FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
reluări
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


Orice om are dorințe, pretenții, ambiții (mai mult sau mai puțin nevinovate). Ele sînt cele care îi dau energia și impulsul de a făptui. Sînt vectorii care îi direcționează acțiunile.

Prin intermediul lor se confruntă cu realitatea și își verifică înzestrarea. Și, cînd apare un conflict și un dezechilibru între dorințele și resursele sale (adesea insuficiente), este obligat să-și reevalueze proiectele. Să renunțe, să se resemneze, să-și schimbe sau să-și ajusteze proiectele, să-și amelioreze condiția și competențele.

Omul este, în sensul bun, dezirabil, de ființă flexibilă și perfectibilă, o făptură care se învoiește cu ceea ce este (el și lumea) pentru ca acțiunea lui să nu fie în van. Greșește și învață din greșeală. Află că socoteala din tîrg e alta decît cea de acasă și înțelege că asta impune exigențe suplimentare pe care vrînd, nevrînd, ușor, ușor le interiorizează.

Veleitarul are probleme de resurse. Capacitatea, dotarea, talentul său nu sînt pe măsura pretențiilor pe care le emite. El revendică drepturi, merite, privilegii fără să-și evalueze corect resursele. Mai precis, fără să vrea să știe cu adevărat cine și ce este, ce dovedește clipă de clipă și ce ar putea să facă în caz că s-ar strădui cît de cît pentru asta. În cele mai multe cazuri este evident vorba doar de afișare: aere de superioritate, ifose.

Veleitarul este caracterizat deci de o opinie exagerată în legătură cu meritele proprii, însoțită de dorința ambițioasă ca această opinie să fie adoptată și de alte persoane. Este un înfumurat, pretențiile lui sînt inconsistente ca fumul – nejustificate și deșarte. Nejustificate pentru că nu au un temei în înzestrarea lui și deșarte pentru că n-au cum să se împlinească. Și asta și pentru că veleitarul nu folosește pentru a se impune motorul, ci doar claxonul.

Veleitarul este doar un ambițios. Ambiția este o dorință mai intensă, mai puternică de a realiza ceva. Ea riscă însă mereu să fie deturnată de la o realizare autentică (fapte, producție, creație, împlinire umană) și deturnată către parvenire, către vînarea onorurilor și gloriei facile.

Veleitarul este suficient și satisfăcut. El nu ține să afle cine este, ci să-și ateste și să-și impună suficiența drept autoritate, merit, valoare. Ambiția lui nu este să fie cu adevărat (străduindu-se pentru asta), ci să se dea și să fie luat drept ceea ce de fapt nu este și nici nu poate fi vreodată.


*

Veleitarismul este rudă bună cu impostura. Impostorul uzeză de necunoștința sau de buna-credință a oamenilor și caută să-i înșele. Este un șarlatan, un mincinos, un potlogar, un escroc. O persoană care caută să se substituie altcuiva, dîndu-se de-a dreptul altă persoană, substituind identitatea și calitățile acesteia.

Cazurile de impostori care au încercat și uneori au reușit să se substituie persoanelor dispărute sînt nenumărate în istorie. Unii au căutat să profite singuri de o altă identitate, alții n-au fost decît marionete în mîna altor farsori și mai abili, capabili ca în numele lor să producă răzmerițe și uzurpări. Multe cazuri au stîrnit pasiuni și producții literare și au fost ecranizate (cum e vestita Anastasia). Borges are o mică scriere, extrem de instructivă și abil contorsionată, intitulată: "Neadevăratul impostor Tom Castro".


*

În “Jurnalul fericirii”, Nicolae Steinhardt relatează discuția din pușcărie între doi medici (poate psihiatri) care ajung la concluzia că cei mai mulți nebuni nu au resursele de a-și realiza cu adevărat nici măcar nebunia.

Un nebun care spune (sau se crede) Napoleon nu are decît ambiția ca să-i vadă pe cei din preajmă recunoscîndu-i pretenția. E suficient să i se răspundă: - Da, Majestate! și se liniștește întorcîndu-se la condiția sa meschină, singura pentru care are realmente resurse. El știe, simte că nu este, că nu poate fi Napoleon și face doar pe nebunul.

Nebunia adevărată, autentică este să poți să fii Napoleon. Eu unul nu mă cred Napoleon și sînt mai curînd în acord cu una din ipostazele împăratului dintr-o schiță a lui Karel Èapek. În intimitatea deodată sfielnică a unei dansatoare de la operă, dînsul exclamă gînditor:

- Cum se poate crede cineva cu adevărat împărat!? Sigur, toți se fac că ar crede, dar pe la spate, nu-i așa, își dau coate...

Un alt psihiatru susținea că un împărat care se crede împărat este la fel de nebun ca un nebun care se crede Napoleon.

*


Asociindu-se unor țeluri democratice, literatura a adus în lumină pe cei care nu erau băgați în seamă. Proletarii lui Zola, lumpenii lui Steinbeck, mujicii lui Bunin, obidiții lui Dostoievski și atîția alții au fosta oarecum reabilitați, recunoscuți și recuperați.

Revoluțiile și evoluția politică s-au îngrijit mai mult sau mai puțin și să le asigure drepturi și posibilitatea de a evolua spre o viață demnă. Totuși, lucrurile trenează și din cauza unor politici demagogice, și din cauza comodității celor cărora li s-au acordat democratic șanse.

În sensul bun, democrația este egalitatea șanselor. Dacă, avînd șanse, cei ce ar trebui să se schimbe, uzînd de ele, preferă să rămînă ce sînt, atunci șansele se irosesc și democrația se transformă într-o mascaradă a înjosirii celor ce sînt superiori. Mujicul vrea să rămînă ceea ce este și devine astfel mojic, țăranul devine țărănoi, mahalagiul (cel din metoc, de la margine) devine mitocan. Iar țoapa ajunge în centru și vrea să dea tonul.

Marmeladov era un biet bețivan cu slujba pierdută care nu-și mai putea întreține familia. Scufundat în viciul lui nu se lăuda nicicum cu el, îi era rușine, deși nu mai putea să se schimbe. Democrația face din vicioși o minoritate luptînd pentru drepturile ei încălcate de majoritari. Magiunescu virtual face din viciul său un blazon, o marotă pe care ține să o impună celorlalți.

Un text mai vechi prinde foarte bine această meteahnă, dezvăluind faptul că democrația poate omorî foarte lesne visele, aspirațiile, năzuințele.

*

Dincolo de visele nocturne, coșmaruri sau aberații numai bune pentru a ghici în ele orice, dincolo de visele diurn-ambițioase de grandoare și mărire, dincolo de reverie și contemplație, pentru om există totdeauna vise ce ar trebui împlinite: doruri, aspirații, năzuințe, poate planuri și proiecte. Visul este pentru orice individ care se respectă proiectul unui sine mai bun. Prin intermediul lui, cît mai putem visa, aflăm că nu sîntem doar ce ceea ce deja sîntem, ci ceea ce visăm să fim și ne străduim să devenim. Mai ales asta.

Un exces de toleranță din partea celorlalți – găselniță populistă a democrației - ne face însă să ne lăsăm pe tînjală: dacă se poate și așa și toată lumea ne admite și ne respectă așa cum sîntem, la ce să ne mai străduim să ne împlinim visul? Părerile și atitudinile noastre, egale în stupiditatea lor cu ale tuturor, asigurînd varietatea fără seamăn a prostiei în grădina Domnului, ființa noastră așa cum este deja, orgolioasă, superficială și suficientă, primesc constant nu doar încuviințarea, ci coronițele gloriolei unanime, premiile de consolare echitabil distribuite oricui.

Avînd pe deasupra și șansa mediatică de a fi odată și odată celebri timp de un sfert de ceas, de ce am mai umbla după cai verzi pe pereți? Sîntem minunați așa cum ne-am născut, sîntem nativi, spontani și orice încercare de a ne schimba nu va reuși decît să altereze această diferență prețioasă, acreditată drept prestigioasă, care este unicitatea noastră inalienabila. Visele ni s-au împlinit cînd ne-am ivit pe-această bravă lume, iar toleranța ne asigură că nu trebuie să mai facem nimic altceva decît să fim cu tot tupeul, fără nici o rușine.

Și ca să nu mă simt singur am să dau cuvîntul lui Dinescu. El pare să fi mirosit ceva putred și rău mirositor în lumea asta care se izmenește live, într-un show voios non-stop:

"Și iată că tot așteptînd să se-mpută gloria Golului
lașitatea noastră a congelat-o defintiv:
măturătorul se visează măturător
onorabilul se visează onorabil
limbricul limbric"

Cînd mijloacele devin scop, democrația se preschimbă lesne în casă de toleranță.

*

Vulgul s-a bucurat totdeauna de ideologiile populiste. A avut instinctul viguros al oploșirii neajutorării sale patente sub pulpana generoasă a ideologiilor ce-l lingușesc. A simțit că metehnele sale sînt trecute cu vederea sau declarate virtuți de către șarlatanii ce produc ideologie de consum. S-a simțit în siguranță pentru că incapacitatea sa de a se schimba, de a evolua, de a avea proiecte în legătură cu persoana sa sau măcar minime aspirații de ameliorare este tolerată voios. Iar frustrarea și resentimentele sale abil asmuțite către alții. El este doar o victimă care trebuie să ceară daune în piața publică, să-și clameze candoarea și să înfiereze dușmanul.

La adresa de mai jos:
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_consacrat=163
găsiți o savuroasă povestire a lui Mihail Zoșcenko. Este vorba de un autor rus, devenit ulterior, fără voie și elan muncitoresc, sovietic, care a scris mici povestiri satirice în perioada începutului comunismului glorios în marea țară de la răsărit. Asta s-a întîmplat într-o mică perioadă de început, cam pînă în anii ’30, apoi regimul s-a înăsprit și denigratorii poporului, declarați ritos „dușmani”, au fost reeducați, cînd n-au fost exterminați de-a dreptul, în celebrul Gulag. Nu sînt sigur că Zoșcenko nu și-a făcut stagiul de rigoare în universitatea penitenciară a lagărului comunist.

Povestirea amintită se numește Hainele de lucru și a fost publicată la noi în volumul Galoșul de Mihai Zoșcenko, Editura Tineretului, 1967. Eroul ei, Vasea Konopatov, știe că este clasa muncitoare și trebuie să lupte cu burjuii. Și asta i se întîmplă regulat cînd i se urcă aburii alcoolului la tărtăcuță. Pentru că, nu-i așa, bea “serios”, muncitorește, cu convingere. E dreptul și libertatea sa existențială.

Dar, oț, a învățat să-și travestească darul beției în gesticulație ideologică. Iată ce spune autorul servindu-ne o mostră clasică de ipocrizie ideologică:

“Uite c-am văzut-o și pe-asta, măi fraților! Auzi dumneata, nu mai poate muncitorul să intre într-un restaurant; nu-l lasă ăia. Se uită chiorîș la haine. Cică-s prea murdare și nu cadrează...”

Vasea vrea să intre într-un local și e scos afară pe brînci. Cu simțul său infailibil el presimte “nedreptatea”: “cum a intrat pe ușă, cum a simțit că ceva nu era-n regulă; prea se uita urît portarul la costumașul lui. Costumașul, deh, prăpădit rău; ce vrei, haine de lucru, un fel de salopetă.” Și, cum se vede, cu abilitate și viclenie se dă după deștiul ideologiei care se îndreaptă acuzator către împilatori. Drept care nu se sfiește să-și răcnească nemulțumirea sacră în fața cerberului-portar care nu-l lasă să intre:

“- Ce te chiorăști așa la mine? Nu ți-o fi plăcînd costumașul? Te-oi fi obișnuit cu plastroanele?”

“- A-a! Nu lăsați pe un muncitor să intre în restaurant? Nu vă place costumul?”

“- Da – zice – e adevărat, cetățeni, n-am plastron la cămașă și nu mi se bălăngănesc cravatele la gît... Și, poate nu m-am mai spălat pe gît de trei luni – zice. Dar poate că eu – zice – muncesc și n-am vreme să tot schimb încolo și-ncoace costumașele.”

Jegul și comportamentul rudimentar și turbulent capătă alura de demnitate de clasă vexată în public, așa cum comentează autorul: “Ce mai, tărăboi mare! Vezi bine, era încălcată ideologia.”

Cînd e săltat, totuși, cu chiu cu vai, de miliție și dus la zdup, continuă să vocifereze revanșard, ca un vajnic tribun al plebei înșelate în speranțele ei sacre:

„- Fraților – țip㠖 ce-i asta? Păi dacă și miliția dă mîna cu patronul și azvîrle-n stradă un om pe motiv de haine, mai bine – zice – mă duc la burjuii din America decît să-ndur una ca asta!”

După o noapte petrecută în beci află însă de la șeful miliției cu stupoare și nu-i vine să creadă:

„- Nu mai umbla degeaba, tovarășe. La noi așa e regula – zice – persoanele-n stare de ebrietate nu sînt admise în restaurante. Și dumneata ai mai și vărsat pe scară.”

Ideologiile populiste sînt extrem de diversificate. Ele exaltă o anume conștiință narcisiacă de grup, închid ochii la infirmitățile și cusururile comune, dau de înțeles că ele pot deveni blazon și asmut pe cei slabi de înger să se confrunte cu dușmanul. Dacă ești „român verde” trebuie să te dai la ungur, dacă ești boem să vezi în jur doar sclifosiți și snobi. Toată chestia este însă că ele sînt doar un fel de dispensă oferită zurbagiilor de a voma pe scară.

Boemul, bunăoară, poate fi un om de treabă. Cînd însă începe să aibă conștiința ideologică a misiunii sale, iese în stradă și se exhibă combativ, agitînd stindardul revendicărilor, expunîndu-și milog cioturile imaginare ale leziunilor închipuite și victimizîndu-se, devine ridicol. Iar cînd trece la parade homosexuale – de-a dreptul grețos.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE