FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
FOTOGRAFIILE LUI EMINESCU
Text postat de IONESCU-BUCOVU Ion
FOTOGRAFIILE LUI EMINESCU

În ciuda personalității de care s-a bucurat în contemporaneitate, Eminescu s-a lăsat greu fotografiat. Nu i-a plăcut să-și expună corpul ochiului fotografic curios. El a fost conștient că o fotografie rămâne peste veacuri și era foarte atent la ținută, atunci când a fost obligat să se fotografieze. Așa se face că de la el nu ne-au rămas decât patru fotografii bust și două în grup: una ca elev la Cernăuti si alta, spre sfârșitul vieții împreuna cu o grupă de actori la București.
Întâia fotografie care ni s-a păstrat este cea luciferiana din anul 1869, făcută la Praga, la 19 ani. Ajuns la Praga cu părinții, a fost găzduit la fratele său Șerban, care locuia aici, cu gândul de a urma cursurile Universității Caroline, a doua ca reputație din Imperiul Austro-Ungar, după Viena. Ca să se încrie i s-a cerut o fotografie pentru dosar. Un funcțiopnar scrupulos al Universității i-a respins cererea de înscriere pe motiv că documentul de absolvire a liceului nu era în regulă. La întrebarea:,, Denumirea școlii în care studentul a urmat ultimul trimestru?” din formular, Eminescu a răspuns: ,,Scoală particulară din București!”. Dacă Universitatea din Praga l-a respins, cea de la Viena a trecut cu vederea această inadvertență. După cele 11 zile petrecute la Praga, Eminescu a plecat spre Viena. Fotografia a fost executată de Ian Tomas din Praga care locuia pe strada Vaclavska. Poetul a făcut 6 fotografii: trei ovale și trei dreptunghiulare, în sepia, carte poștală. Nu știm care a fost viitorul celor șase exemplare. Bănuim că una a rămas la dosarul de înscriere la universitatea din Viena, a doua i-a fost făcuta cadou lui Miron Pompiliu, de la care a fost pur și simplu furată de Veronica Micle. Pe versoul uneia dintre fotografii, sta scris: ,,Fotografie dată de Eminescu lui Nicolae Oncu pe timpul când erau universitari la Viena.” Fotografia a fost donată Asociației Astra din Sibiu de E.Hodoș. Probabil că și celelalte exemplare au fost făcute cadou colegilor sau familiei, dar ele nu s-au mai păstrat.
Preferința oamenilor și a admiratorilor lui Eminescu se îndreapță către această fotografie. Tomas n-a fost un fotograf celebru dar a știut să reflecte subiectivitatea prin privirea studiată care a trecut dincolo de obiectiv, fapt ce a favorizat cele mai variate interpretări. Această fotografie este singura care a făcut carieră. Chipul imagologic al poetului a avut ca model acesta fotografie. Figura lui s-a identificat cu efigia poetului național, cu poezia sa, și chiar cu întregul romantism european. La o statistica putem spune că fotografia a ajuns la peste un miliard de exemplare.

A doua fotografie a fost cerută de Junimea pentru alcătuirea unui album în anul 1883. Eminescu ripostează prin Slavici că n-are bani pentru așa ceva. ,,Cu Eminescu am să mă duc eu mâine la fotograf, mai înainte însă la bărbier să se radă. La Boheme roumanie.”( Maiorescu)
Fotografia este executată la București în atelierul lui Franz Duchek și ea figurează în al doilea tablou al Societății Junimea și în volumul de poezii din anul 1884 ale lui Eminescu. Portretul lui Duschek pentru albumul Junimii a fost considerat,, cea mai credincioasă icoană a lui” Fotografia este reprodusă în ediția princeps 1883 a poeziiloe eminesciene si pe prima pagină de doliu a ,,Familiei” ,,Subtiat de gânduri și de o înfrigurare sentimental㔠(G. Călinescu), portretul va fi valorificat si în arta plastică de artiști.

A treia fotografie are o istorioara ceva mai ciudată. Îi dăm cuvântul lui A.C. Cuza pentru a ne povesti: ,,În sfârșit, într-o zi,vara,(1884), profitând de bunele dispoziții, l-am luat de pe terasa hotelului Traian din Iași pe Eminescu, împreună cu Wilhelm Humpel și cu Petru V. Grigoriu și așa, îmbrăcat în costumul său alb de vară, cum era, ne-am dus cu toții la atelierul de fotografie Nestor Heck, strada Lăpușneanu, nr.42 unde a consimtit a se fotografia, însă numai în grup, alăturea de noi, ne-am așezat împreună. După indicațiile noastre însă, fotograful l-a scos numai pe dânsul, cee ce nu puțin l-a supărat mai apoi, văzându-se amăgit ca un copil” Fotografia apare întradevăr în costumul lui alb, cu papion, chică și mustață. Ochii s-au retras în fundul capului și privirea pare pierdută. Era imediat după crunta boala care pusese stăpânire pe el.

A patra fotografie și ultima, executată de Jean Bieling în noiembrie, anul 1887, la Botoșani, a fost, în acea perioadă, cea mai răspândită, după moartea poetului. Fotografia s-a făcut la stăruințele surorii sale, Aglaia, venită împreună cu soțul de la Cernăuți la Botoșani unde era și Eminescu, bolnav, în casele Henrietei. Portretul a fost cerut cu insistență si de Cornelia Emilian din Iași, o binefăcătoare a poetului si a Henrietei. La 20 noiembrie 1887, Henrieta scria într-o scrisoare către Cornelia Emilian: ,,Fotografia lui Mihai a reușit bine. Trei m-au costat 15 franci, una lui Moțoc (n.n. președintele societății Eminescu de la liceul Matei Basarab, căruia poetul îi luase apărarea în Timpul -15-18 martie) care a cerut-o telegrafic, una matale și una pentru noi” Tot în acest timp Eminescu, pentru a-și arăta recunoștința pentru ajutorul dat, îi scria Corneliei Emilian: ,, Astăzi, simțindu-mă bine, Vă satisfac dorința de a va trimite fotografia cerută de mult timp”. Fotografia convenea imaginarului unei epoci în care Eminescu era considerat filozoful pesimist, mort nebun, în mizerie. Aici are o figură stinsă, obosită, de bolnav. Ion Scurtu ne spune că,, fotografia îl nedreptățește pe poet și a falsificat în ochii publicului imaginea fizionomiei adevărate a lui Eminescu” ,,Masca nietzcheeană pustiită, cu ochii înfundati și stătuți” nu mai corespunde figurii ideale consacrate.
Desigur că nu sunt numai acestea. Multe s-au pierdut. Mărturii credibile venite de la prieteni atestă existența altor fotografii, ulterior pierdute. Augustin Z.N.Pop arată că,, În albumul de fotografii al Veronicăi Micle s-a păstrat mult timp o fotografie a lui Eminescu lângă medicul lui curant” De asemeni Slavici susține că a văzut și reținut din albumul Veronicăi Micle o fotografie a lui Eminescu cu doctorul său curant de la Odesa. În același album s-a aflat și o fotografie din aprilie 1888 a lui Eminescu , la Botoșani, lângă poetesă. Slavici susține că Virginia Gruber i-ar fi dăruit-o lui în 1894, dar din păcate s-a pierdut.

Un portret fals publicat de G. Călinescu în ,,Viața lui Eminescu” ,,Eminescu la 16 ani”, a fost contestat de Al. Piru si Șerban Cioculescu. Fotografia cu pricina este a actorului botoșenean Ion Bălănescu și este provenită din albumul de familie al lui Iacob Negruzzi, înfățișând un bărbat matur, cu mustață, în costum de călărie, sprijinindu-se pe o piesă de mobilier. Rămâne un mister fotografiea în care poetul stă în picioare rezemat de un scaun, pe care eu nu o identific cu Eminescu.

Două fotografii făcute în colectiv sunt ca un arc peste timp în viața poetului. Una este făcută la intrare în viață în 1866 la Cernăuți cu clasa lui și alta în 1888, cu un an înainte de a muri.
Dacă în prima fotografie vedem un adolescent plin de viață în rândul al doilea, în a doua fotografie avem un Eminescu blazat, așezat în spate în picioare între Veronica Micle și Vlahuță.
Această a doua fotografie, descoperită recent, pare să fie făcută lângă Dâmbovița în fața unui parapet metalic. În fundal se vede Hanul lui Maniuc (vechiul Hotel Dacia), în dreapta biserica Sf. Ioan. Vechiul Hotel Dacia găzduia în acel timp o sală de spectacole. Fotografia a aparținut lui Nicolae Soreanu, un tânăr actor, care i-a dăruit-o lui Nicolae Teodorescu, ucenicul tipogaf care făcea afișe pentru teatru. Fiul său, Teodorescu N. Pantelimon a transmis-o nepotului sau și așa a ajuns fotografia până la noi.
Nicolae Soreanu a dat explicații despre personajele din fotografie, care s-au transmis până la noi.
Mihai Eminescu este în dreapta sus, purtând pe cap o pălărie și având mustăți proeminente. În anul 1888 poetul se afla în București, la rugămințile Veronicăi, care-l furase de la Henrieta din Botoșani.
Eminescu își reluase activitatea de ziarist, mergea la teatru și era văzut prin cafenele cu prietenii. În dreapta poetului se află Veronica Micle care purta o pălă rie vieneză cu panglică, iar în stqnga poetului era Vlahuță. Încă din 1887 Veronica se mutase la București, trăgqnd totuși nădejde la o mezalianță cu poetul. Și ea participa la spectacole și la întrunirile mondene. Fie ieși seră de la un spectacol, fie de la o întrunire, și toți se hotărâseră sa facă o fotografie impreună.
În primul plan se află I.L. Caragiale cu capul descoperit, duelându-se cu bastonul lui Ștefan Iulian, actor la Teatrul Național. Între ei este studentul Iancu brezeanu, viitorul actor care a jucat rolul memorabil al cetățeanului turmentat și Ion din ,,Năpasta”
În fotografie mai apare și Aristizza Romanescu, artista atât de iubită de Veronica Micle, căreia i-a închinat și o poezie.
Îmi pare rău că nu pot posta și fotografiile.
Ion Ionescu-Bucovu
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE