FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Amely,p1
Text postat de florin ispas
AMELY

1984….
Uneori, viața omului se împarte în miimi de secundă și filmul foto ce se derulează pe toată frecvența celor 70-80 de ani.Povestea începe în mijlocul anilor 1984 cînd vara tocmai își făcea de cap aruncînd cu flăcări nesimțite deghizate sub forma lunii august, luna cea mai fierbinte de pînă atunci.
Satul e topit de linia dealurilor ce urcă și coboară atît în dreapta și în stînga iar la mijloc un drum de piatră plin de praf ce taie în două comuna de la est la vest.
Sub un nuc uriaș, cu ramurile ce se întind peste gardul alb de var avem o băncuță geluită pe care se odihnește o fetiță cam de 8-9 ani cu părul galben ca ceara , hăinuțe curate roz cu alb și un cățel murdar care doarme la picioarele desculțe.
Din grădina de peste drum apare un copil slăbuț, cu hainele aruncate pe el la întîmplare ce mănîncă flămînd dintr-un codru de pîine.Fata se uită mirată la el apoi se întoarce spre casa ei și trimite bezele unei păpuși ce stă atîrnată în geamul mare.
Copilul trece pe lîngă ea și intră în curtea vecină unde găsește pierdută printre cutii și jucării pline de nisip o minge peticită.Ca de nicăieri apar alți copii de prin curțile vecine și larma lor scutură geamurile caselor.Fata se ridică mirată și cu ochii măriți privește fascinată la jocul prichindeilor.
-Du-te maică și tu în curte la copii ! De ce stai aici ?
O femeie trecută de prima tinerețe cu batic negru o mîngîie ușor pe cap apoi practic o împinge ușor în curte.Copii nu se sinchisesc pe moment să o bage în seamă și fata rămîne pironită lîngă grămada de lemne.
Din spatele curții, pe drumul bătătorit își face apariția un personaj straniu, femeie cam la 35-40 de ani, batic înflorat bine strîns sub bărbia ascuțită, înaltă și slabă , cîntă ceva ce numai ea înțelege și mereu vorbește cu florile, copăceii, iarba.Ea este Ana lui Vică, muta cum i se mai spune .
-Fata fumoasă ! Fată dotor..
Rîde scăpînd gîlgîieli printre resturile de dantura apoi întinde un măr dolofan spre Amely.
-Papă ! bun !
-Poți să iei mărul.Nu e otrăvit.zice Marius făcînd semne obscene către mută.
-Fii a dacu’ tu ! Face futa !
Marius se strîmbă la ea , dansează lasciv făcînd-o să rîdă apoi plictisit le spune copiilor că a obosit.
-Ce să ne jucăm ?
-Nu mai este prea mult timp.Bunicul scoate vacile și probabil mă voi duce cu ele.
-Ne vedem peste vale că vin și eu cu ale mele, mă aștepți nu ?
-Bine Gabi. Mă găsesti către Dealul Boului.
-Pot să vin și eu ?
-Te lasă colonelul ?Nu vreau să am probleme din cauza asta.Și în plus , Zambila e cam nebună, umblă pe tot dealul .
-O să mă țin de tine promit solemn !
-Bine.Mă duc să mă schimb și scot animalele înainte să plece bunicul.
-Marius, să îți iei hainele de ploaie că se lasă nori grei.Să nu uiți să pui lanțul de piciorul vacii ! Vezi că vaca bătrînă rămîne acasă, s-ar putea să fete și nu vreau să risc nimic cu ea.
-Și fiică-sa va sta fără ea ?
-Dacă vezi că face pe nebuna o legi.Cu cine mai mergi ?
-Vrea fata colonelului să meargă cu mine.Vine Gabi, vin băieții lui Gele.
-Să nu vă luați la joacă și să uitați de vaci.S-ar putea să treacă și muta cu vacile ei, fii atent la taurașul ăla că numai de prostii se ține.
-Bine tataie.
-Smarandă ai pus ceva de mîncare la mînzul ăsta ?
-Are pe aragaz mîncare de roșii, are lapte, doar să meargă.
Copilul se încălță cu adidașii chinezești și intră în bucătăria de vară unde găsi printre oale și linguri mîncarea dorită.Se auzi un pocnet ușor și în prag se ivi un căpșor blond care zîmbi candid.
-Intră Amely.Vrei să mănînci ?
-Ce papi acolo ?
-Mîncare de roșii cu ouă.
-N-am mîncat niciodată.Mama nu gătește.Cînd ne este foame mergem la popota ofițerilor și acolo suntem servite.
-Gustă !
Timidă, fata întinse furculița în amestecul rosiatic apoi plimbă cu voluptate prin gurița mică mîncarea ce se dovedi a fii delicioasă.
-Lapte vrei ?
-Mmmm ! Ce dulce e !!
-Marius se face ora de plecare.Se trezește bunicu-tu și o să fie nervos dacă te găsește încă acasă.Mai ales că se lasă și ceva nori o să vii iute acasă cu vitele flămînde.
-Bine bunico.Plecăm acum.
Grajdul era deschis și două văcuțe roșii maronii priveau insistent către ieșire iar copilul le desfăcu lanțurile.
-Pfiii ce urît miroase aici ! zise fata strîmbîndu-se.Miroase a pipi !
Marius nu o băgă în seamă și începu să mîne animalele ce se opreau voit prin curte după cîte un măr sau după o foaie de viță de vie.
-Hai Zambilă ! Hai odată gloabă !
Curînd părăsiră curtea și încet se apropiară de podul peste Amaradie, o apă foarte mică ce traversa satul de la un capăt la altul.Apropierea de iarbă încetini mersul și așa lent și cei doi copii se așezară pe marginea drumului.Pădurea fremăta din toate încheieturile iar praful fu ridicat de vînt și aruncat de colo colo ca într-un joc ciudat și zgomotos.
-Hai să mergem ! Dacă ajungem în valea Babei o să fim feriți de praf șii de vînt.
Mînă animalele cu furie și intrară în pădure unde primii picuri de ploaie îi ajunseră din urmă.
-Să intrăm sub pelerină! E mare și încăpem amîndoi sub ea.
Se ghemuiră sub pelerina uriașă și Marius se roși ca racul.Fata îl privea cu ochii ei albaștrii pătrunzînd adînc în ființa lui.Stropii mari se loveau în pelerină scurgîndu-se spre pămîntul însetat iar fulgerele uriașe tăiau cerul în două felii uriașe.
La fel cum veni , ploaia se duse cărînd cu ea puhoiul de nori dar soarele nu se ivi.Animalele continuau să mănînce liniștite iar cei doi copii ieșiră de sub pelerină.
-Ce udă e iarba ! Mi-am udat frumusețe de șosete!
Necăjită se urcă pe o buturugă privind absentă la apa de ploaie ce se scurgea lentă de pe plante.Un cintezoi porni să cînte apoi altul și altul.Din deal se ivi muta cu vacile ei și aceasta se opri lîngă cei doi cîntînd .Din buzunărelul pe care îl avea la piept scoase niște ciuperci pe care I le întinse băiatului.
Copilul dădu din cap a refuz și muta se strîmbă la el dar mîncă ea ciupercile.
-Dacă înnebunește ?zise fata privind-o speriată cum înfulecă ciupercă după ciupercă.
-E nebună, nu are cum să mai înnebunească mai mult.Sau poate că știe ce să mănînce ca să nu aibă probleme.
-Uite că vine Gabi ! Ce ud e !
Gabi apăru înaintea lor plin de noroi din cap pînă în picioare și abia ținîndu-se să nu cadă.
-Ce ai pățit de arăți așa ?
-Am căzut în apă.Sorin a vrut să prindă niște pește și m-am luat după el.
-Era să fim luați de apă.Nu o să putem aduna lemne pentru seara asta.Sunt ude.
-Dacă nu mănînc niște porumb copt sau fiert sigur nu mai am ocazia pînă vara viitoare.
-O să luăm din porumbul țigăncii.Și așa doarme ca moartă noaptea.
-Amely , cînd plecați la Petroșani ?
-Probabil mîine sau poimîine.Depinde cînd zice tata că trebuie să se întoarcă la unitate.Da, am auzit că o să mergeți cu noi și de acolo luați trenul spre Deva.
-Și noi plecăm mîine la Tg Jiu, zise Gabi scuturîndu-se de hainele ude.
-Uite ! a apărut muta cu niște haine pentru tine.Tata Nicolae nu te va primi acasă pînă deseară la 8.
-Pfiuuu ! Hainele astea miros a cocină.
-Preferi să faci injecții? Nu uita că mama e doctor, unchiu-miu e doctor..
-Hai să urcăm spre via țaței Ana.Acolo putem să ne jucăm în voie.
Via Anei este undeva sus pe deal cu fața către sat iar în golul creeat de tăierea salcîmilor au crescut rugi de mure și iarba e numai bună.Oftînd, chinuindu-se prin pădure, ieșiră în dunga pădurii unde Amely putu să vadă satul în toată splendoarea lui.Linia drumului ce îl însoțea pînă departe, casele mici și adunate, oamenii mici ce se vedeau ca niște puncte în zare iar cerul se degajă tocmai la timp rămînînd doar un cearșaf albastru pictat cu alb.
-Wow! Uite-o pe nana!
-Dacă află unde te-am urcat o să răscolească tot satul după tine.Așa că mai bine taci și hai la mure!
Cum animalele pășteau cuminți, porniră să se joace sub pălăria molcomă a timpului ce trecea pas cu pas.Muta era cu ei mereu cîntîndu-și durerile și nu de puține ori se oprea să mîngîie fata cu cîte un surîs scurs din gura strîmbă.
La un moment dat , Marius cu Gabi se umplură de mure pe mîini și pe față tăvălindu-se în fața mutei..Aceasta însă reacționă ciudat și cu biciușca în mînă se luă după ei.
-De ce nu poate vorbi cum vorbim noi? Intrebă fata după ce se domoliră lucrurile.
-Cînd avea 4 ani a adormit într-o lesă de lemne și a înghețat.De atunci a rămas așa.
-Uite-l pe Sorin !
Un băiat bine făcut cu părul șaten și ochii negrii ca mura se ivi din pădure lovind cu sete o iapă ce refuza să îl asculte.Se plictisi și scoase o sticlă de vin pe care o desfăcu și începu să bea.
-Marius vii la pază deseară ?
-Vin pe la 9 după ce bunicul se bagă în casă.Oricum mîine plecăm.
-L-am auzit și eu pe moșu’.Gata și vara asta.Hai să bem !
-Da ăsta nu e vin ! E gem de prune cu apă ! sări Marius.
-E vinul nostru.Deseară cînd vine văru miu Fasole o să avem și vin.În plus e mama Ana aici.Dacă mă vede că beau o să mă beșice cu urzica.
-Bine.O să strîngem niște lemne ca să facem focul în Prigoria.
-Lasă că aducem noi lemne.Tu vino numai acolo la ora 9.
Seara se lăsă încet și soarele se ascunse după un orizont roșu pictat cu noruleți albi.Prin drumul curățat de praf , treceau vite, căruțe, oameni ce se întorceau de la muncă.Curtea colonelului era în fierbere iar mașina se umplea văzînd cu ochii de bagaje.Colonelul, un bărbat trecut mult de prima tinerețe își freacă neliniștit chelia iar cînd fata intră în curte pufnește într-un rîs nervos.
-Uite unde era gîndacul ! Elsa ! Fata a umblat pe dealuri ! Uite ce senină apare și noi ne dăm de pereți !
Intră senină în bucătărie iar bona se apucă să îi umple masa cu bunătăți dar fata o refuză.
-Ce ai mîncat pe acolo de refuzi ? Să nu te fi otrăvit !
-Las-o femeie că nu e de porțelan.Hai mai bine să împachetăm lucrurile ! Elsa ? Elsa ? a venit fata unde ești ?
Elsa era nu departe de casă , la vecini privind uimită la puhoiul de copii se tavăleau petecul de iarbă neatins de ultimele secete și în adîncul inimii ei se bucura.Se bucura pentru că își vedea copilăria rămasă undeva în urma timpului.
-Doamna Lelica, dimineață plecăm la Petroșani.Ne gîndeam să vă ducem pînă acolo.Nu e așa departe de Deva.
-Doamnă, vă mulțumesc dar Mihai a reușit să pună mașina la punct mulțumită soțului dumneavoastră.
-Măcar o cafea să beți cu noi.Toată vara ați avut grijă de Amely.
-Venim la o cafea.

A doua zi de dimineață, cînd soarele încă se lupta cu somnul, două mașini traversau satul iar în urma lor se lăsa o toamnă lungă.Cu ochii pironiți în geamul mașinii, cei doi copii se despărțiră în gînd promițîndu-și să se revadă curînd.

Toamna.Satul Blandiana.
Mașina doctorului se opri în fața porții verzi iar din curte sări un copil frumușel foc care îl strînse în brațe pe Marius.
-Vereee ! Mi-ai lipsit !
-Ohooo ! Nu o să mă plictisesc zilele astea! Hai! Buna Maria face clătite și trebuie să o ajutăm !
Curtea e sub forma unui dreptunghi și la capătul de sus are un grajd , o șură cu ușă mare de lemn lipită de casa mică vopsită în albastru.Fumul se ridică spre cer iar de la biserică se aude toaca ce cheamă enoriașii la slujba de duminică.
Cei doi copii intră în casă și bunica Maria îi sărută pe amîndoi punîndu-le în față cîte o farfurie mare cu mîncare.
-Pezevenchiul de văru-tu a așteptat toată ziua să vii.Nu l-am putut pune la nici o treabă din cauza asta.
-Avem la prune de cules , vai , vai ! zice sora mijlocie a lui Ionuț, Anicuța.
-Tata Nicu e pregătit să vă pună pielea în băț dacă nu faceți treabă ! se aude vocea surorii mai mari, Nicoleta.
-Da, noi să facem treaba iar tu Nico ce faci ? Umbli după băieți ?
-Zbiară mai tare Ionuț, zbiară mai tare că mama Leana e destul de obosită și nervoasă.
Un bărbat înalt intră în casă și se așeză la masă privind în jur în jur plictisit.Copiii se uită la el oarecum speriați dar nimic important nu se întîmplă.
-Mîine culegem prunele .Vă lăsăm cîteva ore cu mama că noi plecăm pînă la Hunedoara.Să nu vă puie sfîntul să pierdeți vremea !
-Hai Marius afarặ ! Mergem în grặdinặ !
Toți copiii se nặpustirặ pe ușặ lặsînd clặtitele pe masặ iar tata Nicu se strîmbặ pînặ la a zbiera în urma lor.
-O sặ ne mặnînce ficații tata !
-Poate îl domolește doctorul,el mereu face lucruri uimitoare.
dar mặ tem cặ sunt pe o mînặ.Apropo : vrei niște gumặ cu tipi-tip ?
-Vreau !
-Însă, vreau să faci ceva pentru mine vere.Dacă vrei surprizele mele, mergem la pescuit în noaptea asta..
-S-a făcut ! Cum fugim ?
-Geamul nu se închide foarte bine.Îl deschidem după ce lumea a adormit și ieșim afară.
-Te ține treaba asta Marius ? Dacă suntem prinși ne vor pune pielea în cui.
-Nici o problemă.Mă risc.Dar tu ?
-Pentru surprizele alea fug pînă la capătul satului și înnapoi.Hai să facem ceva acum ! zise Ionuț urcîndu-se în mărul vecinului.
-Ce faci nebunule ? Nu e mărul nostru !
-Și ce dacă nu e ? Taci că ești ca o babă !
Sub ochii celorlalți copii, Ionuț se apucă să roadă efectiv merele de la jumătate lăsîndu-le acolo spre hazul fetelor.
-Nebunu’ mănîncă mere, hai să ne dăm cu căruciorul !
Marius împinse căruciorul printre pruni și abia putu să își tragă sufletul cînd atinse vîrful dealului.Lîngă el se urcară încă 4 copii și mașinăria porni bezmetică pe coastă la vale pînă se opri într-un prun.
-Ridică-te spurcatule ! Vrei să stăm aici restu’ vacanței ?
-Dacă mănînci mai puțin poate reușesc să ies !
-Filip, te rog, iei mîna din pantalonii mei ? Fii drăguț și nu mai trage atît de ei !
Buna Mărie apăru ca din senin și cu o joardă de alun apucă să altoiască la împricinați :
-Curtea e plină de frunze , porcii guiță de foame iar voi diavolilor vă rupeți picioarele aici !!
-Fugi că vine unchiul!
-După grămada de bălegar! Repeede!
-Uite! Uite ce fac ei aici! Eu mă spetesc cu munca iar ei!? Să nu mai vină aici amîdoi!
-Începe școala,o să rămîi iar singură, sunt copii! zise doctorul culegînd o prună.Eu știu că e greu dar am nevoie de ei aici!
-Să facă treabă!Eu așa mi-am crescut copiii!
-Unde s-au ascuns?
-Probabil pe undeva pe aici.Lasă-i să vină la masă.
În acest timp, Marius cu Ionuț se învîrteau în jurul grămezii de bălegar încercînd să evite o posibilă pedeapsă.
Trecură astfel minute bune în care soarele se stinse ca o lumînare și greierii porniră să își pună orchestra în acțiune pe măsură ce întunericul cădea perfid.Curînd se aprinseră luminile în casă și pe masă în sufragerie apărură pe rînd bucatele iar pe plită ceaiul cînta în ibric.Copiii se așezară la masă și o vreme nu se auziră decît lingurile ciocănind vesele în farfurii.
-Dimineață,facem treabă, da copii?
-Facem.
-Bun, altfel mă văd nevoit să vă pedepsesc aspru.Știți că nu ați fost tocmai cuminți azi.Acum, la culcare! Spălați-vă pe picioare și la culcare! Trezirea la ora 6!
-Înseamnă că pică ieșirea noastră vere.Păcat.
-În două zile tata pleacă, intră de gardă.Mătușa pleacă și ea.Deci rămînem noi doi...
-Ne lasă bunica să hoinărim? Sau ne lucrează pînă ne pică sufletul?
-Nu te teme! am stat toată vara aici ,știu cum merg lucrurile.Să
fim ca niște îngerași și totul se va rezolva favorabil.
A doua zi de dimineață, cînd soarele încă își căuta somnul dulce, o ceață lăptoasă se lăsă fără milă învelind cu ideile sale totul.Cocoșii curajoși dreseră glasurile de pe la ora 4 astfel că în jurul orei 7 cîntau ode noii zile.Tata Nicu se urcă în mașină iar după ce plecă el cîinele Haiduc se uită lung către poartă așteptînd evenimente noi.Oamenii mari cu găleți în mîini urcară coasta dealului și se apucară de treabă sporovăind de una de alta.Încet, dar sigur soarele se aruncă peste deal cu toată căldura lui iar albinele roiau peste marea albastră de prune căzute pe jos.Copiii lucrează în tăcere și doar sudoarea care curge încet pe spate sub ploaia de căldură.
Mama Leana întinde o pătură albă apoi scoate din sacoșă mîncarea pe care o oferă veselă harnicilor muncitori.
Cînd se lasă seara butoaiele sunt pline cu prune iar oamenii se retrag încet spre casă.
-Hai că prindem trenul de ora 8 zice doctorul consultîndu-și ceasul.Avem timp să facem ceva bagaje.Copii, veniți pînă la mine!
Cei doi copii se opresc în dreptul doctorului și cu naivitatea vîrstei privesc către acesta:
-Vă vom lăsa cîteva zile aici să o ajutați pe buna Maria.Pot conta pe voi?
-Desigur.Desigur.
-Tocmai de acest răspuns mă temeam.Bine, fie și un lup mîncat de o oaie.
Astfel, oamenii mari pleacă iar bătrîna rămîne cu cei doi împielițați care abia așteaptă să se distreze de minune.
Se spune că noaptea este mama tuturor întîmplărilor ascunse, minunate, ciudate.Noaptea este taina acoperită de pătura neagră de stele iar sub ea, doi copii deschid geamul ce dă la drum.Învăluiți în întuneric ,pornesc cu viteză spre marginea satului .
-Dacă vom fi prinși, am sfeclit-o, zise Marius uitîndu-se mereu înapoi.
-Aici , pînă trecem de curba asta mă tem numa' de lupii care vin din pădure.
-Vin și acum toamna?
-Am auzit și eu.Nici nu știu dacă mai sunt lupi în pădurile astea.
Curînd satul se termină și cîmpul se întinde pînă în malul Mureșului unde se ridică un mal plin de copaci căzuți.
-Ai undița?
-Da.Dă-mi momeala și pregătește mămăliga!
Copilul întinse bîta de pescuit apoi agăță mămăliga și făcu vînt pînă se auzi un pleosc!.Apa tulbure plimbă pluta o vreme ca apoi să o ducă la fund.
-A tras! A tras!
-Ce mai aștepți? Să vină iarna?
-L-am luat! L-am luat!
-Facem focul? Ce zici mîncăm niște pește?
-Nu o să apucăm! Uite ce tună și fulgeră pe Cioara încolo.O să vină și la noi curînd.Mai bine ascundem undițele și plecăm, acum!
-Bine! Bine!
Marius strînse resturile împrăștiate și porni grăbit împins și de vîntul care sufla tot mai tare.La un moment dat, din pîlcul de copăcei se auzi un zgomot iar băieții fugiră ca din pușcă.Furtuna venea din spatele lor cu viteză mare și abia reușiră să ajungă în grădina casei.
-E liniște deocamdată.Dacă afla bătrîna că am fugit la Mureș ne topea în cazanul de topit untură, zise Ionuț pe cînd se strecura în cameră.
-Am făcut-o și pe asta.Hai să o facem în fiecare an!
-Desigur.În fiecare an.De fiecare dată.Trăiască prietenia noastră!

Amely și Marius..pregătiri de liceu...
-Bravo copii! Ați intrat la liceu! De acum sunteți oameni în toată firea! zise mătușa pe cînd destupa o sticlă de șampanie la țară.O să vă răsplătim cu prima ocazie cînd vom avea niște bani la dispoziție.
-Marius, o să mergi la Oltenia pînă în august apoi vom mai vedea, zise și doctorul tăind pîinea pentru masa de seară.
-Pot să îmi iau vărul cu mine?
-Va veni și el dar puțin mai tîrziu.Cam peste 3 săptămîni, mai are ceva de făcut în Hunedoara.
-Abia aștept mătușă.Abia aștept.
-Buun.Acum să mîncăm ceva, suntem rupți de oboseală.
-Mai știi vere cînd am fost noi la țară în Oltenia și am pierdut vitele pe deal?
-De fapt nu le-am pierdut, vaca aia bătrînă vroia să ne ducă în Dealul Boului iar noi ca niște copii ne-am speriat..
-Acolo am dat de Dan.Ce ne mai mințea cu lupii ăia cu trei capete.Și Sorin.Toată vara ne-am luptat cu el.Dacă nu era nebunu' de Luță îl dovedeam.
-A avut noroc cu el.Marius, parcă văd și acum cînd i-ai dat cu bîta peste picioare.Ce vremuri!
Trecură cîteva zile , moment în care Marius ajunse la țară alături de verișorii săi mai mici.Încă de cînd puse piciorul afară din mașină ,își roti privirea către casa unde petrecuse atîtea veri frumoase cu Amely.Casa părea dezolant de goală iar gardul dărîmat pe jumătate:
-Buni ce s-a întîmplat cu colonelul?
-Colonelul mi-a murit în brațe.Avea probleme cu inima și la mușcat o albină.A mai fost doamna după înmormîntare dar de fată nu mai știu nimic.Acum cică a vîndut la o familie din Rădinești și au plecat din Petroșani.
Ce trist! Fata cu care mi-am împărțit vacanțele de vară a dispărut.Oare am să o mai văd?
Ultimele săptămîni de vacanță se scurseră cuminți chiar cînd Ionuț apăru la țară.Ploua zilnic cîte 2-3 ore iar bunicul reușise să încropească un adăpost de unde noaptea păzea porumbul de mistreți.
-Mergem noi la pază!
-Să dea ăla cu cornițe la 7 să nu fiți gata cu vacile, vă șoimănesc cu bătaia! tună doctorul în vreme ce lega cîinele.
Cînd întunericul se adăposti în vale și plapuma de stele reveni timidă, cei doi băieți stăteau întinși pe spate scăldați doar lătratul pierdut în depărtare al cîinilor și luna mare ce îi imbrățișa cu o lumină palidă.
-Oare cum va fi la liceu? întrebă Marius.Poate nu vom mai avea de învățat....
-Cu riscul de a te dezamăgi, vom avea de învățat și încă mult de tot.Trebuie să înțelegi că am făcut doar un pas mic.
-Off!
-Lasă! Să privim partea frumoasă, avem un cer minunat,greierii cîntă iar din toamnă ne vom muta la casă în Hunedoara.
-Daa? Cum așa?
-Bunica din partea lui tata Nicu se mută la Blandiana, noi o lăsăm pe Nico la apartament și ne tragem la casa care a fost a lor.Deja sunt duse lucrurile acolo.O să fie un an plin de surprize plăcute pentru noi vere!

Peste 2 săptămîni..
Orașul își revenea cu greu din brațele verii și strugurii începuseră să se lăfăie obraznici pe tarabele vînzătorilor.Marius, revenit de 2 zile acasă și își reluase activitățile obișnuite.Într-una din zile cobora din centru cînd pe o bicicletă trecu o fată înaltă, cu părul blond prins în coadă care trecu pe lîngă el cu viteză.
Să fi fost Amely? Amely? De ce nu m-a băgat în seamă? .Sunt nebun.Poate nu mă mai cunoaște...
A treia zi începu școala.Autobuzul de culoare portocalie , prăfuit se opri în stația comunei Geoagiu și din el năvăliră zeci de copii care începeau un nou an școlar.Directorul stătea în fața școlii iar diriginții asteptau cu nerăbdare ca hoardele să se potolească.Un domn mic de statură trecu printre ei și îi numără apoi îi pofti în clase.
-Eu sunt Vasilie Constantin, noul vostru diriginte.Timp de 4 ani am să vă fiu și tată și mamă.
Marius remarcă fata blondă și zîmbetul îi înflori pe buze.Era Amely, era fata cu care în fiecare vară petrecuse momente minunate.
La ora 14 cînd autobuzul obosit opri în stație , fata trecu pe lîngă el și-l ignoră complet.Continua să stea pe scaun privind pe geamul murdar și din cînd în cînd ducea mîna la frunte ca un tic nervos.
-Mamă, Amely e colegă cu mine la liceu.Partea tragică e că nu mă bagă în seamă deloc.
-L-a iubit mult pe colonel.E furioasă pt că tatăl tău nu l-a putut salva atunci.
-Ai vorbit cu doamna?
-S-au mutat aici la fratele colonelului, în vale nu le mai rămăsese nimic.Ne vedem mereu la serviciu , e afectată și normal că o înțeleg.Las-o să treacă puțin timpul și va înțelege că nu suntem vinovați.O să vină ea cînd va considera că e timpul.
-Bine, o să iau lucrurile ca atare.O las pe ea să facă primul pas.Mă duc să îmi fac lecțiile la chimie.Am o profesoară tare ciudată.
-Bine, eu mă duc la piață în Micro 2.Am auzit că au fructele mai ieftine.
Dis de dimineață, Marius se pregăti de plecat la școală dar avu surpriza să constate că autobuzul era stricat.Profesoara de franceză, se plimba ca un leu turbat prin stație iar de multe ori înjura pe franțuzește situația nu tocmai roză.
-Măcar avem acoperire la școală.Uite că apare Amely și cu Erika.
-Fata asta e mortală.Cred că poate băga sub masă 10 băieți.Am stat cu ea duminica trecută pe terasă la Simeria și în 15 minute a topit 10 beri.
-Cine Amely ? întrebă Marius
-Nu mă, Erika.Părinții ei sunt în Petroșani, taică-su e miner la Lonea, maică-sa tot pe acolo, lucrează.
-Au bani din greu.Minerii ăștia.
-Valeruț, au bani dar ce contează banii cînd stai mereu cu moartea lîngă tine?.Tu crezi că asta e fericire? Să știi că intri în șut dar de ieșit s-ar putea să nu mai ieși niciodată.?
-Uite că avem și autobuz.Într-un final.
-Prindem ora de chimie? mă rupe madam Andrei cu formulele ei chimice
-Eu mă duc la dentist, zis Dan scobindu-se în măsele doar, doar să îl apuce durerea.
La școală, în curte, Hațegan, un om foarte slab,cu un halat de culoare albă pe el făcea semne către geamul clasei a -9-a , să iasă toți afară.
-Udrea, Mihăilă, veniți cu toată clasa la fermă!
Ferma este situată la cîteva sute de metri de liceu și acolo lucrează ca îngrijitor Marian, solid, părul roșcat ca o claie de fîn și burta ce iasă prin chimirul strîns tare.O femeie trecută de 45 de ani, străvezie la chip și lungă cît un arac de fasole se strîmbă la fiecare elev ce intră în curtea fermei, zbiară ca o apucată pînă cînd ajunge și asistentul veterinar:
-Doamna Popa,ușor că o să aveți din nou probleme cu fierea.Ușor că altfel nu domolim mînjii.
-Ușor pe dracu! Deja au apărut cu tot felul de idei și trăznăi prin fermă.Trebuie bătuți cu biciul!
-Vă împărțiți pe echipe și în saivan faceți ordine și curățenie la oi!Mihăilă, să vii să tăiem o oaie!
Doamna Popa îi duce pe elevi în saivan apoi este chemată la școală.Udrea, vede baloții de paie și dintr-un salt este sus.Ca la un semn toți se aruncă pe baloții frumos aranjați, îi dărîmă, Amely, prinde momentul și cînd îl vede pe Marius sare pe el:
-Cîine credeai că scapi de mine? Ești un cîine și te-aș zdrobi cu lopata dacă nu ași mai avea o urmă de milă în mine.Trebuia să vii la mine! Trebuia să te rogi să vă iert familia criminală! Mi-ați omorît tatăl!
-Nu ți-a omorît nimeni tatăl! Ce vină am eu sau mama că domnul colonel suferea cu inima?
O răsturnă pe spate și fata căzu printre baloți înjurînd cu sete.Reveni cu furie mai mare și îl zgîrie pe mîini și pe față:
-Dacă tatăl tău venea la țară atunci îl salva! Îl salva! Te urăsc!
-Mă urăști pe mine sau neputința ta? Eu cred că vrei să crezi în ceva și nu ai în ce.Tatăl tău și-a căutat-o singur! Ce căuta la stupi dacă avea probleme cu inima?
Te urăsc! Vă urăsc!
-Te urăști pe tine și lipsa unei posibilități reale!
Se tăvăliră prin paie iar între timp fata țipă cînd Marius o prinse în brațe:
-Nenorocitule vrei să mă violezi?
-Nu ai tu norocul ăsta domnișoară.Ți-ar face mare plăcere să mă vezi închis pentru neputințele tale.
-Porcule!
-Rază de soare ce ești! Floarea vieții mele!
Hațegan se ivește și își pune mîinile în cap a pagubă, toată hala e distrusă, paiele plutesc în aer iar Amely se uită amețită la Marius.O bufnește rîsul și după criza ei de rîs sar și ceilalți.
-Am paie în bocanci, hei, am paie chiar și acolo unde nu bate soarele , zise fata în timp ce se ținea după Marius în drum spre autobuz.
-Domnișorică scumpă, nu am cum să îți scot acele paie! Te duci acasă, faci o baie, mîine o luăm de la capăt.
-Poate vin și fac baie la tine ce zici? Și mă dezbrac în fața ta , ce zici?
-Dacă vrei probleme, nu ai decît.Încercăm?
-Nu te ține, ai caș la gură.Maturizează-te și mai vedem.
-Naiba, tu ai început.
-Vedem noi pînă la urmă, care, pe care.Te dovedesc eu!
-E o promisiune? Sau amenințare? Crede-mă că te fac să te urci pe pereți!
-Nu te băga la artificii băiete.Ți-am spus: ai încă brînză pe la guriță.
Am ajuns acasă.Ne mai vedem!
-Fi sigur! Nu scapi de mine așa ușor.Apropo, pe unde stai?
-Pricazului, 59.
-Bine.Pa!
Ajuns acasă se aruncă în pat cu o durere ascuțită de cap.Adormi foarte greu și visă monștri și sînge.Se trezi buimac tocmai cînd se lăsa întunericul.Doctorul veni de la spital și îi aruncă o doză de bere în brațe:
-Hai să bem! Am salvat viața unui om azi.S-ar putea să plecăm din orașul ăsta amărît.
-Amely e aici.Aproape că mi-a scos ochii azi.E dusă rău cu capul.
-Va înțelege că am făcut tot ce e omenește posibil să îi salvez tatăl.Nu sunt Dumnezeu, sunt un simplu doctor care lucrează gărzi plătite prost, nopți nedormite, stress.Hai să bem că am mai luat un nefericit din ghearele morții.
-Mă doare rău capul, pot să beau mai tîrziu?
-Lasă fetele să fie fete.Dacă după fiecare prostie te doare capul, unde o să ajungi?
Tîrziu în seară se auzi o bătaie la ușă dar cînd Marius ieși afară nu văzu pe nimeni.Dădu perdeaua la o parte și putu să o vadă pe Amely trecînd colțul străzii în viteză.Oare?
A doua zi...
-M-ai căutat aseară?
-Eu? Nu.Posibil să fi trecut prin fața blocului tău.
-Mihăilă! Vino tată să tăiem o oaie pentru cantină! zise Hațegan agitînd un cuțit enorm.Amely! Du-te să îl ajuți!
-Dar n-am tăiat în viața mea un picior de muscă! Dacă văd sînge leșin.
-Nu e asta o problemă! Du-te!
-Ține ligheanul ăla mai aproape fato!
Sîngele țîșni odată ce lama cuțitului pătrunse în gîtul animalului iar Amely se lăsă pe vine cu mîinile lipite de burtă dar Mihai nu o iertă sub nici o formă:
-Ține de picior! Hai colega că nu avem toată ziua la dispoziție.
Cu mîna tremurîndă, apucă piciorul iar băiatul despică încet dar sigur blana apoi făcu tăieturi mesteșugite pînă intestinele ieșiră afară
-O să leșin! Pfuuaah! Ce groaznic miroase!
-Dă mîna stîngă încoace! zise el prinzînd-o rapid. Dă mîna și îți arăt ceva!
Cu viteză proiectă mîna fetei în masa de intestine destul ca aceasta să se aplece din nou scîrbită.Marius se ivi zîmbind cu un alt lighean și goli conținutul înăuntru privind la zbaterile fetei
-Lasă, carnea e bună, măcar acum vezi și tu cum se face drobul.
-O să te omor Marius!
-Cum vrei! Dar după asta vei merge să faci curățenie la scroafele fătate.
-Plec! Zău că plec!
-Și dacă pleci pe cine impresionezi? Du-te! restul fetelor au plecat deja.
-Ne vedem acasă! Ahhh! Urăsc bărbații!!!
-Deci Marius, pot avea berea nu?
-Da.Mergem la birt după ce tranșăm animalul și dau berea.
-Vrei să te răzbuni pe ea? De ce?
-Nu e vorba de răzbunare.A crescut în puf.O să vadă și cum e viața de jos.
La școală.... finalul trimestrului 1
-Marius, zise profesoara de chimie.Văd că te-ai străduit să înveți ceva deși tu ești un prost tămîie.Îți dau un zece ca să îți iasă nenorocita de medie.Deși ar trebui să te las corigent.Vedem ce faci și trimestrul 2.
-Mulțumesc doamna profesoară.
-Lasă bă prostule.Sunt eu bună la suflet.La cîtă chimie ști tu...
-Amely, media 9.Fato, dacă în trimestrul 2 te lași pe tînjală o să îți crăp pielea cu un băț!
-Avem autobuz, avem autobuz!
-Mai trebuia să merg prin frig 7 kilometri.Sunt sătulă de drumuri prin zăpadă.Apropo, ce faci vacanța asta Marius?
-Mă duc la Hunedoara la văru miu, Tu?
-Probabil voi sta acasă, văd eu.Sigur vine mama de dincolo.
-Cînd revin, treci pe la mine.
-Păi deja pleci la Hunedoara?
-Luni.










Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE