FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Cum s-a născut Dumnezeu Sau 2012
Text postat de adrian paparuz

Cum s-a născut Dumnezeu

Sau 2012


Motto:”Dacă optica materialistă este exactă,atunci,viața umană nu merită să fie trăită.
Bărbații și femeile care cred în materialism,nu vor mai ajunge,cu timpul,să-și justifice propria existență,și să aducă pe lume alte vieți care vor trebui,în mod obligatoriu,să facă față,la rândul lor,absurdului existenței,se vor regăsii într-o situație mai gravă decât moartea.
Experiența vieții omenești,în condițiile în care o trăim,este tragică și tulburătoare.Această latură tragică nu poate fi compensată,decât prin convingerea,sau cel puțin speranța,că viața are un sens mai adânc decât cel pe care i-l acordă materialismul!”

(W.Mac.Dougall.)





Prima oară când mi-am amintit de acel tânăr, a fost în ziua în care am urlat de disperare, din disperarea existenței, pe un țărm al unei mări pe care eu o știam inexistentă.
Și, asta, fiindcă, atunci, în acele clipe în care sufletul îmi era prizonier al unei dureri inumane, când nimic din mine însumi nu mai trăia cu adevărat, cuvintele acelui copil au inundat deodată timpanele mele, făcându-mă să simt mirosul pământului, mirosul cerului, făcându-mă să simt povara propriului meu miros viu:
“Întoarce-te în singurătate omule, în singurătatea nebuniei tale, acolo de unde ai plecat ,înainte de a pleca în căutarea fericirii!
Nu văd, n-am văzut niciodată, fiindcă orb am voit să mă nasc, dar eu știu, nu te-ntrista, omule, fericire nu există...Nu trăim să fim fericiți, ci numai pentru a suferi de pe urma acestei invenții absurde...
Și, acum, du-te omule, du-te de unde ai venit, de unde te vei întoarce aici pentru a-mi spune că am dreptate, pentru a-mi pune întrebări inutile, la care doar tu însuți trebuie să găsești răspuns...Zâmbești, nu înțelegi nimic, dar vei înțelege....Puțini înțeleg înainte de a nu mai fi.
Mă vei gasi tot aici, oricât de multe zile vor trece....timpul nu există, la fel ca și fericirea, timpul nu e decât o mare minciună.Vei avea șansa, poate unică să înțelegi că nu suntem nimic, înainte ca nimicul să-ți acopere trupul...”.

Și, iată-mă aici, pe același țărm, cu picioarele scăldate de apa unei mări inexistente, plouându-mă prin fiecare ungher al ființei....unde ești, filozofule? Doar tu ai putea să m-asculți fără să-ți spun nimic....timpul nu există.
Ar fi trebuit să fii aici.
„Chiar sunt, prietene...atinge-mă, convinge-te de această proastă realitate.E singura în care mai crezi, nu-i așa?”.
Nu știu de unde apăruse, plaja părea pustie...ca și atunci, când în noaptea aceea lungă, alături de soția mea, ascultam doar valurile ce se izbeau ritmic de tălpile noastre goale, plesnind de fericire. O fericire pe care o credeam veșnică.
Se așezase lângă noi, un biet copil cu o chitară înfășurat complet cu un cearceaf alb.
Ca mulți alții, i-am spus atunci, cotrobăind în sacoșă în căutarea vreunei conserve sau a vreunei prăjituri: „Nu te osteni!”.
Și atunci, vocea aceea stranie, izbită de creierul meu saturat de obsesii, de cuvinte mari...fericire, dragoste, eternitate, înghesuit de idei existențiale, cu principii și sentimente întortochiate ca un labirintm prin care alergam cu ochii închiși, a declanșat o alarmă, nu știu, ceva ca un strigăt....
- Cine ești? Ce vrei? s-a răsculat primitivul din mine, pe jumătate nervos, pe jumătate curios.
Ne-a privit îndelung; am simțit un țurțure pe spate, zgribulindu-mă deodată.
- Lasă-l Rafael! E doar un copil! mi-a șoptit Clara.
- Atât…un copil orb, Clara! ne-a răspuns parcă cu o altă voce, cu un ecou metalic.
„Un copil orb, un copil orb”, repetam cu mintea învălmășită deodată de mituri, de legende, de spaimă.
- De unde știi că o cheamă Clara? s-a răsculat bărbatul gelos din mine.
- Rafael, tu nu ești ca ceilalți, ar trebui să vezi, să vezi omule, pricepi? Prin tot acest întuneric trebuie să vezi, să arzi ca o flacără...
„Să ard ca o flacără”, credeam că e nebun.
- Nu, Rafael, nu sunt nebun, de fapt habar n-am cine sunt...Nu am nici un trecut...În urma mea nu există nimic! Doar exist, doar atât...M-am așezat lângă voi acum și aici venind de niciunde. M-ați chemat....Tu m-ai chemat Rafael. Sunt cel pe care îl cauți în tine; trebuia să te întâlnești cu tine, față în față cu adevărul! Adevărul e orb, Rafael, dar privește-l!
I-am privit ochii goi, albaștri și totul începu să alunece...Mă simțeam ușor, pluteam undeva deasupra plajei, iar el mă țintuia cu privirea-i oarbă, plutind alături de mine, într-un altfel de spațiu, fără culoare, fără sunete....Părea un joc absurd, o poveste ireală, și mintea îmi era tulbure ca un râu în care copiii au aruncat bolovani....
- Rafael, trezește-te! E timpul să plecăm! și vocea Clarei alungă deodată totul.
Stăteam întins, gol, pe nisip și marea continua să ne izbească trupurile: flux, reflux...
- Să mergem, iubitule, e timpul!
„Timp nu există, la fel ca și fericirea, nu e decât o invenție absurdă...”.
- Ești fericită, Clara?
- Desigur, Rafael, fericirea mea e atât de imensă, încât n-ar putea fi acoperită de apa acestei mări...Tu ești fericit, dragul meu?
„Fericire nu există...Există doar o mare minciună...”.
- Da, Clara, sigur că sunt! Unde a plecat?
- Cine? Orbul?
Deci, nu avusesem vedenii, fusese acolo.
- Da, unde e?
- Nu știu, a dispărut!
- Cum, adică, a dispărut?
- Nu știu, ce importanță are, iubitule, hai să plecăm....
- Dar ce-a spus, l-ai auzit?
- N-a scos nici un cuvânt, Rafael, ce e cu tine?
- Cum, n-a vorbit nimic?
- Nu, dragule, s-a așezat acolo, lângă mare și ne-a privit!
- Dar era orb! Cum ne-a privit? Chiar tu mi-ai spus că e doar un copil orb...
- Da, Rafael, era orb, dar orbii știu și ei să privească, au felul lor bizar de a scruta întunericul și e un fel care doare...
Se întristase, iar eu mă simțeam vinovat de această tristețe a orbilor, pe care o simțeam tot mai grea, tot mai apăsătoare...Aș fi vrut să îi spun cuvintele acelui copil orb, ce se așezase acolo, lângă noi, venit de niciunde, plecat nicăieri.
Dar, mai mult decât mine, Clara n-ar fi înțeles nimic, cu atât mai mult cu cât ea nu auzise nici un cuvânt.
Vorbisem telepatic? Era posibil? Știam prea puțin despre acest mod de comunicare, iar puținul știut era doar din discuțiile mele interminabile, pe care le avusesem cu fostul meu coleg și prieten din școală, Nicolo.
S-a sinucis...Din prea multă dragoste de viață, de prea multă suferință a sufletului....
„Voi muri de dor Rafael, de dorul dorului de dor, prietene....” îmi spunea uneori seara înainte de a adormi.
Fusese un student extraordinar. Nu avea ce să învețe, era un autodidact.
Venise singur, ascuns într-un vapor, pe când avea doar zece ani. Fusese orfan, nu-și cunoscuse părinții niciodată. Tatăl pierise pe mare,mama, când îl născuse. Trăise din mila pescarilor.
„Într-o noapte, un napolitan povestea despre America asta a voastră, Rafael....A doua zi m-am ascuns pe un vapor, sperând doar să nu mor până nu ajung aici ” îmi povestise mai târziu, după ce ne împrietenisem.
Era un singuratic, iar eu eram unicul lui prieten.
- De ce eu ,Nicolo? l-am întrebat odată.
- Fiindcă numele tău îmi amintește de Italia, de capodoperele Renașterii, și, apoi, tu ești altfel decât ceilalți, Rafael, altfel...
„Altfel...”, așa îmi spusese și acel copil orb sau, poate, așa visasem eu...altfel decât ceilalți...
- De ce ești trist, Nicolo? Și atât de singur?
- Fiindcă m-am născut, Rafael, fiindcă m-am născut, și pentru asta am ucis...Fiindcă trebuie să fiu pedepsit că iubesc atât de mult viața...
- Nu te înțeleg, Nicolo....
- Nici tu, Rafael? Nici chiar tu? Atunci totul e pierdut, prietene...Flacăra se va stinge, întunericul va înghiți tot și va fi liniște...
Colegii îi spuneau „nebunul” . Câteodată, chiar eu gândeam că nu e în toate mințile.
Mă trezise, într-o noapte, părea speriat, ochii îi luceau straniu, și avea un zâmbet amar:
- Rafael, du-mă lângă mare, pe plajă, te implor prietene...
Am gonit cu mașina aproape cinzeci de mile.
- Ce vrei să faci aici, Nicolo?
- Să ascult oceanul, Rafael, să sărut acest nisip plin de viață, să plâng și să râd de plânsul meu....și să vorbesc cu Dumnezeu. El m-a chemat aici, trebuia să vin, nu-i așa, prietene?
- Și, cum vorbești tu cu Dumnezeu, Nicolo?
- Prin gând, prin sânge....ne contopim, înțelegi?
- Nu!
- Păcat, Rafael, mare păcat!
S-a așezat pe nisip în genunchi și m-a rugat să plec.
- Dacă nu poți înțelege, du-te, Rafael, întoarce-te în civilizație. Nu-ți fie teamă pentru mine, îl am pe Dumnezeu....
M-am îndepărtat cu mașina câteva sute de metri și l-am așteptat. Din păcate am adormit.
Dimineața, m-a trezit soarele plin ieșind din mare. Nicolo nu mai era. L-am căutat pe toată plaja, zadarnic, nimic....M-am întors la colegiu.
Dormea, ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic....Doar fața îi exprima o durere fără sfârșit.
Nu l-am întrebat nimic, nici măcar cum s-a întors cincizeci de mile.
Mai târziu, tot el a fost acela care m-a întrebat, mirat:
- Ce e cu tine, Rafael? Parcă nu ai dormit de o veșnicie...
Atunci, l-aș fi pocnit, dar mirarea lui era așa de sinceră, încât m-am abținut...
Apoi, într-o altă noapte, mi-a povestit:
- Știi, Rafael, eu sunt născut pentru suferință, nu sunt doar propriul meu filozof, sunt destinat să-mi disec propria viață... Viața, nimic nu se compară cu ea, poate veșnicia lui Dumnezeu, dar ...nu știu,Rafael, nemurire....? Pentru ce să te lupți, pentru ce să exiști? Eternitate? Blestem ! Sunt credincios, vorbesc cu Dumnezeu, așa cum vorbesc cu tine, dar prefer raiul acesta pământesc decât o veșnicie insipidă.... De aceea voi muri... Și tu ai putea să vorbești cu El, doar să îl cauți în tine! „Nimic fără Dumnezeu!”, cine a spus asta? Ne naștem cu moartea în noi, de la primul țipăt...conviețuim cu ea, ne contopim cu ea...Cred că e singura certitudine a omului...În rest, relativitatea.....Omul a descoperit, cândva că poate să moară și într-un timp această invenție l-a făcut fericit.
Da, de ce te miri? Fiindcă atunci, când suferința umană atinge o limită maximă, când speranța se stinge sub palmele însângerate, îl rogi pe Dumnezeu să poți muri...Și ești fericit în așteptarea unei noi evoluții a sufletului, în așteptarea acelei liniști atemporale, aspațiale...
„Să nu ucizi!” Dar să nu te sinucizi? Nu mai pot, Rafael...Trebuie să mor...
- Și Dumnezeu, Nicolo? Ce faci cu Dumnezeu?
- Nimic, nimic.....sunt născut pentru suferință, pot sa mor pentru același lucru....Când am ajuns în America, mai întâi am sărutat Statuia Libertății, și apoi acest mic crucifix moștenit de la mama... Apoi am șopti: „Doamne, exiști și aici?”. Și atunci l-am auzit, Rafael, l-am putut auzi, înțelegi? Mi-a spus să am speranță și să cred în existența lui. așa cum cred în existența acelei statui. Statuia va dispare, dar Dumnezeu, nu!

/////////////

După câteva zile, l-am găsit pe plajă....Se împușcase. În mâna stângă ținea strâns o scrisoare pentru mine: ”Rafael, sărută Statuia Libertății și păstrează crucifixul mamei...apoi arde-mă și ține-mă la tine în cameră; uneori vom vorbi, îți voi spune de ce am făcut-o...”.
Și acum cenușa lui e la mine...îl simt aproape, că există, la fel cum îl simt pe acest copil orb, chemat de mine, venit de niciunde.
„De ce te gândești la toate acestea, Rafael?”
„De ce, tu, orbule, n-ai nici un răspuns?”
E la fel ca atunci, în noaptea aceea, nu s-a schimbat nimic în înfățișarea lui, n-a mai crescut, nici nu a mai îmbătrânit.
- Ai un nume, orbule?
- Tu îl mai ai, Rafael?
- Ești Dumnezeu, orbule?
- Nu, nu sunt...
- De ce te caut pe tine? Cu ce mă poți ajuta?
- Eu sunt o certitudine, Rafael...De aceea mă cauți, pentru că eu nu cred în fericire, nici în timp...exist fără explicații, așa cum ceilalți mor fără explicații!
- Tu nu vrei să mori?
- Am o veșnicie pentru asta, dar tu, Rafael?
-...
- Știu, ești între două existențe sau între două neexistențe, e același lucru și aștepți un sfat de la mine, un sfat care să te ajute să alegi între viață și moarte. Numai că pentru mine viața sau moartea e același lucru. Doar noi, bieți bipezi ne temem de moarte, pentru că ne e frică să trăim. Totul e un mare nimic.
Ne așezasem pe plaja mustind de atâta apă, sub ploaia fără sfârșit. Ploaia care aduce moartea, țipătul...Erau patrusutecincizeci de zile de când începuse. O ploaie rece, cu picuri mici, ascuțiți, deasă ca o perdea imensă ce acoperise brusc soarele.
Nu știu dacă în existența mea, vreodată, simțisem ceva asemănător, nici măcar dacă acel sentiment aparținea umanului. Îl priveam pe orb și totul în jurul meu începea să alunece, să se risipească, să mă autodistrug....
- Orbule, am înnebunit?
- Nu, Rafael, e doar un efect secundar al ploii!
- Aș vrea să adorm, să nu pleci!
- Dormi, Rafael, dormi...
- Eu sunt Rafael?

-----------------




Casa era într-un cartier privilegiat, un cartier ministerial, la marginea oceanului. De-a lungul străzii foarte late pe o parte și pe alta, se întindeau vilele oficialităților: demnitari,diplomați, ambasadori.
Totul era păzit. Din capătul străzii, până la celălalt capăt, adică pe o lungime de cel puțin zece kilometri, de cei mai antrenați soldați.
Niciodată nu părăseam cartierul; tot ce aveam nevoie se regăsea între „granițele” acelui cartier select. Eram tabu. Cuvântul de ordine, pe care nu-l rostea nimeni, dar pe care îl respectam cu toții, era: ”liniște!”.
Secretul guverna tăcut, greu și deplin asupra capetelor noastre, sufocant, poluant....
Eram ca niște ciumați, paria sau criminali...Poate, acei guvernanți să fi fost niște tirani, despoți (iar istoria îi va judeca), dar, noi, copiii acestor oficiali, de ce trebuia să fim frustrați, închiși în „succesul” părinților?
Aveam, fiecare din noi, profesori particulari, servitori, doici, o armată de paznici, care ne îngrădeau orice mișcare. Nici măcar nu ne cunoașteam între noi.
Tata, marele dictator, lipsea foarte des....În permanență, patru zdrahoni se afla lângă el, chiar și acasă, te împiedicai de ei. Nu zâmbeau niciodată.
Mama era italiancă, tata yankeu, bunicul din partea mamei, spaniol, iar bunica din partea mamei, grecoaică. Un amalgam de nații contribuiseră la A.D.N.-ul meu .
Pe bunicii din partea tatălui, yankei și ei, nu i-am cunoscut niciodată. Tata ne-a interzis să vorbim despre ei....nici nu știu dacă au existat vreodată....
Nu știu cum reușise Antonia, adică mama, să-l iubească pe tata și mai ales să-l urmeze, aici, în America. Era un tiran din vârful degetelor de la picioare până la ultimul fir de păr. Ar fi putut ucide oricând, pe oricine, fără să-și piardă zâmbetul sarcastic. Înainte de a deveni cel mai de temut dictator al istoriei, fusese general.
Lovitura de stat pe care a organizat-o a avut succes, iar el a schimbat lumea în rău...
Când am împlinit patrusprezece ani, m-a întrebat, de dinapoia masivului său birou:
- Rafael, ce-ți dorești cel mai mult?
- Să plec, să trăiesc dincolo...(„dincolo” numeam noi teritoriul lumii, care se întindea mai departe de fortăreața cartierului rezidențial)
- De ce?
- Fiindcă vreau să fiu liber!
M-a privit câteva secunde, apoi, mai înainte de a ieși din casă, odată cu gorilele sale, l-am auzit, abia șoptind:
- Zboară, copile,zboară....
După câteva săptămâni, când s-a întors, ținea în mână o colivie, iar pasărea dinlauntrul ei era una din puținele exemplare care mai supraviețuiau dintr-o specie aparte...pe care mi-o doream de mult.
A așezat-o lângă fereastră și apropiindu-se de Antonia, le-a făcut semn gorilelor să iasă.
- Privește-o, Antonia, această pasăre nu poate trăi în colivie; peste câteva ore va muri Chiar dacă dincolo de această colivie o așteaptă o moarte cauzată de imposibilitatea ei de adaptare, preferă să moară decât sa accepte traiul în huzur, dar închisă. E foarte ciudată, în felul ei, legenda spune că, și uneori, faptele confirmă această poveste, acela care o va închide va pieri odată cu ea, dar tot această legendă spune că aceluia ce îi va reda libertatea, îi va fi până la moarte datoare...Nu se va despărți niciodată de cel care pentru ea va fi de atunci înainte, Libertatea! Acum înțelegi, Antonia?
Mama a înțeles, dar această înțelegere aproape a sfărâmat-o.
Dictatorul mă luă apoi pe genunchii lui și străduindu-se să își ascundă lacrimile, îmi șopti:
- Zboară, copile! Vei fi liber, mai liber decât vei dori sa fii și vei înțelege...Să nu mă condamni și mai ales să uiți cine ești. ”Dincolo” nu vei fi decât Rafael. Deschide colivia acestei păsări minunate și pleacă! Te va urma pretutindeni până în ultima ei clipă. Când va muri, să știi că și eu voi pieri....odată cu ea. Să nu ne mai cauți niciodată,pentru tine, de acum noi nu mai existăm. Pentru că tu, Rafael, ești altfel.... Eu am distrus, poate, lumea, dar, probabil, menirea ta e aceea de a o inventa!

*********
Când am trecut bariera, m-am trezit deodată singur, într-o lume absurdă. Totul părea un coșmar. Chipuri stupide, intenționat deformate sau ereditar moștenite, grupuri de mutanți, cerșetori....
După câteva luni, trăind aiurea în mijlocul acelei lumi, înțelesesem.
Din cartierul din care venisem se încerca salvarea demnității umane sau a ceea ce mai rămăsese din ea. De acolo, în fiecare zi, din oră în oră, se transmiteau mesaje audio-video, cuprinzând statistici ale degradării umane pe plan mondial, și înregistrări de arhivă, în care OMUL își avea rostul, demnitatea reunite sub efiigiile unei conștiințe religioase:
OMUL - fiu al lui Dumnezeu
- stăpân al naturii
- pioner al spațiului
- cuceritor al științei
Omul, omul.....
Alergam cu pasărea mea prin lume, haotic, de frica celui ce devenisem.
Eram de acum la fel ca cei care aruncau cu sticle în ecranele de unde se transmiteau acele mesaje. Eu și pasărea mea...
Apoi, într-o zi, intrasem într-un bar, să cumpăr ceva de mâncare pentru amândoi Patronul, un cimpanzeu mulatru cu față de copil, dădea ordine unei sirene dolofane ce își dezgolise în totalitate cei trei sâni, provocator, servind cei câțiva clienți pe un propulsor magnetic.
- Ți-am spus să nu mai vii, Rafael, cu pasărea ta aici, îmi sperii clienții!
- Închide-ți botul, Aldo! Te plătesc regește! Adu ceva de mâncare pentru amândoi, nu uita de heroină și de o sticlă din coniacul ăla împuțit al tău....
Întâmplător, m-am așezat la o masă, cea mai apropiată de ușă, așa cum procedam de fiecare dată.
Întâmplare....aiurea, vezi tu, orbule, nu există nimic întâmplător. Puteam să mă așez la oricare dintre cele aproximativ zece mese aflate în preajma ușii...Puteam, nu?
-Desigur, continuă, te rog!
Mi-am așezat lighioana pe masă și contemplativ îl priveam pe tata pe ecranul tridimensional. Vocea lui ca un tunet încetase demult să mă mai impresioneze. Purta un costum de stofă crem, cămașă și cravată. Nimeni nu se mai îmbrăca astfel.
- Locuitori ai planetei, azi se împlinesc o sută de vremi și jumătate de când omul, în nesăbuința și orgoliul său fără de margini, l-a ucis pe Dumnezeu. Omul, acum, va trebui să piară....Și nu pentru că așa vreau eu, ci pentru că așa e SCRIS....Ați făcut Universul de râs! Cine mai are valori morale sau măcar crede că le mai are, să mi se alăture....După cum știți, timpul se apropie de final, se dizolvă, se contractă, piere, nu mai avem timp, idioților....”
Urmă bubuitura.Un diltoman diform sfărâmase ecranul. Puteam să-l ucid. Pentru prima oară, simțeam o ură grea pentru mutanți, pentru tot ce mă înconjura...
Mi-am amintit de Antonia, de fratele meu, de dictator....și, da, chiar am plâns, imaginează-ți orbule, am plâns....
Atunci, fata, pe care nici nu o văzusem, mi-a luat palma între mâinile ei și m-a privit lung, exact în pupile:
- E tatăl tău...ar trebui să se întâmple ceva chiar acum, ceva necugetat, indestructibil.... De exemplu să-ți ucizi pasărea” Bumerang” sau pe diltomanul grețos. Noi suntem oameni, Rafael....Privește-mă, nu însemn nimic în memeoria ta, tu însă, însemni pentru mine foarte mult, vei vedea . Dar ce căutăm noi aici?
O urmăream buimac...nu știam ce să înțeleg și ce nu....Aveam atât de încărcată memoria cu date existențiale, încât cu greu mi-am dat seama că îmi vorbea în franceză... Știi ce înseamnă asta nu, orbule? Da, era o femeie adevărată, în carne și oase, picturală, sculpturală, exact ca în descrierile anatomice. Devenisem un fel de animal obosit. Uitasem de ce am vrut să fiu liber și uitasem că vroiam să iubesc, să respir dragoste, să împart dragoste...Un animal fricos, speriat de lumină. Lumina era în fața mea, iar eu, fugarul Libertății, fiul dictatorului, nu mai știam ce trebuie să fac.
- Cine ești? am întrebat-o.
- Sunt FEMEIA! Cea pe care o cauți, pentru care ai părăsit ”Cartierul”.
- De unde vii?
- De nicăieri, de aici, de pretutindeni, m-am născut pentru a te aștepta, ești Alesul!
*******
- Trezește-te, Rafael! Încetează cu povestea asta, hai să colindăm plaja....
Adormisem? Cu adevărat? Pentru prima oară după două sute de zile. Visasem ceva despre trecutul meu, ceva fantastic. O amintire neîntâmplată, dar vie.
- Ce poveste, orbule?
- Visul tău, liniștește-te, sunt doar imagini pe care creierul tău le transmite din viitor printr-un tunel atemporal, îți oferă posibilitatea de a privi dincolo, în imensitate.
- Orbule,am înnebunit?
- M-ai mai întrebat asta!
- Și mi-ai răspuns?
- Te gândești prea mult la moarte, găsești în ea vreo soluție?
- Cândva mi-era teamă de moarte, dar asta înainte de a muri. Nu-mi amintesc cum se întâmplase, amintirile mi s-au amestecat, undeva în memoria pământului, făra putință de identificare...Acolo, în miezul lucrurilor, al vieții, în inefabil, în micronul de spațiu, rupt de timp, în clipa numărul unu, de după Marea Explozie, s-a întâmplat ceva, altfel decât trebuia să se întâmple, o deviere de energie sau o revărsare de iubire prea mare, o culoare prea puternică, nu știu, ceva, o defecțiune minusculă, care nu a împiedicat nașterea Universului, a bărbatului Adam, a femeii Eva, a religiei, a toate câte au fost....Dar această mașinărie, pe care eu nu mi-o pot imagina ca neexistând, fiindcă, brusc mi-aș abroga propria existență, a început să scârție, să cabreze, să ruginească. Efortul ei de a menține lucrurile așa cum au fost plănuite de Creator, datorită acelei dereglări, nu mai poate fi susținut, iar urmările se rup de concepție.
Poate chiar așa a fost programată, ca noi, oamenii, să o sezizăm și să o remediem în timp util, un fel de test suprem. Simțim această dereglare universală de zeci de generații, orbule, dar energia noastră spiritulală, se pare că nu este, și nu va putea fi destul de puternică pentru a putea aduce lucrurile la normal, iar răul s-a extins chiar prin noi, prin lipsa noastră de credință și incapacitatea de a ne purifica. Și ce mai putem face, noi, orbule, chiar dacă suntem mai lucizi decât ceilalți, pentru a aduce Omenirea acolo unde ar trebui să fie?
- Să uiți de acest mecanism, Rafael, să construiești altul...O altă idee. Căci acolo, în idee trebuie lucrat, să uiți de secunda unu și de tot ce a urmat, să numeri un alt fel de început, un altfel de zero, de unu, de doi ,de trei...
- Dar, orbule, asta înseamnă să schimb tot, să învăț să construiesc o altă lume, să inventez o altă matematică, o altă filozofie, să recreez...Nu sunt Dumnezeu, orbule...
- Dar cine e Dumnezeu, Rafael?
- Secunda zero, secunda minus unu, și toate celelalte dinainte, ideea, concepția, explozia, liniștea, viața...lumina.
- Dar dacă Dumnezeu a murit, Rafael?
- Atunci suntem pierduți, orbule!
- Pierduți, unde?
- În neant, în nimic, în eternitate....
- Renaște-l pe Dumnezeu...
- Din ce?
- Din nimic, din neant, din eternitate, și, mai ales, din dragoste! Dar iubirea ți s-a stins, chipul tău trădează acest lucru....Cunoașterea te-a înghițit și pe tine, Rafael, deși tu ești altfel....
********

Terminasem facultatea cu „magna cum laudae”, mi se părea că sunt un erou, mă simțeam admirat și invidiat. La balul absolvenților trebuia să țin un discurs, o banalitate...De-abia începusem să vorbesc, tâmpenii....când, printre ghirlande, baloane și confetti, l-am văzut pe Nicolo....
Se așezase, liniștit, pe un scaun, la câțiva metri de mine. Nu m-am speriat, știam că numai eu pot să-l văd. Venise pentru mine, doar că de discursul meu, repetat de zeci de ori, s-a ales praful.
-Nicolo, Nicolo! l-am strigat, ce cauți aici? Nu-mi păsa de asistența care mă privea, mai întâi derutată, confuză, iar apoi, batjocoritoare, ironică....
-Vino, prietene, vino aici, lângă mine!
S-a apropiat și mi-a întins mâna. Nu puteam să-l simt, Nicolo era un abur, dar am făcut același gest....
- Îți mulțumesc, Rafael! Mai ai crucifixul mamei?
Îl priveam năucit....
- Exist, Rafael! Nu te teme....Arată-mi crucifixul, te rog....
Și, sub privirile stupefiate ale colegilor din sala imensă de festivități, mi-am descheiat cămașa, astfel încât Nicolo, prietenul meu din alte orizonturi, să poată vedea cruciulița pe care mi-o dăruise cândva....
-Acum , vino cu mine!
Și înainte să mă pot opune, picioarele mele l-au urmat, comandate de o altă entitate. Am înțeles că ceva se întâmplă cu mine, că timpul s-a interpus între realitate și absurd. Nu-mi era frică de Nicolo, nici de ceea ce era, o fantomă, sau....dar eram încă țintuit în tridimensionalitate și mintea mea refuza să treacă de această barieră spre alte orizonturi, spre altceva....
-Vino, Rafael...
Trupul îmi plutea alături de Nicolo afară în furtuna care se dezlănțuise. M-a purtat pe țărmul oceanului, două himere, oameni, îngeri, ce?
Multă vreme am tăcut.....planam, așa, ca doi pescăruși, deasupra nisipului.
-Suntem prieteni, Rafael, nu-i așa ?
-Desigur, Nicolo....
- Am venit să te ajut! Și tu ai făcut-o cândva...
Încercam să-mi amintesc, dar amintirile rămăseseră împietrite, într-un punct pe care nu reușeam să-l ating....
Parcă mă născusem atunci, din nisip....Fulgerele cădeau lângă noi, prin noi, ce eram, nici nu mai încercam să mă întreb.
Goi amândoi, stihii ale furtunii, bântuiam așa ca un coșmar sau vis, prin noapte. Hainele mi se evaporaseră, devenisem la fel ca Nicolo, o fantomă transparentă...
Credeam că am murit, așteptam să trec vreun hotar, vreun orizont, să penetrez într-un alt univers.....universul morții?
Nu știu....creierul căuta explicații, doar că sufletul devenise liber și refuza cu îndârjire să le găsească.
„A fi sau a nu fi!” Dar dacă între ele mai există o a treia stare, necunoscută, sau ignorată, altceva decât nebunia, decât psihoza?
O altfel de lume într-un alt timp, despărțiți de o clipă, universuri paralele...acolo, poate plecăm cu toții după moarte...
Poate tocmai fracțiunea aceea infimă, căreia nu-i putem dezlega misterul, dinaintea Marii Explozii, ne desparte de un adevăr pe care îl tot căutăm de milioane de ani.
O lume geamănă, perfectă, fără greșeală, lumea care a rămas conform Ideii, Concepției inițiale, cea care nu a mușcat din Mărul pierzaniei....
Și noi?
Suntem singuri?
Dumnezeu ne-a părăsit?
-În ce fel vrei să mă ajuți, Nicolo?
-Vreau să te scap de singurătate, Rafael, și să te scap de iluzii...Privește oceanul, e neliniștit, ceva mai presus de imensitatea lui îl face să se frământe, să se zbuciume, să arunce valuri uriașe, într-un instinct violent de acaparare al spațiului următor lui...Îl simți, îl auzi?E însăși dezlănțuirea, mânia, disperarea, încercarea supremă de a schimba, de a evada....frica.
-De ce îmi spui toate acestea?
-Pentru că așa ești și tu, neliniștea ta se aseamănă cu cea a oceanului. Mâine sau într-o altă zi, soarele va răsări, furtuna va înceta, oceanul se va liniști. Până la o altă furtună.
- Tu ai o asemenea certutudine?
- Singurătatea, te face trist, mânios, nedrept. Cineva trebuie să preia asupra-i tăcerea ta, întrebările, lacrimile....Ca soarele să răsară din nou, și sufletul să ți se așeze în matcă.
-Nu te înțeleg, Nicolo, eu nu mă simt așa...
-Te înșeli atât de mult, Rafael...
Ne oprisem, undeva, lângă un promontoriu peste care furtuna arunca valuri uriașe. Pe scândurile ude, întinsă, sfidând dezlănțuirea, o femeie....
-Du-te, Rafael, salveaz-o, e destinul tău, pe care tu îl ignori....De aceea sunt azi, aici, acum, cu tine...Riscai să întrerupi istoria viitorului...acum e alegerea ta, trebuia să te ajut să vezi. Acum e alegerea ta. Oricum, nu pot să cred că o vei lăsa să moară...Dacă vei reuși să o salvezi, vei înțelege de ce am venit azi aici....A... înainte de a pleca....o cheamă Clara...La revedere , Rafael!


********************

„ Marea singurătate

uite, stau aici, lângă mare;
val după val
nisip în nisip...
și nu mai știu dacă singurătatea
mării
e totuna cu marea singurătate...
dacă aș întinde mâna dreaptă
marea mi-ar mângâia trecutul;
aș putea să închid ochii
să cred că ești tu...

dacă întind toate mâinile
urma pasului tău
va urca până în inimă...
călcâiul, talpa și degetele
vor fi chiar sângele meu...

dar nu voi face nimic din toate
acestea
n-am să-mi dăruiesc nici un refugiu;
voi rămâne aici lângă mare
cu ochii mari
cu vise mari
în valuri tot mai mari...

singurătatea mării e totuna
cu marea singurătate?

Rafael, uneori, ceva în mine începe să se cutremure, ceva dinlăuntrul meu cel mai ascuns, și toată ființa mea începe să vibreze ca un diapazon imens cu rezonanțe uriașe, ce cresc din ele însele...
Ca un strigăt de disperare asurzitor, ce se sparge de ceruri și cade în miliarde de țipete ascuțite prin timpanele noastre, rămânând acolo, dând naștere fricii.
Frica, Rafael, e începutul morții...DE CE uităm, iubitule, că tot ce suntem și ce-am putea fi înseamnă iubire?
De ce ne pierdem în valul vieții înmagazinând în noi dorințe obscure, materialism barbar, ură, minciună, lașitate?
Privește-mă dar pe mine...În goana lucrurilor am uitat să îți spun înainte să pleci: ”te iubesc!”...am alergat după tine, strivită brusc de un sentiment de spaimă îngrozitoare,de frica unei posibile întâmplări nefaste, inimaginabile, oribile și nu voi mai putea să te mai văd niciodată, iar eu, eu în nimicnicia mea nu am apucat să îți spun cât de mult te iubesc, ce singură sunt fără tine, ce singur e Universul, ce gol fără margini rămâne în urma ta, în urma pașilor tăi pe nisipul eternității....
Ce ciudat e iubitule că nu putem înțelege ce însemnăm unul pentru celălalt decât atunci când rămânem singuri și triști...Cum de nu reușim să ne spunem ce avem acolo, în intimitățile noastre cele mai ferecate atunci când suntem împreună?
Ce ne ține gurile legate pentru a spulbera acel gol ce plutește ca o fantomă, ca o stihie între noi?
Nu, nu s-a întâmplat nimic Rafael...Cineva spunea că atunci când nu mai ai la ce să visezi, când ți-ai împlinit toate visele și nu mai ai pentru ce lupta, visa, și nici ce spera, viața face loc puțin câte puțin morții.
Începi să mori încet și inevitabil. Oare și noi, Rafael?
Atât de mult ne-am dorit unul pe altul, încât putem să uităm acum (avem acest drept?) când ne avem, acel patetism al începutului, acea exaltare lăuntrică, acea flacără a trupului și a minții care ne purifica până la esența naturii, existenței...
Iubirea , iubirea doar ea Rafael...
Uite, acum, când sunt singură, îmi dau seama ce multe mai avem noi să ne spunem despre noi, atâtea cuvinte, atâtea gânduri...o mulțime de adevăruri pe care le cunoaștem, dar care trebuiesc spuse, rostite în gura mare.
Te iubesc, Rafael, și mi-e frică, atâta frică...
Realizez deodată ce ar însemna lumea fără iubire, ce ar fi infinitul fără dragoste, când tot ceea ce suntem și am putea fi vreodată e doar Iubire...Nu se poate, nu-i așa Rafael?
Spune-mi că nu e posibil. Dacă nu e iubire, de unde începe viața? Dacă nu e iubire ce înseamnă moartea? Nici ura nu mai are nici o însemnătate fără iubire.
Iar dacă nimic din toate acestea nu-s, ce mai poate fi?
Un mare nimic...vid; mai mult decât atât, inutilitatea divinului.
„Nimic fără Dumnezeu!”
Mă rog, iubitule, LUI, mă rog iubirii, ca unei ființe, pentru ca acest sentiment inuman ce mă cuprinde să rămână doar un coșmar și timpul să se milostivească de noi.


În sufletul soției mele întotdeauna am zărit acel ceva misterios, tainic, ce dăruiește chipului și gândului, inimii și viselor, zâmbetului și tristeții sale o aură, un nimb aproape vizibil ce-ți inspiră respect, o atracție irezistibilă, dar și o teamă neexplicabilă.
Dacă aș fi pictor i-aș putea reprezenta întregul, sub forma unui vulcan în pântecul căruia se zbate materia în stare de incandescență, gata să erupă, să arunce, nu cu lavă, ci cu lumină, o lumină atotcuprinzătoare, pură, menită să alunge acest blestamat întuneric din inimi...
Multă vreme nu am știut să pășesc în tainica ei lume, nu puteam intercepta sentimentele ei exact așa cum erau, în stare nativă.
Această afinitate de a gândi și de a exprima trăirile în stare pură m-au uimit și mă uimesc și acum.
În imaginația ei, dar nu, greșesc, nu în imaginație, căci Clara nu imagina niciodată nimic, ci dădea viață, formă universului ei, în care totul exista real, deci în realitatea ei, exista întotdeauna un adevăr necunoscut mie decât parțial prin ea, prin versurile și scrierile sale.
Clara le numea „amintiri de acolo”, niciodată din viitor sau din trecut. Îmi scria scrisori, ca și cum eu aș fi fost plecat undeva departe de ea, de sufletul ei înspăimântător de frumos.
- De ce faci asta? o întrebam privind-o, în timp ce îmi redacta o scrisoare de „acolo”...
- Îți scriu pentru a-ți putea aminti, vei avea nevoie de amintiri sigure pentru a putea să te orientezi, Rafael, iubitule, să știi de unde vii...
- Unde, când, Clara? Unde voi fi eu fără tine? De ce aș fi?
- N-are importanță Rafael, nu te întrista, sărută-mă și dă Universul mai încet...e un joc pe care tu îl vei începe mai târziu. Scriu celui ce vei fi. Aceluia ce va trebui să adune TOTUL de la început.
Vino să ne scăldăm în soare, în marea fără țărmuri. Atât de mult te iubesc, Rafael...
Am să continui altădată scrisoarea, mai avem atâta bucurie de dăruit...O cuprindeam în brațe și alergam cu ea în imensitatea mării. Reușeam să-mi șterg tristețea care mă cuprindea, incertitudinea. Însă, uneori trăiam cu senzația că asupra mea plutește așa un nor, un abur care încerca să mă protejeze de ceva, de cineva...Nicolo, Clara.
- Vino, vino Rafael! m-a strigat în ziua aceea, ziua ei, înainte de a apuca să arunc cât de sus am putut freziile pe care i le culesesem. Așa îi placea ei să primească florile...
Ca o ploaie de vară caldă, pe umeri, prin păr.
- La mulți ani, dragostea mea! Fericirea ta să dureze o veșnicie și câteva minute peste...
- Sunt , Rafael, sunt fericită, la fel de fericită cum e floarea copacului în pârg, la fel cum e pruncul la pieptul mamei sale, precum credincioșii în ziua de paște....
Vino trebuie să îți citesc ceva, să-ți spun, să îți povestesc, să îți vorbesc...ești strălucirea întunericului meu, iubitule.Pentru tine răsare soarele în plină noapte, pentru tine sunt lacrimile mele, surâsul...
Eu doar prin tine exist iubitule, primește-mă ca ofrandă a iubirii și amintește-ți de mine atunci când vei porni de la capăt istoria.
Am strâns-o lângă inima mea bătând nebunește, minute în șir, până am simțit că se liniștește. I-am sărutat ochii înlăcrimați și am privit-o în suflet.
- Ce se întâmplă Clara?
- Nimic...numai că eu te iubesc mult prea mult...și mă tem că tu ești prizonierul iubirii mele. Că te sufoc cu dragostea mea, iar tu nu poți să ajungi acolo, dincolo ...
Începu să râdă nestăvilit.
- Nu te întrista Rafael, e ziua mea, iartă-mi nebunia, să râdem dar.
„Dar din dar se face rai”. Tu mi-ai dăruit o ploaie de frezii și viață în toate clipele inventate, iar eu aș vrea să îți dăruiesc o legendă... Vino ursuzule!
M-a luat de mână și m-a purtat parcă plutind, până în pavilionul din grădină...S-a așezat și mi-a așezat capul pe pieptul ei.
- Până îți voi citi, tu îmi vei asculta inima...să nu uiți inima asta, Rafael...

Legenda celor șapte existențe...
Întotdeauna venea singur, ora refluxului îl prindea pe țărmul în care își adunase toate visurile. Nu-l speria niciodată nimic, nici o furtună, nici un uragan. Își îngropa picioarele în nisipul încă fierbinte, iar degetele-i ude de apa sărată a mării alergau pe corzile anticei lui chitări.
În satul de pescari nu îl cunoștea nimeni. Nu vorbea niciodată cu cineva.
Rareori, la ora când toți bărbații plecau în larg, își număra pașii pe străzile mici și întortocheate ale satului, zâmbind prietenos copiilor sărmani. Îi considera singurii lui prieteni. Se adunau uneori în jurul lui, ascultându-i melodia și se întristau la fel precum interpretul transpus.
Nu înțelegeau mare lucru, dar simțeau că acel străin are ceva ciudat, că vine dintr-o altfel de lume...


Nu, nu-i mai era teamă ca atunci, în copilărie, când fiecare buruiană voia să îl muște. Acum mergea printre bălăriile crescute până aproape de cer, încercând să își amintească curtea frumoasă, așa cum o știa el.
Își dorea atât de mult să fie din nou copil...
Se strădui pentru câteva secunde să își înăbușe lacrimile, apoi le lăsă libere, să cadă peste obrajii arși și peste degetele lungi și subțiri...
„...ai mâini de artist, copile! Ai mâini de artist, băiatule...” Casa i se păru rece, străină, dușmănoasă. Un țipăt de fiară izbucni din pieptul lui plin de dureri, un urlet care sfâșie amiaza în două.
Se sprijini de chitară ca un naufragiat și tot ce mai exista în sufletul, se întoarse ca o clepsidră.
Timpul! Mereu se grăbise, de parcă el și secundele erau condamnați să lupte pentru viață...Odată visase timpul, era ca o ploaie, venea de pretutindeni, și greu ca o perdea de plumb.
Avusese un prieten, fuseseră de fapt mai mulți...acesta muri însă înainte chiar să fi existat cu adevărat.
-Ah, libertate... ce mult te respir! striga când soarele răsărea din grădina lui.
Îl îngropară frumos, ca într-un basm de Grimm.
Soarele răsărea dintr-o altă grădină.
Ce se întâmplase cu ceilalți prieteni nu a aflat niciodată.
Îi plăcea să creadă că s-au rătăcit într-o altă existență, poate în epoca pietrei sau în cea a șoimului...
A pierdut. Știa...Fusese altfel și pierduse. Nu avea explicația, nici nu și-o dorea.
Pierduse mai întâi totul apoi restul.
Clepsidra...Imagini tot mai șterse i se îngrămădesc în ochi, ca pe un ecran dintr-un cinematograf vechi.
Copilului ce fusese îi plăcuse să învețe singurătatea, dar printre întrebările la care nu găsise vreodată răspuns exista una care îl zdrobea: ”cine sunt?”
La o serbare de sfârșit de an veniseră atât ce mulți oameni cum nu mai văzuse până atunci la un loc. Stătea împreună cu ceilalți în culisele unei scene improvizate, privind un curcubeu imaginar. Trebuia să recite o poezie pe care se chinuise să o învețe câteva săptămâni. O uitase, însă, și disperat aștepta cu groază momentul în care se va fi făcut, fără îndoială de râs. Inutil își frământase memoria ca un arheolog în căutarea unui artefact, mintea lui refuza să îi arate ceea ce el așezase cu grijă pe raftul cel mai de sus.
Ciudat, dar nu se întâmplă nimic din ceea ce se aștepta...adică râsul, râsul acela cinic și crud al celor prezenți...
Veni la microfon și vorbi...mult, cu o voce străină de nerecunoscut chiar și pentru el.
Își rupea cuvintele de la colțul gurii și le arunca spre mulțime, așa ca pe niște flori.
Devenise brusc un vârtej de neoprit, un viscol în mijlocul verii ce străbătu prin mintea fiecăruia de acolo.
Le povesti oamenilor de Homer, despre Ulisse, despre aventura spiritului uman dincolo de viață... striga la fel de tunător precum Ahile, la fel de ascuțit precum Shakespeare.
Construi o coloană până la cer din cuvinte și se trezi că vede din vârful ei picioarele lui Dumnezeu.
Întreaga istorie a umanității defilă înaintea sa...o istorie pe care nu ar fi reușit să o învețe nici într-o sută de ani.
N-o învățase. De la prima atingere a tălpii lui pe pământ simțise cum urcă în el, ca printr-o prelungire a timpului, toate oasele omenirii, toate cuvintele ei reverberate în spațiu. Ecouri și sentimente străine îl invadaseră, puseseră stăpânire pe ființa lui mică cât un bob de nisip pe o plajă nesfârșită.
Și plecând ar fi vrut să fie strigat de Iisus.
Dar nu, nici măcar coliba în care își îmbrățișase părinții n-o mai găsise. Pe locul acela pășteau liniștite câteva capre. Nu i-a curs nici o lacrimă, a urcat pe poteca lui până la stânca de pe care răscolea imensitatea și l-a certat pe Dumnezeu.
I-a cerut un răspuns, dar nu l-a aflat.
Mai târziu nu l-a mai dorit.
„Liniște! Respiră odată cu mine, Pământule...”se ruga înainte de a-și așeza oasele obosite de întrebări pe iarba din care se născuse în el Lumea.


Nu mai fusese niciodată acolo, dar toate lucrurile i se păreau cunoscute, familiare.
Bătrânul era orb. Se refugiase de oameni în „ turnul disperarii”, acolo de unde legenda spunea că o fecioară antică se aruncase să zboare sau să piară, din prea multă dragoste de viață, din prea mult dor pentru inima ei ucisă odată cu iubitul ei.
Acel turn avea o însemnătate uriașă în memoria colectivă a satului. Situat în vârful muntelui Crevados, turnul inspira teamă și respect, atracție și admirație.
Se zvonea că bătrânul ar fi nebun, și că turnul cutreierat de stafii ar fi așezat chiar pe buricul Marelui Dragon din adâncuri.
-Nu știu cine ești, copile, deși bănuiesc, nu știu ce vrei, deși presupun, dar nici nu te voi întreba ceva. Urcând cele 666 de scări ai făptuit o mare ciudățenie și ai adeverit proorocirea de care, probabil, nu ai habar. Uite, de aici, poți privi lumea pe partea cealaltă, e singurul loc de unde o poți face. Nu te mira, eu nu o văd...E mult de când întunericul s-a așezat în sufletul meu, dar urechile mele pot pipăi universul. Să nu te temi de lilieci și, mai ales, să nu te temi de mine. Ia loc, copile, și spune-mi cât de bătrân sunt.
Nu-i răspunse însă nimic bătrânului...Se mulțumi să privească LUMEA pe partea cealaltă și înțelese: bătrânul nu exista, doar ecoul lui mai stăruia în eter în nopțile cu luna plină.
Poate doar lupul acela ce rânjea fioros de prietenos către el mai era încă viu, dar stors de orice sens își continua drumul spre nicăieri la picioarele fantomei „celui ce ascultă cerul”.


Își ridică capul lăsat pe corzile chitării, privi camera lungă cu pereți drepți, cernându-și durerea prin nisipul ce continua să cadă în voia timpului spre început.
Aici o cunoscuse...singura ființă pe care o iubise. Între pereții aceia se izbise violent de adevărul suprem; cheia tuturor întrebărilor.
Se îndrăgosti de Ea în timp ce construia un munte. Mai întâi de brațele ei, mai apoi de părul ei, de privire, de tot ce îi aparținea.
Cu cât o iubea mai mult, cu atât uita că în el există Absolutul...acel absolut păstrat ca într-un recipient criogenic în mintea lui, pentru a fi cândva deschis, pentru a renaște din miliarde de fărâmițe, Întregul.
Pentru asta a fost pedepsit, luîndu-i-se totul...mai întâi iubita, apoi turnul, iarba și mai târziu amintirile.
..........
Se întoarse pe plajă la ora când toți pescarii erau în larg, cântând aceiași melodie care curgea prin el din stele, până când nu mai avu voce, până când se uită chiar pe sine, și Marea îl primi în imensitate, simplu, fără întrebări, fără răspunsuri.”
............................................................................................................................................

Tot mai des coșmarurile mă cuprind, îngrozindu-mă, amestecându-mi trecutul cu viitorul, cu prezentul, amestecându-mi viața cu moartea sau cu altceva mai înspăimântător decât moartea.
Cineva parcă se joacă cu mine aruncându-mă într-o altă lume, spre înapoi, încât nu mai știu cine sunt și către ce mă îndrept...Imagini și trăiri străine îmi împânzesc într-atât neuronii, încât sunt uneori depășit, strivit de subconștient, abandonat irealului, altcuiva, altundeva. Îngrozitoare dedublare.
Înr-un fel sau altul va trebui să ies din mine... Un joc absurd în care am fost prins fără să fiu întrebat.
- De ce e absurd, Rafael ?
- Fiindcă nu am nimic de-a face cu asta...sunt prins într-o pânză de păianjen, încă viu dar prizonier într-o altă minte.
Aș vrea să sfârșesc, orbule, demn, aristocratic...
- Nu ai o spadă bushido și nici putința de a o avea vreodată!
- Dar curaj, orbule...am ?
- Rafael , aici nu intră în discuție curajul...acesta e doar un mijloc de dominare al fricii. Frica și Iubirea sunt cele două emisfere ale Întregului. Poți să mori iubind, către lumină, și poți muri din frică către întuneric.

Un alt spațiu, un alt timp...tu alegi, dar odată cu tine, odată cu alegerea ta, Universul va merge cu tine...
- Adică eu pot alege un alt început? Fără amintiri, fără regrete, fără suferință?
- Întocmai, Rafael ...
- Și toți sinucigașii acestei lumi, crezi tu, orbule, au trecut în alt spațiu, în alt timp... că există fără să știe chiar, că au existat, că au iubit, că au avut copii, că au avut părinți, că au lăsat în urmă lucruri neterminate și iubiri neconsolate?
- Nu doar sinucigașii...moartea e unică, aceiași pentru toți. Dar tu poți schimba asta!
............................

Prima amintire despre o biserică o am de la patru ani. Ningea și era cumplit de frig. Crăciunul.
Mama mă învățase câteva rugăciuni și colinde. Eram fericit, înconjurat de plenitudinea acestei sărbători. Simțeam îngerii pe umerii mei, ușori și diafani, și îi auzeam șușotind între ei depre mine. Credeam că toată lumea îi vede și mi se părea că arăt năstrușnic și deosebit, ca o icoană pe sticlă. Mâna mamei mă ținea strâns, târându-mă prin mulțimea adunată ...Din prima clipă, acolo în biserică, m-am simțit ciudat.
Eram parcă ACASĂ și totuși străin.
În fața altarului firavul meu trup a început să tremure, să vibreze, de parcă aș fi fost un diapazon atins de un dirijor care încerca să mă acordeze cu Universul.
Imaginile sfinților păreau vii, lumina lumânărilor coborâse din Lumina Inițială, crucifixurile începură un joc bizar în mintea mea, ca un carusel imens în care eu, cu îngerii mei așezati pe umeri ne simțeam minunat, dar complexat la un moment dat, amețit, strivit treptat de o forță imensă care îmi sugruma creierul, intoxicându-l parcă cu ceva nedefinit și necunoscut pentru mine, profanul copil, ceva despre care eram conștient că știu mai mult decât toți, însă speriat, traumatizat de măreția sentimentelor în care mă bălăceam ca în Iordan.
Strângeam mâna mamei din ce în ce mai vârtos și deodată am strigat fără voia mea:
- Mamă, oprește biserica! Am amețit!
S-a făcut liniște; Mama m-a luat în brațe, m-a privit speriată, apoi preotul, un gigant cu o barbă albă și lungă până la brâu, s-a apropiat de mine. N-am uitat nici acum ochii aceia, parcă mă ardeau, fixându-mă cu o intensitate extraordinară, cu ură, cu spaimă...
- Femeie, al tău e copilul acesta?
- Da, părinte, iertați-l...n-a m-ai fost niciodată la biserică...
- Femeie, ia-ți copilul și pleacă! Să nu îl mai aduci! Copilul acesta vine de Altundeva!
Apoi am leșinat. Îmi amintesc doar că îngerii m-au înlănțuit între aripi și mi-au cântat o muzică din neant. Mi-am revenit mult mai târziu. Fusesem întins pe un fotoliu lângă bradul de crăciun. Mama mă mângâia plângând pe frunte, iar Michelangelo, fratele meu, aprindea cu îngerii artificii.
Despre tata nu îmi mai pot aminti aproape nimic. Memoria mea păstrează foarte puține amănunte despre el, așa ca într-un vis, fotografii descompuse de timp sau de imaginație.
Sărutul mamei m-a readus printre ei...
-Dar ai dormit, copilul meu!
„Copilul meu, copilul meu...” timpanele mele bubuiau aceste cuvinte ca un țipăt dureros...altcineva, altundeva și altcândva îmi strigase cu disperare:” Copilul meu...!”
Această amintire din mine, al celui ce eram a urlat atunci necontrolat, vehement:
- Nu sunt copilul tău !
Venise din adâncul meu cu o voință mai mare decât a unui copil de patru ani și nu știu cui i-a fost adresată...acelei amintiri bizare sau Antoniei, mamei care mă purtase în pântec.
Totul s-a derulat ca un insantaneu, un clișeu, un blitz, pentru ca apoi speriat de mine însumi să sar în brațele mamei desfigurată de uimire și spaimă.
-Iartă-mă mamă!
- Ai febră, Rafael... Arzi tot. Vei dormi în această noapte lângă mine...Ce frică îmi e! Ajută-mă Doamne!

-Dar n-a fost febra, nu-i așa orbule?
- Continuă, Rafael, de ce te-ai oprit?
- Pentru că nici acum nu pot să cred că acel sentiment s-a născut în mine... Pare absurd!

- Dar ce ți se întâmplă acum nu ți se pare absurd?
- Într-adevăr...Orbule nu mai pot înțelege cine și ce guvernează mai presus de noi. Odată, era bine, simplu. Viața și moartea aveau granițele lor, strict limitate, nu se amestecau una cu cealaltă! Poate doar în paranormalul unor vizionari, vraci, vrăjitori...
Moarte clinică, reîncarnare, spiritism, erau noțiuni extravagante, snobisme.
Câteva cazuri mai mult sau mai puțin credibile în vreun ziar și atâta tot.
Nu știu orbule, parcă toate se întâmplă în mintea mea, și nimic din ce mi se întâmplă parcă este ireal.
Atâția mor, și ploaia asta care nu contenește, incertitudinea, frica, frica orbule, frica...
Sunt oare nebun?
- Nu ești... ți-am mai spus...
- Poate ar trebui să fiu, ca aceste toate să rămână doar plăsmuirea unei minți bolnave. Trebuie să plec, orbule, soția mea, Clara, copiii, sunt singuri, încuiați în casă... I-am încuiat, să nu poată fi atinși de ploaia ucigașă...
- Crezi că vei reuși, Rafael?
- Trebuie, orbule... e tot ce am
- Tu ai TOT, Rafael.

....................................

Iarna începuse frumos...ninsese cu fulgi mari și lumea părea fericită. Pe străzi răsunau clopoțeii... se apropia un nou an.
Împodobisem bradul cu bunătăți și luminițe multicolore spre deliciul copiilor noștri, Leonard, un băiețel spumos de patru ani, și al Ataliei.
Clara pregătise o masă regească, cu lumânări, așa ca într-o pictură...
Totul părea un vis. Am cuprins-o pe Clara în brațe și am sărutat-o lung, așa ca un actor din anii 60.
- Îți mulțumesc, dragostea mea, pentru această seară, pentru fericirea pe care ști să o dăruiești, pentru tot ceea ce ești și vei fi...Te iubesc, vă iubesc dragii mei dragi, dureros de mult...infinit. I-am îmbrățișat pe toți la pieptul meu, cu o presimțire nefastă în inimă. Parcă aveam ultima dată posibilitatea să îmi țin familia în brațe, să mă bucur de dragostea pe care o simțeam ca pe o ființă, o altă membră a familiei mele minunate.
- La mulți ani, Clara! La mulți ani, Atalia! La mulți ani, Leonard!
- La mulți ani! dragii mei dragi...
- La mulți ani ! iubitule...de ce plângi?
- Nu știu, Clara...de fericire cred...
- Mă întristezi!
- Iartă-mă...iertați-mă și voi copii!
- La mulți ani! tati,la mulți ani! mami..


Surâsul copiilor mi-a readus bucuria în suflet, uitândpentru moment de negrele mele presimțiri și presentimente.
A fost o noapte de neuitat...parcă cea mai fericită din viață. Ne simțeam sufletele unite într-o coloană infinită, ridicată spre ceruri, tot mai sus, tot mai pure, mai strălucitoare..
Dragostea ce ne unea pe toți devenise aproape vizibilă, palpabilă, plutind magic printre inimile noastre.
Am sărbătorit până în zori...apoi am culcat copiii iar eu și Clara am ieșit să le facem un om de zăpadă...
Încă mai ningea...ne-am tăvălit prin zăpadă ca niște țânci și am făcut cel mai grozav om de zăpadă pe care l-am văzut vreodată!
-Vino acum, Rafael iubitule...vreau să cuprind în mine toată neliniștea ta, toată teama, să-ți închid gândurile triste în inima mea și să nu le mai dau drumul niciodată, și nici ție nu îți voi da drumul din brațele mele până când cutele de pe fruntea ta nu vor dispare și-mi vei zâmbi ...un zâmbet adevărat.Vreau să te am cu fiecare celulă, cu fiecare gând, să facem dragoste Rafael, să ne amintim că astfel a început și s-a sfârșit lumea...să începem o lume nouă, dacă o alta se sfârșește...

Și timpul nu s-a mai mișcat, nici spațiul...dragostea a înghițit totul.Târziu, Clara m-a trezit, ținându- mă încă strâns între brațele și trupul ei...
-Rafael, Rafael...când vei auzi pasul meu răsunând pe coridorul cunoașterii, să-mi deschizi orizontul din stânga sau din dreapta, să-mi ridici privirile ațintite spre transparența pământuluiși să-mi spui cuvintele pierdute cândva de muritori:
BINE AI VENIT!

Să nu te superi însă, dacă nu-ți voi zâmbi, calea lăsată-n mister, a ucis o parte din mine...
Vom intra apoi împreună în orizontul deschis și vom cina cu Homer...vom visa că murim și vom închide timpul în logica trecutului!
„ A FI sau A NU FI!”

Îți voi povesti mai târziu de prezentul-trecut, de viitorul- prezent, de noi și despre noi ,despre noi amândoi și astfel vei înțelege:
Universul e mort!

Noi nu vom fi niciodată....

-Clara, niciodata nu vei inceta să mă uimești și să mă înspăimânți cu felul tău de a fi,cu poeziile tale, cu legendele tale, cu visurile tale, cu dragostea ta…
-Rafael, a început…
-Ce a început?
-Ploaia, iubitule…
-Acum,iarna?
-Da, privește….e o ploaie urâtă, tristă, nesfârșită…și va dura mult, nefiresc de mult.
-De unde știi tu toate astea?
-De acolo de unde vine ploaia…
-Adu copiii în casă, iubitule, ploaia le-a distrus omul de zăpadă și sunt triști… să-i ferim de tristețe, iubitule ….
“Să-i ferim de tristețe”
Aceste cuvinte intraseră în mine smulgându-mi identitatea, un ordin mai presus de orice…
Simțeam, așteptasem acest ordin suprem. Nu știam ce se va întâmpla mai târziu, nici Clara nu știa…
Cu toate acestea însă, amândoi gândisem, presimțisem că de acum TRISTEȚEA va fi cea mai periculoasă molimă ce a bântuit vreodată lumea…
Și nu s-a mai oprit … plouă mărunt cu picuri mici, ascuțiți și reci…
E aproape insesizabilă, banală, monotonă, de sute de zile la fel… poate nici măcar asta n-ar fi însemnat nimic… ne-am fi obișnuit și cu asta, ne-am fi adaptat acestei vieți în ploaie, chiar și în ocean, în adâncuri…
Sau…poate părăseam planeta…sau opream în vreun fel, acest potop…
Inventam ceva …nimic nu era imposibil…
Dar ploaia a adus TRISTEȚEA…apoi DISPERAREA, apoi RESEMNAREA si MOARTEA…
Sinuciderea. Mai întâi au fost atinse animalele…s-au sinucis pisicile, câinii, păsările s-au aruncat în ocean, balenele, delfinii, peștii s-au aruncat pe țărm…
O nebunie… un blestem…
Sfârșitul lumii? Asa să arate? Un nou potop? Dumnezeu?
El e vinovat de toate aceste sinucideri in masă?
Nu stiu dacă voi afla un răspuns și nimeni nu se obosește, nici măcar nu se încearcă să se găsească o explicație, o soluție…
Oamenii au devenit tot mai triști, tot mai însingurați…
Chipurile le-au îmbătrânit și nu mai doresc nimic de la viață…
Nu mai sunt interesați de nimic. Logica existenței s-a pierdut, poate nici nu a existat vreodată, dar ploaia, molima necunoscută adusă de ea a conștientizat brusc omenirea că viața nu are nici un sens…
Dar nu pot să înțeleg de ce s-ar considera că moartea ar avea vreun sens?
Nu-mi imaginez ce se întâmplă la nivelul subconștientului lor. Ce putere exercită această tristețe ce cade din cer asupra celui mai puternic instinct, cel de autoconservare.
Și mă tem că eu sunt imun acestei maladii, doar nu voi fi singurul supraviețuitor al planetei… și de ce eu? de ce tocmai eu?
Tristețea care mă cuprinde și pe mine se datorează efectului general sau doar ingrijorării mele vis-à-vis de familia mea și de lume. Frica mea e mult mai puternică decât tristețea, celorlalți nu le mai este frică, sunt doar resemnați, tăcuți și singuri. Dar mie mi-e frică, o groaznică frică imaginându-mi pământul pustiu, fără viață…Nu de moarte mi-e frică, ciudat, ci de altceva mai cumplit decât moartea: vidul.
De moartea timpului mă tem, de moartea spațiului, de moartea iubirii.
Ce se va întâmpla când viața se va sfârși?!
Va mai pluti Pământul prin Univers după legile sale? Ce și cine va mai susține aceste legi universale?
În conștiința cui vor mai fi ele? Și dacă nu vor mai fi în conștiința nimănui Pământul nu se va întoarce, alături de întregul sistem solar spre începuturi, spre secunda zero și chiar dincolo de ea?
O implozie fantastică a universului (nesupravegheată și neștiută de nimeni)…Totul se va retrage în punctul de plecare, absorbit de forțe necunoscute, într-un singur punct, infim, o gaură neagră. Și mai departe? Cu acest punct în care se vor fi îngrămădit toate stelele, toate planetele, toți sorii, toți meteoriții, toate cometele, ce se va întâmpla?
Dumnezeu și-l va lua și îl va păstra în buzunarul sutanei lui? Sau i-l va dărui fiului său, IIsus, spunând-ui să recreeze el însuși un alt Univers, sau altceva, dupa voia lui, în numele Tatălui și al Sfântului Duh.
Iar noi fi-vom oare alături de ei acolo în Paradis? Acolo unde toate sufletele se duc?
Acolo, dar unde? Într-un Univers paralel? Cel ideal, conceput fără greșeală, de cine? De alt Dumnezeu? De unde? Dintr-un alt rai? Fi-vom oare atunci martori la Marea Judecată?
Martori la împărțirea noastră în drepți și nedrepți, în buni și răi, în îngeri și diavoli iar apoi condamnați din nou la viață, cei drepți, buni și îngeri, iar ceilalți condamnați la Nimic, la inexistență? Acest ciclu se repetă la nesfârșit? De câte ori am murit, de câte ori am trăit, cine suntem de fapt? Vom mai trăi, vom mai muri? Vom avea oare vreodată putința să ne folosim creierele la întreaga capacitate sau vom fi sfărâmați din nou și din nou de teamă că astfel, ajutându-ne de întregul creier putem deveni Dumnezei…
De aceea mi-e frică și fiindcă aud cuvintele mamei, ale lui Nicolo, ale Clarei și acum ale Orbului:
-Rafael, tu ești altfel, altfel…
-Mi-e frică de mine, ce sunt eu? Sunt altfel decât voi? Cum mă găsești tu “altfel” Clara? am întrebat-o la câteva săptămâni după ce începuse ploaia ucigașă. Era tristă, dar această tristețe venea din ea însăși, întotdeauna fusese așa.
Nu știam dacă era atinsă de molimă sau nu.
-Altfel, Rafael…nu pot să îți spun cum, dar tu nu semeni cu nimeni, ești unic!
-Și tu ești unică, Clara! i-am răspuns, fiecare e unic!
-Nu, Rafael, te înșeli, nu pot să-ți explic, ca mine au mai fost femei și poate vor mai fi cândva…Tu nu vezi, Rafael, tu nu vezi că pe tine nu te poate atinge nici măcar această molimă a tristeții?
-Dar tu, Clara, dar copiii?
-Nu știu, iubitul meu!
Leonard, Atalia încă mai pot râde, eu nu am râs niciodată prea mult…Nu știu…Rămâi cu noi mai mult, lângă tine tristețea mea dispare, totul dispare, rămâi numai tu, Rafael!
-Dar nu pot, Clara, trebuie să găsesc un răspuns, o explicație a acestui fenomen, poate lumea ar reuși să se salveze, poate noi ne putem salva, dragostea mea…
-Tu nu înțelegi că nimănui nu-i mai pasă, că ești singurul care dorește salvarea lumii? Că ceilalți s-au resemnat cu toții?
Privește, iubitul meu, plaja și străzile sunt pline cu morți, cu miile…
-Încetează, Clara, să nu te audă copiii, vom reuși, trebuie să reușim!
-Ia-mă cu tine, Rafael, oriunde vei voi să mergi, astăzi nu mă pot lipsi de prezența ta, simt cum mă cuprinde disperarea…Și nu vreau, pentru tine Rafael , pentru Atalia și Leonard…Vreau să ne amintim de fericire, de dragoste, de viață…orice s-ar întâmpla după aceea cu mine, te rog, iubitul meu, ia-mă cu tine.
Să mergem pe plajă, acolo unde ne-am întâlnit prima oară, unde m-ai găsit tu. Rafael în nopatea aceea…cândva, în furtună și neștiință.
Am cuprins-o în brațe încercând să o liniștesc.
Nicolo mă dusese în noaptea petrecerii de absolvire pe plaja aceea, el mi-o arătase pe Clara. A avut dreptate, aveam multe lucruri în comun cu Clara. Ne legase pe amândoi un sentiment puternic, o interdependență uimitoare.
Într-adevăr, cum îmi spusese atunci Nicolo, Clara avea mare nevoie de mine.
Mă așteptase pe plaja oceanului; decând se știa mă așteptase acolo.Nu avea noțiunea timpului, nici a spațiului, nu știa nici măcar cum o cheamă sau de unde vine…Nu își cunoaștea nici familia, nimic…Mintea ei era ca o carte netipărită, fără nici un cuvânt. Foi albe, imaculate în așteptarea literelor.
Coperta acestei cărți avea însă un titlu, un nume, numele meu, Rafael. Atunci nu știam ce să cred. Nicolo dispăruse tot atât de brusc cum apăruse în sala de festivități a universității și mă lăsase gol pe o plajă în furtună, lângă o fată incoștientă aproape pe moarte, goală și ea…Am luat-o în brațe, uimit de perfecțiunea trupului ei, neînțelegând nimic din ce se întâmplase cu mine, dar convins fiind că pe fata aceea trebuia să o salvez cu orice chip, cu orice sacrificiu. Simțeam că dacă va pieri, o bună parte din mine ar fi pierit la rându-i.
Și așa goi, fiindcă hainele nu le-am mai putut găsi, am ajuns aproape fără să știu cum și când, la un serviciu de urgență al unui spital.
După o jumătate de oră își revenise, iar medicii mă asiguraseră că nu există nici un pericol asupra sănătății ei…Mi-au mai spus însă, că prezintă o stare gravă de amnezie totală și nu rostește decât un singur nume: “ RAFAEL”.
De aceea m-au rugat să o ajut chiar eu. Am plecat din spital împreună ținând-o strâns de mână ca pe un copil neajutorat. De atunci nu am fost despărțiți nici o zi.
Nu și-a amintit niciodată cine e, de unde e, sau ceva despre familia ei, despre trecutul ei, oricât de mult am incercat eu să o ajut să își regăsească adevărata identitate.
Nimeni nu a căutat-o, nu figura pe nici o listă de dispăruți, și cu toate acestea mă cunoștea. Știa totul despre mine, până și amintirile mi le cunoștea!
Nici pe Nicolo nu îl cunoscuse vreodată. Spunea doar că mă așteptase, că mă iubise dintotdeauna. Știa că voi veni să o caut și că o voi găsi!
Obosise să mă caute aiurea și mă așteptase acolo, pe plajă.
-Lasă lucrurile așa cum sunt, Rafael! îmi spunea, nu te mai frământa să îmi găsești o identitate. Cu cât înțelegem mai mult cu atât vom pierde din fericire, din dragoste…Păstrează-mă dacă mă iubești, dacă mă poți iubi cum te iubesc eu…
Eu vin din IMENSITATE… din nimic și tot în nimic voi ajunge, în imensitate.
Dăruiește-mi un nume, iubitul meu,și dacă este posibil, dragostea ta! Dacă nu, când oceanul se va zbuciuma în furtună, să mă duci înapoi în același loc…Simplu, ca și cum nu m-ai întâlnit niciodată.
A rămas lângă mine, nu se putea întâmpla altfel, și cu cât o cunoșteam mai profund, cu atât am putut să înțeleg că dragostea ei, pe care o simțeam peste tot în jurul meu, era însuși sensul existenței ei. Fără dragostea mea ar fi pierit.
În ziua aceea, pe plajă, acolo unde o întâlnisem pe Clara, sub ploaia nebună, ne dăruisem iubirii cu totul, uitând de frică, de moarte. La fel de goi ca atunci, ne întinsesem pe plajă ascultându-ne inimile, preaplinul sufletelor…
Nu mai simțeam nimic altceva decât o liniște totală, resemnarea. M-am gândit că maladia ploii m-a atins și pe mine, dar a fost un gând senin, rece.
De undeva însă, dintr-o altă memorie, cineva îmi striga să opresc sfârșitul, să salvez lumea . Mi-am amintit de copii, și deodată m-a cuprins durerea, disperarea și din nou frica.

-------------------------------------------

“Rafael, îmi spuneam,nu trebuie să cazi pradă acestei tristeți, pradă resemnării… fără viață nu poate fi nimic, și tocmai viața este pusă în primejdie, viața Clarei, a Ataliei, a lui Leonard, a celor
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE