mă priceapă...se iau de fleacuri, cică nu pui liniuța de unire sau de despărțeală unde trebe și că de ce nu folosesc diacrizele!"
" Diacriticile...cratima, ați vrut să spuneți!"
Înainte de a întinde gamela spre polonicul fruntașului-bucătar, a îngînat cu mațele chiorîindu-i:
" Așa, cum zici, mă critică pentru nește fleacuri!"
Am închis reportofonul și i-am urat cu o politețe netrucată:
" S-aveți poftă...și succes la vînătoare!" dar Zarvațaki nu m-a auzit, preocupat să lioarpăie zgomotos dintr-o zeamă tulbure în care pluteau litere din aluat.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Mi-a facut o placere deosebita sa citesc. Multumesc ca mi-ati inseninat ziua:).  
Postat de catre Carmen Zaniciuc la data de 2012-03-29 16:38:28
         
 
  Erau litere din varză, meștere Iovan, nu din aluat. Știe el, autorul. Varză, leguma aia (îndeobște comestibilă, cu excepțiile, desigur, care întăresc regula) cu foile din care se împletesc glosse.

În rest, le-ai nimerit pe toate!

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-29 16:27:46
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE