FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ÎNVIEREA EVROPEEI
Text postat de Gheorghe Rechesan
Iacă, sfîrșindu-să și-a lui Gustar lună, preasfinția sa Manuil, ce îmblase și dînsul tătă vara pe meleaguri streine ca să-și stîmpere nesațul de cunoașteri noi, să-napoie în lăcașul ctitoriei sale. Ș-apropiindu-să de mururile sinilii, amarnic se mîhni cucernicul ieromonah al Evropeii, căci întristătoare înfățoșare i s'arată dinainte: farba cea semeață ca' naltu' văzduhului, cari împodobea păreții cei făloși, să coșcovisă, clopotnița sta într'o dungă, gata-gata să se năruie, fereștile iereau colbuite ca la casă nelăcuită, iară chiliile goale, pline de paingi, goale iereau, căci fîrtații plecasără care-ncotro, mînați de neastîmpăr, or' doar hălăduind pre pustii în doru' lelii.
De durere-n inimă și ciudă, i să prelinsără preacucernicului cîteva lacrimi amare-n barbă, ș'atît de goală i să păru pîrdalnica dă vieață, că alta nu făcu decît că să-ntinsă sfîrșit dă vlagă p'un mundir, în chilia sa. Multe ca muștele venite la miere i să-ncîlceau gîndurile pîn glagorie, da' zău vă spui vouă, că nu știa încotro s'o apuce din pricina deznădejdii. Și cum sta el așa-ngîndurat, îl prinsă ațipeala și lunecă domol în brațele somnului. Iară cum dormea așa, muncit dă griji fără leac, numa că i s'arătă în vis arhanghelul Gavriil, cel dă minuni vestitor și gonitor dă spurcăciune, lesne de cunoscut dupe mantia sinilie, aripele albe de golub și lumina înaltă ce-i îmbrăca făptura. Numa în loc de paloș de foc, sfîntul avea în brîncă o peană semeață dîntre cele menite scrisului. Se-nspăimîntă oleacă starețul, dară sfîntul îl ostoi grăindu-i așa:
" Ce stai Manuile și plîngi,precum Ieremia, au nația lui Iuda-n robie lîngă apa Vavilonului ? "
Și-n vis îi întoarsă preacucernicul cuvîntul, arhanghelului:
" Păi cum să nu lăcrimez ÎntîiVestitorule, dacă iacă preaplinul izvodirii mele, zidirea cea curată a glagoriei, s' află-n ruină? Au pedepsitu-m-o Ceriul și cel PreaÎnțelept pentru trufia me?"
Și-i răspunse cu glas tunător Arhanghelul, întristatului stareț, de-i bubuiră surlele îngerești în bagdadia sufletului:
" Manuile lasă boceala, că nu ești zău, fimeie slabă dă înger, ci ditamai ieromonahul! Scoală-te îmbracă-ți patrafirul, ia-ți sfeștocul șî sfințește înc' odat zîdurile lavrei.Iară după ce-ai isprăvit sfeștania, bate tare clopotul cel mare să s-adune cucernicii, pisarii și prozodierii și fă o slujbă de tîrnosire ca să-ți hie lăcașu' precum nou și neîntinat!"
Așa îi grăi Arhanghelul părintelui Manuil și se făcu fum, iară starețul deșteptîndu-se, cunoscu înțelepciunea DintîiVestitorului, își suflecă mînecile sutanei și s-așternu pe treabă. Spoi de noi zidurile și chiliile, aerisi și șterse colbul din toate ungherele, iară cînd isprăvi dădu glas clopotului cu atîta tărie, dă credeai că se surpă baierele Ceriului. Dă hier de-ți ierea inima și nu puteai rămîne surd ori nesimțitor!
Și numa ce se gătă dangătul cela și-ncepură a veni, cari cum putea, unii pre gios, alții aburcați pe v'un asin, or duși pă brînci, copchii cei pierduți ai Evropeei:spășiți și rușinați, cu pozonarele goale dă stihuiri, cu privirile rătăcite, dar liotă toți s-adunară-n trapeză, înaintea preacucernicului. Se bucură inima starețului văzîndu-i și după ce muie busuiocul în agheasmă și-i stropi cu osîrdie, le grăi cam așa:
" Nu mor caii cînd vor cînii și nici mortu' de la groapă nu să-ntoarce, da drept vă zîc vouă, mari și mici, deopotrivă, că Evropeia n-a pierit...stau zidurile ei curate și duhu-i neîntinat! Să mă ierte Ăl de Sus de am trufia să crez că fitece sfîrșit îi un nou început și doar prin bunătate, sfințenie și trudă vom izbîndi. Lăsați sfada și zavistia la poarta mitocului, curățiți-vă de păcate, lepădați ura și dușmănia și purcedeți degrabă la prozodit. Iară cela care de-acuma nainte îmi va călca porunca, amarnic îl va ajunge mînia mea: cetluit va sta în chilie, doar cu pîne uscată și bozie din călămări în loc de apă și căluș în gură va avea, ori de cîte ori va înălța glasul!"
Așa glăsui părintele Manuil din marea lui bunătate, iară ucenicii se bucurară deopotrivă că-și aflaseră iară lăcaș de închinăciune și sălaș de stihuire. După ce mersără toți în chilile lor, preasfîntul îi mai mustră oleacă pe unii fîrtați, precum pisarul Corneliu că-i prea încrîncenat și lipsit dă umilință, ori pre copchilul cel iubit al său, Traian, zis "Clondir"că-i prea slobod la gură. Și pre mine mă aghesmui nițel preasfinția -sa că-s prea cîrcotaș și mă-ndes să spîrcui în vorbe sufletele preagingașe și c'ar hi vremea să mă mulcomesc.
Și uite așa, din osîrdia întemeitorului ei învie lavra sinilie, precum Lazăr cel răpus din mormînt, căci destul fu să zică preaînțeleptul Manuil voroava:
" Scoală-te Europee și umblă!" ca duhul sălașului Cuvîntului Preacurat, mitocosit cum ierea și oploșit prin bălării să se trezească!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE