FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Porumbeii lui Calistrat
Text postat de Gheorghe Rechesan
Printre vecinii mutați în bloc chiar înainte de inaugurare, pe la începutul anilor 80', așadar un adevărat veteran al traiului urban în cutiile din beton armat, el constituie figura cea mai reprezentativă. Nici înalt, nici scund, nici gras nici slab, dacă sub aspect fizic ar putea fi descris printr-o expresie banală, "nici prea-prea nici foarte foarte", sub aspect cognitiv și socio-relațional, Calistrat e un adevărat campion, le știe pe toate. Nu există domeniul în care să nu-și dea cu părerea. Dacă constată careva că avem în vara asta o secetă anormală, îi explică imediat că e din pricina rușilor care au perfectat o armă meteorologică menită să ne compromită culturile agricole. Se scumpește pîinea? E cauzată de o conspirație mondială a chinezilor și a altor mari producători de orez care ne boicotează producția de grîu. Nu-ți funcționează bine autoturismul? Calistrat își bagă capul sub capotă și-ți ține o prelegere despre ineficiența motoarelor cu ardere internă, adevărată plagă a societății actuale. Cade leul? Sare să-ți demonstreze, cu cifre exacte, că-i din pricina faptului că rezervele în metal prețios ale Băncii Naționale sunt în scădere.
Adevărata sa pasiune este, însă, tărîmul buruienos al politicii.Să nu faci cumva greșala să te întinzi cu el la discuții despre vreun partid, lider sau curent ideologic că nu mai scapi, are opinii de neclintit despre toate și toți. Aici se simte în largul său. Dezvoltă teorii, scenarii, întreține nesfîrșite polemici cu oricine îl ascultă, se agită, aruncă replici, caracterizează implacabil și definitiv, pune etichete și mai ales, înjură. Spre deosebire de oamenii obișnuiți care înjură guvernul, Calistrat înjură, de cînd se știe, opoziția, ca singura răspunzătoare pentru starea deplorabilă a țării. Pe scurt e un adevărat "gică contra" oricum ai întoarce-o.
Cînd adunarea generală a proprietarilor (denumire pompoasă care-l include) a discutat propunerea de a cumpăra cepe de lalele ca să fie plantate în rondouri arătoase sub ferestre, Calistrat a votat cu "nu".
" La ce ne trebe nouă cepe de lalele...că oricum Olanda ne-a dat cu flit. Eu vreau să se planteze ceapă-ceapă, morcovi și castraveți, măcar se pot hali!"
Cînd același comitet a hotărît construirea unui acoperiș, izolația veche a terasei era ineficientă și apa de ploaie se infiltra la etajele superioare, a fost iar împotrivă, deși locuiește la patru, iar camerele apartamentului său arată ca o formațiune carstică originală, el nu vroia acoperiș tradițional cu grinzi din lemn și țigle, ci o grădină suspendată, să aibe vara, răcoare.
Nimeni nu știe cu ce se îndeletnicește în prezent. Pe vremuri, muncea ca operator la un combinat chimic. Disponibilizat după prăbușirea industriei chimice, în anii 90' și-a investit toți banii într-un chioșc ridicat la colțul străzii, din placaj și tablă ondulată, în care comercializa dulciuri, tutun și răcoritoare. Cîtă vreme a putut să-și vîndă caramelele, biscuiții, dropsurile turcești și sucurile preparate din coloranți, aspartam și arome sintetice, a dus-o binișor, plimbîndu-se prin cartier cu aura unui eficient privatizat. După ce pe piață au pătruns marile branduri de băuturi carbogazoase, Calistrat a dat faliment și și-a închis afacerea. Acum trăiește din te miri ce și îi înjură pe comuniști, uitînd că-n vremea cînd era angajat în industrie lua un salariu substanțial, era secretar B.O.B. pe fabrică și primise o locuință cu trei camere, pe gratis, de la stat. Nu încercați să-i reamintiți, vă etichetează la iuțeală drept nostalgic și bolșevic.
Deși e nemulțumit de starea bugetului familial, nu face nimic să remedieze situația.
" La ce bun să-mi mai iau un serviciu...să mă impoziteze ăștia suplimentar? Mai bine stau liniștit pe balcon, cu o bere în mînă și cresc porumbei!"
Așa că s-a apucat să crească porumbei. De fapt e o figură de stil, porumbeii cresc singuri, sunt pretutindeni, trăind ca specie endemică ce împînzește parcurile, piețele publice, terasele, acoperișurile, oriunde găsesc loc de cuibărit. De cînd s-au finalizat, în ciuda opoziției sale, lucrările la acoperișul blocului, zburătoarele astea semidomestice s-au oploșit și la noi, fiindcă vecinul nostru îi protejează aruncîndu-le coji uscate de pîine. N-ar fi nimic dacă i-ar ține într-o hulubărie, i-ar hrăni adecvat și i-ar dresa să poarte mesaje în zbor. Mare pacoste porumbeii ăștia, se găinățează peste tot, pe rufele proaspăt întinse la uscat, pe ferestre, pe trotuarul de la intrare, pe capotele mașinilor din parcare. Calistrat însă le admiră zborul, le aruncă coltuci de pîine și rîde ori de cîte ori cineva încasează o minibombă de guano în freză.
" Bine că nu zboară și vacile, vecine! Iaca, bre, am și io o pasiune nevinovată, care-i problema?"
Bineînțeles, dacă altcineva ar crește canari sau peruși pe balcon, s-ar plînge că nu poate să se odihnească din pricina trilurilor.
Așa e el, incosecvent. Cînd alții dorm, ascultă muzică, în timp ce majoritatea țin barem postul mare de dinaintea Paștilor, el mănîncă de dulce și se laudă cu asta.
I-am spus în glumă, odată, înainte de Florii:
" Măi vecine, dumneata ești apostat?!"
Bineînțeles că s-a înfuriat și a replicat scurt:
" Ba nu-s, ce vorbă-i asta, io sunt democrat, bagă de seamă!"
Aveam să-mi lămuresc pe deplin ce înțelege Calistrat prin democrație deabia săptămîna asta. Mi-a bătut la ușă, nu ca să-mi ceară împrumut o șurubelniță, un kil de făină sau aspiratorul, ci să se plîngă de lovitura de stat.
"Păi se poate să nu fi aflat nimic? E groasă domle, îți spun io, ăștia vor să restaureze comunismul, să dizolve complet toate instituțiile statului, să ne întoarcă cu o sută de ani înapoi la gulaguri, conducător unic și trai în comun!"
I-am spus că urmărește prea mult talk-showurile și dă credit exagerat zvonurilor din presă, dar el mi-a aruncat ars de supărare:
" Să știi că dacă-l suspendă de tot, io vopsesc toți porumbeii în negru...să-i confunde municipalitatea cu ciorile, să-i împuște vînătorii amatori!"
Am făcut imprudența să-l întreb dacă va merge la vot.
" Ești nebun, doar nu vreau să fiu părtaș cu ăștia la ticăloșie...da' și dacă scapă Băse de suspendare și se întoarce la Cotroceni, atunci să vezi..."
M-am bucurat crezînd că pot glumi cu el pe tema asta:
" Scapă și porumbeii tăi de genocid rasial!"
" Da, măh, a rînjit Calistrat plin de speranțe, îi înmulțesc, le dau hormoni de creștere, să fie milioane, să vă umple ferestrele, balcoanele, mașinile, moacele de găinaț!"
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Asa! Exact asa! Mama voasstra de comunisti!
Exemplarul descris e tot asa de raspandit ca porumbeii. Sunt pe site asa de multi ca am devenit alergic.
 
Postat de catre sters sters la data de 2012-07-27 11:56:03
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE