FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Faptele și gîndurile lui Ambrazură
Text postat de george savu
Cugetări introductive

1. Cînd eram eu pe bulevard, într-o dimineață pe la orele cincitreizeci și castanii erau încă în floare, deci fructele lor nu puteau să-mi cadă in cap, am urmărit cu privirea un cîine viu care mirosea un cîine mort, lovit de autoturismul BZ-05-PYA. Iar cînd cel viu s-a convins de fatalitate (Ford Mondeo era), a plecat puțin confuz către Crîng. Asemenea evenimente sînt propice meditației mai ales pentru o minte odihnită ca a mea. Asta m-a determinat să dau viață gîndurilor care mă frămîntă și prin cuvinte a le face cunoscute, dar vă avertizez că doar naivii, bețivii și cei loviți de mînie spun ceea ce gîndesc.
2. Iar cele ce vor urma sunt doar cugetările mele, ale lui Ambrazură, zis Cel Tuns Zero, cugetări pe care am încercat să le țin ascunse de pixul ori de faptele care urmează vorbelor. Pentru că toți ai noștri, din cartierul State, l-au avut ca lider pe Petrică a lui Parmenius din clasa a doua complementară, specialitatea linghișpire sansui și îi repetau zicerile și hiturile cu sfințenie, mai ales cea cu vorba și fapta. Eu cred, acum, că el a auzit-o pe undeva și n-a înțeles-o bine, pentru că vorbele sînt inventate de Ei ca să Le ascundă gândurile ori să Le justifice faptele. Oare nașul meu de botez, fi-i-ar țărîna ușoară, fiind el mare sculă în regimul trecut, nu spunea că merge la ședință și de fapt mergea la hotelul Partidului , actualmente altceva, cu Olguța mergea, care a murit mai tîrziu de cancer mamar.
3. Nici nu era mare curvă Olguța, dovadă că nașul s-a ramolit fără să priceapă ce și cum în chestia cu femeile. Dar eu nu-mi permit să comentez aceste fapte majore, pentru că Regulamentul de Ordine Interioră al Liceului de Tolpimetre Selamizate spune, la punctul șaptesprezece, ceea ce spune și cel al liceului Angelescu la punctul douăzecișiunu, adică: „Trebuie să fiți respectuoși cu cei mari, responsabili și iertători față de greșelile lor, pentru că și voi veți greși ca ei cînd veți fi mari”. Dar tot de la Petrică știu, și citez din memorie: el spunea că trebuie să-i dai Faraonului piramidele și să-l dai pe Moise mic pe gîrlă, dar chiar nu l-am înțeles pînă cînd n-am terminat Facultatea de Irelevanță Comparată , secția Învățămînt la distanță, din Zona Industrială.
Și să nu mă judecați după legile voastre, acum sînt crud încă și nu prea știu eu cum e cu femeile, cariera, politica și banii. Ei, cei din urmă ce mă mai încîntă, pentru că dacă îi ai mergi mai drept și nu miroși a prost. Dar despre fenomenele de mai sus o să vă mai spun cînd o să cresc, iară dacă voi scrie despre ele, bine va fi și de folos va fi, iară de voi scrie și de dincolo de mormînt, să nu vă mirați, că s-a mai întîmplat la cei din vechime și chiar Isopescu și Vasile Andru susțin aceste aberații.
4. „Nimic nou sub Soare”, spunea Petrică, iar eu m-am convins de valoarea zicalei printr-o întîmplare ce nu poate fi explicată nici măcar prin paranormal. Pentru că răscolind eu prin cămară în căutarea a ceva dulce, cum și clasicii făceau, dădui peste un borcan cu filet, bine capsulat și plin cu o substanță cenușie, greu de definit. Iar pe etichetă scria: Ai găsit-o pe bunica! Atunci mi s-a pus un nod în gît, ce a migrat mai tîrziu în esofag, pentru că eu n-am cunoscut-o personal pe bunica și nici nu știam dacă a fost incinerată sau înhumată ca majoritatea creștinilor. Dar citind eu mai atent eticheta pe care era chiar poza bunicii (ce bătrînică blîndă, și cu ochelari!), am vizualizat următorul îndemn: Decupeaz-o pe bunica și trimite eticheta!
O rafală de gînduri nenaturale mă încercară, gîndindu-mă la părinții mei denaturați, ele se
implementară în lobul parietal drept, fiind apoi procesate în lobul parietal stîng, la parter, unde mai tîrziu se vor aduna cele referitoare la chenzină, șase din patruzeci și nouă, alegeri
democratice și viața de dincolo.
5. Cum spunea și Petrică: „Este multe minuni între cer și pămînt și chiar intre blochausuri și case pe pămînt , pe care o să le înțelegi tu, prietene, mai tîrziu!”

Ambrazură în al șaptelea cer

1. Am patruzeci de motive pentru a bea o cafea dimineața, cum și cei patruzeci de sfinți ar fi avut dacă asemenea licoare le-ar fi fost cunoscută. Dar ciudata de maică-mea îmi spune, diurn, că sînt prea mic pentru o risipă așa de mare. Mi-aș fuma țigara în mirosul de W.C. al școlii, dacă n-ar fi taică-miu adoptiv care să mă înțeleagă. El a descoperit secretul berii perfecte și o spune așa de poetic încît profa de Română ar face apoplexie.
2. Zice el: “Cele mai pure mlădițe de hamei din desișul de la marginea văioagei, orzoaica cea arzoaică și în fine, o etichetă pe măsură ce exprimă raportul dintre cele de mai sus și prețul
berii”. Viciosul știe și care este cea mai veche bere din spațiul Carpato Dunăreano Pontic, ba chiar și din spațiul UE, dar nu le bea pe acelea ca să nu se strice la burtă. Doar din cea nefiltrată și proaspătă îi place, adusă de fratele lui (unchiul meu într-un fel), direct de la fabrică adusă, în burduful de la brîu ori în geanta diplomat.
3. Azi mergeam prin urbe și mă simțeam al dracului de bine, mai ales cînd am trecut prin centru de unde am cumpărat covrigi, pe care i-am mîncat pînă am ajuns acasă. Aștept cu nerăbdare zilele de uichend cînd pot să merg în talcioc de unde să cumpăr șuruburi și piulițe vechi pe care să le recondiționez cu filiere și tarozi vechi, apoi să le montez la vechea mașină a lui taică-miu adoptiv. Pentru mine este o bucurie la fel de mare ca și cum aș merge la Mc Donalds. Acolo și numai acolo mai pot mînca acei cartofi prăjiți la fel ca acasă!
4. Taică-miu adoptiv îmi spune să fiu mîndru de urbea în care trăiesc, precum și de apa care o traversează periferic, pentru că nu degeaba oamenii își caută refugiu de secole pe lîngă ape. Mi-a dat și un exemplu concludent. Pe cînd lucra el la un baraj din nord, dormind în baracă, mîncînd pe cartelă și îmbrăcîndu-se pe puncte, apele veneau intempestive și îi scoteau pe locatari în aval, dar ei tot acolo își reconstruiau bordeiele orheiano-tunguse, însă cei cu bani, funcții și relații își construiau vile mai la deal și în stațiuni turistice de trei stele și cinci micșunele. Să nu-l luați în seamă pe taică-miu ăsta adoptiv, pentru că a fost trimis în șomaj de la Conferic SA și are un fix pentru tot ce se termină în feeric.
5. El zice ca aici a murit înecat Sf. Sava, eu nu am aflat încă cine este acel personaj, dar tata îmi tot povestește cum a făcut el ultima baie în apa de pe raza urbei; deși m-am scăldat de nenumărate ori în gîrlă, nu mă simt mai important decît el, însă cred că este vorba doar de modestie din partea mea.
6. Tata îmi tot spune că pentru a ajunge celebru baia trebuie săți fie fatală. Dar la complemetară nu ne învață asemenea cuvinte. Am vrut să caut în DEX, dar era la soru-mea de lapte pe noptieră și individa nu vrea ca eu să fiu mai cult decît ea. Ba mi-a spus că aș fi incestuos. Dar eu nu sînt cum mi-a spus ea pentru că n-am decît doua vicii: cel cu cafeaua și cel cu fumatul, mai rar cu iarba aia interzisă deocamdată; doar atunci cînd Sidery, mon amour, vrea la Două Fumuri.
7. Și apropo de soru-mea, ca să nu uit cît este de tîmpită, îmi spune pe drumul școlii, dimineața, cît se simte ea de bine cu noul absorbant. Mă uit la ea cu milă și parcă o văd pe mătușa Lucreția, de la Cochirleanca; vorbea de Sfînta Vineri și de Calea Sîmbetei și se urina pe răzor, ștergîndu-se apoi cu desuurile de sub fotele exterioare.
8. Duminica ce a trecut, am fost obligat de proful de Religie să merg la Biserică. Apoi n-am mai avut nici o îndoială în privința aceluia căruia i se zice Mîntuitorul.Îndoieli mai am asupra înțelegerii mele față de lume și față de noile metafore. Deoarece mi-au trebuit șaptesprezece ani din viață ca să aflu că și Moș Crăciun există. Eu bănuiam ceva, dar n-am vrut sa fiu mai deștept decît cei născuți mai devreme decît mine și nici nu ar fi fost corect să-mi exteriorizez sentimentele. Abia acum sînt mîndru de locul meu natal, Cochirleanca, deși am văzut lumina
zilei la maternitatea din B... Și cred cu tărie, cred pînă se mișcă munții din loc, cred, spre deosebire de tatăl meu adoptiv, care n-a crezut nici în aselenizare măcar, ci doar in puterea poporului plus electrificare.

(fragment din romanul "Profana scriitură", editura Raluca, 2007, Buzău)


Notă:
Textul original abundă în fonturi de tip "italic", pentru evitarea parantezelor și ghilimelelor în exces și în carectere "bold" pentru expresiile argotice sau a dezacordurilor gramaticale intenționate. Nu știu cum să postez conform originalului așa că apelez la un expert voluntar care să-mi spună cum se procedează.
Deasemenea, solicit oficial acordarea unui nivel superior de user, pentru a posta mai rapid textele și comentariile. În acest mod și activitatea mea pe sait ar fi mai consistentă.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
Se lucrează cu cod html.

Pentru italice, la începutul fragmentului deschizi o paranteză unghiulară, scrii litera i și apoi închizi paranteza. La sfîrșitul lui pui aceeași secvență numai că înainte de i pui și /. Pentru bold pui în loc de i b.

Nu-ți pot scrie secvențele respective pentru că, fiind compuse din elemente de cod, ele doar formatează textul șidispar din pagină. Încearcă într-un comm ca să verfici.

Trebuie să fii însă meticulos, altfel nu iese nimic.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-13 08:44:58
         
 
  Ai sa "soliciti oficial" pana cand ti-o creste barba sura. Pe aici, ca sa se demonstreze cu prisosintza si cu asupra de masura cum ca Marele Maestru nu are nici un fel de parti pris (adica, pre romaneste, nu ar tine partea nimanui) nivelele mari se acorda numai cu dispensa speciala. Te imburici a crede ca vei beneficia de dreptul de a vedea fata lui Dumnezeu Emanuel? Sau de a-i auzi vocea? Numai Moise, si numai cocotzat pe un munte mare a avut privilegiul aista. Io, de-un paregzamplu i-am data telefon. Dar rau de tot mi-a parut dupa aceea si mare mustrare de unul singur mi-am facut. K  
Postat de catre sters sters la data de 2008-04-13 08:23:02
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE