FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Greșeală sau îmbogățirea vocabularului?
Text postat de Emanuel Cristescu
Am scris într-un recent comentariu: ” Limba este mai vie decât unele vietăți emitente de grai! Aș putea, dacă aș fi ținut evidența, să solicit paternitatea mai multor cuvinte. (intelectoni, catifelaci, semnificanță și altele) Dicționarele, întotdeauana, rămân în urma evoluției limbii. Sarcina lor este să consemneze paradigmele lingvistice care se impun.” Mai mult,spuneam ”eu sunt unul dintre aceia care au un sentiment de ”claustrofobie dicționărească”

Credeam că a fost suficient.

Ei bine, văd că se insistă. Știu, unii afirmă: ”funcţionabil nu există! Nu există în DEX deoarece cuvântul funcţional este, de fapt, forma corectă.”

Faptul că un cuvânt nu există în dicționare (nu există, încă, spun eu!) nu înseamnă, imperativ, că acel cuvânt ar fi ”incorect” ori ”ilegitim”

”Funcționabil” este, demult, intrat în uzul limbii române. O căutare pe Google, pe care o poate face oricine, vă va da următoarele rezultate:

Funcționabil: Aproximativ 157.000 rezultate (0,42 secunde)

Acribicii exagerați sau închistații în dicționare vor spune: da, sunt atâtea sute de mii de utilizări dar sunt greșite. Spun, limba, acest organism viu, își creează cuvinte care răspund necesităților sale evolutive. Mai mult, uneori, chiar forme cu adevărat greșite, prin utilizare, se impun iar dicționarele, de voie, de nevoie, în ediții ulterioare le consemnează. Vă voi da un exemplu de notorietate: cuvântul ”pricomigdale” este o formă care, cândva, era socotită (și chiar este!) incorectă. Forma corectă provine din neogreaca, pikros - amar, intepator si migdalon – migdala. Combinate au format pikramígdalon, intrată în română ca ”picromigdală”, o delicioasă prăjitură. Cred că, din cauza faptului că este mai dificil de pronunțat, cuvântul a fost ”stâlcit” într-o formă mai ușor de rostit: ”pricomigdală” Iar, ca urmare a folosirii sale, această formă s-a impus și dicționarele au fost ”obligate” să o rețină și să o consemneze ca atare!

Revenind la ”funcționabil”. De ce ar fi necesar acest cuvânt? De ce nu se rezumă toți vorbitorii doar la ”funcțional”? Pentru că, spun eu, se simte nevoia unei nuanțe. De exemplu: ”acest autoturism este funcțional” și ”acest autoturism este funcționabil”. Prima formă poate semnifica faptul că autoturismul este ”în funcțiune”, ”funcționează”. A doua formă prezintă o nuanță care ar putea fi rezumată astfel: ”poate fi făcut funcțional” dacă, de exemplu, îi pun carburant. Așadar necesitatea de a separa această nuanță lingvistică a impus și impune, din ce în ce mai mult, această formă considerată greșită din simplul fapt că dicționarele nu o consemnează. Însă, ea, forma, respectă normele de îmbogățire a vocabularului, respectiv, derivarea cu sufixe iar, prin folosirea pe scară largă de către vorbitorii de limbă română devine și legitimă.

Dacă, din curiozitate, cineva ar compara DLR din 1989 cu DLR 2019 ar avea surpriza să constate că DLR 2019 s-a îmbogățit cu nenumărate cuvinte. În spiritul evoluției firești, vii, a limbii române.

Cum spuneam, mai sus, sunt unul care resimte ”claustrofobia dicționărească”. Și nu o spun pro domo. De-a lungul timpului, am demonstrat-o chiar aici pe Europeea. Sunt multe cuvinte care, probabil, nu sunt incluse în dicționare ori au o utilizare restrânsă. Cuvinte pe care eu le utilizez. Am făcut un mic efort și, iată, le prezint mai jos (pentru unele aaș putea, chiar, să-mi revendic paternitatea):

1. Europeea
2. catifelac
3. intelecton
4. ecoliteratura
5. semnificanță
6. funcționabil
7. Higssdream
8. soroscultism
9. validabil
10. antiregulamentarism
11. contraproverb
12. reformnomie
13. oenolector
14. ierarhizabil
15. aglutinanţă
16. neofariseism
17. infracturism
18. n-plicitar
19. nonpudoare
20. dezinhibiţionism
21. rectangulian
22. mahaleea
23. conflictoman
24. autogenialism
25. ecomaculatură
26. revoltism
27. facilitism
28. nonvalorism
29. desființatoriu
30. ecoîndreptare
31. ignocrat
32. demagocrat


În concluzie, oricâte reproșuri mi se vor face, nu voi renunța la aceste cuvinte. Care, unele, se vor impune sau nu.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Din cauza unora ca dumneavoastra tinerii nostri devin niste agramati, analfabeti functional, incapabili sa scrie doua fraze corecte in romaneste. De ce? Fiindca, desigur, in calitate de universitar va bucurati de oaresce prestantza. Credibilitate. Pe care singur v-o minati, domnule profesor! Ingaduintza are limitele ei! Nu orice inventie absurda este permisa. De-alde dumneavoastra au impus, probabil, si sensul calchiat dupa engleza al cuvantului "locatie" , care, pentru cunoscatori, nu inseamna nicidecum "loc" in romanesgte, ci taxa platita pentru imobilizzarea unui mijloc de transport, in spetza vagon ce cale ferata. Mai vreti exemple? Ca mai am! Va faceti de ras singur, si nu va serveste la nimic! Ca universitar, aveti, desigur, colegi lingvisti (sau nu?) Rugati pe careva sa va explice cum sta treaba, dar nu pe unul de varsta doamnelor Dancila sau Kovesi, pe cineva de varsta apropiata de a dvs. Va asigur ca veti avea o surpriza. E ultima data cand va mai dau replici pe acest subiect. Am si eu o demnitate, vreau sa mi-o pastrez neimplicata in chestiuni de clasa a opta de scoala generala!  
Postat de catre sters sters la data de 2019-04-05 18:51:22
         
 
  Eforturile dvs frizeaza deja ridicolul, maestre! V-am explicat ca la chiori ca sufixul "-abil" construieste un anumit tip de semantici. O tineti gaia-matzu' evocand si invocand exemple aiurea in tramvai, fara legatura cu cazul in spetza. Sa presupunem, desigur, prin absurd, ca ati fi construit un cuvant acceptabil. In acest caz (chiar si in acesta!) expresia " a face functionabil" este ingrozitor de pleonastica, deoarece, potrivit propriului dumneavoastra argument "lingvistic"(!?) "functionabil" s-ar traduce prin "care poate fi facut functional" Asta in ipoteza fantezista si riscata ca am accepta sa ne facem de ras. Chiar si asa, tot greseala de gramatica este! Capisci? Sau trebuie si desen?  
Postat de catre sters sters la data de 2019-04-05 18:44:10
         
 
  Cum dreacu, mă, voiajor, atât sinceritate?!!! Nu poci să crez...

Deci au metehne, în ordine: io, a. mihai, dl. Buricea, cioacă (pe care nu-l înghițea mai de mult), of, și chiar el, în persoană, atââât, dar atââât de autocritic, de-ți dau lacrimile.
Ei, dar nu e întâmplător că tocmai ce uită de amicii lui de suflețel (unul mai nou și altul, mai vechi, reconsiderat). Păi ce să spuie? Cel mult să le tragă o pupătură admirativă în... în... dar hai să nu fac comul ăsta cenzurabil!...
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-04-04 00:22:19
         
 
  ”Atenție, unii dintre domniile voastre se află, prin comentarii, postate mai jos, la limita regulamentului.

Nu forțați nota. Cartonașul roșu, înainte de despărțirea de Europeea, nu va ezita să apară!”
(Em. Cristescu)

Țin să fie, țin să fie, ăia care calcară pe bec. Pe ăla galben. Mister! Psihoooză!
Să analizăm:

Marili editor Rădulescu, nici vorbă. El e complet imunizat la chestii din astea, că le are cu șulfăneala finuță. Deci inatacabilă.

Eu nu, că-s pus la popreală, iar comurile incomode s-au ras, și chiar așa, poate onorabilul să-mi mai ia, cel mult, fluturii de la caleașcă!

Primul, aflat sub colimator, ar cam fi dl. Kosta, pentru că a nesocotit înalta calificare lingvistică a distinsului și onorabilului. Deși, nu ar cam părea că poate fi acuzat de orgoliu rănit, onorabilul și distinsul? Deci, măcar așa, de fason, nu are cum să-i arate pisica. Galbenă.

Porumbelul voiajor? O, nu. Acesta e veșnic necenzurabil și veșnic intangibil. E firesc, la înălțime e greu să poată fi atins.

Cioacă? Ooo, nu. Cioacă e simpaticul de servici al saitului, cum să te atingi de cioacă, chiar dacă îi dă tare din limbi, iar pudibonderia proverbială a distinsul nu este deloc afectată. Scuzabil, în dicționerului neolingvistic al distinsului, nu iezistă o astfel de noțiune...”ignocrată”, vădit peiorativă.

Ăsta cu mintea plecată cu sorcova prin galaxii nu are cum fi, că i s-au aprobat textele, deși nu arată deloc a fi cușere.

Ei bine, prin eliminări progresive, rămâne un singur nume: Iiiimanueeeelll Crisssteeescuuu Kant! Sau pe cant, mă rog!
Perfect! Când te dai, dom-le, afară?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-04-04 00:14:40
         
 
  domnule Corbu, fiecare europeic are cîte-o marotă:peia să scuipe și să suduie toată europeea cum îi vine la gură, comisarului, a.mihai să-și zeflemisească adversarii pocindu-le și integrîndu-le numele în careurile sale elucubristice, domn prof.Buricea să doinească peltic, onorabilul și venerabilul Cioacă să tresalte priapic în catrene, moi-meme, făr pic de ranchiună să satirizez caractere grele și moravuri ușoare(sau vițăvercea, depinde de caz)... de ce n-am îngădui și excelenței voastre să posede una buca marotă originală? să faci slalom între sublim și ridicol, nu-i ușor... enciclopedic și ”dicționaristic” vorbind aveți dreptul, onoarea, proprietatea, etc.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-04 00:06:00
         
 
  PS. Mi-am mai adus aminte două cuvinte pe care le-am utilizat pentru prima dată, se pare:

ignocrat
demagocrat
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2019-04-03 23:34:10
         
 
  Atenție, unii dintre domniile voastre se află, prin comentarii, postate mai jos, la limita regulamentului.

Nu forțați nota. Cartonașul roșu, înainte de despărțirea de Europeea, nu va ezita să apară!

nBsnt.jpg
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2019-04-03 23:30:57
         
 
  Poate link-ul acesta să fie funcționabil!

Poate acest argument de autoritate să fie convingător
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2019-04-03 23:24:23
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Ce-mi place mine suficiența cu pretenție de ”spiritus rector”! Care are certitudini. Numai certitudini! Pe care încearcă să le impună și altora. Imperativ, fără drept de apel. Aproape ca o ghilotină! Funcționabilă!

Bun! Dacă argumentele evolutive ale limbii, dacă argumentele lingvistice și alte argumente raționale (îmbogățirea vocabularului prin derivarea cu sufixe, de exemplu) nu au avut succes, mă gândesc la faptul că poate un argument de autoritate să fie mai convingător.

eșafodare sf [At: PERPESSICIUS, M. III, 114 / Pl: ~dări / E: eșafoda] 1 Asamblare între ele a pieselor unui eșafodaj, pentru a forma un tot (funcționabil). 2(Rar) Eșafodaj (4).


Poate acest argument de autoritate să fie convingător

Din păcate, nu am acest dicționar în biblioteca mea. Și, chiar ieri, am fost la Biblioteca Națională a României unde l-aș fi putut consulta. Și fotografia articolul respectiv. O voi face data viitoare.





 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2019-04-03 23:21:16
         
 
  cineva sa-l anunte pe acest venerabil ex-militionist si actual rebusache amator ca locul lui e la Muzeul figurilor de cear(t)a, in sectorul"militieni lovind demonstrantii, in timp ce silabisesc o integrama" :))))))))))))))  
Postat de catre MARELE MAESTRU INTERGALACTIC la data de 2019-04-03 22:14:28
         
 
  doarme cu gramatica sub pernă, rîgîie damfuri de tescovină și visează vrăbii minore cîntînd hora de la Tescani!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-03 21:36:39
         
 
  normal că ex-comisarele e as la gramatici, MMI, doar scrie cinci porcese verbală d-alea pă zi!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-03 21:22:35
         
 
  ex-militianule,e bine ca te pricepi la gramatica,pacat ca nu le ai cu scrisul :))))  
Postat de catre MARELE MAESTRU INTERGALACTIC la data de 2019-04-03 21:16:55
         
 
  n-ar fi problemă dacă le-ar scrie și corect, inginerule de hidrogen sulfurat! beleaua, la matale, de par egzamplu, e că, la 50 de cuvinte zgâriate pe hârtie, ai cel puțin 5 greșeli...

și unde ziceai că suntem?
pe un site presupus literar?

în condițiile astea, ce cauți aici, mahestre, în loc să stai cu gramatica pe genunchi?
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2019-04-03 21:05:07
         
 
  a. mihai, amintește-ți povețele și avertismentele dlui Cristescu! Nu ești într-o cîrciumă din Ferentari, cu tablagii din subordine la o bere, ci într-un spațiu presupus literar.
Nu, nu sunt editor, altul ți-a tăiat macaroana, eu nu mi-aș pierde vremea cu gabori care mîzgălesc integrame și-și aruncă frustrările spre cei care scriu mai multe de 50-60 litere pe zi!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-03 20:29:09
         
 
  Domnul Adrian,
Multumesc mult pentru corectarea erorii,
care nu a fost facuta cu intentia de a-l sarcii
pe tribun in defavoarea lupului de mare, ci dintr-o deficienta de auz politic; findca eu prima data
l-am auzit pe Basescu pronuntand termenul.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2019-04-03 20:24:50
         
 
  „așijderea și limba noastră din multe limbi este adunată și ne iaste amestecat graiul nostru cu al vecinilor de prin prejur”
(Grigore Ureche)

" Nu faceti alta decat sa violati gramatica! Limba romana nu merita un asemenea tratament, exista alte domenii in care sa va manifestati "vioiciunea sexuala", daca ma poci esprima astfeliu, vorba cronicarului!"
(Kosta Vianu)

Domnule Kosta Vianu,
Asa cum reiese din "vorba cronicarului" Limba romana nu numai ca este un organism viu cum spune domnul profesor Cristescu, dar mai calca si pe alaturi cu alte limbi.
p.s.
Cat despre "vioiciunea sexuala" pe care i-o imputati limbii profesorului, eu consider ca
aceasta este o mare obraznicie pentru care ar trebuii sa va cereti scuze. Findca nu toate
limbile, domnule Kosta Vianu, au apucaturile pe care le are limba dumneavoastra!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2019-04-03 19:39:31
         
 
  Domnule profesor,
Nu stiu de ce, dar cuvantul "functionabil"
introdus de dumneavoastra in limbajul mioritic imi aminteste de cuvantul "puscariabil" introdus in Limba Romana de marele lingvist roman Traian Basescu; cuvant care nu stiu sigur daca a intrat sau nu in dictionare, dar a intrat, si inca de nenumarate ori prin vointa sacra a alegatorilor, in parlament!
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2019-04-03 19:12:44
         
 
  mă scuzați, dle Cristescu, o scurtă divagație:
Comisare A. Mihai, te-am avertizat să nu-mi pocești numele, n-ai respectat rugămintea mea, așa că vei suporta consecințele!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-04-03 18:53:19
         
 
  Daca ati ajuns sa va "faceti" cultura de pe Google, dom' profesor, chiar nu mai avem ce discuta, sincer va spun! Retrageti, va rog, aceasta penibila insailatura, va faceti de material, mai citeste, dracului careva!  
Postat de catre sters sters la data de 2019-04-03 18:37:05
         
 
  Nu faceti alta decat sa violati gramatica! Limba romana nu merita un asemenea tratament, exista alte domenii in care sa va manifestati "vioiciunea sexuala", daca ma poci esprima astfeliu, vorba cronicarului! E distractiv cum incercati sa va disculpati, stimate domn profesor universitar! E penibil si descalificant, in opinia mea, sa imprumutati cuvinte si expresii de la agramatii pentru care Ceasca, fie iertat, daduse decret sa nu mai fie lasati repetenti. E adevarat, ne trebuie prosti "la numar", cum zicea un consatean, dar sa va inscrieti in acest cor de bunavoie mi se pare bizar. Nu mai bine va cereati scuze si corectati? Ar fi fost mai onest. Asa cum v-am explicat, sufixul respectiv (nu mai reiau!) construieste un alt fel de sens, departe ca griva de iepure ce facatura "functionabil", care e un agramatism infiorator, credeti un om care chiar se pricepe! S-auzim de lucruri fine, nu doar de ce ne convine...  
Postat de catre sters sters la data de 2019-04-03 18:35:38
         
 
  Eschibiționism lingvistic, nimic altceva!
A te apuca să inventezi fel și fel de caraghiozlâcuri, când ai la dispoziție un imens fond de cuvinte, înseamnă să ofensezi limba română. Și mai înseamnă ceva: că atunci când nimic nu ai a spune, când ceea ce vrei să comunici, eventual, n-o poți face simplu, limpede, o iei pe miriște și vorbești în limbi, ca iisus cu discipolii!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-04-03 12:13:54
         
 
  domnule Cristescu, de acord cu "funcționabil" cu sensul de "reparabil", "recuperabil", "resuscitabil", "care poate fi pus pe picioare". termenul a intrat deja în uz, probabil va intra și în dicționare. personal, deși l-am auzit de multe ori, nu-l folosesc, sinonimele de mai sus mi se par suficiente, dar asta e o chestie de gust. din punctul meu de vedere, în calitate de simplu cetățean, puteți să-l folosiți fără nicio problemă.

doar că ați scris:

"Din nefericire, forumul nu funcționează și nu știu dacă, într-un timp rezonabil, voi reuși să-l fac funcționabil."

ceea ce înseamnă că forumul se află într-o stare de avarie atât de gravă, încât nu se știe nici măcar când, dacă și în ce condiții poate fi adus în starea de a putea fi numit "reparabil". forumul se află într-o stare care precede o eventuală (și destul de improbabilă) reparație. cu alte cuvinte, forumul e mort, softul s-a șters, ceea ce mi se pare greu de crezut.

corect și perfect suficient pentru exprimarea ideii era să scrieți "utilizabil".

părerea mea.

 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-04-03 12:05:31
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE