FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Συμποσίον -Banchetul ( 1 )
Text postat de Gheorghe Rechesan
Συμποσίον ( Banchetul)

scenetă-comico-platonico-satirică

TABLOUL I

DECOR: Interiorul unei crîșme rustice cu pereții spoiți cu var și piatră vînătă, cu mese lungi din scînduri negeluite, lavițe joase, așternute cu fîn, ca să fie moale dosului chefliilor și o tejghea largă, din marmură de Paros, odinioară imaculată, acum pătată cu vin și nenumăratele dește unsuroase care-au atins-o, încărcată cu amfore, bărdace și ulcioare de toate soiurile și mărimile. Deasupra ei, pe zid, o frescă mare înfățișîndu-l pe Zeus răpind Europa. Tatăl olimpienilor e zugrăvit într-o manieră naivă, în chip de boulean blînd și bălan, cu pielea de-un naramziu pămîntiu ca lutul răscopt, cu coarnele în formă de liră, cu botul umed și limba scoasă lubric, ațintind din profil cu ochiul mare, holbat, privitorul, în timp ce fecioara răpită strînsă sub greabănul său viguros e feștelită într-o nuanță stranie, sinilie, precum carnația unei înecate de-o lună.


SCENA I

JUPÎN KORAKI MANOLAKI (amestecînd vin cu apă într-un crater pîntecos, către comesenii care bat cu ulcele în mese scandînd : "vin, vin, vin!"):
-Iasu, Iasu, setoșii taichii, vin într-o clipită...(către public):hehehe, trebuie tact și fermitate, o spun cu o anumită înțelepciune, să conduci o tavernă ca asta! Credeți că-i ușor, mai ales în vremuri de criză? Și cîte crize n-au trecut peste Evropeea mea...criza melancoliei hibernale, seceta de anțărț, mana strugurilor, rezbelul troheic și alte năpaste, dar har-domnului că am un moft eficient, nu dau de băut decît limbuților, iară în ciuda tuturor detractorilor, care-mi prevesteau falimentul fiindc-aș vinde cică vinaț contrafăcut din boștină, pot spune că numărul celor care-mi vizitează locanda e-n continuă creștere, de la o sută de gîtlejuri uscate pe zi, pîn la o sută cincizeci-două sute!
FANAKI (fecior în casă, chelner, țucălar, om bun la toate, cu o mină îngrijorată arătîndu-i amforele goale):
-Jupîne, nu mai avem vin, ce-i de făcut, ne sparg ăștia bășicile de porc de la ferestre? ! dar ce zic io, bășici, să nu ne spargă fisiocnomia și țestele!
KORAKI (zîmbind enigmatic):
-Lasă-i bre, Fane, că se-mbată ei și cu apă chioară! Vezi minunea asta ?( îi arată un șip din sticlă, conținînd o licoare albastră) O am de la neică-tu Dionisie, e-o zamă de lungit cheful îi zice "ecvolimbuție" sau mai sclifosit "ecoscriitură", e destul să picur din ea doi-trei stropi la o butie cu apă de ploaie și iasă a mai prima retsina ce-a băut-o Olimpu'! Nu te mai jelui ca muierile, știi doar că am soluții pentru orice necaz!
FANAKI ( îi scutură lui Koraki o scamă de pe hlamida azurie în care e înțolit):
-Fiindcă veni vorba de muieri, patroane, io zic că n-ar strica s-angajezi niscaiva hetaire kampiloase, nurlii, cu cărnița tare, ba chiar și doi-trei kouroi drăgălași și boiți pentru cei pidosnici care iubesc în contra firii, să le mai ațîțe simțirile cînd dau pe gît poșirca asta! Știu io un motel din Pireu unde s-adună năierii și curvele...
KORAKI (oftînd):
-Ce crezi, ficior, că nu m-am gîndit la asta cînd am deschis afacerea? Dar vezi tu, ăsta-i șpilu, aici benchetuie doar literații, muzele stau într-alt loc...și-apoi la beție, pentr-un dos nurliu lesne se-ncaieră oamenii și-și fac rău din te miri ce! Peste milenii, un neam de franci barbari vor face din asta o filosofie de viață, născocind dictonu' "șărșe la fam"...
FANAKI (dînd din umeri):
-Adică cum ar veni, cerșește foamea?
KORAKI:
-Nu, bre, n-o bunghiși! Ce Hades, mai lecturează și tu, că doar te-am numit paharnic-editor, lasă codanele, nu le mai fugări prin boscheți, pune laba pe-o bucoavnă, colea...înseamnă "caută femeia", priceput-ai?
FANAKI (trăgînd șmecherește cu ochiul):
-Păi asta fac de-o viață, jupîne, o caut peste tot: în crîng, prin livada cu măslini, în agora și la scăldat...să n-am io parte de farmecele Afroditei și poala Calyopii, dacă te mint!
KORAKI (turnînd din crater poșirca vineție în ulcele și așezîndu-le pe o tipsie):
-Bine, bine, mă scatofilule, acu du-le ăstora de băut că urlă de juma' de ceas că li-e sete!

SCENA II
Pe ușă pășește precaută, cu pași ușori, Atalanta. E înveșmîntată ca un pușcaș marin din trupele speciale: tunică și nădragi bufanți din pînză verde-kaki cu modele imitînd frunzele de acant, bocanci cu talpă groasă, vestă din kevlar și o șepcuță cu cozoroc pe creștet, doar că poartă în bandulieră un arc mare ionian, o tolbă cu săgeți și-o măciucă zdravănă cu ghinturi din bronz, ce l-ar face să pălească de invidie și pe năbădăiosul Heracles.
FANAKI:
-Pe Parnas și țîțele Almatheei, ce arătare! Kalimera, drăguță, ești hoplit sau hoplită?
ATALANTA (calmă, dar încordîndu-și bicepșii):
-Cată și-ai să afli, de ești curios, voinice!
Fanaki se apropie vrînd s-o ciupească de șold, dar Atalanta, mișcîndu-se fulgerător îi prinde mîna, îi pune piedică și-l bușește de dușumele, proptindu-și talpa în grumazul lui.
KORAKI ( conciliant):
-Ușurel, vă rog disputele se rezolvă altfel pe-aici, turbulența, violența, nu doar cea verbală ci și cea implicit gestuală, spiritul revanșard n-au ce căuta aici!
ATALANTA:
-Musiu era curios în legătură cu sexul meu.Pot să-l asigur că în cea mai mare parte a timpului sunt o doamnă, dacă nu eram îi striveam traheea sau îi rupeam cerbicea. Cîteodată mă simt copilăroasă și-mi place să rup doar cîte-o falcă sau să fracturez un degețel. E drept, cu fraierii ăia doi, pseudocabalini, Rhoikos și Hylaos n-am avut încotro, a trebuit să le iau glanda, au încercat să mă violeze. Dumneata ești proprietarul bodegii?
KORAKI (arătînd spre mesele la care convivii ciocnesc și sporovăie zgomotoși)
-Am onoarea...dar cu ce prilej vizitați paranghelia noastră, ați fost invitată la banchet?
FANAKI (ridicîndu-se și scuturîndu-se de colb):
-Angajeaz-o, jupîne, e tare de vînă, poate căra și zece amfore pline ochi cu vinaț odată...
KORAKI (amabil):
-Vă interesează, stimabilo, un job, o sinecură în locanda mea? Pot a vă propune postul de paharnic, nobilă ocupație, că doar aveți șarmul lui Ganymede, sunt sigur că invitații mei vor aprecia eleganța limbajului, calmul atitudinii...
ATALANTA:
-Nu mă interesează, de fapt eu caut un poet care să glorifice pentru posteritate de preferință cu versuri în metru antic, peripețiile prin care-am trecut...
KORAKI:
-Ați nimerit la țanc, avem de toate, pe-alesul: semidocți, agramați, pseudoepigramiști, ba chiar o falangă zdravănă de veleitari arțăgoși, mereu cu șpanga, pardon condeiul, scos, și nu numai! Trebuie doar să le gîdilați puțin orgoliul, gușa sau cerul gurii cu o pană înmuiată-n ulei că vomită tot: egloge, ode, balade, ba chiar unii-s capabili să regurgiteze Iliada sau Odiseea pe ritmuri rap!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Liviule,
În acest moment chiar mi-e lehamite de socializarea europeică, cu toate ritornelele și fandările ei.plus că avînd nivel minim de postare(alegere pe care am cerut-o în semn de protest față de niveaua unor veleitari nemăsurați la vorbe, cu care nu vreau în niciun fel să fiu coleg)nu prea văd cine acordă voturi, steluțe; m-ar bucura mai mult un comentariu onest și obiectiv, chiar dacă e negativ.dacă punct Atalanta atunci cînd a votat textul de mai sus șăsa un minim comentariu jstificativ, n-avea de ce să-și mai arate "bicepșii" cu grație sau stîngăcie!
cam asta-i, doamnelor, domnilor și tu vaska hurmuzache, cătrănit pe stele, poleieli și nivea.
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2012-03-11 15:12:14
         
 
  Gheorghiță, ca să citez din chiar textul tău:

Atalanta, mișcîndu-se fulgerător îi prinde mîna, îi pune piedică și-l bușește de dușumele, proptindu-și talpa în grumazul lui.

Io zic că răspunsul Atalantei de mai jos se potrivește, cumva, citatului. Atîta doar că, față de situația din citat, în comentariu a făcut-o cu mai multă grație :)))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-10 21:48:16
         
 
  Domnule Rechesan, n-o sa fac un secret din faptul ca pamfletele dvs. mi-au placut dintotdeauna. Dar ma si tem de ele. Pentru ca nu dispuneti doar de resurse extraordinare de umor ci stapaniti si acel discurs muscator, specific satirei. Probabil printr-un noroc extraordinar, de fiecare data cand am facut vreo boacana sau m-am avantat prea mult pe Europeea, intrand astfel in vizorul dvs, am reusit sa scap onorabil, doar nitelus scoasa la tabla, ceea ce nu mi-a taiat cheful de a zambi sau a rade din toata inima cand v-am citit un pamflet. Nu comentez decat foarte rar pentru ca nu am un talent remarcabil de comentator, dar va citesc constant. Si am apreciat si aceasta scenetă-comico-platonico-satirică in care gasesc o singura stridenta, la care eu as renunta, macar din eleganta : acel "scatofilule".

Cat despre lectiile pe care le-as da,ele sunt mai degraba niste incercari de a lamuri probleme care tin de dorinta fireasca a fiecarui om interesat de literatura, aceea de a scrie impecabil, deci rogu-va sa imi ingaduiti sa dau raspunsurile acolo unde se ivesc intrebarile, cu scuze anticipate ca asta se intampla si in pagina dumneavoastra.

Si, pentru a nu va indoi de faptul ca prioritara a fost lectura textului si abia apoi edificarea pe teme de gramatica, va rog sa fiti de acord cu mine ca al doilea vot la acest text a aparut inaintea comentariului. Nu ca as fi fericita din cale-afara ca Atalanta e pe cale sa imi declare al n-lea razboi de independenta, dar in ceea ce ma priveste, talentul va avea intotdeauna parte de respectul cuvenit.
 
Postat de catre . Atalanta la data de 2012-03-10 18:48:05
         
 
  doamnă/domnișoară Atalanta., v-aș fi recunoscător dacă n-ați folosi/picînd în patima predilectă a unor europeeici, chiar editori cu ștaif și vechime)subsolul paginii mele pentru lecții de gramatică...poate aveți ceva de comentat în legătură cu textul, astfel aș putea să vă mulțumesc pentru atenția acordată.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2012-03-10 17:45:47
         
 
  "apropos, n-am înțeles niciodată cum e corect

nu trebuia să apară

sau

nu trebuiau să apară?"
Postat de catre Radu Stefanescu

Radu, daca te mai intereseaza subiectul, iti dau un link. Poti gasi la pagina 26 o abordare interesanta, iar la 29-30 un raspuns.

http://www.scribd.com/doc/55006154/G-Gruita-Gramatica-Normativa-Ed-IV-A-OCR


 
Postat de catre . Atalanta la data de 2012-03-10 16:19:08
         
 
  Poate că vrea, dar nu poate :)

Ca editor ar trebui fie să mă ascund sub un pseudonim, fie să mă abțin atunci cînd simt că trebuie să intervin.

Nu agreez niciuna dintre variante.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:50:32
         
 
  ehe, l-am întrebat eu înainte :) nu vrea.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:46:55
         
 
  :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:46:34
         
 
  asta știu, mă refeream la cazul cînd subiectul e la plural (comentariile, zoaiele, etc)

am întrebat oameni de meserie, părerile sunt împărțite
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:46:08
         
 
  "și, uneori, să iau atitudine."

Ce ar fi dacă uneori ar deveni multe ori? Și din poziția de editor!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2012-03-07 21:45:24
         
 
  Radu, nu era un reproș. Cum spuneam, abia ne dăm seama cu cine avem de-a face.

trebuia? trebuiau? trebuie cercetat :)))

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:45:15
         
 
  Trebuia să scrii "nu trebuia să apară"  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2012-03-07 21:43:31
         
 
  Din păcate (sau din fericire, deoarece, în acest fel, știm cu cine avem de-a face), citatul încă tronează în toată splendoarea lui sub formă de comentariu.

Mai sunt autori de astfel de modalități de exprimare și gîndire. Să-i enumăr ar putea părea un gest de răzbunare ieftină.

Hălăduiesc pe aici, liberi să-și exprime opiniile, mulți ca autorul de mai sus. Oameni care, atunci cînd își epuizează puținele argumente, recurg la astfel de atacuri. Autori care-și închipuie că poezia a început cu ei, care citesc pe sărite pagini din istoria triburilor precolumbiene și își închipuie că au capacitatea de a da lecții omenirii, care cred că, dacă au citit cîteva pagini de mitologie pot afirma fără putință de tăgadă că omul a apărut pe lume în urma degenerării maimuței și multe, multe altele.

Nu-mi propun să aplic grile psihologice. Nu e specialitatea mea. Nici nu mă prea interesează traumele unora sau altora. Tot ce pot face este să observ și, uneori, să iau atitudine.



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:41:43
         
 
  apropos, n-am înțeles niciodată cum e corect

nu trebuia să apară

sau

nu trebuiau să apară?
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:38:31
         
 
  corect, nu trebuiau să apară. mea culpa.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:36:49
         
 
  Distinse Liviu Bordaș, așa ceva nu are de-a face cu literatura. Calomnii și zoaie. Cărora, dacă le-am aplica o grilă psihologică, ar putea să ne conducă la traumele și patologia autorului. Așa ceva nu trebuia să apară aici. Nu este târziu dacă vor fi invalidate acum.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2012-03-07 21:23:43
         
 
  Platon.

Stelian Platon :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:23:11
         
 
  cine a scris asta, că nu mai știu  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:20:00
         
 
  Radu, decît

Eu vă vorbesc din vârful piramidei, pe când domniile voastre de atâta demnitate și bărbăție dați 60.000 pe un litru de benzină, mâncați în afară de reziduri,mere stricate carne de maidanezi și altele, și mai donați și jumate din salarii, vă ștergeți cu educația și sănătatea la fund, ați distrus o țară și săriți cu bărbăție să devorați un om care scrie și el, ce poate, cu gândul la locurile natale, pe care a trebuit să le părăsească pentru a se salva. Apropo cum mai stați cu producția de maidanezi? Vă apreciază lumea, și se întreabă unde v-ati extins cu corturile. Persoanelor, aveți măcar o țară, unde să puteți înnopta?

prefer niște tușe groase, chiar grosolane, dar care să vădească talent.

Chiar dacă aș fi eu subiectul tușelor.

Aștept replica. O spun cu toată sinceritatea.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 21:14:59
         
 
  Erată: "Iar dacă cel vizat dispune de talent, tot pamfletistic, ori în alt registru, poate da o replică literară pe măsură."

 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2012-03-07 21:09:32
         
 
  err - "să se amuze"  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:08:57
         
 
  corect. așa mă gîndeam și eu. să vezi ce-o se amuze Recheșan...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 21:08:24
         
 
  Eu cred că distinsul și talentatul însă inadaptatul, europeic vorbind, autor al textului de mai sus, poate avea o singură vină. Și anume, preventiv, ar fi trebuit să scrie "Orice asemănare cu persoane reale este pur întâmplătoare"

Un pamflet reprezintă o abordare printr-o prismă deformată, cu tușe groase, neverosimile. Ca o urechhe imensă într-o caricatură ori ouăle clocte sparte pe reverul unui prim ministru. Cel vizat, ori care se simte vizat de un asemenea text trebuie să-l privească detașat, cu seninătate, umor și o doză de bucurie secretă când tușele vizează aspecte care nu sunt nic măcar sugerativ adevărate. Citeam pe aici un pamflet dedicat reprezentantului FMI în România, realizat într-un registru grotesc greu de imaginat. Nu știu dacă va fi ajuns și lacunoștința celui vizat. Bref, dacă este ceva care ar putea fi corectat în comportamentul celui eventual vizat este bine, dacă nu, lucrurile trebuie lăaste așa cum sunt. Iar dacă cel vizat dispune de talent, poate tot pamfletistic, ori în alt registru, i se poate da o replică literară pe măsură. Este adevărat trebuie făcută diferența dintre calomnie și tușa caricaturală.

Personal, m-am amuzat, am apreciat creativitatea și viziunea textuală și...i-am acordat două stele. Semn că este un text reușit.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2012-03-07 21:05:55
         
 
  dpmdv, orice pamflet, indiferent de calitățile lui pur literare, trebuie să păstreze o limită.

clar, în calitate de personaj vizat (fanaki), recunosc că nu mă simt tocmai confortabil după ce citesc precum mai jos:

"FANAKI (fecior în casă, chelner, țucălar, om bun la toate, cu o mină îngrijorată arătîndu-i amforele goale)"

sau

"Bine, bine, mă scatofilule, acu du-le ăstora de băut că urlă de juma' de ceas că li-e sete!"

dacă europeea, prin reprezentanții ei mai mult sau mai puțin prezenți, se simte bine (după cum văd), sub metafora:

"Tatăl olimpienilor e zugrăvit într-o manieră naivă, în chip de boulean blînd și bălan, cu pielea de-un naramziu pămîntiu ca lutul răscopt, cu coarnele în formă de liră, cu botul umed și limba scoasă lubric, ațintind din profil cu ochiul mare, holbat, privitorul, în timp ce fecioara răpită strînsă sub greabănul său viguros e feștelită într-o nuanță stranie, sinilie, precum carnația unei înecate de-o lună".

e problema ei.

eu unul, îi promit distinsului autor, cînd voi avea timp, o replică fix pe măsură...




 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2012-03-07 20:50:49
         
 
  Vot. Asumat :)

Își merită stelele.



 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2012-03-07 19:35:24
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE