FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Dulceață de fragi
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu

E prima oară cînd un cîștigător îmi retrimite poemul retușat și, evident, îmbunătățit. Asta poate și pentru că eu m-am cam poticnit în finalul comentariului pe care i l-am destinat inițial. Era însă un motiv suficient pentru ca un maestru al genului să simtă că trebuie să simplifice poemul pentru a-l face astfel mai redutabil.

Dulceață de fragi –
prea puțin din mireasma
pădurii în zori


Amurgul, cu care eu încercam să fac o jonglerie cam stîngace, a fost eliminat și înlocuit cu zori și asta pentru că, oricum, el era subînțeles din întreg contextul poemului care deschide o perspectivă simbolică asupra vieții. Prea puțin arată clar unde se situează cel care a înscenat poemul, acolo unde perspectiva deschisă la începuturi se îngustează firesc într-un singur punct de fugă. La lăsatul serii.

Dulceață de fragi este o denumire comună peste care poți trece cu ușurință doar lingîndu-ți degetele și exclamînd cu satisfacție suficientă: mmm, mmm, yam-yam! Și totuși, dacă vrei să guști haiku-ul, trebuie să vezi în ea o sintagmă care ascunde abil o antiteză simbolică.

Înainte de a fi doar un substantiv comun, care numește o bunătate preparată de gospodine, dulceața numește o generalitate, o abstracție, însușirea de a fi dulce a mîncărurilor, calitatea de a desfăta, de a produce plăcere, bucurie, fericire. Dar, chiar și în concretitudinea ei de produs culinar, dulceața este ceva artificial – o conservă și, la urma urmei, un preparat alimentar dintr-o specie înrudită cu murătura.

Simbolic, preferința pentru dulceață poate fi omologată cu aceea pentru partea soft, artificială, contrafăcută, frivolă a vieții, în opoziție cu aceea hard, dură, naturală, profundă, veritabilă.

Fragii, din aceeași sintagmă, au și norocul unei potriviri fonetice pe alte vocabule precum fraged și fragil, care-i contaminează cu înțelesuri ale delicateții, prospețimii, gingășiei și confirmă astfel, dublînd în mod miraculos, grațioasa lor ființă aurorală.

Realcătuită astfel, îmbogățită cu semnificații pe care le sugerează doar, dulceața de fragi propune din capul locului o opoziție ireconciliabilă între artificiu și naturalețe, între încercarea infructuoasă de a păstra nealterată o frăgezime efemeră și mireasma inconfundabilă dar pieritoare a ființei autentice. Este, de fapt, o sintagmă care denunță o incompatibilitate și o impostură.

Fragii nu pot fi resimțiți (și nu există aievea și nealterați) decît în locul și la vremea care le aparține și cărora le sînt destinați: în aura plină de mister și promisiuni a pădurii, a copilăriei, a zorilor. Prea puțin este semnul fatalității neiertătoare și al nostalgiei care o acompaniază. Miresmele se risipesc, dispar, pier și ne lasă-n suflet doar regrete iremediabile.

Cu ce ne provoacă poemul? Cu exigența de a percepe legătura indisolubilă dar profund misteriosă dintre fragi și zori. Iar dulceața de fragi este simbolul unei bătrîneți precoce (de obicei adoptive), suficiente și satisfăcute care se bucură în mod egal de cămara plină și de viața sfoiegită.

Presupunînd că cineva s-ar fi convertit miraculos la un cult al fragilor, dulceața de fragi ar fi fără îndoială pentru el suprema blasfemie.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE