FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Nuntius et circensis
Text postat de Gheorghe Rechesan
NUNTIUS ET CIRCENSIS
(o ficțiune pseudoistorică)


O dimineață obișnuită de iunie a anului MMXII în eterna urbe scăldată de apele mîloase ale Dîmboviței, Laetiția Pastorum. Matroanele n-au făcut ochi, precupețele nu și-au întins încă tarabele pe uliți, iar cheflii nu s-au ridicat din așternuturile mototolite, după orgiile nopții trecute.
Un ins bătrîior, după toate aparențele metec, tîrșîindu-și sandalele printre gropile din caldarîm și marginile togii prin praf, se apropie de maiestuoasele coloane vopsite în siniliu din Forum Caerueum. Un individ ciufulit, înțolit într-o tunică peticită, cu condeiul prins în lațe și un vraf de tăblițe cerate la subsuoară, se apropie grăbit și-l abordă jovial, fără fasoane:
-Salve, onorabile Demetrius Genunius, ai auzit, ai auzit ultima știre?
-Salve, magistre Florianus, de auzit am auzit-o, da' nu prea-mi vine a crede!
-Ba, să crezi, stimabile, să crezi, se repezi scribul, că știrea e verificată din trei surse...
-Io n-aș crede numa' dacă aș pune mîna...știi vorba aia " Nulla potest mulier tantum se dicere amatam" ...oricum matroana Helena Hudria e-o damă bună!
-Ce mulier, nene, eu vorbeam de Hadrianus...cică și-ar fi tăiat beregata azi-noapte!
-Vae victis, își făcu cruce cu stînga bătrînul, fiindcă-n dreapta ținea un vraf de papirusuri, trebuia s-o facă demultișor, nici nu știu de ce a tărăgănat-o atîta!
-Ha-ha-ha, rîse monosilabic celălalt, e-o făcătură! Și-a tăiat gîtleju' cu un stilet din lemn, dintr-ăla folosit la desfacerea scrisorilor!
În acel moment se apropie de ei alt metec, înțolit într-o elegantă hlamidă bleu, decorată cu păuni și sori emblematici cusuți cu fir de aur.
-Salve, magistre, strigă el vesel spre Genunius, ai auzit ultima știre, e pe toți pereții lipită...Ce tragi-comedie, nene!
-Salve, magistre Solarius, nu-i frumos să-ți rîzi de așa ceva...să păstrăm o clipă de reculegere...auzi, crezi că la parastas o să ne servească stridii de Ostia și tulburel de Falerno? Rîndu' trecut era cam oțetit...
-Ho-ho-ho, rîse tot monosilabic, dar pe-o notă înaltă, Ianus Solarius, ce parastas, că n-a murit, numa ce s-a zgîriat nițel la jugulară c-un bețigaș! Eu însă profitai de ocazie și-am trîntit o epigramă ce l-ar face gelos și pe Martial...stai așa!
Scoase de sub țoala fistichie un răvaș, tuși să-și limpezească glasul și recită țipînd:

" Astă noapte, chiar în pat
Se-omorî din aroganță
Cel ce rău ne-a guvernat
Prin edicte, la distanță"

Florianus aplaudă cu entuziasm, stîrnind un stol de stăncuțe care poposiseră într-un tufiș lîngă Via Europeica:
-Magistral, magistral, i-ați tras-o-n barbă la fix, magistre!
-Mai am una, zise epigramistul și citi rar, cu accent oleacă cîntat:

"Semper, că v-o spun și vouă
Cică s-ar fi inflamat
Cînd căutîndu-l iar la ouă
Nu-l găsiră prea bărbat"

-Așa am auzit și eu, spuse Genunius și fără să piardă vremea extrase o fițuică din cutele togii și recită pe-un ton hîtru:

" Zice lumea că e bine
dacă vrei liniște-n casă
să nu crești cocoși de rasă
fiindcă umblă la vecine."

-Frumooos, zîmbi cu superioritate Solarius și ridică palma dreaptă semn că urmează o replică ad-hoc, dar nu mai apucă s-o rostească fiindcă din incinta forumului se auziră voci răcnind, zgomot de băncuțe trîntite și amfore sparte.
-Intrăm, ce ziceți, rînji Florianus, s-au întețit de-a binelea spiritele!?
Cei doi îl aprobară și se strecurară precauți pe sub arcul din imitație de marmură al intrării.
Cocoțat la tribună, un sexagenar vioi și rubicond, cu zulufi cărunți pieptănați peste tîmple după moda lansată de Titus, perora de zor:
-Vă spun eu, e mîna tiranului...dictatorul de Vulpius Traianus l-a împins la asemenea gest necugetat! El e cel responsabil de acest gest criminal, așa cum clica lui e vinovată de dezastrul patriei, de uscarea recoltelor, secarea izvoarelor, uciderea turmelor și părăduirea avuțiilor valorizate ancestral!
-Să nu uităm, onorabile Corbulo, de taxele împovărătoare pe podgorii și pe malțu ' de bere! răcni un celt înalt, burtos, cu fruntea îngustă și pleata unsuroasă ce-l urmărea atent c-o bărdacă mare în mînă.
Florianus se strecură lîngă el și-i șopti ceva la ureche, apoi le făcu semn celor doi să se apropie.
-Magistrul Radix, Radix Stephanus, e dispus să vă vadă, le spuse metecilor.
-Salve, maxime cenzore, spuse Solarius, cum o duceți cu sănătatea?
-Binișor, da' s-ar putea și mai bine, se strîmbă celălalt, berea asta e acră, Flosculi, puiule, fugi și adu-mi alta!
-Domine Radix, spuse protocolar Genunius, noi, auzind că patria, ubi bene ibi ne cere, venirăm să ne oferim forțele și toată priceperea cu care suntem înzestrați...
-Cinci sesterți de căciulă, spuse Radix scărpinîndu-se pe sub toga bălțată cu pete purpurii de vin.
-E puțin, stimabile, ce dracu', amor patriae nostra lex, e mult de lucru la un catren, nu oricine poate să scrie așa ceva...hai să zicem zece și batem palma!se tîrgui Solarius.
-Șapte și-o litră de zaibăr, mai mult nu pot, am și eu cheltuieli!
-Vrem și stipendii, dacă cel împuns de epigramele noastre își taie venele cred că merităm beneficii suplimentare, nu?
-Ssst, spuse Radix, făcînd semn spre orator, acu se lansează-n alocuțiunea lui favorită aia cu democrația...
Într-adevăr, cel aflat la tribună își șterse fruntea, luă o înghițitură de apă și peroră energic, oprindu-se din cînd în cînd să-și facă vînt cu un papirus groscior și mucegăit :
-Democrația, nobil auditoriu, nu e un concept gol de formă...ea e guvernată de principiul dinamic "intrare qui vult, manere qiu potest!" astel încît nobilul sentiment de libertate să fie strecurat de orice murdării explicite. De altfel, de la Caligula încoace, remanențele tiraniei fac prozeliți...exceptis expendiendis, dragii noștri clienți cărora le acordăm credite nerambursabile...însă cinica agravare a stării de fapt este principala noastră preocupare în aceste tragice momente în care chiar edificiul umanității este amenințat de cataclismul injustiției...da, onorabili și eminenți proeminenți, sunt în asentimentul sapientului dicton, "pereat mundus fiat justiția", da' nu oricum, fiindcă justiția e oarbă cînd ar trebui să fie și surdă la incantațiile sirenoide ale emergenților corupției vidiace...pardon mediace...chiar eu, în călătoriile mele am asistam în Mediolarum, Media și-n alte regiuni proconsulare precum Sciția minor și Alutensia major cum se vindeau voturile edililor pe ouă, lipii și vai nouă, pe trei ocale de poșircă... Aceste fapte și gesturi profund antidemocratic-rectangulare trebuie stîrpite...oricum ignobilul gest al celor care se bucură de răul făcut, însumat cu tarele plebei strînse în cușca volitiv-dictatorială, toate ne pot nimici ca nație...deci, să nu lăsăm nepedepsită răutatea, iar celui care rîde azi de cel tragic răpus să-i spunem "ex ossibus ultor", stimabililor, căci nimic nu e mai elocvent decît elocvența durerii aproapelui...
Florianus chicoti și aplaudă batjocoritor cu două degete, iar Genunius îl imită. Solarius în schimb se ridică agitîndu-și chitonul și răcni:
-Huooo, măh, data viitoare să folosească o sulă bine ascuțită!
Radix îl dezaprobă de formă, luă o dușcă proaspătă, rîgîi bine dispus și le întinse cîte o pungă mărișoară fiecăruia.
-Aveți acilea plata-n avans pentru o sută de epigrame...în plus vă chivernisesc și c-o pensie de centurion veteran la pretorieni..fraieri ați fi să nu acceptați!
În sală larma polemicii se înteți dar Radix, fără să mai asculte replicile, se ridică și făcu un semn semnificativ cu policarul împins între următoarele două degete:
-Fleacuri, țaca-paca-n vorbe de nimic...nunc est bibendis, că mi-e o sete de la discursurile astea...

N.A. Acest text este un pamflet, orice asemănare cu persoane și situații reale este întîmplătoare.

*(POSTARE DIN 2012)

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Anșa, și?
Asta face din tine o privighetoare, albitură?

Ai uitat să completezi, totuși, că nu aveam nici în clin, nici în mânecă, cu subiectul poveștii. E foarte posibil ca, pe atunci, să nu mai fi activat pe saitul ăsta, după ce mă pusese la popreală onor apropitaru, deci orice referire la mine era o mizerie. Dealtfel, nu singura, cât am lipsit ani de pe aici. Asta le face cinste inamicilor, desigur.

Cât privește afirmația lui Bordaș, face parte din același drăgălaș comportamnet al celor ce se cred mai sănătoși decât alții. Eu nu mi-amintesc să-l fi jignit vreodată. Poate să fi fost de partea opusă a părerilor mnealui, dar numai atât.
În fine, bine că găsiși și tu o mărgică, dar la mormanul tău (și al amicilor tăi) de băligar, nici nu cauți măcar cu coada ochiului.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-02-04 20:09:34
         
 
  dacă tot se dezgroapă potcoave de cai morți iacă una, n-o știam din epoca depărtată cînd nu prea treceam prin lavră...uimitor, fiindcă vă știam tovarăși de idei și de pasiuni pesediste!

E Ioan Peia, după o pastilă de Rudotel.
Referirea la Rudotel nu are nimic malițios în ea. Fără Rudotel ar fi fost mult mai dezlănțuit.


Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-01-02 17:32:02

 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-02-04 19:48:25
         
 
  magraonae, iar ai luat-o prin porumbiște?dacă-ți zic, ceva de dulce despre originea și famelia lu matale ți-aș da apă la moară, ai sări ca ars!nu merită timpul pierdut să-ți scriu niscai sudalme...ești redus la o singură coardă:huooo, țiganilor, leprelor, vînduților!grav e, din punct de vedere psihic, că începi să fii convins de toate elucubrațiile și mizeriile pe care le verși aici!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-02-04 19:33:59
         
 
  Că tu, albitură, ești intepentent, vai de ciocul tău cârâitor!
Iar tu nu scrii numai pe saiturile literare, mercenare!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-02-04 19:29:12
         
 
  Nu, măi, Neluță, cine să recoleze unu care scrie pe saiturile literare și care, în pofida ideii tale ficse n-are nici în clin nici în mînecă cu politichia? e doar un remebăr, și-oricum funcția bate gradu...iar tu, probabil, ai fost și vei rămîne for evăr un fidel recrut al antenelor lui Felix.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-02-04 18:49:09
         
 
  Și ai impresia că asta-ți spală caracterul și coloarea, belule! Ăi fi fost om cu scaun la cap atunci. Nu fuseseși racolat, probabil. Da΄ m-am înșelat, dupe cum se vede. Acum ești dus cu haeroplanu-n norișori.

Ca și ăstălalt care-mi reproșa mie că am ”cotrobăit ca șobolanul” prin trecut, ca să-i arăt ce drăgălășenii împărțea el cu Țângheșan, pe vremea când nu se descoperiseră frați siamezi. Acum face și el același lucru. Da, da΄ la el nu se pune, că a pupat-o pe scoverguța-n floare!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2019-02-04 15:26:26
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  dar ce zici de asta, în care don Quijote de Malu îi trage-un șut în dos devotatului Sancho Panza, făcându-l drojdier (pe vremea aia. azi l-ar face guvernator) fincăci deoarece acesta din urmă îl adora pe ecsintescu, singurul care i se adresa cu "dom profesor".


Dar să reproduc final capodoperei buriciene, pe care a zăvorît-o demersului critic, probabil din scrupule valorice:

Ecsintescu sa I-o traga
Cand I-o fi lumea mai draga
Probabil e masochist
Nu e numai si LingVist!

De unde rezultă că dragostea dintre maestru discipol transcede lumea măruntă a oamenilor sănătoși la cap și afirmă, cu tărie rimată și ritmată, amorul nebun dintre doi drojdieri de seamă!
Postat de catre ioan peia la data de 2009-08-08 19:22:05



 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-02-04 13:57:05
         
 
  ” o tempora, o mores”...pt. edificare un comentariu din epocă a bardului din Malu:

Aici am avut un comentariu în care observam diferența incomensurabilă între prostioarele catrenate și scriitura lui Recheșan.
Îl provocam pe auto/apologetul de peste gîrlă să scrie și el măcar două rînduri de același calibru.
Și-l invitam să mai citească autori de prima mînă, ca să învețe a face diferența între acva kiorensisurile de tip cioacă și prestațiile inteligente și pline de umor subtil ale lui Recheșan.
Și cred că am mai spus că nu-i suficient să fii colonel făcut la apelul de seară și să le ai cu scrisul.
Dar se vede treaba că nu e voie să îl jicnim în amoru propriu pă apigramat, că se supără lumilii cre-l pupă pă moț!

Postat de catre ioan peia la data de 2012-06-26 00:38:07
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-02-04 11:09:36
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE