FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de BOGDAN GROZA
Actul II

Casa lui Niþã. O vilã imensã cu multe camere. În dreapta scenei se aflã un garaj deschis în care troneazã imperial mercedesul senatorului. În stânga casei, ºi a scenei e o piscinã. Lângã piscinã douã ºezlonguri. Niþã stã pe un ºezlong având alãturi o mãsuþã pe care stã un laptop, o sticlã de ºampanie ºi câteva pahare. Vine lângã el Florica, soþia lui. Din gesturi aratã cã e puþin agitatã.

Scena 1

Florica, Niþã

Florica ( privindu-l bãnuitoare) Ce-ai fãcut azi la serviciu?
Niþã (apatic) Mai nimic. Aceleaºi certuri cu opoziþia, aceaºi plictisealã colosalã. Împreunã cu Ghiþã am fost apoi la ºedinþe interminabile.
Florica (începând sã atace) ªi ce ai discutat cu Ghiþã?
Niþã ( fãrã chef) Fleacuri, banalitãþi.
Florica: ªtii cã Ghiþã i-a dãruit nevestei lui o limuzinã de lux? ( se uitã fix la Niþã)
Niþã: ªi ce-i cu asta?
Florica (iritatã de rãspunsul lui) Cum ce-i cu asta? Asta înseamnã cã o iubeºte!
Niþã: Ei , aº!
Florica ( dulceagã) Niþucule, tu mã iubeºti? Mã iubeºti mult?
Niþã ( se ridicã din ºezlong iritat) Ce-þi veni?
Florica (izbucnind) Ce-mi veni? Ticãlosule. Pramatie. Adicã eu stau toatã ziua ºi te aºtept, mã ocup de tine ºi tu mã întrebi ce-mi veni? De ce nu mi-ai zis cã ai avut o aventurã ( aproape istericã) De ce?
Niþã ( surprins, se bâlbâie) Ce… ce aventurã? D…d… de unde ai scos-o ºi pe asta?
Florica (nervoasã) Ce aventurã? Negi, ai? Îþi spun eu ce aventurã! O tânãrã focoasã, brunetã, înaltã, îþi spune ceva aceastã descriere?
Niþã (prudent) Ce tânãrã? ce focoasã? ce…?
Florica ( întrerupându-l tãios) Te faci cã nu ºtii! Canalie… las cã-þi dau eu grecoaice de-o sã mã pomeneºti ( intrã în casã trântind cu putere uºa)
Niþã ( rãsuflând uºurat, zice pentru sine) Bine cã nu bãnuieºte nimic. Bine cã nu m-a prins. Am crezut cã a aflat de relaþia mea cu Tamara. ( afectuos) Cu dulcea mea Tamara ( duios) Cu tandra mea Tamara… ( se reculege rapid) Grecoaicã? Aaa, o aventurã demult uitatã de mine. pesemne i-a povestit Ghiþã neveste-sii despre Grecia ºi proasta de Steluþa a exagerat, ca de obicei. Nu-mi fac griji. Mã duc s-o calmez pe istericã. ( intrã în casã liniºtit).
Florica ( stã pe pat cu capul între mâini. Se face cã plânge) Ah, ce mã doare inima! Simt cã leºin. Ah, Niþã, mor…!
Niþã ( printre dinþi) Ei aº! (apoi se apropie de ea ºi o mângâie teatral) Taci dragã. Liniºteºte-te. Calmeazã-te. Hai sã vorbim ºi sã lãmurim aceastã problemã.
Florica ( facându-se cã-ºi ºterge lacrimile) Ce sã vorbim? Ce sã lãmurim? M-ai înºelat…pe mine, eu care… ( se face iar cã plânge) eu care þi-am fost fidelã atâþia ani. Cum ai putut sã-mi faci una ca asta?
Niþã: N-a fost nimic, dragã. Absolut nimic. Ceea ce numeºti tu aventurã era doar în mintea Steluþei, cã bãnuiesc cã ea þi-a împuiat capul cu prostii. Hai sã-þi spun cum a fost, de fapt. ( începe sã inventeze o poveste) Eram într-un cazino cu mai mulþi colegi când ne fãceau cu ochii niºte duduiþe. Noi, ca bãrbaþi, mã înþelegi, am rezistat cât am rezistat. Apoi, fiind puþin bãuþi ºi femeile se dãdeau la noi unii le-au aºezat pe genunchi. Eu m-am þinut tare, cât m-am þinut. Dar una mi s-a pus pe genunchi fãrã sã vreau. Ce m-ai puteam face? Doar n uera sã fac scandal pentru o femeie, mai ales cã eram ºi într-o þarã strãinã. Am baut o bere ºi gata, la miezul nopþii ne-am despãrþit de grecoaice. Nu te-am înºelat cu nimeni, îþi jur.
Florica ( îmbufnatã) Sigur nu m-ai înºelat?
Niþã ( prudent) Sigur. ( apoi cu ipocrizie) ªtii cã doar pe tine ( ezitã o clipã) te iubesc! (neconvingãtor) Da, te iubesc!
Florica: Dacã mã iubeºti atunci dovedeºte-mi. ªi dacã nu m-ai înºelat la fel dovedeºte-mi-o.
Niþã: Nu þi-am dovedit de atâtea ori! Când þi-am fãcut cadou casa de la Snagov, ce-a fost gestul ãsta dacã nu unul de iubire? Când þi-am cumpãrat colierul din aur, nu tot iubire a fost? Când te-am luat cu mine în America, de ce te-am luat? Nu datoritã faptului cã te iubesc?
Florica: Dovedeºte-mi iar cã mã mai iubeºti, cã mai þii la mine!
Niþã: Cum sã-þi mai dovedesc? Spune-mi!
Florica: Dacã mã iubeºti, aºa cum susþii, vreau sã-mi oferi un cadou. O nimica toatã. Vreau o limuzinã de lux, aºa cum are snoaba de Steluþa. ( îºi pune capul la pieptul lui) Un fleac pentru tine, nu-i aºa? Costã doar 50.000 EURO. Dacã vrei sã te cred, fã-mi acest hatâr!.
Niþã (indignat) de unde sã scot eu atâþia bani? De abia am reuºit sã-þi cumpãr vila de la Snagov. ªtii cã m-a costat sute de mii de dolari ( vorbind singur) bineînþeles cu o micã inginerie financiarã, cã doar erau bani publici. ªi cum în sacul bugetului îmi mai puteam bãga mâna… mai luam de la sãnãtate un pic, de la cercetare un pic, de la învãþãmânt un pic …. ªi se aduna. Acum însã…( cãtre Florica)Hai sã mai aºteptãm un timp, mãcar pânã-n toamnã când se voteazã bugetul pe anul viitor ºi când putem sã ne majorãm iar lefurile. Pânã atunci nu pot!
Florica: Nu vrei!
Niþã ( împãciuitor) Ba vreau, dar nu pot. ( exasperat) Înþelege-mã!
Florica: Nu te înþeleg. Pentru vila de la Snagov cum ai avut bani? Pentru Fordul meu rãblãgit, deja,cum ai obþinut bani? Dar pentru mercedesul tãu?
Niþã ( încercând sã o împace) A fost cu totul altceva. Am putu sã ciupesc de ici, de colo, au fost comisioane…. ªtii doar. Acum e riscant. Presa ne vâneazã ca pe potârnichi, þara-i pe picior de revoltã, nemulþumire în masã, proteste dupã proteste, popor tot mai împovãrat…
Florica ( tãioasã) de când îþi pasã þie de þarã, de oameni? Chiar tu mi-ai povestit de atâtea ori cum râdeþi voi, parlamentarii, de naivitatea ºi de rãbdarea românilor. Cã-i pãcãliþi cum vreþi cu promisiunile voastre… ( vicleanã) Mai bine spune cã nu-þi mai pasã de mine ( se face iar cã plânge)
Niþã ( plictisit de scenele astea) Bine ,fie. Gãsesc eu o soluþie, o metodã. Doar sunt parlamentar. ( cu fãloºenie) Om important în þara asta ( solemn) Legiuitorul þãrii! O sã ai maºina doritã, tocmai de ziua ta. Îþi promit ( iese agitat din casã)
Florica (singurã) în sfârºit, l-am convins! (uºuratã) Uf, da’ greu a mai fost. Ce-o sã mã mai invidieze vecinele … ( intrã într-o altã odaie, feritã de ochii publicului fredonând o manea)

Cortina cade

Scena 2
Ghiþã, Niþã, 6 parlamentari ai opoziþiei

Din nou restaurantul parlamentului. La mese stau diverºi parlamentari. Niþã ºi Ghiþã stau în dreapta, lângã uºa de intrare. În stânga lor, la o masã mare stau 6 parlamentari din opoziþie care-I huiduie pe cei aflaþi la putere, care ies ºi intrã din restaurant.
Ghiþã ( nemaisuportând hãrmãlaia, se ridicã de la masã, ia o figurã gravã, ºi se îndreaptã spre masa opoziþiei) Stimaþi colegi! Aici nu suntem nici la stadion, nici la piaþã, ca sã fluierãm ºi sã huiduim ca la uºa cortului. Puþinã decenþã, vã rog! Suntem într-o instituþie serioasã (accentueazã) în incinta Parlamentului României (patetic) locul nostru de muncã. Nu-i frumos…
Primul opozant ( aflat în stânga mesei) Huo, ruºine actualei puteri. Huo!
Al doilea (adresându-se lui Ghiþã) Stimate coleg. Aici nu-i tribuna parlamentului ca sã ne daþi lecþii ºi sã ne vorbiþi emfatic ºi cu superioritate. Nu-þi convine, du-te învârtindu-te. Lasã-ne pe noi în pace. Destul ne tot ocãrâþi în parlament. Nici aici sã n-avem liniºte?
Ceilalþi opozanþi ( în cor) aºa e, lãsaºi-ne în pace. Huo!
Al doilea ( continuând) Lãtraþi la voi acasã, nu aici. Ce credeþi voi, cã dacã sunteþi la putere acumvã permiteþi sã faceþi orice, sã ziceþi orice. Huo!
Toþi în cor. Huo!
Ghiþã ( fierbând): ce vinã avem noi cã suntem la putere? (ironic) dacã nu v-aþi orientat cum trebuie ºi n-aþi trecut de partea noastrã, ce sã vã fac?
Al doilea: auzi ce-i trece prin minte. Noi sã facem o coaliþie cu voi, cu trãdãtorii? Niciodatã. ( patetic) Mai bine murim decât sã ne aliem cu partidul vostru, partidul corupþiilor, partidul îmbuibaþiilor, partidul parveniþiilor.
Al treilea. Aºa e, la fel gândesc ºi eu. Huo puterii!
Al patrulea (ironic) Mai bine facem o coaliþie cu bozgorii ( râde) pe care voi îi înjuraþi pe ascuns dar pe faþã îi pupaþi…
Al cincilea ( completându-l) ºi vã joacã pe degete cum vor ei.
Al ºaselea. Culmea e cã le ºi satisfaceþi orice pretenþie pentru a obþine ºi votul lor. Nu m-ar mira dacã le-aþi oferi Ardealul pe tavã. Aþi face-o cu seninãtate, dacã n-am fi noi care sã vã oprim.. Las cã vã ºtiu eu. Ruºine sã vã fie. Huo!
Niþã (apãrându-ºi colegul) Domnilor, stimaþi colegi… Potoliþi-vã. Nu-i cinstit sã râdem de colegii noºtri minoritari. Sunt ºi ei oameni, fideli idealurilor ºi doctrinei lor, loiali coaliþiei…
Al doilea: Huo! V-aþi aliat cu ei. Trãdatorilor. Ruºine ( se iscã o zarvã generalã. La difuzor se anunþã intrarea la ºedinþele camerelor. Opozanþii se potolesc cu greu ºi se îndreaptã spre ieºire, huiduind. Când ajunge în pragul uºii, opozantul al doilea, care e liderul celor din opoziþie, îi spune lui Niþã: Faceþi þara de râs. (ies din cadru)

Niþã ºi Ghiþã (singuri. Se aºeazã nervoºi la masa, cer câte o bere ºi aºteaptã încruntaþi ºi tãcuþi, pânã când ospãtarul le-o aduce, dupã care acesta îi lasã)
Ghiþã (cãtre Niþã) dar bine, mãi frate! Nu se poate lucra deloc în condiþiile astea de balamuc. E inadmisibil…
Niþã: mie-mi spui? Mare belea e ºi opoziþia asta. Aia nu, aia nu. Suciþi mai sunt. Ce naiba vor? Au fost ºi ei la putere ºi n-au fãcut nimic pentru þarã, numai au jefuit-o. s-au îmbuibat ca porcii de pe spinarea cetãþenilor. Acum fiind noi la putere, încercãm sã reparãm ce-au stricat ei. Sã scoatem þara din afundãtutã, din sãrãcie. ªi ei ne bagã sula în coaste. Ne acuzã cã suntem trãdãtori pentru cã facem alianþe cu minoritãþile. De parcã ei n-au fãcut… ªi apoi, când au fost ei la guvernare, ne-au lãsat nouã o moºtenire dezastruoasã. Acum reparã dacã mai poþi… mari secãturi sunt. Vor sã vinã iar la putere ca sã fure din nou þara… ( bea nervos din bere)
Ghiþã: Cã bine zici. Insã, vezi tu, ãºtia din opoziþie latrã mai tare decât am fãcut-o noi.
Niþã (dispreþuitor) Sã latre pânã or crãpa. Nu-mi pasã. Noi sã o ducem bine, restul nu mai conteazã. Mai bine sã ne vedem de afacerile noastre. ªtii vorba aia “câinii latrã caravana trece”…
Ghiþã ( calmându-se) m-am sãturat de bestiile astea anarhiste, de stârpiturile din opoziþie. Hai mai bine sã discutãm altceva. (afabil) despre amanta ta. Cum e, i-ai pus-o?
Niþã ( abãtut) n-am mai ajuns la Tamara. Am trecut întâi pe acasã iar nevasta mi-a fãcut un circ monstruos. A aflat de aventura aia a mea cu grecoaica. Bineînþeles cã am negat totul. Mi-era sã nu afle de relaþia mea cu Tamara. Nu m-a crezut nici în ruptul capului cã n-am avut nici o aventurã cu grecoaica ºi m-a tot sâcâit la cap spunând cã nu mã crede numai dacã-i cumpãr o limuzinã de lux ca a soþiei tale. Ce zici de asta?
Ghiþã: ºi tu ce i-ai zis?
Niþã: Ce sã-i fi spus? Ca sã scap de istericalele ei am acceptat. Problema e de unde fac rost de bani?
Ghiþã (fãcând ochii mari) Niþã, dragã! Tu nu ai bani?
Niþã ( cu gândul în altã parte) desigur cã am bani. Conturile mele în valutã sunt intacte.dar nu mã ating la aceºti bani. Îi pãstrez pentru cãlãtoriile mele cu Tamara. Prin toatã lumea. Vrea sã viziteze Egiptul... ªi-am sã-i satisfac toate capriciile.ºi sã fac tot felul de nebunii cu ea ( zâmbeºte)
Ghiþã: ºi atunci cum faci cu nevastã-ta, îi mai cumperi limuzina?
Niþã: N-am încotro. I-am promis. Voi face tot la fel cum am fãcut ºi pânã acum. I-au credit de vreo 100.000 dolari de la o bancã ºi returnez banii la paºtele cailor (râde)
Ghiþã: Aºa fac ºi eu. ( filosofeazã) De aia-i bancã sã ofere credite omenilor cu putere ºi cu influenþã în structurile statului – oameni cu credibilitate, aºa ca noi – dacã banca vrea sã-ºi contine activitatea º isã ne crediteze bine, dacã nu avem no iac de cojocul ei. Falimentul o paºte. ªi dacã falimenteazã înseamnã cã nu era o bancã solidã. ( râde)
Niþã: Exact. La asta m-am gândit ºi eu. ( se ridicã) Te las. Ne vedem sâmbãtã la ziua neveste-mi, da?
Ghiþã: sâmbãtã, desigur. (cu subînþeles) dacã mã trezesc la timp. ªtii cât de drãgãstoasã e Felicia. Sãruta-i-aº coapsele ei, cã mult mã fericeºte ( râde)
Niþã: da ºtiu, mi-ai mai spus. Mã duc acum la bancã sã scot creditul acela. (iese, însoþit de Ghiþã)

Scena 3.
(În casa lui Niþã. Petrecere mare, voie bunã. Invitaþi puini. Ghiþã cu soþia lui, trei colegi de partid cu cei doi parlamentari. În centrul scenei stã Florica. Radioasã, numai zâmbet. Steluþa,merge la Florica, o trage deoparte spunându-i): ei vezi,þi-am zis eu cã þine figura. Acum ai ºi tu o limuzinã de lux. S-o stãpâneºti sãnãtoasã. ( o pupã)
Florica: a fost greu dar am reuºit. (merge apoi la o masã aflatã în stânga scenei ºi ia un pahar de ºampanie. Instinctiv, ºi ceilalþi invitaþi fac la fel. Ciocnesc ºi solicitã sã vadã marele cadou. Limuzina. Florica îi conduce triumfãtoare, printr-o uºã interioarã, în garaj, unde, alãturi de mercedesul soþului ei, se aflã ºi proaspãta limuzinã de lux., împodobitã cu fundiþã roºie. Toþi cei de faþã exclamã admirativ: ce frumoasã e…! κi fac poze lângã maºinã, în timp ce Florica merge lângã soþul ei, ºi-l sãrutã dulce) Mulþumesc, dragule. E foarte frumoasã! ( apoi aparte) e mult mai frumoasã decât rabla Steluþei.
Niþã ( jovial) Mã bucur cã-þi place. Am dat pe ea o groazã de bani!
Florica: ªtiu, dragule., dar pentru tine nu e o problemã, doar eºti parlamentar.
Toþi încep sã cânte “ Mulþi ani trãiascã!” în timp ce cortina se lasã.

Sfârºit


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  DAna, ma bucur ca-tip lace, ca ti-a starnit un zambet. Cat despre o invitatie la teatru, nu stiu. Piesa am scris-o acum trei ani, dar de abia in zilele astea am reusit s-o bat la calculator. Si apoi mai trebuie sa fac si corectura, sa mai cizelez un pic si pe urma s-o prezint directorului teatrului. Insa dat fiind faptul ca e o comedie politica, nu stiu daca mi-o va pune pe scena cineva, daca vreun regizor va avea curajul sa-i dea drumul in "lume" O sa vad ce si cum va fi. Pana atunci astept cat mai multe sugestii si pareri cu privire la textul postat  
Postat de catre BOGDAN GROZA la data de 2006-01-20 20:41:41
         
 
  erata: care, Baia Mare...  
Postat de catre Daniela Luca la data de 2006-01-20 19:10:39
         
 
  Felicitri: personaje bine creionate, replici pe msura umorului: cnd epos, cnd amrui, cnd dulcic, cnd piprat, i morala vine pe vrfuri ca o balerin i mai atrage atenia spectatorului, nimic nu lipsete, desigur corecturi mai pot fi, ns evident scena interioar pe acre s-a desfurat deja piesa nainte de a fi aternut pe "hrtie" este vizibil i este decorat n culorile adecvate unei seri. Pe cnd ne invii la teatrul din baia Mare, Bogdan Groza? Reflectoarele s-au aprins. Actori?? Regizorul? Atenie, gong de 3 ori.
Dincolo de orice, dup o serie de poeme, proz scurt i gnduri poetice, comedia n 2 acte i deschide deja alte perspective literare pe care le abordezi cu lejeritatea unui cunosctor. Acum rmne s vd cum se continu drumul tu mai departe.
Daniela
 
Postat de catre Daniela Luca la data de 2006-01-20 19:09:53
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE