FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Modestia, bat-o vina
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
"Mi-a fost rușine de această modestie mincinoasă" - ne mărturisește cu sinceritatea-i fără menajamente Nietzsche. Care să fie însă acea modestie atît de rușinoasă? Desigur aceea ruinată de ofensiva populismului, aceea care și-a pierdut orice noblețe și își ascunde decrepită tîlcul sub o zdreanță de seminificație - lipsa de îngîmfare. Tristețea mare este că Dicționarul explicativ al limbii române surprinde doar fireasca decădere morală a vremii cînd se limitează doar la această hanță flendurită ca unic sens al modestiei.

Modestia pare să fi ajuns doar refugiul ipocrit al mediocrității veleitare, atunci cînd nu e revendicare obraznică a egalitarismului revanșard. Un anume complex de inferioritate, transformat revoluționar in complex de superioritate, obligă vulgul să cheme la ordinea modestiei pe cei superiori, pentru ca astfel prostia să-și încununeze obscuritatea mediocrității cu laurii de elevație etică ai modestiei. Rigoarea supremă a acestei chemări este nivelarea egalitaristă, complacerea în mocirla generală, modestia fiind doar umilința liber consimțită a celor superiori pentru a nu jigni cumva suficiența ambițioasa a celor inferiori – doar astfel dispuși să le accepte cu modestie ofranda.

Și totuși modestia nu înseamnă doar cedarea bleagă în fața pretențiilor mediocrității, lipsa fermității existențiale, abandonarea valorilor și a simțului ierarhiei. Dacă nu e sărăcită, fiind considerată pripit doar o complezentă virtute de contact, ea are șansa de a-și reaminti că este efort consecvent de temperare a isteriei afirmării necondiționate, acțiune răbdătoare și decentă de a-ți căuta măsura - simplificare și esențializare, lămurire și stilizare. Lupta ei se dă cu acel model absurd al personalității rapace, care își adjudecă cu lipsa de discernămînt a lăcomiei complicația pentru a putea deriva din această strinsură avară puzderie de merite, pretenții nemăsurate, ifose absurde. Modestia vizează astfel restrîngerea personalității lăbărțate, excesiv umflate social pînă la a-și afla măsura în simplitatea firească și nepretențioasă pe care o prescrie omului, laolaltă cu toate lucrurile, dictonul latin: est modus in rebus.

Modestia este resimțită în cele din urmă ca o sobrietate și decență a simțirii care ne face să nu exageram importanța ideilor, sentimentelor și faptelor noastre in speranța ipocrită de a pretinde drepturi și privilegii sporite in fața celorlalți. Ea ar trebui opusă atunci nu atît îngîmfării, cît unor metehne izvorîte mai degrabă din scursurile ideologice ale vremii: veleitarismului, cusurgeriei, snobismului. Și abia așa am putea pricepe că modestia este, înainte de a fi un mod de a te manifesta în fața unuia sau altuia, o atitudine fundamentală a fiecăruia în fața vieții și a destinului său. Forțînd puțin limba, am putea spune că fiecare este ținut să modestească la propria-i soartă.

(Ceea ce am scris mai sus am scris demult. Nu am pretenția de a fi surprins toate subtilitățile modestiei și m-ar bucura să le aflu de la cei ce o practică cu mai mult succes.)


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  am spus in primul com ca evolutia se face piramidal. singuratatea era a ajungerii in varf si nu a mea din aceasta viata.
forta morala va fi prima chestie pozitiva a acestor timpuri. deocamdata nu este nici o agitatie, este liniste. tin linistea in palme.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-06 23:40:37
         
 
  Nicolae, nu te judec defel. Imi pare rau insa sa te vad zbătîndu-te și nu bătîndu-te pentru niste principii.
Reciteste te rog commul sa vezi ce se intelege din pasajul cu sa murim mai multi deodata. Poate ca in fraza aceea ai inghitit capitole intregi de filozofie dar care nu ajung la noi. Intelegi?
De asta spun ca esti intr-un stufaris de unde nu vezi rasaritul. Asta mi se intampla mie la 20 de ani cand citeam doua trei carti pe zi pana sa le fac sortarea. Sau sa le gasesc intelesul. Banuiesc ca ai depasit faza.
Da, agitatia nu o inteleg pentru ca ea niciodata nu va fi o chestie pozitiva ci doar simbolul unui element de nesiguranta.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2010-04-06 23:32:26
         
 
  Tania, ma surprinzi. A ajunge la Dumnezeu nu inseamna moartea in masa, ci eliminarea decalajului evolutiv dintre fiinte astfel incat sa nu mai fie nevoie de alte vieti in care sa se renunte treptat la cele rele.
Despre FM, tu ai devenit prietenul blogului. daca nu intelegi "agitatia" este foarte posibil sa gresesti judecandu-ma.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-06 23:23:55
         
 
  CTA permite-mi un offtopic.
Periculoasa dorinta ai Nicolae. Cum adica sa ajungem cat mai multi deodata la Dumnezeu? Ma trec fiori pe sira spinarii. Adica un genocid pe bune in scop umanitar? Daca as fi acum Mitica as scoate o epigrama pe cinste. Merita ideea.
Pe bune, nu iti inteleg agitatia cu forta morala. Poate ca e nevoie ca si la apostoli de cateva zeci de generatii pentru a ti se intelege mesajele si sa te pricepem. Zic pe propria raspundere, nu tin cu nimeni- iti citesc blogul, citesc ce postezi aici si imi dai senzatia ca esti in stufaris si nu vezi rasaritul. Chiar ai pierdut notiunea legata de faptul ca tot ce e simplu e genial? Ca putine cuvinte dar bune sunt o forta morala de la sine decat pagini si filozofii dialectice? E la fel ca in educatia unui copil- cu cat dai mai multe explicatii vei pierde din forta aplicatiei masurii corijibile.
Stii bine ca CTA niciodata nu vine degeaba cu un text. Chiar daca e scris mai demult, tinta lui e precisa.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2010-04-06 23:09:12
         
 
  v-ati chinuit? bine ca nu am intrat in detalii cu... filozofia.

daca as fi avut eu aceste filozofii eram mare. dar eu lupt cu ele, fiindca nu cred ca fiinta umana trebuie sa evolueze de una singura, ci impreuna cu celelalte, sa le ajute sa se inteleaga pentru a alege in cunostinta de cauza.
pe mine ma deranjeaza CUM se intervine in acest proces al evolutiei si strig ca nu trebuie calcata morala in picioare.
pe mine personal ma sperie singuratatea, nu vreau sa ajung singur la Dumnezeu, vreau sa ajungem acolo cati mai multi, daca se poate cu totii, deodata. este dorinta mea, iar dorinta este reactivul fara de care nu poate exista progres.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-06 22:57:36
         
 
  Domnule Nicolae, nu sînt atît de modest încît să nu vă mărturisesc că m-am chinuit să citesc pînă ca capăt textul dv. în care confuzia se împletește perfect cu suficiența. Prima frază spune totul: "Dupa recentele filozofii despre viata, din pacate inca nemediatizate, sau nu destul, omul nu trebuie sa aiba decat preocuparea propriei evolutii." Filozofiile astea sînt doar în capul dv. Consecințele lor scrise, oricît le-ați mediatiza, vor rămîne însă doar confuzia întruchipată.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2010-04-06 22:28:30
         
 
  Ahaaa...eu credeam că doar divaghezi!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2010-04-06 22:22:50
         
 
  am expus o filozofie drept comentariu, n-am facut atac la persoana.
apoi... eu sunt in miscare, experimentez un rol intr-un spatiu ce se vrea liber. care e problema?
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-06 22:20:29
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  De pildă în frazarea :" Modestia este o valoare pe care singur ti-o asumi la un moment dat. Iar daca ti-ai asumat-o singur o stii." ești sigur că nu e viceversa?  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2010-04-06 22:05:25
         
 
  Nicolae,
Dacă promiți că nu mai blochezi serverul îți voi mărturisi un adevăr evident: matale ții tot timpul lecții, cu precădere în subsolul paginilor altora!
 
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2010-04-06 22:03:54
         
 
  Dupa recentele filozofii despre viata, din pacate inca nemediatizate, sau nu destul, omul nu trebuie sa aiba decat preocuparea propriei evolutii. Astfel, prin liberul arbitru a avut posibilitatea sa aleaga pentru experimentare oricare mod de viata posibil. Cel mai tentant a fost si ramane inca raul. Deci milioane de fiinte experimenteaza concomitent raul. Asta face sa existe o lupta permanenta intre ele cu scopul ca fiecare sa simta/traiasca mai profund. Dupa un timp fiecare fiinta renunta din proprie constiinta la raul practicat, adica pus in fata alegerii, calea deja experimentata o exclude. In acest moment se presupune ca acel organism viu a evoluat, a urcat o treapta. Pe timpul vietii poate sa faca una sau mai multe renuntari din milioanele posibile. La exercitarea violentei pentru obtinerea placerilor imediate a fost nevoie probabil, la unele cazuri, de mai multe vieti. De la un punct incolo evolutia devine simtibila prin atitudinile pe care organismul viu le are fata de mediul inconjurator, acesta devine preocupat mai putin de cele materiale si imediat existentiale, traieste pentru viitor, pentru idei, pentru intelegerea artelor sau a abstractului. Asta inseamna ca fiecare alegere de-a sa il situeaza intr-o lume din ce in ce mai restransa. Isi alege oamenii cu care doreste sa vietuiasca, lucrurile cu care sa se inconjoare. Din ce in ce mai putine, in vieti succesive, piramidal, pana seamana si se confunda cu unul Dumnezeu.
Revenind la text. A tine lectie de modestie in piata publica inseamna a te amesteca in viata celorlalti care au ales sa experimenteze lipsa de modestie, experiment pe care candva si tu l-ai trait. Modestia este o valoare pe care singur ti-o asumi la un moment dat. Iar daca ti-ai asumat-o singur o stii. Si mai stii si cate trepte ai urcat spre desavarsire fiindca a fi modest nu presupune a nu fi rau/nedrept sau altele.
A tine lectii publice inseamna din start o subevolutie fiindca alegerea a fost amestecarea cu grosul involuatilor, nicidecum trairea intr-o lume superioara si paralela acestora.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2010-04-06 21:35:11
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE